
Temat interpretacji
- Czy w przypadku wypłaty przez któregokolwiek z Polskich Uczestników odsetek od środków pozyskanych w ramach funkcjonowania Cash-Poolingu, wyliczonych zgodnie z przedstawioną metodologią, na rzecz innych Polskich Uczestników, Polscy Uczestnicy wypłacający odsetki nie będą zobowiązani do pobrania zryczałtowanego podatku, o który mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od kwoty odsetek należnych Polskim Uczestnikom, - czy w przypadku wypłaty przez któregokolwiek z Polskich Uczestników odsetek od środków pozyskanych w ramach funkcjonowania Cash-Poolingu, wyliczonych zgodnie z przedstawioną metodologią, na rzecz Pool Leadera, Polscy Uczestnicy wypłacający odsetki będą uprawnieni do pobierania podatku u źródła od kwoty odsetek z zastosowaniem postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej przez Polskę i państwo Pool Leadera - odbiorcy odsetek, - czy w przypadku wypłaty przez Wnioskodawcę lub Oddział odsetek od środków pozyskanych w ramach funkcjonowania Cash-Poolingu, wyliczonych zgodnie z przedstawioną metodologią, na rzecz Pool Leadera (w odniesieniu do środków własnych, które zostały przekazane przez Pool Leadera celem zasilenia rachunków Polskich Uczestników o saldach ujemnych), Wnioskodawca oraz Oddział będą uprawnieni do niepobierania podatku u źródła od kwoty odsetek należnych Pool Leaderowi, pod warunkiem spełnienia kryteriów, o których mowa w art. 21 ust. 3 ustawy o podatku dochdoodwym od osób prawnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
19 lipca 2022 r. za pośrednictwem operatora Poczty Polskiej wpłynął Państwa wniosek z 15 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:
- czy w przypadku wypłaty przez któregokolwiek z Polskich Uczestników odsetek od środków pozyskanych w ramach funkcjonowania Cash-Poolingu, wyliczonych zgodnie z przedstawioną metodologią, na rzecz innych Polskich Uczestników, Polscy Uczestnicy wypłacający odsetki nie będą zobowiązani do pobrania zryczałtowanego podatku, o który mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od kwoty odsetek należnych Polskim Uczestnikom,
- czy w przypadku wypłaty przez któregokolwiek z Polskich Uczestników odsetek od środków pozyskanych w ramach funkcjonowania Cash-Poolingu, wyliczonych zgodnie z przedstawioną metodologią, na rzecz Pool Leadera, Polscy Uczestnicy wypłacający odsetki będą uprawnieni do pobierania podatku u źródła od kwoty odsetek z zastosowaniem postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej przez Polskę i państwo Pool Leadera - odbiorcy odsetek,
- czy w przypadku wypłaty przez Wnioskodawcę lub Oddział odsetek od środków pozyskanych w ramach funkcjonowania Cash-Poolingu, wyliczonych zgodnie z przedstawioną metodologią, na rzecz Pool Leadera (w odniesieniu do środków własnych, które zostały przekazane przez Pool Leadera celem zasilenia rachunków Polskich Uczestników o saldach ujemnych), Wnioskodawca oraz Oddział będą uprawnieni do niepobierania podatku u źródła od kwoty odsetek należnych Pool Leaderowi, pod warunkiem spełnienia kryteriów, o których mowa w art. 21 ust. 3 ustawy o podatku dochdoodwym od osób prawnych.
Uzupełnili go Państwo pismami z 15 lipca 2022 r. (data wpływu 15 lipca 2022 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 października 2022 r. (data wpływu 25 października 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1) Zainteresowany będący stroną postępowania: (…)
2) Zainteresowani niebędący stroną postępowania: (….)
3) Zainteresowani niebędący stroną postępowania: (…)
4) Zainteresowani niebędący stroną postępowania: (…)
5) Zainteresowani niebędący stroną postępowania: (…)
Opis zdarzenia przyszłego
A S.A. (dalej: „Wnioskodawca”), z siedzibą w (…), jest spółką utworzoną na podstawie prawa polskiego, podlegającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: „CIT”) od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Wnioskodawca jest spółką należącą do międzynarodowej grupy kapitałowej B S.A. (dalej: „Grupa”) oferującej nowoczesne rozwiązania w sektorze logistycznym, umożliwiające całodobowo samodzielne nadawanie i odbieranie przesyłek.
Wnioskodawca planuje - wraz z innymi podmiotami z Grupy - przystąpić do systemu automatycznej centralizacji środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych (tzw. cash-pooling - dalej: „Cash-Pooling”). System Cash-Poolingu będzie bazował na dwóch odrębnych strukturach:
a) system Cash-Poolingu rozliczany w PLN, oraz
b) system Cash-Poolingu rozliczany w EUR.
Niniejszy wniosek dotyczy systemu Cash-Poolingu rozliczanego w PLN. Cash-Pooling rozliczany w EUR będzie przedmiotem odrębnego wniosku.
Celem wdrażanego Cash-Poolingu jest:
a) poprawa płynności finansowej Grupy,
b) optymalizacja zarządzania płynnością finansową,
c) zminimalizowanie kosztów zarządzania środkami pieniężnymi,
d) finansowanie uczestniczących w systemie spółek Grupy, oraz
e) zmaksymalizowanie przychodów z inwestycji pieniężnych poprzez wspólne zarządzanie płynnością.
