
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 t.j. ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 19.10.2005 r. (data wpływu 21.10.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 19.10.2005 r., w trybie art. 14a ustawy z 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa, Spółka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza z wnioskiem o pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Niniejsze postanowienie stanowi interpretację jedynie w sprawie stosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 z 2000 r. ze zm.).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Radio X realizuje wspólnie z Zarządem Fundacji Y projekt pod nazwą "...". Celem tego projektu jest zmiana wizerunku Polaków i Polski w Niemczech oraz Niemców i Republiki Niemieckiej w Polsce poprzez wzajemne poznanie się, pozbycie uprzedzeń i przełamanie stereotypów. Realizacja tych celów następuje poprzez wzajemne spotkania i organizowane konferencje, seminaria, wymianę młodzieży zarówno w Niemczech jak i w Polsce w celu
przygotowania audycji radiowych, nagrania programu telewizyjnego i stworzenia strony internetowej o tematyce informacyjnej o Niemczech i Polsce. Na realizację powyższego celu Radio otrzymało dotację od Fundacji na podstawie decyzji Zarządu Fundacji. Dotacja przeznaczona zostanie na opracowanie założeń projektu, kosztów zakwaterowania, wyżywienia, programu kulturalnego uczestników projektu w Polsce pod nazwą jak wyżej. Natomiast koszty upominków, ogłoszeń prasowych, honorariów dziennikarskich, koszty realizacji informacji o projekcie na antenie radia, diety pracowników są finansowane z własnych środków Spółki. W związku z powyższym Spółka prosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy koszty związane z organizowaniem konferencji i seminariów, przekazaniem upominków w świetle przepisów podatku od osób prawnych należy kwalifikować do kosztów reprezentacji objętych limitem 0,25%. Zdaniem Spółki koszty związane z organizowaniem konferencji i seminariów oraz wręczanie upominków w ramach
projektów nie stanowią kosztów związanych z reprezentacją i reklamą objętych limitem 0,25% i mogą być kwalifikowane przez Spółkę do pozostałych kosztów operacyjnych ze względu na to, iż w ramach prowadzonych warsztatów powstaje audycja radiowa, która będzie wykorzystywana na antenie Radia.
Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska, tut. organ stwierdza co następuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów określonych w art. 16 ust. 1 w/cyt. ustawy.
Gramatyczna wykładnia tego przepisu prowadzi do wniosku, iż podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów wszelkich kosztów pod tym jednakże warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.
A zatem warunkiem uznania wydatku
za koszt uzyskania przychodów jest występowanie związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy wydatkiem a przychodem. Ponadto zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Reklama nosi znamiona publicznej, jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 lutego 1996 r.(SA/Po 1162/95; Prawo Gospodarcze 1996/12/21), gdy jest powszechna, ogólna, nie prywatna. O publicznym charakterze działania można mówić wtedy, gdy występuje w miejscu dostępnym dla wszystkich, oficjalnie, jawnie, jest skierowane do animowego adresata. Przepisy ustawy podatkowej nie określają rodzaju wydatków, które można zaliczyć do kosztów reprezentacji i reklamy. Charakter tych wydatków powinien być na tyle związany z prowadzoną działalnością, by możliwa była ocena oparta
na zasadzie logiki i doświadczenia, że mogą mieć wpływ na uzyskanie przychodu. W przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zdefiniowano pojęcia reprezentacji i reklamy i dlatego w celu wyjaśnienia znaczenia tych pojęć należy stosować wykładnie językowe. Na podstawie definicji słownikowej można określić, że reklama to rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, w celu zachęty do nabycia towarów i korzystania z określonych usług. Reklamą jest więc działanie mające na celu zachwalanie lub zachęcanie potencjalnych klientów do nawiązania kontaktów gospodarczych, nabywania towarów lub korzystania z oferowanych usług. Przesłanką decydującą o zasadach zaliczenia poniesionych wydatków na reklamę w poczet kosztów uzyskania przychodów jest sposób jej prowadzenia, czyli ukierunkowanie na jej adresata. Jeżeli zatem w ramach uczestnictwa lub w związku z organizacją konferencji, seminariów podstawowym celem
organizatora jest prowadzenie reklamy rozumianej jak wyżej, a organizowane spotkania mają publiczny charakter tj. są dostępne potencjalnie dla wszystkich, to wydatki związane z uczestnictwem i organizacją tych imprez są w pełnej wysokości kosztem uzyskania przychodów. Jeżeli natomiast koszty reklamy prowadzonej w ramach tych imprez nie mają charakteru publicznego, lub ograniczają się tylko do reprezentacji, to wówczas podlegają limitowaniu i nie mogą przekroczyć 0,25% przychodu.
Reprezentacja zgodnie z definicją słownikową oznacza okazałość, wystawność, wytworność. Według ogólnej definicji utrwalonej w orzecznictwie i literaturze fachowej reprezentacja, to wszelkie działania polegające na stworzeniu i utrwaleniu dobrego wizerunku firmy. W tym też rozumieniu, wydatki ponoszone na upominki mogą być zaliczone jedynie do kosztów reprezentacji. Dodatkowo - wydatki poniesione na reprezentację, aby mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów, muszą mieścić się w określonym limicie tj.
0,25% przychodu. Do kosztów uzyskania przychodów należy zaliczyć takie wydatki, których poniesienie jest niezbędne z punktu widzenia możliwości realizacji projektu. Natomiast wydatki związane z wręczaniem upominków nie są wydatkami, których brak uniemożliwiłby realizację projektu. Poniesienie jednak tego typu wydatków wpływa korzystnie na wizerunek firmy, dlatego też zasadnym jest uznanie ich za koszty uzyskania przychodów w ramach limitu dotyczącego wydatków na reprezentację i reklamę określonego w art. 16 ust. 1 pkt. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. jw.). Jednak nie każdy zakupiony upominek podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Muszą to być upominki, które służą kształtowaniu wizerunku firmy oraz wiedzy o jej działalności i produktach, zachęcają do ich nabycia, albo przedmioty zwyczajowo wręczane jako upominki.
W świetle powyższego tutejszy organ podatkowy postanowił jak w sentencji.
Powyższa
interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika/ płatnika/ inkasenta/ następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, ul. Wadowicka 10 za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.
