
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach stwierdza, że stanowisko przedstawione w piśmie znak: L.dz. W/7/12/2006 z dnia 11.12.2006r. (wpływ do urzędu 12.12.2006 r.) uzupełnionym pismem z dnia 09.01.2007 r. złożonym przez YY Sp. z o.o. w dotyczące wybierania podstawy wyliczenia wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy w okresie korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego jest nieprawidłowe.
W piśmie złożonym w tut. Urzędzie w dniu 12.12.2006 r. YY Sp. z o.o. wystąpiła z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie prawa wybierania podstawy wyliczenia wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy w okresie korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.
Spółka prowadzi działalność gospodarczą w Specjalnej Strefie Ekonomicznej STARACHOWICE, z której osiąga dochód. W związku z tym zamierza skorzystać z ulgi w podatku dochodowym, wyliczając ją w oparciu o dokonane inwestycje lub w oparciu o dwuletnie koszty pracy nowo zatrudnionych pracowników. Prezentując własne stanowisko w sprawie Spółka stwierdziła, iż na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14.09.2004 r. w sprawie starachowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 222, poz. 2253 ze zm.) może każdorazowo wybrać wyższą kwotę zwolnienia. Jednocześnie Wnioskodawca uzależnił skorzystanie z powyżej opisanej formy zwolnienia od wcześniejszego zawiadomienia organu podatkowego o tym z jakiego sposobu będzie korzystał przy wyliczeniu dopuszczalnej wielkości pomocy.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach stwierdza co następuje:
Zgodnie z § 3 ust. 1 w/w rozporządzenia Rady Ministrów przedsiębiorcy, który prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej STARACHOWICE przysługuje zwolnienie w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 z tytułu:
- kosztów nowej inwestycji - wielkość pomocy regionalnej jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych odpowiednio w § 6 8, lub
- tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość pomocy regionalnej jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o obowiązkowe płatności związane z ich zatrudnieniem, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.
Na podstawie § 3 ust. 7 wyżej cytowanego rozporządzenia Rady Ministrów, pomoc przeznaczona na nowe inwestycje może być udzielana razem z pomocą na tworzenie nowych miejsc pracy, pod warunkiem, że łącznie wielkość tych pomocy nie przekracza maksymalnej wielkości pomocy określonej w § 4 tego rozporządzenia. W takim przypadku dopuszczalna wielkość pomocy stanowi iloczyn maksymalnej intensywności pomocy i wyższej kwoty kosztów: nowej inwestycji lub dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych.
Maksymalna intensywność pomocy regionalnej zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie starachowickiej strefy ekonomicznej wynosi 50% z wyjątkiem pomocy uzyskanej przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność w sektorze motoryzacyjnym. Wówczas wynosi ona 30%. W przypadku, gdy pomoc regionalna udzielana jest małemu lub średniemu przedsiębiorcy, z wyłączeniem przedsiębiorcy prowadzącego działalność w sektorze transportu, maksymalną intensywność pomocy podwyższa się o 15 punktów procentowych brutto.
Biorąc powyższe pod uwagę Spółka działająca w starachowickiej specjalnej strefie ekonomicznej ma prawo skorzystania z pomocy regionalnej przeznaczonej na nowe inwestycje wraz z pomocą na tworzenie nowych miejsc pracy przy zachowaniu powyżej opisanych zasad. Jednak przepisy wyżej cytowanego rozporządzenia Rady Ministrów nie obligują Podatnika do zawiadamiania organu podatkowego o tym z jakiej podstawy zwolnienia będzie korzystał w danym okresie podatkowym.
Jednocześnie informuje się, iż z dniem 24.02.2007 r. weszło w życie Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 01.02.2007 r. (Dz. U. Nr 26, poz. 1501) sprawie starachowickiej specjalnej strefy ekonomicznej. Na podstawie § 11 tego rozporządzenia traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie starachowickiej specjalnej strefy ekonomicznej. Zgodnie z § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lutego 2007r. do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Starachowicach informuje, że niniejszej interpretacji udzielono na podstawie aktualnego stanu prawnego oraz stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla YY Sp. z o.o., wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej .
