Czy transakcje odpłatnego zbycia udziałów w spółkach zależnych przez Wnioskodawcę posiadanych przez dłużej niż 1 rok w ilości powyżej 10%, które nie s... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.252.2022.2.IZ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.252.2022.2.IZ

Temat interpretacji

Czy transakcje odpłatnego zbycia udziałów w spółkach zależnych przez Wnioskodawcę posiadanych przez dłużej niż 1 rok w ilości powyżej 10%, które nie są spółkami nieruchomościowymi będą zwolnione z podatku dochodowego? Czy do okresu co najmniej 1-rocznego posiadania udziałów (akcji), o którym mowa w art. 24m pkt 2 lit. a Ustawy o CIT wlicza się także posiadanie udziałów przez Wnioskodawcę w 2021 r. oraz wcześniejszych latach? Czy w związku z faktem, że Spółka nigdy nie wypłacała dywidend ze spółek córek, a także nie ma tego zamiaru w przyszłości, należy uznać, że nie korzysta ona ze zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 kwietnia 2022 r., za pośrednictwem systemu ePUAP, wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie ustalenia, czy:

   - czy transakcje odpłatnego zbycia udziałów w spółkach zależnych przez Wnioskodawcę posiadanych przez dłużej niż 1 rok w ilości powyżej 10%, które nie są spółkami nieruchomościowymi będą zwolnione z podatku dochodowego,

   - czy do okresu co najmniej 1-rocznego posiadania udziałów (akcji), o którym mowa w art. 24m pkt 2 lit. a Ustawy o CIT wlicza się także posiadanie udziałów przez Wnioskodawcę w 2021 r. oraz wcześniejszych latach,

   - czy w związku z faktem, że Spółka nigdy nie wypłacała dywidend ze spółek córek a także nie ma tego zamiaru w przyszłości należy uznać że nie korzysta ona ze zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, pełniącą rolę podmiotu będącego spółką holdingową („Spółka”).

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terytorium Polski.

Spółka posiada nieprzerwanie przez okres dłuższy niż 1 rok (większość udziałów została nabyta przez Spółkę w drugiej połowie 2019 r., w dwóch spółkach udziały zostały nabyte w kwietniu 2021 r.), bezpośrednio na podstawie tytułu własności między 10-100% udziałów w kapitale zakładowym spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, będących spółkami zależnymi zgodnie z art. 24m pkt 3 Ustawy o CIT. Spółki zależne mają siedzibę, zarząd oraz miejsce rejestracji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółki zależne prowadzą lub prowadzić będą (projekty są na różnych stopniach zaawansowania) działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania i dystrybuowania energii wytworzonej z odnawialnych źródeł energii (farmy fotowoltaiczne). Spółki celowe nie są właścicielami nieruchomości. Spółka holdingowa jest podmiotem spajającym właścicielsko wszystkie spółki celowe.

Wnioskodawca nie jest przy tym spółką tworzącą grupę kapitałową wraz ze spółkami celowymi ani z innymi podmiotami. Rolą Wnioskodawcy jest finansowanie projektów oraz kolejno refinansowanie z kapitału uzyskanego z ich sprzedaży do inwestorów zewnętrznych (przykładowo ze sprzedaży udziałów w tych spółkach zależnych) nowych projektów, poprzez nabywanie udziałów w innych spółkach prowadzących działalność w tym zakresie oraz poprzez zakładanie własnych spółek operacyjnych przeznaczonych do realizacji następnych projektów inwestycyjnych (w tym w szczególności w zakresie fotowoltaiki). Wnioskodawca może zarobione ze sprzedaży spółek celowych środki wykorzystać do inwestycji w inne spółki celowe prowadzące działalność w innych branżach i przeznaczone docelowo do odsprzedaży. Nabywcami spółek celowych są zawsze podmioty zewnętrzne, niepowiązane z Wnioskodawcą, które płacą Wnioskodawcy uzgodnione umownie wynagrodzenie za sprzedaż udziałów spółek celowych.

