Zasady poboru podatku i zakresu stosowania zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.228.2022.1.DP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.228.2022.1.DP

Temat interpretacji

Zasady poboru podatku i zakresu stosowania zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 kwietnia 2022 r. wpłynął za pośrednictwem platformy ePUAP Państwa wniosek z 29 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zasad poboru podatku i zakresu stosowania zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Bank (dalej także: „Wnioskodawca”) jest spółką akcyjną będącą „bankiem krajowym” w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (dalej: „Prawo bankowe”) i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu CIT w Polsce.

Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest działalność bankowa (prowadzona na podstawie i zgodnie z wymogami Prawa bankowego oraz regulacji Komisji Nadzoru Finansowego), obejmująca m.in. prowadzenie rachunków bankowych, udzielanie kredytów (pożyczek) zarówno podmiotom gospodarczym jak i osobom fizycznym (zabezpieczonych, jak i niezabezpieczonych hipoteką), przyjmowanie wkładów pieniężnych, jak również działalność powiernicza.

Bank (…) i prowadzi „rzeczywistą działalność gospodarczą”, o której mowa w przepisach ustawy CIT. Ponadto Bank posiada w ramach swojej grupy kapitałowej spółki zależne, w tym takie, które będą spełniać przesłanki „krajowej spółki zależnej” w rozumieniu art. 24m pkt 1 w związku z pkt 3 ustawy CIT. W skład grupy kapitałowej Banku nie wchodzą natomiast „zagraniczne spółki zależne”, o których mowa w art. 24m pkt 4 tej ustawy, w tym posiadające siedzibę, zarząd, zarejestrowane lub położone na terytorium lub w krajach, o których mowa w art. 24m pkt 2 lit. e) ustawy CIT. Wnioskodawca, ani żadna z jego krajowych spółek zależnych, nie tworzą podatkowej grupy kapitałowej w rozumieniu art. 1a ustawy CIT, ani nie korzystają ze zwolnień podatkowych przewidzianych w art. 17 ust. 1 pkt 34-34a i art. 20 ust. 3 ustawy o CIT.

Krajowe spółki zależne mogą wypłacać w przyszłości na rzecz Banku dywidendy od osiąganych przez nie zysków. Bank może też w przyszłości osiągać dochody ze sprzedaży udziałów (akcji) w krajowych spółkach zależnych do podmiotów niepowiązanych. Dywidendy te mogą spełniać przesłanki zwolnienia z opodatkowania zarówno na podstawie art. 22 ust. 4, jak i na podstawie art. 24n ust. 1 ustawy CIT.

W związku z nowo wprowadzonymi w ramach tzw. „Polskiego Ładu” przepisami rozdziału 5b ustawy o CIT „Opodatkowanie spółek holdingowych” (art. 24m-24p ustawy CIT) pojawiły się wątpliwości merytoryczne Banku związane z interpretacją przepisów wynikających z tego rozdziału, tj. co do zasad poboru podatku i zakresu stosowania zwolnień.

Pytania

1.Czy w przypadku wypłat dywidend do Banku jako „spółki holdingowej” przez jej „krajowe spółki zależne” 19% zryczałtowany podatek dochodowy należny od dochodu nie podlegającego zwolnieniu (tj. 5% kwoty dywidendy) powinien być potrącany przez wypłacającą krajową spółkę zależną jako płatnika zgodnie z art. 22 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 1 ustawy CIT, czy też podatek powinien być naliczany przez Bank jako podatnika w ramach przychodów z zysków kapitałowych (art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT)?

2.Czy zasady zwolnień od podatku dochodowego przewidziane w art. 24n i 24o ustawy CIT muszą mieć zastosowanie w przypadku wypłat dywidend i sprzedaży udziałów (akcji) jednolicie do wszystkich spółek zależnych spełniających przesłanki „krajowej spółki zależnej” czy też zwolnienia te mogą być stosowane przez Bank do wybranych przez niego (jako spółkę holdingową) „krajowych spółek zależnych” a wobec pozostałych Bank może stosować zwolnienie z opodatkowania dywidend przewidziane w art. 22 ust. 4 ustawy CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. pytania nr 1.

