
Temat interpretacji
W zakresie zasad regulujących możliwość skorzystania przez Spółkę z preferencji dotyczących opodatkowania spółek holdingowych.
Interpretacja indywidualna– stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia Czy warunek, zgodnie z którym Spółka Holdingowa nie może korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT jest spełniony, jeżeli Spółka Holdingowa korzystała z takich zwolnień przed rokiem 2022, a zatem przed wejściem w życie przepisów o opodatkowaniu spółek holdingowych – jest prawidłowe. W pozostałym zakresie Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z dnia 25 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zasad regulujących możliwość skorzystania przez Spółkę z preferencji dotyczących opodatkowania spółek holdingowych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzeń przyszłych
Wnioskodawca – Spółka Akcyjna (dalej: „Spółka” lub „Spółka Holdingowa”) jest podmiotem posiadającym osobowość prawną, podlegającym w Polsce obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „podatek CIT") od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce ich osiągania (Spółka podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu). Spółka jest także zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy. Spółka nie tworzy podatkowej grupy kapitałowej w rozumieniu art. 1a ustawy o CIT.
Spółka nie korzysta także ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT, a jednocześnie w okresie od 1 stycznia 2022 r. do dnia złożenia wniosku nie korzystała ze zwolnień z art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.
Spółka prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w obszarze produkcji i wydawania gier komputerowych, w szczególności gier wydawanych na platformach mobilnych. Gry produkowane przez Spółkę są udostępniane i sprzedawane zarówno w kraju, jak i za granicą. Akcje Spółki są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych (GPW) w Warszawie.
Spółka nie posiada wiedzy, jakoby którykolwiek z jej akcjonariuszy (inny niż osoba fizyczna) był podmiotem mającym siedzibę lub zarząd lub zarejestrowanym lub położonym na terytorium lub w kraju:
wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Struktura kapitałowa i organizacyjna Grupy
Spółka funkcjonuje w ramach Grupy (dalej: „Grupa”) - międzynarodowej grupy podmiotów powiązanych kapitałowo, zlokalizowanych obecnie w Polsce, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. W ramach Grupy stworzono kilkaset gier udostępnianych przez cyfrowe sklepy użytkownikom na całym świecie.
W ramach Grupy Spółka jest podmiotem dominującym i posiada w sposób bezpośredni udziały (akcje) w spółkach zależnych (dalej: „Spółki Zależne”), oraz innych podmiotach (innych spółkach) tj.:
Spółkach będących polskimi rezydentami podatkowymi (w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT), prowadzących działalność w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych;
Spółkach z siedzibą poza granicami Polski, prowadzących działalność w formie spółek kapitałowych (spółek posiadających osobowość prawną), które podlegają w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i które nie korzystają ze zwolnienia z tego opodatkowania (jednocześnie spółki te nie mają siedziby ani zarządu i nie są zarejestrowane ani położone na terytorium lub w kraju, o których mowa w art. 24m pkt 4 lit. c) ustawy o CIT).
Każdorazowo Spółka posiada całość lub co najmniej 10% udziałów (akcji) Spółek Zależnych przez okres co najmniej 1 roku bezpośrednio na podstawie tytułu własności.
Spółki Zależne:
co do zasady, nie posiadają i nie będą posiadały udziałów w innych spółkach;
nie posiadają i nie będą posiadały tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze;
nie tworzą i nie będą tworzyły podatkowej grupy kapitałowej;
nie korzystają i nie będą korzystały ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.
W ramach rozwoju swojej działalności Spółka planuje nabycie udziałów w innej spółce z siedzibą poza terytorium Polski oraz Unii Europejskiej, poprzez którą realizowane będą kolejne projekty gospodarcze (dalej: „Nowa Spółka”).
Nabywana Nowa Spółka będzie:
miała osobowość prawną, będzie podlegała w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie będzie korzystała ze zwolnienia z tego opodatkowania,
nie będzie miała siedziby ani zarządu i nie będzie zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju: (i) wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2, (ii) wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej, lub (iii) z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych,
oraz będzie spełniała warunki opisane dla spółki zależnej, przy czym w określonym czasie po nabyciu jej udziałów (akcji) przez Wnioskodawcę Nowa Spółka „będzie posiadała więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki”, z uwagi na zastaną strukturę organizacyjną.
Jednocześnie, w przyszłości i co najmniej po upływie 1 roku od nabycia udziałów (akcji) Nowej Spółki planowana jest wypłata dywidendy przez Nową Spółkę na rzecz Spółki (Wnioskodawcy).
W ramach wypłaty dywidendy:
Nowa Spółka nie będzie spełniała warunków, o których mowa w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b i c, w roku podatkowym, w którym wypłacana będzie dywidenda, lub w którymkolwiek z 5 lat podatkowych poprzedzających ten rok;
wypłacana dywidenda w jakiejkolwiek formie nie będzie podlegała zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, odliczeniu od dochodu, podstawy opodatkowania lub od podatku przez zagraniczną spółkę zależną;
Nowa Spółka, na dzień wypłaty dywidendy, nie będzie już posiadała udziałów w kapitale innej spółki.
Końcowo, udziały i akcje w krajowych i zagranicznych spółkach zależnych Wnioskodawcy mogą być przedmiotem sprzedaży (odpłatnego zbycia) na rzecz podmiotu niepowiązanego. Sprzedawane udziały lub akcje nie będą dotyczyły spółek zależnych, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 5 września 2022 r. wskazano m.in. że planowane jest, iż zagraniczne spółki zależne będą w przyszłości wypłacać dywidendę na rzecz Wnioskodawcy.
Pytania
Czy warunek, zgodnie z którym Spółka Holdingowa nie może korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT jest spełniony, jeżeli Spółka Holdingowa korzystała z takich zwolnień przed rokiem 2022, a zatem przed wejściem w życie przepisów o opodatkowaniu spółek holdingowych?
Czy warunek, zgodnie z którym Spółka Holdingowa nie może korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT dotyczy jedynie roku podatkowego, w którym Spółka planuje korzystać ze zwolnień z art. 24n lub art. 24o ustawy o CIT, a zatem w przypadku, gdy skorzystanie ze zwolnień o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT miało miejsce w roku podatkowym innym niż rok korzystania ze zwolnień z art. 24n lub art. 24o ustawy o CIT (i jednocześnie po 31 grudnia 2021 r.), fakt ten nie wpływa na prawo do zwolnienia?
Czy warunek, zgodnie z którym Spółka Holdingowa nie może korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT jest spełniony, jeżeli Spółka będzie korzystała z tych zwolnień jedynie w stosunku do spółek zależnych (krajowych lub zagranicznych), w stosunku do których nie będzie planowała (i korzystała) ze zwolnień z art. 24n lub 24o ustawy o CIT, a zatem zastosowanie ww. zwolnień nie wpłynie na status Wnioskodawcy jako spółki holdingowej w stosunku do pozostałych spółek zależnych?
Czy w przypadku, gdyby krajowa spółka zależna zastosowała zwolnienie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT w stosunku do dywidendy wypłacanej Wnioskodawcy i wypłaciła dywidendę w pełnej kwocie, Wnioskodawca nie utraci prawa do korzystania z opodatkowania spółek holdingowych (i zwolnień przewidzianych w tych przepisach), jeżeli opodatkuje dywidendę w sposób przewidziany w art. 24n ustawy o CIT, tj. w zakresie 5% niepodlegających zwolnieniu?
Czy warunek, zgodnie z którym udziałowcem (akcjonariuszem) Spółki Holdingowej nie może być podmiot mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju wymienionym w art. 24m pkt 2 lit e), w przypadku podatnika będącego spółką publiczną, dotyczy jedynie akcjonariuszy niebędących osobami fizycznymi, którzy posiadają co najmniej 5% praw głosu Wnioskodawcy, o których mowa w art. 69 i 69a Ustawy o ofercie?
Czy na potrzeby zastosowania zwolnienia z art. 24n ustawy o CIT w przypadku spółek zależnych należy uwzględnić okres posiadania udziałów (akcji) w tych podmiotach także przed rokiem 2022?
Czy na potrzeby zastosowania zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT w przypadku spółek zależnych należy uwzględnić okres posiadania udziałów (akcji) w tych podmiotach także przed rokiem 2022?
Czy na potrzeby zastosowania zwolnienia z art. 24n ustawy o CIT w przypadku spółek zależnych wystarczającej jest, aby spółka zależna nie posiadała udziałów (akcji) w kapitale innej spółki w ilości większej niż 5% na dzień wypłaty dywidendy?
Czy na potrzeby zastosowania zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT w przypadku spółek zależnych wystarczające jest, aby spółka zależna nie posiadała udziałów (akcji) w kapitale innej spółki w ilości większej niż 5% na dzień wypłaty zbycia udziałów (akcji) w tej spółce zależnej?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
Warunek, zgodnie z którym Spółka Holdingowa nie może korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT jest spełniony, jeżeli Spółka Holdingowa korzystała z takich zwolnień przed rokiem 2022, a zatem przed wejściem w życie przepisów o opodatkowaniu spółek holdingowych.
Warunek, zgodnie z którym Spółka Holdingowa nie może korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT dotyczy jedynie roku podatkowego, w którym Spółka planuje korzystać ze zwolnień z art. 24n lub 24o ustawy o CIT, a zatem w przypadku, gdy skorzystanie ze zwolnień o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT miało miejsce w roku podatkowym innym niż rok korzystania ze zwolnień z art. 24n lub 24o ustawy o CIT (i jednocześnie po 31 grudnia 2021 r.), fakt ten nie wpływa na prawo do zwolnienia.
Warunek, zgodnie z którym Spółka Holdingowa nie może korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT jest spełniony, jeżeli Spółka będzie korzystała z tych zwolnień jedynie w stosunku do spółek zależnych (krajowych lub zagranicznych), w stosunku do których nie będzie planowała (i korzystała) ze zwolnień z art. 24n lub 24o ustawy o CIT, a zatem zastosowanie ww. zwolnień nie wpłynie na status Wnioskodawcy jako spółki holdingowej w stosunku do pozostałych spółek zależnych i możliwości skorzystania ze zwolnień z art. 24n i 24o w stosunku do tych innych spółek.
W przypadku, gdyby krajowa spółka zależna zastosowała zwolnienie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT w stosunku do dywidendy wypłacanej Wnioskodawcy i wypłaciła dywidendę w pełnej kwocie, Wnioskodawca nie utraci prawa do korzystania z opodatkowania spółek holdingowych (i zwolnień przewidzianych w tych przepisach), jeżeli opodatkuje dywidendę w sposób przewidziany w art. 24n ustawy o CIT, tj. w zakresie 5% niepodlegających zwolnieniu.
Warunek, zgodnie z którym udziałowcem (akcjonariuszem) Spółki Holdingowej nie może być podmiot mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju wymienionym w art. 24m pkt 2 lit e), w przypadku podatnika będącego spółką publiczną, dotyczy jedynie akcjonariuszy niebędących osobami fizycznymi, którzy posiadają co najmniej 5% praw głosu Wnioskodawcy, o których mowa w art. 69 i 69a Ustawy o ofercie.
Na potrzeby zastosowania zwolnienia z art. 24n ustawy o CIT w przypadku spółek zależnych należy uwzględnić okres posiadania udziałów (akcji) w tych podmiotach także przed rokiem 2022.
Na potrzeby zastosowania zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT w przypadku spółek zależnych należy uwzględnić okres posiadania udziałów (akcji) w tych podmiotach także przed rokiem 2022.
Na potrzeby zastosowania zwolnienia z art. 24n ustawy o CIT w przypadku spółek zależnych wystarczające jest, aby spółka zależna nie posiadała udziałów (akcji) w kapitale innej spółki w ilości większej niż 5% na dzień wypłaty dywidendy na rzecz Wnioskodawcy, a fakt wcześniejszego posiadania takich udziałów (akcji) nie pozbawia Wnioskodawcy zwolnienia.
Na potrzeby zastosowania zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT w przypadku spółek zależnych wystarczającej jest, aby spółka zależna nie posiadała udziałów (akcji) w kapitale innej spółki w ilości większej niż 5% na dzień zbycia udziałów (akcji) w tej spółce zależnej, a fakt wcześniejszego posiadania takich udziałów (akcji) nie pozbawia Wnioskodawcy zwolnienia.
Uzasadniając ww. stanowisko wskazali Państwo:
Uwagi ogólne
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105. dalej: „Ustawa Nowelizująca”), do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dodany został rozdział 5b - Opodatkowanie spółek holdingowych.
W rozdziale tym, w art. 24n i 24o, zawarto nowe zwolnienia z opodatkowania dotyczące (i) przychodów z dywidend w części odpowiadającej 95% kwoty tych dywidend oraz (ii) odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego.
Jak wskazano wyraźnie w uzasadnieniu projektu Ustawy Nowelizującej:
Dostrzegając jak ważnym kryterium dla wyboru lokalizacji spółek holdingowych jest system podatkowy danego państwa, a także w odpowiedzi na podnoszone w doktrynie postulaty, proponuje się wprowadzenie reżimu podatkowego, który będzie sprzyjał lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.
Podstawowym celem projektu jest zapewnienie polskim przedsiębiorcom korzystnych warunków zakładania i kontroli grup holdingowych (akumulacja rodzimego kapitału) oraz stworzenie konkurencyjnego otoczenia podatkowego, które będzie sprzyjać powrotowi polskich przedsiębiorców z jurysdykcji zagranicznych.
Dodatkowym celem jest stworzenie dla inwestorów zagranicznych korzystnego środowiska do lokowania w Polsce spółek holdingowych (np. regionalnych), co powinno przełożyć się na wzrost kapitału obecnego w Polsce.
Powyższe uwidacznia cel, jaki przysługiwał projektodawcy, a następnie ustawodawcy w uchwaleniu omawianych przepisów.
W zakresie pytania nr 1
Zdaniem Spółki, warunek, zgodnie z którym Spółka Holdingowa nie może korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT jest spełniony, jeżeli Spółka Holdingowa korzystała z takich zwolnień przed rokiem 2022, a zatem przed wejściem w życie przepisów o opodatkowaniu spółek holdingowych.
Wprawdzie Ustawa Nowelizująca nie przewiduje w tym zakresie żadnych regulacji (tematu nie obejmuje art. 62 Ustawy), zdaniem Wnioskodawcy należy się jednak powołać na treść uzasadnienia. Wskazano tam bowiem wyraźnie, że:
Korzystanie ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT przed datą wejścia w życie ustawy wprowadzającej nowy reżim (tj. przed 1 stycznia 2022 r.) nie wpływa na możliwość stosowania zwolnień z nowego reżimu opodatkowania, przewidzianego w Rozdziale 5b.
Zdaniem Wnioskodawcy treść uzasadnienia potwierdza jedynie oczywisty wniosek, jaki należałoby wyciągnąć z faktu braku przepisów przejściowych oraz celu regulacji. Skoro przed 2022 r. nie było w polskim prawie takich regulacji jak opodatkowanie spółek holdingowych, podatnicy nie mogli przewidzieć jakie wymogi ustawodawca wprowadzi w przyszłości.
A zatem, skorzystanie w przeszłości ze zwolnień nie będzie miało żadnego wpływu na korzystanie z Rozdziału 5b przez Spółkę od 2022 r.
W zakresie pytania nr 2
Zdaniem Spółki, warunek, zgodnie z którym Spółka Holdingowa nie może korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT dotyczy jedynie roku podatkowego, w którym Spółka planuje korzystać ze zwolnień z art. 24n lub 24o ustawy o CIT, a zatem w przypadku, gdy skorzystanie ze zwolnień o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT miało miejsce w roku podatkowym innym niż rok korzystania ze zwolnień z art. 24n lub 24o ustawy o CIT (i jednocześnie po 31 grudnia 2021 r.), fakt ten nie wpływa na prawo do zwolnienia.
Logiczną konsekwencją wywodu zawartego w uzasadnieniu do pytania nr 1 jest także przyjęcie, że skorzystanie ze zwolnień z art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT w roku podatkowym innym niż rok, w którym Spółka Holdingowa stosuje reżim z Rozdziału 5b Ustawy o CIT nie wpływa na prawo do zwolnienia.
Wynika to z faktu, że podatnik może w każdej chwili zdecydować, że chce rozpocząć (lub zakończyć) stosowanie przepisów o opodatkowaniu spółek holdingowych, a żaden przepis ustawy o CIT nie przewiduje jakiegokolwiek okresu wyczekiwania lub nie uzależnia stosowania regulacji od innych, niewymienionych w Rozdziale 5b, warunków.
Co więcej, zasadniczo rozliczenia podatkowe pod rządami ustawy o CIT to rozliczenia roczne (podatek dochodowy to podatek roczny), więc tylko wyraźny przepis ustawy może wprowadzać warunki, które oparte będą na działaniach podatnika w innym roku podatkowym (wcześniejszym lub późniejszym).
W rzeczywistości same przepisy o opodatkowaniu spółek holdingowych wprowadzają takie wyjątki, np. zwolnienie z art. 24n ustawy o CIT nie ma zastosowania, gdy „(...) spółka (ta) spełnia warunki, o których mowa w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. h i c, w roku podatkowym, w którym wypłacana jest dywidenda, lub w którymkolwiek z 5 lat podatkowych poprzedzających ten rok”. A zatem ustawodawca przewidział, że status spółki zależnej jako tzw. zagranicznej jednostki kontrolowanej (CFC) należy badać 5 lat wstecz.
