
Temat interpretacji
W zakresie ustalenia, czy w okresie od 1 stycznia 2022 r. i w latach następnych: - podejmowana przez Państwa działalność (opisana we wniosku) polegająca na tworzeniu, ulepszaniu, rozwijaniu oprogramowania lub jego części w ramach prowadzonych Projektów B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT, w związku z czym mogą Państwo skorzystać z ulgi określonej w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, - mogą Państwo ująć w kosztach kwalifikowanych, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1 i 1a ustawy o CIT wydatki poniesione na wynagrodzenia osób zatrudnionych na umowę o pracę w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT oraz osób zatrudnionych na umowę zlecenie w rozumieniu art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o PIT, tj. w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, premie, koszty szkoleń, diety, należności za czas podróży służbowej, pakiety medyczne, karnety sportowe oraz składki z tytułu tych należności określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 lipca 2022 r., wpłynął Państwa wniosek z 22 lipca 2022 r., uzupełniony pismem z 11 października 2022 r., o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy w okresie od 1 stycznia 2022 r. i w latach następnych:
‒ podejmowana przez Państwa działalność (opisana we wniosku) polegająca na tworzeniu, ulepszaniu, rozwijaniu oprogramowania lub jego części w ramach prowadzonych Projektów B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT, w związku z czym mogą Państwo skorzystać z ulgi określonej w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT,
‒mogą Państwo ująć w kosztach kwalifikowanych, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1 i 1a ustawy o CIT wydatki poniesione na wynagrodzenia osób zatrudnionych na umowę o pracę w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT oraz osób zatrudnionych na umowę zlecenie w rozumieniu art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o PIT, tj. w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, premie, koszty szkoleń, diety, należności za czas podróży służbowej, pakiety medyczne, karnety sportowe oraz składki z tytułu tych należności określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą prawną, polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca jest Spółką z branży IT zajmującą się wytwarzaniem, rozwijaniem i ulepszaniem programów komputerowych. W wyniku rozwijania oraz ulepszania oprogramowania są tworzone nowe kody, algorytmy w językach programowania, dzięki czemu zakres jego funkcjonowania oraz użyteczności ulega rozszerzeniu. Wnioskodawca realizuje autorskie projekty w zakresie opracowywania nowych, ulepszonych lub zmienionych produktów, systemów, funkcjonalności oraz rozwiązań w zakresie produktów informatycznych.
Wnioskodawca prowadzi prace badawczo – rozwojowe mające na celu poszerzanie oferty produktowej poprzez tworzenie całkowicie nowych lub ulepszonych rozwiązań (zarówno nowych produktów, jak i rozwiązań stanowiących nowe funkcjonalności i ulepszenia w dotychczas stosowanych produktach).
Wnioskodawca pracuje nad projektami badawczo - rozwojowymi (dalej: „Projekty B+R”) polegającymi na tworzeniu lub ulepszaniu i rozwinięciu aplikacji webowych (oprogramowania). Prace mają charakter twórczy, prowadzone są w sposób systematyczny, zgodnie z ustalonym harmonogramem.
W 2022 r. są to następujące Projekty B+R:
1)(…)
Jest to aplikacja webowa umożliwiająca:
‒tworzenie ……);
‒zarządzanie dokumentami ……
‒zdefiniowanie szablonu dokumentu (lokalizacja miejsc do podpisu, miejsce na tekst, miejsce na datę);
‒generowanie PDF/HMTL z umową po złożeniu wszystkich podpisów, generowanie certyfikatu;
‒sprawdzenia czy dokument jest oryginalny.
W okresie styczeń – kwiecień 2022 r. Spółka pracowała nad następującymi funkcjonalnościami:
‒generowanie dokumentu do podpisu;
‒wysyłka maili z zaproszeniem do podpisu;
‒upload podpisu;
‒możliwość wpisania tekstu w dokumencie do podpisania;
‒możliwość wybrania daty w dokumencie do podpisania;
‒możliwość podpisania bądź odrzucenia dokumentu;
‒generowanie pliku pdf /html z finalnym podpisanym dokumentem przez wszystkie strony;
‒generowanie pliku z certyfikatem który zawiera informacje: kto i kiedy złożył podpis, z jakiego IP. Informacje o hash oryginalnych dokumentów aby uniemożliwić podrobienie dokumentów;
‒strona do weryfikacji oryginalności dokumentu. Użytkownik uploaduje plik i nasza aplikacja mówi czy plik jest oryginalny czy może został zmodyfikowany.
W okresie maj – wrzesień 2022 r. Spółka pracowała/będzie pracować nad następującymi funkcjonalnościami:
‒możliwość użycia własnej domeny przez klienta;
‒możliwość ustawienia własnej treści maili z zaproszeniem do podpisu;
‒możliwość rysowania podpisu w naszej aplikacji;
‒możliwość wybrania podpisu z wygenerowanego przez naszą aplikację;
‒zbieranie informacji o wyświetleniu dokumentu i prezentacji w …… oraz powiadomienie osoby która stworzyła dokument.
2)(…)
Umożliwia zmianę sposobu wyświetlania obrazu z załącznika storny ….. bez edycji oryginalnego pliku. Na tą chwilę obraz dodany do strony ….. nie ma możliwość otrzymać drobnych modyfikacji. Prace podzielone są na następujące etapy i w ich ramach były i będą prowadzone następujące prace:
Luty – Kwiecień 2022 r.
‒ustawienie wysokości i szerokości wyświetlania obrazu;
‒możliwość ustawienia ramki, grubości ramki, koloru ramki, lokalizacji ramki, zaokrąglenia ramki;
‒możliwość skalowania obrazu, przekrzywienia obrazu;
‒dodawanie cienia do obrazu, edycja jego lokalizacji, koloru, szerokości, rozmazania;
‒możliwość dodania tekstu nad obrazem (góra / dół / lewo / prawo / środek);
‒ustawienie tła (kolor, gradient, inny obraz)
Kwiecień – Czerwiec 2022 r.
‒Dodanie filtrów: (…)
Lipiec - Listopad 2022 r.
‒Możliwość dodawania adnotacji, dynamicznych kształtów na obrazku
3)(…)
(…) umożliwia dodawanie komentarzy tylko w sposób liniowy. Nie ma możliwości odpowiedzieć komentarzem na komentarz. Nie ma możliwości stworzenia drzewa komentarzy. Tworzony plug-in umożliwia dodawanie komentarzy do komentarzy, pozwala na zwijanie dowolnej gałęzi dyskusji, kasowania komentarzy, edycji dodanych komentarzy (Projekt B+R realizowany w terminie Czerwiec – Sierpień 2022).
4)(…)
Aplikacja webowa umożliwiająca tworzenie definicji ścieżek, uruchamianie/ zatwierdzanie/odrzucanie/resetowanie ścieżki zatwierdzania.
Prace podzielone są na następujące etapy i w ich ramach były i będą prowadzone następujące prace:
Kwiecień – Sierpień 2022 r.
‒dodanie funkcjonalności analogicznych do istniejących w (…)
Wrzesień – Grudzień 2022 r.
‒utworzenie modułu dashboardu aplikacji;
‒dodanie paginacji na stronach ścieżek użytkownika;
‒dodanie możliwości tworzenia wielu ścieżek w ramach jednej strony;
‒moduł ustawień globalnych;
‒dodanie możliwości eksportu statusu oraz całej ścieżki;
‒dodanie integracji z aplikacją (…);
‒dodanie możliwości definiowania szablonu wiadomości email;
‒dodanie możliwości korzystania z własnych domen użytkownika.
Ponadto, Wspólnicy Spółki ramach swoich działalności gospodarczych zaprojektowali i wytworzyli następujące oprogramowanie:
1)……… – aplikacja webowa, stanowiąca autonomiczny komponent programowy będący rozszerzeniem funkcjonalności narzędzia firmy …., oprogramowanie pozwalające definiować i realizować procesy zatwierdzania dokumentów związanych ze zgłoszeniami w systemie ….;
2)….. – aplikacja webowa, stanowiąca autonomiczny komponent programowy będący rozszerzeniem funkcjonalności narzędzia …. firmy …, oprogramowanie umożliwiające bezpieczne wyświetlanie zawartości zgłoszeń dla użytkowników nie posiadających licencji w instancji ….;
3)…. – aplikacja webowa, stanowiąca autonomiczny komponent programowy będący rozszerzeniem funkcjonalności narzędzia …. firmy …., oprogramowanie umożliwiające bezpieczne wyświetlanie zawartości stron dla użytkowników nie posiadających licencji w instancji …..
Wytworzone oprogramowania stanowią programy komputerowe podlegająca ochronie na podstawie art. 74 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U.2021, poz. 1062; „UPAPP”).
W dniu 30 czerwca 2022 r. Wspólnicy Spółki wnieśli do niej udziały wynoszące po 1/2 części w prawach autorskich do wskazanego wyżej oprogramowania.
Wnioskodawca prowadzi oraz zamierza prowadzić w odniesieniu do ww. aplikacji następujące prace B+R polegające na dodawaniu nowych funkcjonalności:
1)…….
‒dodanie integracji z aplikacją …..;
‒dodanie modułu personalizacji udostępnionych stron;
‒dodanie ustawień domyślnych dla nowo tworzonych udostępnień;
‒dodanie możliwości subskrypcji dla całego udostępnionej przestrzeni;
‒dodanie trybu ciemnego do stron użytkownika
2)……
‒dodanie możliwości udostępniania roadmapy;
‒dodanie modułu personalizacji stron
‒udostępnianych zgłoszeń
‒udostępnianych filtrów JQL
‒udostępnianych tablic zgłoszeń
‒dodanie modułu umożliwiającego udostępnianie zgłoszeń dla wybranych użytkowników na podstawie ich adresu email;
‒dodanie ustawień domyślnych dla nowo tworzonych udostępnień;
‒dodanie możliwości subskrypcji dla całego udostępnionego filtru JQL;
‒dodanie trybu ciemnego do stron użytkownika;
3)……..
‒dodanie możliwości tworzenia kroków ścieżki z informacji pól zgłoszenia:
‒User field
‒Multi-user fields
‒Group field
‒Multi-group field
‒utworzenie modułu dashboardu aplikacji;
‒dodanie paginacji na stronach ścieżek użytkownika;
‒dodanie możliwości tworzenia wielu ścieżek w ramach jednego zgłoszenia;
‒moduł ustawień globalnych;
‒dodanie możliwości eksportu statusu oraz całej ścieżki;
‒dodanie możliwości definiowania szablonu wiadomości email;
‒dodanie możliwości korzystania z własnych domen użytkownika.
Wnioskodawca tworzy, rozwija i ulepsza (i będzie tworzył, ulepszał i rozwijał) oprogramowanie lub część oprogramowania (nowy moduł, nowa funkcjonalność, fragment kodu źródłowego) w ramach działalności badawczo – rozwojowej spełniającej definicję zawartą w art. art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT. Wytworzenie innowacyjnego oprogramowania jest bez wątpienia działalnością twórczą z użyciem najnowocześniejszych dostępnych technologii na rynku, które są unikatowe, gdyż nie ma dotychczas istniejących na rynku i dostępnych na zasadach open-source podobnych rozwiązań, na których Wnioskodawca mógłby się wzorować.
Wybranie rozwiązań dedykowanych wyłącznie potrzebom potencjalnego użytkownika programu, jak również potrzebom Wnioskodawcy, kompatybilnych z jego branżą oraz rzeczywistością jego działalności, wskazuje jednoznacznie na niepowtarzalność wytworzonego programu. Pracując nad wytworzeniem, rozwinięciem, ulepszeniem oprogramowania Wnioskodawca nabywa, łączy, kształtuje i wykorzystuje dostępną aktualnie wiedzę i umiejętności dotyczące narzędzi informatycznych i istniejących programów w celu wytworzenia nowych zastosowań w postaci nowoczesnych i unikalnych systemów i aplikacji. W ramach działalności Wnioskodawca zdobywa, poszerza i łączy interdyscyplinarną wiedzę z zakresu tworzenia oprogramowania w celu optymalizacji i dalszego rozwijania stworzonych przez niego systemów i aplikacji. Wytwarzane, rozwijane, ulepszane przez Wnioskodawcę oprogramowania lub części oprogramowania opierają się na indywidualnych, autorskich pomysłach i obejmują m.in. zaprojektowanie algorytmu, czynność programowania (tworzenia kodu źródłowego) oraz weryfikację, modyfikację i udoskonalanie dostępnych rozwiązań programistycznych.
Działania te prowadzone są w metodyczny sposób, czego wymaga specyfika tworzenia programu komputerowego, tj. określenie celu jaki ma on spełniać, ustalenia sposobu dojścia do danego celu (dobór odpowiednich rozwiązań programistycznych oraz technologii), zaplanowanie prac, weryfikacja, zakończenie. Ponadto, działania te prowadzone są w sposób systematyczny, tj. planowy, uporządkowany i metodyczny, nie mający charakteru rutynowego i okresowego. Wszelkie prace prowadzone przez Wnioskodawcę posiadają jasno sprecyzowany plan, są podzielone na etapy.
Przy czym Wnioskodawca zaznacza, że w przyszłości również zamierza prowadzić Projekty B+R polegające na tworzeniu nowego oprogramowania lub ulepszaniu i rozwijaniu wytworzonego już oprogramowania.
Wnioskodawca w celu realizacji Projektów B+R zatrudnia na umowę zlecenie wysoko wyspecjalizowanych ekspertów (np. programistów). Eksperci zajmują się m.in.:
- planowaniem, analizą i projektowaniem oprogramowania - szczegółowa analiza indywidualnych potrzeb potencjalnego użytkownika programu, zapoznanie się ze specyfiką branży oraz zbadanie i zaprojektowanie możliwych rozwiązań, dobranie odpowiednich technologii do wytworzenia oprogramowania i metod jego implementacji;
- pracami eksperymentalnymi, badaniem teorii i hipotez programistycznych - prace badawcze mające na celu zidentyfikowanie problemów występujących w procesie biznesowym użytkownika programu i opracowanie systemu optymalizacji, włączając w to opracowanie lub usprawnienie algorytmów, sposobu przepływu danych, czy też prowadzenie procesów automatyzujących czynności wykonywanych manualnie;
- pracami nad wytworzeniem programu i jego implementacją - tworzenie nowych lub ulepszanie/rozwijanie istniejących/nowych funkcjonalności w oparciu o wyniki analizy potrzeb potencjalnego użytkownika programu komputerowego, przygotowywanie koncepcji rozwiązania z uwzględnieniem języków programowania i technologii wybranych na etapie projektowania oprogramowania. Przygotowywanie automatycznych testów jednostkowych oraz integracyjnych weryfikujących poprawność funkcjonalną oprogramowania na etapie jego tworzenia oraz zapewniające możliwość wykonania testów regresyjnych po wprowadzeniu koniecznych usprawnień, poprawek czy też optymalizacji w kodzie źródłowym zidentyfikowanych na etapie testów systemowych, wydajnościowych, obciążeniowych lub klienckich testów akceptacyjnych.