Spółka nie korzysta ze zwolnień podatkowych wskazanych w art. 24m pkt 2 lit. c Ustawy o CIT. Mianowicie Wnioskodawca nie jest spółką korzystającą ze zwolnień z art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy o CIT w ramach specjalnej strefy ekonomicznej lub tzw. Polskiej Strefy Inwestycji. Spółka nie korzysta również ze zwolnień z art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT.

Udziałów w Spółce nie posiada (ani bezpośrednio, ani pośrednio) udziałowiec mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju: wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 Ustawy o CIT, wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej, z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

W ramach swojej działalności Wnioskodawca zawarł kompleksową umowę zbiorczą obejmującą swym zakresem prowadzenie ksiąg rachunkowych, usługi prawne oraz w zakresie doradztwa podatkowego. Dodatkowo Wnioskodawca zawarł umowę najmu siedziby, a także w ramach potrzeb, w tym w szczególności w trakcie negocjacji dotyczących sprzedaży spółek celowych zawiera umowy z zewnętrznymi podwykonawcami dotyczących doradztwa prawnego, technicznego, finansowego i biznesowego niezbędnego do rzetelnego przeprowadzenia procesu sprzedaży spółek celowych. Spółka posiada niezbędny jej sprzęt komputerowy zarówno kupiony jak i wykorzystywany na podstawie umów najmu/leasingu lub podobnych umów jak również niezbędne jej oprogramowanie komputerowe.

Wnioskodawca rozważa w przyszłości (zawsze po upływie co najmniej roku od ich nabycia) odpłatne zbycie udziałów w spółkach zależnych, aby reinwestować środki na dalsze projekty. Wnioskodawca we wskazanym w przepisach terminie 5 dniowym poinformuje organy podatkowe o chęci skorzystania ze zwolnienia i planowanym przeprowadzeniu transakcji sprzedaży udziałów.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

W odniesieniu do sfery faktów Wnioskodawca prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w opisanym we wniosku zakresie w tym, inwestycji w spółki celowe z obszaru fotowoltaiki. W przeciwnym razie Wnioskodawca nie byłby w stanie uzyskiwać dochodów i nie byłby w stanie realizować kolejnych inwestycji ze środków uzyskiwanych ze sprzedaży poprzednich ze swoich inwestycji – tym bardziej że owe inwestycje są sprzedawane do niezależnych zewnętrznych podmiotów.

Co więcej w związku z powyższym, zgodnie z przekonaniem Wnioskodawcy prowadzi on rzeczywistą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 24m pkt 2 lit. D Ustawy CIT z uwzględnieniem oceny, o której mowa w art. 24a ust. 18 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”), do której odsyła art. 24m pkt 2 lit. d tej ustawy.

Prowadzi on rzeczywistą działalność gospodarczą zgodnie z art. 24m pkt 2 lit d Ustawy o CIT, który wskazuje również na to, że przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio. Powoływany przez ustawodawcę art. 24a ust. 18 ten stanowi, że przy ocenie, czy zagraniczna jednostka kontrolowana prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, bierze się pod uwagę w szczególności, czy:

 1) zarejestrowanie zagranicznej jednostki kontrolowanej wiąże się z istnieniem przedsiębiorstwa, w ramach którego ta jednostka wykonuje faktycznie czynności stanowiące działalność gospodarczą, w tym w szczególności czy jednostka ta posiada lokal, wykwalifikowany personel oraz wyposażenie wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej;

 2) zagraniczna jednostka kontrolowana nie tworzy struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych;

 3) istnieje współmierność między zakresem działalności prowadzonej przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną a faktycznie posiadanym przez tę jednostkę lokalem, personelem lub wyposażeniem;

 4) zawierane porozumienia są zgodne z rzeczywistością gospodarczą, mają uzasadnienie gospodarcze i nie są w sposób oczywisty sprzeczne z ogólnymi interesami gospodarczymi tej jednostki;

 5) zagraniczna jednostka kontrolowana samodzielnie wykonuje swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu zasobów własnych, w tym obecnych na miejscu osób zarządzających.