Jeżeli więc racjonalny ustawodawca wskazuje jedynie, że spółka holdingowa „nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4” należy uznać, że dotyczy to jedynie danego okresu (roku podatkowego), w którym podatnik CIT (spółka z o.o. lub S.A.) chce uzyskać status spółki holdingowej. W innym wypadku w treści przepisu nie posłużono by się czasem teraźniejszym („nie korzysta”), a inną konstrukcją jak np. „nie korzystała”.
W zakresie pytania nr 3
Zdaniem Spółki, warunek zgodnie z którym Spółka Holdingowa nie może korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT jest spełniony, jeżeli Spółka będzie korzystała z tych zwolnień jedynie w stosunku do spółek zależnych (krajowych lub zagranicznych), w stosunku do których nie będzie planowała (i korzystała) ze zwolnień z art. 24n lub 24o ustawy o CIT, a zatem zastosowanie ww. zwolnień nie wpłynie na status Wnioskodawcy jako spółki holdingowej w stosunku do pozostałych spółek zależnychi możliwości skorzystania ze zwolnień z art. 24n i 24o w stosunku do tych innych spółek.
Przepisy Rozdziału 5b nie odnoszą się bezpośrednio do relacji pomiędzy art. 20 i 22 ustawy o CIT, wskazując jedynie na wymóg, aby spółka holdingowa nie korzystała z tych zwolnień podatkowych. Jednocześnie, zakresy stosowania zwolnień (i) z art. 20 i 22 oraz (ii) z art. 24n ustawy o CIT są różne, w ten sposób, że przewidują inny zakres zwolnienia, ale także odmienne wymogi.
Przykładowo, w przypadku posiadania udziałów przez okres krótszy niż 12 miesięcy, zastosowanie zwolnienia z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 będzie potencjalnie możliwe (pod warunkiem późniejszego spełnienia wymogu posiadania udziałów 2 lata), podczas gdy zastosowanie art. 24n będzie wykluczone. Analogicznie, zwolnienie z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 nie ogranicza się do spółek o tzw. prostej strukturze (bez spółek zależnych), podczas gdy taki wymóg dotyczy opodatkowania spółek holdingowych. Stąd mogą pojawić się sytuacje, w których dla podatnika skorzystanie ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 będzie korzystniejsze (jako jedyne możliwe).
Zdaniem Wnioskodawcy takie obiektywne okoliczności nie mogą wpływać na status spółki holdingowej, gdyż czyniłoby to ten system opodatkowania nieefektywnym, a także mogło ograniczyć chęć skorzystania z modelu polskiej spółki holdingowej przez wielu inwestorów.
Potwierdza to treść uzasadnienia do Ustawy Nowelizującej, w którym to wskazano:
Podatnik, będący spółką holdingową, będzie miał zatem możliwość:
skorzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT. albo skorzystania ze zwolnień w ramach projektowanego reżimu holdingowego, tj. w odniesieniu do danej spółki zależnej, do skorzystania ze zwolnienia dla dywidend (projektowany art. 24n) oraz zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji tej spółki zależnej (projektowany art. 24o).
Z uzasadnienia wyraźnie wynika, że „podatnik będący spółką holdingową” ma wybór dla zastosowania jednego lub drugiego reżimu opodatkowania (zwolnienia) i to w stosunku do „danej spółki zależnej”. W ocenie Wnioskodawcy takie rozumienie przepisów, zaprezentowane przez autorów projektu nowelizacji jest uzasadnione i nie przeczy mu żaden z innych przepisów ustawy o CIT.
Oczywiście Wnioskodawca zauważa, że ewentualne mieszanie reżimów zwolnień, przykładowo skorzystanie w tym samym roku ze zwolnienia z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT oraz później z art. 24o ustawy o CIT będzie niedopuszczalne. Podatnik powinien dokonać wyboru na dany rok podatkowy, czy w stosunku do „danej spółki zależnej” występuje jako spółka holdingowa, o której mowa w art. 24m ustawy o CIT, czy po prostu jako spółka będąca udziałowcem (akcjonariuszem).
Potwierdza to dalsza część uzasadnienia, w którym wskazano:
Oznacza to, że nie przewiduje się, w odniesieniu do danej spółki zależnej, możliwości łączenia zwolnień z wymienionych powyżej w pkt (i) ze zwolnieniami wskazanymi w pkt (ii) - tj., jeśli spółka holdingowa w odniesieniu do dochodów z danej spółki zależnej stosuje zwolnienie z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT, to wówczas nie może przy zbyciu udziałów lub akcji tej spółki zależnej zastosować zwolnienia z projektowanego art. 24o.
W zakresie pytania nr 4
Zdaniem Spółki, w przypadku, gdyby krajowa spółka zależna zastosowała zwolnienie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT w stosunku do dywidendy wypłacanej Wnioskodawcy i wypłaciła dywidendę w pełnej kwocie, Wnioskodawca nie utraci prawa do korzystania z opodatkowania spółek holdingowych (i zwolnień przewidzianych w tych przepisach), jeżeli opodatkuje dywidendę w sposób przewidziany w art. 24n ustawy o CIT, tj. w zakresie 5% niepodlegających zwolnieniu (stawką 19%).
Art. 20 ust. 3 ustawy o CIT przewiduje zwolnienie dla dywidend otrzymywanych przez podatnika krajowego od spółki zagranicznej. Stanowi o tym wyraźnie przepis, zgodnie z którym „Zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) uzyskiwane przez podatników, o których mowa w ust. 1, z tytułu dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (...)”.
Jednocześnie, zwolnienie dla dywidend krajowych przewiduje art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, zgodnie z którym „Zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Poza kwestią kraju źródła dywidendy, istotną różnicą pomiędzy przepisami jest techniczny sposób ich stosowania.
Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o CIT: „przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:
przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku;
przychodów wymienionych w art. 21, art. 22 i art. 24b, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się przychody wymienione w art. 21, jeżeli są związane z działalnością zakładu”.
Oznacza to, że dochody z dywidend zagranicznych są opodatkowane w ramach rozliczeń podatnika i przez tego podatnika. Dochody z dywidend krajowych w ogóle są wyłączone z wartości dochodu ustalanego w oparciu o art. 7 ustawy (zasady ogólne). Znajduje bowiem do nich zastosowanie (i) zryczałtowane opodatkowanie wynikające z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT lub (ii) zwolnienie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT.
Skutkuje to także tym, że spółka wypłacająca (będąca krajową spółką zależną) nie ma podstawy prawnej, aby stosować (jako płatnik) przepis art. 24n ustawy o CIT. Może ona albo potrącić 19% zryczałtowany podatek dochodowy albo zastosować zwolnienie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, mając świadomość, że spółka holdingowa może następnie uiścić kwotę podatku od 5% wartości dywidendy właśnie w ramach zastosowania art. 24n ustawy o CIT.
Zdaniem Wnioskodawcy, zachowanie spółki zależnej jako płatnika podatku nie wpłynie ostatecznie na prawo Spółki do zastosowania zwolnienia z art. 24n ustawy o CIT.
W zakresie pytania nr 5
Zdaniem Spółki, warunek, zgodnie z którym udziałowcem (akcjonariuszem) Spółki Holdingowej nie może być podmiot mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju wymienionym w art. 24m pkt 2 lit e), w przypadku podatnika będącego spółką publiczną, dotyczy jedynie akcjonariuszy niebędących osobami fizycznymi, którzy posiadają co najmniej 5% praw głosu Wnioskodawcy, o których mowa w art. 69 i 69a Ustawy o ofercie.
System opodatkowania spółek holdingowych bez wątpienia stanowi istotną preferencję w systemie podatku dochodowego. Zrozumiałym jest więc wprowadzenie mechanizmów mających na celu ograniczenie potencjalnych nadużyć. Zwrócono na to uwagę już w uzasadnieniu do projektu Ustawy Nowelizującej:
Spółką holdingową, która będzie mogła korzystać z preferencji, będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółka akcyjna, będąca polskim rezydentem podatkowym. W celu ograniczenia transferu zysków ze sprzedaży udziałów (akcji) do wielopoziomowych, potencjalnie nietransparentnych grup podmiotów. Bezpośrednimi lub pośrednimi udziałowcami (akcjonariuszami) spółki holdingowej nie mogą być podmioty mające siedzibę lub zarząd lub miejsce rejestracji lub położenia:
w jurysdykcjach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową (zgodnie z rozporządzeniami wydawanymi przez Ministra Finansów na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy CIT): lub
w jurysdykcjach wskazanych w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych; lub
w jurysdykcjach, z którymi nie ma podstawy prawnej do wymiany informacji w sprawach podatkowych.
Powyższe nie wpływa na możliwość posiadania statusu udziałowców (akcjonariuszy) spółki holdingowej przez osoby fizyczne.
Niemniej, w przypadku Spółki, która jest spółką publiczną, tj. której akcje są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych, zastosowanie ograniczenia z art. 24m pkt 2 lit. e) ustawy o CIT musi uwzględniać specyfikę sytuacji i uwarunkowania prawne, w jakich działa taka spółka.
W sprawie zastosowanie znajdą przepisy ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1983 z późn. zm., dalej: „Ustawa o ofercie”).
Akcje spółki publicznej, notowanej na GPW podlegają swobodnemu obrotowi, który jest - co do zasady - niezależny od woli i wiedzy Spółki. Jednocześnie, art. 69 Ustawy o ofercie stanowi, że:
Kto:
osiągnął lub przekroczył 5%, 10%, 15°%, 20%, 25%, 33%, 33 i 1/3%, 50%, 75% albo 90% ogólnej liczby głosów w spółce publicznej albo
posiadał co najmniej 5%>, 10%, 15%, 20%, 25%, 33%, 33 i 1/3%, 50%, 75% albo 90% ogólnej liczby głosów w tej spółce, a w wyniku zmniejszenia tego udziału osiągnął odpowiednio 5%, 10%, 15%, 20%, 25%, 33%, 33 i 1/3%, 50%, 75% albo 90% lub mniej ogólnej liczby głosów
- jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić o tym Komisję oraz spółkę, nie później niż w terminie 4 dni roboczych od dnia, w którym dowiedział się o zmianie udziału w ogólnej liczbie głosów lub przy zachowaniu należytej staranności mógł się o niej dowiedzieć, a w przypadku zmiany wynikającej z nabycia lub zbycia akcji spółki publicznej w transakcji zawartej na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu - nie później niż w terminie 6 dni sesyjnych od dnia zawarcia transakcji.
Oznacza to, że spółka publiczna będzie posiadała wiedzę jedynie w sytuacji, gdy akcjonariusz (bezpośredni) osiągnie odpowiedni pułap udziałów (5% i więcej) oraz powiadomi o tym Komisję oraz samą spółkę.
Dalej, art. 69a Ustawy o ofercie stanowi, że „Obowiązki określone w art. 69 spoczywają również na podmiocie, który osiągnął lub przekroczył określony próg ogólnej liczby głosów w związku z:
1) zajściem innego niż czynność prawna zdarzenia prawnego:
3) pośrednim nabyciem akcji spółki publicznej
Zgodnie z art. 4 Ustawy o ofercie, tj. słowniczkiem, przez pojęcie pośredniego nabycia akcji - „rozumie się uzyskanie statusu podmiotu dominującego w spółce kapitałowej lub innej osobie prawnej posiadającej akcje spółki publicznej, lub w innej spółce kapitałowej lub osobie prawnej będącej wobec niej podmiotem dominującym oraz nabycie lub objęcie akcji spółki publicznej przez podmiot bezpośrednio lub pośrednio zależny”.
Zestawiając razem powyższe przepisy należy zauważyć, że spółka publiczna będzie posiadała (o ile akcjonariusz dochowa wymogów Ustawy o ofercie) informacje o swoich akcjonariuszach, tylko, jeżeli przekroczony jest próg posiadania 5% ogólnej liczy głosów.
Zdaniem Spółki, wykładając przepisy Rozdziału 5b ustawy o CIT i wymogu dla spółki holdingowej w kontekście sytuacji prawnej spółki holdingowej powinno prowadzić do konkluzji, że tylko w stosunku do takich (istotnych) akcjonariuszy Spółka powinna przeprowadzać weryfikację, co do ich statusu w kontekście art. 24m pkt 2 lit. e) ustawy o CIT.
Wymogi szersze, tj. zakładające niższy próg wartości akcji (praw głosu), byłoby niemożliwe do wykonania przez spółkę publiczną. Zgodnie z głęboko zakorzenioną zasadą wykładni prawa impossibilium nulla obligatio est (łac. nikt nie jest zobowiązany do rzeczy niemożliwych) nie można żądać od podatnika wykonywania obowiązków niemożliwych do wykonania.
Powyższa konkluzja będzie także zgodna z ogólną klauzulą przeciwko transferowi zysków do krajów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową. W szczególności:
W przypadku gdy dany podmiot posiada znaczący udział (ilość akcji) - sytuacja ta zostanie odpowiednio zidentyfikowana;
Gdyby jednak taki podmiot posiadał jedynie niewielką ilość akcji (i praw głosu), która-według samego ustawodawcy (zgodnie z Ustawą o ofercie) - nie jest warta ujawnienia - nie wpłynie to na stosowanie przepisów o spółkach holdingowych.
Posiadanie tak małego udziału (poniżej progów raportowania) skutkuje też brakiem możliwości zastosowania zwolnień dla wypłaty dywidendy (np. z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT), czy też innych preferencji podatkowych (które nie mają zastosowania w stosunku do tzw. rajów podatkowych). A skoro wypłata zysku w takiej strukturze nie może - z samej zasady - korzystać z takiej preferencji, nie ma także aksjologicznych powodów, aby spółka holdingowa będąca spółką publiczną miała nie korzystać z reżimu przewidzianego dla spółek holdingowych.
Końcowo, należy wskazać, że inna wykładnia przepisów wyłącza z reżimu spółek holdingowych wszystkie spółki publiczne, a także spółki zależne od spółek publicznych (gdyby te miały uzyskać status spółek holdingowych, z uwagi na warunek udziału pośredniego). Zdaniem Wnioskodawcy, takie rozumienie przepisów jest z pewnością niezgodne z zamierzeniem ustawodawcy i powinno być odrzucone.
W zakresie pytania nr 6 i 7
Zdaniem Spółki:
Na potrzeby zastosowania zwolnienia z art. 24n ustawy o CIT w przypadku spółek zależnych należy uwzględnić okres posiadania udziałów (akcji) w tych podmiotach także przed rokiem 2022.
Na potrzeby zastosowania zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT w przypadku spółek zależnych należy uwzględnić okres posiadania udziałów (akcji) w tych podmiotach także przed rokiem 2022.
Zgodnie z art. 24m pkt 2 ustawy o CIT spółka holdingowa powinna spełniać warunek posiadania udziałów w spółce zależnej. Przywołując precyzyjnie treść przepisu mówi on:
„Spółka holdingowa (...) posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej".
Ustawa nowelizująca nie przewidziała żadnych przepisów przejściowych, które rozstrzygałyby wyraźnie sytuację, gdy dane udziały (akcje) były posiadane jeszcze przed 1 stycznia 2022 r. Niemniej, art. 62 Ustawy nowelizującej wskazuje, że „Zwolnienie, o którym mowa w art. 24n ust. 1 ustawy zmienianej w art. 2, ma zastosowanie do dywidend wypłaconych po dniu 31 grudnia 2021 r.”.
Zdaniem Spółki w omawianym wypadku należy uznać, że warunek posiadania udziałów przez okres 1 roku powinien zakładać uwzględnienie (tj. doliczenie) okresu posiadania udziałów (akcji) przed wejściem w życie przepisów o spółkach holdingowych. W innym wypadku przepis art. 62 Ustawy nowelizującej byłby przepisem martwym (pustym), gdyż obowiązek liczenia okresu „1 roku” dopiero od 1 stycznia 2022 r. uniemożliwiałby zastosowanie przepisów o spółkach holdingowych w pierwszym roku ich obowiązywania (w całym roku 2022). Taki wynik wykładni, prowadzący do absurdu, należy bezwzględnie odrzucić.
Skoro więc zwolnienie z art. 24n ustawy o CIT stosuje się do wypłat od 1 stycznia 2022 r. to należy także uznać, że spółka holdingowa uwzględnia okres posiadania udziałów w spółce zależnej przed rokiem 2022.
Można w tym miejscu powołać się także na analogię ze stanowiska Ministra Finansów, zaprezentowanego w piśmie z dnia 15 grudnia 2021 r., Znak: DD5.8203.2.2021 dotyczącego zastosowania art. 22 ust. 4 w stosunku do spółek komandytowych i niektórych spółek jawnych.
W cytowanej interpretacji ogólnej Minister Finansów stwierdził, że „Przy ocenie spełnienia tych warunków [posiadania udziałów przez okres 2 lat - dopisek autora] uwzględnieniu podlega również okres, zanim dana spółka jawna lub komandytowa uzyskała status podatnika CIT, a w przypadku kiedy spółka komandytowa uległa przekształceniu w spółkę jawną albo spółka jawna uległa przekształceniu w spółkę komandytową - również okres poprzedzający takie przekształcenie”.
