1. Czy do opodatkowania przychodów innych niż z zysków kapitałowych uzyskanych w roku podatkowym trwającym od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Spó... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.708.2021.1.BM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.708.2021.1.BM

Temat interpretacji

1. Czy do opodatkowania przychodów innych niż z zysków kapitałowych uzyskanych w roku podatkowym trwającym od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Spółka może stosować stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 9%, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT? 2. Czy limit, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, warunkujący posiadanie statusu małego podatnika w 2022 r. Spółka powinna odnieść do roku podatkowego trwającego od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.?

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością Spółką komandytowa (zwana dalej: „Wnioskodawcą” bądź „Spółką”), której przedmiotem głównej działalności jest działalność ochroniarska w zakresie obsługi systemów bezpieczeństwa (PKD 80.20.Z). Spółka została wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w 2019 r.

Przychody Spółki za 2020 r. nie przekroczyły progu 2 mln Euro przeliczonego według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października 2020 r., w konsekwencji czego kwalifikuje się ona do statusu małego podatnika w 2021 r.

W świetle ostatnich zmian w przepisach prawa podatkowego Spółka postanowiła, iż na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy zmieniającej, stosuje przepisy ustawy o CIT, w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą od dnia 1 maja 2021 r. W związku z tym, Spółka status podatnika podatku CIT uzyskała z dniem 1 maja 2021 r.

Zgodnie z umową Spółki rok obrotowy Wnioskodawcy jest równy kalendarzowemu. Dla celów podatkowych Spółka zamknęła księgi rachunkowe na dzień 30 kwietnia 2021 r. i ponownie je otworzyła na dzień 1 maja 2021 r. Zgodnie z wyjaśnieniami Ministerstwa Finansów zamknięcie ksiąg na 30 kwietnia 2021 r., a następnie ich otwarcie na 1 maja 2021 r. zostało dokonane wyłącznie dla celów podatkowych, bez konieczności sporządzania sprawozdania finansowego na dzień 30 kwietnia 2021 r. W konsekwencji, rok obrotowy Spółki rozpoczęty w dniu 1 stycznia 2021 r. trwa do chwili obecnej, a sprawozdanie finansowe będzie sporządzane za pełen rok, tj. za okres od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Natomiast, pierwszy rok podatkowy Spółki (w związku z uzyskaniem przez nią statusu podatnika podatku CIT) rozpoczął się w dniu 1 maja 2021 r.

Mając na względzie brzmienie art. 8 ust. 6 ustawy o CIT (jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych.

W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego. Lata podatkowe Spółki kształtują się w następujący sposób:

- rok podatkowy: 1 stycznia 2020 r. - 31 grudnia 2020 r.,

- rok podatkowy: 1 stycznia 2021 r. - 30 kwietnia 2021 r.,

- rok podatkowy: 1 maja 2021 r. - 31 grudnia 2021 r.,

- rok podatkowy: 1 stycznia 2022 r. - 31 grudnia 2022 r.

Wartość przychodu Spółki ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku VAT) w roku podatkowym 1 stycznia 2020 r. - 31 grudnia 2020 r. nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln Euro.

Wartość przychodów Spółki (wraz z kwotą należnego podatku VAT) za rok podatkowy 1 stycznia 2021 r. - 30 kwietnia 2021 r. nie przekroczy wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln Euro.

Wartość przychodów Spółki (wraz z kwotą należnego podatku VAT) za rok podatkowy 1 maja 2021 r. - 31 grudnia 2021 r. nie przekroczy wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln euro.

Pytanie

1.Czy do opodatkowania przychodów innych niż z zysków kapitałowych uzyskanych w roku podatkowym trwającym od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Spółka może stosować stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 9%, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT?

