Postanowienie - Interpretacja - US-II/P/1/2007

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.06.2007, sygn. US-II/P/1/2007, Urząd Skarbowy w Łasku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łasku, działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 oraz art. 236 § 2 pkt. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30.03.2007r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych dotyczących określenia rodzajów zasobów Spółdzielni zaliczanych do zasobów mieszkalnych dających podstawę do naliczania funduszu remontowego i kwalifikowania tych odpisów w koszty działalności postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe a w części dotyczącej zaliczenia do zasobów mieszkaniowych lokali użytkowych w budynku niemieszkalnym - za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 30.03.2007 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych dotyczącej określenia rodzajów zasobów Spółdzielni zaliczanych do zasobów mieszkaniowych dających podstawę do naliczania funduszu remontowego i kwalifikowania tych odpisów w koszty działalności.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że spółdzielnia funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15.12.2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), natomiast w zakresie zobowiązań podatkowych w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.).

Spółdzielnia przedstawiła własne stanowisko w sprawie stwierdzając, że do zasobów mieszkaniowych należy zaliczyć:

- budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami,

- garaże wolnostojące z własnościowym prawem do garażu,

- lokale użytkowe wyłącznie na zasadzie własnościowego prawa do lokalu,

- pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania budynków mieszkalnych (budynki związane z działalnością remontową, administracyjną i kulturalno-oświatową) a inne lokale wykorzystywane na zasadzie najmu na inne cele niż mieszkalne nie mieszczą się w ramach zasobów mieszkaniowych i od nich dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łasku informuje.

Spółdzielnia działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15.12.2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.). Należy zatem stosować jej przepisy. W/w ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych stanowi, że celem spółdzielni jest zaspakajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków spółdzielni i ich rodzin, poprzez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 i 3 w/w ustawy przedmiotem działalności spółdzielni może być np:

1. budowanie lub nabywanie budynków w określonych w ustawie celach, np: ustanawiania na rzecz członków spółdzielni lokatorskich lub własnościowych praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, ustanawiania na rzecz członków spółdzielni odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także miejsc postojowych w garażach wielostanowiskowych,

2. budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,

3. udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,

4. budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu,

5. obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.

Jak wynika z art. 4 w/w ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, członkowie spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni i inne osoby wymienione w tym przepisie, obowiązani są uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Wszelkie opłaty ustalane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania.Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi, prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt. 44 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, składają się wpływy z opłat (czynszów) pobieranych od lokatorów oraz pokrywane z nich koszty.

Uwzględniając charakter opłat oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia "zasoby mieszkaniowe" jako - nie tylko - lokale mieszkalne, ale również pomieszczenia pozostałe i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Do zasobów mieszkaniowych zalicza się:

1.budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności takimi jak: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,

2. pomieszczeń znajdujących się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, w szczególności: budynków (pomieszczeń) administracji osiedlowej, kotłowni i hydroforni wolnostojących, osiedlowych warsztatów (zakładów) konserwacyjno-remontowych,

3. urządzeń i uzbrojenia terenów, na których znajdują się w/w budynki, w szczególności: zbiorników-dołów gnilnych, szamb, rurociągów i przewodów sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej, ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznych i telefonicznych, budowli inżynieryjnych, budowli komunikacyjnych (np: drogi osiedlowe, ulice, chodniki, place), innych budowli i urządzeń związanych z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mających wpływ na prawidłowe funkcjonowanie budynków mieszkalnych (np: latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, miejsca postojowe dla samochodów, zieleń, mała architektura, urządzenia do zabaw dziecięcych).

W ocenie tutejszego organu podatkowego wymienione przez wnioskodawcę w piśmie lokale użytkowe na zasadzie własnościowego prawa do lokalu, nie należą do żadnej z w/w trzech grup budynków, pomieszczeń i urządzeń, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiających im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniających sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Nadmienić również należy, że garaże mieszczą się w pojęciu "zasoby mieszkaniowe" o ile służą mieszkańcom lokali mieszkalnych w celu zaspokojenia ich potrzeb mieszkalnych i wykorzystane są zgodnie z przeznaczeniem, dla którego zostały wybudowane. Jeżeli garaże takie są wynajmowane osobom trzecim na cele użytkowe ( np na prowadzenie działalności gospodarczej) nie są one traktowane jako zasoby mieszkaniowe.

Biorąc pod uwagę powyższe-postanowiono więc jak w sentencji.

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia tego zdarzenia, interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łasku w terminie siedmiu dni od daty doręczenia postanowienia.

Urząd Skarbowy w Łasku