P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/DPD2/423/30/05/MS/1

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.05.2005, sygn. 1471/DPD2/423/30/05/MS/1, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy Spółka może skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18 ust. 1 UPDOP w przypadku darowizn dokonywanych na rzecz stowarzyszeń i fundacji będących organizacjami pozarządowymi, które wykonują czynności pożytku publicznego zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego ale nie są organizacją pożytku publicznego lub też wpis do KRS o tym, że są organizacją pożytku publicznego uzyskały w terminie późniejszym od terminu dokonania darowizny przez Spółkę, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


postanawia:


- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że niezależnie od swojej działalności gospodarczej Spółka podejmuje działania na rzecz lokalnych społeczności lub jednostek prowadzących działalność w zakresie promocji ochrony zdrowia, działalność charytatywną, socjalną, edukacyjną itp. Spółka angażuje znaczące środki we wspieranie różnych instytucji i przeznacza je na darowizny pieniężne i rzeczowe dla nich.
Spółka w swojej działalności dokonuje darowizn na rzecz różnego rodzaju fundacji i stowarzyszeń, które wykonują czynności pożytku publicznego, ale nie są organizacjami pożytku publicznego lub też wpis do KRS o tym, że są organizacjami pożytku publicznego uzyskały w terminie późniejszym od daty dokonania darowizny przez Spółkę.
Spółka dokonując darowizny na rzecz konkretnego podmiotu zawiera stosowną umowę na piśmie. Każda umowa zawiera wskazanie podmiotu obdarowanego oraz kwoty lub przedmioty darowizny, ze wskazaniem celu, na jaki jest dokonana. Darowizna pieniężna jest przelewana na rachunek obdarowanego wskazany w umowie darowizny w terminie ustalonym pomiędzy Spółką a obdarowanym. Natomiast darowizna rzeczowa zawiera potwierdzenie obdarowanego o przyjęciu darowizny.

Według Strony w przedstawionym stanie faktycznym przekazane darowizny podlegają odliczeniu od dochodu na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U. Nr 54 z 2000r. poz. 654 ze zm./(UPDOP).
Zdaniem Spółki przepis art. 18 zezwalający na pomniejszenie podstawy opodatkowania o kwoty darowizn określa, że odliczeniu podlegają darowizny, które:zostały przekazane na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie /Dz. U. Nr 96, poz. 873/ (UDPPiW),zostały przekazane organizacjom , prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w UDPPiW,lub zostały przekazane na cele kultu religijnego.

W ocenie Spółki art. 18 ust. 1 pkt 1 UPDOP wskazuje, że powyższe warunki nie muszą być spełnione łącznie, aby można dokonać odliczenia darowizny. Prawo do odliczenia przysługuje niezależnie od wpisu danej organizacji do KRS i nabycia przez nią specyficznego statusu wynikającego z UDPPiW. Istotny jest cel działania organizacji.Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odliczeniu od dochodu podlegają darowizny przekazane na cele określone w art. 4 UDPPiW organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10 % dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.Zgodnie z przepisami art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Beneficjentami przekazywanych darowizn mogą być zatem prowadzące działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych podmioty wymienione w art. 3 ust. 2 i 3 w/w o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, czyli:organizacje pozarządowe (tj. osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, nienależące do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, w tym fundacje i stowarzyszenia), kościelne osoby prawne i kościelne jednostki organizacyjne, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.Zatem fundacje i stowarzyszenia są podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 2 w/w ustawy. Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego odliczenie darowizny od dochodu, zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest możliwe wyłącznie w sytuacji gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki. Darowizna powinna być przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a obdarowanym musi być organizacja wskazana w art. 3 ust. 2 lub 3 tej ustawy, prowadząca działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych. Jednocześnie organizacje te nie muszą posiadać statusu instytucji pożytku publicznego.

Preferowanymi przez ustawodawcę celami, na które mogą być przekazane darowizny są w szczególności: pomoc społeczna, działalność charytatywna, ochrona i promocja zdrowia, działania na rzecz mniejszości narodowych, nauka, edukacja, oświata i wychowanie, kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i tradycji, upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, promocja i organizacja wolontariatu. Jednocześnie Naczelnik tut. Urzędu informuje, że skorzystanie z możliwości odliczenia przekazanych darowizn od dochodu nie jest uzależnione od posiadania przez obdarowanego (np. organizację pozarządową) statusu organizacji pożytku publicznego.Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
P o u c z e n i e
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa). Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy-Ordynacja podatkowa).

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie