W zakresie możliwości zastosowania preferencyjnej stawki opodatkowania. - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.235.2022.2.DD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.235.2022.2.DD

Temat interpretacji

W zakresie możliwości zastosowania preferencyjnej stawki opodatkowania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 1 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania preferencyjnej stawki opodatkowania.

Z uwagi na braki formalne wniosku, wezwaliśmy Państwa, pismem z 10 czerwca 2022 r., o ich uzupełnienie. Wezwanie zostało odebrane 20 czerwca 2022 r., uzupełnienie do ww. wniosku wpłynęło 23 czerwca 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Dwie placówki edukacyjne, tj. szkoła i przedszkole funkcjonują od (...) 2015 r.

Pierwszym organem prowadzącym dla obu placówek edukacyjnych zarówno szkoły jak i przedszkola był podmiot: osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą (dalej jako: JDG). JDG była organem prowadzącym przez okres: od (...) 2015 r. do (...) 2016 r.

W tym czasie organ prowadzący występował pod nazwą: „Y”. Obecnie nazwa firmy brzmi „X”. W między czasie została utworzona Spółka pod nazwą: „Z” (dalej jako: Wnioskodawca, Spółka). Wnioskodawca powstał w (...) 2015 r., a jego udziałowcami były:

-X (70%),

-        Y (15%),

-Z (15%).

Wnioskodawca przejął od JDG prowadzenie obu placówek (szkoły i przedszkola) w (...) 2016 r., tj. w dniu zaktualizowania przez Urząd Miasta ... wpisu do „ewidencji szkół i przedszkoli”.

Zmiana Organu prowadzącego z JDG na Wnioskodawcę związana była ze zmianą Dyrektora. Nowy Dyrektor ..., zgodziła się na przyjęcie stanowiska Dyrektora pod warunkiem przekazania jej 15% udziałów w Spółce. Pierwszy Dyrektor w ogóle nie sprawdził się na tym stanowisku, co groziło „niezaliczeniem obligatoryjnej kontroli z Kuratorium” i w konsekwencji zamknięciem szkoły.

W (...) 2016 r. została zawarta między Wnioskodawcą a JDG „Umowa finansowania wspólnego celu gospodarczego”. Umowa ta została zawarta przede wszystkim dlatego, że JDG będąc jeszcze organem prowadzącym szkołę i przedszkole, zawarła umowę z Powiatowym Urzędem Pracy (PUP), na zatrudnienie bezrobotnych nauczycieli w zamian za wsparcie PUP w płatności wynagrodzeń. Po zmianie Organu prowadzącego z JDG na Wnioskodawcę, PUP ze względu na ograniczony budżet, nie wyraził zgody na przeniesienie współpracy z JDG na Wnioskodawcę. Dlatego też spółka i działalność prowadzone były równocześnie. Aneksy do umowy pojawiały się w momencie zmiany pracownika pozyskanego przez PUP, lub wygaśnięcia umowy z PUP. Po zakończeniu umowy z PUP pracownik kończył współpracę z JDG i zawierał umowę o pracę z Wnioskodawcą. Następowało stopniowe przenoszenie pracowników z JDG do Wnioskodawcy. Po zakończeniu wszystkich umów i gdy brakowało nowych kandydatów, PUP zakończył współpracę.

Ponadto, w (...) 2016 r. zostały zawarte umowy między JDG a Wnioskodawcą:

-Umowa najmu ruchomości, która trwa do dziś. W ramach umowy podnajęte zostały wszystkie sprzęty zakupione przez JDG, stanowiące wyposażenie 2-3 klas, sekretariatu, gabinetu dyrektora, sali gimnastycznej, itp.,

-Umowa dotycząca świadczenia usług, tj. administrowania treścią strony internetowej oraz świadczonych usług administracyjno-rozliczeniowych. Umowa trwa do dziś. W ramach tej umowy JDG świadczy usługi zarządzania stroną internetową „www.”, stroną (...) (...) oraz świadczy usługi administracyjne na rzecz spółki, tj. szkoły i przedszkola.

W (...) 2019 r. Wnioskodawca zmienił biuro rachunkowe, które miało, poza standardowymi usługami księgowymi, zajmować się rozliczaniem dotacji dla szkoły i przedszkola. Wraz ze zmianą biura rachunkowego pojawiła się w rocznym sprawozdaniu finansowym CIT inna stawka podatkowa. Nowa księgowa w 2019 r. i 2020 r. naliczyła podatek 19%, natomiast poprzednia księgowa wpisała w CIT-8 – 15% stawkę podatku dochodowego w latach 2018, 2017 przysługującą „małym podatnikom”.

W (...) 2019 r. JDG sprzedała Wnioskodawcy znak towarowy zarejestrowany w Urzędzie patentowym.

Spółka w 2020 r., 2019 r., 2018 r., nie przekracza progu 1,2 mln EUR, czy 2,0 mln EUR przychodów. W latach wcześniejszych 2015 r., 2016 r., 2017 r. Spółka również nie przekroczyła progu 1,2 mln EUR przychodów i generowała stratę.

W piśmie z 20 czerwca 2022 r. (data wpływu 23 czerwca 2022 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że:

1)oczekuje wydania interpretacji za lata: 2019 r., 2020 r., 2021 r., 2022 r.;

2)w 2019 r. Wnioskodawca posiadał status małego podatnika zgodnie z art. 4a ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w roku podatkowym 2018 wartość przychodu ze sprzedaży („Przychody podstawowej działalności operacyjnej i zrównane z nimi, w tym zmiana stanu produktów”) wynosiła ... zł i nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro, przeliczonej wg średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października, poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł;

3)w 2019 r. przychód (dochód) inny niż z zysków kapitałowych wynosił:

-„zysk (dochód) ze sprzedaży” ... zł,

-„zysk (dochód) z działalności operacyjnej” ... zł,

-„zysk (dochód) brutto” ... zł,

więc nie przekroczył wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł;

4)w 2020 r. Wnioskodawca posiadał status małego podatnika zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w roku podatkowym 2019 wartość „przychodu netto ze sprzedaży” wynosiła ... zł i nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro, przeliczonej wg średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października, poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł;

5)w 2020 r. przychód (dochód) inny niż z zysków kapitałowych wynosił:

-„zysk (dochód) ze sprzedaży” ... zł,

-„zysk (dochód) z działalności operacyjnej” ... zł,

-„zysk (dochód) brutto” ... zł,

więc nie przekroczył wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro/2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł;

6)w 2021 r. Wnioskodawca posiadał status małego podatnika zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w roku podatkowym 2020 wartość „przychodu netto ze sprzedaży” wynosiła ... zł i nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro /2.000.000 euro, przeliczonej wg średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października, poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł;

7)w 2021 r. przychód (dochód) inny niż z zysków kapitałowych wynosił:

-„zysk (dochód) ze sprzedaży” ... zł,

-„zysk (dochód) z działalności operacyjnej” ... zł,

-„zysk (dochód) brutto” ... zł,

więc nie przekroczył wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro/2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł;

8)w 2022 r. Wnioskodawca posiada status małego podatnika zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w roku podatkowym 2021 wartość „przychodu netto ze sprzedaży” wynosiła ... zł i nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro /2.000.000 euro, przeliczonej wg średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października, poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł;

9)w 2022 r. planowany przychód (dochód) inny niż z zysków kapitałowych nie przekroczy wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro /2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł;

10)w poszczególnych latach, których dotyczy wniosek, tj. 2019, 2020, 2021, 2022 nie mają zastosowania do Wnioskodawcy wyłączenia z przepisów art. 19 ust. 1a-1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tzn. Wnioskodawca:

-nie został utworzony w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników;

-nie został utworzony w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną;

-nie został utworzony przez osoby prawne, fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł;

-nie został utworzony przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników;

-nie został utworzony przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł;

11)Wnioskodawca i JDG – nie tworzą podatkowej grupy kapitałowej;

12)Wnioskodawca – nie był spółką powstałą w wyniku podzielenia;

13)Wnioskodawca – nie wniósł wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

-uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł,

-składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników.

Pytanie

Czy nie przekraczając progu przychodów 1,2 mln – 2,0 mln EUR, a mając zawarte umowy między spółką a JDG, o których mowa we wniosku:

-umowa o finansowaniu wspólnego celu gospodarczego (zakończona),

-umowa najmu ruchomości (trwająca),

-umowa dot. administrowania treścią strony internetowej oraz usługi administracyjno - rozliczeniowej (trwająca)

Wnioskodawca może rozliczać się z US w oparciu o preferencyjną stawkę, tj.: 9% dla małych podatników, a nie jak to robi „nowa księgowa” w oparciu o stawkę 19%?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Spółka powinna odprowadzać do Urzędu Skarbowego w latach 2019, 2020, 2021, 2022 podatek w wysokości 9%, ponieważ:

1)w poszczególnych latach wartość przychodów ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła i nie przekroczy wysokości 1.200.000 euro lub 2.000.000 euro, dlatego spółka może korzystać ze statusu „małego podatnika”;

2)w poszczególnych latach nie mają zastosowania wyłączenia wynikające z przepisów art. 19 ust. 1a-1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

3)księgowa przejmująca prowadzenie ksiąg Wnioskodawcy w 2019 r., w wyniku popełnionego błędu, nie kontynuowała rozliczeń podatkowych zgodnie ze statusem małego podatnika, pomimo, że w latach wcześniejszych był on przez poprzednią księgową uwzględniany.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800, ze zm., dalej: „updop”)

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do treści art. 19 ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2020 r.,

podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1)19% podstawy opodatkowania;

2)9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Z kolei w myśl art. 19 ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.,

podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1)19% podstawy opodatkowania;

2)9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Zgodnie z art. 19 ust. 1a updop:

Podatnik, który został utworzony:

1)w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo

2)w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo

3)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo

4)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

5)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

– nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b updop, wynika, że

przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Stosownie natomiast do art. 19 ust. 1c updop

przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

1)spółki dzielonej,

2)podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

a)uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

b)składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

– w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d updop

podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Z kolei art. 19 ust. 1e updop stanowi, że

warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy updop należy wskazać, że obniżona stawka podatku 9% jest stosowana w odniesieniu do przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych i ma zastosowanie wyłącznie do małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność, z zastrzeżeniem ust. 1a-1e ww. ustawy, u których wszystkie przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1 200 000 euro za 2019 r. i 2020 r. oraz 2 000 000 euro za lata 2021 i 2022.

Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.

Jednym z warunków niezbędnych, aby móc skorzystać za okres 2019-2022 z preferencyjnej stawki opodatkowania, jest zatem osiągnięcie przez podatnika wszystkich przychodów (dochodów) za:

- 2019 r. nieprzekraczających kwoty 5 162 000 zł. W 2019 r. pierwszym dniem roboczym roku podatkowego był 2 stycznia i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 2 stycznia 2019 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 2 stycznia 2019 r. Nr 001/A/NBP/2019) wynosił 4,3016 zł x 1 200 000 = 5 161 920 zł, w zaokrągleniu 5 162 000 zł;

- 2020 r. nieprzekraczających kwoty 5 109 000 zł. W 2020 r. pierwszym dniem roboczym roku podatkowego był 2 stycznia i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 2 stycznia 2020 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 2 stycznia 2020 r. Nr 001/A/NBP/2020) wynosił 4,2571 zł x 1 200 000 = 5 108 520 zł, w zaokrągleniu 5 109 000 zł;

- 2021 r. nieprzekraczających kwoty 9 097 000 zł. W 2021 r. pierwszym dniem roboczym roku podatkowego był 4 stycznia i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 4 stycznia 2021 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 4 stycznia 2021 r. Nr 001/A/NBP/2021) wynosił 4,5485 zł x 2 000 000 = 9 097 000 zł,

- 2022 r. nieprzekraczających kwoty 9 178 000 zł. W 2022 r. pierwszym dniem roboczym roku podatkowego był 3 stycznia i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 3 stycznia 2022 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 3 stycznia 2022 r. Nr 001/A/NBP/2022) wynosił 4,5889 zł x 2 000 000 = 9 177 800 zł, w zaokrągleniu 9 178 000 zł.

Definicja „małego podatnika”, do której odwołują się powyższe przepisy została zawarta w art. 4a pkt 10 updop, zgodnie z którym w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2019 r.,

ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Za małego podatnika w 2019 r. uznaje się zatem podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2018 r. nie przekroczyła kwoty 5 135 000 zł. W 2018 r. pierwszym dniem roboczym października był 1 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2018 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 1 października 2018 r. Nr 190/A/NBP/2018) wynosił 4,2795 zł x 1 200 000 = 5 135 400 zł, w zaokrągleniu 5 135 000 zł.

Natomiast zgodnie z art. 4a pkt 10 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2020 r.,

ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Zatem za małego podatnika w 2020 r. uznaje się podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2019 r. nie przekroczyła kwoty 8 747 000 zł. W 2019 r. pierwszym dniem roboczym października był 1 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2019 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 1 października 2019 r. Nr 190/A/NBP/2019) wynosił 4,3734 zł x 2 000 000 = 8 746 800 zł, w zaokrągleniu 8 747 000 zł.

Z kolei za małego podatnika w 2021 r. uznaje się podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2020 r. nie przekroczyła kwoty 9 031 000 zł. W 2020 r. pierwszym dniem roboczym października był 1 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2020 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 1 października 2020 r. Nr 192/A/NBP/2020) wynosił 4,5153 zł x 2 000 000 = 9 030 600 zł, w zaokrągleniu 9 031 000 zł.

Natomiast za małego podatnika w 2022 r. uznaje się podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2021 r. nie przekroczyła kwoty 9 188 000 zł. W 2021 r. pierwszym dniem roboczym października był 1 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2021 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 1 października 2021 r. Nr 191/A/NBP/2021) wynosił 4,5941 zł x 2 000 000 = 9 188 200 zł, w zaokrągleniu 9 188 000 zł.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca:

- w 2019 r. posiadał status małego podatnika, tj. w roku podatkowym 2018 wartość przychodu ze sprzedaży wynosiła ... zł i nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro.

W 2019 r. przychód (dochód) inny niż z zysków kapitałowych wynosił:

-„zysk (dochód) ze sprzedaży” ... zł,

-„zysk (dochód) z działalności operacyjnej” ... zł,

-„zysk (dochód) brutto” ... zł,

więc nie przekroczył wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro;

- w 2020 r. posiadał status małego podatnika, tj. w roku podatkowym 2019 wartość „przychodu netto ze sprzedaży” wynosiła ... zł i nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro.

W 2020 r. przychód (dochód) inny niż z zysków kapitałowych wynosił:

-„zysk (dochód) ze sprzedaży” ... zł,

-„zysk (dochód) z działalności operacyjnej” ... zł,

-„zysk (dochód) brutto” ... zł,

więc nie przekroczył wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro;

- w 2021 r. posiadał status małego podatnika, tj. w roku podatkowym 2020 wartość „przychodu netto ze sprzedaży” wynosiła ... zł i nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.

W 2021 r. przychód (dochód) inny niż z zysków kapitałowych wynosił:

-„zysk (dochód) ze sprzedaży” ... zł,

-„zysk (dochód) z działalności operacyjnej” ... zł,

-„zysk (dochód) brutto” ... zł,

więc nie przekroczył wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro;

- w 2022 r. posiada status małego podatnika, tj. w roku podatkowym 2021 wartość „przychodu netto ze sprzedaży” wynosiła ... zł i nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.

