w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania dochodu Fundacji wydatkowanego w formie darowizn na rzecz innych fundacji o celach zbieżnych z celam... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.104.2022.1.PB

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.104.2022.1.PB

Temat interpretacji

w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania dochodu Fundacji wydatkowanego w formie darowizn na rzecz innych fundacji o celach zbieżnych z celami statutowymi Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania dochodu Fundacji wydatkowanego w formie darowizn na rzecz innych fundacji o celach zbieżnych z celami statutowymi Wnioskodawcy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca został ustanowiony oświadczeniem fundatorów złożonym w formie aktu notarialnego w dniu 24 października 2017 r. Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984r. o fundacjach i ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz statutu przyjętego w dniu 26 października 2017 r. (dalej „Statut”). Celem statutowym Wnioskodawcy jest działalność na rzecz wspierania i rozwoju edukacji, oświaty i wychowania.

Zgodnie z postanowieniami Statutu cel statutowy Wnioskodawcy obejmuje w szczególności: podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności dzieci, młodzieży i dorosłych, promocję i organizację wolontariatu, działalność na rzecz międzynarodowej integracji społeczno-kulturowej, wspomaganie działalności placówek oświatowych, wspieranie zmniejszania różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, promocję kształcenia przez cale życie, zwiększanie wykorzystania technologii informacyjnych w procesie kształcenia - rozwój kształcenia na odległość, rozwijanie u dzieci, młodzieży i dorosłych zdolności do przyszłego zatrudnienia, promocję przedsiębiorczości, w tym w zakresie wspomagania przedsiębiorców w tworzeniu nowych miejsc pracy, opracowywanie i rozpowszechnianie rozwiązań programowo-metodycznych oraz innowacyjnych programów nauczania, upowszechnianie dostępu do kształcenia, upowszechnianie dostępu do wiedzy, propagowanie wartościowego zagospodarowania czasu wolnego.

Zgodnie ze statutem Wnioskodawca realizuje cele statutowe poprzez m.in.:

1)organizowanie, finansowanie lub dofinansowywanie konferencji, seminariów, warsztatów specjalistycznych, staży badawczych, obozów ogólnorozwojowych i naukowych, a także konkursów, wystaw, aukcji, koncertów, kampanii reklamowych, marketingowych i informacyjnych, w tym także na rzecz innych fundacji realizujących cele statutowe zbieżne z celem statutowym Wnioskodawcy oraz innych form zapewniających realizację celów statutowych Wnioskodawcy,

2)przyznawanie nagród i stypendiów,

3)udzielanie wsparcia materialnego i niematerialnego podmiotom prowadzącym bezpłatne i odpłatne szkoły dla młodzieży i dorosłych, w tym w szczególności w formie doradztwa w zakresie obowiązujących przepisów prawa,

4)tworzenie, prowadzenie i finansowanie szkół publicznych, szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, niepublicznych, bezpłatnych i odpłatnych szkół dla młodzieży i dorosłych, w tym: licea, szkoły policealne, szkoły branżowe (pierwszego i drugiego stopnia), technika, szkoły zawodowe oraz placówek oświatowych i kulturalnych, w tym ognisk, klubów i świetlic,

5)finansowanie zakupów materiałów edukacyjnych i popularnonaukowych,

6)przygotowywanie materiałów edukacyjnych i popularnonaukowych w zakresie doradztwa edukacyjnego i psychologicznego,

7)współpracę z krajowymi i zagranicznymi instytucjami działającymi w zakresie objętym celem Wnioskodawcy - w szczególności z innymi fundacjami i stowarzyszeniami oraz z osobami fizycznymi wykazującymi zainteresowanie celem Wnioskodawcy.

