
Temat interpretacji
Ze stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na udzielaniu pożyczek gotówkowych osobom fizycznym. W celu zwiększenia popytu na swoje usługi Spółka przeprowadziła zindywidualizowaną kampanię mailingową skierowaną do osób z własnej bazy adresowej Spółki, które potencjalnie mogłyby być zainteresowane kolejną pożyczką oraz osób z bazy adresowej nabytej od dostawcy zewnętrznego. Zakupiona baza adresowa stworzona została przez agencję badania rynku, na potrzeby Spółki, na podstawie badań rynkowych przeprowadzonych przez agencję.
W związku z powyższym Spółka poniosła koszty produkcji i dystrybucji materiałów reklamowych w ramach mailingu przy użyciu nabytej oraz własnej bazy adresowej oraz koszty nabycia bazy adresowej.
Kosztem uzyskania przychodów są poniesione wydatki na reprezentację i reklamę w wysokości nie przekraczającej 0,25% przychodów uzyskanych w roku podatkowym, o ile reklama nie jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie, w inny sposób. Wydatki związane z reklamą prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób są kosztem uzyskania przychodów w pełnej wysokości.
W związku faktem, że Spółka nie miała wpływu na dobór osób znajdujących się w bazach danych, wydatki poniesione w związku z reklamą w formie kampanii mailingowej, należy potraktować jako koszty reklamy prowadzonej w środkach masowego przekazu lub w inny publiczny sposób. Wobec powyższego oraz w świetle art. 16 ust. 1 pkt 28 stanowią koszt uzyskania przychodu w całości.