W związku z zatrudnieniem ekspertów na podstawie umów zlecenie, Wnioskodawca poniósł w 2022 r. i będzie ponosić na rzecz ww. ekspertów koszty z tytułów należności, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych [dalej: ustawa o PIT], tj. koszty wynagrodzeń wynikających z umów zlecenie oraz koszty sfinansowanych przez Wnioskodawcę składek z tytułu tych należności określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
W przyszłości Wnioskodawca zamierza zatrudnić również ekspertów prowadzących Projekty B+R na podstawie umowę o pracę. Wnioskodawca będzie zatem ponosił na rzecz ww. ekspertów koszty z tytułów należności, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, tj. koszty wynagrodzeń zasadniczych wynikających z umowy o pracę oraz koszty sfinansowanych przez Wnioskodawcę składek z tytułu tych należności określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Ponadto, Wnioskodawca będzie ponosił koszty takie jak: premie, szkolenia pracowników, diety i inne należności za czas podróży służbowej, pakiety medyczne, karnety sportowe.
Wnioskodawca prowadzi i będzie prowadził ewidencję czasu wykonania usługi/pracy poświęconego na wykonywanie prac B+R, ekspertów zatrudnionych w oparciu o umowy zlecenie i umowę o pracę, określającą, ilość godzin i wskazującą ile w danym miesiącu dany ekspert poświęcił czasu pracy na działalność B+R w stosunku do całej świadczonej przez niego pracy/usługi. Koszty te Wnioskodawca wyodrębnia i będzie wyodrębniał w ewidencji rachunkowej i zaliczył/zaliczy do kosztów uzyskania przychodu.
Wnioskodawca oświadcza, że:
a)uzyskuje przychody inne niż z kapitałów pieniężnych,
b)poniósł i będzie ponosił w przyszłości wydatki na działalność B+R,
c)koszty poniesione na działalność B+R mieszczą się w ustawowym katalogu kosztów kwalifikowanych,
d)koszty na działalność B+R stanowią lub będą stanowić dla niego koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,
e)wyodrębnił lub wyodrębni koszty kwalifikowane w ewidencji rachunkowej,
f)kwota kosztów kwalifikowanych odliczonych nie przekroczyła limitów określonych w 18d ust. 7 pkt 1 ustawy o CIT,
g)wykaże koszty kwalifikowane w zeznaniu ustawy o CIT za rok, w którym poniósł te koszty,
h)wykaże wysokość kosztów z podziałem na rodzaje w załącznikach do zeznania rocznego CIT-BR,
i)koszty kwalifikowane nie zostały mu zwrócone w żadnej formie (np. z pomocy publicznej, dotacji, grantów, preferencyjnych pożyczek podlegających umorzeniu),
j)koszty kwalifikowane nie zostały poniesione na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej;
k)nie posiada statusu Centrum Badawczo - Rozwojowego.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
1.Spółka wskazała, że chciałaby skorzystać z ulgi badawczo - rozwojowej za okres od 1 stycznia 2022 r. oraz za lata przyszłe.
2.Prowadzona przez Spółkę ewidencja rachunkowa spełnia warunki, o których mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. pozwala na wyodrębnienie kosztów działalności badawczo - rozwojowej.
3.Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem jego zapytania są wyłącznie prace B+R realizowane przez Spółkę.
4.Wszystkie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach prac noszących znamiona prac badawczo-rozwojowych realizowane były/są/będą wyłącznie przez Spółkę.
5.– 6. Wnioskodawca wskazał, że wszystkie czynności wykonywane w ramach prac noszących znamiona prac badawczo-rozwojowych realizowane były/są/będą wyłącznie przez niego.
7.Spółka nie prowadzi i nie zamierza prowadzić badań naukowych.
8.Wnioskodawca wskazał, że prowadzi i będzie prowadził prace rozwojowe. Ze względu na to, że wniosek Spółki dotyczy okresu od 1 stycznia 2022 r. i lat następnych są to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2018 r.), tj. działalność obejmująca nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
9.Wnioskodawca wskazał, że oprogramowanie/programy komputerowe, będące przedmiotem wniosku zawsze są wynikiem prac rozwojowych prowadzonych przez Spółkę w rozumieniu przepisów Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
10.Każdy z projektów i etapów projektów B+R wymaga prowadzenia odrębnych prac rozwojowych prowadzących do wytworzenia oprogramowania.
11.Wnioskodawca wskazał, że podejmowane przez Spółkę charakter prac, który nosi znamiona działalności badawczo- rozwojowej stanowi przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze (wyraz własnej twórczości intelektualnej). Prace podejmowane przez Spółkę mają charakter twórczy. Prace wymagają kreatywnego podejścia, nie są wykonywane na schematach, lecz każdorazowo wymagają dokonywania innowacyjnych rozwiązań koncepcyjnych pozwalających na realizację danego projektu zgodnie z jego założeniami. Wnioskodawca wytwarza nowe, nieistniejące wcześniej funkcjonalności na podstawie posiadanej wiedzy, które wpływają na innowacyjność wytwarzanych rozwiązań programistycznych. Rozwiązania i efekt tych prac, tj. programy komputerowe nie powielają prostych i funkcjonujących na rynku typowych koncepcji.
