
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, z 1997 r. poz. 926 z późn. zm.)w związku z wnioskiem z dnia 13.01.2004 r. (data wpływu 13.01.2004 r.)w sprawie interpretacji przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach wyjaśnia jak poniżej.
Jak wynika ze stanu przedstawionego przez podatnika, Stowarzyszenie rozpoczęło działalność gospodarczą w ubiegłym roku. Celem statutowym Stowarzyszenia jest podnoszenie kwalifikacji pracowników, ich kształcenie w zakresie nowoczesnych metod produkcji oraz przekwalifikowanie bezrobotnych. W przedmiotowym podaniu podatnik pyta:- czy przekazane darowizny na rzecz Stowarzyszenia byłyby możliwe do odliczenia od podstawy opodatkowania przez ewentualnych darczyńców?
W wyniku dokonanych zmian ustawami z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003r. Nr 202 poz. 1957) oraz o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202 poz. 1656 ) od 1 stycznia 2004 r. odliczeniu od dochodu podlegają:I. Zgodnie z art. 18 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:1. darowizny przekazane na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10 % dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1,2. darowizny na cele kultu religijnego (...)Z tym, że - zgodnie art.18 ust.1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1 i 7 nie może przekroczyć 10 % dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz: 1) osób fizycznych, 2) osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami. I. Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.): 1. darowizny przekazane na cele:a) określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego w sferze zdań publicznych określonych w tej ustawie , realizującym te cele,b) kultu religijnego- w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż 350zł.Zgodnie z art.26 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym 350zł, z tym że odliczeniu nie podlegają darowizny poniesione na rzecz:1. osób fizycznych,2. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.nadto przepisy cytowanych powyżej ustaw o podatku dochodowym wymagają aby w sytuacji kiedy przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru uwzględniającą należny podatek od towarów i usług - stosownie do art.18 ust.1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 26 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio art. 14 oraz art.19 odpowiednio ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i fizycznych.
Jednocześnie informuje się, iż w przypadku darowizn pieniężnych, wysokość darowizny musi zostać udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu stosownie art.18 ust.1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art.26 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przepisy podatkowe powołanych powyżej ustaw wskazują na uregulowania zawarte w ustawie z dnia 24.04.2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96 poz. 873) określając, iż darowizny muszą być przekazane organizacjom, o których mowa w art.3 ust.2 i 3 tej ustawy, które prowadzą działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tejże ustawie.Zgodnie z art.3 ust.1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.Natomiast w myśl art. 3 ust 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie organizacjami pozarządowymi są, niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez: 1) osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego; 2) stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w art.4 zawiera sferę zadań publicznych, obejmujących zadania m.in. w zakresie:- promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy (pkt 7),- nauki, edukacji, oświaty i wychowania (pkt 11).Tutejszy organ podatkowy zwraca jednocześnie uwagę na treść przepisu, iż cytowana ustawa nakłada m.in. na stowarzyszenia jako jednostki prowadzące działalność pożytku publicznego obowiązki i wymagania określone m.in.w art.20, 21, 22 oraz 23 ustawy.Naczelnik Urzędu Skarbowego zwraca uwagę na treść przepisu art.22 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zgodnie z którym:1. organizacja pozarządowa oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 2, wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego uzyskują status organizacji pożytku publicznego z chwilą wpisania do tego Rejestru informacji o spełnieniu wymagań, o których mowa w art. 20, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 17, poz. 209 i Nr 110, poz. 1189, z 2002 r. Nr 1, poz. 2 i Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 49, poz. 408 i Nr 60, poz. 535),2. organizacja pozarządowa inna niż wymieniona w ust. 1 oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1, uzyskują status organizacji pożytku publicznego z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego, na zasadach i w trybie określonych w ustawie, o której mowa w ust. 1,3. organizacja pozarządowa oraz podmioty, o których mowa w ust. 1, tracą status organizacji pożytku publicznego z chwilą wykreślenia, z urzędu lub na wniosek, z Krajowego Rejestru Sądowego informacji o spełnianiu wymogów określonych w art. 20.
Jak wynika ze stanu faktycznego stowarzyszenie z dniem 20.11.2003r. zostało wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego - Zaświadczenie o dokonaniu wpisu Nr OP.VII NS-REJ.KRS/3162/3/51. Celem Stowarzyszenia - zgodnie ze statutem - jest m.in. kształcenie zawodowe młodzieży, dokształcanie zawodowe dorosłych, przekwalifikowanie bezrobotnych, zapewnienie możliwości pozyskania pracy. Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny w sprawie tutejszy organ podatkowy stwierdza, o ile działalność stowarzyszenia obejmuje sferę zadań publicznych określoną w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a także spełnia wymagania i warunki określone w przepisach tej ustawy, które najistotniejsze powołano w niniejszej interpretacji wówczas przekazane na rzecz stowarzyszenia darowizny podlegają odliczeniu zgodnie z ww. art.18 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 26 ust.1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na warunkach określonych w tych ustawach.