W skład Cash-Poolingu wchodzić będą, w szczególności:
a) należące do Grupy spółki utworzone na podstawie prawa polskiego, podlegające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu CIT od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania:
- Wnioskodawca;
- C sp. z o.o.;
- D sp. z o.o.;
- E sp. z o.o.;
- F Oddział w Polsce (dalej: „Oddział”) - polski zakład spółki utworzonej zgodnie z prawem luksemburskim
(dalej: „Polscy Uczestnicy”),
b) należąca do Grupy spółka będąca zagranicznym rezydentem podatkowym: B (dalej: „Pool Leader”) - spółka utworzona zgodnie z prawem luksemburskim;
(dalej: łącznie Polscy Uczestnicy oraz Pool Leader: „Uczestnicy").
Zgodnie z powyższym modelem, podmiotami uczestniczącymi w Cash-Poolingu, będą w szczególności rezydenci Polski oraz Luksemburga. Powiązanie podmiotów w Grupie jest różnorakie - występują zarówno bezpośrednie powiązania kapitałowe, jak i pośrednie.
W szczególności Zainteresowani wskazują, że Pool Leader jest bezpośrednim 100% udziałowcem Wnioskodawcy oraz 100% udziałowcem F, tj. spółki-centrali Oddziału.
Nie jest przy tym wykluczone, że w przyszłości do Cash-Poolingu przystąpią również inne podmioty z Grupy, w tym mające siedzibę w Polsce lub w krajach innych niż Polska, o ile będą prowadzić rachunki bankowe oraz transakcje w walucie PLN.
Podmiotem pełniącym centralną rolę (Pool Leaderem) w zakresie organizacji Cash-Poolingu w ramach Grupy, będzie spółka F, będąca jednocześnie tzw. agentem rozliczeniowym struktury.
Usługa Cash-Poolingu będzie świadczona w oparciu o postanowienia umowy nienazwanej zawartej pomiędzy Bankiem, Pool Leaderem oraz pozostałymi Uczestnikami pt. „Umowa świadczenia usług zarządzania płynnością w formie limitów dziennych” (dalej: „Umowa”).
Usługa Cash-Poolingu świadczona będzie przez Bank. W ramach Cash-Poolingu, w wykonaniu Umowy z Bankiem, Pool Leader będzie centralizował środki pieniężne oraz transferował, na zakończenie danego dnia, zgodnie z warunkami Umowy:
a) część lub całość salda dodatniego na rachunkach bankowych Uczestników z rachunku Uczestnika na rachunek Pool Leadera, lub
b) środki wystarczające do pokrycia części lub całości salda ujemnego na rachunkach bankowych Uczestników z rachunku Pool Leadera na rachunek Uczestnika
- tak, aby na rachunkach Uczestników zawsze uzyskać saldo równe zeru lub inne wcześniej ustalone saldo docelowe.
Bank będzie odpowiedzialny za techniczną stronę Cash-Poolingu, tj. za czynności związane z prowadzeniem rachunków Uczestników oraz Pool Leadera i dokonywaniem operacji związanych z poszczególnymi rachunkami biorącymi udział w Cash-Poolingu zgodnie z treścią Umowy.
Na podstawie Umowy, Pool Leader będzie upoważniony do działania w imieniu Uczestników oraz reprezentowania Uczestników w stosunkach z Bankiem.
Pool Leader będzie odpowiedzialny za to, aby w przypadku gdy salda dodatnie Uczestników są niewystarczające do pokrycia sald ujemnych innych Uczestników, na rachunku Pool Leadera zawsze były wystarczające środki na pokrycie ewentualnych sald ujemnych Uczestników. Oznacza to, że - dla przykładu - w przypadku w którym na zakończenie danego dnia salda wszystkich Uczestników byłyby ujemne, to Pool Leader musi we własnym zakresie zapewnić środki na swoim rachunku bankowym, wystarczające do przetransferowania przez Bank środków pieniężnych na poszczególne rachunki Uczestników.
W sytuacji, w której dany Uczestnik będzie posiadał saldo dodatnie na rachunku bankowym, w wyniku czego środki pieniężne będą transferowane - w ramach Umowy - z rachunku jednego z Uczestników na rachunek Pool Leadera, Uczestnikowi takiemu będą należne odsetki. A contrario - Uczestnik będzie zobowiązany do zapłaty odsetek w przypadku salda ujemnego.
Co kluczowe, z perspektywy niniejszego wniosku, Cash-Pooling będzie umożliwiał tzw. „śledzenie płatności odsetek”. Oznacza to, że przy każdorazowym skorzystaniu ze środków/„pociągnięciu” finansowania przez któregokolwiek z Uczestników korzystającego z finansowania (o saldzie ujemnym) możliwe będzie skalkulowanie odsetek należnych od tego finansowania na rzecz konkretnego podmiotu lub konkretnych podmiotów o saldach dodatnich, udzielających finansowania. Zgodnie bowiem z metodologią każdorazowe udzielenie finansowania będzie odbywać się na podstawie proporcji, opierającej się o wartość środków posiadanych przez Uczestników o saldach dodatnich w stosunku do całkowitego salda dodatniego na moment każdorazowego udzielenia finansowania.
Poniżej zaprezentowano przykład sposobu wyliczenia wartości odsetek, uwzględniający 5 uczestników (U1-U5), z czego trzech ma na dany dzień saldo dodatnie, a dwóch saldo ujemne:
1) salda dzienne poszczególnych uczestników:
U1: 1000 zł
U2: 2 000 zł
U3: 10 000 zł
U4: -10 000 zł
U5: -1 500 zł
Suma uczestników o saldach dodatnich: 1 000 zł + 2 000 zł + 10 000 zł = 13 000 zł
2) określenie proporcji, w jakich uczestnicy o saldach dodatnich (U1-U3) uczestniczą w zsumowanej kwocie sald:
U1: 1 000 zł/13 000 zł = ok. 8%
U2: 2 000 zł/13 000 zł = ok. 15%
U3: 10 000 zł/13 000 zł = ok. 77%
3) określenie należnych odsetek dziennych od uczestników mających ujemne saldo dzienne (U4-U5), przy założeniu, że oprocentowanie dzienne wynosi 0,2% (podane oprocentowanie jest wyłącznie przykładem dla celów ilustracyjnych):
U4: 10 000 zł * 0,2% = 20 zł
U5: 1 500 zł * 0,2% = 3 zł
4) określenie, w jakiej proporcji odsetki uczestników o saldach ujemnym należne są poszczególnym uczestnikom o saldach dodatnich (którzy przekazali kwoty z salda dodatniego na rachunek Pool leadera):
Odsetki należne od U4 względem:
U1: 20 zł * 8% = ok. 1,54 zł
U2: 20 zł * 15% = ok. 3,08 zł
U3: 20 zł * 77% = ok. 15,38 zł
Odsetki należne od U5 względem:
U1: 3 zł * 8% = ok. 0,23 zł
U2: 3 zł * 15% = ok. 0,46 zł
U3: 3 zł * 77% = ok. 2,31 zł
Dodatkowo Zainteresowani wskazali, że poza odsetkami należnymi z tytułu zasilenia Cash-Poolingu z kwot sald Uczestników o saldach dodatnich, odsetki będą mogły być naliczane również w sytuacji, gdy nadwyżka środków na rachunku Pool Leadera, nie będzie przekazywana Uczestnikom o ujemnych saldach (np. w sytuacji, gdy ujemne salda nie wystąpią). W takiej sytuacji środki te będą podlegały oprocentowaniu właściwemu dla dziennego oprocentowania depozytów.
Odsetki będą wypłacane/otrzymywane w rozliczeniu miesięcznym na podstawie kalkulacji prowadzonej przez Pool Leadera zawierającej informacje na temat wysokości dziennych odsetek należnych przysługujących danemu Uczestnikowi od innego Uczestnika.
Kwestia zachowania należytej staranności przez Uczestników jako płatników podatku wynikająca z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”) oraz zastosowania mechanizmu, o którym mowa w art. 26 ust. 2e ustawy o CIT w zakresie zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.
Dla celów niniejszego wniosku Zainteresowani przyjmują, że Uczestnicy, do których wypłacane będą środki w ramach Cash-Poolingu będą spełniali przesłanki do uznania ich za rzeczywistych właścicieli należności w rozumieniu art. 4a pkt 29 ustawy o CIT.
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 25 października 2022 r. wskazali Państwo, że:
- Spółka wskazuje, że na ten moment nie jest możliwe definitywne określenie czy suma wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) na rzecz tego samego podatnika w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności przekroczy bądź nie przekroczy łącznie kwotę, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, tj. 2 000 000 zł.
W przypadku przekroczenia limitu kwotowego, o którym mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, zostaną spełnione warunki z art. 26 ust. 7a-7j ustawy o CIT lub odpowiednie podmioty będą posiadały opinię o stosowaniu preferencji, o której mowa w art. 26b ustawy o CIT.
- Odpowiednie podmioty będą posiadać w odniesieniu do odbiorców należności będących nierezydentami certyfikaty ich rezydencji podatkowej.
- B (Pool Leader) podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, tj. w Luksemburgu.
- F jest opodatkowana na terenie Luksemburga podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
- Odsetki, które będzie otrzymywał F Oddział w Polsce będą związane (przypisane) do działalności oddziału w Polsce.
- Wypłacane przez F Oddział w Polsce należności z tytułu odsetek będą podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów przy określaniu dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.
- Posiadanie udziałów (akcji) przez B (Pool Leader) A oraz w F wynika z tytułu własności.
- Okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) przez B (Pool Leader) w A oraz w F w wysokości co najmniej 25% upłynie w momencie wypłaty odsetek lub po dniu wypłaty odsetek - w zależności od momentu rozpoczęcia funkcjonowania systemu.
Pytania
1. Czy w przypadku wypłaty przez któregokolwiek z Polskich Uczestników odsetek od środków pozyskanych w ramach funkcjonowania Cash-Poolingu, wyliczonych zgodnie z przedstawioną metodologią, na rzecz innych Polskich Uczestników, Polscy Uczestnicy wypłacający odsetki nie będą zobowiązani do pobrania zryczałtowanego podatku, o który mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o CIT (dalej: „podatku u źródła”) od kwoty odsetek należnych Polskim Uczestnikom?