W nawiązaniu do powyższego przepisu, Wnioskodawca ponownie wskazuje, że posiada składniki majątku niezbędne do prowadzenia jego działalności tj. lokal (na podstawie umowy najmu), wykwalifikowany personel (wykorzystywany zarówno stale jak i w okresach zwiększonego zapotrzebowania w ramach potrzeb na podstawie umów zlecenia) oraz wyposażenie wykorzystywane w prowadzonej działalności Wnioskodawcy polegającej na prowadzeniu inwestycji w spółki celowe w szczególności z branży fotowoltaicznej, a wszelkie umowy i porozumienia zawierane przez Spółkę odpowiadają jej faktycznie prowadzonej działalności i się z nią pokrywają.

Nie sposób nie dostrzec również ich gospodarczego uzasadnienia oraz powiązania z interesami Wnioskodawcy. Ponadto, Wnioskodawca wykonuje swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu zasobów własnych, w tym obecnych na miejscu osób zarządzających jak i zewnętrznych wyspecjalizowanych podwykonawców dobieranych w ramach potrzeb do wykonania konkretnych zadań. Wnioskodawca nie jest podmiotem prowadzącym produkcję czy dystrybucję towarów lub świadczącym usługi od konsumentów co mogłoby wymagać posiadania znacznej infrastruktury.

Posiadana infrastruktura jest niewielka acz w zupełności wystarczająca do prowadzenia działalności gospodarczej którą prowadzi Wnioskodawca.

Wnioskodawca przy ocenie powyższego zagadnienia, składając wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, kierował się także uzasadnieniem rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Wskazane w nim zostało, że wprowadzenie nowego reżimu podatkowego ma na celu w szczególności wspieranie realnych inwestycji prowadzonych przez holdingi oraz promowanie prowadzenia rzeczywistego biznesu. Ustawodawca za cel niniejszego wymogu do spełnienia, uznaje próbę ograniczenia ryzyka potencjalnych nadużyć. Najistotniejsze jednak wydaje się

stwierdzenie przedstawione w uzasadnieniu w brzmieniu ,,Trudno bowiem znaleźć powody, dla których spółki holdingowe powinny zostać wykluczane z grona podmiotów prowadzących rzeczywistą działalność gospodarczą tj. posiadania wystarczającego substratu majątkowo-osobowego wymaganego dla tego typu działalności”.

W konsekwencji, rzeczywiście prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest w jego przekonaniu również rzeczywistą działalnością gospodarczą w rozumieniu wskazanych przepisów Ustawy CIT.

Spółki zależne, których udziały Wnioskodawca zamierza sprzedać w wyniku planowanej transakcji odpłatnego zbycia udziałów, będą spełniały warunki określone w art. 24m pkt 3 lit. a-e updop w dniu uzyskania dochodu, który miałby korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 24o ust. 1 tej ustawy.

W konsekwencji:

 a) Wnioskodawca będzie posiadał i posiada co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki bezpośrednio na podstawie tytułu własności nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

 b) spółka zależna nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

 c) spółka zależna nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

 d) spółka zależna nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

 e) spółka zależna nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.

Pytania

 1. Czy transakcje odpłatnego zbycia udziałów w spółkach zależnych przez Wnioskodawcę posiadanych przez dłużej niż 1 rok w ilości powyżej 10%, które nie są spółkami nieruchomościowymi będą zwolnione z podatku dochodowego?

 2. Czy do okresu co najmniej 1-rocznego posiadania udziałów (akcji), o którym mowa w art. 24m pkt 2 lit. a Ustawy o CIT wlicza się także posiadanie udziałów przez Wnioskodawcę w 2021 r. oraz wcześniejszych latach?