Jednocześnie zgodnie z postanowieniami Statutu Wnioskodawca dla osiągnięcia celów statutowych może:

1)świadczyć bezpośrednią lub pośrednią pomoc rzeczową, finansową, organizacyjną na rzecz osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Wnioskodawcy, w szczególności inne fundacje będące organami prowadzącymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (i innych przepisów dotyczących szkolnictwa oraz oświaty, w tym przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. — Prawo oświatowe, przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe), dla szkół publicznych, szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, niepublicznych, bezpłatnych i odpłatnych szkół dla młodzieży i dorosłych, w tym: licea, szkoły policealne, szkoły branżowe (pierwszego i drugiego stopnia), technika, szkoły zawodowe, oraz dla placówek oświatowych i kulturalnych, w tym ognisk, klubów i świetlic;

2)wspierać organizacyjnie, rzeczowo i finansowo budowy, remonty i modernizacje obiektów wykorzystywanych na potrzeby działalności edukacyjno-oświatowej realizowanej przez inne fundacje będące organami prowadzącymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r o systemie oświaty (i innych przepisów dotyczących szkolnictwa oraz oświaty, w tym przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. — Prawo oświatowe, przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. — przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe), dla szkół publicznych, szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, niepublicznych, bezpłatnych i odpłatnych szkół dla młodzieży i dorosłych, w tym: licea, szkoły policealne, szkoły branżowe (pierwszego i drugiego stopnia), technika, szkoły zawodowe, oraz dla placówek oświatowych i kulturalnych, w tym ognisk, klubów i świetlic.

Stosownie do postanowień Statutu dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcą mają służyć realizacji celów statutowych i zapewniać pokrycie kosztów działalności Wnioskodawcy, przy czym dochody te mogą pochodzić z:

a)funduszu założycielskiego,

b)zbiórek i innych społecznych akcji organizowanych przez lub na rzecz Wnioskodawcy,

c)darowizn, spadków, zapisów i innego rodzaju przysporzeń majątkowych poczynionych na rzecz Wnioskodawcy przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej,

d)odsetek od lokat kapitałowych i papierów wartościowych,

e)działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę,

f)dywidend z tytułu uczestnictwa Wnioskodawcy w spółkach prawa handlowego,

g)subwencji, dotacji, krajowych i zagranicznych,

h)z majątku ruchomego i nieruchomego oraz z praw majątkowych, w szczególności papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych dostępnych na rynkach kapitałowych, zarówno w obrocie publicznym, jak i poza nim,

i)z prowadzenia placówek oświatowych i kulturalnych, w tym szkół, ognisk, klubów i świetlic.

Zgodnie z postanowieniami Statutu, zakres działalności gospodarczej jaka może być podjęta przez Wnioskodawcę obejmuje:

a)wydawanie książek (58.11.Z)

b)wydawanie gazet (58.13.Z)

c)wydawanie czasopism i pozostałych periodyków (58.14.Z)

d)pozostałą działalność wydawniczą (58.19.Z)

e)działalność portali internetowych (63.12.Z)

f)kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (68.10.Z)

g)wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.Z)

h)działalność usługową związaną z administracyjną obsługą biura (82.11 .Z)

i)gimnazja (85.31.A)

j)licea ogólnokształcące (85.31.B)

k)licea profilowane (85.31.C)

l)technika (85.32.A)

m)zasadnicze szkoły zawodowe (85.32.B)

n)szkoły specjalne przysposabiające do pracy (85.32.C)

o)szkoły policealne (85.41.Z)

p)naukę języków obcych (85.59.A)

q)pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane (85.59.B)

r)działalność wspomagającą edukację (85.60.Z)

s)produkcję gier i zabawek, maskotek z logo Fundacji (32.40.Z)

t)sprzedaż hurtową pozostałych artykułów użytku domowego zabawek, gier i maskotek z logo Fundacji (46.49.Z)

u)sprzedaż detaliczną pozostałych wyrobów prowadzoną na straganach i targowiskach, polegającą na sprzedaży maskotek z logo Fundacji (47.89.Z)

v)pozostałą działalność rozrywkową i rekreacyjną (93.29.Z), polegającą na organizowaniu imprez, koncertów, konkursów

w)pozostałą pomoc społeczną bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowaną (88.99.Z.)

x)działalność w zakresie nagrań dźwiękowych i muzycznych (59.20.Z)

y)produkcję wyrobów z papieru i tektury (17.29.Z)

z)działalność usługową związaną z przygotowywaniem do druku (18.13.Z).