Zdaniem Banku, krajowa spółka zależna wypłacająca dywidendę na rzecz Banku jako spółki holdingowej powinna jako płatnik potrącać 19% zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych od kwoty dochodu nie podlegającego zwolnieniu zgodnie z art. 24n ust. 1 w zw. z art. 22 ust. 1 i art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, tj. 5% kwoty wypłacanej dywidendy, jeżeli Bank jako spółka holdingowa poinformuje spółkę, np. poprzez złożenie pisemnego oświadczenia, iż zamierza korzystać z zasad zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 24n ust. 1 ustawy o CIT i nie skorzysta z prawa do zwolnienia wypłacanej dywidendy z opodatkowania przewidzianego w art. 22 ust. 4 ustawy CIT.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy CIT osoby prawne (tu: krajowa spółka zależna), które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 22 ust. 1 (tu: dywidend) obowiązane są jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty 19% zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Z przepisów rozdziału 5b ustawy CIT (art. 24m-24p) nie wynika żaden wyjątek od tej zasady, stąd też nie ma podstaw prawnych do założenia, że w przypadku wybrania przez Bank (spółkę holdingową) zwolnienia z opodatkowania dywidend przewidzianego w art. 24m ust. 1 ustawy CIT krajowa spółka zależna przestaje być płatnikiem 19% zryczałtowanego podatku dochodowego przewidzianego w art. 22 ust. 1 ustawy o CIT.

Art. 24p ustawy CIT stanowi jedynie, że podatnicy korzystający ze zwolnień, o których mowa w art. 24n ust. 1 lub w art. 24o ust. 1, są obowiązani wykazać w zeznaniu rocznym dane o wysokości dochodów (przychodów) objętych tymi zwolnieniami. Gdyby intencją ustawodawcy było nałożenie na otrzymujących dywidendy podatników obowiązek samodzielnego ujęcia i opodatkowania dywidend (bez pośrednictwa płatnika) to wówczas w art. 24p wskazałby wprost, że także dochody nie korzystające ze zwolnienia z art. 24n ust. 1 (tj. dywidendy) powinny być ujęte i opodatkowane „samodzielnie” w zeznaniu rocznym.

Tym samym stanowisko Banku, że 19% zryczałtowany podatek dochodowy od 5% kwoty dywidendy powinien być potrącany przez krajową spółkę zależną jako płatnika jest w pełni uzasadnione. Obowiązkiem podatnika (tu: Banku jako spółki holdingowej) powinno być poinformowanie płatnika w formie oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 22 ust. 4 lub 24n ust. 1 ustawy CIT i spełnieniu odpowiednich warunków przewidzianych ustawą.

Ad. pytania nr 2.

Zdaniem Banku, zasady stosowania przez Bank jako spółkę holdingową zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 ustawy CIT mogą być stosowane do dochodów z dywidend i odpłatnego zbycia akcji (udziałów) uzyskiwanych z dowolnie wybranych a nie wszystkich spółek z grupy kapitałowej Banku spełniających przesłanki „krajowej spółki zależnej”. Tym samym Wnioskodawca jako spółka holdingowa może swobodnie wybrać względem których swoich krajowych spółek zależnych będzie stosował zwolnienia przewidziane w art. 24n ust. 1, art. 24o ust. 1, a względem, których nie (przy założeniu oczywiście spełnienia wszystkich warunków przewidzianych ustawą CIT).

