POSTANOWIENIE - Interpretacja - II PD/423-5/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.04.2005, sygn. II PD/423-5/05, Urząd Skarbowy w Bytomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bytomiu stwierdza, że stanowisko Fundacji .............. przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2005 r., który wpłynął w dniu 6 kwietnia 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bytomiu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Jak wynika z przedmiotowego wniosku Fundacja realizuje cele, do których m.in. należy pozyskiwanie środków finansowych na działalność Opery Śląskiej w Bytomiu. W tym celu Fundacja organizuje konferencje prasowe dla TV i dziennikarzy, na których prezentuje działalność Fundacji. Ponadto, organizowane są spotkania z przedstawicielami firm oraz osobami prywatnymi, których Fundacja chce zainteresować swoją pracą. W trakcie tych spotkań Fundacja zapewnia uczestnikom symboliczny poczęstunek.

Zdaniem wnioskodawcy, koszt usługi gastronomicznej związanej z tym poczęstunkiem może stanowić koszt uzyskania przychodu Fundacji, w związku z realizacją zadań statutowych. Będzie to koszt związany z uzyskaniem przychodu w postaci pozyskania sponsoringu w momencie spotkania lub w najbliższej przyszłości.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowy od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 z 2000 r. ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
W myśl art. 16 ust. 1 pkt. 28 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezantacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
Przepisy podatkowe nie określają rodzaju wydatków, które można zaliczyć do kosztów reprezentacji i reklamy. Charakter tych wydatków powinien być na tyle związany z prowadzoną działalnością, by możliwa była ocena oparta na zasadzie logiki i zasad doświadczenia życiowego, że mogą mieć wpływ na uzyskane przychody.
Koszt usługi gastronomicznej wykorzystanej na poczęstunek gości - potencjalnych darczyńców stanowi wydatki na potrzeby reprezentacji i reklamy, jako element utrwalający dobry wizerunek Fundacji i dbałości o darczyńców.
Powyższe wydatki należy więc zaliczyć do wydatków poniesionych w ramach limitu reprezentacji i reklamy określonego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i uznać je za koszt uzyskania przychodów Fundacji.

Urząd Skarbowy w Bytomiu