W zakresie ustalenia, czy: - spółka LTSM L.L.C. nie będzie zagraniczną spółką kontrolowaną w rozumieniu art. 24a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.68.2022.2.BK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 31 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.68.2022.2.BK

Temat interpretacji

W zakresie ustalenia, czy: - spółka LTSM L.L.C. nie będzie zagraniczną spółką kontrolowaną w rozumieniu art. 24a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT); - dywidenda wypłacona Wnioskodawcy z zysków spółki LTSM L.L.C. będzie podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego z dywidend, w części odpowiadającej 95% tych kwot, w związku z treścią art. 24n ust. 1 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

-spółka LTSM L.L.C. nie będzie zagraniczną spółką kontrolowaną w rozumieniu art. 24a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT) – jest prawidłowe,

-dywidenda wypłacona Wnioskodawcy z zysków spółki LTSM L.L.C. będzie podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego z dywidend, w części odpowiadającej 95% tych kwot, w związku z treścią art. 24n ust. 1 ustawy o CIT, jest nieprawidłowe,

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

1.spółka LTSM L.L.C. nie będzie zagraniczną spółką kontrolowaną w rozumieniu art. 24a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT),

2.dywidenda wypłacona Wnioskodawcy z zysków spółki LTSM L.L.C. będzie podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego z dywidend, w części odpowiadającej 95% tych kwot, w związku z treścią art. 24n ust. 1 ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, rezydentem podatkowym RP podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Wnioskodawca zamierza podjąć działalność holdingową i nabyć udziały w spółce zagranicznej posiadającej swą siedzibę i zarząd na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Spółka holdingowa na terytorium Polski będzie prowadzić rzeczywistą działalność gospodarczą, a w szczególności w tym zakresie obejmuje pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług programistycznych.

Model działalności

Wnioskodawca planuje nabyć 80% akcji spółki LTSM L.L.C. z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Podstawową działalnością LTSM L.L.C. jest świadczenie usług programistycznych, a w szczególności świadczenie usługi SaaS (Software as a Service). SaaS  (z  ang. oprogramowanie jako usługa) polega na umożliwieniu dostępu do funkcjonalności oprogramowania zainstalowanego w środowisku sprzętowo - systemowym dostawcy usługi lub jego podwykonawcy. Użytkownik nabywa możliwość korzystania z aplikacji oraz dostępu do oprogramowania (w szczególności w trybie „online”) umieszczonego na oddalonych fizycznie serwerach tworzących tzw. chmurę obliczeniową bez potrzeby jego instalacji na posiadanym urządzeniu, czy nośniku. SaaS to kompletne rozwiązanie programowe, w ramach którego użytkownicy wykorzystują za pośrednictwem Internetu udostępnione aplikacje do określonych potrzeb biznesowych np. korzystają z mocy obliczeniowych serwerów i funkcjonalności aplikacji do obróbki indywidualnie wgranych danych przez konkretnego użytkownika.

Cała podstawowa infrastruktura, oprogramowanie i dane aplikacji znajdują się w centrum danych dostawcy lub jego podwykonawcy. Usługa może polegać również na wsparciu w  odpowiednim dostosowaniu systemów informatycznych klienta dla potrzeb korzystania z  oferowanych funkcjonalności i oprogramowania, jak również może obejmować przeszkolenie pracowników klienta.

W momencie złożenia wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, spółka LTSM L.L.C. nie posiada przychodów:

    - z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych,

    - ze zbycia udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze,

    - z wierzytelności,

    - z tytułu usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz świadczeń o podobnym charakterze,

    - z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy i innych umów o podobnym charakterze,    

    - z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

    - z części odsetkowej raty leasingowej,

    - z poręczeń i gwarancji,

    - z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

    - z praw autorskich lub praw własności przemysłowej uwzględnionych w cenie sprzedaży produktu lub usługi,

    - ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

    - z działalności ubezpieczeniowej, bankowej lub innej działalności finansowej.

Spółka LTSM L.L.C. sprzedaje swoje usługi SaaS (Software as a Service) za pośrednictwem agenta A INC w (…) (USA) (w której udziałowcem jest LTSM L.L.C.), jednakże z transakcji pomiędzy powyższymi podmiotami wytwarzana jest ekonomiczna wartość dodana tychże transakcji. Pośrednik nie jest upoważniony do modyfikacji oprogramowania SaaS, a także odsprzedaży cudzych autorskich praw majątkowych.

Dodatkowo należy wskazać, iż Zjednoczone Emiraty Arabskie nakładają podatek od osób prawnych wyłącznie na przedsiębiorców z branży naftowej oraz banków zagranicznych [Centrum Eksportu oraz Zagraniczne Biura Handlowe PAIH Departament Partnerstwa i Komunikacji]. Zjednoczone Emiraty Arabskie nie wprowadziły obowiązku podatkowego w podatku od osób prawnych w innych branżach [https://u.ae/en/information-and-services/finance-and-investment/taxation/other-taxes]. Spółka LTSM L.L.C. nie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych z uwagi na brak ciążącego na niej obowiązku podatkowego.

Wnioskodawca planuje otrzymywać dywidendę z zysku spółki LTSM L.L.C. w wysokości stosownie do posiadanych udziałów.

W uzupełnieniu wniosku wskazaliście Państwo dane podmiotu zagranicznego oraz wyjaśniliście Państwo, iż:

   - Wnioskodawca będzie spełniał łącznie warunki określone w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT,

   - LTSM L.L.C. na dzień złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej posiadał 8.000.000 udziałów o wartości nominalnej udziału 0,00001 USD w A. INV czyli 100% udziałów, zaś kapitał zakładowy A. INC został podniesiony o 8.000.000 udziałów o wartości 0,00001 USD,

   - LTSM L.L.C. nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze.

Pytania

1.Czy spółka LTSM L.L.C. nie będzie zagraniczną spółką kontrolowaną w rozumieniu art. 24a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

2.Czy dywidenda wypłacona Wnioskodawcy z zysków spółki LTSM L.L.C. będzie podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego z dywidend, w części odpowiadającej 95% tych kwot, w związku z treścią art. 24n ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

(pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy (skoro – przypis Organu) LTSM L.L.C. jest spółką mającą siedzibę w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to nie znajdują do niej zastosowania przepisy art. 24a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”), a więc nie będzie zagraniczną spółką kontrolowaną.

Zgodnie z treścią art. 24a ust. 3 ustawy o CIT, zagraniczną jednostką kontrolowaną jest:

 1. zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 lub w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej albo

 2. zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytorium państwa innego niż wskazane w pkt 1, z którym:

a) Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo

b) Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej

- stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych, albo

 3. zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:

  a) w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lub pośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,

  b) co najmniej 33% przychodów tej jednostki osiągniętych w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 6, pochodzi:

   - z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych,

   - ze zbycia udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze,

   - z wierzytelności,

   - z tytułu usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz świadczeń o podobnym charakterze,

   - z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy i innych umów o podobnym charakterze,

   - z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

   - z części odsetkowej raty leasingowej,

   - z poręczeń i gwarancji,

   - z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

   - z praw autorskich lub praw własności przemysłowej uwzględnionych w cenie sprzedaży produktu lub usługi,

   - ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

   - z działalności ubezpieczeniowej, bankowej lub innej działalności finansowej,

   - z transakcji z podmiotami powiązanym i, w przypadku gdy jednostka nie wytwarza w związku z tymi transakcjami wartości dodanej pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma,

  c) faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny z zastosowaniem stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu.

Wnioskodawca będzie posiadał 80% udziałów w spółce LTSM L.L.C. zatem warunek z art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. a) ustawy o CIT dla uznania powyższej spółki za zagraniczną spółkę kontrolowaną został spełniony.

Należy jednak wskazać, że spółka LTSM L.L.C. nie osiąga przychodów z:

    - z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych,

    - ze zbycia udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze,

    - z wierzytelności,

    - z tytułu usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz świadczeń o podobnym charakterze,

    - z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy i innych umów o podobnym charakterze,

    - z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

    - z części odsetkowej raty leasingowej,

    - z poręczeń i gwarancji,

    - z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

    - z praw autorskich lub praw własności przemysłowej uwzględnionych w cenie sprzedaży produktu lub usługi,

    - ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych, 

    - z działalności ubezpieczeniowej, bankowej lub innej działalności finansowej.

Spółka LTSM L.L.C. prowadzi bieżącą działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest świadczenie usług marketingowych świadczonych za pośrednictwem mediów społecznościowych, a także świadczenie usług SaaS (Software as a Service). Spółka sprzedaje swoje usługi m.in. spółce A INC w (…) (USA). LTSM L.L.C. jest udziałowcem w spółce A INC w (…). Spółka LTSM L.L.C. faktycznie wykonuje czynności stanowiące działalność gospodarczą,a uzewnętrznieniem tego jest posiadany przez spółkę lokal wraz z odpowiednim wyposażeniem potrzebnym do prowadzenia działalności, dyspozycją wykwalifikowanego personelu pracowniczego. Dodatkowo należy wskazać, że Spółka LTSM L.L.C nie tworzy struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych. Dodatkowo wskazuje się, że powyższa spółka wykonuje swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu zasobów własnych, w tym obecnych na miejscu osób zarządzających.

Z powyższego wynika, że warunek z art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b) ustawy o CIT dla uznania LTSM L.L.C. za zagraniczną spółkę kontrolowaną nie został zatem spełniony.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje stawkę podatku dochodowego w wysokości 19%. Stawka niższa o co najmniej 25% stawki podstawowej obowiązującej w Polsce wyniesie maksymalnie 14,25%. W Zjednoczonych Emiratach Arabskich spółka LTSM L.L.C. nie jest obowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych z uwagi na brak takiego zobowiązania podatkowego.

Podsumowując należy wskazać, iż warunki wskazane w art. 24a ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT muszą być spełnione łącznie. W opinii Wnioskodawcy, spółka LTSM L.L.C. nie będzie zagraniczną spółką kontrolowaną dla Wnioskodawcy ze względu na niespełnienie łącznie przesłanek wskazanych w  art. 24a ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT.