Wnioskodawca rozważa aktualnie podjęcie działalności gospodarczej polegającej m.in. na świadczeniu usług IT w zakresie obsługi serwisów internetowych, tworzeniu i udostępnianiu narzędzi informatycznych dedykowanych dla podmiotów prowadzących szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych (tzw. dziennik elektroniczny, panel nauczycielski, panel ucznia, platforma e-learningowe, platforma do realizacji procesu kształcenia na odległość, moduł komunikacji uczeń-nauczyciel, itp.), a także obsługi rozwiązań informatycznych funkcjonujących w szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkól publicznych, w tym serwisów SMS.

Wnioskodawca nie wyklucza, że dochody z podjętej działalności gospodarczej mogą stanowić zasadniczą część dochodów Wnioskodawcy jakie zgodnie z postanowieniami Statutu mają służyć realizacji celów statutowych i zapewniać pokrycie kosztów działalności Wnioskodawcy.

Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z działalności gospodarczej będą przeznaczane na pokrycie kosztów bieżącej działalności Wnioskodawcy takich jak: koszty najmu siedziby Wnioskodawcy, koszty obsługi administracyjnej, koszty obsługi księgowej i prawnej, koszty wynagrodzeń osób świadczących pracę na rzecz Wnioskodawcę (na podstawie umowy o pracę lub na podstawie innego stosunku prawnego) — dalej „Koszty bieżące”. Nadwyżka przychodów nad wskazanymi powyżej kosztami bieżącej działalności i wydatkami ponoszonymi w celu uzyskania przychodów z tej działalności gospodarczej (dalej „Dochód”) będzie przeznaczana na realizację celów statutowych.

Wnioskodawca rozważa wydatkowanie Dochodu w formie darowizn pieniężnych i niepieniężnych (rzeczowych lub w postaci usług) — dalej „Darowizny” na rzecz innych fundacji, o celach zbieżnych z celami statutowymi Wnioskodawcy z przeznaczeniem na te cele. Darowizny mogą być udzielane również na rzecz fundacji, których cel statutowy obejmuje działalność oświatową, będących organami prowadzącymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (i innych przepisów dotyczących szkolnictwa oraz oświaty, w tym przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. — Prawo oświatowe, przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. — przepisy wprowadzające ustawę — Prawo oświatowe), dla szkół publicznych, szkól niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, niepublicznych, bezpłatnych i odpłatnych szkół dla młodzieży i dorosłych, w tym: licea, szkoły policealne, szkoły branżowe (pierwszego i drugiego stopnia), technika, szkoły zawodowe, oraz dla placówek oświatowych i kulturalnych, w tym ognisk, klubów i świetlic;

W takim przypadku środki pieniężne, rzeczy lub usługi przekazane jak Darowizny będą przeznaczone na działalność statutową obdarowanych fundacji, w zakresie prowadzonej przez te podmioty działalności oświatowej.

Dokonując Darowizn Wnioskodawca (w umowie darowizny) będzie zobowiązywał podmioty obdarowane do wykorzystania środków pieniężnych, rzeczy lub usług stanowiących przedmiot Darowizn w celu realizacji wskazanego w umowie darowizny celu statutowego - działalności oświatowej.

Pytanie

Czy do uzyskiwanego przez Wnioskodawcę Dochodu będzie miało zastosowanie zwolnienie przewidziane w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, jeżeli wydatkowanie tego Dochodu będzie następowało w formie Darowizn dokonywanych na rzecz innych fundacji o celach zbieżnych z celami statutowymi Wnioskodawcy (których cel statutowy obejmuje działalność oświatową), będących organami prowadzącymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (i innych przepisów dotyczących szkolnictwa oraz oświaty, w tym przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. — Prawo oświatowe, przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. — przepisy wprowadzające ustawę — Prawo oświatowe), dla szkół publicznych, szkół niepublicznych o uprawnieniach szkól publicznych, niepublicznych, bezpłatny i odpłatnych szkół dla młodzieży i dorosłych, w tym: licea, szkoły policealne, szkoły branżowe (pierwszego i drugiego stopnia), technika, szkoły zawodowe, oraz dla placówek oświatowych i kulturalnych, w tym ognisk, klubów i świetlic, prowadzących działalność oświatową?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy do uzyskiwanego przez niego Dochodu będzie miało zastosowanie zwolnienie przewidziane w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, także w przypadku wydatkowania Dochodu w formie Darowizn dokonywanych na rzecz innych fundacji o celach zbieżnych z celami statutowymi Wnioskodawcy (których cel statutowy obejmuje działalność oświatową), będących organami prowadzącymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (i innych przepisów dotyczących szkolnictwa oraz oświaty, w tym przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. — Prawo oświatowe, przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. - przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe), dla szkół publicznych, szkół niepublicznych o uprawnieniach szkól publicznych, niepublicznych, bezpłatnych i odpłatnych szkół dla młodzieży i dorosłych, w tym: licea, szkoły policealne, szkoły branżowe (pierwszego i drugiego stopnia), technika, szkoły zawodowe, oraz dla placówek oświatowych i kulturalnych, w tym ognisk, klubów i świetlic, prowadzących działalność oświatową.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „Ustawa CIT”), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Odpowiednio do przepisu art. 17 ust. 1c Ustawy CIT, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1)przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2)przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3)samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.”.

Jednocześnie stosownie do przepisu art. 17 ust. 1b Ustawy CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tynt przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

W świetle łącznej wykładni powołany przepisów, zdaniem Wnioskodawcy aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:

1)celem statutowym takiego podatnika musi być działalność wymieniona w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności statutowej;

2)uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT;

3)dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, przy czym mogą być przeznaczone także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu;

4)podatnik nie może być podmiotem wymienionym w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c Ustawy CIT.

Odnosząc powyższe do Wnioskodawcy należy wskazać, że cele statutowe Wnioskodawcy mieszczą się w katalogu określonym w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, a jednocześnie Wnioskodawca nie zalicza się do podmiotów, o których mowa w art. 17 ust. 1c tejże.

Jednocześnie Dochód Wnioskodawcy zostanie przeznaczony na cel oświatowy (działalność oświatową stanowiącą jeden z preferowanych przez ustawodawcę celów statutowych warunkujących zastosowanie zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT), jak również Dochód zostanie faktycznie wydatkowany przez Wnioskodawcę na cel oświatowy.

Wymaga podkreślenia, że określony w Statucie Wnioskodawcy model realizacji celów statutowych, obejmuje wspomaganie działalności placówek oświatowych również poprzez świadczenie bezpośredniej lub pośredniej pomocy rzeczowej, finansowej, organizacyjnej na rzecz osób prawnych oraz osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Wnioskodawcy, w szczególności innych fundacji będących organami prowadzącymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (i innych przepisów dotyczących szkolnictwa oraz oświaty, w tym przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. - Prawo oświatowe, przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. — przepisy wprowadzające ustawę — Prawo oświatowe), dla szkól publicznych, szkól niepublicznych o uprawnieniach szkól publicznych, niepublicznych, bezpłatnych i odpłatnych szkół dla młodzieży i dorosłych, w tym: licea, szkoły policealne, szkoły branżowe (pierwszego i drugiego stopnia), technika, szkoły zawodowe, oraz dla placówek oświatowych i kulturalnych, w tym ognisk, klubów i świetlic.

W kontekście aspektu „wydatkowania” należy wskazać, iż wobec braku definicji ustawowej tego zwrotu pojęciu przypisać trzeba znaczenie potoczne, z którego wynika, że „wydatkowanie” stanowi rzeczywiste przeniesienie własności środków pieniężnych, wydanie na coś, zmniejszenie własnej masy majątkowej poprzez zapłacenie za coś. Tym samym wydatkowaniem będzie fizyczne, rzeczywiste przeniesienie własności środków pieniężnych, wydanie na coś, zmniejszenie własnej masy majątkowej poprzez zapłacenie za coś.

W ocenie Wnioskodawcy, takie rozumienie zwrotu „wydatkowanie” pozwala stwierdzić, że w wyniku przyszłych Darowizn na rzecz innych fundacji, których cele statutowe będą zbieżne z celami Fundacji i będą w szczególności obejmować działalność oświatową, dojdzie do „wydatkowania” Dochodu Wnioskodawcy na cele oświatowe.

W konsekwencji w ocenie Wnioskodawcy Dochody będą wydatkowane na cel oświatowy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, i jako takie będę podlegać po stronie Wnioskodawcy zwolnieniu przewidzianemu w tym przepisie.

Należy w tym kontekście zaznaczyć, że w sformułowaniu „przeznaczenie i wydatkowanie dochodu na cele statutowe” mieszczą się zarówno wydatki poniesione bezpośrednio na realizację zadań statutowych, jak i wydatki pośrednio przyczyniające się do realizacji celów statutowych. Zatem, w ocenie Wnioskodawcy wydatkowaniem będzie zarówno podjęcie konkretnych inicjatyw własnych, jak również wydatki finansowe (darowizny) poniesione na rzecz podmiotów realizujących zbieżne cele statutowe, które z racji obowiązków wynikających ze swych statutów oraz bezpośrednio ze wskazań Wnioskodawcy (jako darczyńcy) będą gwarantem wydatkowania środków na cele preferowane przez ustawodawcę.

Innymi słowy wydatkowanie Dochodu przez Wnioskodawcę w formie Darowizn dokonywanych na rzecz innych fundacji, których cel statutowy obejmuje działalność oświatową, będących organami prowadzącymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (i innych przepisów dotyczących szkolnictwa oraz oświaty, w tym przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. — Prawo oświatowe, przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. — przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe), dla szkół publicznych, szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, niepublicznych, bezpłatnych i odpłatnych szkół dla młodzieży i dorosłych, w tym: licea, szkoły policealne, szkoły branżowe (pierwszego i drugiego stopnia), technika, szkoły zawodowe, oraz dla placówek oświatowych i kulturalnych, w tym ognisk, klubów i świetlic, nie będzie skutkować wyłączenie stosowania po stronie Wnioskodawcy zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT w odniesieniu do Dochodu.

Prawidłowość takiego stanowiska znajduje potwierdzenie w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 21 września 2020 r. (znak: 0114-KDIP2-1.4010.244.2020.1.KS) wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym w wyniku przekazania przez wnioskodawcę darowizn na rzecz innych instytucji, w tym fundacji (…), dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, a w konsekwencji wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania do dochodów będących przedmiotem dokonywanej darowizny zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 tejże — „W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zwolnienia opodatkowania dochodów Wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku przekazania przez Fundację środków pieniężnych w postaci Darowizn na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami krajowymi — jest prawidłowe,”

Tożsame stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął w interpretacji indywidualnej z dnia 25 stycznia 2021 r. (znak: 0111-KDIB1-2.4010.513.2020.1.DP) uznając za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy zgodnie z którym „(...) w wyniku przekazania przez Fundację Darowizn środków pieniężnych na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami krajowymi, dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych, a w konsekwencji Fundacja będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.”.

