Czy Biblioteka może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych w związku otrzymaniem wynagrodzenia za udzielane świ... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.575.2022.2.SG

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 3 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.575.2022.2.SG

Temat interpretacji

Czy Biblioteka może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych w związku otrzymaniem wynagrodzenia za udzielane świadczenie w zakresie zakwaterowania oraz całodziennego wyżywienia zbiorowego obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Biblioteka może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych w związku otrzymaniem wynagrodzenia za udzielane świadczenie w zakresie zakwaterowania oraz całodziennego wyżywienia zbiorowego obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 października 2022 r. (data wpływu 17 października 2022 r. ).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, wpisaną do rejestru Instytucji Kultury Miasta P., mieszczącą się w sferze finansów publicznych i działającą w ramach ogólnokrajowej sieci bibliotecznej. Biblioteka działa na podstawie obowiązującego prawa i statutu. Działalność statutowa instytucji korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

Instytucja jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wynajmu lokali użytkowych (z proporcją). W składanych do US deklaracjach JPK VAT 7 rozlicza zakupy i sprzedaż tylko z tytułu wynajmu lokali. Art. 86 ust. 2a ustawy VAT - podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT od dokonanych przez siebie zakupów tylko wówczas, gdy mają one związek z dokonaną przez niego sprzedażą opodatkowaną (z najmu).

Gmina Miasta P., działając w wykonaniu polecenia wydanego przez Wojewodę P., w bieżącym miesiącu podpisała z naszą instytucją umowę w sprawie udzielenia pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, na podstawie art. 12 ust. 1 i 10 ustawy z dnia 12 marca 2022 r.

Przedmiotem umowy jest zapewnienie zakwaterowania oraz całodziennego wyżywienia zbiorowego (zwanego dalej w treści umowy świadczeniem) obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Za udzielane świadczenia instytucja otrzyma wynagrodzenie w kwocie (stałej) zł plus VAT dziennie za osobę. Stawka jest łączna - nie ma oddzielnej kwoty na zakwaterowanie i wyżywienie. Wynagrodzenie będzie wypłacane na podstawie faktury wystawionej przez instytucję na Gminę Miasta P.

Umowa została zawarta na okres od 1 lipca 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.

Instytucja wystawiła pierwszą fakturę za m-c lipiec 2022 z podatkiem VAT w wysokości 8%.

Instytucja nie jest płatnikiem podatku dochodowego CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 (ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT” – przypis Organu) z uwagi na to, iż wszystkie dochody przeznacza na cele statutowe (kulturalne). Działalność biblioteki finansowana jest głównie z dotacji podmiotowej od organizatora oraz dotacji celowych otrzymywanych na konkretne zadania ze środków budżetu miasta oraz publicznych środków krajowych i UE.

Niewielkie dochody z najmu lokali użytkowych instytucja przeznacza na działalność statutową. Również w tym przypadku uzyskany dochód zostanie w całości przekazany na cele statutowe. Dochód nie został opodatkowany.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 10 października 2022 r. wskazali Państwo ponadto, że podstawowym celem działalności (...). Do zadań podstawowych należy m.in.:

- (...).

Zgodnie z zapisem w statucie, Biblioteka może prowadzić działalność gospodarczą na podstawie odrębnych przepisów z której przychody służą realizacji celów statutowych instytucji (art. 13 ust. 2 ustawy z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).

Prowadzenie działalności gospodarczej może odbywać się przede wszystkim poprzez:

- prowadzenie działalności edukacyjnej (np. prowadzenie odpłatnych szkoleń, warsztatów i innych zajęć edukacyjnych);

- działalność wydawniczą, organzację płatnych imprez kulturalnych na zlecenie innych podmiotów oraz osób prawnych;

- najem i dzierżawę własnych składników majątku ruchomego i nieruchomego;

- odpłatną działalność w zakresie promocji i reklamy, a także

- inną odpłatną działalność usługową.