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy, dywidenda wypłacona Wnioskodawcy z zysków spółki LTSM L.L.C. będzie podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego z dywidend, w części odpowiadającej 95% tych kwot, w związku z treścią art. 24n ust. 1 ustawy o CIT.

Ustawodawca w wyniku działań legislacyjnych wprowadził do ustawy o CIT rozdział 5B, „Opodatkowanie spółek holdingowych” ustawą z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105), które to regulacje weszły w życie 1 stycznia 2022 r.

Zgodnie z treścią normy prawnej wyrażonej w treści art. 24n ust. 1 ustawy o CIT zwalnia się od podatku dochodowego przychody z dywidend, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, uzyskane przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, w części odpowiadającej 95% kwoty tych dywidend.

Definicja spółki holdingowej została uregulowana w art. 24m pkt. 2 ustawy o CIT i oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:

a)posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

   - wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

   - wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

   - z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

W ocenie Wnioskodawcy, wszelkie powyższe warunki zostały spełnione, aby uznać Wnioskodawcę za spółkę holdingową. Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, będzie nieprzerwanie posiadać przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności 80% udziałów w spółce LTSM L.L.C. Wnioskodawca nie będzie spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową, nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których m owa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, a także prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą poprzez posiadaną przez siebie infrastrukturę, pracowników oraz podejmowanie bezpośrednich czynności zarządczych w spółce w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Dodatkowo udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (Wnioskodawca) należą wyłącznie do osób fizycznych - polskich rezydentów podatkowych.

Po upływie nieprzerwanego roku od dnia nabycia na własność przez Wnioskodawcę 80% udziałów w spółce LTSM L.L.C. zostanie uznany za spółkę holdingową.

Na potrzeby niniejszego wniosku należy również wskazać, że w ww. rozdziale w ustawie o CIT ustawodawca zdefiniował pojęcie „zagranicznej spółki zależnej” w art. 24m pkt 4.

Zagraniczna spółka zależna to spółka, która spełnia łącznie następujące warunki:

a)ma osobowość prawną,

b)podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania,

c)nie ma siedziby ani zarządu i nie jest zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju:

-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Biorąc pod uwagę okoliczności faktyczne wyrażone w treści wniosku należy wskazać, że spółka LTSM L.L.C. posiada osobowość prawną, podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania (…), a jej zarząd i siedziba znajduje się na terytorium państwa, z którym Rzeczpospolita Polska ratyfikowała umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Podsumowując, mając na uwadze powyższej wyjaśnienia spółkę LTSM L.L.C. należy uznać za zagraniczną spółkę zależną Wnioskodawcy.

Wracając do stawianego powyżej pytania o zwolnienie od podatku dochodowego przychodów z dywidend, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, uzyskanych przez spółkę z zagranicznej spółki zależnej, w części odpowiadającej 95% kwoty tych dywidend. Regulacja przewidziana w art. 24n ust. 1 ustawy o CIT.

Wątpliwość wprowadza regulacja wyrażona w treści art. 24n ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, która stwierdza, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do dywidend wypłacanych przez zagraniczną spółkę zależną:

1)w przypadku gdy spółka ta spełnia warunki, o których mowa w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b i c, w roku podatkowym, w którym wypłacana jest dywidenda, lub w którymkolwiek z 5 lat podatkowych poprzedzających ten rok;

2)w części, w jakiej wypłacana dywidenda w jakiejkolwiek formie podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, odliczeniu od dochodu, podstawy opodatkowania lub od podatku przez zagraniczną spółkę zależną.

Przesłanki art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b i c zostały opisane w związku z argumentacją dot. pierwszego pytania, jednak raz jeszcze należy wskazać, iż spółka LTSM L.L.C. w opisanym stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) wypełnia przesłankę wyrażoną w pkt c), jednak nie realizuje przesłanki z pkt b).

W związku z użytym przez ustawodawcę spójnikiem „i” co zgodnie z zasadami logiki oznacza koniunkcję, aby norma prawna wyrażona w treści art. 24n ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT miała zastosowanie, muszą zostać łącznie spełnione przesłanki z art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b i c. Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe rozważania zasługują na aprobatę ze strony Organów Skarbowych, zważywszy przede wszystkim na treść uzasadnienia ustawy wprowadzającej powyższe zmiany: „Spółką holdingową, która będzie mogła korzystać z preferencji, będzie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółka akcyjna, będąca polskim rezydentem podatkowym.

