Czy Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione z tytułu Opłaty operatorskiej? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.535.2022.4.IZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.535.2022.4.IZ

Temat interpretacji

Czy Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione z tytułu Opłaty operatorskiej? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący m.in. ustalenia, czy Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione z tytułu Opłaty operatorskiej.

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

X Sp. z o.o. (dalej jako: „Spółka”, „Wnioskodawca”) prowadzi działalność

gospodarczą na terenie Polski w zakresie produkowanych na zamówienie rozwiązań hydraulicznych. Od kilkudziesięciu lat produkuje wysokiej jakości cylindry, bloki sterownicze, systemy kierownicze i systemy zawieszenia, zawory i agregaty dla mobilnych maszyn roboczych, pojazdów użytkowych i obrabiarek oraz narzędzi ratowniczych.

Spółka podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w kraju oraz jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem VAT.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zdecydowała się na utworzenie stołówki zakładowej, którą prowadzi zewnętrzny podmiot (dalej jako: „Wykonawca”).

Decyzja o utworzeniu stołówki zakładowej była podyktowana faktem, że w bezpośrednim sąsiedztwie występują trudności w zakresie zaspokajania potrzeb żywieniowych. Stąd, pracownicy - w razie nieistnienia stołówki zakładowej - nie mieliby możliwości nabywania gotowych posiłków oraz napojów zimnych i gorących. Pozwala to na zwiększenie zarówno komfortu, zadowolenia jak i efektywności pracowników, co wiąże się ze wzrostem jakości pracy pracowników.

Z drugiej strony, utworzenie stołówki zakładowej pozwala również na nabycie posiłków, napojów lub artykułów spożywczych przez kontrahentów czy klientów Spółki w trakcie długotrwałych spotkań, negocjacji czy szkoleń.

Organizacja stołówki zakładowej.

W związku z powyższym, strony zawarły umowę o świadczenie usług w zakresie organizacji żywienia zbiorowego (dalej jako: „Umowa”).

W ramach Umowy, Wykonawca świadczy usługi w zakresie:

- produkcji, sprzedaży i dystrybucji posiłków obiadowych, śniadań zimnych i gorących,

- przygotowania, sprzedaży oraz dystrybucji w stołówce zakładowej napojów zimnych, deserów i wyrobów cukierniczych, dań garmażeryjnych, kanapek i sałatek według zapotrzebowania,

- organizacji i obsługi bankietów, spotkań, konferencji oraz przyjęć specjalnych, zgodnie z wymogami Spółki, w zakresie uprzednio uzgodnionego zakresu i budżetu.

Wykonawca zobowiązany jest do świadczenia usług żywieniowych w stołówce zakładowej przez pięć dni w tygodniu, tj. od poniedziałku do piątku.

Wykonawca zobowiązany jest do przygotowywania tygodniowego menu i jego weryfikacji zgodnie z zasadami podaży i popytu. Jednocześnie Wykonawca zobowiązany jest do zapewnienia codziennego wyboru asortymentu. Asortyment dostępnych w danym dniu posiłków (menu) funkcjonuje w formie ogólnodostępnej tablicy (brak jest menu w formie karty posiłków podawanej każdemu klientowi).

Zapłata za posiłek dokonywana jest z góry przy składaniu zamówienia. Napoje pobierane są bezpośrednio przy zakupie.

Osoby korzystające z usług stołówki zakładowej.

Jak wskazano już wyżej, co do zasady odbiorcą usługi są pracownicy Spółki, ale ze stołówki zakładowej mogą również korzystać także goście, czyli osoby przebywające na terenie zakładu jak np. pracownicy kontrahentów, kontrahenci. Każda z tych osób może zakupić obiad, ale możliwe jest także zakupienie innego posiłku, przekąski, napoju.

Przez pracowników należy przy tym rozumieć zarówno osoby pozostające w stosunku pracy ze Spółką, a także osoby pozostające z nią w stosunku prawnym na podstawie innych umów cywilnoprawnych, w tym świadczące usługi lub wykonujące dzieło na rzecz Spółki.