Sytuacja objęcia CIT spółek komandytowych (i niektórych jawnych) i zastosowane w interpretacji ogólnej rozumienie, iż dla kalkulacji 2-letniego okresu posiadania udziałów należy wziąć pod uwagę „okres, zanim dana spółka (...) uzyskała status podatnika” jest w rzeczywistości bardzo podobna do kwestii stosowania reżimu opodatkowania spółek holdingowych. Stąd, stanowisko Spółki należy uznać za uzasadnione.
W zakresie pytania nr 8 i 9
Zdaniem Spółki:
Na potrzeby zastosowania zwolnienia z art. 24n ustawy o CIT w przypadku spółek zależnych wystarczającej jest, aby spółka zależna nie posiadała udziałów (akcji) w kapitale innej spółki w ilości większej niż 5% na dzień wypłaty dywidendy na rzecz Wnioskodawcy, a fakt wcześniejszego posiadania takich udziałów (akcji) nie pozbawia Wnioskodawcy zwolnienia.
Na potrzeby zastosowania zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT w przypadku spółek zależnych wystarczającej jest, aby spółka zależna nie posiadała udziałów (akcji) w kapitale innej spółki w ilości większej niż 5% na dzień zbycia udziałów (akcji) w tej spółce zależnej, a fakt wcześniejszego posiadania takich udziałów (akcji) nie pozbawia Wnioskodawcy zwolnienia.
Zgodnie z art. 24m pkt 3 lit. b) ustawy o CIT: „Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o spółce zależnej - oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki: (...) nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki.”
W tym miejscu Spółka pragnie przywołać argumentację przytoczoną w zakresie pytania 2 oraz uzupełnić ją o własne rozumienie cyt. wyżej przepisu. Otóż wymóg „nieposiadania” udziałów w „dalszych” spółkach zależnych wyraźnie referuje do momentu, na który spółka zależna ma być uznana za taką (czyli za spółkę zależną w rozumieniu art. 24m ustawy). Skoro spółka zależna ma „nie posiadać” udziałów to należy uznać, że chodzi tu o moment stosowania danej preferencji z art. 24n lub 24o ustawy o CIT.
Fakt, że spółka zależna wyzbędzie się (w jakikolwiek definitywny i zgodny z prawem sposób) udziałów (akcji) i nie będzie ich posiadała na dzień (i) wypłaty dywidendy lub (ii) sprzedaży jej udziałów (akcji) jest całkowicie wystarczający dla zastosowania zwolnienia.
W szczególności, zdaniem Wnioskodawcy nieuzasadnionym byłby wymóg alternatywny, ażeby spółka zależna nie posiadała udziałów (akcji) w takim podmiocie w trakcie całego roku podatkowego, w którym dochodzi do (i) wypłaty dywidendy przez spółkę zależną do spółki holdingowej lub (ii) zbycia udziałów lub akcji w spółce zależnej.
W dniu 15 września 2022 r. wniosek został uzupełniony o dane podmiotów transgranicznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie zauważyć należy, że z treści, niepodlegającego ocenie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że Spółka Akcyjna jest polskim rezydentem podatkowym. Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy. Spółka nie tworzy podatkowej grupy kapitałowej w rozumieniu art. 1a ustawy o CIT. Spółka nie korzysta także ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT, a jednocześnie w okresie od 1 stycznia 2022 r. do dnia złożenia wniosku nie korzystała ze zwolnień z art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT. Spółka prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w obszarze produkcji i wydawania gier komputerowych, w szczególności gier wydawanych na platformach mobilnych. Gry produkowane przez Spółkę są udostępniane i sprzedawane zarówno w kraju, jak i za granicą. Akcje Spółki są notowane na Giełdzie Papierów wartościowych (GPW) w Warszawie. Spółka nie posiada wiedzy, jakoby którykolwiek z jej akcjonariuszy (inny niż osoba fizyczna) był podmiotem mającym siedzibę lub zarząd lub zarejestrowanym lub położonym na terytorium lub w kraju:
wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT, wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej, z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Spółka funkcjonuje w ramach międzynarodowej grupy podmiotów powiązanych kapitałowo, zlokalizowanych obecnie w Polsce, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych. W ramach Grupy stworzono kilkaset gier udostępnianych przez cyfrowe sklepy użytkownikom na całym świecie.
W ramach Grupy Spółka jest podmiotem dominującym i posiada w sposób bezpośredni udziały (akcje) w spółkach zależnych, oraz innych podmiotach (innych spółkach) tj.:
Spółkach będących polskimi rezydentami podatkowymi (w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT), prowadzących działalność w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółek akcyjnych;
Spółkach z siedzibą poza granicami Polski, prowadzących działalność w formie spółek kapitałowych (spółek posiadających osobowość prawną), które podlegają w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i które nie korzystają ze zwolnienia z tego opodatkowania (jednocześnie spółki te nie mają siedziby ani zarządu i nie są zarejestrowane ani położone na terytorium lub w kraju, o których mowa w art. 24m pkt 4 lit. c) ustawy o CIT).
Każdorazowo Spółka posiada całość lub co najmniej 10% udziałów (akcji) Spółek Zależnych przez okres co najmniej 1 roku bezpośrednio na podstawie tytułu własności.
Spółki Zależne:
co do zasady, nie posiadają i nie będą posiadały udziałów w innych spółkach;
nie posiadają i nie będą posiadały tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze;
nie tworzą i nie będą tworzyły podatkowej grupy kapitałowej;
nie korzystają i nie będą korzystały ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.
W ramach rozwoju swojej działalności Spółka planuje nabycie udziałów w innej spółce z siedzibą poza terytorium Polski oraz Unii Europejskiej, poprzez którą realizowane będą kolejne projekty gospodarcze. Nabywana Nowa Spółka będzie:
miała osobowość prawną,
będzie podlegała w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie będzie korzystała ze zwolnienia z tego opodatkowania,
nie będzie miała siedziby ani zarządu i nie będzie zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju: (i) wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2, (ii) wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej, lub (iii) z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych,
oraz będzie spełniała warunki opisane dla spółki zależnej, przy czym w określonym czasie po nabyciu jej udziałów (akcji) przez Wnioskodawcę Nowa Spółka „będzie posiadała więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki”, z uwagi na zastaną strukturę organizacyjną.
Jednocześnie, w przyszłości i co najmniej po upływie 1 roku od nabycia udziałów (akcji) Nowej Spółki planowana jest wypłata dywidendy przez Nową Spółkę na rzecz Spółki (Wnioskodawcy).
W ramach wypłaty dywidendy:
Nowa Spółka nie będzie spełniała warunków, o których mowa w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b i c, w roku podatkowym, w którym wypłacana będzie dywidenda, lub w którymkolwiek z 5 lat podatkowych poprzedzających ten rok;
wypłacana dywidenda w jakiejkolwiek formie nie będzie podlegała zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, odliczeniu od dochodu, podstawy opodatkowania lub od podatku przez zagraniczną spółkę zależną;
Nowa Spółka, na dzień wypłaty dywidendy, nie będzie już posiadała udziałów w kapitale innej spółki.
Udziały i akcje w krajowych i zagranicznych spółkach zależnych Wnioskodawcy mogą być przedmiotem sprzedaży (odpłatnego zbycia) na rzecz podmiotu niepowiązanego. Sprzedawane udziały lub akcje nie będą dotyczyły spółek zależnych, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości. Zagraniczne Spółki Zależne będą na rzecz Wnioskodawcy wypłacały dywidendę.
Odnosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105), do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze. zm., dalej: „ustawa o CIT”) dodany został rozdział 5b – Opodatkowanie spółek holdingowych.
W rozdziale tym, w art. 24n oraz art. 24o ustawy zawarto zwolnienia od opodatkowania: 95% kwoty uzyskanej dywidendy przez spółkę holdingową od spółek zależnych (art. 24n ustawy o CIT) oraz uzyskanych dochodów z tytułu zbycia udziałów/akcji spółki zależnej (art. 24o ustawy o CIT). W obu przypadkach, z uwagi na odstępstwo od reguły powszechności opodatkowania uzyskiwanych przysporzeń znowelizowane przepisy zawierają liczne ograniczenia.
Jak wynika z art. 24n ustawy o CIT:
1. zwalnia się od podatku dochodowego przychody z dywidend, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, uzyskane przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, w części odpowiadającej 95% kwoty tych dywidend.
2. W przypadku gdy dywidendy są wypłacane przez zagraniczną spółkę zależną, odliczenia, o którym mowa w art. 20 ust. 1 i 6, dokonuje się, uwzględniając podatek zapłacony w obcym państwie proporcjonalnie przypadający na 5% kwoty tych dywidend.
3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do dywidend wypłacanych przez zagraniczną spółkę zależną:
1) w przypadku gdy spółka ta spełnia warunki, o których mowa w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b i c, w roku podatkowym, w którym wypłacana jest dywidenda, lub w którymkolwiek z 5 lat podatkowych poprzedzających ten rok;
2) w części, w jakiej wypłacana dywidenda w jakiejkolwiek formie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, odliczeniu od dochodu, podstawy opodatkowania lub od podatku przez zagraniczną spółkę zależną.
4. Przepis ust. 3 pkt 1 nie ma zastosowania do zagranicznej spółki zależnej podlegającej opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, jeżeli spółka ta prowadzi w tym państwie istotną rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepisy art. 24a ust. 18 i 18a stosuje się odpowiednio.
5. W przypadku zastosowania zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, przepisów art. 20 ust. 2 nie stosuje się.
Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej, art. 24n ust. 1 zakłada zwolnienie od opodatkowania otrzymywanej przez spółkę holdingową od spółki zależnej dywidendy wskazanej w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy CIT, w części odpowiadającej 95% kwoty tej dywidendy.
Pozostała część dywidendy, nieobjęta projektowanym zwolnieniem (tj. 5% kwoty dywidendy), będzie podlegała opodatkowaniu CIT w Polsce na zasadach ogólnych dla opodatkowania dywidend, według stawki podatku 19%. Dla uniknięcia wszelkich wątpliwości należy podkreślić, że ta część dywidendy nie będzie objęta zwolnieniami z art. 20 ust. 3 i art. 22 ust. 4 ustawy CIT.
W myśl natomiast art. 24o ustawy o CIT :
1) zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.
2) oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:
1. imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;
2. nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;
3. wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;
4. planowaną datę zawarcia umowy.
3) Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Zatem ustawą zmieniającą wprowadzono do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dodatkową preferencję w postaci zwolnienia z CIT dochodów uzyskiwanych przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów lub akcji w spółce zależnej.
Definicja zagranicznej spółki zależnej została zawarta w art. 24m pkt 4 ustawy o CIT, zgodniez którym:
ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o zagranicznej spółce zależnej – oznacza to spółkę zależną będącą spółką, która spełnia łącznie następujące warunki:
a) ma osobowość prawną,
b) podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania,
c) nie ma siedziby ani zarządu i nie jest zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju: - wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2, - wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej, - z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy między narodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Z kolei zgodnie z definicją określoną w art. 24m pkt 3 ustawy o CIT, spółka zależna to spółka spełniającą łącznie następujące warunki:
a) co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,
b) nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,
c) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,
d) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
e) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.
Powyższe definicje wskazują, że zagraniczną spółką zależną jest spółka, która powinna przede wszystkim spełniać definicję spółki zależnej (art. 24m pkt 3) a ponadto dodatkowe przewidziane ustawą warunki określone dla zagranicznej spółki zależnej (art. 24m pkt 4).
W kontekście wskazanych na wstępie zwolnień istotne jest również ustalenie czy spółka otrzymujące dywidendę/zbywająca udziały (akcje) spełnia warunki do uznania jej za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, nie każda bowiem spółka, która prowadzi faktycznie działalność holdingową stanowić będzie w istocie spółkę holdingową w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na potrzeby skorzystania ze zwolnień, o których mowa w art. 24n i 24o ustawy o CIT.
Jak wynika z ww. art. 24m pkt 2 ustawy o CIT:
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o spółce holdingowej - oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:
a) posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,
b) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,
c) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,
d) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,
e) udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:
– wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,
– wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
– z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
W świetle ww. art. 24m pkt 2 warunkiem uzyskania statusu spółki holdingowej jest posiadanie przez nią, nieprzerwanie przez okres min. 1 roku, bezpośrednio, na podstawie tytułu własności, min. 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej. Ponadto, należy przyjąć, że również pozostałe warunki, wymienione w art. 24m ustawy o CIT, zarówno w odniesieniu do spółki holdingowej, spółki zależnej, krajowej spółki zależnej oraz zagranicznej spółki zależnej, powinny być spełnione przez cały ww. okres.
Podkreślenia wymaga, że w praktyce pierwszym rokiem, w którym będzie możliwe skorzystanie ze zwolnień w reżimie holdingowym będzie rok 2023. Jako, że przepisy o reżimie holdingowym weszły w życie 1 stycznia 2022 roku, ten moment należy uznać za rozpoczynający bieg rocznego okresu, w którym powinny być spełnione warunki, przewidziane w przepisach o reżimie holdingowym.
Reżim holdingowy ma charakter alternatywny wobec zwolnień z art. 20 ust. 3 i art. 22 ust. 4 ustawy o CIT (Dyrektywa PS). Oznacza to, że nie jest możliwe jednoczesne korzystanie ze zwolnień w reżimie holdingowym i Dyrektywy PS przez spółkę holdingową nie tylko w odniesieniu do danej spółki zależnej, ale w przypadku jakiejkolwiek spółki zależnej (jeśli jest ich kilka).
Przez jednoczesne korzystanie ze zwolnień w reżimie holdingowym i Dyrektywy PS należy rozumieć sytuację, w której dochodzi do pokrycia się biegu okresów wymaganych do skorzystania ze zwolnień. Niemniej jednak, powyższe nie wyklucza selektywnego, przemiennego stosowania zwolnień, jeśli nie dochodzi do pokrywania się ww. okresów.
Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej, nowy reżim będzie również alternatywą wobec obecnie funkcjonujących zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy o CIT.
Stosownie więc do art. 20 ust. 3 ustawy o CIT:
Zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) uzyskiwane przez podatników, o których mowa w ust. 1, z tytułu dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3) spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;
4) spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
Zgodnie zaś z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT:
Zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;
3) spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;
4) spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej, podatnik, będący spółką holdingową, będzie miał zatem możliwość:
a)skorzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT; albo
skorzystania ze zwolnień w ramach projektowanego reżimu holdingowego, tj. w odniesieniu do danej spółki zależnej, do skorzystania ze zwolnienia dla dywidend (projektowany art. 24n) oraz zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji tej spółki zależnej (projektowany art. 24o).
Powyższe oznacza, że nie przewiduje się, możliwości łączenia zwolnień z wymienionych powyżej w pkt (a) ze zwolnieniami wskazanymi w pkt (b). Korzystanie ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT przed datą wejścia w życie ustawy wprowadzającej nowy reżim (tj. przed 1 stycznia 2022 r.) nie wpływa na możliwość stosowania zwolnień z nowego reżimu opodatkowania, przewidzianego w Rozdziale 5b. Jednakże istnieje możliwość korzystania z ww. zwolnień naprzemiennie, pod warunkiem, że okresy korzystania z ww. ulg nie będą się wzajemnie pokrywały.
Z tego też względu, zgodzić się należy ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że bez znaczenia dla zachowania warunku, o którym mowa w art. 24m pkt 2 lit. c pozostaje fakt, że Spółka Holdingowa, korzystała będzie ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT przed wejściem w życie przepisów dotyczących opodatkowania spółek holdingowych.
W związku z powyższym stanowisko Spółki w kwestii określonej pytaniem oznaczonym we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Nie sposób natomiast zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż ww. warunek dotyczy jedynie roku podatkowego, w którym Spółka planuje korzystać ze zwolnień z art. 24n lub 24o ustawy o CIT.
Jak wyżej wskazano zwolnienia od opodatkowania są wyjątkiem od zasady, z tego też względu warunki skorzystania z tej preferencji podatkowej wypełnione muszą być ściśle.
Takim warunkiem jest m.in. brak korzystania ze zwolnień podatkowych określonych m.in. w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, w sytuacji gdy dochodzi do pokrycia się biegu okresów wymaganych do skorzystania z tych zwolnień.
Tym samym skorzystanie przez Spółkę z ww. zwolnień od 1 stycznia 2022 r., jeśli w danym roku podatkowym zostanie wypłacona na jej rzecz dywidenda przez Nową Spółkę (bądź jakąkolwiek inną spółkę, która spełniać będzie warunki do uznania za spółkę zależną) i Wnioskodawca skorzysta z preferencji określonej w ww. art. 20 ust 3 lub art. 22 ust. 4 ustawy o CIT do którejkolwiek z tych spółek, spowoduje automatycznie, że Spółka nie będzie mogła być uznana za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 cyt. ustawy, co dla Spółki będzie rodziło określone skutki podatkowe, tj. m.in. brak możliwości skorzystania z preferencji podatkowych, o których mowa w art. 24n lub art. 24o ustawy o CIT, nawet jeśli pozostałe warunki określone dla ww. zwolnień będą spełnione.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.
