
Temat interpretacji
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie przepisów art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na perfumy, wręczanych kontrahentom z okazji Świąt, Nowego Roku i ze względu na dobrą współpracę w świetle art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) uznajeza prawidłowe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku.
Pismem z dnia 17.11.2006r. Spółka zwróciła się z pytaniem: czy podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w ramach limitu 0,25% przychodu wydatki na upominki (prezenty) dla kontrahentów - perfumy - wręczane przy okazji Świąt, Nowego Roku i ze względu na dobrą współpracę?
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka wręcza upominki (prezenty) swoim kontrahentom w postaci flakonu perfum - z okazji Świąt, Nowego Roku i ze względu na dobrą współpracę. Celem takiego postępowania jest zachęcenie kontrahentów do wszczęcia bądź kontynuowania współpracy ze Spółką - a w konsekwencji dokonywania zakupów w firmie.
Zdaniem Wnioskodawcy wydatki na ww. upominki stanowią koszty uzyskania przychodów jako reprezentacja i reklama stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, iż stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Jak wynika z treści ww. przepisu kosztem uzyskania przychodów są wszelkie koszty bezpośrednio jak i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 powołanej ustawy.Jednakże, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów podatnik musi wykazać jego związek z prowadzoną działalnością oraz to, że poniesienie danego wydatku racjonalnie i gospodarczo uzasadnionego, mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.
Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2006r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów
reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.Przepisy ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia reklamy czy reprezentacji. Posługując się definicjami tych pojęć utrwalonymi w orzecznictwie i w literaturze fachowej należy stwierdzić, że "reklama" to rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie czegoś, zalecanie czegoś natomiast ,,reprezentacja" oznacza wytworne i okazałe występowanie w imieniu podmiotu gospodarczego, mające na celu wywarcie pozytywnego wrażenia na kontrahentach podmiotu, w celu nawiązywania kontaktów gospodarczych, a w konsekwencji - w celu osiągnięcia przychodów.
Przy ocenie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację i reklamę istotnym kryterium jest charakter poniesionego przez Spółkę wydatku oraz jego
związek z powstaniem lub zwiększeniem przychodu.
Wydatki na reprezentację i reklamę stanowiące koszty uzyskania przychodów na podstawie art 15 ust. 1 ww. ustawy, w związku z art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy muszą służyć kształtowaniu wizerunku firmy oraz wiedzy o jej działaniach i produktach, zachęcać do ich nabywania albo są to przedmioty wręczane jako upominki np. perfumy.Poprzez takie działania Spółka kształtuje opinie o firmie wśród swoich kontrahentów oraz potencjalnych klientów.
Zdaniem tut. organu podatkowego wręczane kontrahentom firmy perfumy jako upominki - przy okazji Świąt, Nowego Roku i ze względu na dobrą współpracę mają charakter wydatków reprezentacyjnych. Podlegać więc będą zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 w ramach limitu 0,25 % przychodu zgodnie z przepisem art. 16 ust. 1 pkt 28 ww.ustawy.
Wobec powyższego Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi, uznając za prawidłowe stanowisko
przedstawione we wniosku, postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wg stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej.
Po zmianie od dnia 01.01.2007r. brzmienia przepisu art. 15 ust. 1, oraz ustalenia nowego brzmienia art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 1 ustawy z dnia 16.11.2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Nr 217, poz. 1589) powyższa interpretacja jest niezgodna z prawem.Pouczenie nie wywołuje skutków takich jak interpretacja wydana w trybie art. 14a -14d Ordynacji podatkowej.
