
Temat interpretacji
1. Czy warunek, determinujący uznanie Spółki za spółkę holdingową, a określony w art. 24m pkt 2 lit. c) ustawy o CIT, zostanie spełniony jeśli w bieżącym roku podatkowym (tj. roku, w którym nastąpi zbycie udziałów B.) nie korzysta i nie skorzysta ze zwolnień określonych art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT? 2. Czy warunek, determinujący uznanie Spółki za spółkę holdingową, a określony w art. 24m pkt 2 lit. e) ustawy o CIT, zostanie spełniony jeśli na podstawie danych z Raportu wygenerowanego na koniec dnia w którym nastąpi sprzedaż udziałów w B, akcji Spółki nie będą posiadać akcjonariusze mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju: - wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT, - wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych, - przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej, - z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych?
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy warunek, determinujący uznanie Spółki za spółkę holdingową, a określony w:
-art. 24m pkt 2 lit. c) ustawy o CIT, zostanie spełniony jeśli w bieżącym roku podatkowym (tj. roku, w którym nastąpi zbycie udziałów B.) nie korzysta i nie skorzysta ze zwolnień określonych art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT,
-art. 24m pkt 2 lit. e) ustawy o CIT, zostanie spełniony jeśli na podstawie danych z Raportu wygenerowanego na koniec dnia w którym nastąpi sprzedaż udziałów w B, akcji Spółki nie będą posiadać akcjonariusze mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka X S.A. w restrukturyzacji (dalej: „Spółka”), jest spółką akcyjną z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, która podlega (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie podlegać) w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu w CIT od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Spółka, na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku nie należy i nie będzie należała do Podatkowej Grupy Kapitałowej oraz nie korzysta i będzie korzystała w bieżącym roku podatkowym korzystała ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT. Spółka prowadzi (i na moment zaistnienia zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku będzie prowadzić) prowadzić rzeczywistą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 24a ust. 18 ustawy o CIT.
Spółka planuje w przyszłości dokonywać na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, zbycia udziałów w spółce B. Sp. z o.o. (…, dalej: „B”), w której to Spółka posiada 80% udziałów, a która spełnia kryteria do uznania jej za krajową spółkę zależną w rozumieniu art. 24m pkt 1 i pkt 3 ustawy o CIT, tj.:
a)co najmniej 10% udziałów w kapitale tej spółki (B.) posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności Spółka (spółka holdingowa), nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,
b)nie posiada ona więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,
c)nie posiada ona tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,
d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
e)nie korzysta ona ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.
Nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, B. nie stanowią najmniej 50% wartości aktywów B.
W stosunku do dochodu z planowanej sprzedaży udziałów w B, Spółka zamierza skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 24o ustawy o CIT, warunkowanego m.in. złożeniem przez Spółkę właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.
Spółka, poza udziałami w B, posiada również udziały i akcje w innych spółkach, spełniających przesłanki do uznania je za krajowe spółki zależne jak również, w zagranicznych spółkach zależnych w rozumieniu art. 24m ustawy o CIT.
Spółka jest podmiotem notowanym na Giełdzie Papierów Wartościowych. W chwili obecnej struktura własnościowa Spółki kształtuje się następująco:
Akcjonariusz Udział w ogólnej liczbie głosów na Walnym Zgromadzeniu
Akcjonariuszy Spółki
A sp. z o.o. 30,13%
C sp. z o.o. 26,11%
Pozostali akcjonariusze 43,76%
Spółki A sp. o.o. oraz C sp. o.o. Spółki mają siedzibę i zarząd na terytorium Polski.
Z uwagi na rozporoszony charakter akcjonariatu oraz zmienność na rynku akcji, Spółka, zgodnie z obowiązkami ciążących na akcjonariuszach, na bieżąco posiada jedynie zagregowane informacje o akcjonariuszach posiadających powyżej 5% akcji Spółki.
Zgodnie z art. 69 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz spółkach publicznych (Dz.U.2021 nr 1983) kto osiągnął lub przekroczył 5%, 10%, 15%, 20%, 25%, 33%, 33 1/3%, 50%, 75% albo 90% ogólnej liczby głosów w spółce publicznej - jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić o tym Komisję (KNF) oraz spółkę, nie później niż w terminie 4 dni roboczych od dnia, w którym dowiedział się o zmianie udziału w ogólnej liczbie głosów lub przy zachowaniu należytej staranności mógł się o niej dowiedzieć, a w przypadku zmiany wynikającej z nabycia lub zbycia akcji spółki publicznej w transakcji zawartej na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu - nie później niż w terminie 6 dni sesyjnych od dnia zawarcia transakcji.
Rozproszony akcjonariat charakterystyczny dla spółki publicznej powoduje, że określenie wszystkich akcjonariuszy Spółki na określony dzień (tu: dzień zbycia udziałów B.), możliwe jest jedynie poprzez procedurę Identyfikacji Akcjonariuszy Spółki Giełdowej.
Przepisy ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2022 r. poz. 861) umożliwiają spółkom giełdowym (rozumianym jako spółki z siedzibą na terytorium państwa członkowskiego, których co najmniej jedna akcja jest dopuszczona do obrotu na rynku regulowanym lub na zagranicznym rynku regulowanym) wystąpienie z żądaniem udostępnienia informacji umożliwiających identyfikację akcjonariuszy oraz liczby wyemitowanych przez nią akcji, posiadanych przez każdego z tych akcjonariuszy, według stanu na wskazany w tym żądaniu dzień, przypadający nie wcześniej niż na dzień jego złożenia. Zastosowanie znajdują w tym przedmiocie przepisy Działu IIIA ustawy o obrocie instrumentami finansowymi - identyfikacja akcjonariuszy, przekazywanie informacji akcjonariuszom i ułatwianie wykonywania praw akcjonariuszy ww. ustawy tj. art. 68i - 68n.
Zgodnie z art. 69j ust. 1 i 2 ww. ustawy. na żądanie spółki giełdowej lub osoby upoważnionej przez spółkę giełdową podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych lub rachunki zbiorcze są obowiązane udostępnić spółce giełdowej lub tej osobie informacje umożliwiające identyfikację akcjonariuszy spółki giełdowej oraz liczby wyemitowanych przez nią akcji, posiadanych przez każdego z tych akcjonariuszy, według stanu na wskazany w tym żądaniu dzień, przypadający nie wcześniej niż na dzień jego złożenia. Do żądania, o którym mowa w ust. 1, a także do informacji, o których mowa w ust. 1, przekazywanych w odpowiedzi na to żądanie, stosuje się przepisy rozporządzenia 2018/1212.
Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych (KDPW) wdrożył zmiany związane z dostosowaniem do wymogów rozporządzenia wykonawczego do dyrektywy (UE) 2017/828 (SRD II). Zakres projektu objął wszystkie istotne aspekty dostosowania KDPW do przepisów rozporządzenia wykonawczego 2018/1212 ustanawiającego minimalne wymogi w celu wykonania przepisów dyrektywy 2007/36/WE w odniesieniu do identyfikacji akcjonariuszy, przekazywania informacji i ułatwiania wykonywania praw akcjonariuszy, a także do zmian prawa krajowego dotyczących spółek publicznych, będących implementacją przepisów art. 3a, 3b, 3c dyrektywy 2007/36/WE zmienionej dyrektywą (UE) 2017/828 (SRD II), a także do innych przepisów krajowego dotyczących identyfikacji akcjonariuszy.
