P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PD/423-41/MM/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.11.2005, sygn. PD/423-41/MM/05, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 14a § 4 i § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie uznania za koszt uzyskania przychodów wydatków związanych ze sprzedażą premiową polegającą na uatrakcyjnieniu zakupu danych wyrobów Spółki (atrakcyjne opakowanie, koszty związane z dostawą zakupionego towaru do domu lub siedziby odbiorcy itp.) jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 14 lipca 2005 r. (data wpływu do tut. urzędu 20 lipca 2005 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 października 2005 r. Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i handlu wyrobami spożywczymi. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka zawiera umowy o współpracy handlowej z odbiorcami (duże sieci handlowe, hurtownie spożywcze). Spółka chcąc zwiększyć sprzedaż swoich wyrobów zamierza w najbliższym czasie wprowadzić sprzedaż premiową produkowanych przez siebie wyrobów. Działając poprzez swoich przedstawicieli handlowych zbiera zamówienia od placówek detalicznych na konkretne pakiety swoich wyrobów. W skład takiego pakietu wchodzą wyroby Spółki na umowną wartość 100 zł. Sprzedaż premiowa będzie polegać na tym, że dana placówka detaliczna, w zależności od ilości zakupionych pakietów otrzymuje kupon premiowy na określoną wartość nominalną np. 10 zł. Im więcej zostanie zakupionych "pakietów", tym więcej dana placówka otrzyma kuponów premiowych. Sprzedaż premiowa kierowana jest do placówek detalicznych, które funkcjonują w formie działalności gospodarczej osób fizycznych lub w innej formie prawnej. Sprzedaż ta nie jest kierowana do klienta indywidualnego.

Wątpliwości Spółki dotyczą zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. - zwanej dalej "ustawą"). Zdaniem Spółki wydatki związane z prowadzoną promocją stanowią koszty uzyskania przychodu.

W stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. - zwanej dalej "ustawą") kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Jak wynika z powyższego, zakwalifikowanie danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów sprowadza się do ustalenia, czy poniesiony wydatek przyczynił się do lub mógł się przyczynić do osiągnięcia przez podatnika przychodu z danego źródła. Nie istnieje wymóg, by poniesiony koszt przyniósł określony przychód, lecz był poniesiony w celu jego osiągnięcia. Zatem kosztem uzyskania przychodów byłyby uzasadnione racjonalnie i gospodarczo nakłady i wydatki związane z działalnością gospodarcza podatnika, który przez ich poniesienie zmierza do osiągnięcia przychodów z tego źródła. Niezależnie od kategorii jaką określi podatnik, cel na który poniósł wydatek może być uznany za koszt uzyskania przychodów, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, jeżeli jest możliwe wykazanie związku przyczynowego wydatku z uzyskanym przychodem.

Niewątpliwie sprzedaż premiowa polegająca na uatrakcyjnieniu oferty, zachęceniu do większych zakupów ma na celu zwiększenie sprzedaży oferowanych wyrobów Spółki a tym samym ma wpływ na osiągane przez Spółkę przychody. Zatem wydatki poniesione na tą sprzedaż premiową stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Spółki, natomiast jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki - do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów.

Na podstawie art. 14a § 4 i art. 236 § 2 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.

Opolski Urząd Skarbowy