W celu ograniczenia transferu zysków ze sprzedaży udziałów (akcji) do wielopoziomowych,potencjalnie nietransparentnych grup podmiotów, bezpośrednimi lub pośrednimi udziałowcami (akcjonariuszami) spółki holdingowej nie mogą być podmioty mające siedzibę lub zarząd lub miejsce rejestracji lub położenia: w jurysdykcjach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową (zgodnie z rozporządzeniami wydawanymi przez Ministra Finansów na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy CIT); lub w jurysdykcjach wskazanych w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych; lub w jurysdykcjach, z którymi nie ma podstawy prawnej do wymiany informacji ws. podatkowych. Powyższe nie wpływa na możliwość posiadania statusu udziałowców (akcjonariuszy) spółki holdingowej przez osoby fizyczne. Ponadto, aby zapewnić, że nowy reżim będzie odpowiadał celowi i potrzebie nowelizacji, wspierał realne inwestycje (np. takie jak tworzenie regionalnych holdingów) i promował prowadzenie rzeczywistego biznesu, wprowadza się wymóg prowadzenia przez spółkę holdingową rzeczywistej działalności gospodarczej (wymóg substancji). Wprowadzenie tego wymogu ma również charakter antyabuzywny i ma na celu ograniczenie ryzyka potencjalnych nadużyć. Trudno bowiem znaleźć powody, dla których spółki holdingowe powinny zostać wykluczane z grona podmiotów prowadzących rzeczywistą działalność gospodarczą, tj. posiadania wystarczającego substratu majątkowo-osobowego wymaganego dla tego typu działalności. W celu skorzystania z preferencji przewidzianych w projekcie, spółka holdingowa będzie mu siała posiadać bezpośrednio na podstawie tytułu własności nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku. Okres ten jest krótszy niż w Dyrektywie PS, co ma wpłynąć pozytywnie na atrakcyjność projektowanego reżimu z perspektywy inwestorów. Spółką zależną może natomiast być zarówno polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna (projektowany art. 24m pkt 3 - definicja krajowej spółki zależnej), jak i zagraniczna spółka będąca podatnikiem zagranicznego podatku dochodowego od osób prawnych, z wyłączeniem spółek niemających osobowości prawnej (projektowany art. 24m pkt 4 - definicja zagranicznej spółki zależnej).

W przypadku zagranicznych spółek zależnych, z definicji wyłączone są jednak podmioty mające siedzibę lub zarząd lub miejsce rejestracji lub położenia:

    - w jurysdykcjach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową (zgodnie z rozporządzeniami wydawanymi przez Ministra Finansów na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy CIT); lub

    - w jurysdykcjach wskazanych w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych; lub

    - w jurysdykcjach, z którym i nie ma podstawy prawnej do wymiany informacji w sprawach podatkowych (analogicznie jak w projektowanym art. 24m pkt 1 lit. e, dotyczącym u działowców (akcjonariuszy) spółek holdingowych).

Powyższe zawężenie katalogu podmiotów, które mogą spełniać definicję zagranicznej spółki zależnej zapewnia spójność projektowanych regulacji z obowiązującym reżimem CFC. Projektowane preferencje mają dotyczyć tzw. holdingów jednopoziomowych, w których dywidenda przekazywana jest ze spółek operacyjnych bezpośrednio do spółki holdingowej.

W konsekwencji, spółka zależna nie może posiadać:

   - udziałów lub akcji w innych spółkach (zarówno polskich, jak i zagranicznych) w wysokości przekraczającej 5%, ani też

   - tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze.” [uzasadnienie do ustawy wprowadzającej regulację podatku od spółek holdingowych z dnia 26 lipca 2021 r.]

Podsumowując, na podstawie powyżej wskazanego stanu faktycznego w ocenie Wnioskodawcy, wypłata dywidendy z zysków spółki LTSM L.L.C. będzie podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego z dywidend, w części odpowiadającej 95% tych kwot, w związku z treścią art. 24n ust. 1 ustawy o CIT.

W dniu 29 marca 2022 r. wpłynęła do Organu odpowiedź na wezwanie z 3 marca 2022 r. Znak: 0111-KDIB1-1.4010.68.2022.1.JD.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Z dniem 1 stycznia 2015 r., na mocy ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r., poz. 1328) wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze. zm., dalej: „ustawa o CIT”), nieistniejące wcześniej w polskim porządku prawnym rozwiązania przewidujące opodatkowanie dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych (Controlled Foreign Corporation; dalej: „CFC”). Powyższe zmiany miały na celu zwalczanie szkodliwej konkurencji ze strony części państw, przede wszystkim tzw. rajów podatkowych, oraz przeciwdziałanie odraczaniu lub unikaniu opodatkowania przy wykorzystywaniu mechanizmu przesuwania dochodów do spółek zależnych zlokalizowanych w krajach o preferencyjnych systemach podatkowych.

W celu ustalenia konieczności stosowania omawianej regulacji w pierwszej kolejności należy rozważyć, czy dany podmiot (jednostka organizacyjna) powiązany z polskim podatnikiem jest „zagraniczną jednostką”. Określenie to obejmuje wszystkie jednostki, którym - zgodnie z prawem państwa, w którym posiadają siedzibę lub zarząd - przyznana jest osobowość prawna (spółki kapitałowe, stowarzyszenia, fundacje, fundusze, przedsiębiorstwa itd.) oraz te jednostki niemające osobowości prawnej, których dochody podlegać mogą opodatkowaniu w państwie ich siedziby lub zarządu. Nie każda „zagraniczna spółka” będzie stanowić „kontrolowaną zagraniczną jednostkę”, a jedynie taka, która spełniać będzie warunki określone  w art. 24a ust. 2 ustawy  o CIT.

Jak wynika z art. 24a ust. 2 ustawy o CIT:

użyte w niniejszym artykule określenie „jednostka zagraniczna” - oznacza:

a) osobę prawną,

b) spółkę kapitałową w organizacji,

c) jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej inną niż spółka niemająca osobowości prawnej,

d) spółkę niemającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2,

e) fundację, trust lub inny podmiot albo stosunek prawny o charakterze powierniczym,

f) podatkową grupę kapitałową lub spółkę z podatkowej grupy kapitałowej, która samodzielnie spełniałaby warunek, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 lit. c, gdyby nie była częścią podatkowej grupy kapitałowej,

g) wydzieloną organizacyjnie lub prawnie część zagranicznej spółki lub innego podmiotu mającego osobowość prawną albo niemającego osobowości prawnej

- nieposiadające siedziby, zarządu ani rejestracji na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w których podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie z podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada, bezpośrednio lub pośrednio, udział w kapitale, prawo głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających lub prawo do uczestnictwa w zysku, w tym ich ekspektatywę, lub w których w przyszłości będzie uprawniony do nabycia takich praw, w tym jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, lub nad którymi podatnik sprawuje kontrolę faktyczną.

Warunki uznania danego podmiotu za zagraniczną jednostkę kontrolowaną wskazuje art. 24a ust. 3 ustawy o CIT, zgodnie z którym:

zagraniczną jednostką kontrolowaną jest:

 1) zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytoriumlub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 lub w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej albo

 2) zagraniczna jednostka mająca siedzibę lub zarząd lub zarejestrowana lub położona na terytorium państwa innego niż wskazane w pkt 1, z którym:

a) a) Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowyo unikaniu podwójnego opodatkowania, albo

b) Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej

- stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacjipodatkowych, albo

 3) zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:

    a) w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólnie zpodmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albosiedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lubpośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organachkontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,

 b) co najmniej 33% przychodów tej jednostki osiągniętych w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 6, pochodzi:

   - z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych,

   - ze zbycia udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze,

   - z wierzytelności,

   -z tytułu usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych,zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwaniapersonelu oraz świadczeń o podobnym charakterze,

   -z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy i innych umów o podobnym charakterze,

   -z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

   - z części odsetkowej raty leasingowej,

   -z poręczeń i gwarancji,

   - z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

   - z praw autorskich lub praw własności przemysłowej uwzględnionych w cenie sprzedażyproduktu lub usługi,

   - ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

   - z działalności ubezpieczeniowej, bankowej lub innej działalności finansowej,

   - z transakcji z podmiotami powiązanymi, w przypadku gdy jednostka nie wytwarza w związkuz tymi transakcjami wartości dodanej pod względem ekonomicznym lub wartość ta jestznikoma,

 c) faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny z zastosowaniem stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatekniepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innegopodmiotu, albo

 4) zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:

 a) w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólniez podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lubpośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawujekontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,

 b) faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% od podatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny przy zastosowaniustawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1, gdyby jednostka ta była podatnikiem,o którym mowa w art. 3 ust. 1, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innegopodmiotu,

 c) przychody tej jednostki, o których mowa w pkt 3 lit. b, są niższe niż 30% sumy wartościposiadanych:

   - udziałów (akcji) w innej spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lubinnej osobie prawnej, należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji),praw o podobnym charakterze do tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków lub tytułówuczestnictwa,

   - nieruchomości lub ruchomości będących własnością albo współwłasnością podatnika lubużywanych przez niego na podstawie umowy leasingu,

   - wartości niematerialnych i prawnych,

   - należności z tytułów, o których mowa w pkt 3 lit. b, wobec podmiotów powiązanych,

 d) aktywa, o których mowa w lit. c, stanowią co najmniej 50% wartości aktywów takiej jednostki albo

5) zagraniczna jednostka spełniająca łącznie następujące warunki:

a) w jednostce tej podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, samodzielnie lub wspólniez podmiotami powiązanymi lub innymi podatnikami mającymi miejsce zamieszkania albosiedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiada bezpośrednio lubpośrednio ponad 50% udziałów w kapitale lub ponad 50% praw głosu w organach kontrolnychstanowiących lub zarządzających, lub ponad 50% prawa do uczestnictwa w zysku lub sprawuje kontrolę faktyczną nad zagraniczną jednostką,

b) dochód jednostki przekracza dochód obliczony według wzoru:

   (b + c + d) × 20%

w którym poszczególne litery oznaczają:

b – wartość bilansową aktywów jednostki,

c – roczne koszty zatrudnienia jednostki,

d – zakumulowaną (zsumowaną) dotychczasową wartość odpisów amortyzacyjnych w rozumieniu przepisów o rachunkowości,

 c) mniej niż 75% przychodów tej jednostki pochodzi z transakcji dokonywanych z podmiotami niepowiązanymi mającymi miejsce zamieszkania, siedzibę, zarząd, rejestrację lub położenie w tym samym państwie co ta jednostka,

 d) faktycznie zapłacony podatek dochodowy przez tę jednostkę jest niższy o co najmniej 25% odpodatku dochodowego od osób prawnych, który byłby od niej należny z zastosowaniem stawkipodatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którymmowa w art. 3 ust. 1, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innegopodmiotu.

