
Temat interpretacji
Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego ustalono, że Gmina jako płatnik podatku VAT zrealizowała zadanie inwestycyjne pn. "Przebudowa ul. Krótkiej i łączników z ul. Bielawską do posesji Nr 19, 27 i 34 w X?".
Realizacja przedmiotowej inwestycji finansowana była ze środków Programu SAPARD na podstawie umowy zawartej z Agencją Rozwoju i Restrukturyzacji Rolnictwa w dniu 03.06.2004 r.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od zakresu w jakim towary lub usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Odnosząc się do zasad rozliczania podatku VAT, w przedmiotowej sprawie dokonywanych przez jednostkę samorządu terytorialnego realizującą inwestycje finansowane z funduszy Unii Europejskiej, wskazać należy na konieczność oceny, czy ponoszone wydatki związane są ze sprzedażą podlegającą opodatkowaniu (w całości lub w części), czy też dotyczą działań statutowych do których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).
Z uwagi na fakt, że prowadzone przez Gminę inwestycje nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie jest możliwe skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.Gmina nie może także skorzystać ze szczególnego trybu zwrotu podatku naliczonego, określonego w § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), który stanowi, że zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły stosowne umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Skoro umowa z Agencją została zawarta 3 czerwca 2004 r. tj. po dniu 1 maja 2004 r., to Gmina nie ma możliwości ubiegania się o zwrot zapłaconego podatku na podstawie przepisów § 27a ww. rozporządzenia.
Mając powyższe na względzie Naczelnik Urzędu Skarbowego podziela stanowisko jednostki, że w przedmiotowej sprawie - na gruncie przepisów w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług - podatnikowi nie przysługiwałaby możliwość odliczenia podatku naliczonego, a tym samym zwrot podatku w jakiejkolwiek formie.
Z uwagi na regulacje zawarte w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), jednostki samorządu terytorialnego podmiotowo zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, nie mają możliwości odzyskania (w całości lub w części) nierozliczonego podatku od towarów i usług poprzez zaliczenie go do kosztów uzyskania przychodów.