Wnioskodawca wskazuje również na to, że prawidłowość jego stanowiska znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przykładowo w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 października 2018r. (III SA/Wa 66/18) uchylającym w całości interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 października 2017r. (znak: 0114-KDIP2- 1.4010.217.2017.2.KS). Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie orzekł: „Zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. sformułowanie „których celem statutowym jest działalność” zdaniem Sądu należy rozumieć nie tylko jako bezpośrednie prowadzenie działalności przez jednostkę, ale także wspieranie działalności innego podmiotu (darowizny). Nie można zgodzić się Z Dyrektorem Krajowej Informacji Skarbowej w kwestii rozumienia pojęcia celu statutowego zawartego w cytowanym wyżyj przepisie, jakkolwiek cel ten musi zostać w statucie określony, to jednak trudno oczekiwać, na co słusznie wskazuje Skarżący, aby statut określał każdą czynność z osobna. Wymóg kazuistycznego wymienienia wszystkich możliwych do podjęcia czynności prowadziłby do nieuzasadnionego rozrostu zapisów statutu. Rację ma Skarżący, że określenie „współpraca” czy „świadczenie pomocy organizacyjnej i finansowej” zawierają w sobie możliwość dokonywania wielu rozmaitych czynności mieszczących się w ich ramach.

Organ w gruncie rzeczy zdaniem Sądu w swojej interpretacji podważa raczej zgodność formy działania z treścią art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f. Zdaniem Sądu w niniejszej sprawie organ jednak niezasadnie utożsamia pojęcie „działalności statutowej” ze sposobem, w jaki cele statutowe Skarżący realizuje i ma zamiar realizować (ten sposób, forma to m.in. przekazywanie darowizn fundacji z przeznaczeniem na cele mieszczące się w celach statutowych Skarżącej). Taka forma realizacji celu (przykazywanie darowizn) zdaniem Sądu nie przekreśla możliwości uznania, że Skarżąca w ten sposób przeznacza środki na działalność statutową, która może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. i to bez względu na to, czy w statucie Skarżącej wymieniono wyraźnie przekazywanie darowizn fundacjom. Przekazywanie darowizn fundacjom to zdaniem Sądu realizacja celu, a nie cel sam w sobie. Poprzez dokonanie darowizny na rzecz fundacji z przeznaczeniem na konkretny cel Skarżąca także ten cel realizuje - choć czyni to niejako pośrednio, niesamodzielnie. Celów statutowych nie trzeba urzeczywistniać samemu, aby móc skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p d.o.p. Przepis stanowi o przeznaczeniu środków na określony cel, a Skarżąca wskazuje, że dokonuje darowizny na rzecz podmiotu realizującego odpowiedni cel i że dokonując darowizny Skarżąca cel ten wskazuje. Celów statutowych nie trzeba realizować samemu. Skarżąca uzupełniając swój wniosek wskazała zresztą, że zgodnie ze statutem reaguje swoje cele statutowe także współpracując z innymi podmiotami. Organ nie miał podstaw by uzależnić prawo do stosowania art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.f. od tego, czy w statucie Wnioskodawcy wyraźnie przewidziano możliwość realizacji celów statutowych poprzez dokonywanie darowizn. Cel statutowy to coś innego niż forma jego realizacji, a forma to może być m.in. przekazywanie darowizn fundacjom z przeznaczeniem na ów cel.

