Ustalenie, czy: - wartość papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności, tj. bonów pieniężnych NBP, obligacji skarbowych i obligacji ... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.464.2020.1.MZA

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17.12.2020, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.464.2020.1.MZA, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Ustalenie, czy: - wartość papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności, tj. bonów pieniężnych NBP, obligacji skarbowych i obligacji BPS, transakcje związane z zakupem i wykupem tych papierów wartościowych dokonywanym w trakcie roku obrotowego, przychody uzyskane w postaci dyskonta i odsetek od tych papierów wartościowych oraz przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji, Bank powinien brać pod uwagę przy wyliczaniu przychodów ze sprzedaży uprawniających do uzyskania statusu małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, - na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiada w roku 2019 status małego podatnika i może zastosować preferencyjną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych, a co za tym idzie dokonać korekty podatku za 2019 rok obliczając podatek według stawki preferencyjnej 9%, - na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2019 Bank posiada w roku 2020 status małego podatnika i może stosować preferencyjną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych.

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 października 2020 r. (data wpływu 26 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • wartość papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności, tj. bonów pieniężnych NBP, obligacji skarbowych i obligacji BPS, transakcje związane z zakupem i wykupem tych papierów wartościowych dokonywanym w trakcie roku obrotowego, przychody uzyskane w postaci dyskonta i odsetek od tych papierów wartościowych oraz przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji, Bank powinien brać pod uwagę przy wyliczaniu przychodów ze sprzedaży uprawniających do uzyskania statusu małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe,
  • na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiada w roku 2019 status małego podatnika i może zastosować preferencyjną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych, a co za tym idzie dokonać korekty podatku za 2019 rok obliczając podatek według stawki preferencyjnej 9% jest prawidłowe,
  • na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2019 Bank posiada w roku 2020 status małego podatnika i może stosować preferencyjną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • wartość papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności, tj. bonów pieniężnych NBP, obligacji skarbowych i obligacji BPS, transakcje związane z zakupem i wykupem tych papierów wartościowych dokonywanym w trakcie roku obrotowego, przychody uzyskane w postaci dyskonta i odsetek od tych papierów wartościowych oraz przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji, Bank powinien brać pod uwagę przy wyliczaniu przychodów ze sprzedaży uprawniających do uzyskania statusu małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiada w roku 2019 status małego podatnika i może zastosować preferencyjną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych, a co za tym idzie dokonać korekty podatku za 2019 rok obliczając podatek według stawki preferencyjnej 9%,
  • na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2019 Bank posiada w roku 2020 status małego podatnika i może stosować preferencyjną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest bankiem spółdzielczym w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających. Bank jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Funkcjonuje w formie spółdzielni na podstawie przepisów ustawy Prawo bankowe, Prawo spółdzielcze oraz ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających.

Rokiem podatkowym dla Banku jest rok kalendarzowy.

Bank prowadzi działalność gospodarczą polegającą na odpłatnym świadczeniu usług dotyczących m.in. udzielania kredytów, prowadzenia rachunków bankowych, prowadzenia działalności dewizowej. Z tytułu swojej działalności Bank osiąga przychody z tytułu odsetek, prowizji, przychodów z udziału lub akcji, przychody z operacji wymiany waluty, pozostałe przychody operacyjne oraz przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości.

W 2018 r. łączne przychody Banku według ewidencji księgowej wyniosły 3.633.638,53 zł. Na tę kwotę składają się następujące przychody:

1. Przychody z tytułu odsetek: 2.632.867,92 zł

  • w tym z tytułu uzyskanego dyskonta od bonów pieniężnych NBP, odsetek i dyskonta od obligacji skarbowych oraz odsetek od obligacji BPS: 286.451,47 zł.

2. Przychody z tytułu prowizji: 889.359,63 zł.

3. Przychody z operacji wymiany waluty: 67.742,69 zł.

4. Pozostałe przychody operacyjne: 12.753,96 zł.

5. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 30.914,33 zł.

Przychody wymienione powyżej w punktach 1, 2, 3 i 5 Bank uzyskał z działalności z tytułu, z której nie był zobowiązany do wykazania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w punkcie 4 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wynosiła: 6.655,56zł, zaś należny podatek VAT wyniósł: 1.530,77 zł.

W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2018 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości 3.490.278,88 zł.

Bank na koniec roku 2018 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę: 12.287.561,46 zł, w tym:

  1. bony pieniężne NBP w kwocie 5.159.363,12 zł,
  2. obligacje skarbowe 7.007.005,94 zł,
  3. obligacje BPS 121.192,40 zł.

