Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie rzeczy będących przedmiotem darowizny na podstawie art. 38r ust. 1 ustawy o C... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.52.2022.2.DP

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.52.2022.2.DP

Temat interpretacji

Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie rzeczy będących przedmiotem darowizny na podstawie art. 38r ust. 1 ustawy o CIT pomimo wcześniejszego odliczenia od podstawy opodatkowania tych samych wydatków na podstawie art. 38g ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 stycznia 2022 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na nabycie rzeczy będących przedmiotem darowizny na podstawie art. 38r ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pomimo wcześniejszego odliczenia od podstawy opodatkowania tych samych wydatków na podstawie art. 38g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób prawnych. Przeważającym przedmiotem działalności Spółki jest działalność w zakresie (…), co jest potwierdzone stosownym wpisem w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

W okresie od kwietnia do lipca 2020 r. Spółka nabyła maseczki ochronne, przyłbice, respiratory, płyn dezynfekujący oraz kombinezony ochronne za łączną kwotę (…) zł, które następnie przekazała w formie darowizn do szpitali, zakładów opieki zdrowotnej oraz Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych (zwanych dalej: „Beneficjentami”)

Spółka w swoim zeznaniu CIT-8 za 2020 rok, w załączniku CIT-D wykazała przekazane darowizny w poniższych wartościach:

I.Darowizny, dla których miało zastosowanie na podstawie art. 38g ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT odliczenie odpowiadające 200% wartości darowizny:

-darowizna maseczek, kombinezonów, przyłbic ochronnych, płynów do dezynfekcji przekazana w kwietniu 2020 roku dla Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „(…)” Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w (…) na kwotę (…) zł, kwota odliczonej darowizny w CIT-D za 2020 rok wyniosła (…) zł;

-darowizna sprzętu medycznego oraz aparatury laboratoryjnej przekazana w kwietniu 2020 roku dla Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych z siedzibą w (…) na kwotę (…) zł, kwota odliczonej darowizny w CIT-D za 2020 wyniosła (…) zł;

II.Darowizny, dla których miało zastosowanie na podstawie art. 38g ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT odliczenie odpowiadające 150% wartości darowizny:

-darowizna sprzętu medycznego oraz aparatury laboratoryjnej przekazana w maju 2020 roku dla Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych z siedzibą w (…) na kwotę (…) zł, kwota odliczonej darowizny w CIT-D za 2020 wyniosła (…) zł;

-darowizna maseczek ochronnych przekazana w maju 2020 roku dla Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego i Transportu Sanitarnego „(…)” Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w (…) na kwotę (…) zł, kwota odliczonej darowizny w CIT-D za 2020 rok wyniosła (…) zł;

III.Darowizny, dla których miało zastosowanie na podstawie art. 38g ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT odliczenie odpowiadające 100% wartości darowizny:

-darowizna respiratora przekazana w czerwcu 2020 roku dla (…) Dziecięcego Szpitala Klinicznego (…) na kwotę (…) zł, kwota odliczonej darowizny w CIT-D za 2020 rok wyniosła (…) zł;

-darowizna respiratora przekazana w czerwcu 2020 roku dla Szpitala Specjalistycznego (…) – Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (…) na kwotę (…) zł, kwota odliczonej darowizny w CIT-D za 2020 rok wyniosła (…) zł;

-darowizna respiratora przekazana w czerwcu 2020 roku dla Szpitala Specjalistycznego (…) na kwotę (…) zł, kwota odliczonej darowizny w CIT-D za 2020 rok wyniosła (…) zł;

-darowizna respiratora przekazana w lipcu 2020 roku dla Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej (…) na kwotę (…) zł, kwota odliczonej darowizny w CIT-D za 2020 rok wyniosła (…) zł;

-darowizna respiratora przekazana w lipcu 2020 roku dla Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (…) na kwotę (…) zł, kwota odliczonej darowizny w CIT-D za 2020 rok wyniosła (…) zł;

