
Temat interpretacji
Czy dział SSH należący do dywizji WSD w momencie dokonania Transakcji będzie stanowił dla ustalenia skutków podatkowych zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, w związku z czym przychodem Spółki ze zbycia SSH, w myśl art. 12 ust. 1 w zw. z art. 14 ustawy o CIT będzie cena określona w umowie sprzedaży zawartej z Nabywcą i nie wystąpi obowiązek przyporządkowania uzyskanej przez Spółkę ceny do poszczególnych składników majątku wchodzących w skład SSH.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
10 maja 2022 r. za pośrednictwem e-PUAP, wpłynął Państwa wniosek wspólny z 5 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:
- czy dział SSH należący do dywizji WSD w momencie dokonania Transakcji będzie stanowił dla ustalenia skutków podatkowych zorganizowaną część przedsiębiorstwa (“ZCP”) w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, w związku z czym przychodem Spółki ze zbycia SSH, w myśl art. 12 ust. 1 w zw. z art. 14 ustawy o CIT będzie cena określona w umowie sprzedaży zawartej z Nabywcą i nie wystąpi obowiązek przyporządkowania uzyskanej przez Spółkę ceny do poszczególnych składników majątku wchodzących w skład SSH?
(pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)
- czy Spółka może ustalając dochód z Transakcji uznać za koszty uzyskania przychodów wartość netto podatkową zbywanych składników majątku?
(pytanie oznaczone we wniosku Nr 4)
- czy Nabywca będzie uprawniony do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nabytych od Spółki w ramach Transakcji nabycia SSH?
(pytanie oznaczone we wniosku Nr 5)
- jeżeli w wyniku sprzedaży SSH powstanie dodatnia wartość firmy w rozumieniu art. 16g ust. 2 ustawy o CIT, czy Nabywca będzie uprawniony do amortyzacji nabytej wartości firmy zgodnie z art. 16b ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy o CIT?
(pytanie oznaczone we wniosku Nr 6)
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem:
1.Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
- (dalej jako: ,,Wnioskodawca’’, „ Spółka”),
2.Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
- (dalej jako: „Zainteresowany”, „Nabywca”).
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka jest spółką kapitałową prawa polskiego, która podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu CIT w Polsce (Spółka jest polskim rezydentem podatkowym). Działalność Spółki jest prowadzona w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka jest również zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Wszystkie udziały w Spółce posiada Spółka GmbH (niemiecki rezydent podatkowy), która jest spółką zależną od spółki holdingowej L. AG (niemiecki rezydent podatkowy, „Spółka holdingowa”). Podmioty te należą do międzynarodowej grupy X. (dalej: „Grupa”).
Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest produkcja elektronicznych i elektrycznych przewodów i kabli oraz świadczenie usług inżynieryjnych. Na całkowitą działalność Spółki składają się działania prowadzone w ramach dwóch wyodrębnionych oddziałów, które odpowiadają dywizjom wydzielonym wewnątrz Grupy:
odpowiadają dywizjom wydzielonym wewnątrz Grupy:
- W. & C.S.D. („WCS”) - dywizja koncentrująca się głównie na produkcji kabli elektrycznych i przewodów dla zaawansowanych zastosowań i systemów okablowania w różnych sektorach przemysłu i infrastruktury, głównie w przemyśle motoryzacyjnym (w ramach A. Polska działalność dywizji WCS jest prowadzona w siedzibie Spółki w A., gdzie znajduje się zakład produkcyjny)
oraz
- W.S.D.(„WSD”) -dywizja, której celem jest dostarczanie dostosowanych do potrzeb klienta końcowego systemów okablowania i niestandardowych wiązek kablowych dla przemysłu motoryzacyjnego (m. in. specjalnych wiązek kablowych, zintegrowanych systemów okablowania czy systemów okablowania wysokiego napięcia do pojazdów hybrydowych i elektrycznych, a także komponentów do dystrybucji energii).
Działalność dywizji WSD obejmuje każdy etap produkcji od projektu po produkcję seryjną, a także świadczenie inżynieryjnych usług uzupełniających, obejmujących elektromobilność, łączność i autonomiczną jazdę (w ramach Spółki działalność dywizji WSD prowadzona jest poprzez oddział w B., gdzie znajduje się dział inżynieryjny tzw. S.S.H. (dalej: „SSH”), który świadczy inżynieryjne usługi wsparcia na rzecz dywizji WSD działających w ramach innych podmiotów w Grupie).
W chwili obecnej w ramach Grupy planowana jest reorganizacja polegająca na zaprzestaniu działalności skupionej w dywizji WCS oraz pozostawieniu w ramach Grupy wyłącznie dywizji WSD. Planowane jest, że spółki w których skupiona jest działalność WCS będą przedmiotem zbycia na rzecz zewnętrznych inwestorów.
W związku z realizacją założeń powyższej reorganizacji Grupowej, Wnioskodawca planuje oddzielić majątek związany z działalnością dedykowaną WCS od majątku związanego z działalnością dedykowaną WSD, w wyniku czego działalność dedykowana dywizji WSD wyodrębniona w ramach Spółki zostanie sprzedana do nowej spółki z Grupy - Nabywcy („Transakcja”).
W rzeczywistości przedmiotem transakcji będzie działający na rzecz dywizji WSD dział SSH.
W tym celu w dniu 4 marca 2022 r. spółka K.B. GmbH (niemiecki rezydent podatkowy) będąca spółką zależną Spółki holdingowej w Grupie nabyła 100% udziałów w Nabywcy .
Nabywca, podobnie jak Wnioskodawca, jest spółką kapitałową prawa polskiego, która podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu CIT w Polsce (polski rezydent podatkowy). Nabywca jest również zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT w Polsce.
Nabywca na moment Transakcji nabycia SSH nie będzie posiadał żadnych znaczących aktywów. Planowane jest, że na moment dokonania Transakcji przejmie on działalność prowadzoną przez SSH od Spółki.
Opis działalności działu SSH w ramach Spółki
Na działalność dedykowaną dywizji WSD w ramach Spółki składa się dział inżynieryjny (SSH), który zajmuje się przede wszystkim dostarczaniem wsparcia inżynieryjnego innym podmiotom w Grupie, które należą do dywizji WSD.
W ramach działań podejmowanych przez SSH można wyróżnić między innymi wsparcie w projektowaniu wiązek kablowych, ale także usługi logistyczne, fakturowania lub jakościowe, które wspierają proces produkcji w Grupie.
Sprzedawany w ramach omawianej Transakcji dział SSH prowadzi swoją działalność w A., gdzie Spółka wynajmuje powierzchnię biurową (na podstawie tej umowy SSH posiada odrębny oraz wyłączny tytuł do powierzchni biurowej w A.).
