
Temat interpretacji
Dotyczy ustalenia, czy : - Spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia spółki cywilnej, będzie mogła skorzystać ze stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tzw. estońskim CIT w wysokości 10% podstawy opodatkowania; - wynagrodzenie otrzymywane przez Wspólników od Spółki z tytułu wykonywanych na rzecz tej spółki usług będzie miało charakter ukrytego zysku i podlegać opodatkowaniu w ramach estońskiego CIT.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
14 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 14 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy:
- Spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia spółki cywilnej, będzie mogła skorzystać ze stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tzw. estońskim CIT w wysokości 10% podstawy opodatkowania;
- wynagrodzenie otrzymywane przez Wspólników od Spółki z tytułu wykonywanych na rzecz tej spółki usług będzie miało charakter ukrytego zysku i podlegać opodatkowaniu w ramach estońskiego CIT.
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1) Zainteresowany będący stroną postępowania: (…) (dalej: „M. M.”)
2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania: (…) (dalej: „W. S.”)
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca oraz Zainteresowany (dalej łącznie również: „Wspólnicy”) prowadzą spółkę cywilną. Spółka ta prowadzi działalność w zakresie projektowania obiektów inżynieryjnych (w szczególności mostów) i diagnostyki obiektów budowlanych, a także nadzoru nad robotami budowlanymi.
Wspólnicy tej spółki planują dokonać jej przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej również: „Spółka”). Wnioskodawca oraz Zainteresowany będą udziałowcami Spółki. Spółka nosić będzie nazwę A sp. z o.o. Po przekształceniu Spółka kontynuować będzie działalność w tym samym zakresie, w którym działała spółka cywilna.
Wartość przychodu Spółki ze sprzedaży (zarówno brutto jak i netto) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym i nie przekroczy w bieżącym roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro. Spółka spełni warunek niezbędny do uznania jej za małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1800 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Po przekształceniu Spółka planuje przystąpić do ryczałtu od dochodów spółek (dalej również: „estoński CIT”). Wnioskodawca oświadcza, że Spółka spełniać będzie warunki konieczne do zastosowania estońskiego CIT (w szczególności dotyczy to minimalnego poziomu zatrudnienia, wysokości wynagrodzenia pracowników, struktury własnościowej spółki itd.).
Wspólnicy zamierzają po przekształceniu, w ramach prowadzonych przez siebie jednoosobowych działalności gospodarczych świadczyć pewne usługi na rzecz Spółki na zasadach ustalonych w umowie o współpracę.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę i Zainteresowanego polegać będą w szczególności na:
- wykonywaniu projektów budowlanych, wykonawczych i technicznych;
- nadzorze nad robotami budowlanymi;
- diagnostyce konstrukcji inżynierskich;
- ekspertyzie obiektów mostowych;
- wykonywaniu dokumentacji koncepcyjnych, studiów wykonalności, koncepcji z zakresu budownictwa inżynieryjnego;
- wykonywaniu badań materiałowych;
- konsultingu i doradztwie w branży obiektów inżynieryjnych. \
Usługi powyższe będą niezbędne w realizacji podstawowej działalności Spółki.
Wspólnicy otrzymywać będą od Spółki wynagrodzenie z tytułu świadczonych na jej rzecz usług na podstawie wystawianych faktur VAT. Wynagrodzenie otrzymywane przez Wspólników będzie niezależne od wypłacanej przez Spółkę dywidendy. Ponadto, warunki współpracy pomiędzy Wspólnikami a Spółką, w tym w szczególności wysokość otrzymywanego przez nich wynagrodzenia, ustalane będą na zasadach rynkowych. Powiązanie prawne podmiotów uczestniczących w świadczeniu usług (relacja wspólnik-spółka) nie będzie miało wpływu na warunki zawarcia ani na warunki samych umów o współpracę. Jednocześnie, powiązanie podmiotów wymiarze faktycznym doprowadzi do tego, że dojdzie do zawarcia tych umów. Wspólnicy wykonywali powyższe usługi w ramach działalności spółki cywilnej. Po przekształceniu będą oni świadczyć te usługi na rzecz Spółki jako podwykonawcy tej spółki. Wspólnicy posiadają również doświadczenie, kontakty i znajomość branży, a także kwalifikacje dla świadczenia wskazanych powyżej usług, w tym niezbędne uprawnienia do sporządzania projektów budowlanych. Wspólnicy nie wykluczają w przyszłości świadczenia wskazanych powyżej usług również na rzecz innych niż Spółka podmiotów.
Pytania
1. Czy Spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia spółki cywilnej, będzie mogła skorzystać ze stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tzw. estońskim CIT w wysokości 10% podstawy opodatkowania?