2.Czy limit, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, warunkujący posiadanie statusu małego podatnika w 2022 r. Spółka powinna odnieść do roku podatkowego trwającego od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

W ocenie Spółki, do opodatkowania przychodów innych niż z zysków kapitałowych uzyskanych w roku podatkowym trwającym od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Spółka może stosować stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 9%, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, podatek wynosi 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł. Warunkiem stosowania ww. stawki jest posiadanie przez podatnika statusu małego podatnika (art. 19 ust. 1d ustawy o CIT). Zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, przez małego podatnika rozumie się podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro (przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.).

W tym miejscu przywołać należy przepisy ustawy zmieniającej. W przypadku, gdy zgodnie z art. 12 ust. 2 i 3 ustawy zmieniającej spółka komandytowa uzyska status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r., to wówczas jest ona obowiązana do zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający ten dzień (tj. na dzień 30 kwietnia 2021 r.).

Jednocześnie, art. 12 ust. 3 ustawy zmieniającej zawiera odniesienie do odpowiedniego stosowania przepisów ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.

W myśl art. 45 ust. 1 ustawy o rachunkowości, sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2 tej ustawy, oraz na inny dzień bilansowy. W art. 12 ust. 2 wskazuje się, że księgi rachunkowe zamyka się na dzień kończący rok obrotowy (pkt 1) oraz odpowiednio na dzień albo na dzień poprzedzający dzień wystąpienia zdarzeń skutkujących zamknięciem ksiąg rachunkowych takich, jak np. zakończenie działalności, jej likwidacja, zmiana formy prawnej, podział, połączenie jednostki (pkt 2-6), oraz na inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami (pkt 7). Dniem bilansowym, w świetle art. 3 ust. 1 pkt 10 ustawy o rachunkowości, jest dzień , na który jednostka sporządza sprawozdanie finansowe.

Mając powyższe na uwadze Spółka, która została podatnikiem podatku CIT od 1 maja 2021 r., nie miała obowiązku sporządzenia na dzień 30 kwietnia 2021 r. sprawozdania finansowego. Rok obrotowy Spółki, który rozpoczął się 1 stycznia 2021 r. będzie trwał do 31 grudnia 2021 r. i za ten okres będzie sporządzone sprawozdanie finansowe. Jak wskazało Ministerstwo Finansów w wyjaśnienia z dnia 21 stycznia 2021 r. pt. „Rok obrotowy spółki komandytowej w związku z objęciem CIT” (...) zamknięcie ksiąg rachunkowych spółki komandytowej na ww. dzień 30 kwietnia 2021 r., a następnie ich otwarcie na 1 maja 2021 r. nastąpi wyłącznie dla celów podatkowych, bez obowiązku sporządzania sprawozdania finansowego na 30 kwietnia 2021 r.

Tym samym, Ministerstwo Finansów wprost wskazuje, iż graniczną datą „rozdzielającą” lata podatkowe jest 30 kwietnia 2021 r. W tym bowiem dniu zakończył się rok podatkowy trwający od 1 stycznia 2021 r., a w dniu następnym, tj. w dniu 1 maja 2021 r. rozpoczął się kolejny rok podatkowy, który potrwa do 31 grudnia 2021 r.

Mając zatem powyższe regulacje na względzie wskazać należy, iż Spółce przysługuje prawo do stosowania stawki podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 9% do opodatkowania przychodów innych niż z zysków kapitałowych uzyskanych w roku podatkowym trwającym od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r., ponieważ:

1) W roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2021 r. do 30 kwietnia 2021 r. wartość przychodów Spółki wraz z kwotą należnego podatku VAT nie przekroczyła wyrażonej

    w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln Euro, a w związku z tym w roku podatkowym trwającym od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Spółka posiadać będzie

    status małego podatnika,

2) W roku podatkowym trwającym od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. przychody osiągnięte przez Spółkę nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej

    równowartości 2 mln Euro.