W 2022 r. planowany przychód (dochód) inny niż z zysków kapitałowych nie przekroczy wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro.

Jednocześnie Wnioskodawca zaznaczył, że w poszczególnych latach, których dotyczy wniosek, tj. 2019, 2020, 2021, 2022 nie mają do niego zastosowania wyłączenia z przepisów art. 19 ust. 1a-1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tzn. Wnioskodawca:

- nie został utworzony w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników,

- nie został utworzony w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną,

- nie został utworzony przez osoby prawne, fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10.000 euro,

- nie został utworzony przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników,

- nie został utworzony przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 euro,

- nie tworzy podatkowej grupy kapitałowej,

- nie był spółką powstałą w wyniku podzielenia,

- nie wniósł wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

-uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 euro,

-składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku dochodowego od osób prawnych za lata 2019-2022.

Kluczowym aspektem analizy statusu małego podatnika jest rozumienie sformułowania „wartość przychodu ze sprzedaży”, wskazanego w art. 4a pkt 10 updop. Zauważyć należy, że pojęcie to nie zostało zdefiniowane w tej ustawie. Wskazać także należy, że nie można tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego. W związku z tym, należy dokonać literalnej wykładni tego pojęcia. Przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż.

Taka interpretacja „przychodu ze sprzedaży” koreluje z tożsamą regulacją zawartą w art. 2 pkt 25 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r., poz. 931, ze zm.), zgodnie z którą

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o małym podatniku – rozumie się przez to podatnika podatku od towarów i usług u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro.

Z kolei, stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Odwoływanie się do definicji „sprzedaży” zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług, dla potrzeb ustalenia „wartości przychodów ze sprzedaży” w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawsze jest uzasadnione. Wskazać bowiem należy na możliwe istotne rozbieżności, które mogą powstać pomiędzy wartością sprzedaży ustaloną na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, a przychodem ze sprzedaży według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Istnieją bowiem sytuacje, w których określona sprzedaż nie podlega podatkowi VAT (np. sprzedaż usług poza terytorium kraju), a podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych i odwrotnie sprzedaż, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Należy jednak zwrócić uwagę – posługując się pomocniczo definicją stworzoną dla celów podatku od towarów i usług, że sprzedażą jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Wobec wskazanych powyżej wyjaśnień, skoro przychód ze sprzedaży należy rozumieć zgodnie z wykładnią literalną, to oznacza to, że do limitu decydującego o uznaniu podatnika za „małego” w rozumieniu updop, należy sumować wartość wszystkich przychodów stanowiących przychody ze sprzedaży (a więc wynikające z czynności sprzedaży).

Z powołanego już art. 19 ust. 1 pkt 2 updop wynika, że podatek, z zastrzeżeniem wskazanym w ww. przepisie, wynosi 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których wszystkie przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości:

- za 2019 – 1 200 000 euro, tj. 5 162 000 zł,

- za 2020 – 1 200 000 euro, tj. 5 109 000 zł,

- za 2021 – 2 000 000 euro, tj. 9 097 000 zł,

- za 2022 – 2 000 000 euro, tj. 9 178 000 zł.

Po przekroczeniu tego limitu następuje utrata prawa do obniżonej stawki podatku.

Należy zaznaczyć, że do ustalenia, czy podatnik przekroczył limit przychodów 1 200 000/ 2 000 000 euro, o których mowa w powyższym przepisie, bierze się pod uwagę wszystkie przychody podatnika w roku podatkowym, bez wyłączania przychodów z zysków kapitałowych.

Ustawodawca zawarł szereg zastrzeżeń do możliwości skorzystania z obniżonej stawki podatku dochodowego od osób prawnych. Zastrzeżenia te zostały ujęte w art. 19 ust. 1a-1e.

