Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r.... - Interpretacja - OP-423/1/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.02.2005, sygn. OP-423/1/05, Urząd Skarbowy w Jaśle

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.01.2005 r. (bez znaku) w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych, stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

W dniu 21.01.2005 r. E. spółka z o.o. złożyła do tutejszego organu podatkowego wniosek o interpretację przepisów art. 16 ust. 1 pkt 57 i 57a ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) znowelizowanej od 1.01.2005 r. Przedstawiając stan faktyczny spółka podaje, że prowadzi ewidencję księgową w formie ksiąg rachunkowych. Zgodnie z zasadą memoriału, spółka zaksięgowała i uznała za koszty uzyskania przychodów 2004 r. następujące zaszłości:

  • składki na ubezpieczenia społeczne opłacone przez pracodawcę dotyczące miesiąca listopada 2004 r. a zapłacone w miesiącu styczniu 2005 r.,
  • wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia społeczne opłacone przez pracodawcę dotyczące miesiąca grudnia 2004 r. a zapłacone w miesiącu styczniu 2005 r.

Przedstawiając własne stanowisko w przedmiotowej sprawie spółka uważa, że postąpiła poprawnie zaliczając powyżej wymienione wydatki do kosztów uzyskania przychodów 2004 r., gdyż nowelizacja ww. ustawy, która weszła w życie od 1.01.2005 r. nie dotyczy zobowiązań z tych tytułów, które powstały do 31.12.2004 r.

Nowelą ustawy z dnia 18.11.2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533) od dnia 1.01.2005 r. ustawodawca zmienił brzmienie przepisu art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do brzmienia obowiązującego w 2004 r., dodał również do art. 57 ust. 1 nowy pkt 57a. Ustawodawca zdecydował się na określenie w inny sposób zasad rozliczania kosztów w postaci wynagrodzeń. Od 1.01.2005 r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

  1. niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4 - 9 oraz art. 18 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanego przez zakład pracy,
  2. nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 40, określonych w ustawie z dnia 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.

Ze wskazanych powyzej zmian wynika, że do kosztów uzyskania przychodów dla celów podatkowych - od dnia wejścia w życie powyższych przepisów nie zalicza się niewypłaconych wynagrodzeń za pracę oraz nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek na ubzpieczenia społeczne, w części finansowanej przez płatnika składek, a zatem wynagrodzenia i składki na ubezpieczenia społeczne, o których mowa we wniosku spółki - stanowią koszty uzyskania przychodów 2004 r. W przepisach ustawy nie została uregulowana kwestia zasad i trybu zaliczania w koszty uzyskania przychodów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne w przypadku wynagrodzeń i składek dotyczących 2004 r., a opłaconych w 2005 r. Należy więc uznać, że do powyższych zobowiązań mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w wersji obowiązującej do 31.12.2004 r.

Powyższa interpretacja:

  • dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
  • nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Urząd Skarbowy w Jaśle