-darowizna respiratora przekazana w lipcu 2020 roku dla Szpitala Powiatowego (…) na kwotę (…) zł, kwota odliczonej darowizny w CIT-D za 2020 rok wyniosła (…) zł;

-darowizna respiratora przekazana w lipcu 2020 roku dla Szpitala Miejskiego (…) na kwotę (…) zł, kwota odliczonej darowizny w CIT-D za 2020 rok wyniosła (…) zł;

-darowizna respiratora przekazana w lipcu 2020 roku dla Zespołu Opieki Zdrowotnej (…) na kwotę (…) zł, kwota odliczonej darowizny w CIT-D za 2020 rok wyniosła (…) zł;

-darowizna respiratora przekazana w lipcu 2020 roku dla Regionalnego Szpitala Specjalistycznego (…) na kwotę (…) zł, kwota odliczonej darowizny w CIT-D za 2020 rok wyniosła (…) zł;

-darowizna respiratora przekazana w lipcu 2020 roku dla Szpitala Rejonowego (…) na kwotę (…) zł, kwota odliczonej darowizny w CIT-D za 2020 rok wyniosła (…) zł;

-darowizna respiratora przekazana w lipcu 2020 roku dla Szpitala Powiatowego (…) na kwotę (…) zł, kwota odliczonej darowizny w CIT-D za 2020 rok wyniosła (…) zł;

-darowizna respiratora przekazana w lipcu 2020 roku dla Zakładu Opieki Zdrowotnej (…) na kwotę (…) zł, kwota odliczonej darowizny w CIT-D za 2020 rok wyniosła (…) zł;

-darowizna respiratora przekazana w lipcu 2020 roku Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej (…) na kwotę (…) zł, kwota odliczonej darowizny w CIT-D za 2020 rok wyniosła (…) zł;

-darowizna respiratora przekazana w lipcu 2020 roku dla Zespołu Opieki Zdrowotnej (…) na kwotę (…) zł, kwota odliczonej darowizny w CIT-D za 2020 rok wyniosła (…) zł;

-darowizna respiratora przekazana w lipcu 2020 roku dla Powiatowego Zakładu Opieki Zdrowotnej (…) na kwotę (…) zł, kwota odliczonej darowizny w CIT-D za 2020 rok wyniosła (…) zł;

-darowizna respiratora przekazana w lipcu 2020 roku dla Wojewódzkiego Szpitala (…) na kwotę (…) zł, kwota odliczonej darowizny w CIT-D za 2020 rok wyniosła (…) zł.

W momencie przekazania darowizn, każdy z powyższych podmiotów należał do grupy beneficjentów darowizn przewidzianych w art. 38g ust. 1 Ustawy o CIT (tj. posiadał status podmiotu wykonującego działalność leczniczą, wpisanego do ogłoszonego w Biuletynie Informacji Publicznej Narodowego Funduszu Zdrowia wykazu podmiotów udzielających świadczeń opieki zdrowotnej, w tym transportu sanitarnego, wykonywanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 lub posiadał status Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych wykorzystującej przekazane darowizny na cele wykonywania działalności statutowej).

Zgodnie z treścią Umów Darowizny Wnioskodawca i Beneficjenci zgodnie oświadczyli, że przekazane powyżej darowizny przeznaczone będą przez Beneficjentów na cele związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS-CoV-2.

W umowach darowizny pomiędzy Spółką, a powyższymi Beneficjentami wartość darowizny została ustalona na podstawie cen rynkowych obowiązujących w czasie przekazania darowizny.

Należy zaznaczyć, że Spółka nie zaliczyła w 2020 roku wartości przekazanych darowizn do kosztów podatkowych w oparciu o przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT oraz nie zaliczyła wartości przekazanych darowizn do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne. Spółka nie odliczyła również powyższych darowizn na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy o CIT.

Pytanie

Czy Spółka jest uprawniona do zaliczenia poniesionych wydatków w kwocie (…) zł na nabycie maseczek ochronnych, przyłbic, respiratorów, płynów dezynfekujących oraz kombinezonów ochronnych (przeznaczonych do zwalczania zakażenia, zapobiegania rozprzestrzenianiu się oraz zwalczania skutków choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS-CoV-2) do kosztów uzyskania przychodów w 2020 roku zgodnie z art. 38r ustawy o CIT pomimo wcześniejszego odliczenia od podstawy opodatkowania darowizny tych samych maseczek ochronnych, przyłbic, respiratorów, płynów dezynfekujących oraz kombinezonów ochronnych na rzecz szpitali, zakładów opieki zdrowotnej i Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych w wysokości od 100% do 200% wartości darowizn ustalonej na dzień dokonania darowizny na podstawie art. 38g ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka jest uprawniona do zaliczenia wydatków w kwocie (…) zł na nabycie maseczek ochronnych, przyłbic, respiratorów, płynów dezynfekujących oraz kombinezonów do kosztów uzyskania przychodów za 2020 rok, pomimo wcześniejszego odliczenia od podstawy opodatkowania darowizny tych samych maseczek ochronnych, przyłbic, respiratorów, płynów dezynfekujących oraz kombinezonów ochronnych na rzecz szpitali, zakładów opieki zdrowotnej i Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych w wysokości od 100% do 200% wartości ustalonej na dzień dokonania darowizny.

W art. 38g ust. 1 pkt 1 i 3 Ustawy o CIT zostało opisane uprawnienie Spółki do odliczenia od podstawy opodatkowania darowizn na przeciwdziałanie COVID-19 zgodnie z którym: Od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 w celu obliczenia podatku lub zaliczki podatnik może odliczyć nieodliczone na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 i 8 darowizny przekazane od dnia 1 stycznia 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19, na przeciwdziałanie COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o COVID-19 (…) podmiotom wykonującym działalność leczniczą, wpisanym do ogłoszonego w Biuletynie Informacji Publicznej Narodowego Funduszu Zdrowia wykazu podmiotów udzielających świadczeń opieki zdrowotnej, w tym transportu sanitarnego, wykonywanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 oraz Centralnej Bazie Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych z przeznaczeniem na cele wykonywania działalności statutowej. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym artykule, do darowizn stosuje się odpowiednio przepisy art. 18 ust. 1b, 1c, 1e-1g, 1k oraz art. 27 ust. 4a.

Przekładając powyższy przepis do przedstawionego stanu faktycznego, w odniesieniu do przekazanych darowizn Spółka:

-nie odliczyła przekazanych darowizn od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 i 8 ustawy o CIT;

-darowizny zostały przekazane w okresie od kwietnia do lipca 2020 roku;

-darowizny zostały przekazane na przeciwdziałanie COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o COVID-19;

-podmioty na rzecz których zostały przekazane darowizny znajdowały się na dzień przekazania darowizny w wykazie podmiotów udzielających świadczeń opieki zdrowotnej, w tym transportu sanitarnego, wykonywanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 oraz Centralnej Bazie Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych z przeznaczeniem na cele wykonywania działalności statutowej;

-darowizny zostały udokumentowane protokołami przekazania Darowizny oraz potwierdzone umowami darowizny, w których wskazane zostały wartości dokonanych darowizn oraz oświadczenia Beneficjentów o przyjęciu darowizn;

-Wnioskodawca posiada faktury zakupu przekazanego sprzętu i materiałów medycznych, z których również wynika wartość darowizny;

-Wnioskodawca wykazał w zeznaniu podatkowym CIT za 2020 rok kwoty przekazanych darowizn, kwoty dokonanych odliczeń oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej zgodnie z art. 18 ust. 1g ustawy o CIT;

-wartość przekazanych Darowizn nie została przez Wnioskodawcę zaliczona do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 (zgodnie z art. 18 ust. 1k ustawy o CIT);

-cena nabycia przekazanych rzeczy w drodze Darowizny nie dostała przez Wnioskodawcę zaliczona na zasadach ogólnych do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne;

-darowizna ani jej równowartość nie została w żaden sposób zwrócona do Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 18 ust. 1k: Odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14.