Zatem, o uznaniu zagranicznej spółki za zagraniczną spółkę kontrolowaną decydują następujące kryteria:

    - kraj (terytorium) siedziby lub miejsca zarządu zagranicznej jednostki,

    - stopień i czas powiązania takiej jednostki z polskim rezydentem, wynikający z udziału w jej kapitale, w prawach głosu, w jej organach kontrolnych lub stanowiących lub w prawie do udziału w zysku zagranicznej jednostki,

    - faktycznie zapłacony przez tę jednostkę podatek dochodowy w państwie jej rezydencji podatkowej,

    - rodzaj uzyskiwanych przez zagraniczną jednostkę przychodów.

Samodzielną podstawę uznania takiej jednostki za zagraniczną jednostkę kontrolowaną stanowi określona w ww. art. 24a ust. 3 pkt 1 i 2 sytuacja, w której podmiot ten:

    - posiada siedzibę lub zarząd lub jest zarejestrowana lub położona na terytorium lub w kraju wymienionym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 11j ust. 2 bądź obwieszczeniu wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej,

    - posiada siedzibę, zarząd, jest położona lub zarejestrowana na terytorium państwa innego niż ww. wymienione, z którym ani Polska, ani Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych (umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, umowy o wymianie informacji w sprawach podatkowych).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika m.in., że Wnioskodawca będący polskim rezydentem podatkowym zamierza nabyć 80% akcji spółki LTSM L.L.C. z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Zauważyć należy, że Zjednoczone Emiraty Arabskie nie są krajem wymienionym w rozporządzeniu Ministra Finansów z 28 marca 2019 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 600) wydanym na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT.

Ponadto, 31 stycznia 1993 r. została zawarta w Abu Zabi Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1994 r. nr 81, poz. 373 ze zm.). Zatem, w przedstawionych okolicznościach nie będą miały zastosowania regulacje art. 24a ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o CIT.

Na mocy przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2017 r., poz. 2175 z późn. zm.; dalej: „ustawa nowelizująca 2017”) nastąpiła nowelizacja przepisów dotyczących kontrolowanej spółki zagranicznej (CFC).

Obowiązujące od 1 stycznia 2018 r. zmiany w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. c ustawy o CIT stanowią rezultat implementacji art. 7 ust. 1 lit. b dyrektywy Rady (UE) 2016/1164 z dnia 12 lipca 2016 r. ustanawiającej przepisy mające na celu przeciwdziałanie praktykom unikania opodatkowania, które mają bezpośredni wpływ na funkcjonowanie rynku wewnętrznego (dalej: dyrektywa ATA). Przepis art. 7 ust. 1 lit. b dyrektywy ATA odnosi się do podatku faktycznie zapłaconego (the actual corporate tax paid). Przepisy dyrektywy ATA mają charakter regulacji de minimis, wyznaczają jedynie minimalny wspólny poziom ochrony rynku wewnętrznego przed agresywnym planowaniem podatkowym, co oznacza możliwość przyjęcia na gruncie krajowym nawet bardziej restrykcyjnych kryteriów przeciwdziałania praktykom unikania opodatkowania, niż przewidziane w jej treści. Celem dyrektywy ATA jest określenie wspólnego minimalnego poziomu ochrony rynku wewnętrznego przez wdrożenie wyników prac dotyczących 15 działań OECD w ramach projektu Base Erosion and Profit Shifing służących zwalczaniu erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków, tak aby rynek wewnętrzny jako całość był w stanie skuteczniej przeciwdziałać praktykom unikania opodatkowania. W planie działania nr 3 dotyczącym przepisów o CFC (OECD, Designing Effective Controlled Foreign Company Rules, Action 3 – Final Report, Paryż 2015), OECD rekomenduje porównanie podatku rzeczywiście zapłaconego przez CFC w państwie jej rezydencji podatkowej z podatkiem, który byłby zapłacony zgodnie z prawem podatkowym państwa rezydencji podatników CFC, gdyby CFC miała w tym państwie rezydencję.

Z dniem 1 stycznia 2022 roku wskazany powyżej przepis uległ zmianie m.in. przez dodanie pkt 4 i 5.

Wskazać należy, że z uzasadnienia do wprowadzanych od 1 stycznia 2022 r. zmian wynika, że dodanie pkt 4 i 5 ustępu 3 art. 24a ustawy o CIT miało na celu  zapobieganie unikaniu opodatkowania przez tworzenie tzw. „spółek wydmuszek” posiadających bardzo duże aktywa ale nie generujące przychodu lub generujące w bardzo małym zakresie (Druk Sejmowy 1532).

Zatem,  z dniem 1 stycznia 2022 roku wskazany powyżej przepis uległ zmianie jednakże nie uległ  zmianie powód wprowadzenia do prawodawstwa polskiego regulacji dotyczących CFC, ani też skutki podatkowe stosowania ww. przepisów.

Z tego względu nadal dla zastosowania art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. c ustawy o CIT istotnym elementem jest ustalenie, czy podatek dochodowy, który faktycznie zostanie zapłacony przez LTSM L.L.C. na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich jest niższy niż różnica między podatkiem dochodowym od osób prawnych, który byłby od niej należny, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, a podatkiem dochodowym faktycznie przez nią zapłaconym w państwie jej siedziby, zarządu, zarejestrowania lub położenia.

Jak zostało to wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Zjednoczone Emiraty Arabskie nakładają podatek od osób prawnych wyłącznie na przedsiębiorców z branży naftowej oraz banków zagranicznych [Centrum Eksportu oraz Zagraniczne Biura Handlowe PAIH Departament Partnerstwa i Komunikacji]. Zjednoczone Emiraty Arabskie nie wprowadziły obowiązku podatkowego w podatku od osób prawnych w innych branżach [https://u.ae/en/information-and-services/finance-and-investment/taxation/other-taxes]. Spółka LTSM L.L.C. nie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych z uwagi na brak ciążącego na niej obowiązku podatkowego.

W tak przedstawionych okolicznościach niewątpliwie LTSM L.L.C. jako podmiot nie będący podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich (która to informacja jako element opisu zdarzenia przyszłego nie podlega weryfikacji przez Organ) powoduje, że niewątpliwie warunek określony w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. c ustawy o CIT do uznania LTSM L.L.C. za spółkę kontrolowaną zostanie spełniony. Skoro bowiem na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich LTSM L.L.C. nie płaci podatku dochodowego, to z pewnością podatek, który byłby od niej należny z zastosowaniem stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1, gdyby jednostka ta była podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 jest niższy o 25%, przy czym przez podatek faktycznie zapłacony rozumie się podatek niepodlegający zwrotowi lub odliczeniu w jakiejkolwiek formie, w tym na rzecz innego podmiotu.

Taka konstrukcja omawianej regulacji sprawia, że dla obliczenia różnicy o jakiej mowa w zdaniu poprzednim konieczne jest ustalenie jaki podatek zapłaciłaby spółka LTSM L.L.C. gdyby była rezydentem podatkowym Polski.

Stawki podatkowe w podatku dochodowym od osób prawnych zostały określone w art. 19 ustawy o CIT, zgodnie z którym:

podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1) 19% podstawy opodatkowania;

2) 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Powyższe wskazuje, że w realiach przedmiotowej sprawy zostanie spełniony warunek o jakim mowa w art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. c ustawy o CIT do uznania LTSM L.L.C. za zagraniczną jednostkę kontrolowaną.

Odnosząc się do powyższego zauważyć należy, że ocena czy zagraniczna spółka może zostać uznana za zagraniczną jednostkę kontrolowaną powinna być dokonywana w odniesieniu do łączonego spełnienia warunków określonych w art. 24a ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT.

Warunki te odnoszą się do określonego poziomu kontroli, rodzaju uzyskiwanych przez spółkę zagraniczną przychodów, a także wysokości podatku dochodowego od osób prawnych faktycznie zapłaconego przez tę jednostkę.

Odnosząc powyższe do przedstawionych we wniosku okoliczności zauważyć zatem należy, że spełnione są dwa z trzech warunków niezbędnych do uznania LTSM L.L.C. za CFC, a więc posiadanie co najmniej 50% udziałów przez Wnioskodawcę przez okres nie krótszy niż 30 dni oraz brak opodatkowania dochodów przez ww. spółkę na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

W związku z tym istotne jest również ustalenie, czy ww. Spółka zagraniczna uzyskuje przychody określone w cyt. powyżej art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b ustawy o CIT.

Z okoliczności sprawy przedstawionych we wniosku wynika m.in., że  podstawową działalnością LTSM L.L.C. jest świadczenie usług programistycznych, a w szczególności świadczenie usługi SaaS (Software as a Service). SaaS  (z  ang. oprogramowanie jako usługa) polega na umożliwieniu dostępu do funkcjonalności oprogramowania zainstalowanego w środowisku sprzętowo - systemowym dostawcy usługi lub jego podwykonawcy. Użytkownik nabywa możliwość korzystania z aplikacji oraz dostępu do oprogramowania (w szczególności w trybie „online”) umieszczonego na oddalonych fizycznie serwerach tworzących tzw. chmurę obliczeniową bez potrzeby jego instalacji na posiadanym urządzeniu, czy nośniku. SaaS to kompletne rozwiązanie programowe, w ramach którego użytkownicy wykorzystują za pośrednictwem Internetu udostępnione aplikacje do określonych potrzeb biznesowych np. korzystają z mocy obliczeniowych serwerów i funkcjonalności aplikacji do obróbki indywidualnie wgranych danych przez konkretnego użytkownika. LTSM L.L.C. nie posiada przychodów:

     - z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych,

     - ze zbycia udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze,

     - z wierzytelności,

     - z tytułu usług doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu oraz świadczeń o podobnym charakterze,

     - z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy i innych umów o podobnym charakterze,

     - z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

     - z części odsetkowej raty leasingowej,

     - z poręczeń i gwarancji,

     - z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

     - z praw autorskich lub praw własności przemysłowej uwzględnionych w cenie sprzedaży produktu lub usługi,   

     - ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

     - z działalności ubezpieczeniowej, bankowej lub innej działalności finansowej.

Spółka LTSM L.L.C. sprzedaje swoje usługi SaaS (Software as a Service) za pośrednictwem agenta A INC w (…) (USA) (w której udziałowcem jest LTSM L.L.C.), jednakże z transakcji pomiędzy powyższymi podmiotami wytwarzana jest ekonomiczna wartość dodana tychże transakcji.

Mając zatem na uwadze fakt, że warunki wskazane w art. 24a ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT, muszą być spełnione łącznie, zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że LTSM L.L.C. nie stanowi dla Wnioskodawcy zagranicznej jednostki kontrolowanej ze względu na brak spełnienia przesłanki wskazanej w art. 24a ust. 3   pkt 3 lit. b ustawy o CIT.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące ustalenia, czy spółka LTSM L.L.C. nie będzie zagraniczną spółką kontrolowaną w rozumieniu art. 24a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT)  należało uznać za prawidłowe. 

Odnosząc się natomiast do kwestii uznania, czy dywidenda wypłacona Wnioskodawcy z zysków spółki LTSM L.L.C. będzie podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego z dywidend, w części odpowiadającej 95% tych kwot, w związku z treścią art. 24n ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wskazać należy, że z treści  art. 24n ust. 1 ustawy o CIT wynika iż: 

zwalnia się od podatku dochodowego przychody z dywidend, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, uzyskane przez spółkę holdingową od krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, w części odpowiadającej 95% kwoty tych dywidend.

Przepis określający definicję zagranicznej spółki zależnej (art. 24m pkt 4 ustawy CIT) stanowi, że zagraniczna spółka zależna to

spółkę zależną będącą spółką, która spełnia łącznie następujące warunki:

a)ma osobowość prawną,

b)podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania,

c)nie ma siedziby ani zarządu i nie jest zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju: - wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2, - wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej, - z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy między narodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Z kolei zgodnie z definicją określoną w art. 24m pkt 3 ustawy CIT, spółka zależna to spółka spełniającą łącznie następujące warunki:

 a) co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

 b) nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

 c) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

 d) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

 e) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.

Powyższe definicje wskazują, że zagraniczną spółką zależną jest spółka, która powinna przede wszystkim spełniać definicję spółki zależnej (art. 24m pkt 3) a ponadto dodatkowe przewidziane ustawą warunki określone dla zagranicznej spółki zależnej (art. 24m pkt 4).

Z treści, niepodlegającego ocenie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że Wnioskodawca – polski rezydent podatkowy - zamierza podjąć działalność holdingową i nabyć 80% akcji/udziałów w spółce zagranicznej LTSM L.L.C. posiadającej swą siedzibę i zarząd na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Spółka holdingowa na terytorium Polski będzie prowadzić rzeczywistą działalność gospodarczą.

Podstawową działalnością LTSM L.L.C. jest świadczenie usług programistycznych. Spółka LTSM L.L.C. sprzedaje swoje usługi SaaS (Software as a Service) za pośrednictwem agenta A INC w (…) (USA) (w której udziałowcem jest LTSM L.L.C.), jednakże z transakcji pomiędzy powyższymi podmiotami wytwarzana jest ekonomiczna wartość dodana tychże transakcji. Wnioskodawca planuje otrzymywać dywidendę z zysku spółki LTSM L.L.C. w wysokości stosownie do posiadanych udziałów. LTSM L.L.C. na dzień złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej posiadał 8.000.000 udziałów o wartości nominalnej udziału 0,00001 USD w A. INC czyli 100% udziałów, zaś kapitał zakładowy A. INC został podniesiony o 8.000.000 udziałów o wartości 0,00001 USD. LTSM L.L.C. nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze. Z prezentowanego przez Wnioskodawcę stanowiska wynika dodatkowo, że Spółka LTSM L.L.C nie tworzy struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych. Powyższa spółka wykonuje swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu zasobów własnych, w tym obecnych na miejscu osób zarządzających. Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, będzie nieprzerwanie posiadać przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności 80% udziałów w spółce LTSM L.L.C. Wnioskodawca nie będzie spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową, nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których m owa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, a także prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą poprzez posiadaną przez siebie infrastrukturę, pracowników oraz podejmowanie bezpośrednich czynności zarządczych w spółce w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Zauważyć należy, że na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, spółki z LTSM L.L.C nie można uznać za zagraniczną spółkę zależną, gdyż:

 1. posiada 100% udziałów w innej spółce z siedzibą w USA – co narusza warunek określony w art. 24m pkt 3 lit. b ustawy CIT.

 2. nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich – co narusza warunek określony w art. 24m pkt 4 lit. b ustawy CIT.

Na tle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego nie można uznać, że spółka w Zjednoczonych Emiratach Arabskich spełnia definicję zagranicznej spółki zależnej, tym samym wypacana przez tą spółkę na rzecz Wnioskodawcy dywidenda nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia określnego w art. 24n ust. 1 ustawy CIT.

W związku z powyższym nie sposób zgodzić się z Państwa stanowiskiem, iż dywidenda wypłacona Wnioskodawcy z zysków spółki LTSM L.L.C. będzie podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego z dywidend, w części odpowiadającej 95% tych kwot, w związku z treścią art. 24n ust. 1 ustawy o CIT.  Zatem stanowisko to należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Nadmienić należy, że w pozostałym zakresie określonym we wniosku wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz  dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

 Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o  postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art.  47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29  sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).