Na moment złożenia niniejszego wniosku dział SSH zatrudnia ok. 90 pracowników posiadających kwalifikacje odpowiednie do specyfiki prowadzonej działalności. Wśród nich znajdują się zarówno pracownicy odpowiedzialni za działalnością operacyjną działu (np. technicy, inżynierowie, kontrolerzy jakości, pracownicy sprzedażowi), ale także kadra zarządzająca (menedżerowie) na czele z dyrektorem działu. Ponadto zespół w A. zatrudnia pojedyncze osoby zapewniające podstawowe wsparcie administracyjne oraz informatyczne dla funkcjonowania całego działu. Kadra zarządzająca SSH posiada samodzielność decyzyjną w sprawach dotyczących działalności tej części dywizji WSD. Przede wszystkim wszelkie decyzje dotyczące budżetu SSH, takie jak zatwierdzenie budżetu dla SSH, są podejmowane przez centralne oddziały wewnątrz dywizji WSD. Także decyzje związane z pracownikami wykonującymi swoje obowiązki w ramach SSH (np. zmiany wynagrodzeń) są podejmowane w ramach dywizji WSD. Dodatkowo dział SSH wewnętrznie przeprowadza procesy rekrutacyjne dla nowych potencjalnych pracowników w A.
Dział SSH posiada wyodrębnione aktywa (składniki majątku), na które składają się przede wszystkim:
- wynajmowana przestrzeń biurowa w A.,
- komputery;
- pozostałe standardowe wyposażenie biura, takie jak drukarki, biurka, telefony komórkowe itp.,
- samochody.
Część wyposażenia biurowego (np. drukarki, komputery, telefony), a także samochody są przedmiotem umów leasingu zawartych przez Spółkę. Umowy leasingu dotyczą zarówno sprzętu/samochodów używanych przez pracowników działu SSH, jak i pracowników Spółki działających na rzecz dywizji WCS (niemniej istnieje możliwość przypisania sprzętu/ samochodów używanych w ramach SSH).
Na wartości niematerialne i prawne SSH składają się licencje na oprogramowania (np. Microsoft), z których dział SSH korzysta w toku prowadzonej działalności, a które są nabywane przez Grupę na poziomie centralnym (istnieje możliwość przypisania związanych z tym kosztów do SSH).
Spółka korzysta w ramach swojej działalności także z umów serwisowych dedykowanych dla SSH (np. umowy w zakresie usług sprzątania, umowy w zakresie usług ochrony, umowy w zakresie usług medycznych dla pracowników SSH). Stroną tych umów jest Spółka.
Do SSH należą także przypisane do działalności tego działu należności oraz zobowiązania. Przykładowo do SSH przypisane są należności handlowe i pozostałe należności związane z działalnością na rzecz dywizji WSD, w tym należności od podmiotów powiązanych.
Do SSH przypisane są także zobowiązania, np. zobowiązania względem Spółki holdingowej wynikające z rozliczeń międzygrupowych, zobowiązania pracownicze lub zobowiązania handlowe względem dostawców.
W ramach Spółki przygotowywany jest osobny budżet związany z działalnością SSH (jak wskazano powyżej, decyzje dotyczące tego budżetu są podejmowane wewnętrznie w strukturach WSD). Ponadto, mimo braku osobnych kont księgowych, możliwe jest odpowiednie przyporządkowanie przepływów finansowych związanych z działalnością SSH, przede wszystkim możliwe jest przyporządkowanie zaewidencjonowanych zdarzeń gospodarczych oraz wyraźne przyporządkowanie przychodów i kosztów, a także należności i zobowiązań związanych z SSH.
Ponadto w związku z faktem, że dział SSH funkcjonuje w ramach Wnioskodawcy, dział ten nie posiada co do zasady odrębnych umów na świadczenie usług w ramach swojej podstawowej działalności - świadczenie usług przez SSH odbywa się na podstawie umów zawieranych przez Spółkę, natomiast umowy te mogą dotyczyć wyłącznie działalności prowadzonej przez SSH. Aktualnie SSH dostarcza usługi wsparcia do innych spółek w Grupie z dywizji WSD właśnie na podstawie umów zawartych pomiędzy Spółką a innymi podmiotami grupowymi.
Obecnie działalność SSH w ramach Spółki jest wspierana pod kątem administracyjnym (np. usługi HR, prowadzenie rachunkowości) przez pracowników Spółki, którzy co do zasady są przypisani do dywizji WCS.
Mimo, że w ramach Transakcji zakładane jest przejście kilku osób z zespołu w A. zapewniających podstawowe wsparcie administracyjne, planowane jest, że Nabywca w razie potrzeby podpisze odrębne umowy z podmiotami zewnętrznymi na świadczenie tego typu usług.
W każdym razie Spółka nie będzie świadczyć tego typu wsparcia na rzecz działu SSH po jego przejściu w ramach Transakcji na Nabywcę. Może wystąpić sytuacja, w której część kosztów usług wspólnych wyświadczonych przez podmioty zewnętrzne przed dokonaniem Transakcji, zostanie rozliczona dopiero po przejściu SSH do Nabywcy - w takim przypadku wszystkie koszty poniesione przez A. Polska po dokonaniu Transakcji zostaną refakturowane na Nabywcę, ale bez jakiegokolwiek narzutu.
Poniżej Wnioskodawcy przedstawiają zasady funkcjonowania SSH w ramach Spółki z perspektywy organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.
Perspektywa organizacyjna.
Dział SSH jest i będzie na moment przeprowadzenia Transakcji wyposażony w niezbędne składniki materialne i niematerialne potrzebne do prowadzenia swojej podstawowej działalności gospodarczej w zakresie w jakim dotychczas była ona wykonywana, które to składniki zostały alokowane do SSH ze względu na ich przeznaczenie i wykorzystanie na rzecz dywizji WSD.
Mimo, że dział SSH nie jest formalnie wyodrębniony w ramach Spółki, jednak dział ten jest na ten moment faktycznie wyodrębniony w strukturze A. Polska oraz posiada wewnętrznie wyodrębnioną kadrę zarządzającą sprawującą nadzór nad poszczególnymi szczeblami w ramach WSD. Ponadto jak wskazano powyżej, dział SSH posiada samodzielność decyzyjną w sprawach dotyczących jej działalności. Wszelkie decyzje dotyczące budżetu SSH, takie jak zatwierdzenie poziomu wydatków, są podejmowane przez centralne oddziały wewnątrz dywizji WSD. Także decyzje związane z pracownikami wykonującymi swoje obowiązki w ramach SSH (np. zmiany wynagrodzeń) są podejmowane w ramach dywizji WSD. Dodatkowo dział SSH wewnętrznie przeprowadza procesy rekrutacyjne nowych potencjalnych pracowników SSH. Faktyczne wyodrębnienie działu SSH wynika również bezpośrednio z odrębnego charakteru przedmiotu działalności oraz wykonywanych w ramach wydzielonych w Spółce jednostek innych funkcji i zadań.
Wyodrębnienie organizacyjne SSH w ramach Spółki jest szczególnie podkreślone w kontekście historycznym. Wnioskodawcy wskazują, że działalność WSD oraz WCS była od samego początku prowadzona w dwóch różnych lokalizacjach oddalonych od siebie o ponad 100 km.
Perspektywa finansowa.
SSH nie posiada odrębnego rachunku bankowego, planowane jest, że taki rachunek zostanie przypisany po przejściu tego działu na Nabywcę. Niemniej jednak systemy księgowe Wnioskodawcy pozwalają na wyodrębnienie kluczowych informacji finansowych dotyczących SSH jak i pozostałej działalności Spółki. Systemy te pozwalają na przyporządkowane związanych z SSH przychodów i kosztów, a także odpowiednich należności i zobowiązań. Dla SSH prowadzone są także odrębne plany finansowe (budżety). Jak wskazywano już wcześniej, możliwe jest także wyodrębnienie określonych składników majątkowych wchodzących w skład SSH.