 3. Czy w związku z faktem, że Spółka nigdy nie wypłacała dywidend ze spółek córek, a także nie ma tego zamiaru w przyszłości, należy uznać, że nie korzysta ona ze zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonywane przez niego transakcje zbycia udziałów w spółkach zależnych posiadanych przez dłużej niż 1 rok w ilości powyżej 10%, które nie są spółkami nieruchomościowymi będą zwolnione z podatku dochodowego.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, okres co najmniej 1 roku nieprzerwanego posiadania udziałów obejmuje również posiadanie ich w roku 2021 r. oraz wcześniejszych latach.

Ad. 3.

W opinii Wnioskodawcy, w związku z faktem, że Spółka nigdy nie wypłacała dywidend a także nie wypłaci ich w przyszłości ze spółek córek należy uznać, że nie korzysta ona ze zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 Ustawy CIT.

Uzasadnienie.

Na wstępie Wnioskodawca wskazuje, że w jego opinii spełnia on kryteria do uznania go za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 Ustawy o CIT. Znaczy to, że posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów w kapitale spółek zależnych; nie tworzy podatkowej grupy kapitałowej; nie korzysta ze zwolnień podatkowych z art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4; udziałów w Spółce nie posiada udziałowiec mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju: wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 Ustawy o CIT, wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej, z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca uznaje się za spółkę holdingową, której zgodnie z art. 24o Ustawy o CIT przysługuje zwolnienie od podatku dochodowego od dochodów osiągniętych przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia. Wynika z tego, że Spółka przy odpłatnym zbywaniu udziałów w spółkach zależnych będzie zwolniona z podatku dochodowego od dochodów osiągniętych z tego tytułu.

Zgodnie z art. 24m pkt 2 lit. a Ustawy o CIT jednym z warunków zakwalifikowania spółki jako spółki holdingowej jest nieprzerwane posiadanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej. Zdaniem Wnioskodawcy, okres co najmniej 1 roku nieprzerwanego posiadania udziałów obejmuje również okres roku 2021 i wcześniejszych lat. Tytuł prawny do udziałów istniał już zanim przepisy niniejszej ustawy weszły w życie, zaś sama ustawa wprowadziła pewne ułatwienia dla podatnika, które obowiązywać zaczęły od 1 stycznia 2022 r. Ustawodawca co prawda milczy na temat wyliczania tego okresu, jednak wydaje się prawidłowym interpretowanie, iż w braku przepisów szczegółowo te kwestie regulujących okres posiadania należy obliczać według rzeczywistego czasu trwania stosunku prawnego, nie zaś w odniesieniu do obowiązywania danego przepisu (jego wejścia w życie).

Na podstawie art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

 1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

 2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

 3) spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,

 4) spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Zgodnie z przepisem art. 24m pkt. 2) lit. c) Ustawy CIT, za spółkę holdingową można uznać spółkę, która nie korzysta ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT. Wnioskodawca co prawda jest teoretycznie uprawniony do skorzystania ze zwolnienia dywidendowego bo spełnia warunki posiadania udziałów zarówno czasowe jak i procentowe oraz podmiotowe jednak dotychczas nie wypłacał dywidend ze spółek zależnych oraz nie ma takiego zamiaru w przyszłości, dlatego w opinii Wnioskodawcy należy uznać, że nie korzysta on ze zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 Ustawy CIT w rozumieniu art. 24m pkt. 2) lit. c) Ustawy CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na mocy przepisów ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2105, dalej: „ustawa nowelizująca”, „Polski Ład”) od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) szereg zmian, a także dodanie nowych przepisów, w tym nowych preferencji podatkowych dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.

Jest to część zmian mających na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Nowa regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla obecnie funkcjonującej instytucji PGK, gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK. Z preferencji nie mogą skorzystać również beneficjenci zwolnień w ramach specjalnej strefy ekonomicznej lub Polskiej Strefy Inwestycji.

