
Temat interpretacji
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, działania Spółki podejmowane w Projekcie można uznać za działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia Spółkę do zastosowania preferencji podatkowej opisanej w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT w zakresie kosztów związanych z realizowanym Projektem?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej który dotyczy ustalenia, czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, działania Spółki podejmowane w Projekcie można uznać za działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia Spółkę do zastosowania preferencji podatkowej opisanej w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT w zakresie kosztów związanych z realizowanym Projektem.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
X sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym od całości osiąganych dochodów.
Spółka nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i pkt 34a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Spółka nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.
Spółka prowadzi działalność badawczo-rozwojową, polegającą na świadczeniu usług doradczo-inżynierskich dla jednostek sektora publicznego i prywatnego. W ramach swojej działalności Spółka opracowuje interdyscyplinarne projekty oparte na wiedzy ekspertów prawnych, ekonomicznych i technicznych. Działalność Spółki skupia się na opracowaniu kompleksowych analiz, mających na celu pełną identyfikację problemu, znalezienie dla niego rozwiązania oraz wskazanie istniejących lub przyszłych zagrożeń i ryzyk. Projekty wykonywane są w takich sektorach gospodarki jak budownictwo, energetyka, transport, ochrona środowiska czy nowe technologie.
W zakresie prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, Spółka ma wątpliwości, czy opisane poniżej prace powinna włączyć do działalności badawczo-rozwojowej oraz czy w z związku z ich realizacją będzie miała prawo do korzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT.
W trakcie prowadzonej działalności Spółce zostało zlecone opracowanie Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla (…) Obszaru Funkcjonalnego - SUMP BydOF (dalej: „Plan Mobilności”, „Projekt”).
Celem podejmowanych prac jest obniżenie negatywnego wpływu istniejących rozwiązań transportowych w Metropolii (…) na środowisko, klimat i ludzi, poprzez zwiększenie udziału przyjaznych środowisku środków transportu. Prowadzone prace w Projekcie obejmują przygotowanie Planu Mobilności wraz z przeprowadzeniem jego promocji oraz dokonaniem strategicznej oceny, w jaki sposób jego realizacja oddziałuje na środowisko Metropolii (…).
Prace podejmowane w Projekcie polegają na udoskonaleniu istniejących rozwiązań transportowo-infrastrukturalnych lub w przypadku braku możliwości ulepszenia - zaprojektowaniu nowych rozwiązań lub stworzeniu nowego Planu Mobilności.
Prace są realizowane w zaplanowany i systematyczny sposób. Spółka zobowiązała się do przedstawienia zamawiającemu wyników prac każdego etapu w ustalonym w umowie terminie. Sposób podziału prac ustalony jest w taki sposób, że kolejnego etapu prac nie da się rozpocząć bez zakończenia poprzedniego etapu.
Spółka w oparciu o założenia projektowe każdorazowo podejmuje decyzję w zakresie uwzględnienia konkretnego etapu w ramach prowadzonego Projektu jako działalność badawczo-rozwojową. Zgodnie z harmonogramem prac, całość Projektu została podzielona na trzy etapy.
Na dzień złożenia niniejszego wniosku, prace Projektowe nie zostały jeszcze ukończone, lecz prowadzone są w obrębie trzeciego etapu prac.
Etap I. Raport Diagnostyczno-Strategiczny.
Głównym celem prac realizowanych w etapie I jest analiza istniejących rozwiązań transportowych na terenie (…) Obszaru Funkcjonalnego (dalej: „Byd OF”). Analiza została wykonana po wcześniejszym poinformowaniu mieszkańców o rozpoczęciu prac nad Planem Mobilności wraz z poznaniem ich oczekiwań, potrzeb, obaw, preferencji dotyczących środków transportowych.
W tym celu realizowane prace odbywały się w następującej kolejności:
1.Inwentaryzacja dokumentów strategicznych związanych z szeroko pojętą zrównoważoną mobilnością (…) Obszaru Funkcjonalnego.
2. Przeprowadzenie wywiadu środowiskowego w postaci badań ankietowych i internetowych, których celem jest poznanie preferencji i zwyczajów komunikacyjnych mieszkańców. Badania zostały przeprowadzone metodami PAPI (z ang. Paper & Pen Personal lnterview) oraz RC (z ang. Random Route).
3. Przeprowadzenie w wybranych przekrojach dróg publicznych (…) Obszaru Funkcjonalnego badań uzupełniających dotyczących pomiaru ruchu drogowego (natężenie ruchu i struktura pojazdów).
4. Przeprowadzanie badań pomiarowych liczby pasażerów transportu zbiorowego (kolejowy i autobusowy) funkcjonującego na terenie (…) Obszaru Funkcjonalnego.
5. Przeprowadzenie wywiadów grupowych z mieszkańcami, celem poznania perspektywy mieszkańców w zakresie ich preferencji komunikacyjnych oraz poziomu satysfakcji z zagospodarowania przestrzennego ich otoczenia lokalnego.
6. Przeprowadzenie indywidualnych rozmów z wybranymi mieszkańcami, celem poznania i omówienia szczegółowych informacji poruszanych w ankietach lub w trakcie wywiadów grupowych.
7. Pozyskanie danych BIG DATA, w ramach których zostały przetworzone dane o podróżach/przemieszeniach kart SIM operatora telefonii komórkowej na terenie (…) Obszaru Funkcjonalnego.
8. Opracowanie wyników danych zebranych w ramach przeprowadzonych badań. Stworzenie dla każdego z rodzaju przeprowadzanych badań odpowiedniej dokumentacji.
9. Przygotowanie diagnozy stanu istniejącego i analizy ruchu na terenie Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego (raport diagnostyczno- strategiczny).
Etap II. Projekt Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej.
Prace realizowane na tym Etapie, skupiają się na opracowaniu dokumentu przyczyniającego się do zmniejszenia zapotrzebowania na transport, zwiększenia udziału przyjaznych środowisku środków transportu, a przy tym zmniejszenia negatywnego oddziaływania transportu na środowisko, klimat i ludzi.
W tym celu realizowane prace polegają na:
1. Opracowaniu modelu ruchu wraz z modelami prognostycznymi dla (…) Obszaru Funkcjonalnego.
Celem prac jest sporządzenie model ruchu dla Byd OF, poprzez połączenie istniejących już modeli ruchu z modelami sporządzonymi przez Spółkę, w zakresie terenów dla których wcześniej model ruchu nie został utworzony. Następnie cały model zostanie zaktualizowany i skalibrowany w oparciu o dostępne pomiary, badania i dane o ruchu ( zebrane w I etapie prac). Model zostanie zaktualizowany dla stanu istniejącej sieci drogowej i transportu zbiorowego. Dodatkowo dla niektórych obszarów Byd OF zostaną wykonane modele prognostyczne w perspektywie 10 i 20 lat w stosunku do modelu bazowego.
Model ruchu wykonany zostanie przy pomocy oprogramowania PTV Visum jako cztero-stadiowy model transportowy obszaru (generacja popytu, rozkład przestrzenny ruchu, wybór środka transportowego, rozkład ruchu na sieci transportowej), o strukturze otwartej i edytowalnej, uwzględniający transport indywidualny, publiczny, towarowy (ciężki i dostawczy), rowerowy oraz przemieszczenia piesze. Model zawierać będzie odwzorowanie istniejącego układu drogowego oraz sieci transportu połączeń zbiorowego w Byd OF. Ponadto model uwzględniać będzie ruch zewnętrzny do obszaru analizy. Na podstawie danych z krajowych modeli ruchu opracowane zostaną macierze ruchu zewnętrznego dla transportu indywidualnego (w podziale na strukturę rodzajową) i zbiorowego (w podziale na transport kolejowy i autobusowy). Funkcjonalność opracowanego modelu ruchu będzie umożliwiała prowadzenia analiz ruchu transportowego dla okresu doby, dla godzin szczytów komunikacyjnych (porannego, popołudniowego), a także określenie efektów zmian w rozkładach jazdy i zmian w zagospodarowaniu przestrzennym.
Dodatkowo, dla tak stworzonego modelu ruchu Spółka wykona:
-rozkład ruchu na sieć transportową w stanie istniejącym z podziałem na poszczególne środki transportu;
-rozkład przestrzenny ruchu w ujęciu globalnym;
-rozkład przestrzenny ruchu w transporcie publicznym z podziałem na poszczególne środki transportu (kolej, tramwaj, autobus);
-rozkład przestrzenny ruchu kołowego z podziałem na ruch kołowy indywidualny i ruch kołowy towarowy;
-rozkład przestrzenny ruchu rowerowego;
-podstawowe wskaźniki określające cechy ruchu drogowego i transportu publicznego w stanie istniejącym.
2. Opracowaniu projektu Plan Mobilności, wskazującego na podstawie wykonanego modelu ruchu, na wymagające zmiany rozwiązania transportowe, pozytywne skutki ich wprowadzania oraz koszty realizacji zmian.
Na tym etapie prac zostaną opracowane i przedstawione wnioski z prowadzonych prac nad modelami ruchu. Zgodnie z harmonogramem prac Plan Mobilności będzie składał się z:
1)Syntezy,
2)Wyciągu z raportu diagnostyczno-strategicznego,
3)Wskazania uwarunkowania i kierunki rozwoju mobilności w układzie zewnętrznym,
4)Wskazania uwarunkowania i kierunki rozwoju mobilności dla analizowanego obszaru (wraz z możliwymi do realizacji działaniami „miękkimi"),
5)Wskazania na etapy rozwoju, priorytety realizacyjne systemu transportowego wraz z informacjami o zagospodarowaniu przestrzennym dla potrzeb symulacji ruchu,
6)Symulacje ruchu,
7)Załączniki (dokumentacja dokonanych analiz i badań).
Etap III. Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko.
Ostatni etap prac polega na:
1.Wykonaniu strategicznej oceny oddziaływania Planu Mobilności na środowisko oraz złożeniu wniosku o uzgodnienie stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
2.Uzyskaniu opinii od Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej odnośnie przeprowadzonej prognozy.
3.Uwzględnieniu informacji wynikających z opinii Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej w prognozie odziaływania Planu Mobilności na środowisko.
4.Sporządzeniu ostatecznej wersji dokumentu Plan Mobilności.
Konsultacje Społeczne.
Dodatkowo każdy Etap wykonanych prac uwzględnia konsultacje społeczne z mieszkańcami (…) Obszaru Funkcjonalnego. Konsultacje społeczne są wykonywane w sposób zaplanowany i systematyczny. Celem przeprowadzenia konsultacji jest poznanie opinii mieszkańców na temat wyników przeprowadzonych badań, sporządzonych koncepcji i założeń Projektu. Konsultacje służą do określenia prawidłowego kierunku dalszych prac.
W trakcie prowadzonych prac, Spółka nie korzystała z usług podwykonawców. Od pierwszego do ostatniego etapu prac, Projekt realizowany jest wyłącznie przez pracowników Spółki.
Część podejmowanych w projekcie prac ma na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń. Taki cel posiada etap I projektu, polegający na agregacji danych o aktualnych rozwiązaniach infrastrukturalnych i przygotowaniu raportu diagnostyczno-strategicznego, a także etap III projektu, którego celem jest wykonanie strategicznej oceny oddziaływania Planu Mobilności na środowisko.
Wykonywane w etapie I prace skupiały się na zebraniu odpowiednich danych (wiedzy) potrzebnych do stworzenia modeli ruchu i nowych rozwiązań infrastrukturalnych w etapie II.
Wnioskodawca gromadzi dane dotyczące funkcjonowania obecnych rozwiązań transportowych na badanym terenie celem pozyskania wiedzy o istniejącym stanie infrastruktury i transportu w Byd OF. Następnym krokiem jest opracowanie wyników przeprowadzonych badań i przygotowanie diagnozy istniejących rozwiązań infrastrukturalno-transportowych, które stanowią punkt wyjścia dla stworzenia nowych modeli infrastrukturalnych w kolejnym etapie prac.
W etapie II, w wyniku wykorzystania efektów badań wykonanych w etapie I, sporządzone zostają analizy oraz modele ruchu dla stworzenia nowej funkcjonalności i ulepszeń istniejących rozwiązań infrastrukturalnych na terenie Byd OF. Tym samym celem prac prowadzonych w etapie I było pozyskanie odpowiedniego zestawu wiedzy i umiejętności celem opracowania nowych lub ulepszonych rozwiązań infrastrukturalno-transportowych w późniejszych etapach prac.
Jednocześnie prace realizowane w etapie III także skupiały się na zdobyciu wiedzy odnośnie do potencjalnego wpływu tworzonych rozwiązań infrastrukturalno-transportowych na środowisko. Zgromadzone w etapie III informacje zostały uwzględnione przy tworzeniu końcowej wersji Planu Mobilności.
Podejmowane w II etapie prace w projekcie „Plan Mobilności" obejmują nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług. W tym etapie, Wnioskodawca wykorzystuje dostępną wiedzę (odpowiednio zgromadzoną w etapie I) do projektowania nowego systemu infrastrukturalno-transportowego na badanym terenie (Byd OF). Wnioskodawca wykorzystuje rozmaite metody badawcze do analizy zebranych informacji, których celem jest stworzenie nowego lub znacznie ulepszonego modelu ruchu transportowego i infrastruktury oraz nadaniu mu nowej funkcjonalności. Wnioskodawca łączy i wykorzystuje tym samym dostępną mu wiedzę i umiejętności celem opracowania zmienionych, ulepszonych lub nowych struktur transportowo-infrastrukturalnych na badanym terenie, czego efektem jest „Plan Mobilności”.
Działalność przedstawiona powyżej jest efektem działalności twórczej Spółki, podejmowanej w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Twórczy charakter prowadzonych prac, polega na stworzeniu nowego, innowacyjnego modelu rozwiązań infrastrukturalnych, który ma na celu ulepszenie już istniejących rozwiązań transportowych funkcjonujących na terenie Byd OF. W procesie tworzenia „Planu Mobilności”, Wnioskodawca wykorzystuje zagregowaną wiedzę na temat funkcjonowania sieci transportu na teranie badanym, która następnie zostaje poddana analizie. Celem analizy jest określenie dobrych oraz wymagających poprawy rozwiązań infrastrukturalnych. W oparciu o wyniki analizy, Wnioskodawca tworzy nowy lub ulepszony model ruchu sieci transportowej na badanym terenie. W ten sposób Wnioskodawca tworzy nowe koncepcje infrastrukturalne za pomocą zgromadzonych i odpowiednio zagregowanych danych (wiedzy).