W 2019 r. łączne przychody Banku według ewidencji księgowej wyniosły 4.019.061,08 zł.

Na tę kwotę składają się następujące przychody:

1. Przychody z tytułu odsetek: 2.839.908,84 zł

  • w tym z tytułu uzyskanego dyskonta od bonów pieniężnych NBP, odsetek i dyskonta od obligacji skarbowych oraz odsetek od obligacji BPS: 275.357.57 zł

2. Przychody z tytułu prowizji: 880.568,21 zł.

3. Przychody z operacji wymiany waluty: 123.107,35 zł.

4. Pozostałe przychody operacyjne: 14.668,12 zł.

5. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 160.808,56 zł.

Przychody wymienione powyżej w punktach 1, 2, 3 i 5 Bank uzyskał z działalności z tytułu, z której nie był zobowiązany do wykazania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w punkcie 4 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wynosiła: 6.978,22 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł: 1.604.99 zł.

Wartość wszystkich przychodów, które Bank osiągnął w roku podatkowym 2019 nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Przychód podatkowy za 2019 r. wynosi 3.894.555,96 zł. Zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w 2019 r. były odprowadzane przez Bank przy zastosowaniu stawki 19%.

Bank na koniec roku 2019 posiadał dłużne papiery wartościowe na kwotę: 14.438.858,24 zł, w tym:

  1. bony pieniężne NBP w kwocie 7.299.399,31 zł,
  2. obligacje skarbowe 7.018.266,53 zł,
  3. obligacje BPS 121.192.40 zł.

Bank na koniec września 2020 r. osiągnął przychody według ewidencji księgowej w kwocie 2.733.022,94 zł.

Na tę kwotę składają się następujące przychody:

1. Przychody z tytułu odsetek: 1.709.034,80 zł.

  • w tym z tytułu uzyskanego dyskonta od bonów pieniężnych NBP, odsetek i dyskonta od obligacji skarbowych oraz odsetek od obligacji BPS: 143.230,87 zł.

2. Przychody z tytułu prowizji: 631.231,70 zł.

3. Przychody z operacji wymiany waluty: 33.268,41 zł.

4. Pozostałe przychody operacyjne: 169.672,10 zł.

5. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości: 189.815,93 zł.

Przychody wymienione powyżej w punktach 1, 2, 3 i 5 Bank uzyskał z działalności z tytułu, z której nie był zobowiązany do wykazania należnego podatku VAT. Z wartości przychodów wymienionych w punkcie 4 wartość sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT wynosiła: 5.439.34 zł, zaś należny podatek VAT wyniósł: 1.251,05 zł.

Bank na koniec września 2020 r. posiadał papiery wartościowe na kwotę: 22.545.540.61 zł w tym:

  1. bony pieniężne NBP w kwocie 15.409.768,85zł,
  2. obligacje skarbowe 7.013.171,96 zł,
  3. obligacje BPS 122.599,80 zł.

Bony pieniężne NBP nabywane są z wolnych środków Banku. Bony utrzymywane są do terminów zapadalności i Bank uzyskuje w związku z tym jedynie dyskonto, które to ma tylko wpływ na wynik finansowy. Wartość otrzymanego dyskonta stanowi przychody z tytułu odsetek. Nabyte przez Bank bony pieniężne nie są także przedmiotem dalszego obrotu. Bank posiada obligacje skarbowe na 10 lat, których termin wykupu nastąpi w 2021 r., 2023 r. i 2024 r. Bank uzyskuje w związku z tymi obligacjami rocznie dyskonto oraz odsetki. Zarówno dyskonto jak i odsetki mają wpływ na wynik finansowy i stanowią przychody z tytułu odsetek.

Ponadto Bank posiada obligacje BPS (dwóch serii), których termin wykupu przypada w 2026 r. Bank uzyskuje w związku z tym odsetki, które mają wpływ na wynik finansowy i stanowią przychody z tytułu odsetek. Nabyte przez Bank obligacje skarbowe oraz obligacje BPS są utrzymywane do terminów zapadalności i nie są przedmiotem dalszego obrotu.

Okoliczności wymienione w art. 19 ust. la, 1b i 1c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm.) nie mają zastosowania do Banku.