Zakres danych identyfikujących akcjonariuszy, mogących zostać przekazywanych Spółce na podstawie ww. przepisów jest określony w art. 3 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego 2018/1212 oraz § 190f Szczegółowych Zasad Działania Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych i obejmuje m.in.:
-Niepowtarzalny identyfikator akcjonariusza, jeśli jest on osobą prawną;
-Niepowtarzalny krajowy numer rejestracyjny poprzedzony kodem kraju odnoszącym się do jego kraju rejestracji lub LEI, lub jeżeli nie jest dostępny ani LEI, ani numer rejestracyjny, kod identyfikacyjny jednostki (BIC) poprzedzony kodem kraju odnoszącym się do jego kraju rejestracji, lub kod klienta, który jednoznacznie identyfikuje każdy podmiot prawny lub strukturę prawną w każdej jurysdykcji, poprzedzony kodem kraju odnoszącym się do jego kraju rejestracji;
-Niepowtarzalny identyfikator akcjonariusza, jeśli jest on osobą fizyczną Krajowy identyfikator w rozumieniu art. 6 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/590
-Nazwa akcjonariusza, jeśli jest on osobą prawną;
-Imię i nazwisko akcjonariusza, jeśli jest on osobą fizyczną;
-Nazwisko (nazwiska) akcjonariusza;
-Ulica, numer;
-Kod pocztowy;
-Miejscowość;
-Państwo;
-Kod pocztowy lub skrytka pocztowa;
-Adres e-mail;
-Rodzaj posiadania akcji - Wskazanie rodzaju posiadania akcji : O = posiadanie akcji we własnym imieniu; N = występowanie w roli okaziciela; B = posiadanie akcji na okaziciela jako właściciel prawny; U = nieznany;
-Liczba akcji posiadanych przez akcjonariusza na rachunku papierów wartościowych pośrednika udzielającego odpowiedzi;
-Początkowa data posiadania akcji.
Identyfikacja tożsamości akcjonariuszy spółki giełdowej - w tym uzyskanie informacji o liczbie posiadanych przez nich akcji, możliwa jest wyłącznie poprzez aplikację internetową „Identyfikacja akcjonariuszy” na stronie https://online.kdpw.pl gdzie ww. dane Spółka otrzyma w postaci raportu w formie elektronicznej (xls/xml).
Raport otrzymany z KDPW (dalej: „Raport”), będzie podstawą do oceny przez Spółkę, czy jej akcjonariuszami nie są podmioty, o których mowa w art. 24m pkt 2 lit e) ustawy o CIT, tj. akcjonariusze mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,
-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych;
Identyfikacja tożsamości akcjonariuszy zostanie przeprowadzona na podstawie ww. przepisów dyrektywy 2007/36/WE zmienionej dyrektywą (UE) 2017/828 (SRD II), a także przepisów krajowego dotyczących identyfikacji akcjonariuszy na tzw. Dzień rejestracji tożsamości akcjonariuszy - ustalony dzień, na koniec którego, zostanie określona tożsamość akcjonariuszy oraz liczba posiadanych przez nich akcji. Dzień rejestracji tożsamości akcjonariuszy zostanie określony przez Spółkę na dzień zbycia udziałów w B.
Pytania
1.Czy warunek, determinujący uznanie Spółki za spółkę holdingową, a określony w art. 24m pkt 2 lit. c) ustawy o CIT, zostanie spełniony jeśli w bieżącym roku podatkowym (tj. roku, w którym nastąpi zbycie udziałów B.) nie korzysta i nie skorzysta ze zwolnień określonych art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT?
2.Czy warunek, determinujący uznanie Spółki za spółkę holdingową, a określony w art. 24m pkt 2 lit. e) ustawy o CIT, zostanie spełniony jeśli na podstawie danych z Raportu wygenerowanego na koniec dnia w którym nastąpi sprzedaż udziałów w B, akcji Spółki nie będą posiadać akcjonariusze mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych,
-przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
W ocenie Spółki, warunek, o którym mowa w art. 24m pkt 2 lit. c) ustawy o CIT zostanie spełniony jeśli w roku podatkowy, w którym nastąpi zbycie udziałów B, Spółka nie będzie korzystać z skorzystać ze zwolnień określonych art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.