Prace polegające na stworzeniu „Planu Mobilności” posiadają twórczy charakter. Wynika to z faktu, że stworzenie pełnej analizy modelu ruchu oraz opracowanie „Planu Mobilności”, który uwzględniałby kluczowe parametry tego modelu i określał rozwiązania służące jego poprawie, wymagały wypracowania całkowicie nowych rozwiązań w oparciu o pozyskane dane. „Plan Mobilności” był wobec tego efektem nowatorskich procesów myślowych pracowników Wnioskodawcy, gdyż jego opracowanie wymagało stworzenia nowych lub zmodyfikowanych rozwiązań transportowych, które służyłyby usprawnieniu infrastruktury transportowej w Byd OF.
Prowadzone prace mają także oryginalny charakter. „Plan Mobilności” stanowi nowy wytwór intelektu, stworzony wyłącznie na potrzeby poprawy rozwiązań transportowych na badanym terenie i nie stanowi tym samym powielenia wcześniej istniejących rozwiązań. W tym zakresie Spółka wykorzystała zgromadzone zasoby wiedzy w celu stworzenia nowego lub istotnie ulepszonego modelu transportowo-infrastrukturalnego Byd OF. Dodatkowo, rezultat prowadzonych prac został odpowiednio ustalony w formie podsumowania z każdego etapu tworzenia „Planu Mobilności”, a także końcowego dokumentu „Planu Mobilności".
Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że nie wszystkie części etapów prowadzanych prac skupiających się na stworzeniu „Planu Mobilności” mają twórczy charakter. Prace polegające na złożeniu wniosku o uzgodnienie stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej nie posiadają charakteru twórczego.
Wnioskodawca prowadzi ewidencję rachunkową w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów prac badawczo-rozwojowych.
Koszty kwalifikowane nie zostały Spółce zwrócone w jakiekolwiek formie oraz nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, działania Spółki podejmowane w Projekcie można uznać za działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia Spółkę do zastosowania preferencji podatkowej opisanej w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT w zakresie kosztów związanych z realizowanym Projektem?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, opisana działalność Spółki w zakresie prac dotyczących Projektu, polegająca na opracowaniu nowych rozwiązań infrastrukturalnych dla Metropolii (…) w formie „Planu Mobilności”, spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, która uprawnia do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d ustawy o CIT.
W pierwszej kolejności należy wskazać na zakres definicyjny działalności badawczo-rozwojowej. Przez działalność badawczo-rozwojową, zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT rozumie się działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Przez prace rozwojowe, zgodnie z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT rozumie się prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Uzupełniając powyższą definicję należy przytoczyć art. 4 ust. 3 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: „Ustawa o SWIN”), zgodnie z którym prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Z kolei zgodnie z art. 4a pkt 27 ustawy o CIT za badania naukowe uznaje się badania podstawowe oraz badania aplikacyjne. W myśl art. 4 ust. 2 pkt 1 Ustawy o SWIN, badania naukowe są rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne.
Z kolei zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 2 Ustawy o SWIN, badaniami aplikacyjnymi są prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Mając na względzie powyższe definicje, działalność badawczo rozwojowa to działalność, która:
1)wypełnia definicję prac rozwojowych lub badań naukowych,
2)posiada twórczy charakter,
3)jest wykonywana w sposób systematyczny,
4)jest nastawiona na zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Ad. 1 Prace rozwojowe oraz badania naukowe.
Zgodnie z Podręcznikiem Frascatiego 2015 Zalecenia Dotyczące Pozyskiwania i Prezentowania Danych z zakresu Działalności Badawczej i Rozwojowej (dalej: „Podręcznik Frascati”), (akapit 2.38): „związek między badaniami podstawowymi, badaniami stosowanymi i pracami rozwojowymi należy postrzegać w perspektywie dynamicznej. Możliwe jest, że badania stosowane i prace rozwojowe mogą służyć dostosowaniu podstawowej wiedzy wynikającej z badań podstawowych w sposób bezpośredni na potrzeby ogólnych zastosowań. W odniesieniu do organizacji, w ramach których prowadzona jest działalność badawcza i rozwojowa, rzadko istnieje wyraźne rozdzielenie tych trzech rodzajów działalności B+R. Wszystkie trzy rodzaje działalności B+R mogą być niekiedy prowadzone w tej samej jednostce przez zasadniczo ten sam personel, natomiast niektóre projekty badawcze mogą rzeczywiście obejmować różne kategorie”.
Tym samym, zdaniem Spółki, realizowane w Projekcie prace mają charakter prac mieszanych, spełniających definicję zarówno prac rozwojowych (art. 4 ust. 3 ustawy o SWIN), jak i badań aplikacyjnych (art. 4 ust. 2 pkt 2 Ustawy o SWIN). Celem badań aplikacyjnych jest zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Z kolei prace realizowane w I etapie skupiają się na zebraniu odpowiednich danych potrzebnych do dokonania analizy (wiedzy), następnie odpowiednim ich zagregowaniu i finalnie wykorzystaniu wyników analizy do opracowania nowej funkcjonalności i ulepszeń istniejących rozwiązań infrastrukturalnych (nowe procesy) na terenie Byd OF.
Za badania aplikacyjne Spółka uznaje również prace realizowane w Etapie III w zakresie wykonania oceny wpływu „Planu Mobilności” na środowisko. Prace te polegają również na zdobyciu nowej wiedzy oraz jej przedstawieniu zamawiającemu w celu określenia wpływu planowanych zmian na środowisko. Tym samym również wypełniają definicję badań aplikacyjnych z art. (art. 4 ust. 2 pkt 2 Ustawy o SWIN).
Z kolei II etap prac, zdaniem Spółki, będzie stanowił prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 ustawy o SWIN.
Zgodnie z tym przepisem, jest to działalność obejmująca nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
W zakresie tej definicji należy zauważyć, że w II etapie prac Spółka wykorzystuje dostępną dla niej wiedzę (zgromadzoną w I etapie prac), do projektowania lub ulepszenia systemu transportowego na terenie Byd OF. Etap ten ma więc charakter analityczny, w którym Spółka wykorzystuje różnego rodzaju metody badawcze do analizy zebranych informacji, których celem jest stworzenie nowego lub znacznie ulepszonego modelu ruchu transportowego oraz nadaniu mu nowej funkcjonalności. Tym samym, zdaniem Spółki II etap prac, uznać należy za prace rozwojowe.
Podsumowując, zdaniem Spółki, etapy I oraz III należy uznać za badania naukowe stanowiące badania aplikacyjne.
Z kolei prace wykonane w etapie II stanowią prace rozwojowe, które również upoważniają Spółkę do zastosowania ulgi na działalność badawczo-rozwojową.
Ad. 2 Twórczy charakter.
Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, przez działalność badawczo-rozwojową, rozumie się działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Ustawodawca nie doprecyzował, w jaki sposób należy rozumieć przesłankę twórczego charakteru prowadzonych prac. W tym zakresie pomocne mogą być Objaśnienia Podatkowe z 15 lipca 2019 r., dotyczące preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej - IP Box. (dalej: „Objaśnienia”).
Zgodnie z Objaśnieniami: „cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu”. Działalność twórcza oznacza, że ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia.
Podsumowując, Objaśnienia wskazują, że rezultat twórczej działalności powinien:
1)być odpowiednio ustalony, co może odbyć się w dowolnej formie (między innymi niezależnie od sposobu wyrażenia), przez co należy rozumieć jego uzewnętrznienie oraz możliwość wyodrębnienia, gdy stanowi część większej całości, mającej charakter zbiorowy;
2)mieć charakter indywidualny, tj. nie może być wynikiem wyłącznie mechanicznych działań, lecz określonych procesów myślowych, wymagających od twórcy kreatywności;
3)mieć charakter oryginalny (wnosić obiektywnie nową wartość; stanowić „nowy wytwór intelektu”), przy czym oryginalność należy rozpatrywać wstecznie (tj. rezultat pracy nie jest twórczy, jeżeli istnieje identyczne, uprzednio stworzone dzieło).
Z kolei, zgodnie z Podręcznikiem Frascatiego (akapit 2.17): „działalność twórcza to taka, której celem muszą być nowe koncepcje lub pomysły, które wzbogacają istniejącą wiedzę. Wyklucza to z działalności B+R wszelkie rutynowe zmiany w produktach lub procesach, a zatem z kreatywnością w sferze B+R nieodłącznie związany jest wkład człowieka”
Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, że może budzić wątpliwości, czy prace prowadzone w Etapie I, polegające na zgromadzeniu odpowiedniej bazy danych do analizy odznaczają się twórczym charakterem. Prowadzone prace dotyczą w głównej mierze agregacji danych do analizy (badania ankietowe, pomiary ruchu, wywiady środowiskowe itp.). W tym miejscu należy jednak podkreślić, że dane gromadzone w ramach Etapu I są nieodzownym elementem dla przeprowadzenia późniejszej analizy i opracowania nowego modelu ruchu w ramach Etapu II.
Zgodnie z Podręcznikiem Frascatiego (tabela 2.3): „czynności polegające na zbieraniu danych należy wyłączyć z działalności prac badawczo-rozwojowych poza przypadkiem, gdzie stanowią one integralną część działalność B+R”. Zdaniem Spółki, Etap I jest konieczny w celu przeprowadzenia analizy i stworzenia modelu rozwiązań infrastrukturalnych, które są przedmiotem zlecenia. Należy również podkreślić, że gromadzenie danych odbywa się na podstawie z góry określonych metod badawczych, co gwarantuje ich jakość i przydatność na późniejszym etapie prac. Oznacza to, że stanowi on integralną część Projektu i nie powinien zostać wyłączony z zakresu prac B+R.