12.Prace podejmowane przez Spółkę mają charakter twórczy z użyciem najnowocześniejszych dostępnych technologii na rynku, które są unikatowe, gdyż nie ma dotychczas istniejących na rynku i dostępnych na zasadach open-source podobnych rozwiązań, na których Wnioskodawca mógłby się wzorować. Dlatego opracowanie programu komputerowego, czy też jego modyfikacja bądź ulepszenie nie powiela prostych i funkcjonujących na rynku typowych koncepcji. Są to innowacyjne rozwiązania niewystępujące do tej pory w praktyce gospodarczej Spółki.
13.Prace rozwojowe Spółki prowadzą do powstania nowych lub też ulepszonych programów komputerowych, niedostępnych na rynku. Jest to zatem postęp technologiczny w dziedzinie programowania.
14.Wszystkie wykonywane przez Spółkę i pracowników oraz osób zatrudnionych na umowę zlecenie/ umowę o dzieło czynności w ramach prac noszących znamiona działalności badawczo-rozwojowej są i będą działalnością twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Czynności te nie mieszczą się w katalogu od a do i powyżej.
15.Działania polegające na rozwinięciu/modyfikacji oprogramowania zmierzają do poprawy użyteczności albo funkcjonalności danego programu komputerowego.
16.Przy tworzeniu oprogramowania/programu komputerowego Spółka stosuje metody programowania, tj.: …..Używane przez Spółkę języki programowania są metodami unikalnymi stworzonymi na potrzeby Spółki. Spółka na własne potrzeby tworzy nowe, bardziej wydajne algorytmy dostosowane do potrzeb jej działania.
17.Spółka wskazała, że prace prowadzone przez Spółkę mają charakter twórczy i:
‒zawsze odznaczają się i będą odznaczać, w okresie którego dotyczy wniosek, rzeczywiście oryginalnym, twórczym charakterem,
‒zawsze są i będą kreacją nowej, nieistniejącej wcześniej wartości niematerialnej,
‒nie są i nie będą efektem pracy, która wymaga do osiągnięcia rezultatu jedynie określonych umiejętności programistycznych i której rezultaty da się z góry określić i przewidzieć jako mające charakter powtarzalny,
‒nie są/nie będą jedynie „techniczną”, a są/będą „twórczą”, realizacją szczegółowych projektów zlecanych przez zleceniodawcę.
18.Wszystkie czynności wykonywane przez Spółkę w ramach prac B+R w odniesieniu do działań, które Spółka zamierza uznać za prace badawczo-rozwojowe, były/są/będą działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług. Działalność ta nie polega na rutynowych i okresowych zmianach.
19.Intencją Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest uzyskanie odpowiedzi, czy w okresie od 1 stycznia 2022 r. Spółka może uwzględnić w kosztach kwalifikowanych, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1 i 1a ustawy o pdop wydatki na:
‒w przypadku pracowników zatrudnionych na umowę o pracę chodzi o należności poniesione w danym miesiącu z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu;
‒w przypadku współpracowników zatrudnionych na umowę zlecenie umowy zlecenie poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo- rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu.
Do kosztów pracowniczych należą wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, premie, bonusy, wydatki na premie, szkolenia, diety, należności za czas podróży służbowej, pakiety medyczne, karnety sportowe. Wydatki te będą rozliczane w odpowiedniej części w jakiej ma to związek z pracami B+R, jak w ww. przepisach.
20.Wnioskodawca wskazał, że prowadzi i będzie prowadził ewidencję czasu wykonania usługi/pracy poświęconego na wykonywanie prac B+R, ekspertów zatrudnionych w oparciu o umowy zlecenie i umowę o pracę, określającą nazwę projektu, etapy projektu, ilość godzin i wskazującą ile w danym miesiącu dany ekspert poświęcił czasu pracy na działalność B+R w stosunku do całej świadczonej przez niego pracy/usługi. Koszty te Wnioskodawca wyodrębnia i będzie wyodrębniał w ewidencji rachunkowej. W konsekwencji Wnioskodawca będzie odliczał koszty kwalifikowane jedynie w takiej części w jakiej eksperci będą realizować zadania w ramach prac B+R.
21.Wnioskodawca wskazał, że opisane we wniosku koszty związane z zatrudnieniem ekspertów na podstawie:
a)umowy o pracę należy rozumieć jako poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu,
b)umowy zlecenie należy rozumieć jako poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu.
22.Wnioskodawca wskazał, że wszystkie wymienione w treści wniosku wydatki oraz składki ZUS poniesione z tytułu tych wynagrodzeń osób zatrudnionych przez Spółkę do działalności badawczo-rozwojowej, (w części finansowanej przez pracodawcę):
a)dotyczyły/dotyczą/będą dotyczyć ww. pracowników realizujących faktycznie wyłącznie prace badawczo-rozwojowe,
b)koszty kwalifikowane Wnioskodawca zamierza odliczać jedynie w części, w jakiej ww. osoby realizowały zadania w ramach prac badawczo-rozwojowych, w przypadku, gdy nie będą one wykonywały wyłącznie prac w zakresie B+R.
23.Poniesione/ponoszone przez Wnioskodawcę koszty diet i innych należności za czas podróży służbowej pracowników zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie i umowy o pracę związane były/są/będą wyłącznie bezpośrednio z realizacją prac badawczo-rozwojowych Wnioskodawcy i będzie on w stanie to wykazać.