2. Czy w przypadku wypłaty przez któregokolwiek z Polskich Uczestników odsetek od środków pozyskanych w ramach funkcjonowania Cash-Poolingu, wyliczonych zgodnie z przedstawioną metodologią, na rzecz Pool Leadera, Polscy Uczestnicy wypłacający odsetki będą uprawnieni do pobierania podatku u źródła od kwoty odsetek z zastosowaniem postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (dalej: „UPO") zawartej przez Polskę i państwo Pool Leadera - odbiorcy odsetek (za wyjątkiem przypadku opisanego w pytaniu nr 3)?
3. Czy w przypadku wypłaty przez Wnioskodawcę lub Oddział odsetek od środków pozyskanych w ramach funkcjonowania Cash-Poolingu, wyliczonych zgodnie z przedstawioną metodologią, na rzecz Pool Leadera (w odniesieniu do środków własnych, które zostały przekazane przez Pool Leadera celem zasilenia rachunków Polskich Uczestników o saldach ujemnych), Wnioskodawca oraz Oddział będą uprawnieni do niepobierania podatku u źródła od kwoty odsetek należnych Pool Leaderowi, pod warunkiem spełnienia kryteriów, o których mowa w art. 21 ust. 3 ustawy CIT?
Stanowisko Zainteresowanych w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Zainteresowanych, w przypadku wypłaty przez któregokolwiek z Polskich Uczestników odsetek od środków pozyskanych w ramach funkcjonowania Cash-Poolingu, wyliczonych zgodnie z przedstawioną metodologią, na rzecz innych Polskich Uczestników, Polscy Uczestnicy wypłacający odsetki nie będą zobowiązani do pobrania podatku u źródła od kwoty odsetek należnych Polskim Uczestnikom.
Ad. 2
Zdaniem Zainteresowanych, w przypadku wypłaty przez któregokolwiek z Polskich Uczestników odsetek od środków pozyskanych w ramach funkcjonowania Cash-Poolingu, wyliczonych zgodnie z przedstawioną metodologią, na rzecz Pool Leadera, Polscy Uczestnicy wypłacający odsetki będą uprawnieni do pobierania podatku u źródła od kwoty odsetek z zastosowaniem postanowień UPO zawartej przez Polskę i państwo Pool Leadera - odbiorcy odsetek (za wyjątkiem przypadku opisanego w pytaniu nr 3).
Ad. 3
Zdaniem Zainteresowanych, w przypadku wypłaty przez Wnioskodawcę lub Oddział odsetek od środków pozyskanych w ramach funkcjonowania Cash-Poolingu, wyliczonych zgodnie z przedstawioną metodologią, na rzecz Pool Leadera (w odniesieniu do środków własnych, które zostały przekazane przez Pool Leadera celem zasilenia rachunków Uczestników o saldach ujemnych), Wnioskodawca oraz Oddział będą uprawnieni do niepobierania podatku u źródła od kwoty odsetek należnych Pool Leaderowi, pod warunkiem spełnienia kryteriów, o których mowa w art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Uzasadnienie stanowiska Zaineresowanych
Ramy prawne
Opodatkowanie odsetek na podstawie ustawy o CIT
Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT przychody osiągane przez nierezydentów m.in. z odsetek są opodatkowane 20% stawką podatku u źródła, chyba że mająca zastosowanie w sprawie UPO, której Polska jest stroną, stanowi inaczej.
Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 3 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (w tym m.in. odsetki), jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:
1. wypłacającym należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, jest:
a) spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo
b) położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład spółki podlegającej w państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli wypłacane przez ten zagraniczny zakład należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów przy określaniu dochodów podlegających opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej;
2. uzyskującym przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, jest spółka podlegająca w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;
3. spółka:
a) której mowa w pkt 1 powyżej, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 2 wskazanym powyżej, lub
b) o której mowa w pkt 2 powyżej, posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1 powyżej;
4. rzeczywistym właścicielem należności, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, jest:
a) spółka, o której mowa w pkt 2 wskazanym powyżej, albo
b) zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2 powyżej, jeżeli dochód osiągnięty w następstwie uzyskania tych należności podlega opodatkowaniu w tym państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.
Dodatkowo, zgodnie z art. 21 ust. 3a ustawy o CIT, warunek posiadania udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 3 pkt 3, uważa się także za spełniony, jeżeli zarówno w kapitale spółki, o której mowa w ust. 3 pkt 1, jak i w kapitale spółki, o której mowa w ust. 3 pkt 2, inna spółka podlegająca w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, posiada bezpośrednio - nie mniej niż 25% udziałów (akcji).
Zgodnie z art. 21 ust. 3b ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 3 stosuje się, jeżeli posiadanie udziałów (akcji) wynika z tytułu własności.
Z kolei zaś art. 21 ust. 3c ustawy o CIT stanowi, że zwolnienie stosuje się, jeżeli spółka, o której mowa w ust. 3 pkt 2 (tj. uzyskująca przychody), nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
Zgodnie z art. 21 ust. 4 ustawy o CIT, zwolnienie z art. 21 ust. 3 ustawy o CIT ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółki, o których mowa w ust. 3 pkt 3, posiadają udziały (akcje) w wysokości, o której mowa w ust. 3 pkt 3 (tj. nie niższej niż 25%), nieprzerwanie przez okres dwóch lat.
