
Temat interpretacji
Dotyczy ustalenia, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, wobec Spółki Dzielonej prowadzącej działalność gastronomiczną znajdzie zastosowanie zasada wyłączenia z opodatkowania ryczałtem estońskim zgodnie z art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 sierpnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 19 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, wobec Spółki Dzielonej prowadzącej działalność gastronomiczną znajdzie zastosowanie zasada wyłączenia z opodatkowania ryczałtem estońskim zgodnie z art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT.
Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 29 listopada 2022 r. (data wpływu 2 grudnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”) jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą od 2006 r. pod numerem NIP (…) oraz REGON: (…).
Przeważającą działalnością podatnika jest prowadzenie Restauracji i innych stałych placówek gastronomicznych (PKD 56.10.A) (dalej również jako: „działalność gastronomiczna”).
Pozostały przedmiot działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007) przedstawia się następująco:
- 82.92.Z Działalność związana z pakowaniem,
- 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów,
- 81.30.Z Działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni,
- 77.39.Z Wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane,
- 77.33.Z Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń biurowych, włączając komputery,
- 77.12.Z Wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,
- 77.11.Z Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek,
- 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,
- 73.12.D Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach,
- 73.12.C Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet),
- 73.12.B Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych,
- 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
- 70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja,
- 64.92.Z Pozostałe formy udzielania kredytów,
- 64.19.Z Pozostałe pośrednictwo pieniężne,
- 56.30.Z Przygotowywanie i podawanie napojów,
- 56.29.Z Pozostała usługowa działalność gastronomiczna,
- 56.21.Z Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering).
Wnioskodawca podkreśla, że oprócz działalności wymienionych powyższej, w ramach prowadzonej działalności uzyskuje przychody z wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi (PKD 68.20.Z).
Podatnik posiada miejsce zamieszkania w Polsce oraz w Polsce podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów. Na dzień złożenia wniosku jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
W związku z uzasadnionymi celami biznesowymi Wnioskodawca planuje przekształcić w przyszłości jednoosobową działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej również: „Spółka”).
Po przekształceniu, Podatnik w zakresie powstałej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zamierza dokonać wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (dalej również „ryczałt estoński”). W tym celu w ustawowym terminie złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie według ustalonego wzoru, informując o dokonanym wyborze. Na moment dokonania wyboru opodatkowania ryczałtem estońskim, Spółka będzie spełniała wszystkie warunki wskazane w art. 28j ustawy o CIT.
Po przekształceniu w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością rozważane jest dokonanie dalszej ekonomicznie uzasadnionej restrukturyzacji działalności gospodarczej Spółki. Restrukturyzacja zostanie dokonana w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (dalej również: „KSH”) tj. podziału przez wydzielenie.
Zgodnie z założeniem planowane jest utworzenie nowej spółki (dalej również: „Spółka Nieruchomościowa” lub „Spółka Wydzielona”) i wydzielenie do niej części działalności polegającej na wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami. Wydzielenie będzie wiązało się z przekazaniem składników majątkowych i niemajątkowych niezbędnych do jej wykonywania w zamian za udziały nowej spółki wydane na rzecz udziałowców Spółki.
Wyżej wymienione składniki majątkowe stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.
Pozostała, zasadnicza działalność operacyjna obejmująca prowadzenie działalności gastronomicznej w dalszym ciągu będzie prowadzona w ramach Spółki (dalej również: „Spółki Dzielonej”), której funkcjonowanie nie ustanie.
W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 29 listopada 2022 r., doprecyzowując opis zdarzenia przyszłego i odpowiadając na zadane pytania, Wnioskodawca wskazał, m.in., że:
1. Wnioskodawca rozważa dalszą restrukturyzację działalności gospodarczej Spółki w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem estońskim Spółki dzielonej.
2. Wnioskodawca nie wyklucza możliwości wyboru ryczałtu „estońskiego” dla Spółki Wydzielonej na późniejszym etapie.
Pytanie
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, wobec Spółki Dzielonej prowadzącej działalność gastronomiczną znajdzie zastosowanie zasada wyłączenia z opodatkowania ryczałtem estońskim zgodnie z art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, po podziale przez Wydzielenie, Spółka która powstała wcześniej w wyniku przekształcenia indywidualnej działalności gospodarczej będzie mogła nadal być opodatkowana w formie tzw. „ryczałtu estońskiego” niezależnie od późniejszego podziału przez wydzielenie.