Jak już zostało wskazane w opisie stanu faktycznego Wnioskodawca nie zaliczył wartości przekazanej darowizny do kosztów podatkowych w oparciu o przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT.

Jak wynika z art. 16 ust. 1 pkt 14 Ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym, że  kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia szczególnego rodzaju towarów - produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Analizując wyżej wymienione przepisy Ustawy o CIT należy zauważyć, że jedynym przypadkiem , który uniemożliwia odliczenie darowizny jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu kosztów wytworzenia lub ceny nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

W przedstawionym stanie faktycznym, zdaniem Wnioskodawcy powyższy przepis nie znajdzie zastosowania, ponieważ odnosi się on do kosztów wytworzenia lub ceny nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, a przedmioty darowizny przekazane przez Wnioskodawcę (tj. respiratory, maseczki, płyny do dezynfekcji, kombinezony) nimi nie są.

Podkreślić należy, że ustawą z dnia 28 listopada 2020 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123) zmieniono brzmienie art. 38r ustawy o CIT, który od 1 grudnia 2020 roku stanowi, że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn, o których mowa w art. 38g i art. 38p, przekazanych w terminie od dnia 1 stycznia 2020 roku do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19, podmiotom i na cele, o których mowa w tych przepisach, o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Zdaniem Wnioskodawcy oznacza to, że skoro Wnioskodawca dokonał darowizny opisanej w art. 38g ustawy o CIT, do której art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT nie ma zastosowania, to Spółka jest uprawniona do zaliczenia wydatków w kwocie 18 688 659,15 zł na nabycie maseczek ochronnych, przyłbic, respiratorów, płynów dezynfekujących oraz kombinezonów ochronnych (przeznaczonych do zwalczania zakażenia, zapobiegania rozprzestrzenianiu się oraz zwalczania skutków choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS-CoV-2) do kosztów uzyskania przychodów w 2020 roku na podstawie art. 38r ustawy o CIT.

Dokonując również wykładni funkcjonalnej analizowanych przepisów - należy stwierdzić, że art. 38g i 38r zostały wprowadzone do Ustawy o CIT w celu zachęcenia przedsiębiorców za pomocą instrumentów podatkowych do wsparcia szpitali oraz innych podmiotów przeciwdziałających COVID-19, co przemawia za równoczesnym skorzystaniem z uprawnień przewidzianych w obu wcześniej wymienionych przepisach. Co więcej, zgodnie z założeniem o racjonalności ustawodawcy należy przyjąć, że w przypadku gdyby skorzystanie z uprawnienia do odliczenia od podstawy opodatkowania darowizn przekazanych na przeciwdziałanie COVID-19 zgodnie z art. 38g ustawy o CIT wyłączało możliwość zastosowania uprawnienia przewidzianego w art. 38r ustawy o CIT dotyczącego zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztu wytworzenia lub ceny nabycia rzeczy lub praw przekazywanych w formie darowizny na rzecz przeciwdziałania COVID-19, wyłączenie takie zostałoby wskazane wprost przez ustawodawcę w art. 38r ustawy o CIT.

Ponadto, prawidłowość przedstawionego przez Spółkę stanowiska została potwierdzona w następujących interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego:

-Pismo z dnia 1 marca 2021 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej , sygn. 0111-KDIB1-2.4010.541.2020.1.MZA

Podsumowując, na podstawie art. 18 ust. 1k u.p.d.o.p., odliczenia darowizn, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1, nie można byłoby zastosować w przypadku, gdyby podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 upodp. Tymczasem Spółka może zaliczyć wydatki na nabycie maseczek, tj. cenę nabycia maseczek do kosztów uzyskania przychodów, lecz nie na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 upodp, ale zgodnie z art. 38 r.u.p.d.o.p.

Zatem, przepis art. 18 ust. 1k u.p.d.o.p. nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie, co skutkuje tym, że Spółka uprawniona jest równocześnie zaliczyć wydatki na nabycie maseczek do kosztów uzyskania przychodów jak i odliczyć od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 u.p.d.o.p. kwotę odpowiadającą 200% wartości dokonanej darowizny.

-Pismo z dnia 6 maja 2021 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.62.2021.1.AS

Podsumowując, stosownie do wskazanych powyżej przepisów art. 38g i art. 38r ustawy o CIT, należy stwierdzić, że podatnicy mają możliwość dokonania stosownego odliczenia z tytułu przekazanej darowizny, a także zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów wytworzenia lub ceny nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem określonych darowizn (o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne).

Za zgodne z obowiązującymi przepisami należy zatem uznać stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zaliczenia ceny nabycia rzeczy będących przedmiotem Darowizny na rzecz Szpitala do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 38r ustawy o CIT, przy równoczesnym uprawnieniu do odliczenia kwoty odpowiadającej 200% wartości darowizny od podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 38g ustawy o CIT.

-Pismo z dnia 10 sierpnia 2021 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.222.2021.1.SG

Podsumowując, na podstawie art. 18 ust. 1k u.p.d.o.p., odliczenia darowizn, o którym mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1, nie można byłoby zastosować w przypadku, gdyby podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 upodp. Tymczasem Spółka może zaliczyć wydatki na nabycie maseczek, tj. cenę nabycia maseczek do kosztów uzyskania przychodów, lecz nie na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14 upodp, ale zgodnie z art. 38r u.p.d.o.p.

Zatem, przepis art. 18 ust. 1k u.p.d.o.p. nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie, co skutkuje tym, że Spółka uprawniona jest równocześnie zaliczyć wydatki na nabycie maseczek do kosztów uzyskania przychodów jak i odliczyć od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 u.p.d.o.p. kwotę odpowiadającą 100% wartości dokonanej darowizny.

W świetle powyższych argumentów, stanowisko Spółki dotyczące możliwości zaliczenia wydatków na nabycie maseczek ochronnych, przyłbic, respiratorów, płynów dezynfekujących oraz kombinezonów ochronnych do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 38r ustawy o CIT, pomimo wcześniejszego odliczenia od podstawy opodatkowania darowizny tych samych maseczek ochronnych, przyłbic, respiratorów, płynów dezynfekujących oraz kombinezonów ochronnych na rzecz szpitali, zakładów opieki zdrowotnej i Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych w wysokości od 100% do 200% wartości ustalonej na dzień dokonania darowizny na podstawie art. 38g ustawy o CIT –  należy uznać za prawidłowe.

Przedstawione powyżej stanowisko znajduje oparcie w wykładni językowej i funkcjonalnej analizowanych przepisów oraz zostało wielokrotnie potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego w tożsamych z przedstawionym przez Wnioskodawcę stanach faktycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, że w okresie od kwietnia do lipca 2020 r. Spółka nabyła maseczki ochronne, przyłbice, respiratory, płyn dezynfekujący oraz kombinezony ochronne za łączną kwotę (…) zł, które następnie przekazała w formie darowizn do szpitali, zakładów opieki zdrowotnej oraz Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych. W momencie przekazania darowizn, każdy z powyższych podmiotów należał do grupy beneficjentów darowizn przewidzianych w art. 38g ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z treścią Umów Darowizny Wnioskodawca i Beneficjenci zgodnie oświadczyli, że przekazane powyżej darowizny przeznaczone będą przez Beneficjentów na cele związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS-CoV-2. W umowach darowizny pomiędzy Spółką, a powyższymi Beneficjentami wartość darowizny została ustalona na podstawie cen rynkowych obowiązujących w czasie przekazania darowizny.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy wskazać w pierwszej kolejności należy, że w myśl art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r., poz. 1740 ze zm.):

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Zatem umowa darowizny ma charakter umowy zobowiązującej (konsensualnej), jednostronnej (jako nieprzynoszącej darczyńcy żadnej opłaty). Do zawarcia umowy darowizny, podobnie jak każdej innej umowy, niezbędne jest zgodne oświadczenie woli przez obie strony. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia woli przez obdarowanego o przyjęciu darowizny.