Jak potwierdziło Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 8 stycznia 2021 r., nr DD5.054.7.2020, będącym odpowiedzią na zapytanie poselskie nr 2151: (...) uzyskanie z 1 stycznia 2021 r. (lub 1 maja 2021 r.) przez ten podmiot statusu podatnika CIT nie jest równoznaczne z rozpoczęciem z tą datą prowadzenia przez taką spółkę działalności gospodarczej. W konsekwencji można przyjąć, że jeżeli jej przychody ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za poprzedni rok nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln euro (art. 4a pkt 10 ustawy CIT), to może ona w roku uzyskania takiego statusu stosować obniżoną stawkę podatkową, wynikającą z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy CIT. Nie ma zatem wątpliwości, iż stanowisko Spółki zaprezentowane powyżej jest prawidłowe.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż potwierdzenie swojego stanowiska Spółka znajduje ponadto w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 listopada 2021 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.412.2021.1.AT oraz w interpretacji indywidualnej z 13 sierpnia 2021 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.58.2021.2.SK.

Mając powyższe na względzie, do opodatkowania przychodów innych niż z zysków kapitałowych uzyskanych w roku podatkowym trwającym od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Spółka może stosować stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 9%, o której mowa w w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Ad. 2.

W ocenie Spółki limit, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT warunkujący posiadanie statusu małego podatnika w 2022 r. Spółka powinna odnieść do roku podatkowego trwającego od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.

Mając na względzie uzasadnienie do pytania nr 1 niniejszego wniosku o interpretację określenie limitu, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT w celu ustalenia statusu małego podatnika w 2022 r. powinno odnosić się do roku podatkowego trwającego od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. W związku z tym Spółka w 2022 r. będzie posiadała status małego podatnika, gdyż jej przychody w roku podatkowym trwającym od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. nie przekroczyły wartości 2 mln euro. Potwierdzenie swojego stanowiska Spółka znajduje w odpowiedzi Ministerstwa Finansów z dnia 8 stycznia 2021 r., nr DD5.054.7.2020 na zapytanie poselskie nr 2151, którą Spółka przywołała w uzasadnieniu do pytania nr 1 niniejszego wniosku oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 listopada 2021 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.412.2021.1.AT oraz w interpretacji indywidualnej z 13 sierpnia 2021 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.58.2021.2.SK.

Mając powyższe na względzie limit, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT warunkujący posiadanie statusu małego podatnika w 2022 r. Spółka powinna odnieść do roku podatkowego trwającego od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na mocy art. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123; dalej: „ustawa zmieniająca”) przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”) mają, co do zasady, zastosowanie również do spółek komandytowych.

Zgodnie bowiem ze znowelizowanym brzmieniem art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT,

przepisy ustawy mają zastosowanie do spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym uległa również zmianie definicja spółki, przez którą, od dnia 1 stycznia 2021 r., zgodnie z art. 4a pkt 21 lit. c ustawy CIT, należy również rozumieć spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto, w myśl art. 12 ust. 1 ustawy zmieniającej,

w przypadku spółek komandytowych oraz spółek jawnych, które z dniem 1 stycznia 2021 r. uzyskały status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce, w tym z tytułu objęcia (nabycia) i zbycia udziałów tej spółki, wystąpienia z tej spółki lub jej likwidacji, przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od dnia 1 stycznia 2021 r., z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie z ust. 2 ww. art. 12 ustawy zmieniającej,

spółka komandytowa może postanowić, że przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do tej spółki oraz przychodów i kosztów związanych z uczestnictwem w tej spółce począwszy od dnia 1 maja 2021 r. W takim przypadku spółka komandytowa uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r.

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 ustawy o CIT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.,

podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1) 19% podstawy opodatkowania;

2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Natomiast, w myśl ww. przepisu w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.,

 podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1) 19% podstawy opodatkowania;

2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Na podstawie art. 19 ust. 1d ustawy o CIT,

podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Z treści art. 19 ust. 1e ustawy o CIT wynika, że

warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności.