Dodatkowo warto również wskazać, że Spółka nie jest zobowiązana do zapewnienia pracownikom zatrudnionym w warunkach uciążliwych nieodpłatnie, odpowiednich posiłków i napojów - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. z 1996 r., poz. 60 nr 279).

Do stołówki zakładowej nie mają dostępu klienci zewnątrz, czyli te osoby, które formalnie nie zostały wpuszczone na teren zakładu pracy.

Wynagrodzenie.

W ramach Umowy, strony uzgodniły cenę brutto posiłków. Wykaz cen stanowi załącznik do Umowy. Ponadto, Strony ustaliły automatyczny wzrost cen, nie częściej niż w kolejnych okresach rocznych, liczony w oparciu o skalę wynikającą ze wzrostu wskaźników w ujęciu: 60% wzrostu cen żywności oraz 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w sektorze przedsiębiorstw ogłaszanych przez Prezesa GUS za dany okres dwunastu miesięcy.

Podmioty nabywające posiłki w stołówce zakładowej dokonują zapłaty na rzecz Wykonawcy za każdy wydany im posiłek. To znaczy pracownicy i inne ww. podmioty dokonujące zakupu posiłku dokonują płatności we własnym zakresie.

Dodatkowo, stosownie do treści Umowy, z tytułu świadczonych usług Wykonawca otrzymuje miesięczne wynagrodzenie w zryczałtowanej kwocie (dalej jako: „Opłata operatorska”). Ta opłata płacona jest przez Spółkę. Podobnie, jak w przypadku ceny brutto posiłków, Opłata operatorska podlega również corocznej indeksacji. Powyższa Opłata operatorska nie obejmuje świadczenia usług z tytułu zleceń specjalnych.

Wynagrodzenie jest płatne przez Spółkę na podstawie wystawionej przez Wykonawcę odrębnej faktury. Na fakturach wystawionych przez Wykonawcę w pozycji „Opis” jest wpisywana fraza „opłata operatorska”.

Tytułem uzupełnienia, pismem które wpłynęło 23 sierpnia 2022 r., w ramach odpowiedzi na zadane pytania wskazali Państwo m.in, że Opłata operatorska przysługuje z tytułu świadczenia usług zbiorowego żywienia - opisanych szczegółowych w umowie zawartej w dniu 1 marca 2021 r. o świadczeniu usług w zakresie organizacji zbiorowego żywienia, tj.:

1)produkcja, sprzedaż i dystrybucja posiłków obiadowych, śniadań zimnych i gorących, wyprodukowanych w restauracji pracowniczej,

2)przygotowanie, sprzedaż i dystrybucja w restauracji pracowniczej napojów zimnych, deserów i wyrobów cukierniczych, dań garmażeryjnych, kanapek i sałatek według zapotrzebowania.

Powyższa opłata nie obejmuje jedynie świadczenia specjalnych usług, w tym usług bankietowych, spotkań, konferencji oraz przyjęć specjalnych.

Pytanie

Czy Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione z tytułu Opłaty operatorskiej? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki, ma ona prawo ująć w kosztach uzyskania przychodów wydatki poniesione z tytułu Opłaty operatorskiej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy CIT.

Z uwagi na ogólną definicję kosztu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania kwalifikacji prawnej. Stąd, istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

Stąd, co do zasady o koszcie mówi się w sytuacji, gdy jego poniesienie dąży do osiągnięcia przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione zatem w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny już w momencie ponoszenia kosztu. Poniesione koszty powinny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność.

Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodów to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast, jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione w celu ochrony istniejącego źródła przychodów, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.

W konsekwencji, wydatek poniesiony przez podatnika stanowił u niego koszt uzyskania przychodów, jeżeli zostały spełnione następujące warunki:

1.wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztów uzyskania przychodów wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

2.wydatek jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

3.wydatek pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

4.wydatek poniesiony został w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów albo uzyskania przychodów,

5.wydatek nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z brzmieniem art. 16 ust. 1 ustawy CIT.

