
Temat interpretacji
Pismem z dnia 21 października 2005r. (uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2005r.) Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 1 grudnia 1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz.U. Nr 154, poz. 792), przedstawiając następujący stan faktyczny:
W miesiącu sierpniu 2005r. Spółka otrzymała z Ministerstwa Skarbu Państwa środki finansowe na dofinansowanie procesu jej likwidacji w łącznej kwocie 288.739,77 zł. Środki te zostały przeznaczone na opłacenie należnych zobowiązań (określonych w preliminarzu przedłożonym w Ministerstwie Skarbu Państwa).
W tym stanie faktycznym zwraca się z zapytaniem, czy otrzymane środki finansowe na dofinansowanie zakończenia procesu likwidacji jednoosobowej spółki Skarbu Państwa rodzą obowiązek naliczenia i odprowadzenia do organu podatkowego wpłat z zysku?
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suwałkach mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 1995r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz.U. Nr 154, poz. 792) jednoosobowe spółki Skarbu Państwa, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, na rzecz budżetu państwa.
W trakcie roku wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach kwartalnych lub miesięcznych (wybór w tym zakresie zależy od spółki), natomiast ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.
Z treści art. 2 ust. 5 powołanej ustawy wynika, iż podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągnięty w danym okresie rozliczeniowym, liczony w rachunku narastającym.
Z powołanych przepisów wynika więc, iż ustawa wiąże obowiązek dokonywania wpłat z zysku z faktem osiągnięcia dochodu do opodatkowania. Ponadto podstawą obliczenia wpłat z zysku jest zysk osiągnięty w danym okresie pomniejszony o podatek dochodowy od osób prawnych, liczony w rachunku narastającym. Obowiązek wpłat z zysku dotyczy tylko jednostek dochodowych. Jednoosobowe spółki Skarbu Państwa ponoszące straty zostały tym samym zwolnione z obowiązku odprowadzenia wpłat z zysku. Wpłaty z zysku stwarzają prawną gwarancję udziału właściciela spółki w wypracowanym przez nią zysku. Skarb Państwa występuje tu w dwóch formach: imperium (władza) oraz dominium (właściciel) ma bowiem prawo przejmowania części zysku jednoosobowej spółki Skarbu Państwa, raz w formie podatku dochodowego (imperium) oraz drugi raz w formie wpłaty z zysku (dominium).
Dodatkowo należy w ty miejscu wskazać na normę prawną zawartą w art. 275 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), z której to wynika, że w okresie likwidacji spółki z o.o. nie można, nawet częściowo, wypłacać wspólnikom zysków ani dokonywać podziału majątku spółki przed spłaceniem wszystkich zobowiązań.
Z przedłożonego do zapytania pisma Ministerstwa Skarbu Państwa Nr MSP/DIF/5480/05 z dnia 29 listopada 2005r. wynika, że Skarb Państwa przeznaczył i przekazał Spółce środki finansowe z przeznaczeniem na zakończenie likwidacji Spółki i wykreślenie jej z rejestru przedsiębiorców. Dodatkowo zaznaczono, iż środki te nie mogą być wykorzystane na inne cele, niż określono w preliminarzu sporządzonym przez likwidatora Spółki.
Z powyższego wynika, że otrzymane z Ministerstwa Skarbu Państwa środki finansowe należy zakwalifikować do dotacji. Tym samym do przychodów z tego tytułu będzie miał zastosowanie przepis art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 202, poz. 1957 z późn. zm.). Z przepisu tego między innymi wynika, że do dnia 31 grudnia 2006r. obowiązuje zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003r.
W świetle tego ostatniego przepisu wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie obowiązującym w odrębnych ustawach.
Powyższe oznacza także, że wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z tej dotacji nie będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (por. art. 5 ust. 1 zdanie trzecie cytowanej wyżej ustawy z dnia 12 listopada 2003r.).
Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż otrzymanie ze Skarbu Państwa środków finansowych na dofinansowanie zakończenia procesu likwidacji Spółki nie powoduje konieczności dokonywania wpłat z zysku na rzecz budżetu państwa.
W świetle powyższego stanowisko Spółki wyrażone w zapytaniu należy uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy.
Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Wnioskodawcy - art. 14b § 2 w/w ustawy.
Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany prawa, które było przedmiotem interpretacji.
Na niniejsze postanowienie służy Podatnikowi prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Białymstoku, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suwałkach, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej).