Jednocześnie, na podstawie zasad przedstawionych w art. 21 ust. 5 ustawy o CIT, zwolnienie określone w art. 21 ust. 3 w zw. z ust. 4 ustawy o CIT, ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji) w ww. wysokości upływa po dniu uzyskania przychodów przez daną spółkę. Niemniej, w przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów (akcji) nieprzerwanie przez okres dwóch lat, spółka, która uzyskała przychód jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, w wysokości 20% przychodów (z uwzględnieniem postanowień właściwych umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania).
W konsekwencji w świetle przytoczonych przepisów, pod warunkiem spełnienia kryteriów określonych na gruncie art. 21 ust. 3 i nast. ustawy o CIT, płatności odsetkowe dokonywane przez polskich rezydentów na rzecz kwalifikowanych podmiotów powiązanych z siedzibą w krajach członkowskich UE/EOG, powinny, co do zasady, korzystać ze zwolnienia od podatku u źródła w Polsce.
Stosownie zaś do art. 26 ust. 1 ustawy o CIT osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują na rzecz nierezydentów wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 ustawy o CIT, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT płatnika z podatnikiem.
Natomiast zgodnie z art. 26 ust. 2e ustawy o CIT, jeżeli łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 ustawy o CIT na rzecz podmiotu powiązanego, przekroczyła w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwotę 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami są obowiązane jako płatnicy pobrać, z zastrzeżeniem ust. 2g, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub art. 22 ust. 1 ustawy o CIT od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł:
a) z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e ustawy o CIT;
b) bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej UPO, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub UPO.
W związku z powyższym, wskazać należy, że w art. 21 ustawy o CIT, wymienione zostały określone rodzaje należności wypłacane przez podmioty polskie podmiotom zagranicznym, w przypadku uzyskania których, podmiot zagraniczny podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym, a obowiązanym do jego naliczenia, potrącenia i odprowadzenia do urzędu skarbowego jest podmiot polski. Podatek ten nazywany jest podatkiem „u źródła” ze względu na szczególny sposób jego poboru, który dokonywany jest przez polski podmiot wypłacający określone należności na rzecz nierezydenta, w trybie i na zasadach wymienionych w art. 26 ustawy o CIT. Powyższe zasady stosuje się przy uwzględnieniu postanowień odpowiednich umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Rzeczywisty właściciel
Zgodnie z art. 4a pkt 29 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie o CIT jest mowa o rzeczywistym właścicielu - oznacza to podmiot, który spełnia łącznie następujące warunki:
a) otrzymuje należność dla własnej korzyści, w tym decyduje samodzielnie o jej przeznaczeniu i ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej należności lub jej części,
b) nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem lub innym podmiotem zobowiązanym do przekazania całości lub części należności innemu podmiotowi,
c) prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby, jeżeli należności są uzyskiwane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, przy czym przy ocenie, czy podmiot prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez ten podmiot w zakresie otrzymanej należności.
Ponadto, zgodnie z Modelową Konwencją OECD, jak i Komentarza (choć nie są źródłem prawa to stanowią wskazówkę, jak należy interpretować zapisy UPO), postanowienia UPO w zakresie dotyczącym odsetek mają zastosowanie jedynie w przypadku, gdy to podmiot uzyskujący odsetki posiada status rzeczywistego odbiorcy („beneficial owner”), czyli jest podmiotem, którego prawo do dysponowania otrzymaną płatnością nie ma wyłącznie formalnego charakteru. W związku z powyższym, w sytuacji, gdy płatność dokonywana jest na rzecz pośrednika będącego rezydentem określonego państwa, który następnie przekazuje tę płatność ostatecznemu odbiorcy, państwo w którym powstaje dana płatność nie jest zobowiązane do zastosowania wobec tego pośrednika postanowień UPO.
Komentarz do Konwencji Modelowej OECD podkreśla przy tym, że ograniczenie opodatkowania w państwie źródła (w tym przypadku - obniżenie stawki podatku u źródła od odsetek) nadal znajduje zastosowanie, jeśli odsetki są przekazywane od wpłacającego do osoby uprawnionej („beneficial owner”) poprzez pośrednika zlokalizowanego w państwie rezydencji właściciela lub w kraju trzecim.
Podobnie Ministerstwo Finansów, które w projekcie objaśnień podatkowych z dnia 19 czerwca 2019 r. „Zasady Poboru Podatku U Źródła” (dalej: „Objaśnienia WHT”) stwierdza, że: „w konsekwencji:
- odwołując się do zaprezentowanego wyżej celu zawierania UPO, a także
- mając na uwadze, że zgodnie z art. 31 ust. 1 Konwencji Wiedeńskiej o Prawie Traktatów, „traktat należy interpretować w dobrej wierze, zgodnie ze zwykłym znaczeniem, jakie należy przypisywać użytym w nim wyrazom w ich kontekście, oraz w świetle jego przedmiotu i celu”,
zasadne jest uznać, że podmioty pośredniczące, a więc te, które co do zasady nie spełniają definicji rzeczywistego właściciela, nie powinny korzystać z uprawnień przyznawanych przez poszczególne UPO. Niemniej jednak z przewidzianych w UPO i prawie Unii Europejskiej (tzn. Dyrektywy Parent Subsidiary i Interest-Royalty) mogą korzystać inwestorzy (udziałowcy) z kraju objętego tymi postanowieniami, jeżeli są oni podatnikami w stosunku do otrzymanej należności i spełniają inne warunki przewidziane dla tych uprawnień (np. w określonych sytuacjach posiadają status rzeczywistego właściciela). Rozwiązanie to odpowiada koncepcji znanej pod nazwą „look through approach”.