24.Wnioskodawca wskazał, że w przypadku wystąpienia premii i innych dodatków, składniki wynagrodzenia pracownika, stanowiły/stanowią/będą stanowiły koszt kwalifikowany wyłącznie w części, w jakiej będą powiązane z pracami B+R Spółki i nie będą obejmowały wynagrodzenia należnego za czas nieobecności pracowników zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie i umowy o dzieło, czyli okresu kiedy faktycznie nie realizowali oni prac B+R.
Wnioskodawca w odpowiedzi na wezwanie ostatecznie sformułował pytanie nr 1 i nr 2 mające być przedmiotem interpretacji.
Ponadto Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie oceny prawnej w odniesieniu do ostatecznie przeformułowanych pytań nr 1 i 2.
Pytania
1.Czy w okresie od 1 stycznia 2022 r. i w latach następnych podejmowana przez Wnioskodawcę działalność (opisana we wniosku) polegająca na tworzeniu, ulepszaniu, rozwijaniu oprogramowania lub jego części w ramach prowadzonych Projektów B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT w związku z czym Wnioskodawca może skorzystać z ulgi określonej w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT?
2.Czy w okresie od 1 stycznia 2022 r. i w latach następnych Wnioskodawca może ująć w kosztach kwalifikowanych, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1 i 1a ustawy o CIT wydatki poniesione na wynagrodzenia osób zatrudnionych na umowę o pracę w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT oraz osób zatrudnionych na umowę zlecenie w rozumieniu art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o PIT, tj. w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, premie, koszty szkoleń, diety, należności za czas podróży służbowej, pakiety medyczne, karnety sportowe oraz składki z tytułu tych należności określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy, Projekty B+R realizowane przez niego w okresie od 1 stycznia 2022 r. i w latach następnych (w sposób opisany we wniosku) stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowego od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: ustawa o CIT).
Na podstawie art. 18d ustawy o CIT Wnioskodawca może skorzystać z ulgi B+R po spełnieniu łącznie następujących warunków:
a)prowadzi działalność B+R,
b)uzyskuje przychody inne niż z kapitałów pieniężnych,
c)poniósł wydatki na działalność B+R,
d)koszty poniesione na działalność B+R mieszczą się w ustawowym katalogu kosztów kwalifikowanych,
e)koszty na działalność B+R stanowią dla niego koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,
f)wyodrębnił koszty kwalifikowane w ewidencji rachunkowej,
g)kwota kosztów kwalifikowanych odliczonych nie przekroczyła limitów określonych w 18d ust. 7 pkt 1–3 ustawy o CIT,
h)wykazał koszty kwalifikowane w zeznaniu ustawy o CIT za rok, w którym poniósł te koszty,
i)wykazał wysokość kosztów z podziałem na rodzaje w załącznikach do zeznania rocznego CIT-BR,
j)koszty kwalifikowane nie zostały mu zwrócone w żadnej formie (np. z pomocy publicznej, dotacji, grantów, preferencyjnych pożyczek podlegających umorzeniu),
k)koszty kwalifikowane nie zostały poniesione na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia łącznie powyższe przesłanki uprawniające do skorzystania ulgi B+R.
W ocenie Wnioskodawcy, opisana działalność Spółki spełnia definicję działalności B+R, zgodnie z art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT.
Działalność B+R została zdefiniowana w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, zgodnie z którym działalność B+R oznacza twórczą działalność obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
W art. 4a pkt 27 ustawy CIT wskazano, że „badania naukowe” oznaczają:
1.badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce [dalej: ustawa o PSWN], tj. badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
2.badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy o PSWN, tj. badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Dalej w art. 4a pkt 28 ustawy CIT, zdefiniowano termin „prace rozwojowe” przez odwołanie do art. 4 ust. 3 ustawy o PSWN. To pojęcie, zgodnie ze wskazanym przepisem, należy rozumieć w następujący sposób: prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Mając na uwadze przytoczone powyżej ramy prawne, o prowadzeniu działalności B+R można mówić gdy realizowane projekty:
a)mają twórczy charakter,
b)są prowadzone w systematyczny sposób,
c)mają określony cel - zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań,
d)stanowią badania naukowe lub prace rozwojowe.
a)Twórczy charakter Projektów B+R
Ustawa o CIT nie zawiera wyjaśnienia pojęcia „twórczy”, dlatego należy się odnieść do znaczenia językowego tego słowa. Zgodnie z definicją słownikową oznacza – „mający na celu tworzenie; będący wynikiem tworzenia”. Zaś „tworzyć” - powodować powstawanie czegoś. Można zatem uznać, że działalność podejmowana przez Wnioskodawcę musi mieć na celu opracowanie, wytworzenie, skonstruowanie czegoś. Ustawa nie precyzuje co ma być wynikiem owego procesu twórczego. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, iż działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru.