Odnosząc się natomiast do stanowiska Wnioskodawcy w kwestii określonej pytaniem oznaczonym we wniosku nr 3, wskazać należy, iż wbrew temu co twierdzi Spółka, warunek, zgodnie z którym Spółka Holdingowa nie może korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT nie można uznać za spełniony, jeżeli Spółka będzie korzystała z tych zwolnień jedynie w stosunku do spółek zależnych (krajowych lub zagranicznych) w stosunku do których nie będzie planowała (i korzystała) ze zwolnień z art. 24n lub 24o ustawy o CIT.
Jak wskazano na wstępie, możliwość skorzystania przez Spółkę Holdingową z preferencji określonych w art. 24n lub 24o warunkowana jest spełnieniem przez tą Spółkę warunków określonych w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT definiujących spółkę holdingową na potrzeby skorzystania z ww. zwolnień. Możliwość skorzystania ze zwolnień określonych w tych przepisach stanowi alternatywę wobec zwolnień określonych w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT. Jeżeli zatem w stosunku do którejkolwiek spółki zależnej/zagranicznej spółki zależnej, w tym Nowej Spółki Wnioskodawca skorzysta z możliwości określonej w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, to fakt ten spowoduje, że nie zostanie spełniony warunek określony w art. 24m pkt 2 lit. c ustawy o CIT, co spowoduje że Spółka nie będzie spełniała definicji spółki holdingowej dla celów stosowania zwolnień określonych w art. 24n lub 24o ustawy o CIT. Nie jest bowiem możliwe warunkowanie uznania Spółki za spółkę holdingową w części, tj. w stosunku jedynie do tej spółki zależnej, z której wypłacona zostanie dywidenda/zbyte udziały (akcje). Tym samym zastosowanie zwolnień określonych w art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4 ustawy o CIT wpłynie na status Wnioskodawcy jako spółki holdingowej w stosunku do pozostałych spółek zależnych i możliwości skorzystania ze zwolnień z art. 24n i 24o ustawy o CIT.
W związku z powyższym również w kwestii określonej pytaniem oznaczonym we wniosku nr 3 stanowisko Wnioskodawcy zostało uznane za nieprawidłowe.
Nie można także zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy dot. pytania Nr 4, w którym Wnioskodawca wskazał, że w przypadku, gdyby krajowa spółka zależna zastosowała zwolnienie z art. 22 ust. 4 ustawy o CIT w stosunku do dywidendy wypłacanej Wnioskodawcy i wypłaciła dywidendę w pełnej kwocie, Wnioskodawca nie utraci prawa do korzystania z opodatkowania spółek holdingowych (i zwolnień przewidzianych w tych przepisach), jeżeli opodatkuje dywidendę w sposób przewidziany w art. 24n ustawy o CIT, tj. w zakresie 5% niepodlegających zwolnieniu. Skoro bowiem wypłacając Wnioskodawcy dywidendę krajowa spółka zależna zastosuje do tej dywidendy zwolnienie, o którym mowa w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, to nie można drugi raz do tej samej dywidendy zastosować zwolnienia od opodatkowania na warunkach przewidzianych dla spółek holdingowych i opodatkować w sposób przewidziany w art. 24n ust. 1 ustawy o CIT.
Z tego też względu stanowisko Wnioskodawcy w kwestii określonej pytaniem oznaczonym we wniosku nr 4 uznano za nieprawidłowe.
Odnosząc się natomiast do stanowiska Wnioskodawcy w kwestii określonej pytaniem nr 5 dotyczącej spełnienia warunku określonego w art. 24m pkt 2 lit. e ustawy o CIT w przypadku spółki publicznej wyjaśnić należy, że jak słusznie Wnioskodawca wskazał, z uzasadnienia projektu ustawy wprowadzającej reżim dotyczący opodatkowania spółek holdingowych wynika, m.in., że Spółką holdingową, która będzie mogła korzystać z preferencji, będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółka akcyjna, będąca polskim rezydentem podatkowym. W celu ograniczenia transferu zysków ze sprzedaży udziałów (akcji) do wielopoziomowych, potencjalnie nietransparentnych grup podmiotów, bezpośrednimi lub pośrednimi udziałowcami (akcjonariuszami) spółki holdingowej nie mogą być podmioty mające siedzibę lub zarząd lub miejsce rejestracji lub położenia:
- w jurysdykcjach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową (zgodnie z rozporządzeniami wydawanymi przez Ministra Finansów na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy CIT); lub
- w jurysdykcjach wskazanych w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych; lub
- w jurysdykcjach, z którymi nie ma podstawy prawnej do wymiany informacji w sprawach podatkowych.
Powyższe nie wpływa na możliwość posiadania statusu udziałowców (akcjonariuszy) spółki holdingowej przez osoby fizyczne.
Zauważyć należy, że przedstawiając opis zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał m.in., że nie posiada wiedzy, jakoby którykolwiek z jej akcjonariuszy (inny niż osoba fizyczna) był podmiotem wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT lub wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej, bądź z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.
Jednocześnie w związku z pytaniem nr 5 wniosku Wnioskodawca twierdzi, że w przypadku podatnika będącego spółką publiczną warunek określony w art. 24m pkt 2 lit. e ustawy o CIT dotyczy jedynie udziałowców (akcjonariuszy) Spółki Holdingowej niebędących osobami fizycznymi, którzy posiadają co najmniej 5% praw głosu Wnioskodawcy, o których mowa w art. 69 i 69a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych.
W tym zakresie, Wnioskodawca odwołuje się do treści art. 69 i art. 69a ww. ustawy, z którego wynika w szczególności, że w związku z obrotem akcjami spółki publicznej, notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych, jedynie w sytuacji, gdy akcjonariusz osiągnie lub przekroczy 5% ogólnej liczby głosów w spółce publicznej, bądź posiadał co najmniej 5% lub mniej gdy doszło do zmniejszenia tego udziału, jest zobowiązany niezwłocznie zawiadomić o tym Komisję oraz spółkę.
Zauważyć jednak należy, że określony w art. 24m pkt 2 lit. e ustawy o CIT, warunek spełnienia definicji spółki holdingowej, jako wpływający pośrednio na uzyskanie prawa do zwolnienia określonego w art. 24n bądź art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, należy w pierwszej kolejności rozpatrywać zgodnie z jego literalnym brzmieniem.
Zgodnie z jego treścią, udziałów Wnioskodawcy nie może posiadać, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytoriach lub w krajach określonych w tym przepisie, tj. w tzw. raju podatkowym, kraju wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych, kraju z którym Polska lub UE nie zawarła umowy będącej podstawą wymiany informacji.
Z wniosku nie wynika, by ww. warunek wynikający z art. 24m pkt 2 lit. e ustawy o CIT został spełniony, albowiem Wnioskodawca twierdzi, że spółka publiczna będzie posiadała wiedzę jedynie w sytuacji, gdy akcjonariusz (bezpośredni) osiągnie odpowiedni pułap udziałów (5% i więcej) oraz powiadomi o tym Komisję oraz samą spółkę.
A contrario, przedstawiony opis wskazuje, że spółka publiczna nie będzie posiadała wiedzy o akcjonariuszach zarówno w sytuacji gdy akcjonariusz nie przekroczy progu 5% ogólnej liczby głosów w spółce publicznej, bądź też mimo takiego obowiązku nie ujawni informacji o tym fakcie.
Zatem, na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, nie można wykluczyć, że akcjonariuszami Wnioskodawcy będą również podmioty mające siedzibę lub zarząd lub zarejestrowane, położone na terytoriach lub w krajach określonych w art. 24m pkt 2 lit. e ustawy CIT (tj. w tzw. raju podatkowym, kraju wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych lub kraju z którym Polska lub UE nie zawarła umowy będącej podstawą wymiany informacji).
Niemożliwe jest zatem uznanie spółki publicznej za spółkę holdingową w rozumieniu art. 24m pkt 2 warunkującego możliwość skorzystania ze zwolnień określonych w art. 24n i art. 24o ustawy o CIT w sytuacji, gdy spółka ta nie będzie pozyskiwać informacji o których mowa w art. 24m pkt 2 lit. e ustawy o CIT w stosunku do wszystkich akcjonariuszy tej spółki.
Powyższe uniemożliwia uznanie stanowiska Spółki za prawidłowe, tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie określonym pytaniem nr 5 uznano za nieprawidłowe.