Warto też w tym miejscu zwrócić uwagę na ugruntowane już orzecznictwo sądów administracyjnych, z którym zgodne jest zaprezentowane wyżej stanowisko sądu rozpoznającego niniejszą sprawę. Przykładowo w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 stycznia 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 3213/06 (publik: http://orgyczynia.nsa.gov.pl/) wskazano, że „…znaczenie słownikowe pojęcia „działalność” (zawartego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. - uwaga Sądu), oznacza „ogół działań, czynności, starań podejmowanych w określonym, jakimś celu, zakresie; praca, aktywność, działanie; wywieranie wpływu, funkcjonowanie czegoś, oddziaływanie na coś (...) (vide Popularny słownik języka polskiego pod red. naukową prof. dr hab. Bogusława Dunaja Wydawnictwo Wilga; także Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN). Stwierdzić zatem należy, iż w tak zdefiniowanej działalności mieszczą się zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie działania podejmowane w określonym celu lub zakresie (w przedmiotowej sprawie) ochrony zdrowia rozumianej jako wszelkiej społecznej działalności, której celem jest zapobieganie chorobom i ich leczenie, utrzymanie rozwoju psychicznego, fizycznego i społecznego człowieka, przedłużanie życia, zapewnienie zdrowego rozwoju następnych pokoleń; podstawowe metody współczesnej ochrony zdrowia to: umacnianie zdrowia, zapobieganie chorobom, wczesne wykrywanie chorób, leczenie zapobiegające ich rozwojowi oraz ograniczające ich skutki, rehabilitacja, opieka medyczno-społeczne nad ludźmi. Powyższe wnioski wynikające z wykładni gramatycznej art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. uprawniają do twierdzenia, iż dochody fundacji realizującej jeden z celów statutowych jakim jest ochrona zdrowia, przekazywane w formie darowizny (z poleceniem nakładającym obowiązek określonego działania na obdarowanego), środków pieniężnych wyspecjalizowanej fundacji zagranicznej celem leczenia dzieci dotkniętych chorobami nowotworowymi korzystają ze zwolnienia podatkowego określonego w ww. przepisie...".

Nie ma zatem podstaw do stwierdzenia, że przekazanie darowizny nie może być utożsamiane z przeznaczeniem dochodu na cele, o których mowa wart. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Pogląd ten zastał zaakceptowany również w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 sierpnia 2008 r. sygn. akt II FSK 827/07 oraz w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 listopada 2013 r. sygn. akt III SA/Wa 1360/13 (publik.: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/).

Reasumując, Skarżący zasadnie zarzucił interpretacji naruszenie art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. poprzez jego błędną wykładnię, polegającą na przyjęciu, iż jednym z warunków do zastosowania zwolnienia przewidzianego) tym przepisem w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) opisanym we wniosku jest posiadanie w statucie zapisu mówiącego wprost, że celem statutowym jest również wspieranie działalności innych podmiotów realizujących cele statutowe zbieżne z celami Wnioskodawcy, które jednocześnie są zgodne z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., podczas, gdy z przepisu tego nie wynika, aby przesłanką zwolnienia było to, czy „wspieranie” lub „przekazywanie darowizn” jest wprost wymienione w statucie.

W konsekwencji organ - tak jak zarzucono w skardze - dopuścił się niewłaściwej oceny co do braku zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji. Błąd polegał na uznaniu, że ww. przepis może znaleźć zastosowanie do środków przekazanych fundacji jako darowizna tylko wówczas, gdy odrębnym i wprost wskazanym celem statutowym przykazującego darowiznę jest wspieranie działalności innych podmiotów.”.

Na marginesie Wnioskodawca zauważa, że od wskazanego powyżej wyroku Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wniósł skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego, który wyrokiem z dnia 5 października 2021 r. (II FSK 329/19) oddalił w całości skargę kasacyjną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, potwierdzając tym samym prawidłowość wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 31 października 2018r. (III SA/Wa 66/18).

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy do uzyskiwanego przez niego Dochodu będzie miało zastosowanie zwolnienie przewidziane w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, także w przypadku wydatkowania Dochodu w formie Darowizn dokonywanych na rzecz innych fundacji o celach zbieżnych z celami statutowymi Wnioskodawcy (których cel statutowy obejmuje działalność oświatową), będących organami prowadzącymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (i innych przepisów dotyczących szkolnictwa oraz oświaty, w tym przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. — Prawo oświatowe, przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. — przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe), dla szkół publicznych, szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, niepublicznych, bezpłatnych i odpłatnych szkół dla młodzieży i dorosłych, w tym: licea, szkoły policealne, szkoły branżowe (pierwszego i drugiego stopnia), technika, szkoły zawodowe, oraz dla placówek oświatowych i kulturalnych, w tym ognisk, klubów i świetlic, prowadzących działalność oświatową.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w  ... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.