Ad. 2
W ocenie Spółki, warunek określony w art. 24m pkt 2 lit. e) ustawy o CIT, zostanie spełniony jeśli na zgodnie z danymi z Raportu wygenerowanego na koniec dnia, w którym nastąpi sprzedaż udziałów w B, akcji Spółki nie będzie posiadać Akcjonariusz mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Ad.1
Pytanie Spółki dotyczy ustalenia, czy w związku z prowadzoną działalnością można uznać, że korzysta ze zwolnień określonych w przepisach art. 20 ust. 3 i 22 ust. 4 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 20 ust. 3 ustawy o CIT:
Zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) uzyskiwane przez podatników, o których mowa w ust. 1, z tytułu dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
1)wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
2)uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3)spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;
4)spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
Z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT wynika, że zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
1)wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2)uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
3)spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;
4)spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
Z kolei zgodnie z art. 24m ustawy o CIT ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
2) spółce holdingowej - oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:
a)posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,
b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,
d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,
e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,
-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
W ocenie Spółki, warunek wskazany w art. 24m pkt 2 lit. c ustawy o CIT - niekorzystanie ze zwolnień podatkowych, o których mowa art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, należy odnosić do otrzymywanych przez spółkę holdingową dywidend.
Nie ma przy tym znaczenia fakt, czy w odniesieniu do wypłaconych przez spółkę holdingową dywidend na rzecz jej udziałowca (akcjonariusza) stosowane będą jakiekolwiek zwolnienia.
Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe znajduje potwierdzenie w uzasadnieniu do ustawy wprowadzającej Rozdział 5b do ustawy o CIT (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm. - dalej „Ustawa Nowelizująca”) w świetle której: „nie przewiduje się, w odniesieniu do danej spółki zależnej, możliwości łączenia zwolnień z wymienionych powyżej w pkt (i) ze zwolnieniami wskazanymi w pkt (ii) - tj. jeśli spółka holdingowa w odniesieniu do dochodów z danej spółki zależnej stosuje zwolnienie z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT, to wówczas nie może przy zbyciu udziałów lub akcji tej spółki zależnej zastosować zwolnienia z projektowanego art. 24o”.
Warunek niekorzystania ze zwolnień dywidendowych (art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT) powinien być rozpatrywany w odniesieniu do dywidend otrzymywanych przez spółkę holdingową.
Ten sposób interpretacji ww. przepisu uzasadnia także wykładnia celowościowa - w ocenie Wnioskodawcy, zakaz korzystania ze zwolnień określonych w art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT ma na celu uniknięcie sytuacji, w której w odniesieniu do tych samych wypłat miałoby dojść do równoległego zastosowania niniejszych zwolnień oraz zwolnień przewidzianych w art. 24o ust. 1 i 24n ustawy i CIT. Natomiast okoliczność, czy i jakie zwolnienie zostanie zastosowane przez spółkę w odniesieniu do dokonywanych przez nią wypłat, powinno pozostawać bez wpływu z perspektywy oceny możliwości uznania jej za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT.
Poza wyżej wskazanym przepisem ustawodawca nie określił warunków, jakie powinny zostać spełnione w zakresie relacji „spółki holdingowej” z jej udziałowcem akcjonariuszem. W szczególności, w żadnym przepisie Rozdziału 5b ustawy o CIT nie wskazano, że sytuacją wykluczającą zastosowanie Reżimu Holdingowego jest otrzymywanie akcjonariusza, od spółki holdingowej, dywidendy korzystającej ze zwolnienia przewidzianego w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.
W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, nie należy rozciągać warunku przewidzianego w art. 24m pkt 2 lit. c ustawy o CIT tj. niekorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT na udziałowca (akcjonariusza) spółki holdingowej.