Dalej w Objaśnieniach WHT wskazano, że: „należy dodatkowo podkreślić, że uprawnienia do skorzystania z korzyści przewidzianych w danej UPO przysługują jedynie podatnikom, a więc podmiotom uzyskującym w Polsce dochody (przychody). Dopiero względem takiego dochodu (przychodu) możliwe jest zastosowanie korzyści przewidzianych w UPO. Podmiot pośredniczący, którego jedyną funkcję w odniesieniu do płatności lub jej części jest jej przekazanie dalej, nie spełni więc tego kryterium z uwagi na brak powstania po jego stronie przychodu (trwałego i definitywnego przysporzenia majątkowego). W konsekwencji nie będzie on uprawniony do korzystania z korzyści na gruncie UPO łączącej Polskę z państwem siedziby takiego podmiotu”.
Stanowisko Zainteresowanych
Uwagi ogólne
Na wstępie należy wskazać, że umowa cash poolingu jest formą efektywnego zarządzania środkami finansowymi, stosowaną przez podmioty należące do jednej grupy kapitałowej lub podmioty powiązane ekonomicznie w jakikolwiek inny sposób. Sprowadza się ona do koncentrowania środków pieniężnych z jednostkowych rachunków poszczególnych podmiotów na wspólnym rachunku grupy (rachunek główny) i zarządzaniu zgromadzoną w ten sposób kwotą, przy wykorzystaniu korzyści skali.
Pozwala to na kompensowanie przejściowych nadwyżek, wykazywanych przez jedne z podmiotów z przejściowymi niedoborami zaistniałymi u innych podmiotów. Dzięki temu dochodzi do minimalizowania kosztów zewnętrznego finansowania działalności podmiotów z grupy poprzez kredytowanie się przy wykorzystaniu środków własnych grupy. W ramach porozumienia cash poolingu uczestnicy wskazują podmiot organizujący cash pooling i zarządzający systemem, tzw. pool leadera (agenta), którym może być wyspecjalizowany bank, jak również jednostka z grupy.
Zarządzający cash-poolingiem w ramach umowy zapewnia dla wszystkich uczestników systemu środki finansowe na pokrycie sald ujemnych, a w przypadku wystąpienia sald dodatnich na rachunkach uczestników, to na jego rachunek trafiają środki finansowe. Niezależnie od tego, czy podmiotem zarządzającym systemem jest bank, czy wybrana spółka z grupy, realizuje on jedynie funkcję pośrednika, tzn. nie jest ostatecznym właścicielem odsetek, do których prawo przysługuje spółkom przekazującym nadwyżkę chyba, że źródłem finansowania są także środki, których właścicielem jest pool leader.
Należy jednoznacznie podkreślić, że cechą charakterystyczną systemu cash poolingu jest konsolidowanie środków finansowych wszystkich uczestników, a nie dokonywanie „darowizn” na rzecz pool leadera przez pozostałych uczestników. Rzeczywistymi właścicielami środków pieniężnych pozostają podmioty będące uczestnikami systemu.
System cash poolingu opiera się na możliwości minimalizowania kosztów kredytowania działalności podmiotów z grupy biorących w takim systemie udział, poprzez wzajemne kredytowanie się przy wykorzystaniu środków własnych grupy (innych uczestników), a nie na wykorzystaniu środków finansowych właściciela rachunku głównego.
Przepisy prawa podatkowego nie odnoszą się wprost do zdarzeń tego rodzaju, zatem ewentualne konsekwencje podatkowe należałoby oceniać z punktu widzenia ogólnych zasad opodatkowania obowiązujących w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w Cash-Poolingu będą uczestniczyli Uczestnicy (w tym Pool Leader i Wnioskodawca), mający rezydencją podatkową w Polsce i w innych krajach.
Na podstawie Umowy, Pool Leader będzie upoważniony do działania w imieniu Uczestników oraz reprezentowania Uczestników w stosunkach z Bankiem.
Pool Leader będzie odpowiedzialny za to, aby w przypadku gdy salda dodatnie Uczestników są niewystarczające do pokrycia sald ujemnych innych Uczestników, na rachunku Pool Leadera zawsze były wystarczające środki na pokrycie ewentualnych sald ujemnych Uczestników. Oznacza to, że - dla przykładu - w przypadku w którym na zakończenie danego dnia salda wszystkich Uczestników byłyby ujemne, to Pool Leader musi we własnym zakresie zapewnić środki na swoim rachunku bankowym, wystarczające do przetransferowania przez Bank środków pieniężnych na poszczególne rachunki Uczestników.
W sytuacji, w której dany Uczestnik będzie posiadał saldo dodatnie na rachunku bankowym, w wyniku czego środki pieniężne będą transferowane - w ramach Umowy - z rachunku jednego z Uczestników na rachunek Pool Leadera, Uczestnikowi takiemu będą należne odsetki. A contrario - Uczestnik będzie zobowiązany do zapłaty odsetek w przypadku salda ujemnego.