Tytułem wstępu należy wskazać, że z samej istoty zwolnień przewidzianych w rozdziale 5b wynika, że to spółka holdingowa jako podatnik ma prawo wyboru czy chce stosować zasady zwolnień przewidziane w art. 24n ust. 1 czy w art. 22 ust. 4 ustawy CIT, jeśli spełnia oczywiście przesłanki do zastosowania obu tych zwolnień. Krajowa spółka zależna jako płatnik nie może dokonywać takiego wyboru wbrew woli spółki holdingowej (podatnika). Tym samym, krajowa spółka zależna, jako płatnik, powinna bazować na oświadczeniu spółki holdingowej co do wyboru przez nią zasad zwolnienia kwot otrzymywanych dywidend. Natomiast w przypadku zamiaru skorzystania ze zwolnienia z art. 24o ustawy CIT ustawodawca przewidział obowiązek spółki holdingowej do złożenia właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia. W przypadku zatem dochodów z odpłatnego zbycia akcji (udziałów) krajowej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego spółka holdingowa również niejako decyduje o skorzystaniu ze zwolnienia z art. 24o ust. 1 poprzez złożenie pisemnego oświadczenia wobec organu podatkowego. Jeżeli nie złoży takiego oświadczenia organowi to, nawet jeśli spełnia przesłanki ustawowe, uzyskany dochód będzie podlegał opodatkowaniu.

Kwestia ta jest kluczowa, ponieważ daje racjonalne uzasadnienie takiej a nie innej treści przepisów art. 24n i 24o ustawy CIT, tj. tego dlaczego przepisy te referują do „krajowej spółki zależnej” w liczbie pojedynczej a nie mnogiej (do wszystkich istniejących krajowych spółek zależnych podatnika będącego spółką holdingową), a także treści uzasadnienia projektu ustawy (druk sejmowy nr 1532, opubl. https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/druk.xsp?nr=1532), gdzie projektodawca również referuje do „danej spółki zależnej” (w liczbie pojedynczej):

Podatnik, będący spółką holdingową, będzie miał zatem możliwość:

   - skorzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT; albo

   - skorzystania ze zwolnień w ramach projektowanego reżimu holdingowego, tj. w odniesieniu do danej spółki zależnej, do skorzystania ze zwolnienia dla dywidend (projektowany art. 24n) oraz zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji tej spółki zależnej (projektowany art. 24o).

Oznacza to, że nie przewiduje się, w odniesieniu do DANEJ [podkr. Wnioskodawcy] spółki zależnej, możliwości łączenia zwolnień z wymienionych powyżej w pkt (i) ze zwolnieniami wskazanymi w pkt (ii) - tj. jeśli spółka holdingowa w odniesieniu do dochodów z DANEJ [podkr. Wnioskodawcy] spółki zależnej stosuje zwolnienie z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT, to wówczas nie może przy zbyciu udziałów lub akcji tej spółki zależnej zastosować zwolnienia z projektowanego art. 24o”.

Literalne brzmienie przepisów rozdziału 5b oraz brak jakiegokolwiek przepisu w ustawie CIT przewidującego explicite obowiązek stosowania zwolnień z art. 24n i 24o do wszystkich istniejących spółek zależnych spółki holdingowej przez określony czas, np. rok czy 3 lata podatkowe (w tym braku wskazania takiej zasady w uzasadnieniu projektu ustawy z druku sejmowego nr 1532) każe przyjąć za zasadną interpretację, że podatnik będący spółką holdingową ma prawo wyboru czy chce korzystać względem dochodów z dywidend od danej krajowej spółki zależnej ze zwolnienia przewidzianego w art. 24n ust. 1 czy w art. 22 ust. 4 ustawy CIT. Innymi słowy, podatnik będący spółką holdingową może zastosować wobec wybranych krajowych spółek zależnych zwolnienia z art. 24n i 24o ustawy o CIT, podczas gdy w odniesieniu do pozostałych spółek zależnych będzie stosował zwolnienie wynikające z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT. Odmienne podejście nie znajduje uzasadnienia ani w wykładni gramatycznej, ani celowościowej i historycznej, a także przeczyłoby założeniu o racjonalności ustawodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać zasadne.

Ocena stanowiska            

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy podkreślić, że przedmiotem niniejszej interpretacji – zgodnie z treścią sformułowanych pytań wyznaczających jej zakres – jest wyłącznie zagadnienie dotyczące zasad poboru podatku u źródła i zakresu stosowania zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Kwestie spełnienia warunków uprawniających do skorzystania z Reżimu Holdingowego, w tym w szczególności kwestie spełnienia warunków uznania Banku za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz Spółek Zależnych za krajowe spółki zależne w rozumieniu art. 24m pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie są przedmiotem wniosku.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105, dalej: „ustawa zmieniająca”), do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) wprowadzono szereg zmian m.in. poprzez wprowadzenie nowych przepisów, w tym nowych preferencji podatkowych dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.

W ramach Polskiego Ładu od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję spółki holdingowej. Jest to część zmian mających na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Nowa regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla obecnie funkcjonującej instytucji PGK, gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK. Z preferencji nie mogą skorzystać również beneficjenci zwolnień w ramach specjalnej strefy ekonomicznej lub Polskiej Strefy Inwestycji.

W rozdziale 5b ustawy o CIT, w art. 24n i 24o, zawarto nowe zwolnienia z opodatkowania tj.:

- zwolnienie z CIT 95% kwoty dywidend otrzymywanych przez spółkę holdingową od spółek zależnych;

- pełne zwolnienie z CIT zysków ze zbycia udziałów/akcji w spółkach zależnych.

Na mocy przepisów o spółce holdingowej określone dochody, uzyskiwane przez taką spółkę, tj. pochodzące z dywidend oraz ze zbycia udziałów lub akcji w spółce kapitałowej (w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością lub w spółce akcyjnej), podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

Odnosząc się zatem do zwolnień przewidzianych w Rozdziale 5b należy wskazać, że w myśl art. 24n ust. 1 ustawy o CIT,

zwalnia się od podatku dochodowego przychody z dywidend, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, uzyskane przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, w części odpowiadającej 95% kwoty tych dywidend.

Adresatem powołanej normy prawnej jest spółka holdingowa, która uzyskuje przychody z dywidend ze spółki zależnej.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT,

za przychody z zysków kapitałowych uważa się: przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.

Natomiast w myśl art. 24o ust. 1 ustawy o CIT,

zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

Jak wynika z art. 24o ust. 2 ustawy o CIT,

„oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:

1. imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2. nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;

3. wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4. planowaną datę zawarcia umowy.

Zatem ustawą zmieniającą wprowadzono do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dodatkową preferencję w postaci zwolnienia z CIT dochodów uzyskiwanych przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów lub akcji w spółce zależnej.

Zgodnie z definicją spółki holdingowej zawartą w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, oznacza ona

spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, spełniającą łącznie następujące warunki:

 a) posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

 b) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

 c) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,

 d) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

 e) udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

   - wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

   - wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

   - z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Natomiast, stosownie do art. 24m pkt 3 ustawy o CIT,

ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o spółce zależnej oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a) co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

b) nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

c) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

 d) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

 e) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.

Zgodnie zaś z art. 24m pkt 1 ustawy o CIT,     

ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką akcyjną będącą „bankiem krajowym” w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo bankowe i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu CIT w Polsce. Bank prowadzi „rzeczywistą działalność gospodarczą”, o której mowa w przepisach ustawy o CIT. Ponadto Bank posiada w ramach swojej grupy kapitałowej spółki zależne, w tym takie, które będą spełniać przesłanki „krajowej spółki zależnej” w rozumieniu art. 24m pkt 1 w związku z pkt 3 ustawy CIT. Wnioskodawca, ani żadna z jego krajowych spółek zależnych, nie tworzą podatkowej grupy kapitałowej w rozumieniu art. 1a ustawy o CIT, ani nie korzystają ze zwolnień podatkowych przewidzianych w art. 17 ust. 1 pkt 34-34a i art. 20 ust. 3 ustawy o CIT. Krajowe spółki zależne mogą wypłacać w przyszłości na rzecz Banku dywidendy od osiąganych przez nie zysków. Bank może też w przyszłości osiągać dochody ze sprzedaży udziałów (akcji) w krajowych spółkach zależnych do podmiotów niepowiązanych. Dywidendy te mogą spełniać przesłanki zwolnienia z opodatkowania zarówno na podstawie art. 22 ust. 4, jak i na podstawie art. 24n ust. 1 ustawy CIT.

W pierwszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w przypadku wypłat dywidend do Banku jako „spółki holdingowej” przez jej „krajowe spółki zależne” 19% zryczałtowany podatek dochodowy należny od dochodu nie podlegającego zwolnieniu (tj. 5% kwoty dywidendy) powinien być potrącany przez wypłacającą krajową spółkę zależną jako płatnika zgodnie z art. 22 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, czy też podatek powinien być naliczany przez Bank jako podatnika w ramach przychodów z zysków kapitałowych (art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT).

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o CIT,

podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Natomiast zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT,

osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej, art. 24n ust. 1 zakłada zwolnienie od opodatkowania otrzymywanej przez spółkę holdingową od spółki zależnej dywidendy wskazanej w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT, w części odpowiadającej 95% kwoty tej dywidendy. Pozostała część dywidendy, nieobjęta zwolnieniem (tj. 5% kwoty dywidendy), będzie podlegała opodatkowaniu CIT w Polsce na zasadach ogólnych dla opodatkowania dywidend, według stawki podatku 19%. Dla uniknięcia wszelkich wątpliwości należy podkreślić, że ta część dywidendy nie będzie objęta zwolnieniami z art. 20 ust. 3 i art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.

Z treści powyższych przepisów wynika, że od niektórych przychodów osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników podlegających obowiązkowi podatkowemu pobierany jest podatek dochodowy w sposób zryczałtowany. Przepis art. 26 ust. 1 ustawy o CIT adresowany jest do podmiotów dokonujących wypłat należności z tytułów wymienionych m.in. w art. 22 ust. 1 ustawy o CIT. Z wyżej cytowanego uzasadnienia do ustawy zmieniającej wynika ponadto, że pozostała część dywidendy, nieobjęta zwolnieniem (tj. 5% kwoty dywidendy) będzie podlegała opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych dla opodatkowania dywidend, według stawki podatku 19%. A zatem, to właśnie podmioty wypłacające należności, zobowiązane są do pełnienia roli płatnika w stosunku do tych wypłat. W świetle powyższego to na spółce zależnej będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że to krajowa spółka zależna wypłacająca dywidendę na rzecz Banku jako spółki holdingowej (przy spełnieniu odpowiednich warunków określonych w ustawie) powinna jako płatnik potrącać 19% zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych od kwoty dochodu niepodlegającego zwolnieniu zgodnie z art. 24n ust. 1 w zw. z art. 22 ust. 1 i art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, tj. 5% kwoty wypłacanej dywidendy, jeżeli Bank jako spółka holdingowa poinformuje spółkę, np. poprzez złożenie pisemnego oświadczenia, iż zamierza korzystać z zasad zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 24n ust. 1 ustawy o CIT i nie skorzysta z prawa do zwolnienia wypłacanej dywidendy z opodatkowania przewidzianego w art. 22 ust. 4 ustawy CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać zatem za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do pytania oznaczonego we wniosku nr 2, należy wskazać, że wątpliwością Wnioskodawcy jest ustalenie, czy zasady zwolnień od podatku dochodowego przewidziane w art. 24n i 24o ustawy CIT muszą mieć zastosowanie w przypadku wypłat dywidend i sprzedaży udziałów (akcji) jednolicie do wszystkich spółek zależnych spełniających przesłanki „krajowej spółki zależnej” czy też zwolnienia te mogą być stosowane przez Bank do wybranych przez niego (jako spółkę holdingową) „krajowych spółek zależnych” a wobec pozostałych Bank może stosować zwolnienie z opodatkowania dywidend przewidziane w art. 22 ust. 4 ustawy CIT.

Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej, nowy reżim będzie również alternatywą wobec obecnie funkcjonujących zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy o CIT.

Stosownie więc do art. 20 ust. 3 ustawy o CIT,

zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) uzyskiwane przez podatników, o których mowa w ust. 1, z tytułu dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

 2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

 3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

 4. spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Zgodnie zaś z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT,

zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

 1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

 2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

 3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

 4. spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Ponadto, w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej wskazano również, że podatnik, będący spółką holdingową, będzie miał zatem możliwość:

i. skorzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT; albo

ii. skorzystania ze zwolnień w ramach projektowanego reżimu holdingowego, tj. w odniesieniu do danej spółki zależnej, do skorzystania ze zwolnienia dla dywidend (projektowany art. 24n) oraz zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji tej spółki zależnej (projektowany art. 24o).

Oznacza to, że nie przewiduje się, w odniesieniu do danej spółki zależnej, możliwości łączenia zwolnień z wymienionych powyżej w pkt (i) ze zwolnieniami wskazanymi w pkt (ii) - tj. jeśli spółka holdingowa w odniesieniu do dochodów z danej spółki zależnej stosuje zwolnienie z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT, to wówczas nie może przy zbyciu udziałów lub akcji tej spółki zależnej zastosować zwolnienia z art. 24o.

Wskazać należy, że korzystanie ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT przed datą wejścia w życie ustawy wprowadzającej nowy reżim (tj. przed 1 stycznia 2022 r.) nie wpływa na możliwość stosowania zwolnień z nowego reżimu opodatkowania, przewidzianego w Rozdziale 5b.

Należy podkreślić, że możliwość skorzystania z opisanej powyżej preferencji jest co do zasady uzależniona od spełnienia dodatkowych określonych wymogów, w tym zwłaszcza o charakterze antyabuzywnym.

Należy mieć na uwadze art. 22c ust. 1 ustawy o CIT, który stanowi, że:

przepisów art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1 nie stosuje się, jeżeli skorzystanie ze zwolnienia określonego w tych przepisach było:

1) sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem tych przepisów;

2) głównym lub jednym z głównych celów dokonania transakcji lub innej czynności albo wielu transakcji lub innych czynności, a sposób działania był sztuczny.

Z kolei zgodnie  z art. 22c ust. 2 tej ustawy:

na potrzeby ust. 1 sposób działania nie jest sztuczny, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami zastosowałby ten sposób działania w dominującej mierze z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Do przyczyn, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się celu skorzystania ze zwolnienia określonego w przepisach art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1, sprzecznego z przedmiotem lub celem tych przepisów.

Dodatkowo należy spełnić pozostałe warunki, o których mowa wyżej, w tym te dotyczące braku:

1)uzyskiwania dochodów zwolnionych z podatku na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o CIT przez spółkę zbywającą udziały lub akcje,

2)przynależności do grupy podatkowej przez obie spółki oraz

3)posiadania przez spółkę zależną (której udziały są przedmiotem zbycia) udziałów w innych spółkach (powyżej 5% kapitału).

