w zakresie ustalenia: - Czy w związku z otrzymaniem bonusu (rabatu pośredniego) od Dostawców, Wnioskodawca będzie miał obowiązek zwiększyć wartość prz... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.627.2021.2.AT

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.627.2021.2.AT

Temat interpretacji

w zakresie ustalenia: - Czy w związku z otrzymaniem bonusu (rabatu pośredniego) od Dostawców, Wnioskodawca będzie miał obowiązek zwiększyć wartość przychodu na zasadzie kasowej, tj. w momencie otrzymania rabatu pośredniego przez Wnioskodawcę, - Czy w związku z otrzymaniem bonusu (rabatu pośredniego) od Dostawców, udokumentowanego Notą z VAT, Wnioskodawca będzie miał obowiązek zwiększyć wartość przychodu o wartość brutto, czy też jedynie o wartość netto wskazaną na Nocie z VAT.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- Czy w związku z otrzymaniem bonusu (rabatu pośredniego) od Dostawców, Wnioskodawca będzie miał obowiązek zwiększyć wartość przychodu na zasadzie kasowej,

  tj. w momencie otrzymania rabatu pośredniego przez Wnioskodawcę,

- Czy w związku z otrzymaniem bonusu (rabatu pośredniego) od Dostawców, udokumentowanego Notą z VAT, Wnioskodawca będzie miał obowiązek zwiększyć wartość

  przychodu o wartość brutto, czy też jedynie o wartość netto wskazaną na Nocie z VAT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca – Sp. z o.o. z siedzibą w Polsce (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest domem mediowym, świadczącym usługi polegające na planowaniu i prowadzeniu kampanii reklamowych oraz zakupie usług mediowych (takich jak czas reklamowy w telewizjach, miejsce na reklamę w prasie, ekspozycja w Internecie materiałów reklamowych, itp.). Wnioskodawca występuje także jako agencja reklamowa nabywająca m.in. powierzchnię reklamową od dostawcy.

W swojej działalności Wnioskodawca korzysta z różnych narzędzi oraz platform ad-serwerowych, aby zapewnić swoim kontrahentom usługi na najwyższym poziomie. Wnioskodawca jest związany z zagranicznymi podmiotami oferującymi kompleksowe platformy programmatic (dalej: „Platforma”) dla domów mediowych, reklamodawców i wydawców, dzięki której można organizować kampanie reklamowe dla klientów, a następnie je nadzorować i kontrolować poprzez np. pełen wgląd do statystyk i raportów, zmianę budżetu, obszaru, zasięgu danej kampanii prowadzonej automatycznie poprzez Platformę. Usługi świadczone są przez zagraniczne podmioty, które nie są polskimi rezydentami podatkowymi i nie podlegają polskiemu podatkowi od osób prawnych od całości dochodów uzyskanych na terytorium RP („Spółki zagraniczne”). Wnioskodawca, korzystając z Platformy, nabędzie zatem od Spółek zagranicznych różnego rodzaju usługi mediowe (dalej: „Świadczenia”), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 ze zm., dalej: „Ustawa o CIT”). Nabyte Świadczenia Wnioskodawca wykorzysta do realizowania usług mediowych na rzecz swoich klientów. Z tytułu nabycia Świadczeń od Spółek zagranicznych Wnioskodawca rozpozna import usług w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a w związku z nabyciem Świadczeń przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego. Import usług z tytułu nabycia Świadczeń od Spółek zagranicznych jest więc dla Wnioskodawcy neutralny z perspektywy VAT.

Wynagrodzenie płatne będzie na podstawie faktury , która jest wystawiana na rzecz podmiotu, który nabył Świadczenia; faktura w tym przypadku wystawiana jest na rzecz Wnioskodawcy.

Podmioty mające siedzibę w Polsce (dalej: „Dostawcy”) odpłatnie udostępniają miejsce na reklamy na swoich stronach i portalach internetowych poprzez „Platformy” prowadzone przez Spółki zagraniczne.

Zasadniczo Dostawcy bezpośrednio dokonywać będą sprzedaży powierzchni reklamowej na rzecz Spółek zagranicznych rozpoznając sprzedaż jako eksport usług (usługa opodatkowana w kraju siedziby usługobiorcy).

Natomiast część Dostawców dokonuje sprzedaży na rzecz pośredników krajowych (dalej: „Brokerzy”), tzn. polskich podatników VAT, którzy następnie dokonują odprzedaży usług na rzecz Spółek zagranicznych. W przypadku takiego modelu współpracy (łańcucha usług i rozliczeń), tzn. zaangażowania Brokera, Wnioskodawca również dokonuje nabycia Świadczeń od Spółek zagranicznych.