Darowizna jest umową, na mocy której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swojego majątku. Istotą darowizny jest zatem bezpłatne świadczenie, które darczyńca wykonuje ze swojego majątku na rzecz innej osoby. Świadczeniem w darowiźnie nie muszą być tylko pieniądze, mogą to być także inne rzeczy ruchome bądź nieruchomości, jak również zbywalne prawa majątkowe.

Cechą darowizny jest jej nieodpłatność, która oznacza, że darczyńca nie spodziewa się, nie oczekuje żadnego świadczenia wzajemnego ze strony osoby obdarowanej. Jeśli takie nastawienie czy też porozumienie między stronami co do ewentualnych świadczeń wzajemnych istnieje, to nie można mówić wówczas o darowiźnie.

Należy zauważyć, że nie każde nieodpłatne świadczenie stanowi darowiznę. Zgodnie z przepisem art. 889 Kodeksu cywilnego:

Nie stanowią darowizny następujące bezpłatne przysporzenia:

1) gdy zobowiązanie do bezpłatnego świadczenia wynika z umowy uregulowanej innymi przepisami kodeksu;

2) gdy kto zrzeka się prawa, którego jeszcze nie nabył albo które nabył w taki sposób, że w razie zrzeczenia się prawo jest uważane za nienabyte.

Stosownie do art. 890 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego wskazać należy, że:

§ 1 Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

§ 2 Przepisy powyższe nie uchybiają przepisom, które ze względu na przedmiot darowizny wymagają zachowania szczególnej formy dla oświadczeń obu stron.

Wskazać tutaj należy, że darowizna własności i użytkowania wieczystego nieruchomości, oraz praw spółdzielczych zawsze musi mieć formę aktu notarialnego. Jednakże poza przypadkami, gdzie ustawodawca zastrzegł inną (szczególną formę) dla danej czynności prawnej, darowizna może mieć formę dowolną:

-pisemną,

-ustną,

-dorozumianą (tj. proste wydanie rzeczy bez żadnej umowy – np. prezent).

Podsumowując przekazanie darowizny w postaci środków pieniężnych bądź też darowizny rzeczowej na podstawie umowy darowizny lub bez takiej umowy może, ale nie musi być sporządzone w formie aktu notarialnego. Decydując się na zwarcie umowy pisemnej należy pamiętać o określeniu miejsca i daty jej sporządzenia, strony umowy oraz przedmiotu umowy darowizny. W umowie wskazać należy dokładnie kwotę darowizny. W umowie powinny znaleźć się także oświadczenia stron: darczyńcy o przekazaniu określonej kwoty pieniężnej na rzecz obdarowanego oraz obdarowanego o przyjęciu przedmiotu darowizny.

W niniejszej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Spółka jest uprawniona do zaliczenia poniesionych wydatków w kwocie 18 688 659,15 zł na nabycie maseczek ochronnych, przyłbic, respiratorów, płynów dezynfekujących oraz kombinezonów ochronnych (przeznaczonych do zwalczania zakażenia, zapobiegania rozprzestrzenianiu się oraz zwalczania skutków choroby zakaźnej wywołanej wirusem SARS-CoV-2) do kosztów uzyskania przychodów w 2020 roku zgodnie z art. 38r ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pomimo wcześniejszego odliczenia od podstawy opodatkowania darowizny tych samych maseczek ochronnych, przyłbic, respiratorów, płynów dezynfekujących oraz kombinezonów ochronnych na rzecz szpitali, zakładów opieki zdrowotnej i Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych w wysokości od 100% do 200% wartości darowizn ustalonej na dzień dokonania darowizny na podstawie art. 38g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc zatem powyższe do przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”) wskazać należy że zgodnie z art. 7 ust. 1 updop:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Przepis art. 7 ust. 2 updop w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r. stanowi z kolei, że:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Natomiast art. 7 ust. 2 updop w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. stanowi, że:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Z powyższych regulacji wynika więc jednoznacznie, że ustalenie dochodu (podstawy opodatkowania) w danym roku podatkowym, dokonuje się poprzez wyliczenie różnicy między sumą przychodów osiągniętych w danym roku podatkowym, a kosztami ich uzyskania poniesionymi w tymże roku podatkowym.

Przepis art. 18 updop reguluje zasady określania podstawy opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód obliczamy odrębnie dla każdego z dwóch źródeł przychodów.

Zgodnie więc z art. 18 ust. 1 pkt 1 updop w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.:

Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele – łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Natomiast art. 18 ust. 1 pkt 1 updop w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. stanowi, że:

Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 18 ust. 1k updop:

Odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku, gdy podatnik zaliczył wartość przekazanej darowizny do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 14.

Dokonanie darowizny jest dla darczyńcy wydatkiem ponoszonym kosztem jego majątku. Z samego charakteru umowy darowizny wynika, że wydatek ponoszony przez darczyńcę z tytułu wykonania umowy darowizny nie może być uznany za koszt uzyskania przychodu. Umowa darowizny jest umową bezpłatną i za jej wykonanie darczyńca nie może oczekiwać niczego w zamian.

Treść art. 18 ust. 1g updop stanowi z kolei, że:

Podatnicy korzystający z odliczenia darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz wynikającego z odrębnych ustaw, są obowiązani wykazać w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę, adres i numer identyfikacji podatkowej lub numer uzyskany w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, w którym obdarowany ma siedzibę, służący dla celów podatkowych identyfikacji.

Ustawa dnia z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 568 ze zm.), dodała art. 38g updop, którego ust. 1 pkt 1 w brzmieniu obowiązującym do  28 czerwca 2021 r. stanowił, że:

Od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 w celu obliczenia podatku lub zaliczki podatnik może odliczyć nieodliczone na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 i 8 darowizny przekazane od dnia 1 stycznia 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19, na przeciwdziałanie COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o COVID-19 podmiotom wykonującym działalność leczniczą, wpisanym do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy o COVID-19.

Z treści ww. artykułu wynikała możliwość odliczania od podstawy opodatkowania darowizn przekazywanych w 2020 r. na przeciwdziałanie COVID-19 podmiotom wykonującym działalność leczniczą, wpisanym do wykazu, o którym mowa w art. 7 ustawy o COVID-19 (tj. ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych).

Przepis art. 38g ust. 1 pkt 1 updop w brzmieniu obowiązującym od 29 czerwca 2021 r. stanowi, że:

Od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 w celu obliczenia podatku lub zaliczki podatnik może odliczyć nieodliczone na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 i 8 darowizny przekazane od dnia 1 stycznia 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19, na przeciwdziałanie COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o COVID-19 podmiotom wykonującym działalność leczniczą, wpisanym do ogłoszonego w Biuletynie Informacji Publicznej Narodowego Funduszu Zdrowia wykazu podmiotów udzielających świadczeń opieki zdrowotnej, w tym transportu sanitarnego, wykonywanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19.

Powyższy przepis nie ogranicza rodzaju dopuszczalnej darowizny. Tym samym, prawo do odliczenia występuje zarówno wówczas gdy podatnik dokonał darowizny rzeczowej jak i darowizny pieniężnej.

Zgodnie z przepisem art. 38g ust. 1 pkt 3 updop, stosowanym do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2020 r.:

Od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ust. 1 w celu obliczenia podatku lub zaliczki podatnik może odliczyć nieodliczone na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 i 8 darowizny przekazane od dnia 1 stycznia 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19, na przeciwdziałanie COVID-19, o którym mowa w art. 2 ust. 2 ustawy o COVID-19, Centralnej Bazie Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych z przeznaczeniem na cele wykonywania działalności statutowej.