Zdaniem Wnioskodawcy, projekty prowadzone przez Spółkę mają charakter twórczy/innowacyjny, gdyż są nakierowane na wypracowanie lub wykorzystanie dostępnych zasobów wiedzy do tworzenia nowych lub istotnie zmodyfikowanych produktów na rzecz potencjalnego klienta. Prace wykonywane przez ekspertów Spółki wymagają kreatywnego podejścia, nie są wykonywane na schematach, lecz każdorazowo wymagają dokonywania rozwiązań koncepcyjnych pozwalających na realizację danego projektu zgodnie z jego założeniami. Wnioskodawca wytwarza nowe, nieistniejące wcześniej funkcjonalności na podstawie posiadanej wiedzy, które wpływają na innowacyjność wytwarzanych rozwiązań programistycznych. Przesłanka ta jest spełniona, ponieważ rozwiązania i końcowe produkty informatyczne nie powielają prostych i funkcjonujących na rynku typowych koncepcji. W wyniku prac programistycznych prowadzonych przez Wnioskodawcę kontrahent otrzymuje nowoczesne i innowacyjne ulepszenia oraz rozwinięcia oprogramowania, których nie da się nabyć na otwartym rynku. Cele, jakie są zakładane do osiągnięcia, wymagają unikatowego podejścia i twórczej pracy koncepcyjnej od samego początku realizacji prac projektowych. Tym samym tworzone, rozwijane i ulepszane przez Wnioskodawcę elementy oprogramowania mają zawsze charakter twórczy.
b)Systematyczne prowadzenie Projektów B + R
Ustawa o CIT nie zawiera wyjaśnienia pojęcia „systematyczny”. Według definicji słownikowej „systematyczny” to „robiący coś regularnie i starannie, o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny”.
Zdaniem Wnioskodawcy, Projekty B+R realizowane przez Wnioskodawcę są prowadzone w sposób systematyczny - planowy, uporządkowany i metodyczny, nie mają charakteru rutynowego i okresowego. Co do zasady, realizacja tych procesów stanowi podstawową działalność gospodarczą Wnioskodawcy. Wszelkie projekty prowadzone przez Wnioskodawcę posiadają jasno sprecyzowany plan, są podzielone na etapy (analiza, projekt, demonstracja, testy, walidacja, wdrożenie). Projekty mają jasno określony harmonogram działań i do każdego z projektów są przypisane odpowiednie zasoby osobowe. Przy czym na początku danego Projektu B+R zespół ekspertów wytycza cele, które mają zostać osiągnięte w czasie realizacji danego projektu.
c)Określony cel Projektów B + R
Celem działalności Wnioskodawcy i Projektów B +R jest uzyskanie specjalistycznej wiedzy i umiejętności, które będą wykorzystywane w obecnie prowadzonych lub kolejnych projektach. Tym samym, wiedza uzyskana podczas prowadzenia poszczególnych prac wykorzystywana jest następnie w innych pracach projektowych (oprogramowanie, aplikacje). Prace programistyczne mają charakter twórczy i ukierunkowane są na tworzenie nowych, innowacyjnych rozwiązań. Stworzenie kodu źródłowego wymaga połączenia wiedzy z zakresu informatyki, natomiast uprzednie opracowanie koncepcji tworzonego oprogramowania lub jego części, a także późniejsze koordynowanie prowadzonych prac wymaga specjalistycznej wiedzy biznesowej. Jednocześnie celem prac nie jest wprowadzanie rutynowych i okresowych zmian do oprogramowania.
d)Prace rozwojowe
Działalność Wnioskodawcy wyczerpuje pojęcie prac rozwojowych zawarte we wskazanych powyżej przepisach prawa. Wnioskodawca prowadzi bowiem prace, wykorzystując dostępną aktualnie wiedzę i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych właściwości oprogramowania. Tym samym, Wnioskodawca prowadzi prace rozwojowe zdefiniowane we wskazanych powyżej przepisach prawa. W prowadzonych projektach Wnioskodawca realizuje prace nastawione na wykorzystanie dostępnej wiedzy w zakresie narzędzi informatycznych do tworzenia autorskiego i innowacyjnego programowania lub jego znaczącego ulepszenia. Tym samym, zgodnie ze wskazanymi powyżej ustawowymi definicjami Wnioskodawca prowadzi prace rozwojowe.
Zdaniem Wnioskodawcy, działania prowadzone przez ekspertów przy poszczególnych Projektach B+R nie mają charakteru rutynowego ani okresowego.
Ustawa o CIT nie wyjaśnia co należy rozumieć pod pojęciem „rutynowe”. Według „Słownika języka polskiego” (http://sjp.pwn.pl) poprzez słowo „rutynowy” należy rozumieć: „wykonywany często i niemal automatycznie” i „wykonywany według utartych schematów). Działalność Spółki nie ma charakteru czynności wykonywanych „często”, „niemal automatycznie” i „według utartych schematów”, bowiem jej istota polega na wnoszeniu w ramach tej działalności istotnego wysiłku intelektualnego i technologicznego oraz wkładu twórczego, mającego na celu wzbogacanie istniejących już rozwiązań o dodatkowe funkcjonalności. Zmiana twórcza wymaga innowacji i przekroczenia utartych schematów, a tym samym stanowi przeciwieństwo zmian rutynowych. Prowadzone prace są poprzedzone zdefiniowaniem unikatowych wymagań, a w trakcie wykonywania kolejnych etapów Projektów B+R eksperci stają przed koniecznością zmierzenia się z opracowaniem koncepcji danego rozwiązania lub funkcjonalności (które nie posiada jeszcze modelowego sposobu postępowania), w tym rozważenie czy opracowanie rozwiązania jest możliwe przy użyciu zakładanych metod i celów. Wnioskodawca wskazuje również, że prace nie są prowadzone na schematach lub w sposób automatyczny, lecz mają zindywidualizowany charakter.