Regulacja opiera się na dwóch filarach:

1) pełnym zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych zysków pochodzących ze zbycia udziałów (akcji) w spółkach zależnych oraz

2) zwolnieniu z tego podatku 95% dywidendy wypłacanej spółce holdingowej przez spółkę zależną.

Na mocy przepisów o spółce holdingowej określone dochody, uzyskiwane przez taką spółkę, tj. pochodzące z dywidend oraz ze zbycia udziałów lub akcji w spółce kapitałowej (w spółce z ograniczoną odpowiedzialności lub w spółce akcyjnej), podlegają zwolnieniu z podatku CIT.

Warto przy tym zauważyć, że po raz pierwszy w polskim prawie podatkowym pojawia się rozwiązanie adresowane do spółek zbywających odpłatnie udziały w spółkach zależnych. W określonych warunkach będą one mogły sprzedać posiadane przez siebie udziały (także w innych spółkach polskich), nie podlegając przy tym podatkowi dochodowemu.

Zgodnie z definicją spółki holdingowej zawartą w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, oznacza ona

spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, spełniającą łącznie następujące warunki:

 a) posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

 b) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

 c) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,

 d) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

 e) udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

   - wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

   - wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

   - z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Podstawowym warunkiem skorzystania z powyższych preferencji będzie posiadanie przez spółkę holdingową co najmniej 10% udziałów lub akcji w spółce zależnej przez minimum 1 rok.

W myśl art. 24m pkt 1 ww. ustawy:

ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1.

Natomiast, stosownie do art. 24m pkt 3 ustawy o CIT, spółka zależna oznacza spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

 a) co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

 b) nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

 c) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

 d) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

 e) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.

Spółką zależną może natomiast być zarówno polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna (art. 24m pkt 3 – definicja krajowej spółki zależnej), jak i zagraniczna spółka będąca podatnikiem zagranicznego podatku dochodowego od osób prawnych, z wyłączeniem spółek niemających osobowości prawnej  (art. 24m pkt 4 – definicja zagranicznej spółki zależnej) z uwzględnieniem pewnych wyłączeń.

W myśl art. 24o ust. 1 ustawy o CIT:

zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

Z kolei, na podstawie art. 24o ust. 3 ww. ustawy:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Należy podkreślić, że możliwość skorzystania z opisanych powyżej preferencji jest co do zasady uzależniona od spełnienia dodatkowych określonych wymogów, w tym zwłaszcza o charakterze antyabuzywnym.

Należy mieć na uwadze art. 22c ust. 1 ustawy o CIT, który stanowi, że:

przepisów art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 nie stosuje się, jeżeli skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach było:

1) sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów;

2) głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny.

Z kolei zgodnie  z art. 22c ust. 2 tej ustawy:

na potrzeby ust. 1 sposób działania nie jest sztuczny, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami zastosowałby ten sposób działania w dominującej mierze z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Do przyczyn, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się celu skorzystania ze zwolnienia określonego w przepisach art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1, sprzecznego z przedmiotem lub celem tych przepisów.

Dodatkowo należy spełnić pozostałe warunki, o których mowa wyżej, w tym te dotyczące braku:

1) uzyskiwania dochodów zwolnionych z podatku na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o CIT przez spółkę zbywającą udziały lub akcje,

2) przynależności do grupy podatkowej przez obie spółki oraz

3) posiadania przez spółkę zależną (której udziały są przedmiotem zbycia) udziałów w innych spółkach (powyżej 5% kapitału).

Zwolnieniem nie jest objęte zbycie udziałów lub akcji w tzw. spółce nieruchomościowej, tj. w krajowej lub zagranicznej spółce zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości jej aktywów stanowią nieruchomości lub prawa do nieruchomości położonych na terytorium Polski. Wyłączenie zwolnienia w tym zakresie wynika z założeń polityki fiskalnej, zakładającej opodatkowanie w Polsce zbycia nieruchomości położonych w Polsce oraz spółek posiadających takie nieruchomości – bez względu na to, czy zbywca jest polskim rezydentem podatkowym, czy nim nie jest. Możliwość skorzystania z tych preferencji została uwarunkowana posiadaniem przez spółkę holdingową co najmniej 10% akcji lub udziałów w spółce zależnej przez okres minimum roku.