Zgodnie ze znowelizowanym art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, spółka komandytowa od 1 stycznia 2021 r. bądź w przypadku przesunięcia momentu nabycia statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych od 1 maja 2021 r. stanie się podatnikiem CIT. Nie jest ona zatem podmiotem, który będzie rozpoczynał działalność gospodarczą, jest ona kontynuatorem działalności prowadzonej wcześniej, tj. przed 1 stycznia 2021 r. (lub przed 1 maja 2021 r.). Nadanie spółce komandytowej statusu podatnika nie jest tożsame z rozpoczęciem przez nią prowadzenia działalności gospodarczej. Spółka komandytowa prowadzi nadal działalność, a jedynie zmienia się jej status podatkowy.

Konsekwencją objęcia spółki komandytowej zakresem działania ustawy CIT jest m.in. to, że jest ona uprawniona do stosowania 9% stawki podatku na zasadach określonych w tej ustawie. Jak wynika z regulacji zawartych w art. 19 ustawy CIT, w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł, stawka podatku dochodowego od osób prawnych wynosi 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych, pod warunkiem że podatnicy stosujący tę stawkę posiadają status małego podatnika, z wyjątkiem podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, w roku rozpoczęcia tej działalności. Małym podatnikiem zaś jest, zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy CIT, podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.

Przepis art. 4a pkt 10 ustawy CIT, odwołuje się do „poprzedniego roku podatkowego”, który w przypadku spółki komandytowej de facto nie występuje, zatem wartość przychodu ze sprzedaży powinna być ustalana w oparciu o poprzedni rok obrotowy takiej spółki. Jak wskazano w wyjaśnieniach opublikowanych w dniu 21.01.2021 r. na stronie internetowej podatki.gov https://www.podatki.gov.pl/cit/wyjasnienia/spolka-komandytowa-cit-irokobrotowy/: „W przypadku, gdy zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy zmieniającej spółka komandytowa, której rok obrotowy równy jest kalendarzowemu, stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych od 1 stycznia 2021 r., termin zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdania finansowego za rok obrotowy 2020, wynikający z przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, ze zm.), pokryje się z terminem zamknięcia ksiąg rachunkowych wynikającym z art. 12 ust. 3 ustawy zmieniającej - 31 grudnia 2020 r. Ten dzień poprzedza dzień uzyskania przez spółkę komandytową statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

W przypadku, gdy zgodnie z art. 12 ust. 2 i 3 ustawy zmieniającej spółka komandytowa uzyska status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dniem 1 maja 2021 r., to wówczas jest ona obowiązana do zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający ten dzień (tj. na dzień 30 kwietnia 2021 r.).

Jednocześnie, art. 12 ust. 3 ustawy zmieniającej zawiera odniesienie do odpowiedniego stosowania przepisów art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm.). Odniesienie to ma na celu wskazanie roku podatkowego spółki komandytowej, natomiast nie nakłada samoistnie obowiązku sporządzania przez spółkę komandytową sprawozdania finansowego na dzień 30 kwietnia 2021 r.”

Jednocześnie, z brzmienia przepisu art. 12 ust. 4 ustawy zmieniającej, wynika możliwość niezamykania ksiąg rachunkowych (jeżeli ostatni dzień roku obrotowego spółki komandytowej przypada w okresie od dnia 31 grudnia 2020 r. do dnia 31 marca 2021 r.) i kontynuacji roku obrotowego do dnia 30 kwietnia 2021 r. Z punktu widzenia rachunkowości przyjęto, iż przepis art. 12 ust. 4 stanowi lex specialis do przepisu art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy o rachunkowości, definiującego rok obrotowy. Oznacza to, że jeżeli rok obrotowy spółki komandytowej jest równy kalendarzowemu, to jej rok obrotowy w tym przypadku będzie trwał od 1 stycznia 2020 r. do 30 kwietnia 2021 r. i za ten okres będzie sporządzane sprawozdanie finansowe. Kolejny rok obrotowy będzie obejmował okres od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.

