Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.03.2005, sygn. BP/4211/0-0004/05/BM, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 21.02.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie: kwalifikacji poniesionych kosztów związanych z wydaniem własnego katalogu sprzętu laboratoryjnego
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 21.02.2005r. Jednostka wystąpiła z wnioskiem do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków dot. wydania katalogu sprzętu laboratoryjnego. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży urządzeń i sprzętu laboratoryjnego. Zdaniem wnioskodawcy zaliczanie powyższych wydatków do kosztów uzyskania przychodu nie jest ograniczone przez przepis art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatki te powinny być traktowane jako informacja handlowa ułatwiająca sposób pracy z klientami i w całości stanowić koszty uzyskania przychodów zgodnie z zasadą zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Na podstawie definicji ze Słownika Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN SA Warszawa 2003: reklama to rozpowszechnianie informacji o danym towarze w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu; także: środki służące do tego celu, np. plakaty, ogłoszenia w prasie, radiu i telewizji. Tak, więc reklama jest zbiorem informacji na temat towaru, czy usługi wraz z pewnymi dodatkowymi informacjami wartościującymi, które mają zachęcić do kupna reklamowanego produktu czy usługi. Natomiast informacja handlowa w przeciwieństwie do reklamy jest potocznie rozumiana jako suche stwierdzenie faktów, obiektywne spojrzenie na towar, a więc jest pozbawiona elementów zachęty do zakupu prezentowanego towaru czy usługi.
W oparciu o powyższe należy stwierdzić, że treści zawarte w katalogu będą miały charakter informacji handlowej, a nie reklamy jeżeli będą jedynie informowały o ofercie firmy bez elementów wartościujących te produkty (towary, usługi). Katalog firmy (1 egzemplarz załączono do wniosku) ma postać szczegółowej informacji handlowej zawierającej wykaz wszystkich towarów znajdujących się w aktualnej ofercie Spółki.
W związku z tym należy uznać, iż koszty wydania katalogu nie są kosztami reklamy firmy tylko stanowią koszty pośrednie sprzedaży towarów i powinny stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki na podstawie ogólnej zasady zawartej w przepisie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. Mając na uwadze powyższe, stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.