czy w przedstawionym stanie faktycznym spółka nieskutecznie złożyła informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a u.p.d.o.p., a tym samym uz... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.367.2021.1.AR

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 26.10.2021, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.367.2021.1.AR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

czy w przedstawionym stanie faktycznym spółka nieskutecznie złożyła informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a u.p.d.o.p., a tym samym uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 sierpnia 2021 r., (data wpływu 26  sierpnia 2021 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w  przedstawionym stanie faktycznym spółka nieskutecznie złożyła informację, o której mowa w  art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a u.p.d.o.p., a  tym samym uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych – jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 26 sierpnia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w przedstawionym stanie faktycznym spółka nieskutecznie złożyła informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a u.p.d.o.p., a  tym samym uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawcą jest spółka jawna - jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej - prowadząca działalność gospodarczą pod firmą A sp. j. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca). Głównym przedmiotem działalności spółki jest realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (PKD 41.10.Z). Oprócz tego, spółka zajmuje się także działalnością związaną z:

1)  robotami budowlanymi związanymi ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i  niemieszkalnych (PKD 41.20.Z);

2)  przygotowaniem terenu pod budowę (PKD 43.12.Z);

3)  wykonywaniem pozostałych instalacji budowlanych (PKD 43.29.Z);

4)  pozostałym doradztwem w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z);

5)  działalnością w zakresie architektury (PKD 71.11 Z);

6)  działalnością w zakresie specjalistycznego projektowania (PKD 74.1 O Z)

Wspólnikami spółki jest Pan X. - osoba fizyczna, która oprócz statusu wspólnika spółki prowadzi także jednoosobową działalność gospodarczą, oraz spółka z ograniczoną odpowiedzialnością działająca pod firmą B sp. z o.o. (dalej: spółka z o.o.). Wspólnikami spółki nie są zatem tylko osoby fizyczne.

Spółka powstała z przekształcenia  spółki komandytowej, działającej pod firmą B spółka z  ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: spółka komandytowa). Przekształcenie zostało dokonane na podstawie art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1526 ze zm.) - tym samym spółka jest następcą prawnym spółki komandytowej, a tym samym zgodnie z art. 553 k.s.h. przysługują jej wszelkie uprawnienia i  obowiązki, które przysługiwały spółce komandytowej.

W dniu 19 lutego 2021 r. spółka komandytowa złożyła wniosek o przekształcenie do sądu rejestrowego. Przekształcenie to nastąpiło faktycznie w dniu 19 marca 2021 r. (data wpisu do KRS). W toku przekształcenia nie doszło do żadnych zmian w strukturze wspólników Spółki - wspólnikami spółki są te same podmioty, które były wspólnikami spółki komandytowej (Pan X. oraz spółka z o.o ), identyczny jest również udział poszczególnych wspólników w zyskach i  stratach spółki.

Informacja ta ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia nabycia przez spółkę statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, w związku ze zmianami dokonanymi na mocy ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123) - dalej: ustawa zmieniająca.

Przed przekształceniem w formę spółki jawnej, spółka komandytowa złożyła oświadczenie o  którym mowa w art. 12 ust. 2 ustawy zmieniającej, zgodnie z którym miała być objęta opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych w późniejszym terminie, tj. od dnia 1 maja 2021 r. Ponadto, na postawie art. 12 ust. 4 ustawy zmieniającej, spółka komandytowa postanowiła przedłużyć rok obrotowy do dnia 30 kwietnia 2021 r., tj. do utraty statusu podmiotu transparentnego podatkowo. Oświadczenia te spółka komandytowa za pośrednictwem przesyłki pocztowej nadanej w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w  rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1041), złożyła naczelnikowi właściwego Urzędu Skarbowego w dniu 30 grudnia 2020 r.

Po przekształceniu natomiast, pierwszy rok obrotowy Spółki zakończy się w dniu 31 grudnia 2021 r., zaś każdy kolejny rok obrotowy Spółki będzie pokrywać się z rokiem kalendarzowym.

