Darowizna dokonana przez Spółkę na rzecz (…) (…) przeznaczona na pomoc dla uchodźców z Ukrainy, udokumentowana w sposób opisany w stanie faktycznym, p... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.213.2022.1.AND

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.213.2022.1.AND

Temat interpretacji

Darowizna dokonana przez Spółkę na rzecz (…) (…) przeznaczona na pomoc dla uchodźców z Ukrainy, udokumentowana w sposób opisany w stanie faktycznym, podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania Spółki podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 55 ust. 7 ustawy o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego w RP w całości, tj. bez zastosowania 10% limitu odliczenia, o którym mowa w art. 18 ust. 1a ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 kwietnia 2022 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy darowizna dokonana przez Spółkę na rzecz (…) (…) przeznaczona na pomoc dla uchodźców z Ukrainy, udokumentowana w sposób opisany w stanie faktycznym, podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania Spółki podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 55 ust. 7 ustawy o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego w RP w całości, tj. bez zastosowania 10% limitu odliczenia, o którym mowa w art. 18 ust. 1a ustawy o CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej także „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym z siedzibą w Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości osiąganych dochodów. Wnioskodawca jest zarejestrowaną instytucją pożyczkową.

W związku z agresją Rosji na Ukrainę, działaniami wojennymi w tym kraju i bombardowaniem miast, do Polski napłynęła fala uchodźców ukraińskich, przeważnie kobiet i dzieci. Spółka, mając na względzie odruch serca swoich pracowników, którzy od początku włączyli się w pomoc dla uchodźców z Ukrainy poprzez zbiórki finansowe, zbiórki rzeczowe, wolontariat, przewóz uchodźców z granicy, tymczasowe zakwaterowanie uchodźców we własnych domach, a także mając na względzie przekonanie o odpowiedzialności społecznej jaka ciąży na podmiotach gospodarczych, zwłaszcza takich, które - jak Spółka - zatrudniają wiele osób pochodzących z Ukrainy, zdecydowała się wesprzeć finansowo podmioty zajmujące się pomocą dla uchodźców ukraińskich. Wśród wspartych organizacji znajduje się m.in. (…), a konkretnie (kwoty w (…) złotych):

- (…)(…) (dalej: „CA1”) – (…) zł,

- (…) (…) (dalej: „CA2”) – (…) zł.

          - z przeznaczeniem na pomoc dla obywateli Ukrainy.

(…) od początku rosyjskiej inwazji zaangażowała się w pomoc doraźną dla uchodźców. Prawnie wsparcie przybrało formę umów darowizny. Z obiema archidiecezjalnymi organizacjami (…) Spółka zawarła umowy w formie pisemnej i przelała wskazane wyżej kwoty przelewami bankowymi. Od CA2 Spółka otrzymała po dwóch tygodniach podziękowanie za przekazaną darowiznę oraz dwustronicowe sprawozdanie (za okres od 25 lutego do 12 marca 2022 r.) wskazujące szereg działań podjętych przez CA2 na rzecz uchodźców z Ukrainy, tj. wydawanie uchodźcom ciepłych posiłków na dworcu w (…) oraz na przejściach granicznych (dla uchodźców i służb mundurowych), udostępnianie uchodźcom kocy, łóżek polowych, wody, słodyczy, jedzenia – z czego w okresie do 11 marca 2022 r. skorzystało ponad 400.000 uchodźców. CA2 uruchomił także punkt zabaw dla dzieci, przyjął część uchodźców do prowadzonych przez siebie ośrodków opieki, a także m.in. pomaga przy transporcie itp. Ponadto CA2 zorganizował transporty (kilkadziesiąt tirów i kilkadziesiąt busów) z pomocą humanitarną, żywnością, lekami, kocami, wózkami inwalidzkimi, agregatami prądotwórczymi itp., które zostały zawiezione bezpośrednio na teren Ukrainy.

