Czy w świetle obowiązujących przepisów ma Pan prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych w roku podatkowym na prace konse... - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.1076.2022.2.MR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1076.2022.2.MR

Temat interpretacji

Czy w świetle obowiązujących przepisów ma Pan prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym znajdującym się ewidencji zabytków, w sytuacji gdy wydatki te stanowiły koszt uzyskania przychodów w prowadzonej przez Pana jednoosobowej działalności gospodarczej, bądź podwyższają wartość początkową środka trwałego podlegającego amortyzacji?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 10 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi na zabytki. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 grudnia 2022 r. (wpływ 29 grudnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan właścicielem kamienicy z roku 1889 mieszczącej się w (…). Cała kamienica obecnie ma około 780 m2 powierzchni + piwnice około 250 m2. Powierzchnia działki to 790 m2. Do odrębnej księgi wieczystej jest wyodrębniony lokal o powierzchni ok. 93 m2 + piwnica ok. 44 m2 mieszczący się w tej kamienicy. Budynek zakwalifikowany jest jako zabytek i jest wpisany do gminnej ewidencji zabytków. Uzyskał Pan pozwolenie konserwatorskie z 25 września 2020 r. na prowadzenie robót budowlanych w zakresie obejmującym:

1.rozbudowę o klatkę schodową,

2.nadbudowę budynku oficyny (podniesienie poziomu dachu, zmianę kąta nachylenia połaci),

3.wymianę stropu drewnianego nad piętrem i częściowo nad parterem,

4.docieplenie ścian zewnętrznych z wykończeniem elewacji tynkiem cienkowarstwowym mineralnym,

5.utworzenie tarasu na ostatniej kondygnacji,

6.przebudowę istniejących ścian wewnętrznych i budowę nowych,

7.wymianę stolarki okiennej i drzwiowej ze zmianą lokalizacji i częściowym zamurowaniem istniejących i wykonaniem nowych otworów,

8.montaż obróbek blacharskich i elementów oprogramowania,

9.wykonanie nawierzchni utwardzonych na podwórzu (kostka betonowa) z wyodrębnieniem dwunastu miejsc postojowych, placu gospodarczego i powierzchni zielonych,

10.budowę ogrodzenia od strony zachodniej, północnej i remont muru w granicy południowej.

Obecnie zakończone zostały następujące prace:

-przebudowa lokali ze zmianą sposobu użytkowania, w wyniku której powstały nowe lokale,

-remont elewacji budynku od strony frontalnej,

-wykonanie instalacji ogrzewania dla użytkowanej części budynku,

-remont ścian zewnętrznych części podziemnej,

-instalacja monitoringu.

W toku są prace w zakresie:

-przebudowy i rozbudowy, w wyniku której powstaną kolejne lokale,

-remontu elewacji przebudowywanej części budynku,

-remontu piwnicy,

-budowy ogrodzenia,

-budowy miejsca składowania odpadów,

-wykonania miejsc postojowych z układem komunikacji,

-wykonania terenów zielonych,

-remontu instalacji kanalizacyjnej w budynku i na zewnątrz,

-remontu instalacji elektrycznych,

-remont dachu,

-remont kominów.

Kamienica stanowi środek trwały wprowadzony do ewidencji środków trwałych w prowadzonej przez Pana jednoosobowej działalności gospodarczej, której przedmiotem jest między innymi wynajem lokali mieszkalnych i użytkowych. Obecnie wynajmowane są na cele niemieszkalne cztery fizycznie wyodrębnione lokale. Nakłady poniesione na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane, które polegały na odtworzeniu stanu pierwotnego zakwalifikował Pan jako koszty remontu i zaliczył Pan do kosztów uzyskania przychodów, natomiast nakłady związane z przebudową, bądź nadbudową zakwalifikował Pan jako nakłady o charakterze modernizacyjnym, które podwyższają wartość początkową nieruchomości i będą podlegały odpisom amortyzacyjnym.

W rozliczeniu za 2022 r. chciałby Pan odliczyć od podstawy obliczenia podatku ustalonej zgodnie z art. 30c ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki poniesione w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w opisanej kamienicy stanowiącej zabytek nieruchomy znajdujący się w ewidencji zabytków. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podatek dochodowy w 2022 r. rozlicza Pan w formie podatku liniowego. Prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego

W odniesieniu do wskazanych przez Pana wydatków zachowane zostaną warunki określone w art. 26hb ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych cyt.: „Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu”.

W odniesieniu do opisanych przez Pana wydatków będą one spełniać definicje określone w art. 26hb ust. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych cyt.: „Ilekroć w ust. 1–11 jest mowa o:

1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r. poz. 1043);

2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c–e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami”,

W odniesieniu do wydatków, o których mowa we wniosku, nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 26hb ust. 9 ustawy o podatku dochodowym do osób fizycznych cyt.: „Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej:

1)zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

2)zostały uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej;

3)wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich;

4)zostały sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie”.

Wydatki, o których mowa we wniosku:

-nie zostaną odliczone przez Pana od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

-nie odliczy Pan w ramach innych ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej,

-nie zostaną sfinansowane, dofinansowane lub zwrócone mi w jakiejkolwiek formie,

-nie wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.

W przypadku, gdy ponosi/będzie Pan ponosić wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane, to posiada/będzie Pan posiadać:

-sporządzone na piśmie pozwolenie powiatowego konserwatora zabytków na prowadzenie prac lub robót budowlanych w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się gminnej ewidencji zabytków,

-fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane nie zakończą się w 2022 r., lecz będą również trwać w kolejnych latach.

Pytanie

Czy w świetle obowiązujących przepisów ma Pan prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym znajdującym się ewidencji zabytków, w sytuacji gdy wydatki te stanowiły koszt uzyskania przychodów w prowadzonej przez Pana jednoosobowej działalności gospodarczej, bądź podwyższają wartość początkową środka trwałego podlegającego amortyzacji?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie ma Pan prawo odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym znajdującym się ewidencji zabytków w sytuacji gdy wydatki te stanowiły koszt uzyskania przychodów w prowadzonej przez Pana jednoosobowej działalności gospodarczej, bądź podwyższają wartość początkową środka trwałego podlegającego amortyzacji, gdyż żaden z obowiązujących przepisów nie uzależnia prawa do powyższego odliczenia od niezaliczenia odliczanych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 26hb ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

W myśl art. 26hb ust. 2 ww. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego;

2)ust. 1 pkt 2, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie poniesienia wydatku podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego, o którym mowa w tym przepisie, oraz posiada sporządzone na piśmie:

a)pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie prac konserwatorskich, prac restauratorskich lub robót budowlanych - w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

b)zalecenia konserwatorskie - w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków;

3)ust. 1 pkt 3, przysługuje podatnikowi, jeżeli w momencie dokonywania odliczenia podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, o której mowa w tym przepisie.

Zgodnie z art. 26hb ust. 3 pkt 2 ww. ustawy:

Za datę poniesienia wydatków z tytułów określonych w ust. 1 pkt 2 uznaje się dzień wystawienia faktury.

Jak stanowi art. 26hb ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Odliczenia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie mogą przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych:

1)dowodem wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczeniem o wysokości wpłat w roku podatkowym wystawionym przez wspólnotę mieszkaniową lub spółdzielnię mieszkaniową;

2)fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 26hb ust. 5 cyt. ustawy:

Odliczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie może przekroczyć iloczynu kwoty 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej zabytku nieruchomego, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie więcej jednak niż 500 000 zł na wszystkie wydatki poniesione z tego tytułu.

Zgodnie z art. 26hb ust. 7 ww. ustawy:

Stosownie do art. 26hb ust. 8 ww. ustawy:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez sześć lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia.

W myśl art. 26hb ust. 9 ww. ustawy:

Jak stanowi art. 26hb ust. 10 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosowanie art. 23 ust. 11 ww. ustawy:

W przypadku skorzystania z odliczenia wydatków, o których mowa w ust. 1, stanowiących odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, przepisu art. 23 ust. 1 pkt 45 nie stosuje się.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z art. 26hb ust. 12 przedmiotowej ustawy:

Ilekroć w ust. 1-11 jest mowa o:

1)powierzchni użytkowej – oznacza to powierzchnię, o której mowa w art. 16 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. z 2021 r. poz. 1043);

2)pracach konserwatorskich – oznacza to prace konserwatorskie w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

3)pracach restauratorskich – oznacza to prace restauratorskie w rozumieniu art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

4)robotach budowlanych – oznacza to roboty budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

5)zabytku nieruchomym – oznacza to zabytek nieruchomy, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. c-e ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Według wyżej wymienionych przepisów ulga na zabytki jest skierowana do właścicieli lub współwłaścicieli nieruchomości zabytkowych, którzy są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych i opłacają podatek według skali podatkowej, podatek liniowy lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Ulga jest zachętą podatkową polegającą na odliczeniu od podstawy opodatkowania:

  • 50% kwoty poniesionych wydatków na wpłaty na fundusz remontowy oraz na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane dotyczące zabytku (wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków),
  • wydatku na nabycie zabytku wpisanego do rejestru zabytków, nie więcej niż kwota odpowiadająca iloczynowi 500 zł i liczby metrów kwadratowych powierzchni użytkowej tego zabytku; limit odliczenia na wszystkie inwestycje podatnika z tego tytułu nie może przekroczyć 500 000 zł.

Z ulgi mogą skorzystać podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, będący właścicielami lub współwłaścicielami zabytków nieruchomych, którzy ponieśli wydatki na:

  • wpłaty na fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej utworzony, zgodnie z odrębnymi przepisami, dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub znajdującego się w ewidencji zabytków,
  • prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w ewidencji zabytków,
  • odpłatne nabycie zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków lub udziału w takim zabytku, pod warunkiem, że podatnik na nabytą nieruchomość poniósł wydatek o charakterze remontowo-konserwatorskim.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji prac konserwatorskich, restauratorskich, robót budowlanych, czy zabytku nieruchomego, dlatego też w tym przypadku ustawodawca odwołuje się do definicji sformułowanych w innych aktach prawnych, w szczególności w  przepisach ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2021 r. poz. 710 ze zm.):

Zgodnie z art. 3 pkt 6, 7 i 8 przywołanej ustawy określenia te oznaczają:

Prace konserwatorskie – działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (pkt 6);

prace restauratorskie – działania mające na celu wyeksponowanie wartości artystycznych i estetycznych zabytku, w tym, jeżeli istnieje taka potrzeba, uzupełnienie lub odtworzenie jego części, oraz dokumentowanie tych działań (pkt 7);

roboty budowlane – roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub w otoczeniu zabytku (pkt 8).

Z kolei zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

1. Ochronie i opiece podlegają, bez względu na stan zachowania:

1) zabytki nieruchome będące, w szczególności:

a) krajobrazami kulturowymi,

b) układami urbanistycznymi, ruralistycznymi i zespołami budowlanymi,

c) dziełami architektury i budownictwa,

d) dziełami budownictwa obronnego,

e) obiektami techniki, a zwłaszcza kopalniami, hutami, elektrowniami i innymi zakładami przemysłowymi,

f) cmentarzami,

g) parkami, ogrodami i innymi formami zaprojektowanej zieleni,

h) miejscami upamiętniającymi wydarzenia historyczne bądź działalność wybitnych osobistości lub instytucji.

W myśl wskazanego powyżej art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Z kolei w art. 3 pkt 8 ustawy wskazano, że ilekroć w ustawie jest mowa o:

Remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Zgodnie z art. 5 pkt 2 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami:

Opieka nad zabytkiem sprawowana przez jego właściciela lub posiadacza polega, w szczególności, na zapewnieniu warunków: prowadzenia prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku.

Pod pojęciem remontu należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Istotą remontu jest zatem przywrócenie (odtworzenie) pierwotnego stanu technicznego rzeczy, nie zmieniające jego charakteru i funkcji, następujące w trakcie eksploatacji i wynikające z tej eksploatacji. Remont polega zatem na wykonaniu robót niezbędnych do utrzymania obiektu w odpowiednim stanie technicznym, by nie uległ on pogorszeniu z powodu eksploatacji. Za remont nie mogą być więc uznane prace, w wyniku których powstają nowe elementy.

W przypadku wydatków poniesionych na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane podatnik musi spełniać następujące wymogi:

·być właścicielem lub współwłaścicielem zabytku nieruchomego w momencie ponoszenia wydatku,

·posiadać sporządzone na piśmie pozwolenie wojewódzkiego konserwatora zabytków na prowadzenie tych prac, w przypadku zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru zabytków,

·posiadać sporządzone na piśmie zalecenia konserwatorskie, w przypadku zabytku nieruchomego znajdującego się w wojewódzkiej lub gminnej ewidencji zabytków,

·posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Podatnik nie może skorzystać z ulgi, jeżeli:

·dokonał już odliczenia w ramach ulgi tych samych wydatków w innym zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym poniósł wydatek na zabytek,

·odliczył poniesione wydatki w ramach innej ulgi,

·wydatki zostały mu w jakikolwiek sposób zwrócone,

·wydatki wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich.

Ponadto w przypadku, gdy kwota rocznego dochodu/przychodu podatnika jest niższa niż kwota przysługującego odliczenia, podatnik może odliczać kwotę nieznajdującą pokrycia w rocznym dochodzie/przychodzie maksymalnie przez sześć kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy.

W przepisach regulujących zastosowanie ulgi na zabytki nie znajdują unormowania wykluczające zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów kwoty wydatków poniesionych na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowalne w zabytku nieruchomym. Podatnik, który poniesie wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym, może odliczyć 50% tych wydatków od podstawy opodatkowania, z tytułu ulgi na zabytki. Musi jednak spełnić wszystkie warunki do skorzystania z tej ulgi przedstawione powyżej, w tym musi posiadać fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Z treści stanu faktycznego wynika, że jest Pan współwłaścicielem kamienicy zakwalifikowanej jako zabytek i wpisanej do gminnej ewidencji zabytków. Uzyskał Pan pozwolenie konserwatorskie na prowadzenie robót budowlanych. Wydatki na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane nie wykraczają poza zakres prac i robót określonych w pozwoleniu wojewódzkiego konserwatora zabytków lub zaleceniach konserwatorskich. Posiada Pan fakturę wystawioną przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku na ww. wydatki.

Zatem, ma Pan prawo do odliczenia w 2022 r. od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych w roku podatkowym na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane w zabytku nieruchomym znajdującym się ewidencji zabytków, w sytuacji gdy wydatki te stanowiły koszt uzyskania przychodów w prowadzonej przez Pana jednoosobowej działalności gospodarczej, bądź podwyższają wartość początkową środka trwałego podlegającego amortyzacji.

Nadmienić należy, że kwota odliczenia nie może przekroczyć 50% wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatnika podatku VAT niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Ponadto, w świetle art. 26hb ust. 8, gdy kwota odliczenia nie znajdzie pokrycia w Pana rocznym dochodzie/przychodzie za 2022 r., będzie ją Pan mógł odliczyć w kolejnych latach, jednak nie dłużej niż przez 6 lat licząc od końca roku podatkowego, w którym dokonano odliczenia po raz pierwszy.

Stanowisko Pana jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przez Pana przedstawionego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).