Do tej pory, z uwagi na brak wymogów prawnych w tym zakresie, nie była prowadzona oddzielna rachunkowość dla SSH. Niemniej możliwe jest przygotowanie odrębnych bilansów czy rachunku zysków i strat dla działalności WSD. Z uwagi na planowaną Transakcję, Spółka przygotowała odrębne dokumenty finansowe dla SSH.
Perspektywa funkcjonalna.
SSH prowadzi działalność w zakresie dostarczania inżynieryjnych usług wsparcia na rzecz podmiotów z dywizji WSD działających w ramach Grupy. W ramach swojej działalności SSH wykonuje czynności dedykowane dla tej konkretnej dywizji Grupy, tj. wspiera produkcję poprzez pomoc inżynierów, logistyków, czy też osoby odpowiedzialne za kontrolę jakości. Usługi są świadczone przez SSH w ramach zawartych przez Spółkę umów z podmiotami grupowymi. W tym celu SSH zatrudnia ok. 90 pracowników posiadających odpowiednie kwalifikacje oraz posiada adekwatne do skali oraz charakteru działalności składniki materialne i niematerialne (w tym przede wszystkim prawo do użytkowania wynajmowanej powierzchni biurowej w A. wraz z wyposażeniem tego biura).
Do prowadzenia podstawowej działalności SSH nie jest potrzebne wsparcie jakichkolwiek struktur spoza dywizji WSD. Jak wspomniano, w ramach zasobów wspólnych dywizja WSD korzysta z pomocniczych usług administracyjnych, które nie są jednak konieczne z perspektywy podstawowej działalności SSH. Z pewnością zakres aktywów SSH pozwalałby na funkcjonowanie SSH jako niezależne przedsiębiorstwo. W związku z faktem, że SSH dysponuje wymaganymi składnikami materialnymi i niematerialnymi umożliwiającymi od strony technicznej dalsze, samodzielne prowadzenie podstawowej działalności gospodarczej, po stronie Nabywcy SSH, po przeprowadzeniu Transakcji, pozostanie wyłącznie zorganizowanie usług pomocniczych z zakresu np. rachunkowości, finansów czy HR oraz zawarcie ewentualnych umów o finansowanie bądź leasing/wynajem dodatkowego sprzętu. Nabywca planuje, że takie odrębne umowy zostaną zawarte po przeprowadzeniu Transakcji. Umowy takie nie będą jednak zawarte ze Spółką, co oznacza, że Spółka po dokonaniu Transakcji nie będzie dostarczać Nabywcy usług związanych z dalszym funkcjonowaniem SSH. W przypadku, gdyby Spółka była zobowiązana ponieść koszty usług wspólnych wyświadczonych przez podmioty zewnętrzne przed dokonaniem Transakcji, już po jej dokonaniu, koszty poniesione w związku ze świadczeniem tych usług, przypisane do SSH zostaną refakturowane na Nabywcę (bez jakiegokolwiek narzutu przez Spółkę).
W konsekwencji, w wyniku Transakcji Nabywca będzie dysponował pracownikami oraz wskazanymi wyżej składnikami materialnymi i niematerialnymi, co pozwala w praktyce na samodzielne podejmowanie decyzji biznesowych oraz niezależne i samodzielne prowadzenie działalności.
Przedmiot Transakcji
W ramach Transakcji sprzedaży SSH planowane jest przeniesienie aktywów (składników majątku), a także wartości niematerialnych i prawnych (w tym zobowiązań) wykorzystywanych obecnie przez SSH w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.
Przede wszystkim w ramach Transakcji dojdzie do przeniesienia umowy najmu powierzchni biurowej w A. Transakcja będzie skutkowała transferem umów zawartych przez Spółkę oraz dotychczasowych odbiorców usług (podmioty z Grupy), na podstawie których SSH świadczy usługi wsparcia inżynieryjnego. Innymi słowy, w ramach Transakcji dojdzie do przeniesienia praw i obowiązków wynikających z tych umów na Nabywcę.
Świadczenie tych usług będzie kontynuowane przez Nabywcę na rzecz tych samych odbiorców. W ramach Transakcji dojdzie także do przejścia ogółu pracowników SSH (łącznie z kadrą zarządzającą) na podstawie art. 231 kodeksu pracy.
Planowane jest także, że po dokonaniu Transakcji Nabywca będzie stroną nowo zawartych umów bądź aneksów do umów już zawartych dotyczących świadczeń dla pracowników (np. świadczenia usług zdrowotnych) oraz pozostałych umów obecnie wykorzystywanych w ramach działalności SSH - m.in. umów o utrzymanie biura (umowy usług sprzątania, ochrony itp.). Nowe umowy będą mogły zostać zawarte z dotychczasowymi dostawcami usług bądź z innymi podmiotami.
W ramach Transakcji zostaną ponadto przeniesione należności handlowe i pozostałe należności przypisane do SSH, w tym należności od podmiotów powiązanych. Na Nabywcę zostaną w ramach Transakcji przeniesione zawiązane rezerwy SSH, w tym rezerwy na świadczenia pracownicze oraz rezerwy na wypłatę nagród jubileuszowych. W ramach Transakcji przeniesione zostaną również zobowiązania przypisane do SSH (które mogą dotyczyć np. niespłaconych zobowiązań wobec Spółki holdingowej, zobowiązań wobec pracowników lub zobowiązań handlowych wobec dostawców zewnętrznych).
Jak wspomniano, w stosunku do składników majątkowych, które są obecnie przedmiotem umów leasingu zawartych przez Spółkę w odniesieniu zarówno do działalności dywizji WSD (a tym samym funkcjonującego w jego ramach działu SSH), jak i WCS (np. drukarki, komputery, telefony, samochody), planowane jest, że umowy leasingu takich środków zostaną na nowo zawarte przez Nabywcę z dotychczasowymi bądź innymi leasingodawcami. Wnioskodawca w dalszym ciągu pozostanie stroną zawartych wcześniej umów dotyczących aktywów wykorzystywanych w ramach działalności WCS.
Wnioskodawcy podkreślają, że planowany transfer SSH nie będzie miał wpływu na pozostająca w Spółce działalność produkcyjną prowadzoną w zakładzie produkcyjnym w B. w ramach dywizji WCS. Przede wszystkim po dokonaniu Transakcji nie będzie konieczna żadna dodatkowa reorganizacja, gdyż aktywa pozostałe w Spółce będą umożliwiały jej dalsze sprawne działanie (w szczególności Wnioskodawca pozostanie stroną umów zapewniających jej dalsze działanie w ramach dywizji WCS).
Opis działalności działu SSH w ramach Nabywcy po dokonaniu Transakcji
Po nabyciu SSH przez Nabywcę w ramach omawianej Transakcji, SSH będzie kontynuowało swoją dotychczasową działalność wykorzystując do tego wszelkie aktywa przeniesione w ramach Transakcji.
Wnioskodawcy dążą do tego, aby po dokonaniu Transakcji działalność Spółki oraz Nabywcy były od siebie całkowicie niezależne.
Przede wszystkim po dokonaniu Transakcji sprzedaży SSH do Nabywcy Spółka nie będzie świadczyć żadnych usług na rzecz Nabywcy (w tym również w zakresie wewnętrznych usług administracyjnych).
Ponadto działalność SSH w ramach dywizji WSD po jej nabyciu przez Nabywcę będzie całkowicie niezależna finansowo od Spółki - w razie potrzeby Nabywca może zawrzeć odrębne umowy dotyczące finansowania działalności. Kontem bankowym SSH będzie po dokonaniu Transakcji osobne konto bankowe Nabywcy.
Zatem w wyniku Transakcji dział SSH będzie w stanie funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo w ramach Nabywcy, któremu można przypisać odpowiednie środki aktywa (składniki majątku) i odpowiednich pracowników z kompetencjami potrzebnymi dla tego rodzaju działalności i kontynuowania jej bez zakłóceń w nowej strukturze.
Pytania
1.Czy dział SSH należący do dywizji WSD w momencie dokonania Transakcji będzie stanowił dla ustalenia skutków podatkowych zorganizowaną część przedsiębiorstwa (“ZCP”) w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, w związku z czym przychodem Spółki ze zbycia SSH, w myśl art. 12 ust. 1 w zw. z art. 14 ustawy o CIT będzie cena określona w umowie sprzedaży zawartej z Nabywcą i nie wystąpi obowiązek przyporządkowania uzyskanej przez Spółkę ceny do poszczególnych składników majątku wchodzących w skład SSH?
(pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)
2.Czy Spółka może ustalając dochód z Transakcji uznać za koszty uzyskania przychodów wartość netto podatkową zbywanych składników majątku?
(pytanie oznaczone we wniosku Nr 4)
3.Czy Nabywca będzie uprawniony do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nabytych od Spółki w ramach Transakcji nabycia SSH?
(pytanie oznaczone we wniosku Nr 5)
4.Jeżeli w wyniku sprzedaży SSH powstanie dodatnia wartość firmy w rozumieniu art. 16g ust. 2 ustawy o CIT, czy Nabywca będzie uprawniony do amortyzacji nabytej wartości firmy zgodnie z art. 16b ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy o CIT?
(pytanie oznaczone we wniosku Nr 6)
Stanowisko Zainteresowanych w sprawie (w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych)
Zdaniem Zainteresowanych:
Ad.1. Dział SSH należący do dywizji WSD w momencie dokonania Transakcji będzie stanowił dla celów ustalenia skutków podatkowych ZCP w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, w związku z czym przychodem Spółki ze zbycia SSH, w myśl art. 12 ust. 1 w zw. z art. 14 ustawy o CIT będzie cena określona w umowie sprzedaży zawartej z Nabywcą i nie wystąpi obowiązek przyporządkowania uzyskanej przez Spółkę ceny do poszczególnych składników majątku wchodzących w skład SSH.
Ad. 2. Spółka ustalając dochód z Transakcji może uznać za koszty uzyskania przychodów wartość netto podatkową zbywanych składników majątku.
Ad. 3. Nabywca będzie uprawniony do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nabytych od Spółki w ramach Transakcji nabycia SSH.
Ad. 4. Jeżeli w wyniku sprzedaży SSH powstanie dodatnia wartość firmy w rozumieniu art. 16g ust. 2 ustawy o CIT, Nabywca będzie uprawniony do amortyzacji nabytej wartości firmy zgodnie z art. 16b ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy o CIT.
Uzasadnienie
Kwalifikacja SSH jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o CIT i ustawy o VAT — uzasadnienie stanowiska w zakresie pytań nr 1 i 3.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT oraz w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT - ZCP jest to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zatem na gruncie obu przytoczonych ustaw podatkowych mamy do czynienia z ZCP, jeśli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
i.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
ii.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
iii.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
iv.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące wyżej wymienione zadania gospodarcze.
W związku z tym, że ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób spełnienie powyższych przesłanek powinno być weryfikowane, konieczne jest indywidualne rozpatrzenie każdego przypadku.
Organy podatkowe wielokrotnie podkreślały, że ZCP nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których można prowadzić odrębną działalność, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników. Podstawowym wymogiem jest zatem to, aby ZCP stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Przykładowo argumenty takie wskazał:
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 16 grudnia 2021 r. sygn. 0111-KDIB2-1.4OIO.465.2O21.2.BJ,tj.: „zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają wfunkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).”
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 23 stycznia 2020 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4OIO.518.2O19.3.PB, tj.: „zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego (...) Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).”
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 10 stycznia 2019 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4012.606.2018.1.SS, tj.: Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Zdaniem Wnioskodawców SSH spełnia i będzie na moment Transakcji spełniać powyższy warunek. Poniżej Wnioskodawcy odnoszą się do poszczególnych kryteriów odnośnie istnienia ZCP.
Ad i. Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.
Zdaniem Wnioskodawców SSH stanowi oraz będzie stanowić na moment dokonania Transakcji odrębne zespoły składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).
Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, dział SSH działający w ramach i na rzecz dywizji WSD będzie na moment Transakcji wyposażony w niezbędne składniki materialne i niematerialne potrzebne do prowadzenia działalności w zakresie przydzielonych im funkcji, obejmujące w szczególności:
- wynajmowaną powierzchnię biurową w A., leasingowane samochody, sprzęt elektroniczny oraz pozostałe wyposażenie biurowe, licencje i oprogramowanie,
- pracowników wykonujących zadania w ramach SSH (w tym zarówno pracowników zajmujących się działalnością operacyjną, jak również kadrę zarządzającą oraz pojedyncze osoby zajmujące się wsparciem w zakresie administracji, kadr lub IT);
- należności (należności handlowe i pozostałe należności przypisane do SSH, np. należności od podmiotów powiązanych z Grupy działających w ramach tej samej dywizji);
- zobowiązania (które mogą obejmować przykładowo zobowiązania SSH względem Spółki holdingowej, zobowiązania pracownicze czy zobowiązania handlowe wobec dostawców).
W oparciu o opisany wyżej zespół składników majątkowych dział SSH będzie mógł samodzielnie kontynuować prowadzoną działalność w zakresie świadczenia inżynieryjnych usług wsparcia na rzecz innych podmiotów w Grupie. W tym kontekście Wnioskodawcy podkreślają również, iż należności i zobowiązania są odpowiednio alokowane do SSH, ze względu na ich powiązanie z działalnością dywizji WSD.
Zdaniem Wnioskodawców, aby uznać, że mamy do czynienia z ZCP, nie jest wymagane, aby w ramach Transakcji Nabywca przejął wszelkie obecne należności i zobowiązania wchodzące w skład danej jednostki. W tym zakresie Wnioskodawcy zwracają uwagę, że Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 marca 2013 r., sygn. II FSK 1896/11 stwierdził, że w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie muszą wchodzić wszelkie zobowiązania przedsiębiorstwa. Z definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynika bowiem jedynie, że zespół składników materialnych i niematerialnych musi być na tyle zorganizowany i kompletny, aby mógł funkcjonować jako samodzielne przedsiębiorstwo, prowadzące określony rodzaj działalności gospodarczej. Z tych względów nie ma podstaw do uznania, że co do zasady utraci on tę samodzielność poprzez wyłączenie ze składników majątkowych niektórych zobowiązań. Analogiczne stanowisko zajął NSA w wyroku z dnia 20 marca 2012 r., sygn. I FSK 815/11 oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 17 lutego 2014 r. sygn. IBPP4/443-605/13/LG, w której powołując się na ten wyrok stwierdził, że „nie ma podstaw do przyjęcia, iż przeniesienie zobowiązań (długów, wierzytelności) jest tą okolicznością, która decyduje bądź współdecyduje o możliwości wyłączenia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (wyrok NSA z dnia 20 marca 2012 r., sygn. I FSK 815/11). Nawet jeśli wszystkie zobowiązania i należności nie zostaną przeniesione, nie oznacza to, że zbywana masa majątkowa nie może być uznana za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Ponadto fakt, że część z umów zawartych przez Wnioskodawcę nie zostanie przeniesiona na Nabywcę w ramach Transakcji, nie powinien wpływać na sposób kwalifikacji sprzedawanego SSH jako ZCP. Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 30 czerwca 2017 r. sygn. 0112-KDIL1-2.4012.25.2017.2.NF, gdzie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził stanowisko strony, zgodnie z którym: „Bez znaczenia powinna pozostać również okoliczność, że w ramach sprzedaży nie zostaną przeniesione umowy zawarte przez „A”, związane z działalnością całej Spółki”.
Należy podkreślić, że przeniesienie umów, które dotyczą nie tylko samego działu SSH, ale także pozostałej działalności Spółki, generowałoby potrzebę podziału zawartych wcześniej przez Spółkę umów, co w praktyce mogłoby być niezwykle utrudnione lub ze względu na kontrahentów - wręcz niemożliwe. Wobec tego w celu sprawnego przeniesienia działalności całej dywizji WSD (tj. działającego w Spółce działu SSH) na nową spółkę to po stronie Nabywcy pozostanie zawarcie odpowiednich kontraktów, w tym np. umów obejmujących leasing samochodów dla pracowników, czy odpowiedniego sprzętu potrzebnego w ramach codziennych działań SSH.
W konsekwencji zdaniem Wnioskodawców, w odniesieniu do SSH warunek istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) będzie na moment Transakcji spełniony.
W świetle powyższego działający na rzecz dywizji WSD dział SSH jest zdolny do funkcjonowania w obrocie gospodarczym w oparciu o własne zasoby, w tym aktywa oraz wykwalifikowany personel. Należy podkreślić, że dział ten, dysponując własnym personelem, składnikami majątkowymi, a także własnymi należnościami i zobowiązaniami w znaczeniu ekonomicznym, może samodzielnie realizować swoje zadania.
Ad ii. Wyodrębnienie organizacyjne i finansowe.
Wyodrębnienie organizacyjne
Dział SSH jest i będzie na moment przeprowadzenia Transakcji wyposażony w niezbędne składniki materialne i niematerialne potrzebne do prowadzenia swojej podstawowej działalności gospodarczej w zakresie w jakim dotychczas była ona wykonywana. Opisane w punkcie powyżej składniki są organizacyjnie przypisane do działalności działu SSH i są używane wyłącznie do świadczenia usług w ramach dywizji WSD.
Faktyczne wyodrębnienie, mimo braku formalnego wyodrębnienia, potwierdza przede wszystkim fakt, iż dział SSH należący do dywizji WSD działa niezależnie od wydzielonej w Spółce dywizji WCS. Dwa rodzaje działalności są prowadzone osobno w oddzielnych lokalizacjach (w A. i B.) oddalonych od siebie o ok. 100 km. Podkreślenia wymaga, że odrębne wykonywanie swoich zadań przez te dwa działy jest uwarunkowane historycznie, gdyż działalność SSH na rzecz dywizji WSD jest od samego początku prowadzona w odrębnym biurze w A. i stanowi kontynuację działań po nabytym w 2013 r. zakładzie produkcyjnym. Zatem SSH od samego początku swojej działalności działał w rozłącznie od działalności WSC. Warto podkreślić również odrębność pracowników SSH, w ramach którego zatrudnionych jest około 90 pracowników. W ramach działu działają nie tylko pracownicy techniczni i merytoryczni, ale także dedykowana dywizji WSD kadra zarządzająca (menedżerowie), która sprawuje nadzór nad pozostałymi pracownikami.
Ponadto, SSH pozostaje faktycznie wyodrębniony w strukturze Wnioskodawcy, pomimo formalnego wydzielenia w ramach Spółki. Jak wspomniano powyżej, dział SSH posiada własną kadrę zarządzającą (menedżerów), która samodzielnie podejmuje kluczowe decyzje dotyczące działalności tego działu, w tym także decyzje dotyczące budżetu dedykowanego WSD. Ponadto decyzje dotyczące kwestii pracowniczych, tj. ustalania wysokości wynagrodzeń i promocji, zapotrzebowania na nowych pracowników, przeprowadzanie rekrutacji oraz podejmowanie decyzji w zakresie przyjęcia bądź nieprzyjęcia nowego pracownika leżą w gestii wewnętrznej kadry zarządzającej SSH. Mając na uwadze powyższe rozważania, zdaniem Wnioskodawców na tle przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego SSH należy uznać za w pełni wyodrębniony organizacyjnie.
Pojęcie „wyodrębnienia organizacyjnego” zostało wyjaśnione m.in. przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej wydanej 9 lipca 2020 r., sygn. 0114- KDIP1-3.4012.202.2020.2.KK, zgodnie z którą: Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie całość). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa obrotowe, ale także czynnik ludzki, a więc pracowniczy. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa. Analogiczne stanowisko zajął również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 3 sierpnia 2017 r. sygn. 0114-KDIP1-1.4012.258.2017.1.MAO, który wskazał, że: Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Taką argumentację podzielają również sądy administracyjne. Wskazać tutaj można przykładowo wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 21 listopada 2012 r. sygn. I SA/Gd 971/12, w którym sąd stwierdził, że: Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia, jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość. Co istotne, w wyroku WSA w Warszawie z dnia 21 czerwca 2012 r. sygn. III SA/Wa 2836/11, sąd uznał, że: wyodrębnienie organizacyjne nie musi mieć sformalizowanego charakteru, ani też nie może być uznawane za decydujące dla bytu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. To, że wystarczające dla wyodrębnienia organizacyjnego jest wyłącznie faktyczne oddzielenie prowadzonej przez ZCP działalności, jest podkreślane także przez organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych. Przykładowo Dyrektor Krajowej Interpretacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 17 czerwca 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.186.2020.4.IZ potwierdził, że wyodrębnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa niekoniecznie polega na formalnym rozdzieleniu danej działalności na odrębny wydział, oddział lub dział, ale takie oddzielenie może również przybrać inne formy, w tym wydzielenie faktyczne. W świetle powyższego, wskazane czynniki determinujące niezależność działu SSH w opinii Wnioskodawców są wystarczające, aby uznać jego wyodrębnienie organizacyjne w ramach Spółki.