Ustawa o CIT nie wyjaśnia także co należy rozumieć pod pojęciem „okresowe”. Zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego” słowo „okresowy” oznacza: „powtarzający się, występujący co pewien czas” oraz „dotyczący danego okresu”. Znaczenie to sugeruje istnienie zamkniętego zespołu czynności, które w takim samym zestawie wykonywane są w takich samych lub podobnych odstępach czasu. Synonimami słowa „okresowy” są bowiem słowa „cykliczny”, „periodyczny”, czyli powtarzający się w pewnym cyklu i rytmie. Choć działalność Wnioskodawcy ma charakter systematyczny, to efekty tych zmian nie są do siebie podobne pod względem rodzaju i funkcjonalnej oraz komercyjnej wagi oraz nie pojawiają się w równym rytmie czasowym. Charakter prac w istotny sposób odbiega od wprowadzania okresowych zmian. Zmiany te polegają na opracowaniu nowych rozwiązań lub istotnych modyfikacjach istniejącego oprogramowania.
Reasumując, realizowane przez Wnioskodawcę prace w ramach prowadzonych obecnie oraz w przyszłości Projektów B+R wpisują się w definicję działalności badawczo-rozwojowej zawartą w Ustawie CIT, ponieważ mają charakter twórczy, nie obejmują zmian o charakterze rutynowym bądź okresowym, są prowadzone w sposób systematyczny według określonych harmonogramów i dążą do stworzenia nowych rozwiązań technologicznych w postaci innowacyjnego oprogramowania. W rezultacie uprawnia to Wnioskodawcę do skorzystania z preferencji podatkowych określonych w art. 18d Ustawy CIT.
Ad 2.
W ocenie Wnioskodawcy, w okresie od 1 stycznia 2022 r. i w latach następnych Wnioskodawca może ująć w kosztach kwalifikowanych, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1 i 1a ustawy o CIT wydatki poniesione na wynagrodzenia osób zatrudnionych na umowę o pracę w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT oraz osób zatrudnionych na umowę zlecenie w rozumieniu art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o PIT, tj. w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, premie, koszty szkoleń, diety, należności za czas podróży służbowej, pakiety medyczne, karnety sportowe oraz składki z tytułu tych należności określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.
Na podstawie art. 18d ust. 2 ustawy o CIT za koszty kwalifikowane uznaje się:
‒poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o PIT, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu (pkt 1);
‒poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o PIT, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu (pkt 1a).
Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o PIT za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie z art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o PIT za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.
Z powyższych przepisów wynika, że Wnioskodawca może uznać ponoszone koszty za koszty kwalifikowane w odniesieniu do osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenie i umowę o pracę, a także sfinansowane przez Wnioskodawcę składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych w takiej części:
‒w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności B+R pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu w zakresie umów o pracę;
‒w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności B+R pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia.
Jak Wnioskodawca wskazał prowadzi i będzie prowadził ewidencję czasu wykonania usługi/pracy poświęconego na wykonywanie prac B+R, ekspertów zatrudnionych w oparciu o umowy zlecenie i umowę o pracę, określającą, ilość godzin i wskazującą ile w danym miesiącu dany ekspert poświęcił czasu pracy na działalność B+R w stosunku do całej świadczonej przez nich pracy/usługi. Koszty te Wnioskodawca wyodrębnia i będzie wyodrębniał w ewidencji rachunkowej i zaliczył/zaliczy do kosztów uzyskania przychodu.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ponoszone przez niego koszty w zaprezentowanym stanie faktycznym, stanowią koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18d ust. 2 pkt 1 i 1a ustawy o CIT.
W świetle powyższego, Wnioskodawca wnosi o uznanie jego stanowiska za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie ustalenia, czy w okresie od 1 stycznia 2022 r. i w latach następnych:
‒ podejmowana przez Państwa działalność (opisana we wniosku) polegająca na tworzeniu, ulepszaniu, rozwijaniu oprogramowania lub jego części w ramach prowadzonych Projektów B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT, w związku z czym mogą Państwo skorzystać z ulgi określonej w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT,
‒mogą Państwo ująć w kosztach kwalifikowanych, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 1 i 1a ustawy o CIT wydatki poniesione na wynagrodzenia osób zatrudnionych na umowę o pracę w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy o PIT oraz osób zatrudnionych na umowę zlecenie w rozumieniu art. 13 pkt 8 lit. a ustawy o PIT, tj. w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, premie, koszty szkoleń, diety, należności za czas podróży służbowej, pakiety medyczne, karnety sportowe oraz składki z tytułu tych należności określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,
jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
‒Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
‒Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie zaznaczenia wymaga, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis okoliczności faktycznych przedstawionych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez Wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Państwa chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