Końcowo Bank dodał, że istotne elementy opisu stanu faktycznego zawarto również we własnym stanowisku w sprawie, gdzie wskazano m.in., że przychody Wnioskodawcy w 2020 r. nie przekroczą równowartości 1.200.000 euro.& 

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wartość papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności, tj. bonów pieniężnych NBP, obligacji skarbowych i obligacji BPS, transakcje związane z zakupem i wykupem tych papierów wartościowych dokonywanym w trakcie roku obrotowego, przychody uzyskane w postaci dyskonta i odsetek od tych papierów wartościowych oraz przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji, Bank powinien brać pod uwagę przy wyliczaniu przychodów ze sprzedaży uprawniających do uzyskania statusu małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
  2. Czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiada w roku 2019 status małego podatnika i może zastosować preferencyjną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych, a co za tym idzie dokonać korekty podatku za 2019 rok obliczając podatek według stawki preferencyjnej 9%?
  3. Czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2019 Bank posiada w roku 2020 status małego podatnika i może stosować preferencyjną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Zgodnie z definicją ustawową zawartą w art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p. w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2019 r., małym podatnikiem jest podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000,00 euro. Wobec powyższych definicji Bank uznaje, że przychodami ze sprzedaży są przychody z tytułu odsetek, przychody z tytułu prowizji, przychody z tytułu wymiany waluty oraz pozostałe przychody operacyjne powiększone o podatek VAT. Zdaniem Banku, wartość przychodów z rozwiązania rezerw nie stanowi przychodów ze sprzedaży, ponieważ są to przychody z tytułu rozwiązania rezerw utworzonych na pokrycie zmaterializowania się ewentualnego ryzyka kredytowego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków (Dz.U. z 2019 r. poz. 520). Zdaniem Banku, wartość papierów wartościowych (bony pieniężne NBP, obligacje skarbowe, obligacje BPS) utrzymywanych do terminu zapadalności, wartość transakcji związanych z ich zakupem i wykupem, przychód uzyskany przez Bank w postaci dyskonta i odsetek od tych papierów wartościowych jak i sama wartość nominalna nie stanowi przychodów ze sprzedaży. W ocenie Banku, do limitu stanowiącego o statusie małego podatnika nie należy również brać pod uwagę powstałego dyskonta jak również odsetek od tych papierów wartościowych oraz przychodów z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości, gdyż przychody te nie stanowią przychodów ze sprzedaży.

Ad. 2

Zgodnie z art. 19 ust. 1d u.p.d.o.p. podatnicy, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 stosują stawkę podatku 9%, jeżeli posiadają status małego podatnika. Bank w 2018 r. osiągnął wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług (bez uwzględnienia przychodów z dyskonta i odsetek od papierów wartościowych utrzymywanych do terminów zapadalności oraz przychodów z rozwiązania rezerw), która nie przekroczyła równowartości 1.200.000,00 euro wyrażonych w złotych, tj. 5.135.000,00 zł. W ocenie Banku w 2019 r. Bank posiadał status małego podatnika.

Ponadto wartość wszystkich przychodów, które Bank osiągnął w roku podatkowym 2019 nie przekroczyła również limitu przychodów 1.200.000,00 euro, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2, tj. 5.162.000,00 zł.

W ocenie Banku, wobec powyższego oraz faktu, że Bank posiadał w roku 2019 status małego Podatnika, Bank jest uprawniony do zastosowania stawki preferencyjnej 9% podstawy opodatkowania w 2019 r. i co za tym idzie dokonania korekty podatku dochodowego za 2019 rok przy zastosowaniu stawki preferencyjnej 9%.

Ad. 3

Zgodnie z art. 19 ust. 1d u.p.d.o.p. podatnicy, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 stosują stawkę podatku 9%, jeżeli posiadają status małego podatnika oraz przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Bank w 2019 r. osiągnął wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług (bez uwzględnienia przychodów z dyskonta i odsetek od papierów wartościowych utrzymywanych do terminów zapadalności oraz przychodów z rozwiązania rezerw), która nie przekroczyła równowartości 2.000.000,00 euro, tj. 8.747.000,00 zł.

W ocenie Banku, w 2020 r. Bank posiada status małego podatnika.

Ponadto Bank przewiduje, iż wartość wszystkich przychodów, które osiągnie w roku podatkowym 2020 nie przekroczy w żadnym wypadku kwoty 1.200.000,00 euro, tj. 5.110.000,00 zł, ponieważ na dzień 30 września 2020 r. łączna wartość przychodów Banku według ewidencji księgowej wyniosła 2.733.022.94 zł.