W uzasadnieniu do Ustawy Nowelizującej wskazano iż, „nowy reżim będzie również alternatywą wobec obecnie funkcjonujących zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT. Podatnik, będący spółką holdingową, będzie miał zatem możliwość:
-skorzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT; albo
-skorzystania ze zwolnień w ramach projektowanego reżimu holdingowego, tj. w odniesieniu do danej spółki zależnej, do skorzystania ze zwolnienia dla dywidend (projektowany art. 24n) oraz zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji tej spółki zależnej (projektowany art. 24o)”.
Podatnik będący spółką holdingową skorzystać wg swojego uznania albo z aktualnie obowiązujących zwolnień (wynikających z dyrektywy parent-subsidiary), co pozbawia go statusu spółki holdingowej albo ze zwolnień w ramach regulacji holdingowych, tj. ze zwolnienia dla dywidend z danej spółki zależnej oraz zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji tej spółki zależnej.
W ocenie Spółki, literalne brzmienie art. 24m pkt 2 lit. c nakazuje interpretację dot. spełniania warunków niekorzystania z ww. zwolnień dywidendowych w okresie bieżącym/aktualny. Ustawodawca w art. 24m pkt 2 lit. c posługuje się określeniem: „nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których...”. Powyższe prowadzi do konkluzji, że warunki określone w tym przepisie spełniać w roku, w którym Spółka chce skorzystać ze zwolnienia (tj. roku podatkowym, w którym nastąpi zbycie udziałów w B.).
Utrata statusu spółki holdingowej dotyczyć może również tylko tego roku podatkowego, w którym Spółka nie spełni któregokolwiek z warunków zdefiniowanych w art. 24m pkt 2).
Gdyby intencją ustawodawcy było warunkowanie zwolnienia dochodu w „reżimie holdingowym” od posiadania przez spółkę holdingową nie posiadania uprawnienia lub nie skorzystania ze zwolnień podatkowych określonych w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT w jakichkolwiek okresach (latach podatkowych) poprzedzających lub następujących po roku podatkowym, w którym spółka zamierza skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania, należy założyć iż ustawodawca swą wolę wyraziłby wprost w tym przepisie.
Analogiczne do powyższego wnioski płyną z interpretacji indywidualnej z 12 maja 2022 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.162.2022.1.IZ), w którym to Organ Interpretujący wskazał, że: „Korzystanie ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy o CIT przed datą wejścia w życie ustawy wprowadzającej nowy reżim holdingowy (tj. przed 1 stycznia 2022 r.) nie wpływa na możliwość stosowania zwolnień z nowego reżimu opodatkowania, przewidzianego w Rozdziale 5b ww. ustawy.
Ad. 2
W ocenie Spółki, jedyną możliwą drogą identyfikacji akcjonariuszy przez spółkę publiczną, jest ta określona w dziale IIIA ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Przepisy tejże ustawy referują w zakresie trybu i zakresu danych możliwych do identyfikacji do unijnego rozporządzenia 2018/1212 ustanawiającego minimalne wymogi w celu wykonania przepisów dyrektywy 2007/36/WE w odniesieniu do identyfikacji akcjonariuszy, przekazywania informacji i ułatwiania wykonywania praw akcjonariuszy, a także do zmian prawa krajowego dotyczących spółek publicznych, będących implementacją przepisy art. 3a, 3b, 3c dyrektywy 2007/36/WE zmienionej dyrektywą (UE) 2017/828 (SRD II).
Zgodnie z powyższymi regulacjami Spółka może zwrócić się do KDPW o pozyskanie danych określonych w art. 3 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego 2018/1212 oraz § 190f Szczegółowych Zasad Działania Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych.