Co kluczowe, z perspektywy niniejszego wniosku, Cash-Pooling będzie umożliwiał tzw. „śledzenie płatności odsetek”. Oznacza to, że przy każdorazowym skorzystaniu ze środków/„pociągnięciu” finansowania przez któregokolwiek z Uczestników korzystającego z finansowania (o saldzie ujemnym) możliwe będzie skalkulowanie odsetek należnych od tego finansowania na rzecz konkretnego podmiotu lub konkretnych podmiotowo saldach dodatnich, udzielających finansowania. Zgodnie bowiem z metodologią każdorazowe udzielenie finansowania będzie odbywać się na podstawie proporcji, opierającej się o wartość środków posiadanych przez Uczestników o saldach dodatnich w stosunku do całkowitego salda dodatniego na moment każdorazowego udzielenia finansowania.
Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych w odniesieniu do pytania nr 1
Przenosząc powyższe przepisy oraz koncepcję „look through approach” na grunt niniejszej sprawy, Zainteresowani zwracają uwagę, że mimo zaangażowania Pool Leadera (niebędącego polskim rezydentem podatkowym), w sytuacji w której wystąpi saldo ujemne na rachunkach Polskich Uczestników, które zostanie pokryte ze środków innych Polskich Uczestników (mających salda dodatnie), rzeczywistymi właścicielami odsetek będą Polscy Uczestnicy z dodatnimi saldami, przekazujący środki na rzecz Polskich Uczestników mających ujemne salda.
Zważywszy natomiast na fakt, że przepisy ustawy o CIT nie nakładają obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w sytuacji wypłaty dokonywanej pomiędzy polskimi rezydentami podatkowymi, w przedstawionych okolicznościach zdarzenia przyszłego, żaden z Polskich Uczestników (z saldem ujemnym) nie będzie zobowiązany do potrącenia podatku u źródła od odsetek wypłacanych na rzecz Polskich Uczestników (z saldem dodatnim).
W związku z powyższym, w przypadku wypłaty przez któregokolwiek z Polskich Uczestników odsetek od środków pozyskanych w ramach funkcjonowania Cash-Poolingu, wyliczonych zgodnie z przedstawioną metodologią, na rzecz innych Polskich Uczestników, Polscy Uczestnicy wypłacający odsetki będą uprawnieni do niepobierania podatku u źródła od kwoty odsetek należnych Polskim Uczestnikom.
Takie stanowisko potwierdza również praktyka organów podatkowych, tj. przykładowo:
a) interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 30 września 2020 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.266.2020.2.AK, zgodnie z którą: „z opisu sprawy wynika również, że uczestnikami systemu cash poolingu, w którym uczestniczy Wnioskodawca są wyłącznie spółki kapitałowe z siedzibą w Polsce będące polskimi rezydentami podatkowymi. Każdy z Uczestników zawarł odrębna Umowę Cash Poolingu oraz odrębne umowy z bankami, tzw. Zero Balancing Agreement. Zatem w przypadku wypłaty odsetek, w stosunku do których rzeczywistym właścicielem jest inny Uczestnik będący polskim rezydentem podatkowym, Spółka nie będzie zobowiązana do pobrania podatku u źródła.”, oraz
b) interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 listopada 2017 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.256.2017.1.JC, zgodnie z którą: „mając natomiast na uwadze, że przepisy Ustawy CIT nie nakładają obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego w sytuacji wypłaty dokonywanej pomiędzy polskimi rezydentami podatkowymi, żadna ze Spółek R. nie będzie zobowiązana do potrącenia podatku u źródła od odsetek wypłacanych/kapitalizowanych od środków, które nie będą pochodziły z zadłużenia R. BV w Rachunku Głównym.”
Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych w odniesieniu do pytania nr 2
W zakresie Pool leadera. Zainteresowani zwracają uwagę, że będzie on rzeczywistym właścicielem odsetek, jedynie w sytuacji gdy ujemne salda innych Uczestników pokryte zostaną ze środków własnych Pool Leadera. W tak opisanej sytuacji Pool Leader stanie się podmiotem uczestniczącym w Cash Poolingu na takich samych zasadach jak inni Uczestnicy.
Tym samym, mając na względzie przepisy ustawy o CIT, wskazujące, że przychody z odsetek są opodatkowane 20% stawką podatku u źródła, chyba że mająca zastosowanie w sprawie UPO, której Polska jest stroną, stanowi inaczej - w odniesieniu do odsetek wypłacanych na rzecz Pool Leadera, zastosowanie powinny znaleźć przepisy UPO zawarte przez Polskę z państwem rezydencji Pool Leadera - tj. Luksemburga (pod warunkiem posiadania odpowiedniego certyfikatu rezydencji).
W związku z powyższym, w przypadku wypłaty przez któregokolwiek z Polskich Uczestników odsetek od środków pozyskanych w ramach funkcjonowania Cash-Poolingu, wyliczonych zgodnie z przedstawioną metodologią, na rzecz Pool Leadera, Polscy Uczestnicy wypłacający odsetki będą uprawnieni do pobierania podatku u źródła od kwoty odsetek z zastosowaniem postanowień UPO zawartej przez Polskę i państwo Pool Leadera - odbiorcy odsetek (za wyjątkiem przypadku opisanego w pytaniu nr 3).