Warunkiem niezbędnym, aby móc skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania, jest m.in. posiadanie statusu małego podatnika, zgodnie z powoływanym wcześniej art. 4a pkt 10 updop.

Jak wynika z wcześniejszych wyjaśnień Organu, za małego podatnika w latach 2019-2022 uznaje się podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za:

- 2018 r. – nie przekroczyła kwoty 5 135 000 zł,

- 2019 r. – nie przekroczyła kwoty 8 747 000 zł,

- 2020 r. – nie przekroczyła kwoty 9 031 000 zł,

- 2021 r. – nie przekroczyła kwoty 9 188 000 zł.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w latach 2019-2022 posiadał/posiada status małego podatnika bowiem wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) w latach 2018-2021 nie przekroczyła kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000/2 000 000 euro, tj. limitów wynikających z art. 4a ust. 10 updop.

Odnosząc się z kolei do możliwości opodatkowania przez Wnioskodawcę przychodów/dochodów innych niż z zysków kapitałowych uzyskanych w latach 2019-2022 preferencyjną 9% stawką podatku zauważyć należy, że jak wynika z wniosku w stosunku do Wnioskodawcy nie mają zastosowania wyłączenia wynikające z przepisów art. 19    ust. 1a-1c updop. Wnioskodawca posiadał/posiada w tym okresie podatkowym status małego podatnika. Jednocześnie jak wynika z wniosku przychód (dochód) inny niż z zysków kapitałowych Wnioskodawcy uzyskany w latach 2019-2022 mnie przekracza limitu określonego w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, a dokładniej:

- w 2019 r. nie przekracza równowartości 1 200 000 euro (tj. 5 162 000 zł),

- w 2020 r. nie przekracza równowartości 1 200 000 euro (tj. 5 109 000 zł),

- w 2021 r. przekracza równowartość 2 000 000 euro (tj. 9 097 000 zł),

- w 2022 r. nie planuje przekroczyć równowartości 2 000 000 euro (tj. 9 178 000 zł).

Należy jeszcze raz zaznaczyć, że do ustalenia, czy podatnik nie przekroczył limitu przychodów 1 200 000/2 000 000 euro, o których mowa w powyższym przepisie, bierze się pod uwagę wszystkie przychody podatnika w roku podatkowym, bez wyłączenia przychodów z zysków kapitałowych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że o ile wszystkie przychody (dochody), bez wyłączania przychodów z zysków kapitałowych, uzyskane przez Wnioskodawcę w latach 2019-2022, będą mieściły się w limitach określonych w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, a mianowicie:

- w 2019 r. nie przekroczyły 1 200 000 euro, tj. 5 162 000 zł,

- w 2020 r. nie przekroczyły 1 200 000 euro, tj. 5 109 000 zł,

- w 2021 r. nie przekroczyły 2 000 000 euro, tj. 9 097 000 zł,

- w 2022 r. nie przekroczą 2 000 000 euro, tj. 9 178 000 zł,

to Wnioskodawca bez względy na zawarte z JDG umowy jest/będzie uprawniony do zastosowania stawki preferencyjnej 9% podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Podkreślenia jednak wymaga, iż w przypadku przekroczeniu limitu przychodów określonego w ww. przepisie Wnioskodawca straci prawo do stosowania obniżonej stawki podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Organ podatkowy w niniejszej interpretacji nie odniósł się do danych liczbowych przedstawionych przez Wnioskodawcę. Weryfikacja danych liczbowych może mieć miejsce wyłącznie w toku postępowania podatkowego, w którym możliwa jest analiza dokumentów i weryfikacja ustalonej przez Wnioskodawcę wysokości podstawy opodatkowania.

Organ podatkowy pragnie również zaznaczyć, że do wniosku Wnioskodawca dołączył kserokopie dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, działający w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny (weryfikacji); jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem. Zatem dołączone do wniosku dokumenty pozostały bez wpływu na załatwienie sprawy.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r., poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).