Wnioskodawca zawiera umowy (dalej: „Umowy”) z Dostawcami, której celem jest uregulowanie ustalonych wcześniej warunków i zasad przyznawania i wypłaty rabatu pośredniego od obrotu realizowanego pomiędzy właścicielem platformy ad-serwer (Spółkami zagranicznymi), a Wnioskodawcą działającym jako agencja reklamowa, w zakresie zakupu powierzchni reklamowej, do której tytuł prawny posiadał Dostawca.

Rabat pośredni wypłacany na rzecz Wnioskodawcy w związku z zakupem Świadczeń od Spółek zagranicznych będzie dokumentowany za pomocą not księgowych, tj. not uznaniowych wystawionych przez Dostawcę. Część Dostawców wykazuje na nocie księgowej wartość podatku VAT, dzieląc wartość rabatu na część netto i brutto (dalej: „Nota z VAT”). Wartość podatku VAT prezentowana jest jedynie informacyjnie, bowiem Nota z VAT nie stanowi faktury w rozumieniu przepisów o VAT, tj. nie zawiera wszystkich obligatoryjnych elementów zastrzeżonych przez art. 106e ust. 1 Ustawy o VAT, m.in. brak informacji o przedmiocie sprzedaży, dacie sprzedaży, ilości wykonanych usług etc. W przypadku płatności rabatów pośrednich na podstawie Noty z VAT Wnioskodawca otrzymuje całą kwotę brutto wskazaną na Nocie z VAT. Z kolei niektórzy z Dostawców nie wyodrębniają kwoty VAT na notach księgowych, wskazując jedynie wartość wypłaconego Wnioskodawcy rabatu pośredniego (dalej: „Nota bez VAT”).

Wnioskodawca rozważa również dokumentowanie otrzymywanych od Dostawców rabatów pośrednich w związku z nabyciem Świadczeń od Spółek zagranicznych na podstawie not obciążeniowych (dalej: „Nota Obciążeniowa”) wystawianych na Dostawców. W takiej sytuacji Wnioskodawca nie otrzyma ani Noty z VAT, ani Noty bez VAT. Nota Obciążeniowa również nie będzie fakturą w rozumieniu przepisów o VAT i nie będzie zawierała danych, o których mowa w art. 106e ust. 1 Ustawy o VAT.

Pytania

4. Czy w związku z otrzymaniem bonusu (rabatu pośredniego) od Dostawców, Wnioskodawca będzie miał obowiązek zwiększyć wartość przychodu na zasadzie kasowej, tj. w

    momencie otrzymania rabatu pośredniego przez Wnioskodawcę?

5. Czy w związku z otrzymaniem bonusu (rabatu pośredniego) od Dostawców, udokumentowanego Notą z VAT, Wnioskodawca będzie miał obowiązek zwiększyć wartość

    przychodu o wartość brutto, czy też jedynie o wartość netto wskazaną na Nocie z VAT?

(pytania oznaczone we wniosku Nr 4 i 5)

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 4.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z otrzymaniem bonusu (rabatu pośredniego) od Dostawców, Wnioskodawca będzie mieć obowiązek zwiększyć wartość przychodu na zasadzie kasowej, tj. w momencie otrzymania rabatu pośredniego przez Wnioskodawcę.

Uzasadnienie

Wypłacanie rabatów pośrednich traktowane jest przez organy interpretacyjne, jak koszt uzyskania przychodów (tzw. pośredni koszt uzyskania przychodów), potrącalny w dacie jego poniesienia, stosownie do art. 15 ust. 4d oraz 4e ustawy o CIT (por. interpretacja indywidualna DKIS z 5 marca 2020 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.509.2019.2.BS; interpretacja indywidualna DKIS z 2 marca 2020 r., Znak: 0111-KDIB2-1.4010.3.2020.1.AR).

Z perspektywy wypłacającego rabat pośredni powinien on być ujmowany jako koszt uzyskania przychodów, nie zaś jako zmniejszenie przychodów (jak ma to miejsce w przypadku rabatów bezpośrednich). Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 3 ustawy o CIT za przychody związane z działalnością gospodarczą, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z kolei podmiot otrzymujący rabat pośredni powinien rozpoznać przychód w rozumieniu podatków dochodowych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z otrzymaniem bonusu (rabatu pośredniego) od Dostawców, Wnioskodawca ma obowiązek zwiększyć wartość przychodu na zasadzie kasowej, tj. w momencie otrzymania rabatu pośredniego przez Wnioskodawcę.

Ad 5.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z otrzymaniem bonusu (rabatu pośredniego) od Dostawców, udokumentowanego Notą z VAT, Wnioskodawca ma obowiązek zwiększyć wartość przychodu o wartość brutto.

Uzasadnienie

Nota z VAT nie jest fakturą w rozumieniu art. 106e ust. 1 ustawy o VAT i nie zawiera wszystkich elementów w tym przepisie wymienionych. Informacja o kwocie VAT jest podawana jedynie informacyjnie, aby ujawnić Wnioskodawcy, że w związku z udzieleniem bonusu (rabatu pośredniego) Dostawca obniża swoją podstawę opodatkowania z tytułu sprzedaży na rzecz Spółek zagranicznych (eksport usług) lub Brokerów (sprzedaż krajowa). Kwota VAT wskazana na Nocie z VAT nie stanowi podatku od towarów i usług, który np. płaci Dostawca w związku z wykonaniem jakiejś usługi na rzecz Wnioskodawcy, ani nie stanowi takiego podatku w związku ze świadczeniem Wnioskodawcy na rzecz Dostawcy. Bonus (rabat pośredni) nie jest wynagrodzenie za żadną usługę i nie jest powiększany o należny podatek od towarów i usług.

Z jego wypłaceniem wiąże się natomiast ewentualnie obowiązek korekty podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Mając na uwadze powyższe okoliczności, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z otrzymaniem bonusu (rabatu pośredniego) od Dostawców, udokumentowanego Notą z VAT, Wnioskodawca ma obowiązek zwiększyć wartość przychodu o wartość brutto.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm.),

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W myśl art. 12 ust. 3 ww. ustawy,

za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych pojęcia „bonifikata” i „skonto” nie są zdefiniowane. W odczytaniu znaczenia przepisu art. 12 ust. 3 ww. ustawy należy kierować się więc ich powszechnym znaczeniem. Zgodnie z „Uniwersalnym słownikiem języka polskiego” pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003, tom 1, str. 303) „bonifikata” – to „zniżka, odstępstwo od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę albo w celach reklamowych: opust, rabat”. Przez bonifikatę należy więc rozumieć pomniejszenie ustalonej uprzednio ceny towaru lub usługi. Bonifikata jest udzielana wówczas, gdy wystąpią okoliczności uzasadniające obniżenie ustalonej wcześniej ceny, których nie można było przewidzieć w momencie zawierania umowy sprzedaży (np. udzielenie długoletnim kontrahentom bonifikaty wyrażonej procentowo lub kwotowo w stosunku do określonej wartości zakupów w przeciągu jakiegoś ustalonego okresu czasu). Natomiast w przypadku, jeżeli okoliczności wpływające na zmniejszenie ceny są znane stronom przed zawarciem umowy sprzedaży, to powinny znaleźć odzwierciedlenie w cenie określonej w tej umowie.

Zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 825), „rabat” to „zniżka, opust od sumy należnej za towar przyznawany, np. przy kupnie dużej ilości towarów”. Zatem rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru. Natomiast „bonus” to „dodatkowe wynagrodzenie; nagroda; premia”.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca – Sp. z o.o. z siedzibą w Polsce jest domem mediowym, świadczącym usługi polegające na planowaniu i prowadzeniu kampanii reklamowych oraz zakupie usług mediowych (takich jak czas reklamowy w telewizjach, miejsce na reklamę w prasie, ekspozycja w Internecie materiałów reklamowych, itp.). Wnioskodawca występuje także jako agencja reklamowa nabywająca m.in. powierzchnię reklamową od dostawcy. W swojej działalności Wnioskodawca korzysta z różnych narzędzi oraz platform ad-serwerowych, aby zapewnić swoim kontrahentom usługi na najwyższym poziomie. Wnioskodawca jest związany z zagranicznymi podmiotami oferującymi kompleksowe platformy programmatic dla domów mediowych, reklamodawców i wydawców, dzięki której można organizować kampanie reklamowe dla klientów, a następnie je nadzorować i kontrolować poprzez np. pełen wgląd do statystyk i raportów, zmianę budżetu, obszaru, zasięgu danej kampanii prowadzonej automatycznie poprzez Platformę. Usługi świadczone są przez zagraniczne podmioty, które nie są polskimi rezydentami podatkowymi i nie podlegają polskiemu podatkowi od osób prawnych od całości dochodów uzyskanych na terytorium RP („Spółki zagraniczne”). Wnioskodawca, korzystając z Platformy, nabędzie zatem od Spółek zagranicznych różnego rodzaju usługi mediowe (dalej: „Świadczenia”), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Nabyte Świadczenia Wnioskodawca wykorzysta do realizowania usług mediowych na rzecz swoich klientów.