Potwierdzeniem powyższego stanowiska są również poniższe interpretacje podatkowe, w których organ nie wyłączył prac polegających na gromadzeniu danych z działalności badawczo-rozwojowej podatnika:
1)interpretacja indywidualna z 23 maja 2019 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.119.2019.2.JS,
2) interpretacja indywidualna z 26 czerwca 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.180.2019.1.JKT.
Powyższa argumentacja, znajdzie również zastosowanie dla przeprowadzonych w trakcie każdego Etapu konsultacji społecznych. Ich celem jest bowiem poznanie preferencji i zaleceń mieszkańców, czyli do gromadzenie informacji istotnych z punktu późniejszej analityki i modelowania możliwych rozwiązań infrastrukturalnych. Stanowią one zatem integralną część całego projektu, gdyż wpływają na finalny efekt prowadzonych prac. Z tego powodu, Spółka również uznaje przeprowadzenie konsultacji społecznych za działalność badawczo-rozwojową.
Dodatkowo, zakończeniem prac realizowanych w I etapie jest przygotowanie raportu diagnostyczno-strategicznego, zawierającego podsumowanie przeprowadzonych badań i zgromadzonych informacji dotyczących istniejących rozwiązań transportowych. W tym zakresie należy uznać, że raport jest również twórczym rezultatem prac prowadzonych w Etapie I.
Twórczy charakter prac widoczny jest również w III etapie prac, w zakresie w którym prace polegają na przygotowaniu prognozy dotyczącej wpływu wprowadzenia nowych rozwiązań infrastrukturalnych na środowisko. Przeprowadzana prognoza (opinia) będzie właśnie rezultatem intelektualnej pracy pracowników Spółki, którzy dokonują w niej syntezy odziaływania „Planu Mobilności” na środowisko. Natomiast, z uwagi na brak cech twórczych, Spółka zamierza wyłączyć z zakresu działalności badawczo-rozwojowej część prac w Etapie III polegających na złożeniu wniosku o uzgodnienie stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Z kolei II etap prac, w całości posiada twórczy charakter. Etap ten jest nastawiony na stworzenie nowego wytworu intelektu, którym jest model analityczny, opisujący możliwości wdrożenia nowych rozwiązań transportowych - infrastrukturalnych nazwany „Planem Mobilności”. Stanowisko Spółki potwierdzają, także wytyczne zawarte w Podręczniku Frascatiego (2.17), zgodnie z którym „element nowatorskości może pojawić się w ramach projektu polegającego na odtworzeniu istniejących wyników, w którym ujawnione zostają potencjalne rozbieżności. Do działalności B+R należy zakwalifikować projekt prac rozwojowych mający na celu tworzenie wiedzy dla rozwoju nowych koncepcji i pomysłów związanych z projektowaniem nowych produktów lub procesów".
Z uwagi na to, że celem prowadzonych prac w Projekcie jest dokładne zbadanie możliwości poprawy funkcjonujących rozwiązań infrastrukturalnych na terenie Byd OF, spełnione są również przesłanki co do ustalanego, oryginalnego oraz indywidualnego charakteru prowadzonych prac.
Ponadto, jak zostało wskazane wyżej, działalność twórcza, to działalność, której rezultat choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia. Należy zauważyć, że przy analizie zebranych danych (etap I) i sporządzeniu projektu „Planu Mobilności” (etap II) oraz dokonaniu prognozy(oceny) odziaływania Planu Mobilności na środowisko (etap III), Spółka wykorzystuje różne metody badawcze, odpowiednio właściwe dla różnego rodzaju danych, służące co wypracowania rozwiązań dla konkretnego problemu. Oznacza, to że rezultat prac w Projekcie, a także sama metodyka pracy w Projekcie jest niepowtarzalna i niemożliwa do powtórzenia przy realizacji innych prac.
Podsumowując, Spółka uważa, że prace zrealizowane na etapie II i III (z wyjątkiem wskazanym wyżej), spełniają przesłankę twórczego ich charakteru. Natomiast prace zrealizowane w I etapie oraz przeprowadzone konsultacje społeczne, pomimo braku twórczego charakteru, Spółka zamierza włączyć do działalność B+R z uwagi na to, że stanowią one integralną część całego Projektu.
Ad. 3 Systematyczność.