Zgodnie z procedurą określoną w szczególnych przepisach funkcjonowania KDPW poszczególne etapy procedowania z uzyskaniem Raportu prezentują się w sposób następujący:
-Złożenie wniosku o identyfikację poprzez aplikację internetową;
-Przesłanie żądania emitenta(Spółki) do podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych akcjonariuszy (pełna identyfikacja);
-Dzień rejestracji tożsamości akcjonariuszy - ustalenie stanów na koniec dnia na kontach i rachunkach papierów wartościowych;
-Przyjmowanie przez KDPW danych o akcjonariuszach - ostateczny termin to „termin emitenta wskazany we wniosku;
-Udostępnienie na aplikacji internetowej raportu z danymi - następny dzień po „terminie emitenta” wskazanym we wniosku;
-Anonimizacja danych - po terminie wygaśnięcia raportu dane przestają być dostępne.
Raport zawiera dane wymagane zapisami Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2018/1212. W przypadku pełnej identyfikacji dane akcjonariuszy wskazane w raporcie są przygotowane na podstawie informacji otrzymanych od uczestników KDPW - banków i biur maklerskich a także podmiotów zagranicznych prowadzących rachunki papierów wartościowych akcjonariuszy spółki.
Dane, do których przekazania których, zobligowani są Pośrednicy w rozumieniu art. 68i ust. 1 pkt 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (w głównej mierze krajowe i zagraniczne domy maklerskie) stanowią w przypadku spółki publicznej jedyne narzędzie weryfikacji czy warunek określony w art. 24m pkt 2 lit. e ustawy o CIT został spełniony.
W szczególności Spółka nie posiada innych instrumentów rozszerzających zakres danych uzyskanych z Raportu oraz weryfikujących ich prawidłowość (np. w zakresie określenia miejsca faktycznego zarządu poszczególnych akcjonariuszy lub uzyskania danych podmiotów będących „pośrednio” akcjonariuszami Spółki, o ile dane te nie znajdą się w Raporcie, lub nie są one podane do publicznej wiadomości).
W ocenie Spółki, aby wykluczyć przesłankę powodującą nie spełnienie warunku na określonego w art. 24m pkt 2 lit. e ustawy o CIT, Dzień rejestracji tożsamości akcjonariuszy, a zatem data, na którą identyfikowani będą akcjonariusze Spółki, winien być tożsamy z datą, w której nastąpi zbycie udziałów w B. Dokonanie identyfikacji akcjonariuszy (co przy dynamice zmian w stanie posiadania akcji Spółki przez poszczególnych uczestników rynku kapitałowego jest kwestią b. płynną) w innym terminie w ocenie Spółki stało by w sprzeczności z celem regulacji zwartej w art. 24m pkt 2 lit. e).
Jeśli zatem z otrzymanego Raportu, wynikać będzie, że akcji Spółki nie będzie posiadać akcjonariusz mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,
-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych
Spółka będzie spełniać określoną w art. 24m pkt 2 lit e) ustawy o CIT przesłankę do uznania ją za Spółkę holdingową, co przy spełnieniu pozostałych warunków określonych w art. 24m-24p upoważniać ją będzie do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodu ze zbycia udziałów w spółce zależnej (B.).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na mocy przepisów ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r., poz. 2105, dalej: „ustawa nowelizująca”, „Polski Ład”) od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) szereg zmian, a także dodano nowe przepisy, w tym nowe preferencje podatkowe dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.
W ramach Polskiego Ładu od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję spółki holdingowej. Jest to część zmian mających na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Nowa regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla obecnie funkcjonującej instytucji PGK, gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK. Z preferencji nie mogą skorzystać również beneficjenci zwolnień w ramach specjalnej strefy ekonomicznej lub Polskiej Strefy Inwestycji.
Regulacja opiera się na następujących filarach:
1)pełnym zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych zysków pochodzących ze zbycia udziałów (akcji) w spółkach zależnych oraz
2)zwolnieniu z tego podatku 95% dywidendy wypłacanej spółce holdingowej przez spółkę zależną.
Na mocy przepisów o spółce holdingowej określone dochody, uzyskiwane przez taką spółkę, tj. pochodzące z dywidend oraz ze zbycia udziałów lub akcji w spółce kapitałowej (w spółce z ograniczoną odpowiedzialności lub w spółce akcyjnej), podlegają zwolnieniu z podatku CIT.
Warto przy tym zauważyć, że po raz pierwszy w polskim prawie podatkowym pojawia się rozwiązanie adresowane do spółek zbywających odpłatnie udziały w spółkach zależnych. W określonych warunkach będą one mogły sprzedać posiadane przez siebie udziały (także w innych spółkach polskich), nie podlegając przy tym podatkowi dochodowemu.
W myśl art. 24m pkt 1 ustawy o CIT,
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:
krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1.
Zgodnie z definicją spółki holdingowej zawartą w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, oznacza ona
spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, spełniającą łącznie następujące warunki:
a)posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,
b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,
d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,
e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,
-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Natomiast, stosownie do art. 24m pkt 3 ustawy o CIT,
spółka zależna oznacza spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:
a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,
b)nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,
c)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,
d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
e)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.
W myśl art. 24o ust. 1 ustawy o CIT,
zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.
Z kolei, na podstawie art. 24o ust. 3 ww. ustawy,
zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego we wniosku opisu jeszcze raz powołać należy treść art. 24o ust. 1 ustawy o CIT z którego wynika, że zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.
Korzystanie ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy o CIT, przed datą wejścia w życie ustawy wprowadzającej nowy reżim holdingowy (tj. przed 1 stycznia 2022 r.) nie wpływa na możliwość stosowania zwolnień z nowego reżimu opodatkowania, przewidzianego w Rozdziale 5b ww. ustawy.
Ocena możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia określonego w ww. przepisie powinna być poprzedzona m.in. oceną spełnienia przez Wnioskodawcę definicji spółki holdingowej.
Definicja ta została określona w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, z którego wynika, że spółka holdingowa - to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółka akcyjna będąca podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniająca łącznie następujące warunki:
a)posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,
b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,
d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,
e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,
-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Zauważyć należy, że Wnioskodawca odwołując się do treści poszczególnych punktów a-d ww. definicji spółki holdingowej, wskazuje w opisie zdarzenia przyszłego na spełnienie warunków określonych w tych punktach, z wyjątkiem warunku nie korzystania ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy CIT. Wnioskodawca wskazuje, że zamierza spełnić warunki z art. 24m pkt 2 lit. c w bieżącym roku, tj. w roku, w którym nastąpi zbycie udziałów B.
Jednocześnie w związku z pytaniem nr 2 wniosku argumentuje, że spełnia również warunek określony w art. 24m pkt 2 lit. e ustawy o CIT. W tym zakresie, Wnioskodawca przedstawił we wniosku swoją strukturę właścicielską oraz wskazał, że z uwagi na rozproszony akcjonariat charakterystyczny dla spółki publicznej, określenie wszystkich akcjonariuszy Spółki na określony dzień (wg Wnioskodawcy na dzień zbycia udziałów B) możliwy jest jedynie poprzez procedurę Identyfikacji Akcjonariuszy Spółki Giełdowej.
Z takim stanowiskiem Wnioskodawcy nie można jednak się zgodzić.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że podstawowym warunkiem uzyskania statusu spółki holdingowej jest posiadanie przez nią, nieprzerwanie przez okres m.in. 1 roku, bezpośrednio, na podstawie tytułu własności, m.in. 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej. Ponadto, należy przyjąć, że również pozostałe warunki, wymienione w art. 24m ustawy CIT, zarówno w odniesieniu do spółki holdingowej, spółki zależnej, krajowej spółki zależnej oraz zagranicznej spółki zależnej, powinny być spełnione przez cały w/w okres.
Podkreślenia wymaga, że w praktyce pierwszym rokiem, w którym będzie możliwe skorzystanie ze zwolnień w reżimie holdingowym będzie rok 2023. Jako, że przepisy o reżimie holdingowym weszły w życie 1 stycznia 2022 roku, ten moment należy uznać za rozpoczynający bieg rocznego okresu, w którym powinny być spełnione warunki, przewidziane w przepisach o reżimie holdingowym.
