
Temat interpretacji
Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.: Ordynacja podatkowa (tj.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.05.2007 r., znak: P/5514/07, w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze, zm.) stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
W dniu 26 czerwca 2003 r. została uchwalona Dyrektywa 2003/54/WE dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej mająca na celu stopniową realizację rynku energii elektrycznej w krajach Unii Europejskiej. Zgodnie z przepisami tej Dyrektywy do dnia 1 lipca 2007 r. operatorzy systemu dystrybucyjnego, w skrócie OSD, powinni zostać wydzieleni, jako niezależne podmioty prawne. Przekształcenia zgodnie z wymogami w/wym. unijnej Dyrektywy, zostały uregulowane ustawą z dnia 4 marca 2005 r. o zmianie ustawy Prawo energetyczne i ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 552), na mocy której w ustawie Prawo energetyczne dodano m.in. przepis art. 9d ust. 1 stanowiący, iż OSD będący w strukturze przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo, powinien pozostawać pod względem formy prawnej i organizacyjnej oraz podejmowania decyzji niezależny od innych działalności niezwiązanych z przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej.
Zgodnie z opisanym we wniosku przez Podatnika stanem faktycznym, w dniu 27 kwietnia 2007 r. została zaakceptowana przez Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki koncepcja wydzielenia OSD, natomiast w celu rozdziału istniejących obecnie w Spółce funkcji dystrybucyjnych oraz obrotu, Wnioskodawca planuje wniesienie aportem do Spółki Celowej Zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans, prowadzącego działalność OSD. Zakład samodzielnie sporządzający bilans został powołany przez Zarząd Spółki z dniem 1 maja 2007 r. jako zakład samobilansujący, Uchwałą po uprzednim pozytywnym zaopiniowaniu i zatwierdzeniu przez Radę Nadzorczą Spółki zmian w Regulaminie Organizacyjnym Spółki.
Zgodnie z uchwałą, do zakładu samodzielnie sporządzającego bilans OSD zostały przyporządkowane następujące składniki majątkowe i niemajątkowe, związane z działalnością dystrybucyjną:
1. środki trwałe służące do działalności OSD:
linie 110 kV,
rozdzielnie 110 kV,
układy pomiarowe WN,
Linie SN.
stacje SN/NN,
rozdzielnie SN w stacji 110/SN,
transformatory 110/SN,
układy pomiarowe SN,
linie nn,
stacje SN/nn,
układy pomiarowe nn (liczniki),
sieci i urządzenia łączności,
systemy informatyczne,
2. aktywa obrotowe związane z działalnością OSD, służące do realizacji celów, t.j. zapasy materiałów i części zamiennych, należności oraz środki pieniężne,
3. zobowiązania wobec pracowników oraz zobowiązania wobec kontrahentów wynikające m.in. z wymienionych niżej umów handlowych, wchodzące również w skład przedmiotowego aportu:
umowa o świadczenie usług przesyłowych,
umowy o świadczenie usług przesyłowych energii elektrycznej zawarte z: innymi zakładami energetycznymi,
umowy o świadczenie usługi dystrybucji zawarte z odbiorcami z obszaru działania Spółki, korzystający z prawa wyboru sprzedawcy,
umowy przyłączeniowe do elektroenergetycznej sieci dystrybucji Spółki,
umowy na konserwację oświetlenia ulicznego zawarte z miastami i gminami.
Jak wynika z wniosku, w związku z przedmiotowym aportem do Spółki Celowej przejdą pracownicy Wnioskodawcy związani z działalnością OSD.
Ponadto :
Spółka Celowa (przyjmująca aport) wejdzie we wszystkie stosunki handlowe realizowane przez OSD w ramach dotychczasowej struktury, przejmując także klientelę związana z OSD,
OSD prowadzi ewidencje księgową w wyodrębnionej bazie w systemie finansowo-księgowym, sporządzając odrębne od Wnioskodawcy sprawozdanie księgowe w rozumieniu ustawy o rachunkowości (bilans i rachunek wyników),
OSD, jako zakład samodzielnie sporządzający bilans uzyskał odrębny od Spółki numer statystyczny REGON, posiadając również odrębny rachunek bankowy.