Zwolnieniem nie jest objęte zbycie udziałów lub akcji w tzw. spółce nieruchomościowej, tj. w krajowej lub zagranicznej spółce zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości jej aktywów stanowią nieruchomości lub prawa do nieruchomości położonych na terytorium Polski. Wyłączenie zwolnienia w tym zakresie wynika z założeń polityki fiskalnej, zakładającej opodatkowanie w Polsce zbycia nieruchomości położonych w Polsce oraz spółek posiadających takie nieruchomości – bez względu na to, czy zbywca jest polskim rezydentem podatkowym, czy nim nie jest. Możliwość skorzystania z tych preferencji została uwarunkowana posiadaniem przez spółkę holdingową co najmniej 10% akcji lub udziałów w spółce zależnej przez okres minimum roku.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że przepisy Reżimu Holdingowego i preferencje z niego wynikające mają zastosowanie do konkretnych relacji i poszczególnych spółek spełniających określone przesłanki z Rozdziału 5b ustawy o CIT. Należy zatem każdorazowo rozpatrywać, czy w ramach konkretnej wypłaty dywidendy podmiot otrzymujący dywidendę spełnia przesłanki spółki holdingowej oraz czy równocześnie podmiot wypłacający dywidendę spełnia przesłanki spółki zależnej (krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej). Analogicznie należy postępować w przypadku zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 24o ustawy o CIT. Możliwe są bowiem sytuacje w których podmioty korzystające z preferencji Reżimu Holdingowego utracą wymagany przez przepisy Rozdziału 5b ustawy o CIT status i nie będą mogły korzystać z ww. preferencji w przyszłości. Utrata prawa do korzystania z preferencji Reżimu Holdingowego nie przesądza jednak o braku możliwości zastosowania regulacji ogólnych, w tym zwolnień z art. 20 ust. 3 oraz 22 ust. 4 ustawy o CIT. Skorzystanie zatem ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT do dywidendy wypłaconej przez spółkę zależną po 1 stycznia 2022 r., powoduje, że podatnik nie będzie mógł w odniesieniu do tej spółki zależnej zastosować preferencji wprowadzonych dla spółek holdingowych. Nie wpływa to natomiast na sposób opodatkowania i stosowanie zwolnień z tytułu zysków wypłaconych przez inne spółki zależne, czy stosowanie zwolnienia dla dochodu ze zbycia udziałów innej spółki zależnej.

Biorąc pod uwagę powyższe, możliwość zastosowania preferencji wynikających z Reżimu Holdingowego każdorazowo powinna być rozpatrywana w odniesieniu do konkretnej relacji zachodzącej między „spółką holdingową” a daną „spółką zależną”. Świadczy o tym treść przepisów art. 24n ust. 1 oraz w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT. Przez wzgląd na powyższe, nie ma znaczenia w stosunku do możliwości skorzystania ze zwolnienia z art. 24n oraz w art. 24o ustawy o CIT, że „spółka holdingowa” w odniesieniu do wybranych przez siebie „spółek zależnych” zastosuje przepisy Reżimu Holdingowego, a do części „spółek zależnych” nie skorzysta z preferencji tego Reżimu, tylko zastosuje tzw. zwolnienia ogólne.

Rozpatrując zatem możliwość zastosowania przez Bank zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 oraz w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w stosunku do spółek stanowiących spółki wskazane w art. 24m pkt 1 i 3 ustawy o CIT należy odnosić się do relacji łączącej daną spółkę zależną spełniającą warunki wskazane w art. 24m pkt 1 i 3 ustawy o CIT ze spółką holdingową, o której mowa w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT. Jak bowiem wynika z uzasadnienia do ustawy nowelizującej zwolnienia w ramach reżimu holdingowego odnoszą się do danej spółki zależnej i dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji zależnej (art. 24o ustawy o CIT) tej konkretnej spółki. Możliwość stosowania tych zwolnień Bank po spełnieniu warunków uznania go za „spółkę holdingową” powinien ustalić między sobą a konkretną spółką zależną.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż zasady stosowania przez Bank jako spółkę holdingową (przy założeniu że Bank spełnia warunki do uznania go za „spółkę holdingową”) zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1 i art. 24o ust. 1 ustawy o CIT mogą być stosowane do dochodów z dywidend i odpłatnego zbycia akcji (udziałów) uzyskiwanych z dowolnie wybranych a nie wszystkich spółek z grupy kapitałowej Banku spełniających przesłanki „krajowej spółki zależnej”. Tym samym Wnioskodawca jeżeli spełniać będzie warunki do uznania go za „spółkę holdingową” może wybrać względem których swoich krajowych spółek zależnych będzie stosował zwolnienia przewidziane w art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1, a względem których nie (przy założeniu spełnienia wszystkich warunków przewidzianych ustawą CIT).

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać więc za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).