Koszty mogą mieć charakter bezpośrednio i pośrednio związane z przychodami. W związku z powyższą definicją do kosztów uzyskania przychodów można również zaliczyć wydatki zarówno bezpośrednio wynikające z zatrudnienia jak i pośrednio związane z zatrudnieniem, ponoszone przez pracodawców na rzecz swoich pracowników.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, że wysokość przychodu Spółki bezpośrednio uzależniona jest od pracy zatrudnionych pracowników, w szczególności mając na uwadze, iż Spółka prowadzi działalność produkcyjną, gdzie wyjątkowo istotnym czynnikiem wpływającym na wielkość przychodów jest jakość pracy oraz wydajność pracowników produkcyjnych.

Efektywność i wydajność pracowników uzależniona jest od wielu czynników, w tym m.in. od efektywnego wykorzystywania przewidzianych w czasie pracy przerw, mających na celu regenerację. Ponadto, stołówka zakładowa pełni również rolę integrującą pracowników i stanowi miejsce wymiany poglądów, często mający wpływ na efektywność działania Spółki.

Stąd, zrealizowanie celu, którym jest poprawa jakości i wydajności pracy pracowników Spółki, a w konsekwencji służy osiągnięciu, zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodów Spółki.

Dodatkowo należy również wskazać, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Stosownie natomiast do art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, kosztem uzyskania przychodów są jednak świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych oraz koszty, o których mowa w art. 15 ust. 1za pkt 2 ustawy CIT.

Stąd, Opłata operatorska nie została wyłączona z kosztów podatkowych na podstawie cytowanych przepisów, tj. art. 16 ust. 1 pkt 28 i 45 ustawy CIT, gdyż Opłata operatorska będzie finansowana z własnych środków obrotowych Wnioskodawcy, a także nie można jej uznać za koszty reprezentacji. Przy ocenie wydatków pod kątem ich reprezentacyjnego charakteru należy bowiem mieć na względzie ich cel, który musi polegać na wykreowaniu pozytywnego obrazu podatnika (w tym wypadku Wnioskodawcy) jako celu wyłącznego bądź dominującego, co w omawianej sytuacji nie ma miejsca.

Powyższe potwierdzają również wydawane interpretacje indywidualnej, tj.:

- „Konkludując, wydatki Spółki ponoszone w przyszłości miesięcznie tytułem zryczałtowanej opłaty, za obsługę i gotowość, jak to opisano powyżej - stanowią koszt uzyskania przychodu” (Interpretacja indywidualna z 13 sierpnia 2020 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.237.2020.1.MF),

- „Reasumując stwierdzić zatem należy, że wskazane we wniosku wydatki na wyposażenie i zarządzanie stołówką oraz na zakupione dla pracowników posiłki będą stanowić koszty uzyskania przychodów w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych” (interpretacja indywidualna z 21 sierpnia 2019 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.262.2019.1.AW),

- „Celem nabywania przez Wnioskodawcę takiej usługi jest poprawa ogólnej atmosfery w miejscu pracy, pozytywne nastroje pracowników oraz zmotywowanie ich do bardziej efektywnej i bardziej wydajnej pracy na rzecz Wnioskodawcy. Należy więc stwierdzić, że ponoszone przez Spółkę wydatki dotyczące zakupu posiłków w postaci usługi cateringowej z przeznaczeniem dla pracowników, są przejawem i wyrazem starań Spółki do poprawy atmosfery pracy i w konsekwencji do zwiększania wydajności pracy z przełożeniem na uzyskiwane przez Spółkę przychody. (...) Reasumując, stwierdzić należy, że wskazane we wniosku wydatki zakupu kompleksowej usługi cateringowej oraz zarządzania stołówką zakładową poniesione na rzecz pracowników, mogą stanowić koszty podatkowe pod warunkiem należytego ich udokumentowania”(interpretacja indywidualna z 3 czerwca 2019 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.141.2019.1.BSA).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów zostały określone w art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o  podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm.,  dalej: „updop”), które określają zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…)

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),

- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,

- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,

- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,

- został właściwie udokumentowany,

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty. W każdej sytuacji jednakże trzeba sprawdzić cel w jakim dany wydatek został poniesiony.

Wskazać należy, że aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku. Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości. Wobec powyższego, kosztami będą również koszty pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów).