Takie stanowisko potwierdza również praktyka organów podatkowych, tj. przykładowo:
a) interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 lipca 2021 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.163.2021.4.APO, zgodnie z którą: „wypłacane przez Wnioskodawcę jako Uczestnika w ramach struktury cash-poolingu, których rzeczywistym odbiorcę (beneficial owner) będę poszczególni Uczestnicy lub Pool Leader będę podlegać opodatkowaniu podatkiem „u źródła” w Polsce z zastosowaniem postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej z państwem, w którym siedzibę ma rzeczywisty odbiorca (beneficial owner), tj. poszczególni Uczestnicy lub Pool Leader, pod warunkiem spełnienia określonych warunków do zastosowania postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.”, oraz
b) interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 września 2020 r., Znak: 0114-KDIP2-1.4010.219.2020.2.JC, zgodnie z którą: „z opisu wniosku wynika, że Pool leader jako rezydent Austrii oraz uczestnicy cash poolingu jako rezydenci Austrii i Francji spełnię warunki rzeczywistego właściciela należności z tytułu otrzymanych odsetek określone w art. 4a pkt 29 u.p.d.o.p. Spółka będzie mogła zastosować zatem, zgodnie z postanowieniami art. 21 ust. 2 u.p.d.o.p., preferencyjną stawkę podatkową wynikającą z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania obowiązującej pomiędzy Polskę a państwem rezydencji podatkowej podmiotu uprawnionego, uzyskującego dochód z tytułu odsetek.”
Jednocześnie Zainteresowani zaznaczają, że kwestia zachowania należytej staranności przez Uczestników jako płatników podatku wynikająca z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT oraz zastosowanie mechanizmu, o którym mowa w art. 26 ust. 2e ustawy o CIT w zakresie zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, nie jest przedmiotem niniejszego wniosku. Ponadto, Zainteresowani przyjmują, że Pool Leader dla celów niniejszego wniosku, będzie spełniał przesłanki do uznania go za rzeczywistego właściciela należności w rozumieniu art. 4a pkt 29 ustawy o CIT.
Uzasadnienie stanowiska Zainteresowanych w odniesieniu do pytania nr 3
Niezależnie od powyższego, z uwagi na strukturę Grupy, w przypadku wypłat odsetek przez Wnioskodawcę lub Oddział na rzecz Pool Leadera, możliwe będzie skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 3 ustawy o CIT (pod warunkiem spełnienia kryteriów określonych w tym przepisie).
Mając na uwadze treść art. 21 ust. 3 ustawy o CIT, Zainteresowani wskazują, że w odniesieniu do wypłat odsetek przez Wnioskodawcę na rzecz Pool Leadera:
- Wnioskodawca, jako podmiot wypłacający należności odsetkowe jest spółką będącą podatnikiem CIT mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- Pool Leader, jako spółka uzyskująca przychody odsetkowe jest spółką podlegającą w Luksemburgu (a wiec w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;
- Pool Leader jest 100% udziałowcem Wnioskodawcy - a zatem spółka otrzymująca należności odsetkowe posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów w spółce wypłacającej należności,
- posiadanie udziałów Pool Leadera we Wnioskodawcy wynika z tytułu własności.
W odniesieniu do dwuletniego okresu nieprzerwanego posiadania akcji, Zainteresowani wskazują, że na moment dokonania płatności warunek ten również będzie spełniony.
Jednocześnie, mając na uwadze treść art. 21 ust. 3 ustawy o CIT, Zainteresowani wskazują, że w odniesieniu do wypłat odsetek przez Oddział na rzecz Pool Leadera:
a) Oddział, jako podmiot wypłacający należności odsetkowe jest położonym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagranicznym zakład spółki podlegającej w państwie członkowskim Unii Europejskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, a wypłacane przez niego należności odsetkowe podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów przy określaniu dochodów podlegających opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej;
b) Pool Leader, jako spółka uzyskująca przychody odsetkowe jest spółką podlegającą w Luksemburgu (a wiec w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania;
c) Pool Leader jest 100% udziałowcem spółki, której Oddział jest zagranicznym zakładem - a zatem spółka otrzymująca należności posiada bezpośrednio nie mniej niż 25% udziałów w spółce której Oddział jest zagranicznym zakładem,
d) posiadanie udziałów Pool Leadera w spółce, której Oddział jest zagranicznym zakładem wynika z tytułu własności.
W odniesieniu do dwuletniego okresu nieprzerwanego posiadania akcji, Zainteresowani wskazują, że na moment dokonania płatności warunek ten również będzie spełniony.
Zatem, w przypadku wypłaty przez Wnioskodawcę lub Oddział odsetek od środków pozyskanych w ramach funkcjonowania Cash-Poolingu, wyliczonych zgodnie z przedstawioną metodologią, na rzecz Pool Leadera (w odniesieniu do środków, które zostały przekazane przez Pool Leadera celem zasilenia rachunków Uczestników o saldach ujemnych). Wnioskodawca oraz Oddział będą uprawnieni do niepobierania podatku u źródła od kwoty odsetek należnych Pool Leaderowi.
Jednocześnie Zainteresowani zaznaczają, że kwestia zachowania należytej staranności przez Uczestników jako płatników podatku wynikająca z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT oraz zastosowanie mechanizmu, o którym mowa w art. 26 ust. 2e ustawy o CIT w zakresie zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, nie jest przedmiotem niniejszego wniosku. Ponadto, Zainteresowani przyjmują, że Pool Leader dla celów niniejszego wniosku, będzie spełniać przesłanki do uznania go za rzeczywistego właściciela należności w rozumieniu art. 4a pkt 29 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Zainteresowany będący stroną postepowania – X – ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
