
Temat interpretacji
Urząd Skarbowy informuje, że w przedstawionej przez jednostkę sytuacji mają zastosowanie przepisy ustawy o własności lokali z dnia 24.06.1994 r. (Dz. U. Nr 29 poz. 355 z 2000 r.). Wspólnoty tworzone na podstawie przepisów tejże ustawy stają się jednostkami nie posiadającymi osobowości prawnej z chwilą wyodrębnienia pierwszego lokalu.
Art. 7 ww. ustawy określa, iż odrębną własność lokalu można ustanowić w drodze umowy, a także jednostronnej czynności prawnej właściciela nieruchomości oraz orzeczenia sądu znoszącego współwłasność. Umowa o ustanowieniu odrębnej własności lokalu powinna być dokonana w formie aktu notarialnego; do powstania własności niezbędny jest wpis do księgi wieczystej.
Zgodnie z art. 18 ww. ustawy właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd osobie fizycznej lub prawnej.
Zarząd - zgodnie z art. 29 ww. ustawy - jest obowiązany prowadzić dla każdej nieruchomości wspólnej, ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także innych rozliczeń; okresem rozliczeniowym wspólnoty mieszkaniowej jest rok kalendarzowy.
Ponadto zgodnie z art. 30 zarząd jest obowiązany zwoływać zebranie ogółu właścicieli, przedmiotem którego winno być m. in. uchwalenie rocznego planu gospodarczego zarządu nieruchomością oraz sprawozdanie z działalności zarządu.
Numer NIP nadawany jest jednostce w momencie uzyskania statusu podatnika lub płatnika.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992r. (Dz. U. Nr 54 poz. 654 ze zm.) mają zastosowanie do jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej a więc i wspólnot mieszkaniowych, które aby mogły wywiązać się z postanowień art. 25 i 27 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych muszą prowadzić ewidencję rachunkową. Zgodnie z przepisami art. 25 i 27 ww. ustawy podatnicy są obowiązani składać deklarację o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego oraz zeznanie o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym.
Z pisma jednostki wynika iż pierwsze lokale wyodrębnione zostały i sprzedane notarialnie w 2002r.
Zatem wspólnota mieszkaniowa winna złożyć zeznanie podatkowe oraz sprawozdanie finansowe za każdy cały rok podatkowy (w przypadku Waszej wspólnoty za okres od 01.01.2003 r. do 31.12.2003 r.) a nie za okres sprawowania zarządu przez kolejnego zarządcę.
Niniejsza odpowiedź udzielona jest w jednostkowej sprawie podatnika, wg stanu prawnego obowiązującego w dniu podpisania niniejszego pisma.