Prowadzona działalność gospodarcza nie może kolidować z podstawową działalnością Biblioteki ani nie może rozmiarami przewyższać działalności podstawowej. Działalność gospodarcza może mieć jedynie charakter pomocniczy, stanowiący jedynie źródło pozyskiwania środków na realizację przede wszystkim podstawowego celu działalności instytucji. Ponadto w odpowiedzi na pytanie, czy celem statutowym Biblioteki jest udzielanie świadczeń w zakresie zakwaterowania oraz całodziennego wyżywienia zbiorowego? Wskazali Państwo, że nie macie takiego zapisu wprost w statucie, jest to nowe zagadnienie związane z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy, które wg waszej oceny może mieścić się w działalności gospodarczej Biblioteki jako najem oraz inna odpłatna działalność usługowa. Dochód uzyskany z tej działalności byłby przeznaczony i - bez względu na termin wydatkowany na działalność kulturalną, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych, czyli objęty zwolnieniem zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 10 października 2022 r.)

Czy Biblioteka z faktu otrzymania wynagrodzenie za udzielane świadczenia może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 10 października 2022 r.)

Zdaniem Wnioskodawcy, Biblioteka z faktu otrzymania wynagrodzenie za udzielane świadczenia chciałaby skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód uzyskany z tej działalności byłby przeznaczony i - bez względu na termin wydatkowany na działalność kulturalną, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych, czyli objęty zwolnieniem zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Warunkiem zwolnienia dochodu takiego podatnika jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

 1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości    niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,

 2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

 1) przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,

 2) przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,

 3) samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

   - podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),

   - podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

   - podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, czy z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Należy podkreślić, że zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanych wcześniej przepisach, jest wyjątkiem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania. Z tego względu musi być interpretowane ściśle, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu, z którego ono wynika.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.

Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe, które są celami preferowanymi przez ustawodawcę. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Należy podkreślić, że sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i nie budzący wątpliwości, by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana, jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

W związku z tym, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) nie można w tym zakresie stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na pokrywanie wydatków związanych z całokształtem działalności podmiotów. Zatem, wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, lub na nabycie środków trwałych niesłużących bezpośrednio realizacji celów, o których w nim mowa, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

Statut Biblioteki powinien określać zasady, formy i zakres działalności realizującej cele, dla których została ona ustanowiona.

Wątpliwości  Państwa dotyczą kwestii ustalenia, czy Biblioteka może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych w związku otrzymaniem wynagrodzenia za udzielane świadczenie w zakresie zakwaterowania oraz całodziennego wyżywienia zbiorowego obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym.

Z opisu wniosku wynika, że celem statutowym Wnioskodawcy jest działalność kulturalna polegająca na (…), a zatem jest celem preferowanym przez ustawodawcę w treści. Do zadań podstawowych należy m.in.:

- (...).

W art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT tym zostały wymienione następujące cele statutowe, które związane są z działalnością:

- naukową, naukowo-techniczną, oświatową, w tym również polegająca na kształceniu studentów,

- kulturalną,

- w zakresie kultury fizycznej i sportu,

- w zakresie ochrony środowiska,

- w zakresie wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę,

- w zakresie dobroczynności,

- w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej, a także

- w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz

- kultu religijnego.

Z kolei, aby Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT musi przeznaczyć dochód na wymienione cele statutowe wymienione w tym przepisie. Wnioskodawca wskazał, że prowadzi działalność statutową w zakresie działalności kulturalnej. Wnioskodawca zamierza przeznaczyć swoje dochody na cele statutowe związane z działalnością kulturalną, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca osiąga dochody z tytułu udzielania świadczeń w zakresie zakwaterowania oraz całodziennego wyżywienia zbiorowego obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym, które przeznaczy na działalność kulturalną, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych.

W konsekwencji ww. dochody, które zostaną przeznaczone na cele statutowe określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wydatkowane na działalność kulturalną, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych, Wnioskodawca uprawniony jest potraktować jako wydatki na cele statutowe, a tym samym wydatkowane we wskazany sposób dochody korzystają ze zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy do pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Ponadto nadmienić należy, że w pozostałym zakresie, tj. dotyczącym podatku od towarów i usług objętym pytaniem nr 1 wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).