
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku działając na podstawie:
- art. 14a §1, §3 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),
- art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 15.02.1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.),
po rozpatrzeniu wniosku Podatnika P. Sp. z o.o. z dnia 24.04.2007 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zapłaconych odsetek od rozłożonej na raty zapłaty za budynek zakupiony do celów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych postanawia uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosowanie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W dniu 26.04.2007 roku wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu wniosek Podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie i sposobie stosowania prawa podatkowego. Po dokonaniu analizy złożonego wniosku ustalono, że w sprawie będącej jego przedmiotem spełnione są przesłanki, o których mowa w art. 14a §1 i §2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik P. Sp. z o.o. zakupił w 2000 roku od Urzędu Gminy i Miasta budynek dla celów prowadzonej działalności gospodarczej, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych w 2000 roku Zapłata należności za ten budynek została podzielona na sześć rocznych rat oprocentowanych wg stopy procentowej równej stopie redyskonta weksli stosowanej przez Narodowy Bank Polski. Odsetki naliczane były od kwoty długu każdorazowo w dniu wpłaty raty za okres poprzedni. Zapłata należności głównej nastąpiła do dnia 31.03.2006 r., natomiast zapłata odsetek nastąpiła częściowo w 2007 r. oraz nastąpi w 2008 r.
PYTANIE PODATNIKA: Czy zapłata odsetek od rozłożonej na raty zapłaty za budynek zakupiony do celów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych, stanowi koszt uzyskania przychodu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych.
STANOWISKO PODATNIKA W SPRAWIE: Podatnik uważa, że zapłata oprocentowania od rozłożonej na raty zapłaty za budynek zakupiony do celów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
OCENA PRAWNA STANOWISKA PODATNIKA
Tutejszy organ podatkowy przed wydaniem niniejszej interpretacji dokonał szczegółowej analizy przedstawionego przez Podatnika w piśmie z dnia 24.04.2007 r. stanu faktycznego oraz dokonał oceny prawnej stanowiska Podatnika i stwierdził jak niżej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Art. 16 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera katalog kosztów, wydatków itp., których poniesienie nie jest kosztem uzyskania przychodów bądź jest takim kosztem przy zaistnieniu określonych warunków wymienionych w poszczególnych punktach art. 16 ust. 1. W myśl art. 16 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów naliczonych, lecz nie zapłaconych albo umorzonych odsetek od zobowiązań, w tym również od pożyczek (kredytów). Oznacza to więc, że o ile odsetki od zobowiązań, pożyczek i kredytów zostały faktycznie zapłacone, można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
W konsekwencji powyższego, jeżeli zakupiony przez wnioskodawcę budynek jest wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej i został wpisany do ewidencji środków trwałych, wydatki poniesione na spłatę oprocentowania rat stanowią koszt uzyskania przychodu. Kosztami uzyskania przychodu będą jedynie odsetki zapłacone od momentu wprowadzenia budynku do ewidencji środków trwałych, zaś odsetki zapłacone do momentu wprowadzenia budynku do ewidencji środków trwałych będą zwiększały wartość początkową środka trwałego, a tym samym podstawę do naliczenia odpisów amortyzacyjnych, zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zatem stwierdzić należy, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku dotyczące zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów zapłaconego oprocentowania od rozłożonej na raty zapłaty za budynek zakupiony do celów prowadzenia działalności gospodarczej po wprowadzeniu go do ewidencji środków trwałych jest prawidłowe.
137562, 66500, 6954