W dniu 1 kwietnia 2021 r. (w ciągu 14 dni od dnia rejestracji przekształcenia) spółka złożyła, za pośrednictwem przesyłki pocztowej nadanej w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w  rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 1041), informację o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a u.p.d.o.p., tj. dotyczącą podatników podatku dochodowego, którzy bezpośrednio lub pośrednio posiadają prawo do udziału w zysku tej spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym spółka nieskutecznie złożyła informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a u.p.d.o.p., a tym samym uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych?

W ocenie Wnioskodawcy, spółka nieskutecznie złożyła informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a u.p.d.o.p., a tym samym uzyskała status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Ustawą zmieniającą wprowadzone zostały przepisy, których skutkiem jest możliwość uzyskania przez spółkę jawną, w określonych okolicznościach, statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1a u.p.d.o.p., spółka jawna posiadająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, gdy wspólnikiem tej spółki są także inne podmioty niż osoby fizyczne, może uzyskać status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, w sytuacji, w której:

1)  przed rozpoczęciem roku obrotowego nie przekaże informacji według ustalonego wzoru o  podatnikach podatku dochodowego, którzy bezpośrednio lub pośrednio posiadają prawo do udziału w zysku tej spółki, bądź

2)  nie dokonają aktualizacji informacji o której mowa w punkcie 1 powyżej, w przypadku gdy w  składzie tych podatników dokonają się zmiany - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych zmian.

Organem, do którego należy przekazać ww. informacje, jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na siedzibę tej spółki, a także naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla każdego z podatników, którzy bezpośrednio, lub pośrednio posiadają prawo do udziału w zysku z tej spółki.

Wzór, według którego należy złożyć taką informację, został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 stycznia 2021 r. w sprawie wzoru informacji o podatnikach podatku dochodowego posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 87).

W art. 21 ustawy zmieniającej wprowadzono przepis, zgodnie z którym informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a u.p.d.o.p. należy złożyć według stanu faktycznego na dzień:

1)  1 stycznia 2021 r - dla spółek jawnych, które rozpoczęły działalność przed dniem 1 stycznia 2021 r.;

2)  na dzień rozpoczęcia działalności - dla spółek jawnych, które rozpoczęły działalność pomiędzy 1 stycznia 2021 r. a 31 stycznia 2021 r.


Powyższe przepisy nie znajdują jednak odniesienia do spółek jawnych, które powstały po 31  stycznia 2021 r., w tym z przekształcenia z innej spółki (np. spółki komandytowej) jak w  przypadku spółki. W związku z tym, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy w jego przypadku doszło do skutecznego złożenia informacji pozwalającej zachować spółce status podmiotu transparentnego podatkowo.


W odpowiedzi z dnia 15 lutego 2021 r. na interpelację poselską nr 18645 (Znak: DD5.054.8.2021), Ministerstwo Finansów wskazało, że w przypadku spółki jawnej, która powstała w wyniku przekształcenia z innej spółki (np. spółki komandytowej) należy wyróżnić dwie sytuacje:

1)  gdy w wyniku przekształcenia doszło do zmiany w składzie wspólników, lub w prawach do udziału w zyskach spółki - w tym przypadku nowo powstała spółka jawna powinna w ciągu 14 dni od dnia rejestracji przekształcenia w Krajowym Rejestrze Sądowym dokonać zgłoszenia informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a u.p.d.o.p.;

2)  gdy w wyniku przekształcenia nie doszło do zmiany, zarówno w składzie wspólników jak również w prawach do udziału w zyskach spółki - w tym przypadku zgłoszenia informacji, o  której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a u.p.d.o.p. powinna dokonać spółka przekształcana, przed dniem rejestracji przekształcenia w spółkę jawną w Krajowym Rejestrze Sądowym.