2. Czy wynagrodzenie otrzymywane przez Wspólników od Spółki z tytułu wykonywanych na rzecz tej spółki usług będzie miało charakter ukrytego zysku i podlegać opodatkowaniu w ramach estońskiego CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy oraz Zainteresowanego, Spółka, która powstanie z przekształcenia spółki cywilnej będzie mogła skorzystać ze stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tzw. estońskim CIT w wysokości 10% podstawy opodatkowania.
Wynika to z faktu, że, zdaniem Wnioskodawcy oraz Zainteresowanego, Spółka po przekształceniu posiadać będzie status małego podatnika. Jednocześnie, nawet gdyby uznać, że Spółka nie będzie posiadać statusu małego podatnika, to stawka wynosząca 10% na zasadach estońskiego CIT będzie mogła zostać zastosowana ze względu na to, że Spółka powinna zostać uznana za podmiot rozpoczynający działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 28o ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), wysokość ryczałtu od dochodów spółek wynosi:
1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Przez małego podatnika, stosownie do art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, rozumieć należy podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro, przy czym przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.
Spółka, która powstanie po przekształceniu spółki cywilnej i której udziałowcami będą Wnioskodawca i Zainteresowany, spełni powyższy warunek.
Wartość przychodu ze sprzedaży (zarówno liczona brutto jak i netto) nie przekroczyła w odniesieniu do spółki cywilnej kwoty, o której mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT. Również po przekształceniu, Spółka nie przekroczy tej kwoty.
Jednocześnie Spółka spełniać będzie warunki do zastosowania estońskiego CIT, wymienione w art. 28j ustawy o CIT. Do Spółki nie będą mieć zastosowania przesłanki negatywne dla opodatkowania estońskim CIT opisane w art. 28k ustawy o CIT.
Wobec powyższego, na podstawie art. 28o ust. 1 pkt 1 w zw. art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, należy stwierdzić, że Spółka będzie mogła zastosować stawkę 10% podatku dochodowego od osób prawnych.
Nawet gdyby jednak uznać, że Spółka nie będzie posiadać statusu małego podatnika, ponieważ przed przekształceniem nie była podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, to spełniona zostanie druga alternatywna przesłanka umożliwiająca zastosowanie stawki 10% - spółkę uznać należy za podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności. Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 162 z późn. zm.) rozpoczęcie działalności gospodarczej należy powiązać z dokonaniem wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Spółka, która powstanie z przekształcenia spółki cywilnej, rozpocznie prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o CIT dopiero z dniem wpisu do rejestru Krajowego Rejestru Sądowego. Spółka cywilna prowadzona przez Wspólników nie jest podatnikiem CIT, wobec tego nie sposób zakwalifikować ją do podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych. Stanowisko powyższe, w bardzo podobnym stanie faktycznym (przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością), potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 lipca 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.165.2022.2.AW: „Skoro zatem, jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca powstał z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową, to do Wnioskodawcy jako podmiotu rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej, będzie miał zastosowanie art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. W konsekwencji Wnioskodawca może skorzystać z preferencji podatkowej wynikającej z przepisu art. 28j ustawy o CIT i opodatkować dochody ryczałtem w wysokości 10% podstawy opodatkowania jako podmiot rozpoczynający prowadzenie działalności.”
Podsumowując, Spółka będzie mogła zastosować stawkę 10% podatku CIT ze względu na spełnienie wszystkich przesłanek niezbędnych do objęcia CIT estońskim, a także ze względu na status małego podatnika z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT. Jeśliby jednak nawet uznać, że Spółka nie będzie miała statusu małego podatnika, to Spółkę uznać należy za podatnika rozpoczynającego działalność.
Ad. 2
Wynagrodzenie otrzymywane przez Wspólników od Spółki z tytułu wykonywanych na rzecz tej spółki usług nie będzie miało charakteru ukrytego zysku i nie będzie podlegać opodatkowaniu w ramach estońskiego CIT.
Rozdział 6b ustawy o CIT reguluje ryczałtowe opodatkowanie dochodów spółek.
Zgodnie z art. 28m ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1. wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a. do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub,
b. na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
2. wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3. wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
4. nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;
5. sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;
6. wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).
Ustęp 3 wskazanego wyżej art. 28m określa, że przez ukryte zyski rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem, w szczególności:
1. kwotę pożyczki (kredytu) udzielonej przez podatnika udziałowcowi, akcjonariuszowi albo wspólnikowi, w tym za pośrednictwem tworzonych z zysku funduszy, lub podmiotowi powiązanemu z udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem oraz odsetki, prowizje, wynagrodzenia i opłaty od pożyczki (kredytu) udzielonej przez te podmioty podatnikowi;
2. świadczenia wykonane na rzecz:
a. fundacji prywatnej lub rodzinnej, podmiotu równoważnego takiej fundacji lub przedsiębiorstwa prowadzonego przez taką fundację albo taki podmiot, lub na rzecz beneficjentów takiej fundacji lub takiego podmiotu,
b. trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
3. nadwyżkę wartości rynkowej transakcji określoną zgodnie z art. 11c ponad ustaloną cenę tej transakcji;
4. nadwyżkę zwróconej kwoty dopłaty, wniesionej do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami, ponad kwotę wniesionej dopłaty, przy czym jeżeli dopłata została wniesiona w walucie obcej, przeliczenia tej kwoty na złote dokonuje się według średniego kursu waluty obcej ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień odpowiednio zwrócenia dopłaty i faktycznego jej wniesienia;
5. wypłacone z zysku wynagrodzenie z tytułu umorzenia udziału (akcji), ze zmniejszenia wartości udziału (akcji), z wystąpienia wspólnika ze spółki, ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce;
6. równowartość zysku przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego;
7. darowizny, w tym prezenty i ofiary wszelkiego rodzaju;
8. wydatki na reprezentację;
9. dopłaty wypłacone w przypadku połączenia lub podziału podmiotów;
10.odsetki od udziału kapitałowego, wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę;
11.zysk przeznaczony na uzupełnienie udziału kapitałowego wspólnika spółki;
12.świadczenia pieniężne i niepieniężne wypłacone w przypadku zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce.
Przepisy powyższe wskazują, że każde świadczenie pieniężne czy też niepieniężne, które wykonane zostało w związku z prawem do udziału w zysku, a których beneficjentem jest udziałowiec albo wspólnik lub podmiot z nim powiązany, uznane powinno zostać za ukryty zysk i w efekcie podlegać opodatkowaniu ryczałtem.
W zdarzeniu przyszłym opisanym na wstępie, usługi, które będą wykonywane przez Wspólników na rzecz Spółki i za które to usługi będą oni otrzymywać wynagrodzenie, nie będą wykonywane w związku z prawem do udziału w zysku. Wypłata dywidendy na rzecz udziałowców będzie bowiem dokonywana całkowicie niezależnie od wypłaty powyższego wynagrodzenia z tytułu świadczonych usług. Wnioskodawca wraz z Zainteresowanym wskazują, że czynności wykonywane przez Wspólników (a zatem przyszłych udziałowców Spółki z o.o.) są nierozerwalnie związane z działalnością spółki. Czynności te mają wymierny i istotny wpływ na funkcjonowanie spółki. Należy wskazać, że usługi Wspólników nie będą miały charakteru usług doradczych o ogólnym charakterze, co mogłoby wzbudzać podejrzenia co do tego, że świadczenia takie mają charakter ukrytego zysku w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 2 w zw. z ust. 3 ustawy o CIT.
Nie sposób zatem uznać, aby wynagrodzenie wypłacane przez Spółkę na rzecz Wspólników (udziałowców Spółki) z tytułu pełnionych przez nich w ramach jednoosobowych działalności gospodarczych usług dla Spółki świadczone miało być w związku z prawem do udziału w zysku.
Wnioskodawca wraz z Zainteresowanym pragną zaznaczyć, że usługi wykonywane przez Wspólników są niezbędne do jej funkcjonowania. Co bardzo istotne, Wspólnicy posiadają uprawnienia niezbędne do wykonywania projektów budowlanych wobec tego, gdyby Spółka nie nabyła tych usług u Wspólników, to byłaby i tak zmuszona nabyć je u innych osób, które posiadają takie uprawnienia.
Zasadność co do tego, że wynagrodzenie takie nie będzie miało charakteru ukrytego zysku potwierdza również Przewodnik do ryczałtu od dochodów spółek z dnia 23 grudnia 2021 r., który stanowi ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego dotyczące stosowania tych przepisów (objaśnienia podatkowe) o których mowa w art. 14a § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.). Warto przytoczyć fragment zawarty na stronie 39 objaśnień: Dla oceny innych przesłanek kreujących wydatki spółki XZ sp. z o.o. na doradztwo jako dochodu z tytułu ukrytych zysków istotny jest przedmiot tej usługi. Jeśli bowiem świadczone doradztwo związane jest bezpośrednio i ściśle z przedmiotem działalności tej spółki i bez świadczonych w ten sposób usług przez Spółkę XY sp. z o.o. - spółka XZ sp. z o.o. zobowiązana byłaby uzyskiwać analogiczne usługi od innych podmiotów (np. doradztwo w zakresie użytkowania określonych urządzeń przemysłowych) usługi takie nie powinny być kwalifikowane jako dochód z tytułu ukrytego zysku. Przy ocenie zatem, czy świadczenie na rzecz wspólnika ma charakter ukrytego zysku należy wziąć pod uwagę również ekonomiczny sens takiej transakcji. W sytuacji takiej jak opisana w zdarzeniu przyszłym, nieuzasadniona ekonomicznie a nawet wręcz nieopłacalna byłaby rezygnacja z dotychczasowych usług świadczonych przez Wspólników tylko po to, aby usługi te świadczone były przez inne podmioty, które zapewne nie miałyby tej samej wiedzy na temat funkcjonowania Spółki, co negatywnie odbiłoby się na jej działalności.
Stanowisko co do tego, że wynagrodzenia za usługi świadczone w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej przez udziałowca spółki z o.o. na rzecz tej spółki nie będą stanowić ukrytego zysku potwierdza również orzecznictwo organów podatkowych. Wspomnieć tu należy choćby interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 sierpnia 2022 r. (Znak: 0111-KDIB2-1.4010.202.2022.2.BJ).
Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że świadczenia, które będą uzyskiwane przez Wspólników od Spółki po objęciu jej estońskim CIT z tytułu wykonywanych na rzecz tej spółki usług, nie będą miały charakteru ukrytego zysku.
Przede wszystkim, świadczenia te nie będą uzyskiwane w związku z prawem do udziału w zysku, innym niż podzielony zysk. Czynności wykonywane przez Wspólników nie mają wyłącznie charakteru ogólnych czynności doradczych, ale w istotny sposób wpływają na funkcjonowanie spółki. Co więcej, Spółka z racji prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zmuszona będzie do korzystania z usług opisanych w zdarzeniu przyszłym. Tym samym, nieuzasadnione z gospodarczego punktu widzenia byłoby zerwanie trwającej już współpracy pomiędzy spółką a Wspólnikami, tylko po to, aby nawiązać ją z innymi podmiotami, w szczególności w sytuacji, w której do świadczenia tych usług konieczne są specjalne uprawnienia.
Stanowisko to potwierdzają również objaśnienia podatkowe z dnia 23 grudnia 2021 r., wskazując, że wynagrodzenie wypłacane przez spółkę będącą podatnikiem ryczałtu od dochodów spółek na rzecz wspólnika takiej spółki z tytułu świadczonych przez niego dla spółki, w sytuacji, gdy usługi te są bezpośrednio związane z działalnością spółki, a spółka i tak musi korzystać z zakresu tych usług, niezależnie czy będzie to jej wspólnik, czy ktoś inny, nie będzie miało charakteru ukrytych zysków i tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu estońskim CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego oceny Państwa stanowiska w zakresie pytania Nr 2.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ad. 1
Przepisy o ryczałcie od dochodów spółek zostały wprowadzone do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800, dalej; „ustawa o CIT”) na mocy ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123) i weszły w życie 1 stycznia 2021 r., a następnie zostały zmienione na mocy ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105). Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek zostało uregulowane w rozdziale 6b ustawy o CIT oraz w przepisach ogólnych związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.
Opodatkowaniu ryczałtem mogą podlegać podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj.:
podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT z ryczałtu może skorzystać podatnik, który łącznie spełnia warunki, tj.:
1) (uchylony)
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Zgodnie z art. 28j ust. 2 ustawy o CIT:
W przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności:
1) warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem;
2) warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.
Jednocześnie, przepisy wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. I tak, w myśl art. 28k ust. 1 ustawy o CIT, przepisów o ryczałcie nie stosuje się do:
1)przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;
2)instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;
3)podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;
4)podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;
5)podatników, którzy zostali utworzeni:
a)w wyniku połączenia lub podziału albo
b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;
6)podatników, którzy:
a)zostali podzieleni przez wydzielenie albo
b)wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.
Zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy o CIT:
Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1.wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a)do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub
b)na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
2.wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3.wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
4.nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;
5.sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;
6.wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).
Na podstawie art. 28n ust. 1 ustawy o CIT,
podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi:
1)suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w miesiącu, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto;
2)suma dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą ustalona w miesiącu, w którym wykonano świadczenie lub dokonano wypłaty lub wydatku;
3)dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku osiągnięty w miesiącu, w którym nastąpiło łączenie, podział, przekształcenie podmiotów lub wniesienie wkładu niepieniężnego;
4)dochód z tytułu zysku netto osiągnięty w roku podatkowym, w którym zakończył opodatkowanie ryczałtem;
5)dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych osiągnięty w roku podatkowym.
Zgodnie zaś z art. 28o ust. 1 ustawy o CIT,
1)10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2)20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego m.in. wynika, że Wnioskodawca oraz Zainteresowany (dalej łącznie również: „Wspólnicy”) prowadzą spółkę cywilną. Spółka ta prowadzi działalność w zakresie projektowania obiektów inżynieryjnych (w szczególności mostów) i diagnostyki obiektów budowlanych, a także nadzoru nad robotami budowlanymi. Wspólnicy tej spółki planują dokonać jej przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej również: „Spółka”). Wnioskodawca oraz Zainteresowany będą udziałowcami Spółki. Spółka nosić będzie nazwę A sp. z o.o. Po przekształceniu Spółka kontynuować będzie działalność w tym samym zakresie, w którym działała spółka cywilna. Wartość przychodu Spółki ze sprzedaży (zarówno brutto jak i netto) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym i nie przekroczy w bieżącym roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro. Spółka spełni warunek niezbędny do uznania jej za małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1800 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”). Po przekształceniu Spółka planuje przystąpić do ryczałtu do dochodów spółek (dalej również: „estoński CIT”). Wnioskodawca oświadcza, że Spółka spełniać będzie warunki konieczne do zastosowania estońskiego CIT (w szczególności dotyczy to minimalnego poziomu zatrudnienia, wysokości wynagrodzenia pracowników, struktury własnościowej spółki itd.).
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest m.in. kwestia ustalenia, czy Spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia spółki cywilnej, będzie mogła skorzystać ze stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tzw. estońskim CIT w wysokości 10% podstawy opodatkowania.
Odnosząc się do powyższej wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że skoro z wniosku, wynika że Spółka, która powstała w wyniku przekształcenia będzie spełniać warunki konieczne do zastosowania estońskiego CIT:
- będzie spełniać warunki, o których mowa w art. 28j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz
- nie będzie podmiotem wymienionym w art. 28k ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych
to będzie mogła skorzystać z opodatkowania od dochodów spółek kapitałowych, o których mowa w art. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ponadto, jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 28o ust. 1 ustawy o CIT,
ryczałt wynosi:
1)10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2)20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
W świetle art. 4a pkt 10 ustawy o CIT,
Ilekroć w ustawie o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
W niniejszej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 4a pkt 10 ustawy o CIT w związku z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, albowiem Spółkę z o.o. powstałą w wyniku przekształcenia spółki cywilnej należy traktować jako podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej.
Wskazać ponownie należy, że warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych zawiera art. 28j ust. 1 ustawy o CIT. W odniesieniu do części obowiązków wynikających z powyższego przepisu, w oparciu o art. 28j ust. 2 i art. 28o ust. 1 ustawy o CIT, z preferencji skorzystać mogą podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej.
Należy zauważyć, że ww. przepisy odnoszą się ogólnie do podatników rozpoczynających prowadzenie działalności i nie zawierają negatywnego katalogu wyłączającego zastosowanie tej regulacji do podatników, rozpoczynających prowadzenie działalności w określony sposób.
Skoro zatem, jak wynika z opisu sprawy, Spółka z o.o. której wspólnikami będą Zainteresowani powstanie z przekształcenia spółki cywilnej, to do Sp. z o.o. jako podmiotu rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej, będzie miał zastosowanie art. 28o ust. 1 ustawy o CIT. W konsekwencji Sp. z o.o. będzie mogła skorzystać z preferencji podatkowej wynikającej z przepisu art. 28j ustawy o CIT i opodatkować dochody ryczałtem w wysokości 10% podstawy opodatkowania, jednak nie jako mały podatnik tylko jako podmiot rozpoczynający prowadzenie działalności.
Zatem mimo błędnej argumentacji Wnioskodawcy, że Spółka jako mały podatnik może skorzystać z opodatkowania dochodów tzw. Estońskim CIT w wysokości 10% - stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe ponieważ Sp. z o.o. będzie mogła skorzystać z 10% stawki ryczałtu od dochodu spółek tzw. Estoński CIT, jednak ze względu na fakt, że będzie podmiotem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie ustalenia, czy:
- Spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia spółki cywilnej, będzie mogła skorzystać ze stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tzw. estońskim CIT w wysokości 10% podstawy opodatkowania – jest prawidłowe;
- wynagrodzenie otrzymywane przez Wspólników od Spółki z tytułu wykonywanych na rzecz tej spółki usług będzie miało charakter ukrytego zysku i podlegać opodatkowaniu w ramach estońskiego CIT – jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
M. M. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