Wyodrębnienie finansowe
Systemy księgowe Spółki pozwalają na przyporządkowane związanych z działalnością SSH przychodów i kosztów, a także odpowiednich należności i zobowiązań. Ponadto możliwe jest także wyodrębnienie określonych składników majątkowych wchodzących w skład SSH. Dla SSH prowadzone są także odrębne plany finansowe (budżety) oraz dokonywana jest bieżąca kontrola płynności. Jak podkreślają organy podatkowe, dla uznania wyodrębnienia finansowego w świetle definicji ZCP przedstawionej w przepisach podatkowych wystarczającym jest prowadzenie rachunkowości w taki sposób, aby można było przyporządkować koszty i przychody, należności oraz zobowiązania do określonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 24 listopada 2017 r. sygn. 0111-KDIB3-2.4012.591.2017.2.ABI, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: Innymi słowy, wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdzie sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do realizowanych przez ZCP zadań gospodarczych. O wyodrębnieniu finansowym można zatem mówić w przypadku istnienia samej możliwości wyodrębnienia podstawowych informacji o sytuacji finansowej i majątkowej ZCP.
Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 czerwca 2021 r., sygn. 0113-KDIPT1-3.4012. 226.2021.2.MK: Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa (analogiczne stanowisko zostało zawarte w interpretacjach indywidualnych z 28 maja 2021 r., sygn. 0114- KDIP1-2.4012.106.2021.3.ŁN; z 5 maja 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.150.2021.2.MS; z 29 marca 2021 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012. 91. 2021.1.WD oraz z 18 marca 2021 r., sygn. 0114-KDIP1- 1.4012.765.2020. 5.EW).
Powyżej powołane stanowiska organów potwierdzają więc, że istniejące w Spółce rozwiązania są wystarczające dla uznania wyodrębnienia finansowego działu SSH od pozostałej działalności Spółki. Wnioskodawcy zwracają uwagę, że pomimo braku prowadzenia przez Spółkę oddzielnej rachunkowości dla SSH (Wnioskodawcy ponownie podkreślają brak wymogów prawnych w tym zakresie), możliwym było przygotowanie przez Spółkę odrębnych dokumentów finansowych dla tego działu.
Ponadto nie sposób również zakwestionować wyodrębnienia finansowego SSH po sprzedaży działalności prowadzonej przez ten dział do Nabywcy w ramach opisywanej Transakcji. Po przejściu SSH do Nabywcy działalność prowadzona przez dział SSH w ramach dywizji WSD będzie jedyną działalnością Nabywcy. Wszelkie środki pieniężne związane z tą działalnością będą gromadzone na koncie bankowym Nabywcy. Z kolei wszelkie przychody, koszty, należności, zobowiązania, a także należące do SSH aktywa, będą odzwierciedlały dokumenty finansowe (sprawozdanie finansowe i zawierające się w nim bilans oraz rachunek zysków i strat) sporządzone przez Nabywcę. Mając na uwadze powyższe rozważania, zdaniem Wnioskodawców na tle przedstawionego w opisie zdarzenia przyszłego, SSH należy uznać za w pełni wyodrębniony finansowo.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawców w odniesieniu do działalności SSH, przesłanka wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego będzie spełniona na moment dokonania Transakcji.
Ad iii. Przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne)
Warunek przeznaczenia do realizacji określonych zadań gospodarczych odnosi się do funkcjonalnego wyodrębnienia ZCP. Pojęcie „wyodrębnienia funkcjonalnego” zostało wyjaśnione m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 lipca 2018 r. sygn. 0114-KDIP1-2.4012.358.2018.1.WH: Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Analogiczne stanowisko w tym zakresie zajął także Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 5 kwietnia 2016 r. sygn. ILPP3/4512-1-10/16- 4/TK oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 22 listopada 2016 r. sygn. 1061-IPTPP3. 4512.541.2016.2.ALN.
Co więcej, jak wskazuje Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 26 maja 2014 r. sygn. IBPP3/443-203/14/AŚ: W ocenie organu, dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część przedsiębiorstwa jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Wyodrębnienie organizacyjne i finansowe (wskazane przepisami ustawy) nie musi mieć charakteru bardzo sformalizowanego. Bardziej istotne jest wyodrębnienie stricte funkcjonalne, które pozwala na dalsze funkcjonowanie części przedsiębiorstwa w sposób niezależny po oddzieleniu go od reszty przedsiębiorstwa.
Wnioskodawcy wskazują, iż wyodrębnienie funkcjonalne SSH w strukturach Spółki przejawia się wyraźną odrębnością od pozostałej części przedsiębiorstwa. Należy podkreślić, że działalność realizowana w ramach dywizji WSD jest dokonywana w ramach odrębnych struktur organizacyjnych Spółki. Wszelka działalność operacyjna WSD jest wykonywana przez zatrudnionych w dziale SSH pracowników cechujących się doświadczeniem oraz umiejętnościami charakterystycznymi dla wykonywanych przez nich usług. Przede wszystkim dużą część pracowników w ramach SSH stanowią osoby o wykształceniu inżynieryjnym. Profil wykształcenia osób zatrudnianych w dziale SSH świadczy więc o wąskim zakresie działań (tj. przede wszystkim świadczeniu usług inżynieryjnych), które są prowadzone w ramach WSD. Ponadto dział SSH dysponuje składnikami materialnymi i niematerialnymi wymaganymi dla prowadzenia tego rodzaju działalności. Jak wskazano już na wcześniejszych etapach wniosku, dział SSH posiada dedykowaną powierzchnię biurową w A., samochody służbowe oraz odpowiedni sprzęt biurowy umożliwiający od strony technicznej samodzielne prowadzenie podstawowej działalności gospodarczej polegającej na głównie technicznym wspieraniu dostarczania dostosowanych do potrzeb klienta końcowego systemów okablowania i niestandardowych wiązek kablowych dedykowanym odbiorcom z sektora motoryzacyjnego. Zdaniem Spółki, wyodrębnienia funkcjonalnego SSH w żaden sposób nie podważa fakt, że działalność tej dywizji jest wspomagana poprzez szeroko pojęte usługi administracyjne przez podmioty zatrudnione poza działem SSH. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, wsparcie administracyjne dla WSD jest obecnie udzielane wewnętrznie przez pracowników Spółki zatrudnionych w dziale poświęconym dywizji WCS. Z kolei po dokonaniu Transakcji sprzedaży SSH do Nabywcy, Nabywca zawrze umowy dotyczące tego typu usług z zewnętrznymi dostawcami niepowiązanymi (np. biurami rachunkowymi, agencjami HR). Należy podkreślić, że usługi świadczone przez osoby spoza działu SSH nie dotyczą podstawowej działalności operacyjnej tej dywizji, a jedynie stanowią tzw. „back-office” i usługi wsparcia. Jak zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 grudnia 2021 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.557.2021.2.MZA, korzystanie z marginalnej dla podstawowej działalności zewnętrznej obsługi kadrowo-płacowej nie ma znaczenia dla kwalifikowania zespołu składników majątkowych jako ZCP. Analogiczne stanowisko zostało przyjęte także przez NSA w wyroku z dnia 23 marca 2012 r. (sygn. II FSK 1643/10), gdzie sąd wskazał: ..(...) istotą przedsiębiorstwa, jako zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, jest prowadzenie działalności gospodarczej poprzez realizację określonych zadań gospodarczych. Mogą być one wykonywane bez wewnętrznych działów obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej przedsiębiorstwa, które to zadania, jak trafnie podniósł sąd I instancji, mogą być przedmiotem obsługi dokonywanej przez firmy zewnętrzne (outsourcing). Usługi te, jako niematerialne, nie decydują o realizacji przez przedsiębiorstwo jego zadań gospodarczych, lecz wspomagają jedynie jego funkcjonowanie jako podmiotu gospodarczego. Przyjęcie stanowiska organu prowadziłoby do wniosku, że podmiot gospodarczy, który realizując swoje zadania gospodarcze korzysta z zewnętrznych usług niematerialnych, na przykład w zakresie obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej, nie stanowi przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 k.c. Praktyka gospodarcza pokazuje natomiast coś przeciwnego - wiele przedsiębiorstw realizujących zadania gospodarcze, dla których zostały powołane, korzysta w powyższych zakresach z usług outsourcingowych, co nie wyklucza uznawania ich za przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 k.c.
Wnioskodawcy w ślad za powołanym wyżej stanowiskiem NSA podkreślają, że zlecanie tego typu usług innym podmiotom (np. w ramach outsourcingu) jest powszechną praktyką rynkową, a okoliczność, że usługi administracyjne będą po przeniesieniu SSH świadczone przez podmiot zewnętrzny a nie w ramach Spółki wyłącznie podkreślają samodzielność tej dywizji. SSH przypisany do dywizji WSD podejmie autonomiczną decyzję w zakresie dostawców tego rodzaju usług i nie będzie w żaden sposób uzależnione od działalności WCS pozostałej w spółce Wnioskodawcy. Zainteresowani w tym miejscu podkreślają, że ewentualne refakturowanie kosztów usług świadczonych na rzecz SSH przed Transakcją, a poniesionych po jej zakończeniu, będzie skutkowała wyłącznie przypisaniem poniesionych kosztów do poszczególnych działów i nie będzie wiązać się ze świadczeniem usług przez Spółkę na rzecz Nabywcy.
W rezultacie, w opinii Wnioskodawców należy uznać, że SSH dysponuje i będzie dysponować pracownikami oraz wszystkimi niezbędnymi składnikami materialnymi i niematerialnymi, przypisanymi wyłącznie do SSH, które będą umożliwiały kontynuowanie działalności przez Nabywcę w sposób tożsamy, jak czyniła to dotychczas Spółka poprzez wyodrębniony wewnętrznie dział SSH oraz jak czyniłoby to niezależne przedsiębiorstwo. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawców warunek przeznaczenia SSH do realizacji określonych zadań gospodarczych również zostanie spełniony.
Ad iv. Zdolność do stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze
Ostatnim warunkiem uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych za ZCP jest zdolność stanowienia przez niego niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze.
Zdaniem Wnioskodawców, opisany wyżej zespół składników zorganizowanych jako dział SSH działający na rzecz WSD umożliwia dalsze samodzielne prowadzenie przez Nabywcę działalności w zakresie wsparcia w projektowaniu wiązek kablowych, ale także usług logistycznych, fakturowania lub jakościowych, które wspierają proces produkcji w Grupie i stanowią główną działalność operacyjną tego działu.
Wnioskodawcy podkreślają, iż SSH składa się z zespołu składników materialnych i niematerialnych zintegrowanych do tego stopnia, że Nabywca po dokonaniu Transakcji będzie mógł realizować działalność gospodarczą wyłącznie lub niemal wyłącznie w oparciu o te składniki, które wchodzą w skład SSH. Dodatkowo wszystkie usługi, które stanowią przedmiot działalności SSH, są wykonywane przez zatrudnionych w tym dziale doświadczonych pracowników, którzy jako cały dział SSH samodzielnie wspierają inne spółki w Grupie. Pracownicy SSH nie są w zakresie swoich codziennych zadań stanowiących działalność operacyjną SSH w żaden sposób wspierani przez pracowników Spółki zatrudnionych w innych działach.
Jedyne usługi wspomagające SSH, które są wykonywane przez osoby spoza tego działu, stanowią tzw. „back-office”, który jest obecnie dostarczany wewnętrznie przez pracowników zatrudnionych w Spółce w dziale odpowiadającym dywizji WCS. Z kolei po dokonaniu Transakcji tzw. „back-office” będzie świadczony przez zewnętrzne podmioty, z którymi Nabywca zawrze nowe umowy o świadczenie usług. W ocenie Wnioskodawców korzystanie z usług tego typu świadczonych przez pracowników/usługodawców spoza struktury WSD w żaden sposób nie wpływa na zdolność SSH do samodzielnego funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo. Korzystanie z tego typu usług wsparcia wyłącznie usprawnia działanie SSH, lecz nie determinuje jego istnienia i prowadzenia podstawowej działalności operacyjnej (co podkreśla m.in. wyżej powołany wyrok NSA z dnia 23 marca 2012 r.,
sygn. II FSK 1643/10).
Wnioskodawcy podkreślają, że o zdolności SSH do stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze świadczy fakt, że Nabywca planuje niezwłoczną kontynuację działalności działu SSH w swoich strukturach tuż po jego nabyciu w ramach Transakcji. W tym celu Nabywca będzie korzystać z przeniesionych w ramach Transakcji aktywów (w tym pracowników), a także zawrze nowe umowy zapewniające dostęp do wszelkiego potrzebnego sprzętu (jak już wskazano powyżej, w opinii Wnioskodawców okoliczność zawarcia nowych umów przez Nabywcę nie wpływa na kwalifikowanie Transakcji sprzedaży SSH jako transakcji sprzedaży ZCP). Planowana działalność SSH w ramach Nabywcy będzie całkowicie oderwana i niezależna od Spółki - przede wszystkim Nabywca w ramach konieczności planuje zawarcie samodzielnych umów o finansowanie swojej działalności. W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawców, SSH jest w stanie samodzielnie stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące zadania gospodarcze w wyżej wymienionym zakresie.
Szczegółowe uzasadnienie w odniesieniu do pytania nr 3 dotyczącego podatku CIT.
Z uwagi na powyżej wskazane okoliczności, w ocenie Wnioskodawców, wydzielony w ramach Spółki dział SSH stanowi również ZCP w rozumieniu art. art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.
W związku z powyższym konsekwencje podatkowe Transakcji na gruncie podatku CIT powinny być ustalone tak, jak powinno to mieć miejsce w odniesieniu do transakcji sprzedaży ZCP. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Z kolei zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.
Mając na uwadze powyższe, zbycie SSH spowoduje po stronie Spółki powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu. Z uwagi na fakt, iż, zgodnie z przedstawioną powyżej argumentacją, SSH stanowi, w ocenie Wnioskodawców, ZCP w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, cena za zbycie przedmiotu Transakcji (tj. działu SSH działającego na rzecz dywizji WSD), powinna być ustalona i ujęta w kalkulacji podstawy opodatkowania CIT łącznie, w odniesieniu do wszystkich składników majątkowych oraz praw i obowiązków, jakie Nabywca przejmie w związku z nabyciem SSH. W związku z tym, w ocenie Wnioskodawców, nie występuje obowiązek odrębnego ustalenia cen sprzedaży dla poszczególnych składników majątku wchodzących w skład SSH. Jednocześnie, ewentualne koszty uzyskania przychodów rozpoznane na skutek planowanej Transakcji (np. niezamortyzowana wartość składników majątku wchodzących w skład SSH) powinny podlegać odliczeniu od całkowitej kwoty przychodu podatkowego ze źródła przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, o których mowa w art. 7b ustawy o CIT. Stanowisko Wnioskodawców znajduje potwierdzenie w wydawanych przez organy podatkowe interpretacjach indywidualnych, m.in. w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 grudnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010. 557.2021.2.MZA oraz z 16 listopada 2017 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.262. 2017.1.JF.
Reasumując, w ocenie Wnioskodawców dział SSH należący do dywizji WSD w momencie dokonania Transakcji będzie stanowił dla celów ustalenia skutków podatkowych ZCP w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, w związku z czym przychodem Spółki ze zbycia SSH, w myśl art. 12 ust. 1 w zw. z art. 14 ustawy o CIT będzie cena określona w umowie sprzedaży zawartej z Nabywcą i nie wystąpi obowiązek przyporządkowania uzyskanej przez Spółkę ceny do poszczególnych składników majątku wchodzących w skład SSH i dywizji WSD.
Koszty uzyskania przychodów Spółki z tytułu sprzedaży SSH — uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 4.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
W przypadku sprzedaży ZCP kosztami uzyskania przychodów po stronie zbywcy są:
- wydatki na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wchodzących w skład ZCP, a także wydatki na ulepszenie środków trwałych, które powiększają wartość środków trwałych stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, zmniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, bez względu na czas poniesienia tych wydatków (art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT).
- wydatki na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków obrotowych i innych materialnych składników mienia niebędących środkami trwałymi, wchodzących w skład ZCP, niezaliczone wcześniej do kosztów uzyskania przychodów.
Zatem kosztem uzyskania przychodów ze sprzedaży ZCP jest wartość netto stanowiąca różnicę pomiędzy wartością początkową środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, a sumą dokonanych odpisów amortyzacyjnych. Analogiczne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 stycznia 2020 r. sygn. 0111-KDIB2-1.4010.518. 2019.3.PB.
Podsumowując, w opinii Wnioskodawców Spółka w całości może uznać za koszty uzyskania przychodów wartość netto podatkową zbywanych składników majątku.
Możliwość dokonywania przez Nabywcę odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nabytych od Spółki w ramach Transakcji nabycia SSH - uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 5.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o CIT, kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 16a ust. 1 ustawy o CIT amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania środki trwałe wymienione w ustawie o ile przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok oraz są one wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1 ustawy o CIT.
Z kolei zgodnie z art. 16b ust. 1 ustawy o CIT amortyzacji podlegają także, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte od innego podmiotu, nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania wartości niematerialne i prawne o ile przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok oraz są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1 ustawy o CIT.
W konsekwencji, przy spełnieniu warunków przewidzianych w ustawie o CIT, zdaniem Wnioskodawców, Nabywca powinien być uprawniony do dokonywania amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych w ramach Transakcji jako składniki SSH.
Możliwość dokonywania przez Nabywcę odpisów amortyzacyjnych od wartości firmy (jeżeli ta powstanie w wyniku Transakcji) - uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 6.
Zgodnie z art. 16g ust. 2 ustawy o CIT, wartość początkową firmy stanowi dodatnia różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, a wartością rynkową składników majątkowych wchodzących w skład kupionego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części z dnia kupna.
W zdarzeniu przyszłym nie można wykluczyć, że cena sprzedaży działu SSH działającego w ramach i na rzecz dywizji WSD, stanowiącego ZCP, przewyższy wartość rynkową poszczególnych składników majątkowych wchodzących w jego skład. Zatem w wyniku Transakcji zgodnie z art. 16g ust. 2 ustawy o CIT może powstać dodatnia wartość firmy. Stosownie do art. 16b ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy o CIT, jeżeli wartość firmy powstała w wyniku nabycia ZCP jest dodatnia, wtedy wartość ta podlega amortyzacji podatkowej. Powyższe potwierdza także argumentacja przedstawiona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 30 kwietnia 2021 r. sygn. 0111-KDIB1-1.4010.84.2021.1.MF oraz z 29 grudnia 2021 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.557.2021.2.MZA.
W konsekwencji, w opinii Wnioskodawców, jeżeli w wyniku Transakcji sprzedaży SSH powstanie dodatnia wartość firmy w rozumieniu art. 16g ust. 2 ustawy o CIT, Nabywca będzie uprawniony do amortyzacji podatkowej wartości firmy zgodnie z art. 16b ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy o CIT.
Podsumowanie
Mając na uwadze przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego okoliczności oraz przytoczoną powyżej argumentację wspartą dotychczasową linią interpretacyjną organów podatkowych oraz orzecznictwem sądów administracyjnych, zdaniem Wnioskodawców SSH jest oraz będzie zdolny do samodzielnego realizowania zadań gospodarczych.
W szczególności SSH będzie odznaczał się następującymi cechami:
- będzie stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań;
- będzie posiadał organizacyjne i finansowe wyodrębnienie;
- będzie przeznaczony był do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębniony funkcjonalnie);
- będzie posiadał zdolność do stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze.
Okoliczności przedstawionego zdarzenia przyszłego wskazują zatem na to, że SSH będzie posiadał zdolność do samodzielnego, niezależnego funkcjonowania. Wszystkie te okoliczności wskazują jednoznacznie, zdaniem Wnioskodawców, że SSH powinno być traktowane jako ZCP w rozumieniu powołanych na wstępie przepisów podatkowych. W konsekwencji, opisany w zdarzeniu przyszłym SSH, będzie stanowić dla celów ustalenia skutków podatkowych zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.
W związku z powyższym:
- Spółka będzie miała prawo do ujęcia przychodu ze zbycia SSH jako pojedynczą pozycję w księgach podatkowych Spółki w wysokości ceny zbycia SSH określonej w umowie sprzedaży zawartej z Nabywcą oraz obniżenia tego przychodu o koszt uzyskania przychodów Spółki w wysokości wartości netto podatkowej zbywanych składników.
- Nabywca będzie uprawniony do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nabytych od Spółki w ramach Transakcji nabycia SSH, a jeżeli w wyniku sprzedaży SSH powstanie dodatnia wartość firmy - Nabywca będzie mógł dokonywać odpisów amortyzacyjnych także od wartości firmy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ pragnie wskazać, że w zakresie podatku od towarów i usług, którego dotyczą pytania nr 1 i 2, wydanie zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Jednocześnie zauważyć należy, że zbadanie przesłanek i celów dokonywanego zbycia/ sprzedaży spółek jest w pełni możliwe dopiero w ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Tym samym stwierdzenie, że przedstawione przez Zainteresowanych w zdarzeniu przyszłym zbycie/sprzedaż zostało przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jego głównym bądź jednym z głównych celów nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania, nie może podlegać ocenie tut. organu, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej. Z tego też względu powyższą informację przyjęto jako niepodlegający weryfikacji przez organ interpretacyjny element opisu zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (… ). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r., poz. 329, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1, art. 14r § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 w zw. z art. 14r § 5 Ordynacji podatkowej.