Stanowisko takie zostało także potwierdzone w indywidualnych interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, m.in.:

1)  z 4 czerwca 2021 r., Znak: 0115-KDIT1.4011.189.2021.4.MR, w której organ podatkowy za prawidłowe uznał stanowisko podatnika, zgodnie z którym, w przypadku przekształcenia spółki komandytowej w spółkę jawną, podczas którego nie dojdzie do zmian zarówno w  składzie wspólników tej spółki, jak również w prawach do udziału w zysku z tej spółki, sposobem na skuteczne zawiadomienie organów podatkowych o składzie wspólników spółki jawnej jest złożenie wymaganych informacji jeszcze przez spółkę komandytową, tj. Spółkę Przekształcaną. Informacja ta powinna zostać złożona po podjęciu przez Wspólników uchwały o Przekształceniu, a przed rejestracją Przekształcenia w Krajowym Rejestrze Sądowym. Takie podejście spełnia cel ustawy, którym jest jak najwcześniejsze (tj. jeszcze przed powstaniem spółki jawnej) przekazanie informacji o składzie wspólników spółki jawnej i ich udziałach w zyskach spółki jawnej;

2)  z 13 maja 2021 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.113.2021.1.PB, w której organ podatkowy przyjął, że stwierdzić należy, że za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym, złożenie przez Spółkę komandytową informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej, przed przekształceniem Spółki komandytowej w Spółkę jawną, będzie skuteczne w tym sensie, że Spółka jawna będąca następcą prawnym Spółki komandytowej (w wyniku przekształcenia) nie będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, a przychody i koszty spółki jawnej będą rozliczane przez jej wspólników na zasadach przewidzianych art. 5 ustawy o p.d.o.p

3)  z 30 kwietnia 2021 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.72.2021.2.MS, w którym organ podatkowy stwierdził, że stanowisko Wnioskodawcy sprowadzające się do twierdzenia, że Wnioskodawca przed dniem wpisu przekształcenia przez Krajowy Rejestr Sądowy złoży do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę Wnioskodawcy oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego wspólnika podatnika osiągającego dochody z takiej spółki urzędzie skarbowym informację o wspólnikach takiej spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, w związku z tym, Wnioskodawca po przekształceniu w spółkę jawną nie będzie objęty zakresem podmiotowym ustawy o CIT, a  tym samym przepisy ustawy o CIT nie znajdą wobec Wnioskodawcy zastosowania na podstawie art. 1 ust. 3 pkt 1 a ustawy o CIT od dnia przekształcenia należało uznać za prawidłowe.

Jak już wskazano, w wyniku przekształcenia nie doszło w spółce do zmian, zarówno co do składu wspólników (wspólnikami pozostał Pan X. oraz spółka z o.o ), jak też w zakresie udziału w  zyskach poszczególnych wspólników (podział zysków jest dokładnie taki sam, jaki obowiązywał przed przekształceniem w spółce komandytowej).

Spółka złożyła informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a u.p.d.o.p. w dniu 1 kwietnia 2021 r. za pośrednictwem przesyłki pocztowej nadanej w placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z  2020 r. poz. 1041), tj. w terminie 14 dni od dnia przekształcenia, które nastąpiło w  dniu 18 marca 2021 r. (wpis przekształcenia do Krajowego Rejestru Sądowego).

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę przytoczone stanowisko Ministerstwa Finansów oraz organów podatkowych, w opinii Wnioskodawcy, Spółka nieskutecznie złożyła informację, o  której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a u.p.d.o.p , a tym samym uzyskała ona status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 5 u.p.d.o.p., spółka jawna, która nabyła status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych w wyniku niezłożenia skutecznie oświadczenia, o którym mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a u.p.d.o.p., będzie podatnikiem tego podatku do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru, tym samym nie może ona w żaden sposób utracić tego statusu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy .

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Stosownie do art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych. Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.