Zdaniem Banku, wobec powyższego oraz faktu, że Bank posiada status małego podatnika, Bank może stosować stawkę preferencyjną 9% do podstawy opodatkowania za rok 2020.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie problematyki będącej ściśle przedmiotem zapytań Wnioskodawcy. Treść pytań wyznacza bowiem granice tematyczne wydawanej interpretacji. Zatem, przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest kwestia oceny, czy przychodami ze sprzedaży są przychody z tytułu odsetek, przychody z tytułu prowizji, przychody z tytułu wymiany waluty oraz pozostałe przychody operacyjne powiększone o podatek VAT. Tym samym, Organ nie odniósł się do tej części stanowiska Wnioskodawcy przedstawionej we wniosku.

Przechodząc do oceny stanowiska w zakresie w jakim została zakreślona przedłożona organowi do rozstrzygnięcia kwestia należy wskazać, że zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm., dalej: updop), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z kolei, art. 7 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 31 grudnia 2017 r., stanowił, że przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Przepisy dotyczące 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych zostały wprowadzone na mocy ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2159) od 1 stycznia 2019 r. wprowadzone zostały zmiany dotyczące art. 19 updop. Od tego okresu istnieje możliwość stosowania obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych wynoszącej 9%.

Zgodnie z treścią znowelizowanego art. 19 ust. 1 updop, podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania;
  2. 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Obniżona stawka podatku 9% jest stosowana w odniesieniu do przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych i ma zastosowanie wyłącznie do małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność, z zastrzeżeniem ust. 1a-1e ww. ustawy, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.

Zgodnie z art. 19 ust. 1a updop, podatnik, który został utworzony:

  1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
  5. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

-nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b updop, wynika, że przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Stosownie natomiast do art. 19 ust. 1c updop, przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

  1. spółki dzielonej,
  2. podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
    1. uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
    2. składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
    - w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d updop, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Z kolei, warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności (art. 19 ust. 1e updop).

Powyższe przepisy odwołują się niejednokrotnie do pojęcia małego podatnika. Definicja małego podatnika została zawarta w art. 4a pkt 10 updop. Zgodnie z tym przepisem, w brzmieniu obowiązującym do końca 2019 r., ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Z dniem 1 stycznia 2020 r. weszła zmiana, zgodnie z którą ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że w 2019 r. za małego podatnika uznaje się podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2018 r. nie przekroczyła kwoty 5.135.000 zł. W 2018 r. pierwszym dniem roboczym października był 1 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2018 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 1 października 2018 r. Nr 190/A/NBP/2018) wynosił 4,2795 zł x 1.200.000 = 5.135.400 zł, w zaokrągleniu 5.135.000 zł.

Natomiast, za małego podatnika w 2020 r. uznaje się podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2019 r. nie przekroczyła kwoty 8.746.800 zł. W 2019 r. pierwszym dniem roboczym października był 1 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2019 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 1 października 2019 r. Nr 190/A/NBP/2019) wynosił 4,3734 zł x 2.000.000 euro = 8.746.800 zł, w zaokrągleniu 8.747.000 zł.

Ad. pytanie nr 1

Wątpliwości Banku wynikające z pytania oznaczonego nr 1 na tle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, dotyczą odpowiednio kwestii ustalenia, czy do limitu przychodów ze sprzedaży, decydującego o statusie małego podatnika dla celów podatku dochodowego, w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop, Bank powinien brać pod uwagę wartość papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności, tj. bonów pieniężnych NBP, obligacji skarbowych i obligacji BPS, transakcje związane z zakupem i wykupem tych papierów wartościowych dokonywanym w trakcie roku obrotowego, przychody uzyskane w postaci dyskonta i odsetek od tych papierów wartościowych oraz przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji.

Kluczowym aspektem analizy tego zagadnienia jest rozumienie sformułowania wartość przychodu ze sprzedaży, wskazanego w art. 4a pkt 10 updop. Zauważa się, że pojęcie to nie zostało zdefiniowane w tej ustawie. Wskazać także należy, że nie można tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego. W związku z tym, należy dokonać literalnej wykładni tego pojęcia. Przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, np. uzyskane odszkodowania, odsetki od środków finansowych na rachunku bankowym, dotacje, dopłaty lub refundacje kosztów.

Taka interpretacja przychodu ze sprzedaży koreluje z tożsamą regulacją zawartą w art. 2 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), w myśl której, przez małego podatnika rozumie się podatnika od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro. Z kolei, sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług).