Z wniosku wynika, że zgodnie z umową Spółki rok obrotowy Wnioskodawcy jest równy kalendarzowemu. Dla celów podatkowych Spółka zamknęła księgi rachunkowe na dzień 30 kwietnia 2021 r. i ponownie je otworzyła na dzień 1 maja 2021 r. Natomiast, pierwszy rok podatkowy Spółki (w związku z uzyskaniem przez nią statusu podatnika podatku CIT) rozpoczął się w dniu 1 maja 2021 r. Wartość przychodu Spółki ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku VAT) w roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln Euro. Wartość przychodów Spółki (wraz z kwotą należnego podatku VAT) za rok podatkowy 1 stycznia 2021 r. - 30 kwietnia 2021 r. i 1 maja 2021 r. – 31 grudnia 2021 r. nie przekroczy wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 mln Euro.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia:

-czy do opodatkowania przychodów innych niż z zysków kapitałowych uzyskanych w roku podatkowym trwającym od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Spółka może stosować stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 9%, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT,

-czy limit, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, warunkujący posiadanie statusu małego podatnika w 2022 r. Spółka powinna odnieść do roku podatkowego trwającego od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.

Odnosząc powyższe przepisy do sytuacji opisanej we wniosku stwierdzić należy, że do opodatkowania przychodów innych niż z zysków kapitałowych uzyskanych w roku podatkowym trwającym od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Spółka może stosować stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 9%, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Natomiast, spółka komandytowa, która z dniem 1 maja 2021 r. stała się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i której rok obrotowy nie uległ zmianie (jest tożsamy z rokiem kalendarzowym), przy ustalaniu statusu „małego podatnika” uwzględnia wartość sprzedaży brutto za poprzedni rok obrotowy, tj. za okres od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. 

W niniejszej sprawie, wartość przychodu ze sprzedaży Spółki (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku tj. od 1 stycznia 2020 r. do 31 grudnia 2020 r. wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro, a więc spełniacie Państwo definicję małego podatnika.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, w części dot.:

-możliwości zastosowania 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych do opodatkowania przychodów innych niż z zysków kapitałowych uzyskanych w roku podatkowym trwającym od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. – jest prawidłowe,

-okresu koniecznego dla weryfikacji spełnienia przesłanki nabycia statusu „małego podatnika” – jest nieprawidłowe.

Natomiast, odnosząc się do kwestii ustalenia, czy limit, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, warunkujący posiadanie statusu małego podatnika w 2022 r. Spółka powinna odnieść do roku podatkowego trwającego od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. należy zauważyć, że ustalenie statusu małego podatnika w 2022 r. dla spółki komandytowej powinno być dokonywane w oparciu o wysokość przychodu ze sprzedaży, wynikającego z jej poprzedniego roku podatkowego, tj. z okresu od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.  W tym okresie bowiem spółka komandytowa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem CIT (trwa jej rok podatkowy).

Skoro zatem, jak wskazano we wniosku,  wartość przychodu ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku VAT w roku podatkowym od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. nie przekroczy równowartości kwoty 2 mln euro, to w 2022 r. będziecie Państwo posiadali status „małego podatnika”.

Tym samym, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy wskazujące, że limit, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, warunkujący posiadanie statusu małego podatnika w 2022 r. Spółka powinna odnieść do roku podatkowego trwającego od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. - jest prawidłowe.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia:

- czy do opodatkowania przychodów innych niż z zysków kapitałowych uzyskanych w roku podatkowym trwającym od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Spółka może

  stosować stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w wysokości 9%, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, w części dot.:

- możliwości zastosowania 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy CIT – jest prawidłowe,

- okresu koniecznego dla weryfikacji spełnienia przesłanki nabycia statusu „małego podatnika” – jest nieprawidłowe,

- czy limit, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, warunkujący posiadanie statusu małego podatnika w 2022 r. Spółka powinna odnieść do roku podatkowego trwającego

  od 1 maja 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. – jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).