Pytanie

Czy darowizna dokonana przez Spółkę na rzecz CA2 przeznaczona na pomoc dla uchodźców  z Ukrainy, udokumentowana w sposób opisany w stanie faktycznym, podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania Spółki podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 55 ust. 7 ustawy o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego w RP w całości, tj. bez zastosowania 10% limitu odliczenia, o którym mowa w art. 18 ust. 1a ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, darowizna dokonana przez Spółkę na rzecz CA2, przeznaczona na pomoc dla uchodźców z Ukrainy, udokumentowana w sposób opisany w stanie faktycznym, podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania Spółki podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 55 ust. 7 ustawy o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego w RP w całości, tj. bez zastosowania 10% limitu odliczenia, o którym mowa w art. 18 ust. 1a ustawy o CIT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje. Jednocześnie jednak, zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o CIT od podstawy opodatkowania CIT podatnik ma prawo odliczyć niektóre darowizny – w tym przeznaczone na działalność pożytku publicznego określonym organizacjom, na cele kultu religijnego czy na cele szkolenia zawodowego. Istotnym ograniczeniem tego odliczenia jest zawarte w art. 18 ust. 1a ustawy o CIT zastrzeżenie, iż łączna kwota odliczeń z wymienionych wyżej tytułów nie może przekroczyć 10% dochodu podatnika, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1. Jednakże istotny wyłom w powyższych zasadach przewidziany został w ustawie z 17 maja 1989 r. o stosunku państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2019 r. poz. 1347, dalej: „ustawa o KK”). Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o KK, kościelnymi osobami prawnymi są m.in. (…) oraz (…). Zgodnie z art. 38 ust. 1 ustawy o KK, „osoby prawne Kościoła mają prawo prowadzenia właściwej dla każdej z nich działalności charytatywno-opiekuńczej”. Zgodnie z ust. 2 tego samego artykułu, dla prowadzenia działalności charytatywno-opiekuńczej władze kościelne powołują Caritas Polski oraz Caritas diecezji – dla poszczególnych diecezji. Zgodnie z art. 55 ust. 7 ustawy o KK: „Darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania darczyńców podatkiem dochodowym i podatkiem wyrównawczym, jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz – w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny – sprawozdanie o przeznaczeniu jej na tę działalność. W odniesieniu do darowizn na inne cele mają zastosowanie ogólne przepisy podatkowe.” Powyższy art. 55 ust. 7 ustawy o KK stanowi lex specialis wobec przepisów ustawy o CIT, w szczególności wobec art. 18 ust. 1a tej ustawy. Wynika z tego, że przewidziany w ustawie o CIT limit maksymalnego odliczenia darowizn w wysokości 10% nie ma zastosowania w przypadku darowizny dokonanej na cele działalności charytatywno-opiekuńczej Kościoła Katolickiego, prowadzonej m.in. przez kościelne osoby prawne, jakimi są Caritas poszczególnych diecezji. Należy mieć na uwadze art. 18 ust. 1c ustawy o CIT, w którym w odniesieniu do darowizny pieniężnej mowa jest o obowiązku udokumentowania darowizny dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a który odnosi ten warunek zarówno do odliczenia darowizn, „o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8”, jak również do „odliczenia wynikającego z odrębnych ustaw” - a zatem także do odliczenia, o którym mowa w art. 55 ustawy o KK. Reasumując, darowizna dokonana przez Wnioskodawcę na CA2, na cele pomocy uchodźcom ukraińskim, udokumentowana umową darowizny oraz potwierdzeniem przelewu na rachunek bankowy CA2, objęta sprawozdaniem o przeznaczeniu darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą – podlega odliczeniu od dochodu Wnioskodawcy w całości, a 10% limit, o którym mowa w art. 18 ust. 1a ustawy o CIT, nie będzie mieć do niej zastosowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 i 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800, ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a, po odliczeniu:

    - darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o którym mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1;

   - darowizn na cele kultu religijnego - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1.

W myśl art. 18 ust. 1a ustawy o CIT:

Łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1, 7 i 8 nie może przekroczyć 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:

 1. osób fizycznych;

 2. osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Zgodnie z art. 18 ust. 1c ustawy o CIT:

Odliczenie darowizn, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, 7 i 8, oraz odliczenie wynikające z odrębnych ustaw stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek płatniczy obdarowanego lub jego rachunek w banku, inny niż rachunek płatniczy, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.