Odwoływanie się do definicji sprzedaży zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług, dla potrzeb ustalenia wartości przychodów ze sprzedaży w rozumieniu updop nie zawsze jest uzasadnione. Wskazać bowiem należy na możliwe istotne rozbieżności, które mogą powstać pomiędzy wartością sprzedaży ustaloną na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, a przychodem ze sprzedaży według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Istnieją bowiem sytuacje, w których określona sprzedaż nie podlega podatkowi VAT (np. sprzedaż usług poza terytorium kraju), a podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych i odwrotnie sprzedaż, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Należy jednak zwrócić uwagę posługując się pomocniczo definicją stworzoną dla celów podatku od towarów i usług że sprzedażą jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Wobec powyższych wyjaśnień, skoro przychód ze sprzedaży należy rozumieć zgodnie z wykładnią literalną, to oznacza to, że do limitu decydującego o uznaniu podatnika za małego w rozumieniu updop, należy sumować wartość wszystkich przychodów stanowiących przychody ze sprzedaży (a więc wynikające z czynności sprzedaży).

Odnosząc się zatem w pierwszej kolejności do kwestii ustalenia, czy wartość papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności, tj. bonów pieniężnych NBP, obligacji skarbowych i obligacji BPS, transakcje związane z zakupem i wykupem tych papierów wartościowych dokonywanym w trakcie roku obrotowego, przychody uzyskane w postaci dyskonta i odsetek od tych papierów wartościowych oraz przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji, Bank powinien brać pod uwagę przy określeniu statusu małego podatnika, należy zauważyć, że jeśli podatnik uzyskuje przychód z wykupu bonów pieniężnych oraz wskazanych obligacji, to przychód ten nie powinien być uwzględniony w przychodach decydujących o statusie małego podatnika. Sama wartość nominalna bonów pieniężnych oraz obligacji nie stanowi także przychodów ze sprzedaży, nie jest więc zaliczana do limitu przy określaniu statusu małego podatnika. Do limitu liczonego dla małego podatnika, nie należy również brać pod uwagę powstałego od tych papierów wartościowych dyskonta oraz odsetek, jak również przychodów z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości, ponieważ przychody te nie stanowią przychodów ze sprzedaży.

Podsumowując, zdaniem Organu, wartość papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności, tj. bonów pieniężnych NBP, obligacji skarbowych i obligacji BPS, transakcje związane z zakupem i wykupem tych papierów wartościowych dokonywanym w trakcie roku obrotowego, przychody uzyskane w postaci dyskonta i odsetek od tych papierów wartościowych oraz przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji nie są wynikiem przeprowadzonej transakcji sprzedaży, nie generują więc przychodów ze sprzedaży, w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop.

Tym samym, stanowisko Banku w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ad. pytanie nr 2

Ustosunkowując się do kwestii ustalenia, czy na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 updop i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiadał w roku 2019 status małego podatnika i może zastosować preferencyjną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych, stwierdzić należy że zgodnie z art. 19 ust. 1d updop, podatnicy, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Skoro w 2018 r. wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro wyrażonej w złotych, to Bank w 2019 r. można uznać za małego podatnika. Tym samym, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że Bank posiadał w roku 2019 status małego podatnika.

Przechodząc natomiast do możliwości zastosowania przez Bank preferencyjnej stawki podatku 9% za 2019 r., wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2019 r., stawka 9% podstawy opodatkowania ma zastosowanie do podatników posiadających status małego podatnika, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku. Do ustalenia, czy podatnik nie przekroczył limitu przychodów 1.200.000 euro, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, bierze się pod uwagę wszystkie przychody podatnika osiągnięte w roku podatkowym, określone zgodnie z art. 12 updop, bez wyłączenia przychodów z zysków kapitałowych.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że dla zastosowania 9% stawki podatku w 2019 r. oprócz posiadania przez Bank statusu małego podatnika, należy również spełnić warunek nieprzekroczenia osiągniętych w roku podatkowym przychodów w równowartości 1.200.000 euro. Jak już wcześniej wskazano, do limitu przychodów 1.200.000 euro, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop w brzmieniu do 31 grudnia 2019 r., osiągniętych w roku podatkowym, należy zaliczać wszystkie przychody podatkowe w rozumieniu art. 12 updop, a więc również przychody: z bonów pieniężnych NBP, obligacji skarbowych i obligacji BPS, transakcji związanych z zakupem i wykupem tych papierów wartościowych dokonywanym w trakcie roku obrotowego, przychody uzyskane w postaci dyskonta i odsetek od tych papierów wartościowych oraz przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji.

