
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.14a § 4 w związku z art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w
indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 23.11.2005r. (wpłynęło do tutejszego Urzędu Skarbowego w dniu 29.11.2005 r.).
postanawia
uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe
UZASADNIENIE
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, iż Spółka zatrudnia na podstawie umowy o pracę cudzoziemców. Koszty formalności związanych z zatrudnieniem (pozwolenia na pracę, tłumaczenia dokumentów na język polski, karty stałego pobytu dla obcokrajowców) ponosi Spółka jako pracodawca. Spółka dokonuje również zakupu biletów lotniczych na przeloty dla tych osób. Koszty te ponoszone są zarówno przed nawiązaniem stosunku pracy, w trakcie, a także po rozwiązaniu stosunku pracy. Niektóre z tych osób pełnią funkcję członków zarządu świadcząc swoją pracę nieodpłatnie na podstawie powołania uchwałą wspólników.
Spółka pyta:
Czy wymienione wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów?,
Czy dla pracownika wartość tych świadczeń jest przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych? Jeżeli tak jak winno przebiegać naliczenie podatku dochodowego poza okresem zatrudnienia?
Czy w przypadku członków zarządu wydatki poniesione przez zakład pracy w związku z nawiązaniem stosunku pracy oraz biletów lotniczych (gdy nie ma polecenia wyjazdu służbowego) stanowią koszt uzyskania przychodów, oraz czy są przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Zdaniem Spółki wartość wydatków poniesionych przez firmę w związku z zatrudnieniem cudzoziemców (w tym także członków zarządu), oraz przelotami zagranicznymi pracowników nie będących członkami zarządu nie jest kosztem uzyskania przychodu, natomiast świadczenia te podlegając opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w okresie zatrudnienia.
Naczelnik Drugiego MUS po zapoznaniu się z przedstawionymi okolicznościami informuje, co następuje:
Dla rozstrzygnięcia przedstawionych we wniosku kwestii zastosowanie ma przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz.654 ze zm.) zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Użyte w w/w przepisie sformułowanie "w celu" uzyskania przychodów oznacza, że nie każdy wydatek poniesiony przez Podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania, lecz tylko ten wydatek, który pozostaje w takim związku przyczynowo - skutkowym, że poniesienie go ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodów w tym służy zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. A zatem przy kwalifikowaniu wydatku do kosztów uzyskania przychodów każdy wydatek - poza wyraźnie wskazanymi w ustawie - wymaga nie tylko oceny pod kątem czy jego poniesienie miało związek z konkretnym przychodem, ale także z punktu widzenia racjonalności określonego działania dla osiągnięcia przychodu. Niezależnie od tego do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wydatki dotyczące funkcjonowania podmiotu gospodarczego, których poniesienie nie jest związane z uzyskaniem konkretnego przychodu, jednakże jest to uzależnione od rzetelnej i całościowej oceny, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności i przy zachowaniu reguł należytej staranności w momencie dokonywania wydatku Podatnik mógł i powinien przewidzieć, że wydatek ten przyczyni się do osiągnięcia lub zwiększenia przychodu.
Przedmiotem analizy w przedstawionym stanie faktycznym są wydatki poniesione przez Pracodawcę na załatwianie formalności związanych z zatrudnianiem cudzoziemców tj. uzyskanie przez obcokrajowca pozwolenia na pracę, karty stałego pobytu, tłumaczenie związanych z tym dokumentów na język polski oraz zakup biletów lotniczych dla zatrudnianych cudzoziemców. Wątpliwość Spółki wzbudza również fakt zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na zakup biletów lotniczych dla członków zarządu w związku z zamiarem zawarcia z nimi umów o pracę.
Należy zauważyć, iż koszty związane z uzyskaniem przez cudzoziemca karty stałego pobytu dotyczą obcokrajowców, którzy zamierzają przebywać oraz podjąć zatrudnienie na terytorium RP. Karta pobytu wydawana jest na wniosek cudzoziemca w oparciu o przepisy ustawy o cudzoziemcach z dnia 13 czerwca 2003r. (Dz.U z 2003r. Nr 128, poz.1175) po otrzymaniu przez cudzoziemca zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, na osiedlenie się, na pobyt rezydenta długoterminowego WE, na pobyt tolerowany oraz uzyskaniu statusu uchodźcy. Natomiast zgodnie z § 2 ust.1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2001r. (Dz.U. z 2001r. Nr 153 poz.1766) zezwolenie na wykonywanie pracy przez cudzoziemca wydawane jest na pisemny wniosek pracodawcy przez wojewodę właściwego ze względu na siedzibę pracodawcy.
Zdaniem organu podatkowego koszty poniesione przez Pracodawcę związane z:
- wydaniem zezwolenia na pracę dla cudzoziemca,
- wydaniem karty stałego pobytu,
- tłumaczeniem stosownych dokumentów na język polski,
- zakupem biletów lotniczych na przelot dla zatrudnianych cudzoziemcówmogą mieć związek z uzyskanym przez Spółkę przychodem i zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli osoby te zostaną przez Spółkę zatrudnione i dzięki jej zatrudnieniu Spółka osiągnie przychód, który nie byłby możliwy do osiągnięcia bez ich poniesienia.
W kwestii wydatków na rzecz członków zarządu - przepis art. 16 ust. 1 pkt 38a ustawy o p.d.o.p. wyklucza możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Jednakże do opisanego przez Spółkę stanu faktycznego przepis ten nie będzie miał zastosowania bowiem zarząd nie jest organem stanowiącym, lecz organem zarządzającym Spółką a przepis dotyczy wyłączenia z kosztów wydatków na rzecz organów stanowiących osób prawnych.
Ponieważ w przedstawionej sytuacji członków zarządu nie łączy jeszcze ze Spółką stosunek pracy ani żadna umowa cywilnoprawna i nie otrzymują oni wynagrodzenia z tytułu pełnionych przez siebie funkcji to przedmiotowe wydatki będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w sytuacji, gdy Spółka wykaże bezpośredni związek pomiędzy ich poniesieniem a osiągniętym z tego tytułu przychodem na ogólnych zasadach określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.
Generalnie należy również zauważyć, że w/w koszty poniesione na rzecz pracowników z którymi rozwiązano już stosunek pracy (a więc dokonane po tym fakcie) - nie będą mogły zostać uznane za k.u.p. - gdyż pracownicy ci nie generują przychodów dla Podatnika. Nie ma więc związku przyczynowo - skutkowego między ich poniesieniem a osiąganiem przychodu.
Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego MUS postanowił jak na wstępie.
W zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych odpowiedź została udzielona postanowieniem Naczelnika Drugiego MUS Nr 1472/DPC/415-103/05/MS z dnia 27.01.2006r.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę w złożonym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.Zgodnie z art. 14b § 1-2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej - t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.)