Istotnym kryterium warunkującym uznanie prac za działalność B+R jest ich systematyczność. Zgodnie z Objaśnieniami przesłanka systematyczności jest spełniona w przypadku, gdy prace są prowadzone w sposób uporządkowany, zaplanowany, metodyczny, według pewnego systemu. W tym celu, możliwe jest przygotowanie opisu projektu prac B+R z wyznaczeniem celu oraz harmonogramem jego realizacji, a także przypisaniem konkretnych zasobów ludzkich i materialnych dla potrzeb projektu.
Jak wskazano przy tym w Objaśnieniach: „działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej (...) Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby”.
W przypadku prac realizowanych przez Spółkę w Projekcie, prace prowadzone są w uporządkowany i zaplanowany sposób już przed rozpoczęciem pierwszego etapu prac. Dodatkowo, każdy etap Projektu posiada własny termin przedstawienia wyników prac zamawiającemu. Po przedstawieniu zamawiającemu wyników, Spółka przechodzi do realizacji następnego etapu prac. Prace badawczo-rozwojowe są zatem realizowane w sposób ciągły i systematyczny.
Ad. 4 Zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie jej do tworzenia nowych zastosowań.
Zgodnie z Objaśnieniami, działalność badawczo-rozwojowa „to zespól działań podejmowanych w kierunku tworzenia, w tym badań naukowych (nakierowanych na nową wiedzę i umiejętności) oraz prac rozwojowych (nakierowanych na wykorzystanie dostępnej wiedzy i umiejętności) w celu zwiększenia zasobów wiedzy do tworzenia nowych, zmienionych lub usprawnionych produktów, procesów lub usług (również w formie nowych technologii)”.
Powyższa definicja działalności badawczo-rozwojowej skupia się na wykazaniu celu prowadzanych prac, który powinien być ściśle związany z określeniem jej jako prace rozwojowe lub badania naukowe. Z uwagi na dość płynny charakter prowadzonych prac w Projekcie, ich celem jest zarówno zdobycie wiedzy nastawione na opracowanie nowych rozwiązań (badania aplikacyjne) w zakresie etapów I oraz III, jak i tworzenie nowych lub istotne ulepszanie istniejących rozwiązań (prace rozwojowe) w zakresie etapu II.
Prowadzone przez Spółkę prace, zmierzają w istocie do analizy istniejących danych (rozwiązań transportowych), diagnostyki ich stanu i słabości, a następnie określenia propozycji zmian i ulepszeń istniejących rozwiązań. Prace prowadzone przez Spółkę zmierzają w pierwszej kolejności do zgromadzania odpowiedniej wiedzy o istniejących rozwiązaniach transportowych (etap I) a następnie do opracowania całkowicie nowych lub istotnie zmienionych rozwiązań (modeli) infrastrukturalnych, których celem jest znaczna poprawa istniejących rozwiązań lub propozycja stworzenia całkowicie nowej infrastruktury (etap II).
Z kolei, celem etapu III jest zgromadzenie wiedzy na temat skutków realizacji „Planu Mobilności” oddziałowujących na środowisko, co związane jest z uwzględnieniem tego etapu prac jako badań aplikacyjnych.
Zgodnie z Podręcznikiem Frasactiego (akapit 2.18): „działalność badawczo-rozwojowa wiąże się z niepewnością, co ma wiele wymiarów. Na początku projektu B+R nie można dokładnie określić rodzaju rezultatu ani kosztu (w tym poświęconego czasu) w kontekście jego celów”. Zgodnie z powyższym przyjmuje się, że cechą działalności badawczo-rozwojowej jest również niepewności co do rezultatu prac.
Cechę niepewności zawierają również podejmowane w Projekcie prace. Wynik prowadzonych prac jest Spółce nieznany aż do momentu ukończenia drugiego etapu prac (przeprowadzenia analizy). Rozpoczynając prace, Spółka ani Zleceniodawca nie zakładają pozytywnego zakończenia prac, tzn. znalezienia takich rozwiązań, które istotnie poprawią infrastrukturę transportową na terenie Byd OF.
Kolejną cechą działalności badawczo-rozwojowej jest namacalność przeprowadzonych prac. Cechę taką opisano również w Podręczniku Frascatiego (akapit 2.20), zgodnie z którym: „Projekt B+R powinien zaowocować wynikiem, który potencjalnie daje możliwość transferu nowej wiedzy, zapewniając jej wykorzystanie i umożliwiając innym badaczom odtworzenie wyników w ramach własnej działalności B+R. Uwzględnia się tu działalność B+R przynoszącą negatywne wyniki w przypadku, gdy pierwotna hipoteza nie zostanie potwierdzona lub gdy produkt nie może zostać opracowany zgodnie z pierwotnym zamierzeniem. Ponieważ celem B+R jest zwiększenie istniejących zasobów wiedzy, wyniki nie mogą pozostać niewyartykułowane (tj. nie mogą pozostać wyłącznie w umysłach badaczy), ponieważ istnieje ryzyko utraty zarówno tych wyników, jak i wiedzy z nimi związanej”.
