
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź Górna, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione przez Spółkę we wniosku z dnia 25 stycznia 2007 r., złożonym w dniu 26 stycznia 2007 r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Spółki, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Interpretacja, o której mowa powyżej następuje w drodze postanowienia i dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
W dniu 26 stycznia 2007 r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek Spółki z dnia 25 stycznia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej możliwości pokrycia wydatków związanych z imprezami integracyjnymi dla pracowników firmy z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Stan faktyczny przedstawia się następująco:
W Spółce tworzony jest Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, w regulaminie którego zawarte są zapisy dotyczące możliwości wydatkowania środków między innymi na uroczystości z okazji świąt, imprez integracyjnych itp.
W ocenie Spółki Zakładowy Fundusz Świadczeń tworzy się w ciężar kosztów (po spełnieniu odpowiednich warunków). Zdaniem Jednostki wydatkowanie środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych na rzecz pracowników, po stworzeniu regulaminu zaakceptowanego przez wybranych przedstawicieli załogi, jest zgodne z celem jakiemu ma służyć tworzenie wyżej wymienionego funduszu. Spółka uważa, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki które mają w założeniu cel socjalny (a taki charakter mają imprezy integracyjne, spotkania z załogą). Jeżeli więc odpisy na fundusz socjalny Spółka odnosi w ciężar kosztów zasadnym jest rozliczanie wydatków związanych z imprezami integracyjnych z już utworzonego ZFŚS.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź Górna, po sprawdzeniu, że spełnione zostały warunki określone w art. 14a § 1 i § 2 cytowanej ustawy Ordynacja podatkowa - udziela poniższej informacji:
Zgodnie z przepisami art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; kosztem uzyskania przychodów są jednak świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.
Pod pojęciem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych rozumie się wszelką działalność socjalną, o ile jej zakres odpowiada zakresowi zdefiniowanemu w ustawie z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996r. Nr 70, poz. 335 ze zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 1 tej ustawy pojęcie działalności socjalnej oznacza usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form krajowego wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej-rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową.
Jak wynika z ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, przyznawanie ulgowych usług i świadczeń oraz wysokość dopłat z funduszu uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z funduszu (art. 8 ust. 1 ustawy).
Tak więc organizacja imprez okolicznościowych (integracyjnych) nie może być finansowana ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, jeżeli nie uzależnia przyznawania tego świadczenia od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z tego funduszu.
W sytuacji sfinansowania organizacji imprezy okolicznościowej (integracyjnej) ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, wydatki z tego funduszu nie będą stanowić kosztów podatkowych (art. 16 ust. 1 pkt. 45 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr. 54, poz. 654 ze zm.)). Kosztami takimi są bowiem odpisy dokonywane przez podatnika na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