W świetle art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT:

Odliczenie od dochodu darowizn przekazanych na działalność charytatywno-opiekuńczą prowadzoną przez kościelne osoby prawne wynika z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, który odwołuje się do art. 4 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057 ze zm.).

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie: 

Zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy stanowi, że:

W świetle art. 55 ust. 7 ustawy z 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2019, poz. 1347 ze zm.):

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy:

Ponadto, stosownie do art. 38 ust. 1 i 2 powyższej ustawy:

W myśl art. 39 tejże ustawy:

Działalność charytatywno-opiekuńcza Kościoła obejmuje w szczególności:

 1) prowadzenie zakładów dla sierot, starców, osób upośledzonych fizycznie lub umysłowo oraz innych kategorii osób potrzebujących opieki;

 2) prowadzenie szpitali i innych zakładów leczniczych oraz aptek;

 3) organizowanie pomocy w zakresie ochrony macierzyństwa;

 4) organizowanie pomocy sierotom, osobom dotkniętym klęskami żywiołowymi i epidemiami, ofiarom wojennym, znajdującym się w trudnym położeniu materialnym lub zdrowotnym rodzinom i osobom, w tym pozbawionym wolności;

 5) prowadzenie żłobków, ochronek, burs i schronisk;

 6) udzielanie pomocy w zapewnianiu wypoczynku dzieciom i młodzieży znajdującym się w potrzebie;

 7) krzewienie idei pomocy bliźnim i postaw społecznych temu sprzyjających;

 8) przekazywanie za granicę pomocy ofiarom klęsk żywiołowych i osobom znajdującym się w szczególnej potrzebie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że na podstawie umowy darowizny przekazali Państwo na rzecz Caritas Archidiecezji (…) (dalej: „CA1”) i Caritas Archidiecezji (…) (dalej: „CA2”) wsparcie finansowe z przeznaczeniem na pomoc dla obywateli Ukrainy. Obie darowizny pieniężne zostały wpłacone na rachunki bankowe. CA2 w sprawozdaniu wskazało szereg działań podjętych na rzecz uchodźców.  

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia czy dokonana przez Spółkę darowizna na rzecz CA2 przeznaczona na pomoc dla uchodźców z Ukrainy, udokumentowana w opisanym przez Państwa stanie faktycznym, podlega odliczeniu od podstawy opodatkowania w całości, na podstawie art. 55 ust. 7 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej, bez limitu 10% przewidzianego w art. 18 ust. 1a ustawy o CIT. 

Odpowiadając na Państwa wątpliwości należy wskazać, że darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą prowadzoną przez kościelne osoby prawne są w całości wyłączone z podstawy opodatkowania podatkiem od osób prawnych, czyli podlegają odliczeniu w pełnej wysokości bez limitu przewidzianego w ustawie o CIT. Wynika to z faktu, że przepisy ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej, w części dotyczącej darowizn na działalność charytatywno-opiekuńczą prowadzoną przez kościelne osoby prawne – są przepisami szczególnymi w stosunku do art. 18 ust. 1 i art. 18 ust. 1a ustawy o CIT.

Należy mieć na uwadze, że warunkiem koniecznym do wyłączenia z podstawy opodatkowania darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą kościelnych osób prawnych jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek, tj. posiadanie:

1. pokwitowania odbioru darowizny i

2. sprawozdania dotyczącego jej przeznaczenia.

W chwili dokonywania odliczeń podatnik musi dysponować jedynie pokwitowaniem odbioru darowizny, natomiast sprawozdaniem dotyczącym jej przeznaczenia, które przedstawia kościelna osoba prawna – najpóźniej w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny. W przypadku braku sprawozdania o przeznaczeniu darowizny podatnik może odliczyć darowiznę od dochodu na zasadach określonych w art. 18 ust. 1 i art. 18 ust. 1a, czyli do limitu 10% dochodu.  

Caritas, jako kościelna osoba prawna ma prawo do otrzymywania darowizn w trybie art. 55 ust. 7 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej. Poza tym działalność charytatywno-opiekuńcza jest podstawową działalnością statutową Caritas. Zatem darowizna przekazana na rzecz CA2 w celu pomocy uchodźcom z Ukrainy może zostać odliczona w całości, na podstawie art. 55 ust. 7 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego, podanym przez Państwa w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).