Postanowienie - Interpretacja - PD/423-30/GC/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.10.2006, sygn. PD/423-30/GC/2006, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Działając na podstawie art. 14a §4 i art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki dotyczące stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych opisane w piśmie z dnia 12 lipca 2006 r. jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 12 lipca 2006 r., które do Kancelarii tutejszego Urzędu wpłynęło 14 lipca 2006 r., Spółka zwróciła się z wnioskiem do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku jest następujący:

Spółka corocznie udziela darowizn na rzecz Fundacji.Statutowymi celami Fundacji są:
wspieranie organizacyjne i finansowe działań mających na celu ochronę oraz rekonstrukcję budynków, budowli, obiektów kościelnych i klasztornych i innych dóbr kultury sakralnej w Górze Świętej Anny,
tworzenie warunków socjalnych dla godnego chrześcijańskiego pielgrzymowania,
propagowanie kultu Świętej Anny i idei franciszkańskich,
wspieranie rozwoju infrastruktury komunalnej w miejscowości Góra Świętej Anny w powiązaniu z miejscami kultu religijnego,
zachowanie oraz pielęgnacja przynależnego do Sanktuarium w Górze Świętej Anny drzewostanu kalwarii,
popieranie badań naukowych o znaczeniu Góry Świętej Anny jako ośrodka kultury.
Spółka zwróciła się z pytaniem, czy ma prawo do obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych o kwotę przekazanej darowizny.Zdaniem Spółki przekazana darowizna spełnia wszystkie wymogi, aby na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych została zaliczona do darowizn przeznaczonych na cele kultu religijnego.

Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawia następujące stanowisko:

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm. - zwanej dalej "ustawą"): "Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo w art. 7a ust. 1, po odliczeniu darowizn na cele kultu religijnego (...)" Z brzmienia powołanego wyżej przepisu wynika wprost, że możliwość pomniejszenia dochodu o przekazaną darowiznę uzależniona jest jedynie od spełnienia kryterium przedmiotowego - darowizna musi być udzielona na cele kultu religijnego. Ponieważ ustawa nie zawiera definicji pojęcia "kult religijny", to do jego wyjaśnienia należy uwzględniać przede wszystkim wnioski wypływające z wykładni gramatycznej. Według słownika języka polskiego kult religijny oznacza: Ťzewnętrzny aspekt religii w odróżnieniu od teoretycznej doktryny; ogół obrzędów religijnych jakiejś religii, całokształt czynności religijnychť.W myśl podanej definicji, celom kultu religijnego służą zarówno te działania, które odnoszą się do praktyk, obrzędów i uroczystości religijnych jak też dotyczące obiektów sakralnych i związanej z nimi infrastruktury.Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego działania obdarowanej Fundacji polegają na propagowaniu kultu Świętej Anny i idei franciszkańskich, a także organizowaniu i finansowaniu prac zarówno badawczych jak i remontowych obiektów kultury sakralnej w Górze Świętej Anny, jak również infrastruktury służącej uczestnikom pielgrzymek. W ocenie organu podatkowego działania te są związane z kultem religijnym w szerokim znaczeniu tego pojęcia, a tym samym Spółka ma prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania przekazanej darowizny, z zachowaniem wymogów wynikających z art. 18 ustawy.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.Zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Spółki, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych. Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 i art. 223 § 1, w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.), podania i załączniki do podań składane w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej podlegają opłacie skarbowej. Szczegółowy wykaz opłaty skarbowej zawiera załącznik do wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z poz. 1 części I tego załącznika, opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.

Opolski Urząd Skarbowy