Powyższe uniemożliwia ocenę stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania 1 wniosku jako prawidłowe. A w związku z tym, Wnioskodawca nie spełniając jednego z warunków zawartych w definicji spółki holdingowej nie ma możliwości zwolnienia dochodu z tytułu zbycia udziałów krajowych spółek zależnych na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o CIT. Zwolnienie dochodu spółki holdingowej z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki zależnej, na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, dotyczy spółki holdingowej i spółki zależnej spełniających wszystkie ustawowe warunki określone odpowiednio w art. 24m ustawy o CIT. Dochód może korzystać z ww. zwolnienia o ile zbycia dokonuje spółka holdingowa a przedmiotem zbycia są udziały (akcje) w spółce zależnej (krajowej lub zagranicznej).
Ponadto, zauważyć należy, że w uzasadnieniu wprowadzanych zmian w zakresie spółek holdingowych (Druk sejmowy 1532) w odniesieniu do ograniczenia zakresu definicji spółek zależnych, wskazano, że ma to na celu objęcie reżimem holdingowym tzw. struktur jednopoziomowych (o stosunkowo prostej strukturze powiązań właścicielskich). Proponowane podejście ma utrudnić wykorzystywanie tego typu powiązań do niedozwolonych optymalizacji. Przedstawiona we wniosku struktura ma charakter wielopoziomowy i nie można zidentyfikować wszystkich pośrednich udziałowców wnioskodawcy, co ze względu na powyższe powinno uniemożliwiać skorzystanie preferencji podatkowych przewidzianych dla spółki holdingowej.
Określony w art. 24m pkt 2 lit. e ustawy o CIT, warunek spełnienia definicji spółki holdingowej, jako wpływający pośrednio na uzyskanie prawa do zwolnienia określonego w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, należy w pierwszej kolejności rozpatrywać zgodnie z jego literalnym brzmieniem.
Zgodnie z jego treścią, udziałów Wnioskodawcy nie może posiadać, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytoriach lub w krajach określonych w tym przepisie tj. w tzw. raju podatkowym, kraju wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych, kraju z którym Polska lub UE nie zawarła umowy będącej podstawą wymiany informacji.
Z wniosku nie wynika, by ww. warunek wynikający z art. 24m pkt 2 lit. e ustawy o CIT został spełniony. Wnioskodawca w opisie zdarzenia przyszłego przedstawia rozbudowaną strukturę właścicielską, w której skład wchodzi rozproszony akcjonariat.
Przedstawiony opis wskazuje, że Wnioskodawca nie jest w stanie pozyskać informacji nt. danych wszystkich udziałowców (akcjonariuszy) Wnioskodawcy. Zatem, na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, nie można wykluczyć, że pośrednimi udziałowcami (akcjonariuszami) Wnioskodawcy będą również podmioty mające siedzibę lub zarząd lub zarejestrowane, położone na terytoriach lub w krajach określonych w art. 24m pkt 2 lit. e ustawy CIT (tj. w tzw. raju podatkowym, kraju wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych lub kraju z którym Polska lub UE nie zawarła umowy będącej podstawą wymiany informacji).
W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy warunek, determinujący uznanie Spółki za spółkę holdingową, a określony w:
-art. 24m pkt 2 lit. c) ustawy o CIT, zostanie spełniony jeśli w bieżącym roku podatkowym (tj. roku, w którym nastąpi zbycie udziałów B.) nie korzysta i nie skorzysta ze zwolnień określonych art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT,
-art. 24m pkt 2 lit. e) ustawy o CIT, zostanie spełniony jeśli na podstawie danych z Raportu wygenerowanego na koniec dnia w którym nastąpi sprzedaż udziałów w B, akcji Spółki nie będą posiadać akcjonariusze mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
·Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
