Pismem z dnia 3 marca 2005r (data wpływu 07.03.2005r) Teatr X zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastos... - Interpretacja - PR-II/423-12/PDOP/194/JS/04

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.04.2005, sygn. PR-II/423-12/PDOP/194/JS/04, Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem z dnia 3 marca 2005r (data wpływu 07.03.2005r) Teatr X zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

Teatr jest gminną instytucją kultury działającą w oparciu o przepis ustawy z dnia 25.10.1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001r. Nr 13, poz. 123).

W ramach prowadzonej działalności Teatr X często zaprasza teatry czy grupy artystów z innych krajów, które prezentują swoje spektakle.

I tak na mocy zawartej umowy spektakl wystawił Teatr Y w Grodnie. Umowa przewidywała zapłatę przez Teatr X. wynagrodzenia za wystawione spektakle na podstawie rachunku wystawionego przez Teatr w Grodnie.

Strona zwraca się z pytaniem czy przychód osiągnięty przez Teatr z Grodna będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Strona sformułowała też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż: W przedmiotowym stanie faktycznym zastosowanie będą miały przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a w szczególności art. 21 w związku z art. 3 ust. 2 tej ustawy. Według wiedzy podatnika Teatr Y w Grodnie należy zakwalifikować jako podatnika w rozumieniu art. 1 ustawy. Przychody osiągnięte przez Teatr w Grodnie stosownie do zawartej umowy należy zakwalifikować jako przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - opłaty za usługi w zakresie działalności widowiskowej, działalność w zakresie imprez artystycznych.

Zdaniem podatnika przychód Teatru w Grodnie podlegać winien opodatkowaniu w Polsce podatkiem ryczałtowym w wysokości 20 %. Wynika to z przepisu umowy międzynarodowej, a nawet gdyby przyjąć, że nie ma on tu zastosowania, wobec braku szczególnej regulacji w umowie międzynarodowej, opodatkowanie takie przewiduje powołany wyżej przepis art. 21. ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca oświadczył także, iż w sprawie która jest przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (j. t. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od odchodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 2 powoływanej ustawy podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - ustala się w wysokości 20 % przychodów.

Przepis art. 21 ust. 2 ustawy nakazuje stosowanie przepisów ust. 1 z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczypospolita Polska.

W przedmiotowej sprawie należy odnieść się do postanowień umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Mińsku w dniu 18 listopada 1992 (Dz. U. z 1993r. Nr 120 poz. 534). Analiza jej przepisów pozwala na stwierdzenie, że dla opisanej przez Teatr sytuacji należy zastosować art. 17 ust. 2, który stanowi, iż jeżeli dochód mający związek z osobistą działalnością artysty, o którym mowa w art. 17 ust. 1 umowy, nie przypada temu artyście lecz innej osobie, dochód taki - bez względu na postanowienia artykułów 7, 14 i 15 - podlega opodatkowaniu w tym Umawiającym się państwie, w którym działalność tego artysty jest wykonywana.

Spektakl teatralny i dochód z jego prezentacji bez wątpienia ma związek z działalnością osobistą artystów występujących w przedstawieniu i przypada nie bezpośrednio artystom, ale teatrowi, dla którego pracują ("innej osobie" w rozumieniu tego przepisu). Przychody takie zgodnie z powyższym przepisem podlegają opodatkowaniu w tym umawiającym się państwie, w którym działalność jest wykonywana, a więc w przedmiotowej sprawie - w Polsce.

Z analizy przytoczonych wyżej, aktualnie obowiązujących przepisów wynika, iż przychody Teatru z Grodna osiągnięte w Polsce z tytułu wystawienia spektaklu teatralnego, jako że nie ma on na terenie Rzeczypospolitej siedziby ani zarządu, będą podlegały opodatkowaniu w Polsce 20 % podatkiem zryczałtowanym.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku