Czy: - X spełnia definicję nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 i 2 ustawy o CIT; - kwota odpowiadająca wartości początkowej opisanych w ... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.428.2022.2.BS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.428.2022.2.BS

Temat interpretacji

Czy: - X spełnia definicję nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 i 2 ustawy o CIT; - kwota odpowiadająca wartości początkowej opisanych w zdarzeniu przyszłym Środków trwałych, będzie stanowiła koszt produkcji próbnej nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 1) ustawy o CIT; - koszty nabycia Y oraz innych materiałów i surowców przeznaczonych do produkcji próbnej X, poniesione do etapu zakończenia prób technologicznych i opracowania finalnych receptur nowego produktu, będą stanowiły koszty produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 3) ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zakresie podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe w zakresie pytania Nr 1 i Nr 3 nieprawidłowe w zakresie pytania Nr 2.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku dochodowym od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy:

    - X spełnia definicję nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 i 2 ustawy o CIT;

    - kwota odpowiadająca wartości początkowej opisanych w zdarzeniu przyszłym Środków trwałych, będzie stanowiła koszt produkcji próbnej nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 1) ustawy o CIT;

    - koszty nabycia Y oraz innych materiałów i surowców przeznaczonych do produkcji próbnej X, poniesione do etapu zakończenia prób technologicznych i opracowania finalnych receptur nowego produktu, będą stanowiły koszty produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 3) ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 października 2022 r. (data wpływu 4 października 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą m.in. w obszarze skupu tworzyw sztucznych i recyklingu polimeru (…). W efekcie prowadzonej w tym zakresie działalności którego powstaje y, stanowiący efekt zmielenia uprzednio oczyszczonych butelek (lub innych opakowań) (…). y jest wstępnie przetworzonym surowcem wtórnym nadającym się m.in. do produkcji folii (…).

W celu optymalizacji i unowocześnienia procesów produkcyjnych oraz rozszerzenia posiadanego portfolio oferowanych produktów, Spółka stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, o których mowa w art. 4a pkt 26) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), które są nakierowane na wytworzenie nowych innowacyjnych produktów lub ulepszenie istniejących produktów.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka przeprowadziła szereg prac które w ostateczności doprowadziły do zaplanowania wdrożenia wytwarzania nowego w skali Spółki produktu, w postaci … (dalej: „X”).

W celu uzyskania X, wytwarzany przez Spółkę (lub nabywany z zewnątrz) Y będzie poddawany procesom fizyko-chemicznym w linii technologicznej (…), która zostanie dostarczona przez firmę S. na zamówienie Spółki.

W ramach opracowanego procesu technologicznego, Y będzie podlegać w pierwszej etapie procesowi dekontaminacji (oczyszczeniu i pozbawieniu substancji toksycznych lub szkodliwych dla człowieka), osuszeniu, a następnie będzie poddawany procesom chemicznym w tzw. reaktorze SSP, w ramach którego, pod wpływem działania wysokiej temperatury i określonych odczynników fizykochemicznych, będzie dochodziło do odbudowy łańcuchów polimerowych i podniesienia tzw. wskaźnika lepkości istotnej z ang. Intrinsic viscosity (wskaźnika IV).

W rezultacie przeprowadzonego procesu, będzie dochodziło do fizycznej i chemicznej zmiany stanu Y na X. Celem przeprowadzanego procesu będzie uzyskanie półproduktu (wykorzystywanego wewnętrznie albo odsprzedawanego podmiotom powiązanym ze Spółką lub zewnętrznym odbiorcom), służącego do produkcji, m.in. butelek, opakowań lub innych elementów z (…).

Nowy produkt w postaci X będzie produkowany w całości z pochodzącego z recyklingu Y. Zastosowanie znajdzie przy tym technologia, która pozwoli na właściwe oczyszczenie (zdekontaminowanie) Y (…) i w konsekwencji wyeliminowanie zagrożenia dla kontaktu produktów wytworzonych z X z żywnością.

Wdrożenie w spółce nowego produktu w postaci X, ma na celu skrócenie łańcucha dostaw i umożliwienie grupie, do której należy Spółka, produkcji wyrobów gotowych z wytwarzanego Y (który obecnie musiałby być poddawany procesowi (…) u zewnętrznych podwykonawców Spółki). Wdrożenie nowego produktu umożliwi ponadto grupie spełnienie rosnących wymagań środowiskowych w zakresie wykorzystania do produkcji materiałów pochodzących z recyklingu (w tym w szczególności wynikających z tzw. Single-Use Plastics Directive). Dzięki nowemu produktowi wytwarzanemu przez Spółkę, inne spółki z grupy będą mogły podjąć m.in. działania badawczo-rozwojowe zmierzające do wdrożenia do produkcji (…), z wymaganym dyrektywą, udziałem surowców z recyklingu (…).

Nowa linia technologiczna, którą Spółka nabyła z przeznaczeniem do produkcji X będzie składać się z szeregu elementów i urządzeń, w takich jak:

a) zasobnik Y z podajnikiem;

b) suszarka do gorącego powietrza;

c) filtr powietrza wychodzącego z instalacji;

d) urządzenie służące zwiększeniu skuteczności suszenia i poprawieniu finalnej jakości materiału (Predrying unit PDU5400);

e) urządzenie dozujące do dodatków ciekłych oraz barwników;

 f) urządzenie ekstrudera z jednostką wysokiego podciśnienia;

g) wymiennik ciepła;

h) panel sterujący;

 i) dwutłokowy filtr z płukaniem wstecznym;

 j) wbudowany wiskozymetr;

k) urządzenie do peletyzacji podwodnej z krystalizatorem;

 l) urządzenie (reaktor) ViscoSTAR 120;

m) urządzenia do odzysku ciepła i energii;

 n) zasobniki, platformy, podajniki, transportery i inne akcesoria pozwalające na funkcjonowanie całej linii.

Urządzenia, które zostaną zainstalowane w zakładzie Spółki w ramach linii produkcyjnej służącej do produkcji X, będą stanowiły środki trwałe Spółki (dalej „Środki trwale”), które Spółka będzie kwalifikowała do Grupy 3, 4, 5, 6 lub 8 KŚT. Urządzenia te będą fabrycznie nowe.

W celu uruchomienia produkcji nowego produktu w postaci X, Spółka będzie również prowadziła prace nad wdrożeniem nowego produktu do produkcji, w tym w celu dopracowania metodologii i ustawień produkcji w celu uzyskania zgodnych z założonymi parametrów produktu. W tym celu będzie ona ponosiła koszty nabycia materiałów i surowców przeznaczonych do produkcji próbnej. Będzie to w szczególności (…) ze zbiórki selektywnej i/lub z systemu kaucyjnego oraz Y przeznaczony do wykonania testów i prób. Spółka będzie prowadziła ewidencję kosztów poniesionych na etapie produkcji próbnej.

Spółka finansuje inwestycję w Środki trwałe przeznaczone do wytwarzania nowego produktu w postaci X za pomocą leasingu finansowego. Urządzenia te będą stanowiły w ujęciu podatkowym środki trwałe Spółki, od których Spółka będzie dokonywała odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszty uzyskania przychodów.

Planowane rozpoczęcie produkcji nastąpi w 2023 r.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 3 października 2022 r. wskazali Państwo, że:

  1. Koszty produkcji próbnej nowego produktu w zakresie w jakim będą dotyczyły nabycia Linii do produkcji X, zostaną sfinansowane leasingiem finansowym. Leasingodawca nabędzie środki trwałe i odda je Spółce do korzystania w 2022 lub 2023 roku. Spółka w 2022 lub 2023 roku zaliczy przedmiot leasingu do środków trwałych i rozpocznie dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od tych środków trwałych, które będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów Spółki. Wysokość wydatków – kosztów produkcji próbnej nowego produktu będzie odpowiadała wartości początkowej środków trwałych. W konsekwencji koszty te zostaną faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który jest dokonywane odliczenie.

Również w pozostałym zakresie objętym zapytaniem, koszty ulgi będą faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który dokonywane jest odliczenie.

  2. Koszty produkcji nowego produktu nie zostały Wnioskodawcy zwrócone w jakiejkolwiek formie lub odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

  3. Koszty produkcji próbnej nowego produktu, nie są i nie będą przez Wnioskodawcę uwzględnione w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pytania

 1. Czy X spełnia definicję nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 i 2 ustawy o CIT?

 2. Czy kwota odpowiadająca wartości początkowej opisanych w zdarzeniu przyszłym Środków trwałych, będzie stanowiła koszt produkcji próbnej nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 1) ustawy o CIT?

 3. Czy koszty nabycia Y oraz innych materiałów i surowców przeznaczonych do produkcji próbnej X, poniesione do etapu zakończenia prób technologicznych i opracowania finalnych receptur nowego produktu, będą stanowiły koszty produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 3) ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

 1. X spełnia definicję nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 i 2 ustawy o CIT.

 2. Kwota odpowiadająca wartości początkowej opisanych w zdarzeniu przyszłym Środków trwałych, będzie stanowiła koszt produkcji próbnej nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 1) ustawy o CIT.

 3. Koszty nabycia Y oraz innych materiałów i surowców przeznaczonych do produkcji próbnej X, poniesione do etapu zakończenia prób technologicznych i opracowania finalnych receptur nowego produktu, będą stanowiły koszty produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 3) ustawy o CIT.

Ad. 1

W ocenie Wnioskodawcy, X spełnia definicję nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 2 ustawy o CIT. Zgodnie z wymienionym przepisem przez produkt rozumie się produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem usługi.

Jak wskazuje art. 3 ust. 1 pkt 19) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o rzeczowych aktywach obrotowych rozumie się przez to materiały nabyte w celu zużycia na własne potrzeby, wytworzone lub przetworzono przez jednostkę produkty gotowe (wyroby i usługi) zdatne do sprzedaży lub w toku produkcji, półprodukty oraz towary nabyte w celu odprzedaży w stanie nieprzetworzonym.

W ocenie Wnioskodawcy, nie może budzić wątpliwości, że X nie jest usługą, ale wyrobem Spółki (towarem) zdatnym do dalszej odsprzedaży. Taki jest również zamierzony cel Spółki tj. produkcja i sprzedaż X na rzecz zewnętrznych odbiorców (w tym w szczególności podmiotów z grupy, do których należy Spółka).

Równocześnie w myśl art. 18ea ust. 1 ustawy o CIT, należy zaznaczyć, że X będzie nowym produktem, nieprodukowanym dotychczas przez Wnioskodawcę, którego powstanie związane jest z przeprowadzeniem prac badawczo-rozwojowych przez Spółkę w postaci prac rozwojowych zmierzających do zoptymalizowana parametrów procesu i produktu zgodnych z założeniami poprzez badanie wyników produkcji próbnej i wprowadzanie ewentualnych zmian stosownych parametrów produkcji aż do momentu uzyskania zakładanych rezultatów.

Ad.  2

Zgodnie z art. 18ea ust. 5 pkt 1) ustawy o CIT za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Spółka w ramach prowadzonej inwestycji w linię do produkcji X, zawarła umowy na dostawę maszyn składających się na powstanie kompletnej linii technologicznej do produkcji togo wyrobu. Elementy linii będą stanowiły dla Spółki środki trwałe od których Spółka będzie dokonywać odpisów amortyzacyjnych i będą sfinansowane umową leasingu finansowego.

Tym samym, w ocenie Wnioskodawcy, koszty odpowiadające wartości początkowej opisanych w zdarzeniu przyszłym Środków trwałych, stanowiących elementy linii technologicznej do produkcji X będą stanowiły koszty produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 1) ustawy o CIT.

Jak Spółka wskazała wcześniej, środki trwałe nabyte w ramach realizowanej inwestycji w linię do produkcji X będą fabrycznie nowe oraz będą niezbędne do uruchomienia produkcji próbnej X. Proces technologiczny został zaprojektowany przez Spółkę oraz dostawcę urządzeń 1 tylko jako kompletna instalacja (linia technologiczna) pozwoli na powstanie X i jego sprzedaż.

W ocenie Spółki bez wpływu na możliwości skorzystania z tzw. ulgi na nowy produkt pozostaje kwestia finansowania inwestycji za pomocą leasingu finansowego. Spółka wraz z zapłatą ostatniej raty stanie się bowiem właścicielem przedmiot leasingu. Należy przy tym podkreślić, że elementy inwestycji (środki trwale) będą od samego początku środkami trwałymi Spółki, od których Spółka będzie dokonywać odpisów amortyzacyjnych - podatkowe zatem traktowanie tego rodzaju kosztów będzie identyczne jak w przypadku gdyby Spółka od początku była ich cywilnoprawnym właścicielem tych urządzeń.

Biorąc pod uwagę powyższe, kwota odpowiadająca wartości początkowej opisanych w zdarzeniu przyszłym środków trwałych stanowi koszt produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 1) ustawy o CIT.

Ad. 3

W ocenie Wnioskodawcy, również koszty nabycia Y oraz innych materiałów i surowców, które będą wykorzystywane w produkcji próbnej X, poniesione do etapu zakończenia prób technologicznych i opracowania finalnych receptur nowego produktu, będą stanowiły koszty produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 3) ustawy o CIT.

Koszty poniesione w tym celu będą ściśle powiązane z wytworzeniem docelowego produktu w postaci X i będą ponoszono na nabycie surowców i komponentów przeznaczonych do wykonywania testów, prób i partii próbnych w celu uzyskania docelowego produktu, spełniającego zakładane normy i oczekiwania klientów.

Etap rozruchu próbnego linii technologicznej jest procesem złożonym, wymagającym czasu i wykonania odpowiedniej ilości prób, które będą generowały koszty w zakresie nabycia surowców i materiałów do produkcji (głownie Y i pozostałych komponentów).

Wobec powyższego nie powinno budzić wątpliwości, że koszty takie będą stanowiły koszty, o których mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 3) ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawiliście jest prawidłowe w zakresie pytania Nr 1 i Nr 3 oraz nieprawidłowe w zakresie pytania Nr 2.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”),

działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W myśl art. 4a pkt 27 updop, ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:

a. badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

b. badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, badania naukowe są działalnością obejmującą:

 a) badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

 b) badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Stosownie do treści art. 4a pkt 28 updop,

ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Od 1 stycznia 2022 r. do ustawy o CIT została wprowadzona ulga na produkcję próbną i wprowadzenie do sprzedaży nowego produktu, czyli tzw. ulga na prototyp.

Zgodnie z art. 18ea ust. 1 updop,

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 30% sumy kosztów produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu, przy czym wysokość odliczenia nie może w roku podatkowym przekroczyć 10% dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów niż z zysków kapitałowych.

W myśl art. 18ea ust. 2 updop,

przez produkt rozumie się produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem usługi.

Stosownie do art. 18ea ust. 3 updop,

przez produkcję próbną nowego produktu rozumie się etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.

Zgodnie z art. 18ea ust. 4 updop,

przez wprowadzenie na rynek nowego produktu rozumie się działania podejmowane w celu przygotowania dokumentacji służącej uzyskaniu w odniesieniu do produktu powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych certyfikatów i zezwoleń umożliwiających skierowanie produktu do sprzedaży.

Zgodnie z art. 18ea ust. 5 updop,

za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się:

 1) cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji;

 2) wydatki na ulepszenie, o których mowa w art. 16g ust. 13, poniesione w celu dostosowania środka trwałego, zaliczonego do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji, do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu;

 3) koszty nabycia materiałów i surowców nabytych wyłącznie w celu produkcji próbnej nowego produktu.

Natomiast, zgodnie z art. 18ea ust. 6 updop,

do kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu zalicza się koszty:

 1) badań, ekspertyz, przygotowania dokumentacji niezbędnej do uzyskania certyfikatu, homologacji, znaku CE, znaku bezpieczeństwa, uzyskania lub utrzymania zezwolenia na obrót lub innych obowiązkowych dokumentów lub oznakowań związanych z dopuszczeniem do obrotu lub użytkowania oraz koszty opłat pobieranych w celu ich uzyskania, odnowienia lub przedłużenia;

 2) badania cyklu życia produktu;

 3) systemu weryfikacji technologii środowiskowych.

W myśl art. 18ea ust. 7 updop,

koszty produkcji próbnej nowego produktu i wprowadzenia na rynek nowego produktu pomniejsza się o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 18ea ust. 8 updop,

w przypadku skorzystania z odliczenia do kosztów produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, przepisu art. 16 ust. 1 pkt 48 nie stosuje się.

W myśl art. 18ea ust. 9 updop,

odliczenie przysługuje, jeżeli koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu:

1) zostały faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który jest dokonywane odliczenie;

2) nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Stosownie do art. 18ea ust. 10 updop,

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Zgodnie z art. 18ea ust. 11 updop,

odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia na rynek nowego produktu. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Z wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka prowadzi prace badawczo-rozwojowe, o których mowa w art. 4a pkt 26) ustawy o CIT, które są nakierowane na wytworzenie nowych innowacyjnych produktów lub ulepszenie istniejących produktów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka przeprowadziła szereg prac które w ostateczności doprowadziły do zaplanowania wdrożenia wytwarzania nowego w skali Spółki produktu, w postaci (…) (dalej: „X”).

W celu uzyskania X, wytwarzany przez Spółkę (lub nabywany z zewnątrz) Y będzie poddawany procesom fizyko-chemicznym w linii technologicznej (…), która zostanie dostarczona przez firmę S. na zamówienie Spółki.

W ramach opracowanego procesu technologicznego, Y będzie podlegać w pierwszej etapie procesowi dekontaminacji (oczyszczeniu i pozbawieniu substancji toksycznych lub szkodliwych dla człowieka), osuszeniu, a następnie będzie poddawany procesom chemicznym w tzw. reaktorze SSP, w ramach którego, pod wpływem działania wysokiej temperatury i określonych odczynników fizykochemicznych, będzie dochodziło do odbudowy łańcuchów polimerowych i podniesienia tzw. wskaźnika lepkości istotnej z ang. Intrinsic viscosity (wskaźnika IV).

W rezultacie przeprowadzonego procesu, będzie dochodziło do fizycznej i chemicznej zmiany stanu Y na X. Celem przeprowadzanego procesu będzie uzyskanie półproduktu (wykorzystywanego wewnętrznie albo odsprzedawanego podmiotom powiązanym ze Spółką lub zewnętrznym odbiorcom), służącego do produkcji, m.in. butelek, opakowań lub innych elementów z (…).

Nowy produkt w postaci X będzie produkowany w całości z pochodzącego z recyklingu Y. Zastosowanie znajdzie przy tym technologia, która pozwoli na właściwe oczyszczenie (zdekontaminowanie) Y (…) i w konsekwencji wyeliminowanie zagrożenia dla kontaktu produktów wytworzonych z X z żywnością.

Wdrożenie w spółce nowego produktu w postaci X, ma na celu skrócenie łańcucha dostaw i umożliwienie grupie, do której należy Spółka, produkcji wyrobów gotowych z wytwarzanego Y (który obecnie musiałby być poddawany procesowi … u zewnętrznych podwykonawców Spółki). Wdrożenie nowego produktu umożliwi ponadto grupie spełnienie rosnących wymagań środowiskowych w zakresie wykorzystania do produkcji materiałów pochodzących z recyklingu (w tym w szczególności wynikających z tzw. Single-Use Plastics Directive). Dzięki nowemu produktowi wytwarzanemu przez Spółkę, inne spółki z grupy będą mogły podjąć m.in. działania badawczo-rozwojowe zmierzające do wdrożenia do produkcji butelek (…), z wymaganym dyrektywą, udziałem surowców z recyklingu (w miejsce obecnie produkowanych butelek w całości wykonanych z polimerów pierwotnych).

Nowa linia technologiczna, którą Spółka nabyła z przeznaczeniem do produkcji X będzie składać się z szeregu elementów i urządzeń, w takich jak:

a) zasobnik Y z podajnikiem;

b) suszarka do gorącego powietrza;

c) filtr powietrza wychodzącego z instalacji;

d) urządzenie służące zwiększeniu skuteczności suszenia i poprawieniu finalnej jakości materiału (Predrying unit PDU5400);

e) urządzenie dozujące do dodatków ciekłych oraz barwników;

 f) urządzenie ekstrudera z jednostką wysokiego podciśnienia;

g) wymiennik ciepła;

h) panel sterujący;

 i) dwutłokowy filtr z płukaniem wstecznym;

 j) wbudowany wiskozymetr;

k) urządzenie do peletyzacji podwodnej z krystalizatorem;

 l) urządzenie (reaktor) ViscoSTAR 120;

m) urządzenia do odzysku ciepła i energii;

 n) zasobniki, platformy, podajniki, transportery i inne akcesoria pozwalające na funkcjonowanie całej linii.

Urządzenia, które zostaną zainstalowane w zakładzie Spółki w ramach linii produkcyjnej służącej do produkcji X, będą stanowiły środki trwałe Spółki (dalej „Środki trwale”), które Spółka będzie kwalifikowała do Grupy 3, 4, 5, 6 lub 8 KŚT. Urządzenia te będą fabrycznie nowe.

W celu uruchomienia produkcji nowego produktu w postaci X, Spółka będzie również prowadziła prace nad wdrożeniem nowego produktu do produkcji, w tym w celu dopracowania metodologii i ustawień produkcji w celu uzyskania zgodnych z założonymi parametrów produktu. W tym celu będzie ona ponosiła koszty nabycia materiałów i surowców przeznaczonych do produkcji próbnej. Będzie to w szczególności (…) ze zbiórki selektywnej i/lub z systemu kaucyjnego oraz Y przeznaczony do wykonania testów i prób. Spółka będzie prowadziła ewidencję kosztów poniesionych na etapie produkcji próbnej.

Spółka finansuje inwestycję w Środki trwałe przeznaczone do wytwarzania nowego produktu w postaci X za pomocą leasingu finansowego. Urządzenia te będą stanowiły w ujęciu podatkowym środki trwałe Spółki, od których Spółka będzie dokonywała odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszty uzyskania przychodów.

Planowane rozpoczęcie produkcji nastąpi w 2023 r.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 3 października 2022 r. wskazali Państwo, że:

Koszty produkcji próbnej nowego produktu w zakresie w jakim będą dotyczyły nabycia Linii do produkcji X, zostaną sfinansowane leasingiem finansowym. Leasingodawca nabędzie środki trwałe i odda je Spółce do korzystania w 2022 lub 2023 roku. Spółka w 2022 lub 2023 roku zaliczy przedmiot leasingu do środków trwałych i rozpocznie dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od tych środków trwałych, które będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów Spółki. Wysokość wydatków – kosztów produkcji próbnej nowego produktu będzie odpowiadała wartości początkowej środków trwałych. W konsekwencji koszty te zostaną faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który jest dokonywane odliczenie. Również w pozostałym zakresie objętym zapytaniem, koszty ulgi będą faktycznie poniesione w roku podatkowym, za który dokonywane jest odliczenie.

Koszty produkcji nowego produktu nie zostały Wnioskodawcy zwrócone w jakiejkolwiek formie lub odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Koszty produkcji próbnej nowego produktu, nie są i nie będą przez Wnioskodawcę uwzględnione w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy:

   - X spełnia definicję nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 i 2 ustawy o CIT;

   - kwota odpowiadająca wartości początkowej opisanych w zdarzeniu przyszłym Środków trwałych, będzie stanowiła koszt produkcji próbnej nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 1) ustawy o CIT;

   - koszty nabycia Y oraz innych materiałów i surowców przeznaczonych do produkcji próbnej X, poniesione do etapu zakończenia prób technologicznych i opracowania finalnych receptur nowego produktu, będą stanowiły koszty produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 3) ustawy o CIT.

Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, iż od 1 stycznia 2022 r. do ustawy o CIT została wprowadzona ulga na produkcję próbną i wprowadzenie do sprzedaży nowego produktu, czyli tzw. ulga na prototyp.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że tzw. ulga na prototyp koncentruje się na dwóch elementach związanych z rozwojem działalności podatnika, tj. na produkcji próbnej nowego produktu i na wprowadzeniu nowego produktu na rynek. Przy czym z ulgi tej wyłączone zostały usługi.

Z kolei, aby  uruchomić produkcję próbną i wprowadzić na rynek nowy produkt, konieczne może być opracowanie prototypu jako „pierwowzoru” nowego produktu. Prototyp taki nie powinien wymagać dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych i powinien być efektem prowadzonych wcześniej przez podatnika prac badawczo-rozwojowych.

W zakresie działalności badawczo – rozwojowej przydatnym źródłem wiedzy jest Podręcznik Frascati 2015 „Zalecenia dotyczące pozyskiwania i prezentowania danych z zakresu działalności badawczo – rozwojowej” zatwierdzony przez Komitet OECD ds. Polityki Naukowo – Technicznej, na który powołuje się także Ministerstwo Finansów w Objaśnieniach podatkowych z 15 lipca 2019 r. dot. preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej – IP BOX.

W powyższym podręczniku wskazano m.in. na problemy pojawiające się na pograniczu działalności B+R i pozostałej działalności podatnika, a także przedstawiono kryteria umożliwiające rozpoznanie działalności B+R.

Zgodnie z podręcznikiem prototyp  to oryginalny model skonstruowany w sposób pozwalający na uwzględnienie w nim wszystkich danych technicznych i osiągów nowego produktu (akapit 2.49). Projektowanie, konstruowanie oraz testowanie prototypów powinno być klasyfikowane jako B+R. Zasada ta stosuje się niezależnie od tego, czy konstruowany jest jeden, czy więcej prototypów i czy są one tworzone równocześnie, czy też w odstępach czasu (akapit 2.50).

Z kolei w zakresie produkcji próbnej podręcznik w akapicie nr 2.55 wskazuje, że po pomyślnym przeprowadzeniu testów prototypu i ewentualnym dokonaniu niezbędnych modyfikacji następuje faza uruchomienia produkcji. Jeżeli faza rozruchu produkcji nie wymaga dalszych prac projektowo – konstrukcyjnych czy inżynieryjnych, nie powinna być traktowana jako należąca do B+R, ponieważ jej podstawowym celem nie jest już dalsze udoskonalanie wyrobów lecz uruchomienie procesu produkcji.

Podatnik będzie miał możliwość odliczenia kosztów kwalifikowanych jeżeli:

   - w roku podatkowym, za który dokonywane jest odliczenie, koszty te zostały faktycznie poniesione (nie chodzi jednak o poniesienie w rozumieniu wyłączenie zarachowania – dla skorzystania z ulgi podatnik musi, dla przykładu, zapłacić za środek trwały),

   - nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Ponadto, odliczenie będzie miało zastosowanie w odniesieniu do produktów, powstałych w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych.

Wysokość odliczenia nie może w danym roku przekroczyć 10% dochodu ze źródeł innych niż zyski kapitałowe.

Ad. 1

Odnosząc się do pierwszej z Państwa wątpliwości wskazać należy, iż produkt w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem usługi na podstawie ustawy o rachunkowości, zgodnie z definicją rzeczowych aktywach obrotowych, zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 19 ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 217), produkty to wytworzone lub przetworzone przez jednostkę rzeczowe aktywa obrotowe (wyroby i usługi) zdatne do sprzedaży lub w toku produkcji, jak również półprodukty.

Natomiast produkcja próbna nowego produktu to etap rozruchu technologicznego produkcji niewymagający dalszych prac projektowo-konstrukcyjnych lub inżynieryjnych, którego celem jest wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych, przy czym etap rozruchu technologicznego obejmuje okres od momentu poniesienia pierwszego kosztu związanego z tym etapem do momentu rozpoczęcia produkcji nowego produktu.

Z wniosku wynika, iż X będzie nowym produktem, nieprodukowanym dotychczas przez Wnioskodawcę, którego powstanie związane jest z przeprowadzeniem prac badawczo-rozwojowych przez Spółkę w postaci prac rozwojowych zmierzających do zoptymalizowana parametrów procesu i produktu zgodnych z założeniami poprzez badanie wyników produkcji próbnej i wprowadzanie ewentualnych zmian stosownych parametrów produkcji aż do momentu uzyskania zakładanych rezultatów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka przeprowadziła szereg prac które w ostateczności doprowadziły do zaplanowania wdrożenia wytwarzania nowego w skali Spółki produktu, w postaci X.

W związku z powyższym należy się zgodzić z Państwa stanowiskiem, iż X spełnia definicję nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 i 2 ustawy o CIT, bowiem X nie jest usługą, ale wyrobem Spółki zdatnym do dalszej odsprzedaży.

Zatem Państwa stanowisko, w zakresie pytania Nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ad. 2 i 3

Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących ustalenia, czy:

   - kwota odpowiadająca wartości początkowej opisanych w zdarzeniu przyszłym Środków trwałych, będzie stanowiła koszt produkcji próbnej nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 1) ustawy o CIT;

   - koszty nabycia Y oraz innych materiałów i surowców przeznaczonych do produkcji próbnej X, poniesione do etapu zakończenia prób technologicznych i opracowania finalnych receptur nowego produktu, będą stanowiły koszty produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 3) ustawy o CIT.

Wskazać należy, iż w ustawie wskazano zamknięty katalog kosztów produkcji próbnej nowego produktu.

Zgodnie z art. 18ea ust. 5 updop,

za koszty produkcji próbnej nowego produktu uznaje się:

 1) cenę nabycia, o której mowa w art. 16g ust. 3, lub koszt wytworzenia, o którym mowa w art. 16g ust. 4, fabrycznie nowych środków trwałych niezbędnych do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu, zaliczonych do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji;

 2) wydatki na ulepszenie, o których mowa w art. 16g ust. 13, poniesione w celu dostosowania środka trwałego, zaliczonego do grupy 3-6 i 8 Klasyfikacji, do uruchomienia produkcji próbnej nowego produktu;

 3) koszty nabycia materiałów i surowców nabytych wyłącznie w celu produkcji próbnej nowego produktu.

Zgodnie z art. 16g ust. 3 updop,

Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Natomiast zgodnie z art. 16g ust. 4 updop,

Za koszt wytworzenia uważa się wartość, w cenie nabycia, zużytych do wytworzenia środków trwałych: rzeczowych składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi, i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się: kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

W myśl art. 17a updop,

Ilekroć w rozdziale jest mowa o:

 1) umowie leasingu - rozumie się przez to umowę nazwaną w kodeksie cywilnym, a także każdą inną umowę, na mocy której jedna ze stron, zwana dalej "finansującym", oddaje do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków na warunkach określonych w ustawie drugiej stronie, zwanej dalej "korzystającym", podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty oraz prawo wieczystego użytkowania gruntów;

 2) podstawowym okresie umowy leasingu - rozumie się przez to czas oznaczony, na jaki została zawarta ta umowa, z wyłączeniem czasu, na który może być przedłużona lub skrócona; w przypadku zmiany strony lub stron tej umowy podstawowy okres umowy uważa się za zachowany, jeżeli inne postanowienia umowy nie uległy zmianie;

 3) odpisach amortyzacyjnych - rozumie się przez to odpisy amortyzacyjne dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16;

 4) normatywnym okresie amortyzacji - rozumie się przez to w odniesieniu do:

 a) środków trwałych - okres, w którym odpisy amortyzacyjne, wynikające z zastosowania stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych, zrównują się z wartością początkową środków trwałych,

 b) wartości niematerialnych i prawnych - okres ustalony w art. 16m;

 5) rzeczywistej wartości netto - rozumie się przez to:

 a) wartość początkową środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych zaktualizowaną zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1,

 b) wartość, o której mowa w art. 16ł ust. 6;

 6) hipotetycznej wartości netto - rozumie się przez to wartość początkową określoną zgodnie z art. 16g pomniejszoną o:

 a) odpisy amortyzacyjne obliczone według zasad określonych w art. 16k ust. 1 z uwzględnieniem współczynnika 3 - w odniesieniu do środków trwałych,

 b) odpisy amortyzacyjne obliczone przy zastosowaniu trzykrotnie skróconych okresów amortyzowania, o których mowa w pkt 4 lit. b - w odniesieniu do wartości niematerialnych i prawnych;

 7) spłacie wartości początkowej - rozumie się przez to faktycznie otrzymaną przez finansującego w opłatach ustalonych w umowie leasingu równowartość wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, określoną zgodnie z art. 16g, w podstawowym okresie umowy leasingu; spłaty tej nie koryguje się o kwotę wypłaconą korzystającemu, o której mowa w art. 17d albo art. 17h.

Stosownie do art. 17b ust. 1 updop,

 1. Opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowią przychód finansującego i odpowiednio w przypadku, o którym mowa w pkt 1, koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, jeżeli:

 1) umowa leasingu, w przypadku gdy korzystającym nie jest osoba wymieniona w pkt 2, została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli przedmiotem umowy leasingu są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 5 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości;

 2) umowa leasingu, w przypadku gdy korzystającym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, została zawarta na czas oznaczony;

 3) suma ustalonych opłat w umowie leasingu, o której mowa w pkt 1 lub 2, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, a w przypadku zawarcia przez finansującego następnej umowy leasingu środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej będących uprzednio przedmiotem takiej umowy odpowiada co najmniej jego wartości rynkowej z dnia zawarcia następnej umowy leasingu; przepis art. 14 pojęcie przychodu z odpłatnego zbycia rzeczy, wartość rynkowa stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 17f  ust. 1 updop,

  1. Do przychodów finansującego, z zastrzeżeniem ust. 3, i odpowiednio do kosztów uzyskania przychodów korzystającego nie zalicza się opłat, o których mowa w art. 17b ust. 1, w części stanowiącej spłatę wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:

 1) umowa leasingu została zawarta na czas oznaczony;

 2) suma ustalonych w umowie leasingu opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, a w przypadku zawarcia przez finansującego następnej umowy leasingu środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej będących uprzednio przedmiotem takiej umowy odpowiada co najmniej jego wartości rynkowej z dnia zawarcia następnej umowy leasingu; przepis art. 14 stosuje się odpowiednio;

 3) umowa zawiera postanowienie, że w podstawowym okresie umowy leasingu:

a) odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający, w przypadku gdy nie jest osobą wymienioną w lit. b, albo

b) finansujący rezygnuje z dokonywania odpisów amortyzacyjnych, w przypadku gdy korzystającym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.

W myśl art. 38eb ust. 2 updop,

Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1) koszty nabycia fabrycznie nowych:

 a) robotów przemysłowych,

 b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

 c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

 d) maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

 e) urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

 2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

 3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

 4) opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W przypadku produkcji próbnej nowego produktu, w ramach ulgi na prototypy, podatnik będzie miał prawo do odliczenia trzech rodzajów wydatków: na nabycie lub wytworzenie środka trwałego, na ulepszenie środka trwałego, na nabycie materiałów i surowców.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, Spółka nabyła z przeznaczeniem do produkcji X nową linię technologiczną, która będzie składać się z szeregu elementów i urządzeń, w takich jak: zasobnik Y z podajnikiem; suszarka do gorącego powietrza; filtr powietrza wychodzącego z instalacji; urządzenie służące zwiększeniu skuteczności suszenia i poprawieniu finalnej jakości materiału (Predrying unit PDU5400); urządzenie dozujące do dodatków ciekłych oraz barwników; urządzenie ekstrudera z jednostką wysokiego podciśnienia; wymiennik ciepła; panel sterujący; dwutłokowy filtr z płukaniem wstecznym; wbudowany wiskozymetr; urządzenie do peletyzacji podwodnej z krystalizatorem; urządzenie (reaktor) ViscoSTAR 120; urządzenia do odzysku ciepła i energii; zasobniki, platformy, podajniki, transportery i inne akcesoria pozwalające na funkcjonowanie całej linii. Urządzenia, które zostaną zainstalowane w zakładzie Spółki w ramach linii produkcyjnej służącej do produkcji X, będą stanowiły środki trwałe Spółki (dalej „Środki trwale”), które Spółka będzie kwalifikowała do Grupy 3, 4, 5, 6 lub 8 KŚT. Urządzenia te będą fabrycznie nowe.

W celu uruchomienia produkcji nowego produktu w postaci X, Spółka będzie również prowadziła prace nad wdrożeniem nowego produktu do produkcji, w tym w celu dopracowania metodologii i ustawień produkcji w celu uzyskania zgodnych z założonymi parametrów produktu. W tym celu będzie ona ponosiła koszty nabycia materiałów i surowców przeznaczonych do produkcji próbnej. Będzie to w szczególności (…) ze zbiórki selektywnej i/lub z systemu kaucyjnego oraz Y przeznaczony do wykonania testów i prób. Spółka będzie prowadziła ewidencję kosztów poniesionych na etapie produkcji próbnej.

Spółka finansuje inwestycję w Środki trwałe przeznaczone do wytwarzania nowego produktu w postaci X za pomocą leasingu finansowego. Urządzenia te będą stanowiły w ujęciu podatkowym środki trwałe Spółki, od których Spółka będzie dokonywała odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszty uzyskania przychodów.

Planowane rozpoczęcie produkcji nastąpi w 2023 r.

Odnosząc się do możliwości uznania za koszty produkcji próbnej nowego produktu na podstawie art. 18ea ust. 5 updop, w pierwszej kolejności zauważyć należy, że ustawodawca wprowadzając przepisy art. 18ea updop dot. ulgi na innowacyjność, nie zawarł w ramach tej ulgi dodatkowego zapisu dot. opłat leasingowych, tak jak uczynił to w art. 38eb updop dot. ulgi na robotyzację. W ramach ulgi na robotyzację w art. 38eb ust. 2 updop, jako koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, oprócz kosztów nabycia, zostały odrębnie wymienione opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowę leasingu, o którym mowa w art. 17f updop. Natomiast w przepisach dot. ulgi na innowacyjność ustawodawca nie wymienił opłat leasingowych, wskazał wyłącznie na: cenę nabycia lub koszt wytworzenia, wydatki na ulepszenie oraz koszty nabycia. Powyższe oznacza, że intencją ustawodawcy nie było uwzględnienie w ramach tej ulgi jako kosztów związanych z nowym produktem, opłat leasingowych. Gdyby intencją ustawodawcy było uwzględnienie opłat leasingowych w ramach tej ulgi, to z pewnością byłoby to odzwierciedlone w odpowiednim przepisie, tak jak to zostało wskazane w art. 38eb updop.

W powyższym kontekście, należy zwrócić uwagę na założenie racjonalnego prawodawcy, które zakłada istnienie takiego prawodawcy, który tworzy przepisy w sposób sensowny, racjonalny i celowy, znając cały system prawny i nadając poszczególnym słowom i zwrotom zawsze takie same znaczenie, nie zamieszczając jednocześnie zbędnych sformułowań (m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 9 grudnia 2010 r., sygn. akt III SA/Wa 2114/10). Ponadto zgodnie z zasadą wskazaną w par. 10 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r., w sprawie „Zasad techniki prawodawczej (Dz.U.2016.283 t.j.), cyt.: „Do oznaczenia jednakowych pojęć używa się jednakowych określeń, a różnych pojęć nie oznacza się tymi samymi określeniami.”

Z powyższego wywieść należy, że skoro w przepisach art. 38ea updop dot. ulgi na robotyzację, ustawodawca oprócz kosztów nabycia wskazał opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f updop, natomiast w uldze na prototyp (art. 18ea ust. 5 updop) nie zostały wprost wskazane opłaty z tytułu leasingu finansowego, to oznacza, że ww. opłaty z tytułu leasingu finansowego nie mieszczą się w kosztach nabycia, o których mowa w art. 18ea ust. 5 updop

Tym samym skoro Wnioskodawca finansuje inwestycję w Środki trwałe przeznaczone do wytworzenia nowego produktu w postaci X za pomocą leasingu finansowego to kwota odpowiadająca wartości początkowej opisanych w zdarzeniu przyszłym Środków trwałych, nie będzie stanowiła kosztu produkcji próbnej nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 1) updop.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 2 jest nieprawidłowe.

Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości dotyczących ustalenia, czy koszty nabycia Y oraz innych materiałów i surowców przeznaczonych do produkcji próbnej Ragranulatu, poniesione do etapu zakończenia prób technologicznych i opracowania finalnych receptur nowego produktu, będą stanowiły koszty produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 3) updop, z uwagi na brzmienie art. 18ae ust. 5 pkt 3 updop będzie można odwołać się do praktyki interpretacyjnej dotyczącej art. 18d ust. 2 pkt 2 updop, tj. kosztów nabycia materiałów i surowców związanych bezpośrednio z działalnością badawczo-rozwojową.

Jak wynika z wniosku, koszty poniesione w tym celu będą ściśle powiązane z wytworzeniem docelowego produktu w postaci X i będą ponoszone na nabycie surowców i komponentów przeznaczonych do wykonywania testów, prób i partii próbnych w celu uzyskania docelowego produktu, spełniającego zakładane normy i oczekiwania klientów.

Etap rozruchu próbnego linii technologicznej jest procesem złożonym, wymagającym czasu i wykonania odpowiedniej ilości prób, które będą generowały koszty w zakresie nabycia surowców i materiałów do produkcji (głownie Y i pozostałych komponentów).

Ponadto z wniosku nie wynika, aby koszty nabycia ww. materiałów i surowców zostały sfinansowane leasingiem finansowym.

Wobec powyższego koszty nabycia Y oraz innych materiałów i surowców przeznaczonych do produkcji próbnej X, poniesione do etapu zakończenia prób technologicznych i opracowania finalnych receptur nowego produktu, będą stanowiły koszty produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 3) updop.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 3 jest prawidłowe.

Reasumując Państwa stanowisko, w zakresie ustalenia, czy:

    - X spełnia definicję nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 1 i 2 ustawy o CIT – jest prawidłowe,

    - kwota odpowiadająca wartości początkowej opisanych w zdarzeniu przyszłym Środków trwałych, będzie stanowiła koszt produkcji próbnej nowego produktu, o którym mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 1) ustawy o CIT – jest nieprawidłowe,

    - koszty nabycia Y oraz innych materiałów i surowców przeznaczonych do produkcji próbnej X, poniesione do etapu zakończenia prób technologicznych i opracowania finalnych receptur nowego produktu, będą stanowiły koszty produkcji próbnej nowego produktu, o których mowa w art. 18ea ust. 5 pkt 3) ustawy o CIT – jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako: „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).