W świetle opisanego stanu faktycznego Wnioskodawca prosi o zajęcie stanowiska:
- Czy wyżej opisany majątek OSD wniesiony aportem do Spółki Celowej (składniki majątkowe materialne i niematerialne) stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze, zm.) ?
- Czy wniesiony aportem do Spółki Celowej w/wym. majątek w zamian za udziały tej Spółki powoduje po stronie Wnioskodawcy powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych ?
Zdaniem Spółki OSD spełnia warunki zakładu stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa, ponieważ:
- składniki majątku OSD są organizacyjnie wyodrębnione, bowiem przepis art. 9d ustawy Prawo energetyczne, w związku z przepisem art. 22 pkt 2 i 24 ustawy z dnia 4 marca 2005 r. o zmianie ustawy Prawo energetyczne oraz ustawy Prawo ochrony środowiska ( Dz. U. z 2005 r. Nr 62, poz. 532) stanowi, iż OSD pozostaje pod względem organizacyjnym i podejmowania decyzji niezależny od innych rodzajów działalności. Wyodrębnienie organizacyjne OSD potwierdzone jest w Spółce obowiązującym schematem organizacyjnym,
- OSD jest jednostką wyodrębnioną pod względem finansowym, ponieważ prowadzi wyodrębnione rozliczenia w systemie finansowym (bilans i rachunek zysków i strat),
- OSD prowadzi działalność w oparciu o odrębne plany finansowe,
- majątek OSD będący przedmiotem aportu, tj. środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, umowy z pracownikami i kontrahentami oraz zobowiązania są związane z prowadzoną przez ten wyodrębniony zakład działalnością gospodarczą.
W świetle powyższego, zdaniem Podatnika przekazany aportem majątek OSD stanowi niezależne od Spółki przedsiębiorstwo.
Natomiast, zdaniem Podatnika, przekazanie przedmiotowego aportu innemu podmiotowi w zamian za jego udziały nie stanowi dla Wnioskodawcy przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym, na podstawie przepisu art. 12. ust. 1 pkt 7 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W oparciu o wyżej opisany stan faktyczny Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia, co następuje:
Ad. 1
Zgodnie z przepisem art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przedsiębiorstwem jest zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.
Obejmuje ono w szczególności:
- oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),
- własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,
- prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości i ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,
- wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
- koncesje, licencje i zezwolenia,
- patenty i inne prawa własności przemysłowej,
- majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
- tajemnicę przedsiębiorstwa,
- księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Stosownie natomiast do przepisu art. 4a pkt 4 wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa- oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Mając na uwadze powołane przepisy ustawy Kodeks cywilny i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę, należy stwierdzić, iż wymienione we wniosku składniki przedsiębiorstwa posiadają cechy wymienione w cytowanym przepisie art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mieszczą się w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Ponadto wniesiona aportem zorganizowana część przedsiębiorstwa (OSD) posiada odrębny od Wnioskodawcy rachunek bankowy, numer statystyczny REGON, prowadzi odrębne rozliczenia w systemie finansowym, jest wyodrębniona ze Spółki organizacyjnie i majątkowo.
Ad. 2
Stosownie do przepisu art. 12 ust. 1 pkt 7 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część ; przepisy art. 14 ust. 1 -3 stosuje się odpowiednio.
Wobec powyższego uznając, że w/wym. zespół składników materialnych i niematerialnych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w Spółce, wniesienie jej aportem do Spółki Celowej w zamian za objęte udziały tej Spółki, w myśl wyżej cytowanego przepisu art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie skutkuje powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych po stronie Wnioskodawcy.
W związku z powyższym Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach podziela stanowisko Podatnika wyrażone we wniosku.