W tym miejscu podkreślenia wymaga, że limit przychodów 1.200.000 euro, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, w brzmieniu do 31 grudnia 2019 r. (w którym uwzględnia się wszystkie przychody osiągnięte w roku podatkowym, w tym również przychody ze sprzedaży) nie jest równoznaczny z limitem 1.200.000 euro przychodów ze sprzedaży określonego dla małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop (do którego należy sumować jedynie wartość wszystkich przychodów stanowiących przychody ze sprzedaży).

W opisie sprawy Bank wskazał, że wartość wszystkich przychodów, które Bank osiągnął w roku podatkowym 2019 nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Tym samym, spełniony został drugi z warunków koniecznych do spełnienia aby możliwe było zastosowanie art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, tzn. przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej 1.200.000 euro.

Zatem Wnioskodawcy w roku podatkowym 2019 przysługiwało prawo do opłacania podatku dochodowego od osób prawnych według 9% stawki, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 lit. a updop, w roku tym nie nastąpiły bowiem zdarzenia określone w art. 19 ust. 1a i ust. 1b updop.

Odnosząc się natomiast do zakresu objętego drugą częścią pytania nr 2, dotyczącego ustalenia, czy Bank powinien dokonać korekty podatku dochodowego za 2019 r., wskazać należy że zgodnie z art. 81 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Ponadto, w myśl art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

W związku z powyższym, Bank może dokonać korekty zeznania podatkowego za 2019 r. obliczając podatek według stawki 9%.

Tym samym stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, z którego wynika, że Bank jest uprawniony do zastosowania stawki preferencyjnej 9% podstawy opodatkowania w 2019 r. i co za tym idzie dokonania korekty podatku dochodowego za 2019 rok przy zastosowaniu stawki preferencyjnej 9% jest prawidłowe.

Ad. Pytanie nr 3

Odnosząc się natomiast do możliwości zastosowania przez Bank obniżonej stawki 9% w 2020 r. należy wskazać, że warunkiem zastosowania preferencyjnej stawki podatkowej jest posiadanie przez Wnioskodawcę statusu małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop.

Skoro zatem w 2019 r. wartość przychodów ze sprzedaży Wnioskodawcy wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 2.000.000 euro wyrażonej w złotych, to oznacza, że Bank posiada w 2020 r. status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ww. ustawy.

Organ zauważa, że stawka 9% podstawy opodatkowania ma zastosowanie do podatników posiadających status małego podatnika, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu Bank straci prawo do stosowania obniżonej stawki podatku.

W stanowisku do powyższego pytania wskazano, że Bank w 2019 r. osiągnął wartość przychodów ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług (bez uwzględnienia przychodów z dyskonta i odsetek od papierów wartościowych utrzymywanych do terminów zapadalności oraz przychodów z rozwiązania rezerw), która nie przekroczyła równowartości 2.000.000,00 euro, tj. 8.747.000,00 zł. Ponadto Bank również wskazał, że przewiduje, iż wartość wszystkich przychodów, które osiągnie w roku podatkowym 2020 nie przekroczy w żadnym wypadku kwoty 1.200.000,00 euro, tj. 5.110.000,00 zł, ponieważ na dzień 30 września 2020 r. łączna wartość przychodów Banku według ewidencji księgowej wyniosła 2.733.022.94 zł.

Skoro w 2020 r. Bank posiada status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop, jak również wszystkie przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczą równowartości 1.200.000,00 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, to Bank może zastosować 9% stawkę podatku dochodowego za 2020 r.

Tym samym, stanowisko Banku w zakresie pytania nr 3, należy uznać za prawidłowe.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy:

  • wartość papierów wartościowych utrzymywanych do terminu zapadalności, tj. bonów pieniężnych NBP, obligacji skarbowych i obligacji BPS, transakcje związane z zakupem i wykupem tych papierów wartościowych dokonywanym w trakcie roku obrotowego, przychody uzyskane w postaci dyskonta i odsetek od tych papierów wartościowych oraz przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji, Bank powinien brać pod uwagę przy wyliczaniu przychodów ze sprzedaży uprawniających do uzyskania statusu małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe,
  • na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2018 Bank posiada w roku 2019 status małego podatnika i może zastosować preferencyjną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych, a co za tym idzie dokonać korekty podatku za 2019 rok obliczając podatek według stawki preferencyjnej 9% jest prawidłowe,
  • na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wyliczonych przychodów ze sprzedaży za rok 2019 Bank posiada w roku 2020 status małego podatnika i może stosować preferencyjną stawkę do wyliczenia należnego podatku 9% od przychodów innych niż z zysków kapitałowych jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej