W zakresie ustalenia czy w przypadku wniesienia dopłat do kapitału Spółki Przejmującej w związku z planowanym połączeniem, Spółka Przejmująca uzyska p... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.455.2022.2.ŚS

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 4 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.455.2022.2.ŚS

Temat interpretacji

W zakresie ustalenia czy w przypadku wniesienia dopłat do kapitału Spółki Przejmującej w związku z planowanym połączeniem, Spółka Przejmująca uzyska przychód podatkowy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie objętym pytaniem Nr 4  jest  prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

1 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 1 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w przypadku wniesienia dopłat do kapitału Spółki Przejmującej w związku z planowanym połączeniem, Spółka Przejmująca uzyska przychód podatkowy.

Uzupełnili go Państwo pismem z 20 kwietnia 2022 r. oraz pismem z 6 lipca 2022 r. oraz pismem z 14 lipca 2022 r.

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

(…)

(…)

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

1. Wstęp, charakterystyka struktury właścicielskiej oraz kontekst biznesowy

D. D. K. Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka” lub „Spółka Przejmująca”) jest polskim rezydentem podatkowym prowadzącym działalność deweloperską. 100% udziałów w Spółce posiada D. D. S.A. (dalej „Zainteresowany”, „D. D. S.A.” lub „Udziałowiec”; dalej również łącznie jako „Zainteresowani” lub „Wnioskodawcy”), spółka notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Spółka została utworzona przez D. D. celem rozpoczęcia ekspansji biznesowej na terytorium województwa i została wpisana do Rejestru Przedsiębiorców 9 lutego 2022 roku.

W związku z rozwojem działalności gospodarczej grupy, w której skład wchodzą zarówno D. D., Spółka oraz pozostałe podmioty powiązane (dalej: „Grupa”), w roku 2021 D. D. powzięła decyzję o przejęciu (w ramach transakcji nabycia udziałów) ośmiu podmiotów będących spółkami z ograniczoną odpowiedzialnością, które realizują niezależne od siebie inwestycje deweloperskie (mieszkaniowe) znajdujące się na różnym poziomie zaawansowania, w tym głównie na początkowym etapie. Ww. transakcja wpisuje się w długoterminową politykę Grupy.

Po przeprowadzeniu badania typu due diligence (tj. kompleksowego badania kondycji nabywanych podmiotów z zakresu m.in. podatków oraz finansów zleconego niezależnym ekspertom przez D. D.) oraz długotrwałych negocjacjach, transakcja nabycia udziałów została sfinalizowana w dniu 28 lutego 2022 r. na skutek czego D.D. została 100 % udziałowcem m.in. podmiotów B. D. 8 Sp. z o.o. oraz B. D. 20 Sp. z o.o. (dalej: „Spółki Deweloperskie” lub „Spółki Przejmowane”). Nabycie Spółek Deweloperskich bezpośrednio przez D. D. było wynikiem uzgodnień biznesowych dokonywanych w trakcie przebiegu transakcji nabycia udziałów w Spółkach Deweloperskich które miały miejsce na wiele miesięcy zarówno przed zawarciem finalnej umowy nabycia udziałów oraz powstaniem Spółki Przejmującej.

D. D. pragnie podkreślić, iż zgodnie z funkcjonującą w Grupie od wielu lat praktyką biznesową, Grupa prowadzi działalność deweloperską na danym rynku regionalnym za pośrednictwem jednego wyspecjalizowanego podmiotu (z reguły spółki kapitałowej) skupionego na realizacji polityki biznesowej Grupy w danej lokalizacji geograficznej (co do zasady województwa) a w przypadku odstępstw od tego modelu funkcjonowania, Grupa podejmuje działania mające na celu ujednolicenie modelu zgodnie z praktyką Grupy. Fakt ten wynika z przyjętego w Grupie modelu operacyjnego oraz faktu, że projekty deweloperskie Grupy finansowane są ze środków własnych pochodzących z wpłat nabywców/klientów oraz finansowania zewnętrznego w postaci kredytów i obligacji udzielonych na działalność operacyjną, ale bez przypisania do konkretnych projektów deweloperskich więc nie istnieje potrzeba wydzielania poszczególnych projektów do osobnych podmiotów, co znacząco zwiększyłoby koszty operacyjne i finansowe Grupy. Przykładowo w województwie X takim podmiotem jest D. D. S.A. a w województwie Y  E. S. S.A.

Aby zachować spójność z wieloletnią praktyką Grupy (i nie tworzyć odstępstw od tej praktyki na skutek transakcji nabycia udziałów w Spółkach Przejmowanych), konieczne jest zatem aby Spółki Deweloperskie zostały skonsolidowane i włączone do Spółki, po ich nabyciu przez D. D. Biorąc pod uwagę zarówno kwestie prawne, przepływów pieniężnych w Spółce, historyczną praktykę Grupy, oraz liczne cele biznesowe takie jak konsolidacja działalności, konsolidacja rozliczeń, ograniczenie kosztów operacyjnych oraz inne pomniejsze przesłanki biznesowe, Grupa podjęła decyzję o połączeniu Spółek Deweloperskich ze Spółką.

W tym miejscu podkreślenia wymaga, że obecna struktura przejętych w drodze transakcji nabycia udziałów Spółek Deweloperskich (odmienna od modelowej struktury Grupy) była utworzona przez poprzedniego udziałowca Spółek Deweloperskich, w związku z czym D. D. nie miał wpływu na jej kształt. Z perspektywy D. D. oraz Spółki Przejmującej na skutek połączenia nie zostanie osiągnięta żadna korzyść podatkowa względem obecnie istniejącej struktury.

Mając powyższe na uwadze, w opisywanym zdarzeniu przyszłym w ocenie Wnioskodawcy głównym lub jednym z głównych celów połączenia Spółek Deweloperskich ze Spółką Przejmującą nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania a planowane połączenie zostanie przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Powyższy opis zdarzenia przyszłego przedstawia elementy uzasadnienia biznesowego połączenia. Jednocześnie pokreślić należy, że kwestia uzasadnienia biznesowego nie jest przedmiotem zapytania na podstawie niniejszego wniosku.

2. Połączenie Spółek Deweloperskich ze Spółką przejmującą

Planowane jest dokonanie połączenia Spółek Deweloperskich i Spółki Przejmującej w ten sposób, że cały majątek Spółek Deweloperskich zostanie przeniesiony na Spółkę Przejmującą (połączenie przez przejęcie), w konsekwencji czego Spółki Deweloperskie przestaną istnieć jako odrębne podmioty prawa (zgodnie z celem biznesowym Grupy tj. konsolidacją).

Połączenie będzie przeprowadzane na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1526 ze zm.; dalej: „KSH”), który przewiduje, iż połączenie może nastąpić poprzez przeniesienie całego majątku spółki przejmowanej na spółkę przejmującą za udziały lub akcje spółki przejmującej, które obejmą wspólnicy spółki przejmowanej. Podczas takiego połączenia, spółka przejmowana traci byt prawny, a spółka przejmująca wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej.

Przepisy KSH wprost nie odnoszą się do przeprowadzenia połączeń, w których występuje więcej niż jedna spółka przejmowana, a jedynie do łączenia dwóch spółek, niemniej jednak nie zakazują łączenia więcej niż dwóch podmiotów. Takie połączenia są prawnie dopuszczalne i występują w praktyce gospodarczej. Ponadto, dopuszczalność przeprowadzenia łączenia kilku spółek w ramach jednego procesu połączenia potwierdza również doktryna i praktyka sądów gospodarczych. Warunkiem dopuszczalności połączenia wielu podmiotów w ramach jednej procedury połączeniowej jest natomiast istnienie wyłącznie jednej spółki przejmującej. Innymi słowy, za dopuszczalne uznaje się przejęcie przez jeden podmiot (spółkę przejmującą) większej liczby spółek przejmowanych. Tak też przeprowadzony ma zostać proces połączenia Spółki Przejmującej ze Spółkami Deweloperskimi.

Spółka Przejmująca oraz Spółki Deweloperskie są spółkami „siostrami” tj. 100% udziałowcem zarówno Spółki Przejmującej jak i Spółek Deweloperskich jest D. D. Spółka Przejmująca nie posiada żadnych udziałów w Spółkach Deweloperskich i jednocześnie Spółki Deweloperskie nie posiadają żadnych udziałów Spółki Przejmującej.

W związku z przejęciem Spółek Deweloperskich, D. D. posiadającemu 100% udziałów w Spółkach Deweloperskich, na podstawie art. 492 § 1 pkt 1 KSH, zostaną wydane udziały w Spółce Przejmującej. W tym miejscu szczególnego podkreślenia wymaga fakt, że wartość emisyjna udziałów obejmowanych przez D. D. w kapitale Spółki Przejmującej na skutek połączenia Spółek Deweloperskich ze Spółką Przejmującą, będzie odpowiadała ustalonej na dzień poprzedzający dzień łączenia wartości rynkowej majątku Spółek Deweloperskich przejmowanego przez Spółkę Przejmującą (w związku z koniecznością ustalenia parytetu udziałów po stronie D. D. wystąpią dopłaty w niematerialnej wysokości, które zostaną wniesione przez D. D. celem pokrycia podwyższonych kapitałów).

Na moment złożenia niniejszego wniosku, do właściwego sądu rejestrowego zostało wysłane zgłoszenie połączenia Spółek Deweloperskich ze Spółką (wraz z planem połączenia). Prawny skutek połączenia nastąpi dopiero po weryfikacji przez sąd rejestrowy i konstytutywnie z momentem wpisu połączenia do KRS. Tym samym na moment złożenia wniosku połączenie nie nastąpiło.

W tym miejscu podkreślenia również wymaga fakt, iż:

 1) udziały Spółek Przejmowanych nie zostały nabyte lub objęte przez D. D. w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku łączenia lub podziału Spółek Przejmowanych;

 2) wymienione udziały Spółek Przejmowanych zostały nabyte (jak wcześniej podkreślano) w ramach transakcji nabycia udziałów od polskiego rezydenta podatkowego tj. G. Fundusz Inwestycyjny Zamknięty.

Ponadto, D. D. potwierdził brak nabycia udziałów w Spółkach Przejmowanych przez G. Fundusz Inwestycyjny Zamknięty w ramach wymiany udziałów, połączenia lub podziału w ramach badania due diligence (co zostało potwierdzone w oświadczeniach przekazanych przez zarządy Spółek Przejmowanych).

Ponadto:

 1) przyjęta przez D. D. dla celów podatkowych wartość udziałów przydzielonych przez Spółkę Przejmującą nie będzie wyższa niż wartość udziałów w Spółkach Przejmowanych, jaka byłaby przyjęta przez D. D. dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału, oraz

 2) wartość rynkowa majątku Spółek Deweloperskich zostanie ustalona przez D. D. na podstawie ich wyceny;

 3) ponieważ zgłoszenie połączenia Spółek Deweloperskich ze Spółką zostało wysłane do właściwego sądu rejestrowego niezwłocznie po zamknięciu opisywanej powyżej transakcji nabycia udziałów (a działalność Spółek Deweloperskich nie uległa po tej transakcji zmianie) wycena ww. majątku będzie przygotowana w oparciu o cenę transakcyjną nabycia udziałów w ww. podmiotach, dodatkowo potwierdzoną i przygotowaną zgodnie z opinią niezależnego doradcy finansowego (tj. ustaloną pomiędzy podmiotami niepowiązanymi tj. zbywcą udziałów Spółek Deweloperskich oraz ich nabywcą tj. D. D.) rozumianą jako wartość aktywów netto (net asset value) Spółek Przejmowanych z odpowiednimi korektami ceny wynikającymi z praktyki rynkowej;

 4) wartość emisyjna udziałów obejmowanych przez D. D. w kapitale Spółki Przejmującej na skutek połączenia Spółek Deweloperskich ze Spółką Przejmującą, będzie odpowiadała wartości rynkowej majątku Spółek Deweloperskich ustaloną zgodnie z powyższą metodologią;

 5) w ramach ustalenia parytetu wymiany udziałów Spółek Przejmowanych na udziały Spółki Przejmującej, nastąpiła konieczność (wynikająca z obowiązku zachowania parytetu) określenia wartości udziałów obejmowanych przez D. D. jako nieznacznie wyższej niż wartość rynkowa majątku przejmowanego przez Spółkę Przejmującą (różnica do około 100 zł), co zostanie wyrównane dopłatami dokonanymi przez D. D., tak aby wartość emisyjna udziałów wydanych na rzecz D. D. w ramach połączenia, była równa wartości rynkowej majątku Spółek Przejmowanych przejmowanego przez Spółkę Przejmującą;

 6) tym samym wartość, za jaką D. D. obejmie udziały w Spółce będzie odpowiadać wartości majątku Spółek Przejmowanych otrzymanego przez Spółkę (tj. emisja nowych udziałów zostanie dokonana według rynkowego parytetu).

Na skutek planowanego połączenia Spółki Przejmującej ze Spółkami Deweloperskimi, Spółka Przejmująca na mocy art. 494 § 1 KSH oraz art. 93 § 1 w związku z art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji Podatkowej wstąpi z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki Spółek Przejmowanych a ponadto na skutek sukcesji uniwersalnej praw i obowiązków, wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej ze Spółek Deweloperskich. W tym miejscu, szczególnego podkreślenia wymaga fakt, że na podstawie powyższych regulacji, w zakresie przejmowanych na skutek połączenia środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych, i pozostałych składników majątkowych Spółka jako podmiot przejmujący (wstępująca we wszelkie prawa i obowiązki spółek przejmowanych na podstawie art. 93 § 1 w związku z art. 93 § 2 pkt 1 Ordynacji Podatkowej):

i. ustali wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz pozostałego majątku (przejętego w wyniku połączenia ze Spółkami Deweloperskimi, w tym środków trwałych w budowie) w wartości początkowej określonej w ewidencjach środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (tj. księgach podatkowych) spółek przejmowanych tj. Spółek Deweloperskich a tym samym na skutek łączenia nie dojdzie do aktualizacji wartości podatkowej przejmowanego majątku po stronie Spółki Przejmującej; oraz

       ii. Spółka Przejmująca będzie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od powyższych środków trwałych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów dokonanych do momentu połączenia przez Spółki Deweloperskie oraz będzie kontynuować metodę amortyzacji przyjętą przez Spółki Deweloperskie w zakresie konkretnych środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych (jeśli amortyzacja wystąpi w Spółkach Developerskich przed dniem połączenia).

Majątek Spółek Deweloperskich przejmowany przez Spółkę Przejmującą zostanie przez nią w całości przypisany do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – w województwie (…).

W uzupełnieniu wniosku z 6 lipca 2022 r., oraz z 14 lipca 2022 r. ponadto wskazali Państwo, że ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia wartość rynkowa majątku Spółek Przejmowanych otrzymanego przez Spółkę przewyższa wartości przyjętej dla celów podatkowych składników tego majątku. Jednocześnie, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż

a) Spółka w pełni przyjęła dla celów podatkowych składniki majątku Spółek Przejmowanych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółek Przejmowanych (występuję tu pełna kontynuacja wartości) oraz

 b) Spółka przypisała do ww. składniki majątku Spółek Przejmowanych do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Spółki Przejmowane są również jak Wnioskodawca polskimi rezydentami podatkowymi).

Zastosowanie znajdzie więc art. art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT.

Spółka przyjęła dla celów podatkowych wartość składników majątku spółek przejmowanych wynikających z ksiąg podatkowych podmiotów przejmowanych (jak wskazano wyżej).

Wniesienie dopłat do spółki, o których mowa we wniosku nastąpi w trybie i na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1526 ze zm.).

Dopłaty zostały wniesione na kapitał zakładowy Spółki.

Otrzymującym dopłaty jest Spółka przejmująca.

Pytanie

Czy w przypadku wniesienia dopłat do kapitału Spółki Przejmującej w związku

z planowanym połączeniem, Spółka Przejmująca uzyska przychód podatkowy?

(pytanie oznaczone we wniosku Nr 4)

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sprecyzowane w piśmie z 14 lipca 2022 r.)

W ocenie Wnioskodawcy, ponieważ dopłaty zostaną otrzymane przez Spółkę Przejmującą, a ich wniesienie nastąpi w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach (Kodeksu Spółek Handlowych) ich wartość nie powinna stanowić przychodu dla Spółki Przejmującej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 4 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 4

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 updop:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Sposób ujęcia przedmiotu opodatkowania w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje na objęcie zakresem ustawy wszystkich zdarzeń, z którymi wiąże się dla podatnika konkretna korzyść o wymiarze finansowym, powodująca zwiększenie aktywów lub zmniejszenie pasywów. Nie jest przy tym istotne źródło korzyści, chodzi bowiem o każdy przypadek powodujący wzrost wartości majątku lub zmniejszenie zobowiązań ciążących na podatniku. Bez znaczenia jest również to, czy przysporzenie jest wynikiem działania innej osoby, czy też samego podatnika, jak również to, czy korzyść wiąże się z konkretnymi przepływami finansowymi.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 updop, przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 updop:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Dla prawidłowej interpretacji powyższego przepisu istotne znaczenie ma wykładnia pojęcia „nieodpłatnych świadczeń”. Z uwagi na to, że przepisy ustawy nie zawierają legalnej definicji pojęcia „nieodpłatne świadczenia”, należy przyjąć takie rozumienie tego przepisu, jakie ukształtowało się w orzecznictwie sądowo-administracyjnym. W orzecznictwie tym prezentowany jest pogląd, zgodnie z którym pojęcie to na gruncie podatkowym posiada szerszy zakres niż w prawie cywilnym i obejmuje „wszelkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy”.

Wobec powyższego, na podstawie art. 12 ust. 1 updop, można stwierdzić, że o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny jego charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi. Jednocześnie nie powinno budzić wątpliwości, że o przysporzeniu można mówić nie tylko wówczas gdy nastąpi u podatnika przyrost po stronie aktywów, ale również wówczas gdy nastąpi trwałe zmniejszenie jego zobowiązań (pasywów).

Ustawa przewiduje przy tym wyjątki od powyższej reguły. Dotyczą one m.in.: przypadków, w których przysporzenia otrzymywane przez podatnika nie stanowią jego przychodów podatkowych (art. 12 ust. 4).

I tak, na mocy art. 12 ust. 4 pkt 11 updop:

do przychodów nie zalicza się dopłat wnoszonych do spółki, jeżeli ich wniesienie następuje w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, kwot i wartości stanowiących nadwyżkę ponad wartość nominalną udziałów (akcji), otrzymanych przy ich wydaniu i przekazanych na kapitał zapasowy, oraz w spółdzielniach i ich związkach - wartości wpisowego, przeznaczonych na fundusz zasobowy.

W tym miejscu podkreślić należy, że dopłaty są neutralne podatkowo wyłącznie wówczas, gdy są wniesione zgodnie z przepisami KSH.

Przepisami, o których mowa w powyższym artykule są unormowania art. 177 - 179 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U.  z 2022 r.  poz. 1467 dalej: „KSH”).

Zgodnie z art. 177 § 1 i 2  KSH:

umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału.

Dopłaty powinny być nakładane i uiszczane przez wspólników równomiernie w stosunku do ich udziałów.

Z art. 178 § 1  i 2 ww. ustawy:

wysokość i terminy dopłat oznaczane są w miarę potrzeby uchwałą wspólników. Jeżeli umowa spółki nie stanowi inaczej, do dopłat tych stosuje się przepisy § 2 oraz art. 179.

Jeżeli wspólnik nie uiścił dopłaty w określonym terminie, obowiązany jest do zapłaty odsetek ustawowych za opóźnienie; spółka może również żądać naprawienia szkody wynikłej ze zwłoki.

W myśl art. 179 § 1 KSH

dopłaty mogą być zwracane wspólnikom, jeżeli nie są wymagane na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym.

Powyższe regulacje wskazują zatem na szczególny charakter dopłat, jako jednego ze sposobów pozyskiwania kapitału przez spółkę.

Dopłata stanowi specyficzny rodzaj świadczenia pieniężnego ze strony wspólników na rzecz spółki, podlegającego regulacji Kodeksu spółek handlowych. Instytucja dopłat jest czymś pośrednim między wpłatą na udziały w kapitale zakładowym a zwykłą pożyczką, określoną w doktrynie mianem wewnętrznej, dotyczącej tylko wspólników, przymusowej pożyczki zaciąganej przez spółkę wobec wspólników. Dopłaty służą powiększeniu majątku spółki w celu zwiększenia efektywności jej działania. Mogą być wnoszone na realizację różnych celów, np. na pokrycie strat wykazanych w sprawozdaniu finansowym, w zamiarze realizacji określonego przedsięwzięcia inwestycyjnego, spłaty długu, zakupu nieruchomości na cele spółkowe czy współfinansowania akcji promującej określone dobro społeczne. Kodeks spółek handlowych nie zawiera „listy celów”, na które może być przeznaczona dopłata.

Jednocześnie wskazać należy, że dopłaty ze swej istoty nie stanowią wkładu wspólnika do spółki na pokrycie jego udziałów, tak więc nie powodują one zwiększenia udziału wspólnika w spółce. W konsekwencji, dopłaty nie są formą podwyższenia kapitału zakładowego spółki, aczkolwiek niewątpliwie powodują zwiększenie jej majątku.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy w przypadku wniesienia dopłat do kapitału Spółki Przejmującej w związku  z planowanym połączeniem, Spółka Przejmująca uzyska przychód podatkowy.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że dopłaty wnoszone do Spółki przejmującej w trybie i na zasadach określonych w ustawie Kodeks spółek handlowych nie spowodują powstania przychodu podatkowego po stronie Spółki przejmującej.

Reasumując, w świetle powyższego, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy w przypadku wniesienia dopłat do kapitału Spółki Przejmującej w związku z planowanym połączeniem, Spółka Przejmująca uzyska przychód podatkowy należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Jednocześnie należy wskazać, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1-3  dot. podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygniecie.

Ponadto, nadmienić  należy że w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność. Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Zainteresowany będący stroną postępowania - art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej - ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

 - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).