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, wobec Spółki nie znajdzie zastosowania zasada wyłączenia z opodatkowania ryczałtem estońskim przewidziana w art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT.
Zgodnie z ww. przepisem możliwość wyboru ryczałtu estońskiego nie stosuje się m.in. do:
„6) podatników, którzy:
a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo
b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1 000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.”
Mimo, że powyższy przepis odnosi się co prawda do podmiotów, którzy zostali podzieleni to, w ocenie Wnioskodawcy, czasowe wyłączenie możliwości opodatkowania ryczałtem estońskim dotyczy tylko takich sytuacji gdy określony podmiot dzielony (tj. Spółka Dzielona) chciałby wybrać tę formę opodatkowania już po dokonaniu podziału.
W opisanym stanie przyszłym Spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej zgodnie z obowiązującymi przepisami zamierza skutecznie wybrać formę opodatkowania ryczałt estoński. Na moment wyboru tej formy opodatkowania nie będzie istniała żadna przesłanka wykluczająca możliwość zastosowania ryczałtu estońskiego. Ewentualny podział Spółki przez wydzielenie, który nastąpi z przyczyn ekonomicznie uzasadnionych nie powinien ograniczać możliwości wyboru określonej formy opodatkowania ani ograniczać go w czasie.
Gdyby przyjęto, wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, że podział Spółki przez wydzielenie wyłącza czasowo możliwość stosowania wybranej wcześniej formy opodatkowania „ryczałtem estońskim” prowadziłoby to do dość kuriozalnych skutków.
Przykładowo jeżeli:
- Spółka wybrałaby zgodnie z obowiązującymi przepisami formę opodatkowania „Ryczałt Estoński” oraz
- z ostatnim dniem roku podatkowego dokonałaby podziału przez wydzielenie
to wówczas stosując się do mniej korzystnej wykładni art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT Spółka Dzielona musiałaby wstecznie opodatkować prawie cały rok podatkowy wg zasad ogólnych czyli zgodnie ze stawką 19%. Dodatkowo już na moment podziału Spółka Dzielona miałaby zaległość podatkową ponieważ na zasadach ogólnych dochody są opodatkowane już w momencie ich osiągania, a nie jak w ryczałcie estońskim, w momencie realizacji zysku.
Według oceny Wnioskodawcy takie rozumienie przepisu jest nieprawidłowe i nie jest zgodne z wykładnią celowościową w zakresie wyboru tej formy opodatkowania.
Reasumując, jeżeli Spółka Kapitałowa zgodnie z przepisami skutecznie wybierze formę opodatkowania ryczałt estoński to późniejsza ekonomicznie uzasadniona reorganizacja działalności tj. podział przez wydzielenie nie powinna wyłączyć możliwości kontynuowania tej formy opodatkowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: „ustawa zmieniająca”) wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy regulujące nowe zasady opodatkowania, tj. ryczałt od dochodów spółek kapitałowych - stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepisy powyższe weszły w życie 1 stycznia 2021 r.
Ten nowy sposób opodatkowania będący odejściem od dotychczasowych zasad podatkowych, ze względu na swoją specyfikę i odrębność został uregulowany w nowym rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych” (dodano artykuły od 28c do 28t), a także w przepisach ogólnych ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):
podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy CIT:
opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.
Nowy reżim opodatkowania, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy CIT:
obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.
W myśl art. 28l ust. 1 ustawy CIT:
podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem:
1) roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;
3) roku podatkowego, w którym podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3;
4) roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym:
a) podatnik nie spełnił któregokolwiek z warunków, o których mowa w art. 28j ust. 1 pkt 4-6,
b) podatnik nie prowadził ksiąg podatkowych lub dane wynikające z ksiąg podatkowych nie pozwalają na określenie wyniku finansowego netto,
c) podatnik dokona przejęcia innego podmiotu w drodze łączenia albo podziału podmiotów lub otrzymania wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że:
- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny jest opodatkowany ryczałtem albo
- podmiot przejmowany, dzielony lub wnoszący wkład niepieniężny z dniem przejęcia lub wniesienia wkładu zamknie księgi rachunkowe, sporządzi sprawozdanie finansowe oraz dokona rozliczenia i ustaleń, o których mowa w art. 7aa, w zakresie transakcji pozostających w związku z przejmowanymi składnikami majątku,
d) podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.