Podkreślić również należy, że wśród kosztów uznawanych za koszty uzyskania przychodów są także tzw. koszty pracownicze obejmujące m.in. świadczenia wypłacane na rzecz pracowników wraz z narzutami, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety, ale również i inne wydatki ponoszone na rzecz pracowników, które w sposób pośredni wpływają na zwiększenie ich motywacji do pracy, poprawę jakości wykonywanej pracy oraz zdrowie i samopoczucie pracowników.

Z kolei, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 updop:

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Stosownie natomiast do art. 16 ust. 1 pkt 45 updop:

nie uważa się za koszty uzyskania przychodów

wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; kosztem uzyskania przychodów są jednak świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych oraz koszty, o których mowa w art. 15 ust. 1za pkt 2.

Odnosząc powyższe regulacje prawne na grunt analizowanej sprawy należy zauważyć, że w omawianej sprawie Wnioskodawca prowadząc określoną działalność gospodarczą zdecydował się na poniesienie wydatków z tytuły Opłaty operatorskiej, która jak wynika z uzupełnienia wniosku z 23 sierpnia 2022 r., (…) przysługuje z tytułu świadczenia usług zbiorowego żywienia - opisanych szczegółowych w umowie zawartej w dniu 1 marca 2021 r. o świadczeniu usług w zakresie organizacji zbiorowego żywienia, tj.:

1)produkcja, sprzedaż i dystrybucja posiłków obiadowych, śniadań zimnych i gorących, wyprodukowanych w restauracji pracowniczej,

2)przygotowanie, sprzedaż i dystrybucja w restauracji pracowniczej napojów zimnych, deserów i wyrobów cukierniczych, dań garmażeryjnych, kanapek i sałatek według zapotrzebowania.

Powyższa opłata nie obejmuje jedynie świadczenia specjalnych usług, w tym usług bankietowych, spotkań, konferencji oraz przyjęć specjalnych.

W tym miejscu należy zauważyć, że celem  poniesienia ww. wydatku jest poprawa ogólnej atmosfery w miejscu pracy, pozytywne nastroje pracowników oraz zmotywowanie ich do bardziej efektywnej i bardziej wydajnej pracy na rzecz Wnioskodawcy. Należy więc stwierdzić, że ponoszone przez Spółkę wydatki dotyczące Opłaty operatorskiej z przeznaczeniem dla pracowników, są przejawem i wyrazem starań Spółki do poprawy atmosfery pracy i w konsekwencji do zwiększania wydajności pracy z przełożeniem na przychody uzyskiwane przez Spółkę w dalszej perspektywie. Nie są to również wydatki wyłączone z kosztów podatkowych na podstawie cytowanych przepisów art. 16 ust. 1 pkt 45 i 28 updop, gdyż, jak wskazuje Wnioskodawca w treści wniosku, wydatki te będą finansowane ze środków własnych, a także nie można ich uznać za koszty reprezentacji, gdyż przy ocenie wydatków pod kątem ich reprezentacyjnego charakteru należy mieć na względzie ich cel, który musi polegać na wykreowaniu pozytywnego obrazu podatnika (w tym wypadku Wnioskodawcy) jako celu wyłącznego bądź dominującego, co w omawianej sytuacji nie ma miejsca. Reasumując, stwierdzić należy, że wskazane we wniosku wydatki zakupu kompleksowej usługi w zakresie organizacji żywienia zbiorowego, które Wykonawca tej usługi świadczy w zakresie:

- produkcji, sprzedaży i dystrybucji posiłków obiadowych, śniadań zimnych i gorących,

- przygotowania, sprzedaży oraz dystrybucji w stołówce zakładowej napojów zimnych, deserów i wyrobów cukierniczych, dań garmażeryjnych, kanapek i sałatek według zapotrzebowania,

- organizacji i obsługi bankietów, spotkań, konferencji oraz przyjęć specjalnych, zgodnie z wymogami Spółki, w zakresie uprzednio uzgodnionego zakresu i budżetu

mogą i będą stanowić po stronie Wnioskodawcy koszty podatkowe pod warunkiem należytego ich udokumentowania.

Stanowisko Wnioskodawcy należy zatem uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

- Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

- Końcowo nadmienia się, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest ocena Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Natomiast, w zakresie podatku od towarów i usług (pytanie oznaczone nr 1) zostanie/zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).