
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005r. Dz. U. Nr 8 poz.60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z czerwca 2005r. XXX S.A. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu prawa podatkowego w sprawie dotyczącej obowiązku podatkowego XXX S.A. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w związku z transakcjami realizowanymi przez XXX S.A. na terenie Republiki Federalnej Niemiec (RFN).
Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika wynika, że w dniu xx maja 2005r. XXX S.A. zawarł umowę z syndykiem niemieckiej firmy YYY GmbH z H. w Republice Federalnej Niemiec za zakup maszyn, surowców i wyrobów gotowych. Zakupione maszyny zostaną sprowadzone do Polski i będą wykorzystywane na potrzeby działalności produkcyjnej w XXX S.A. Zakupione surowce i wyroby gotowe zostaną sprzedane przez XXX S.A. na terenie RFN do spółki PP GmbH w H. w Republice Federalnej Niemiec. Spółka PP GmbH w H. jest spółką ze 100% udziałem XXX S.A. założoną aktem założycielskim z maja 2005r. w celu prowadzenia działalności produkcyjnej na terenie RFN. Spółka ta, w tym celu xx maja 2005r. nabyła od syndyka niemieckiej firmy YYY GmbH z H. w Republice Federalnej Niemiec zorganizowaną część przedsiębiorstwa produkcyjnego. Ponadto XXX S.A. dokonuje zakupu surowców do produkcji od dostawcy działającego na terenie RFN i surowce te sprzedaje z marżą do spółki PP GmbH. Zakupione przez XXX S.A. surowce zgodnie z umową z dostawcą niemieckim są dostarczone bezpośrednio do odbiorcy XXX S.A. tj. do PP GmbH w H. XXX S.A. nie posiada na terenie RFN stałej placówki, nie zatrudnia tam pracowników, a zamówienia do dostawcy są kierowane bezpośrednio z Polski. Zamiarem XXX S.A. jest realizowanie dostaw do PP GmbH w powyżej opisany sposób przez pewien okres czasu, aż do usamodzielnienia się nowo założonej spółki PP GmbH i jej uwiarygodnienia się wobec dostawców niemieckich.
Stanowisko spółki
Z uwagi na to, że powyżej opisane transakcje XXX S.A. mają na celu prowadzenie działalności produkcyjnej na terenie Republiki Federalnej Niemiec docelowo jedynie w postaci spółki kapitałowej PP GmbH a dokonywane transakcje zakupu i sprzedaży surowców i wyrobów gotowych mają charakter tymczasowy, Spółka XXX S.A. uważa , że na terenie Republiki Federalnej Niemiec nie prowadzi działalności w formie zakładu, którego definicję zawiera art. 5 Umowy pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatku od dochodu i od majątku podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003r., a więc zyski XXX S.A. nie podlegaj ą opodatkowaniu w Republice Federalnej Niemiec zgodnie z art. 7 ust. 1 w/w Umowy.XXX S.A. podlega więc w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu tj. od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ponadto spółka oświadczyła, że: w sprawie objętej niniejszym wnioskiem nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym.
Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony w piśmie Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu wyjaśnia:
- w przedmiotowej sprawie mają zastosowanie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U z 2000r. Nr 54 poz.654 ze zm.) oraz art. 5 i art. 7 umowy z dnia 14 maja 2003r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatku od dochodu i od majątku (Dz. U. z 20 stycznia 2005r. Nr 12 poz. 90).
W świetle przedstawionego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza, że zgodnie z art. 3 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy którzy mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają podmioty (osoby prawne, osoby fizyczne, jednostki organizacyjne będące podatnikami) będące rezydentami podatkowymi danego państwa (tj. mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium danego państwa), bez względu na miejsce osiągania przychodu, czyli bez względu na położenie źródła przychodów. Zasada ta określana jest mianem zasady nieograniczonego obowiązku podatkowego.
Jeżeli rezydent umawiającego się państwa prowadzi przedsiębiorstwo, to zgodnie z art. 7 umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatku od dochodu i majątku, podpisana w Berlinie 14 maja 2003r. (Dz. U. z 2005r. Nr 12, poz. 90) zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim państwie jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi. Definicję pojęcia "zakład" określa art.5 cyt. umowy.
"Zakład" w rozumieniu w/w umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oznacza stałą placówkę, w której całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa (art. 5 ust.1).
Określenie "zakład" zgodnie z brzmieniem art. 5 ust.2 umowy obejmuje w szczególności:
- miejsce zarządu
- filię
- biuro
- fabrykę
- warsztat i
- kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.
Art. 5 ust. 4 umowy stanowi, że określenie "zakład" nie obejmuje:
- użytkowania placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub wydawania dóbr albo towarów należących do przedsiębiorstwa
- utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa, wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub wydawania,
- utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa, wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo,
- utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo zbierania informacji dla przedsiębiorstwa,
- utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym.
Jeżeli przedsiębiorstwo mając siedzibę w Polsce prowadzi w Niemczech działalność bezpośrednio ze swej siedziby, tzn. bez posiadania zakładu, to zyski takiego przedsiębiorstwa podlegają opodatkowaniu w Polsce.
Umowa stanowi, że przedsiębiorstwo mające siedzibę w jednym państwie, a prowadzące działalność na terytorium drugiego podlega, co do zasady, opodatkowaniu w państwie swojej siedziby. Jednak państwu, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, służy prawo do opodatkowania zysków osiąganych przez przedsiębiorstwo pochodzące z innego kraju, pod warunkiem, że przedsiębiorstwo to prowadzi działalność w formie zakładu.W przeciwnym razie, jeżeli działalność nie jest prowadzona w formie zakładu, przedsiębiorstwo zagraniczne nie podlega opodatkowaniu w państwie, w którym prowadzi działalność, a jego dochody podlegają jurysdykcji państwa, w którym ma siedzibę.
Z ogólnej regulacji zawartej w art. 5 umowy wynika, iż dla uznania, że przedsiębiorstwo prowadzi swoją działalność w formie zakładu winny wystąpić łącznie trzy następujące przesłanki:
- istnienie miejsca gdzie działalność jest prowadzona (placówka)
- stały charakter takiej placówki
- wykonywanie za pośrednictwem placówki działalności gospodarczej, która nie ma przygotowawczego lub pomocniczego charakteru.
Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że nie prowadzi ona w Niemczech działalności w formie zakładu (nie posiada stałej placówki, nie zatrudnia pracowników, a zamówienia do dostawcy kierowane są bezpośrednio z Polski).
Wobec powyższego postanawia się jak wyżej.
Pouczenie
- Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
- Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
- Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt. 2 pkt.1). Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej(j.t. Dz. U. z 2004r .Nr 253, poz. 2532 z późn. zm.) wniesienie zażalenia podlega opłacie skarbowej w kwocie 5zł. oraz 50gr. od załącznika do zażalenia w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.