Stosownie z art. 28m ust. 1 ustawy CIT:
opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub,
b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
4) nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;
5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;
6) wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).
Zgodnie z art. 28n ust. 1 ustawy CIT:
podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi:
1) suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w miesiącu, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto;
2) suma dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą ustalona w miesiącu, w którym wykonano świadczenie lub dokonano wypłaty lub wydatku;
3) dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku osiągnięty w miesiącu, w którym nastąpiło łączenie, podział, przekształcenie podmiotów lub wniesienie wkładu niepieniężnego;
4) dochód z tytułu zysku netto osiągnięty w roku podatkowym, w którym zakończył opodatkowanie ryczałtem;
5) dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych osiągnięty w roku podatkowym.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca planuje przekształcić w przyszłości jednoosobową działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Po przekształceniu, Podatnik w zakresie powstałej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zamierza dokonać wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych. W tym celu w ustawowym terminie złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie według ustalonego wzoru, informując o dokonanym wyborze. Na moment dokonania wyboru opodatkowania ryczałtem estońskim, Spółka będzie spełniała wszystkie warunki wskazane w art. 28j ustawy o CIT. Po przekształceniu w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością rozważane jest dokonanie dalszej ekonomicznie uzasadnionej restrukturyzacji działalności gospodarczej Spółki. Restrukturyzacja zostanie dokonana w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych tj. podziału przez wydzielenie. Zgodnie z założeniem planowane jest utworzenie nowej spółki i wydzielenie do niej części działalności polegającej na wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami. Wydzielenie będzie wiązało się z przekazaniem składników majątkowych i niemajątkowych niezbędnych do jej wykonywania w zamian za udziały nowej spółki wydane na rzecz udziałowców Spółki. Wyżej wymienione składniki majątkowe stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy CIT. Pozostała, zasadnicza działalność operacyjna obejmująca prowadzenie działalności gastronomicznej w dalszym ciągu będzie prowadzona w ramach Spółki, której funkcjonowanie nie ustanie. Ponadto z uzupełnienia wniosku wynika, iż Wnioskodawca rozważa dalszą restrukturyzację działalności gospodarczej Spółki w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem estońskim Spółki dzielonej. Wnioskodawca nie wyklucza możliwości wyboru ryczałtu „estońskiego” dla Spółki Wydzielonej na późniejszym etapie.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, wobec Spółki Dzielonej prowadzącej działalność gastronomiczną znajdzie zastosowanie zasada wyłączenia z opodatkowania ryczałtem estońskim zgodnie z art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy CIT.
W art. 28l ustawy CIT, ustawodawca w sposób enumeratywny wymienił sytuacje i okoliczności, w których podatnik traci prawo do opodatkowania ryczałtem.
Z treści art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. d ustawy CIT wynika, że podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem: roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, chyba że podmiot przejmujący jest opodatkowany ryczałtem.
Z opisu sprawy wynika, że:
- Wnioskodawca będzie poddany procesom restrukturyzacyjnym, w ramach których, w wyniku podziału przez wydzielenie, nastąpi przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowo powstałej Spółki;
- Wnioskodawca rozważa dalszą restrukturyzację działalności gospodarczej Spółki w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem estońskim Spółki dzielonej;
- Wnioskodawca nie wyklucza możliwości wyboru ryczałtu „estońskiego” dla Spółki Wydzielonej na późniejszym etapie.
Mamy zatem do czynienia z sytuacją objętą unormowaniem art. 28l ust. 1 pkt 4 lit. d ustawy CIT. Zaznaczyć należy, iż z opisu sprawy nie wynika jednoznacznie czy nowo powstała spółka będzie opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek, bowiem jak wskazano w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca nie wyklucza możliwości wyboru ryczałtu „estońskiego” dla Spółki Wydzielonej na późniejszym etapie. Zauważyć jednak należy, że kontynuowanie opodatkowania ryczałtem po dokonanym podziale przez wydzielenie będzie uzależnione, od tego czy nowo powstała spółka, do której wydzielona zostanie część działalności polegającej na wynajmie i zarządzaniu nieruchomościami będzie opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek.
Zatem w sytuacji, w której nowo powstała spółka do której wydzielona zostanie część działalności będzie opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek, to Spółka Dzielona nadal będzie mogła być opodatkowana w formie tzw. „CIT estońskiego”.
Natomiast w sytuacji, w której nowo powstała spółka, do której wydzielona zostanie część działalności, nie będzie opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek, to Spółka Dzielona nie będzie mogła być nadal opodatkowana w formie tzw. „CIT estońskiego”.
Wskazać należy, iż podział spółki przez wydzielenie reguluje art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych (Dz. U. z 2022 poz. 1467). Z komentarza (Kodeks spółek handlowych. Komentarz, red. Zbigniew Jara 2022, wyd. 4) dotyczącego ww. przepisu wynika, że:
- podział przez wydzielenie polega na przeniesieniu tylko części majątku na inną spółkę (lub spółki) - spółka wydzielająca tę część majątku istnieje nadal;
- spółka dzielona w dalszym ciągu zachowuje byt prawny i trwa nadal w dotychczasowej formie prawnej. Z tego powodu nie jest możliwe przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na spółkę wydzieloną, bowiem istotą podziału przez wydzielenie jest zachowanie podmiotowości prawnej spółki dzielonej. Jest to zatem szczególny przypadek podziału spółek (sensu largo).
Zatem, podział przez wydzielenie zasadniczo różni się od podziału zwykłego - przez rozdzielenie, który polega na tym, że cały majątek spółki dzielonej zostaje rozdzielony na inne spółki. (...) z jednoczesnym skutkiem w postaci rozwiązania (utraty bytu) spółki dzielonej (Kodeks spółek handlowych. Komentarz, red. Zbigniew Jara 2022, wyd. 4).
Tym samym, w sytuacji w której Spółka Wydzielona na późniejszym etapie nie będzie opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek, nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą, że po podziale przez Wydzielenie, Spółka która powstała wcześniej w wyniku przekształcenia indywidualnej działalności gospodarczej będzie mogła nadal być opodatkowana w formie tzw. „ryczałtu estońskiego” niezależnie od późniejszego podziału przez wydzielenie.
Prawidłowość stanowiska, że Wnioskodawca po dokonanej restrukturyzacji, tj. podziale przez wydzielenie, nie będzie miał możliwości kontynuowania opodatkowania w formie ryczałtu, wydaje się potwierdzać przykład 42 opisany w Przewodniku do Ryczałtu od dochodów spółek z 23 grudnia 2021 r. Dotyczy on ustalenia dochodu w spółce z tytułu podziału przez wydzielenie (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku). Z opisu wynika, że Spółka Y Sp. z o.o. (producent wełny mineralnej) w 2022 r. dzieli się przez wydzielenie przenosząc środki trwałe niezbędne do produkcji (maszyny) do istniejącej Spółki Z sp. z o.o. Spółka dzielona składa oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego deklarując o przystąpieniu z początkiem 2022 r. do opodatkowania ryczałtem.
Sytuacja wskazana w przykładzie zbliżona jest do omawianej w niniejszym wniosku, z tą różnicą, że z uwagi na fakt, że spółka, do której przenoszone są w drodze podziału przez wydzielenie składniki majątku opodatkowana jest ryczałtem i w następstwie podziału przez wydzielenie dochodzi do ustalenia dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku.
Ponadto, wskazać należy na pkt 68 Przewodnika, w którym Ministerstwo Finansów stwierdziło, że w sytuacji, gdy podatnik zostanie przejęty przez inny podmiot, który nie jest opodatkowany ryczałtem - w drodze łączenia lub podziału podmiotów, w tym podziału przez wydzielenie, lub wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części - podatnik ten traci prawo do ryczałtu z końcem roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym dokonano restrukturyzacji. Nie dochodzi wówczas do ustalenia dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku, a czynność ta rozliczana jest na podstawie ogólnych zasad CIT, zgodnie z art. 7b ustawy o CIT.
Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy po podziale przez Wydzielenie, Spółka która powstała wcześniej w wyniku przekształcenia indywidualnej działalności gospodarczej będzie mogła nadal być opodatkowana w formie tzw. „CIT estońskiego”:
- w sytuacji w której nowo powstała spółka, do której wydzielona zostanie część działalności będzie opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek - należy uznać za prawidłowe,
- w sytuacji w której nowo powstała spółka, do której wydzielona zostanie część działalności nie będzie opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek - należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