Odnosząc się więc do warunków dotyczących zastosowania odliczenia stwierdzić należy, że odliczenie darowizny, o której mowa w art. 38g ust. 1 pkt 1 updop dopuszczalne jest po łącznym spełnieniu następujących warunków:

-celem darowizny jest przeciwdziałanie COVID-19;

-darowizna dokonana jest na rzecz podmiotów wykonujących działalność leczniczą,

- wpisanego do wykazu o którym mowa w art. 7 ustawy o COVID-19 (w brzmieniu obowiązującym do 28 czerwca 2021 r.);

- wpisanym do ogłoszonego w Biuletynie Informacji Publicznej Narodowego Funduszu Zdrowia wykazu podmiotów udzielających świadczeń opieki zdrowotnej, w tym transportu sanitarnego, wykonywanych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 (w brzmieniu obowiązującym od 29 czerwca 2021 r.);

-w przypadku darowizny rzeczowej wartość darowizny udokumentowana jest dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu;

-podatnik wykaże w zeznaniu podatkowym kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na szczegółową identyfikację obdarowanego;

-podatnik nie zaliczy wartości przekazanej darowizny do kosztów podatkowych w oparciu o przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 updop.

Przechodząc do możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych we wniosku wydatków wskazać należy, że zgodnie z treścią regulacji zawartej w art. 38r ust. 1 updop:

Kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem darowizn, o których mowa w art. 38g i 38p, przekazanych w terminie od dnia 1 stycznia 2020 r. do końca miesiąca, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19 podmiotom i na cele, o których mowa w tych przepisach, o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne.

Zauważyć należy, że art. 38r updop stanowi niezależną i jednocześnie szczególną podstawę do uwzględnienia w kosztach podatkowych kosztów wytworzenia lub ceny nabycia przedmiotu darowizny, o którym mowa w art. 38g updop.

Jednak mając na względzie powołane przepisy, należy w tym miejscu wskazać na przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 updop, zgodnie z którym:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje.

Powyższy przepis należy interpretować w ten sposób, że nie są kosztami uzyskania przychodu m.in. darowizny wszelkiego rodzaju, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje. W niniejszej sprawie, wyżej omówiony przepis nie znajdzie zastosowania, ponieważ odnosi się on do kosztów wytworzenia lub ceny nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, a rzeczy wymienione we wniosku, będące przedmiotem darowizny, nimi nie są.

Jak wynika z opisu sprawy, Spółka dokonała darowizn rzeczowych na rzecz szpitali, zakładów opieki zdrowotnej oraz Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych, o których mowa w art. 38g updop. Darowizny zostały przekazane w 2020 r. Spółka nie zaliczyła w 2020 roku wartości przekazanych darowizn do kosztów podatkowych w oparciu o przepis art. 16 ust. 1 pkt 14 updop oraz nie zaliczyła wartości przekazanych darowizn do kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne. Spółka nie odliczyła również powyższych darowizn na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 i 8 updop. Biorąc pod uwagę powyższe, należy wskazać, że Wnioskodawca spełnia wszystkie warunki wynikające z art. 38r ust. 1 updop, zatem jest uprawniony do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków w cenie nabycia rzeczy będących przedmiotem Darowizny na rzecz szpitali, zakładów opieki zdrowotnej oraz Centralnej Bazy Rezerw Sanitarno-Przeciwepidemicznych na podstawie art. 38r ust. 1 updop.

Podsumowując, stosownie do wskazanych powyżej przepisów art. 38g i art. 38r updop, należy stwierdzić, że podatnicy mają możliwość dokonania stosownego odliczenia z tytułu przekazanej darowizny, a także zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów wytworzenia lub ceny nabycia rzeczy lub praw będących przedmiotem określonych darowizn (o ile koszty wytworzenia lub cena nabycia nie zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne).

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego którego Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).