Spółka zwraca uwagę, że każdy etap realizowanych prac kończy się sporządzaniem (spisaniem) wyników przeprowadzonych badań i przedstawianiem ich Zmawiającemu. W przypadku Etapu I jest to Raport Diagnostyczno-Strategiczny, w przypadku Etapu II jest to projekt „Planu Mobilności”, natomiast w etapie III jest to finalny „Plan Mobilności” uwzględniający prognozę środowiskową.
Zgodnie z powyższym, wyniki prowadzonych prac w Projekcie są dokładnie wyartykułowane w formie dokumentów kończących prace w danym etapie. Tym samym, realizowane prace spełniają wymóg ich odpowiedniego zebrania w celu umożliwienia ich późniejszego wykorzystania (odtworzenia).
Uwzględniając powyższe, według Wnioskodawcy, niemal wszystkie prace prowadzone w Projekcie na Etapach I- III (z jednym wyjątkiem) spełniają przesłanki pozwalające na uznanie ich za prace badawczo-rozwojowe, w szczególności odznaczając się twórczym i nowatorskim charakterem, a także uporządkowaniem i systematyką prowadzenia prac według określonych z góry metod badawczych. Tym samym Spółka będzie miała prawo do zastosowanie ulgi na działalność badawczo-rozwojową w zakresie prac prowadzonych w tych etapach.
Jednocześnie Spółka zamierza wyłączyć z zakresu prac badawczo-rozwojowych prace wykonywane w etapie III, polegające na złożeniu wniosku o uzgodnienie stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”),
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Stosownie z art. 4a pkt 26 updop,
przez działalność badawczo rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
W myśl art. 4a pkt 27 updop,
ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:
a) badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: „ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”),
b) badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
W myśl art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018r.- Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
badania naukowe są działalnością obejmującą:
a) badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
b) badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Stosownie do treści art. 4a pkt 28 updop,
ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
W myśl art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.- Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Odnosząc się do kwestii będącej przedmiotem zadanego pytania wskazać należy, że w celu skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicje wskazane w art. 4a pkt 26-28 updop).
Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 updop, zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Jak podaje słownik języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność - zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy - mający na celu tworzenie, tworzyć - powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”. Zatem, twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.
Po drugie, z art. 4a pkt 26 updop, wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny. W związku z tym, że w definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo „systematyczny” występuje w sformułowaniu „podejmowaną (działalność) w sposób systematyczny”, a więc odnosi się do „działalności”, czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu, najbardziej właściwą definicją systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem, słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.
Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań. Prowadząc działalność badawczo-rozwojową, przedsiębiorca rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach bieżących albo przyszłych projektów.
Badania aplikacyjne należy rozumieć jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Prace rozwojowe obejmują natomiast nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług. Prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do istniejących produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, usług nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
W tym miejscu wskazać należy, że w ramach prac rozwojowych następuje połączenie wyników prac badawczych z wiedzą techniczną w celu wprowadzenia do produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu, nowej technologii czy nowego systemu organizacji. Innymi słowy, prowadzone systematyczne prace opierają się na istniejącej wiedzy, uzyskanej w wyniku działalności badawczej oraz/lub doświadczeń praktycznych i mają na celu wytworzenie nowych materiałów, produktów lub urządzeń, inicjowanie nowych i znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług. Podmioty gospodarcze zajmujące się działalnością badawczo-rozwojową realizują ją obok swojej działalności podstawowej (np. przedsiębiorstwa przemysłowe dysponujące własnym zapleczem badawczo-rozwojowym, laboratoria, zakłady i ośrodki badawczo-rozwojowe, działy badawczo-technologiczne, biura konstrukcyjne i technologiczne, zakłady rozwoju technik, biura studiów i projektów itp.).
Zdaniem tut. Organu, opisana we wniosku działalność w ramach zlecenia opracowania Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla (…) Obszaru Funkcjonalnego, z wyłączeniem prac etapu III polegających na złożeniu wniosku o uzgodnienie stopnia szczegółowości informacji zawartych w prognozie oddziaływania na środowisko do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska i Państwowej Inspekcji Sanitarnej, spełnia przesłanki do uznania jej za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 updop.
Jak wynika bowiem z wniosku, Wnioskodawca prowadzi w zakresie Projektu zarówno badania aplikacyjne jak i prace rozwojowe w sposób twórczy, systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Zatem, tego typu działania spełniają przesłanki do uznania ich za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu przepisów art. 4a pkt 26-28 updop, co daje Państwu możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów kwalifikowanych poniesionych na działalność badawczo-rozwojową.
Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, działania Spółki podejmowane w Projekcie można uznać za działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia Spółkę do zastosowania preferencji podatkowej opisanej w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT w zakresie kosztów związanych z realizowanym Projektem, należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie problematyki będącej ściśle przedmiotem Państwa zapytania. Treść pytania wyznacza granice tematyczne wydanej interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