Nie można również zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy dot. pytań nr 6 i 7, że odpowiednio, na potrzeby zastosowania zwolnienia z art. 24n ustawy o CIT w przypadku spółek zależnych należy uwzględnić okres posiadania udziałów (akcji) w tych podmiotach także przed rokiem 2022 oraz że na potrzeby zastosowania zwolnienia z art. 24o ustawy o CIT w przypadku spółek zależnych należy uwzględnić okres posiadania udziałów (akcji) w tych podmiotach także przed rokiem 2022.
Jak już wcześniej zasygnalizowano uznanie spółek, których udziały będą zbywane za spółki zależne jest jednym z warunków uprawniających do skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n i art. 24o ustawy o CIT.
W kontekście przedstawionego opisu sprawy, wskazać należy, że z art. 24m pkt 2 ustawy o CIT wynika, że spółką holdingową może być spółka z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółka akcyjna będąca polskim rezydentem podatkowym, która łącznie spełnia warunki określone w tym przepisie.
Jednym z takich warunków jest posiadanie przez spółkę holdingową nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów lub akcji w kapitale spółki zależnej (art. 24m pkt 2 lit. a ustawy o CIT).
Spełnienie definicji spółki holdingowej, uprawnia do skorzystania przez taką spółkę ze zwolnień określonych w art. 24n i 24o ustawy o CIT, tj. zwolnienia 95% kwoty dywidendy uzyskanej od spółek zależnych, bądź dochodu ze zbycia udziałów/akcji spółki zależnej. Tym samym, jeśli Spółka zamierza skorzystać z ulgi podatkowej musi wypełniać definicję spółki holdingowej w dniu uzyskania dywidendy, o której mowa w art. 24n ust. 1 ustawy o CIT, bądź dochodu, który miałby korzystać ze zwolnienia na podstawie ww. art. 24o ust. 1 ustawy o CIT.
Sformułowane przez Państwa pytania 6 i 7 oraz uzasadnienie do stanowiska wskazują, że w Państwa ocenie wystarczającym jest posiadanie udziałów/akcji w spółkach zależnych przed wprowadzeniem do ustawy o CIT przepisów warunkujących reżim holdingowy.
Państwa zdaniem, warunek posiadania udziałów przez okres roku powinien zakładać uwzględnienie (tj. doliczenie) okresu posiadania udziałów (akcji) przed wejściem w życie przepisów o spółkach holdingowych.
Uzasadniacie Państwo swoje stanowisko tym, że obowiązek liczenia okresu „1 roku” dopiero od 1 stycznia 2022 r. uniemożliwiałby zastosowanie przepisów o spółkach holdingowych w pierwszym roku ich obowiązywania (w całym roku 2022), a taki wynik wykładni, prowadzący do absurdu, należy odrzucić. W powyżej kwestii odwołujecie się Państwo do analogi ww. interpretowanych przepisów do zasad określonych w art. 22 ust. 4 ustawy o CIT potwierdzonych stanowiskiem Ministra Finansów zaprezentowanym w piśmie z 15 grudnia 2021 r. Znak: DD5.8203.2.2021.
Z takim Państwa stanowiskiem nie sposób się zgodzić, albowiem zwolnienie dochodu spółki holdingowej z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki zależnej, na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, czy też zwolnienie wypłaconych przez spółkę zależną dywidend dotyczy spółki holdingowej i spółki zależnej spełniających wszystkie ustawowe warunki określone odpowiednio w art. 24m ustawy o CIT na dzień zaistnienia zdarzenia uprawniającego do zastosowania zwolnienia.
Dywidenda, czy też dochód może korzystać z ww. zwolnień o ile wypłaty dokonuje spółka zależna bądź zbycia dokonuje spółka holdingowa a przedmiotem zbycia są udziały (akcje) w spółce zależnej (krajowej lub zagranicznej).
Skoro jednym z warunków posiadania statusu spółki holdingowej (odpowiednio również spółki zależnej) jest nieprzerwane posiadanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej, który to warunek musi być spełniony już na dzień uzyskania dochodu z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki zależnej, a nie dopiero po uzyskaniu dywidendy, czy też po zbyciu udziałów tej spółki, to późniejsze posiadanie udziałów/akcji w ilości powyżej 10% nie skutkuje automatycznie możliwością skorzystania z ww. zwolnień.
Przepisy rozdziału 5B ustawy o CIT, dotyczące opodatkowania spółek holdingowych, nie przewidują rozwiązań podobnych do zawartych w art. 22 ust. 4b ustawy o CIT, które umożliwiają skorzystanie ze zwolnienia w przypadku kiedy określony okres nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), upływa po dniu uzyskania dochodów.
Z tego też względu, wbrew temu co Państwo twierdzicie pierwszym rokiem podatkowym do skorzystania ze zwolnień określonych w art. 24n, bądź art. 24o ustawy o CIT będzie rok 2023, z uwagi na to że przepisy o reżimie holdingowym weszły w życie 1 stycznia 2022 r.
Reasumując, w realiach niniejszej sprawy, jeżeli na dzień uzyskania dywidendy, bądź zbycia udziałów i akcji nie zostanie spełniony warunek określony w art. 24m pkt 2 lit. a ustawy o CIT oraz brak spełnienia przez spółkę, której udziały/akcje są zbywane warunku określonego w art. 24m pkt 3 lit. a ustawy o CIT, tj. warunku posiadania 10% udziałów (akcji) spółki zależnej wykluczone będzie uznanie Spółki za spółkę holdingową, o której mowa w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, a spółki, której udziały/akcje będą zbywane za spółkę zależną w rozumieniu art. 24m pkt 3 ustawy o CIT, co tym samym wyklucza możliwość skorzystania ze zwolnień przewidzianych w art. 24n ust. 1, czy też art. 24o ust. 1 ustawy o CIT.
Status spółki holdingowej, uprawniający do skorzystania z ww. zwolnień, co do zasady, uzyskają Państwo jeżeli dywidenda zostanie wypłacona bądź zbycie udziałów/akcji nastąpi po okresie 1 roku od nabycia zbywanych udziałów/akcji (a w przypadku nabycia udziałów/akcji do 31 grudnia 2021 r. – 1 roku liczonego od dnia 1 stycznia 2022 r.) i będziecie Państwo posiadali co najmniej 10% udziałów/akcji spółki zależnej.
Mając powyższe na względzie Państwa stanowisko w zakresie określonym pytaniami oznaczonymi we wniosku nr 6 i 7 należało uznać za nieprawidłowe.
Odnosząc się natomiast do kwestii dnia w którym spółka zależna nie może posiadać udziałów (akcji) w kapitele innej spółki w ilości większej niż 5% na potrzeby możliwości zastosowania zwolnienia określonego w art. 24n, bądź art. 24o ustawy o CIT, wskazać należy że jak wskazano w odpowiedzi do pytań nr 6 i 7, warunki określone w art. 24m pkt 2, 3 i/lub 4 powinny być spełnione przez cały okres, w którym Spółka zamierza skorzystać z preferencji podatkowych określonych w ww. art. 24n ust. 1 lub art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, a nie jedynie w momencie gdy dojdzie do uzyskania przysporzenia ze wskazanych w tym przepisach tytułów.
Fakt, że Nowa Spółka „będzie posiadała więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, z uwagi na zastaną strukturę organizacyjną i że spółka w terminie późniejszym ww. spółka wyzbędzie się, w jakikolwiek definitywny i zgodny z prawem sposób udziałów (akcji) i nie będzie ich posiadała na dzień wpłaty dywidendy lub sprzedaży jej udziałów (akcji) nie jest wystarczający dla zastosowania zwolnień.
Na tle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego nie można zatem uznać, że Nowa Spółka spełniać będzie definicję zagranicznej spółki zależnej, o której mowa w art. 24m pkt 4, z uwagi na niespełnienie przez tą spółkę warunku określonego w art. 24m pkt 3 lit. b ustawy o CIT, który to przepis wskazuje, że warunki w nim wymienione muszą być spełnione łącznie. Tym samym wypacana przez tą Spółkę na rzecz Wnioskodawcy dywidenda, o ile nie minie rok od spełnienia tego warunku, nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia określnego w art. 24n ust. 1 ustawy CIT, a w przypadku dochodu ze zbycia udziałów (akcji) tej spółki, jeżeli do zbycia dojdzie przed upływem roku od spełnienia tegoż warunku, nie będzie możliwe do skorzystania przez Spółkę ze zwolnienia określonego w art. 24o ust. 1 ustaw o CIT.
Powyższe zasady zastosowanie znajdują również w przypadku innych powiązanych z Wnioskodawcą spółek, które posiadać będą udziały (akcje) w kapitale innych spółek w ilości większej niż 5%.
Mając powyższe na względzie Państwa stanowisko w kwestii określonej pytaniami oznaczonymi we wniosku nr 8 i 9 należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