Ad. 1 i 2

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących ustalenia, czy transakcje odpłatnego zbycia udziałów w spółkach zależnych przez Wnioskodawcę posiadanych przez dłużej niż 1 rok w ilości powyżej 10%, które nie są spółkami nieruchomościowymi będą zwolnione z podatku dochodowego oraz czy do okresu co najmniej 1-rocznego posiadania udziałów (akcji), o którym mowa w art. 24m pkt 2 lit. a Ustawy o CIT wlicza się także posiadanie udziałów przez Wnioskodawcę w 2021 r. oraz wcześniejszych latach wskazać, że podstawowym warunkiem uzyskania statusu spółki holdingowej jest posiadanie przez nią, nieprzerwanie przez okres min. 1 roku, bezpośrednio, na podstawie tytułu własności, min. 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej.

Ponadto, należy przyjąć, że również pozostałe warunki, wymienione w art. 24m ustawy CIT, zarówno w odniesieniu do spółki holdingowej, spółki zależnej, krajowej spółki zależnej oraz zagranicznej spółki zależnej, powinny być spełnione przez cały w/w okres.

Podkreślenia wymaga, że w praktyce pierwszym rokiem, w którym będzie możliwe skorzystanie ze zwolnień w reżimie holdingowym będzie rok 2023. Jako, że przepisy o reżimie holdingowym weszły w życie 1 stycznia 2022 r., ten moment należy uznać za rozpoczynający bieg rocznego okresu, w którym powinny być spełnione warunki, przewidziane w przepisach o reżimie holdingowym.

W świetle powyższych wyjaśnień, skoro pierwszym rokiem w którym będzie możliwe skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych dla spółki holdingowej będzie rok 2023, to nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że okres co najmniej 1 roku nieprzerwanego posiadania udziałów obejmuje również posiadanie ich w roku 2021 r. oraz wcześniejszych latach, a w związku z tym dokonywane przez niego transakcje zbycia udziałów w spółkach zależnych posiadanych przez dłużej niż 1 rok w ilości powyżej 10%, które nie są spółkami nieruchomościowymi będą zwolnione z podatku dochodowego.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Ad. 3.

Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT,

zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

 1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

 2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

 3) spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

 4) spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Podatnik, będący spółką holdingową, od 1 stycznia 2022 r. ma możliwość skorzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT albo skorzystania ze zwolnień w ramach reżimu holdingowego, tj. w odniesieniu do danej spółki zależnej, do skorzystania ze zwolnienia dla dywidend (projektowany art. 24n).

Należy zatem każdorazowo rozpatrywać, czy w ramach konkretnej wypłaty dywidendy podmiot otrzymujący dywidendę spełnia przesłanki spółki holdingowej oraz czy równocześnie podmiot wypłacający dywidendę spełnia przesłanki spółki zależnej (krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej).

Korzystanie ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy o CIT przed datą wejścia w życie ustawy wprowadzającej nowy reżim holdingowy (tj. przed 1 stycznia 2022 r.) nie wpływa na możliwość stosowania zwolnień z nowego reżimu opodatkowania, przewidzianego w Rozdziale 5b ww. ustawy.

Zatem, zgodzić się należy ze stanowiskiem Wnioskodawcy zgodnie z którym w związku z faktem, że Spółka nigdy nie wypłacała dywidend a także nie wypłaci ich w przyszłości ze spółek córek należy uznać, że nie korzysta ona ze zwolnienia, o którym mowa w art. 22 ust. 4 Ustawy CIT.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W zakresie pytania oznaczonego nr 3 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie. 

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).