Wynagrodzenie płatne będzie na podstawie faktury, która jest wystawiana na rzecz podmiotu, który nabył Świadczenia; faktura w tym przypadku wystawiana jest na rzecz Wnioskodawcy.

Dostawcy odpłatnie udostępniają miejsce na reklamy na swoich stronach i portalach internetowych poprzez „Platformy” prowadzone przez Spółki zagraniczne.

Zasadniczo Dostawcy bezpośrednio dokonywać będą sprzedaży powierzchni reklamowej na rzecz Spółek zagranicznych rozpoznając sprzedaż jako eksport usług (usługa opodatkowana w kraju siedziby usługobiorcy).

Natomiast część Dostawców dokonuje sprzedaży na rzecz pośredników krajowych (dalej: „Brokerzy”), tzn. polskich podatników VAT, którzy następnie dokonują odprzedaży usług na rzecz Spółek zagranicznych. W przypadku takiego modelu współpracy (łańcucha usług i rozliczeń), tzn. zaangażowania Brokera, Wnioskodawca również dokonuje nabycia Świadczeń od Spółek zagranicznych.

Wnioskodawca zawiera umowy z Dostawcami, której celem jest uregulowanie ustalonych wcześniej warunków i zasad przyznawania i wypłaty rabatu pośredniego od obrotu realizowanego pomiędzy właścicielem platformy ad-serwer (Spółkami zagranicznymi), a Wnioskodawcą działającym jako agencja reklamowa, w zakresie zakupu powierzchni reklamowej, do której tytuł prawny posiadał Dostawca.

Rabat pośredni wypłacany na rzecz Wnioskodawcy w związku z zakupem Świadczeń od Spółek zagranicznych będzie dokumentowany za pomocą not księgowych, tj. not uznaniowych wystawionych przez Dostawcę. Część Dostawców wykazuje na nocie księgowej wartość podatku VAT, dzieląc wartość rabatu na część netto i brutto („Nota z VAT”).

Wartość podatku VAT prezentowana jest jedynie informacyjnie, bowiem Nota z VAT nie stanowi faktury w rozumieniu przepisów o VAT, tj. nie zawiera wszystkich obligatoryjnych elementów zastrzeżonych przez art. 106e ust. 1 Ustawy o VAT, m.in. brak informacji o przedmiocie sprzedaży, dacie sprzedaży, ilości wykonanych usług etc. W przypadku płatności rabatów pośrednich na podstawie Noty z VAT Wnioskodawca otrzymuje całą kwotę brutto wskazaną na Nocie z VAT. Niektórzy z Dostawców nie wyodrębniają kwoty VAT na notach księgowych, wskazując jedynie wartość wypłaconego Wnioskodawcy rabatu pośredniego (Nota bez VAT).

Wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wiążą się z ustaleniem czy w związku z otrzymaniem bonusu (rabatu pośredniego) od Dostawców, Wnioskodawca będzie miał obowiązek zwiększyć wartość przychodu na zasadzie kasowej, tj. w momencie otrzymania rabatu pośredniego przez Wnioskodawcę oraz z ustaleniem czy w związku z otrzymaniem bonusu (rabatu pośredniego) od Dostawców, udokumentowanego Notą z VAT, Wnioskodawca będzie miał obowiązek zwiększyć wartość przychodu o wartość brutto, czy też jedynie o wartość netto wskazaną na Nocie z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy w sytuacji otrzymania bonusu (rabatu pośredniego) powinien on zwiększyć wartość przychodu na zasadzie kasowej czyli w momencie otrzymania rabatu pośredniego. Jednocześnie w związku z otrzymaniem bonusu od dostawców udokumentowanego Notą z VAT powinno nastąpić zwiększenie wartości przychodu o wartość brutto.

W świetle powołanej wyżej definicji „rabatu” należy uznać, że w opisanym przypadku będziemy mieć do czynienia z pomniejszeniem, czyli odstępstwem od ustalonej ceny usług przez Dostawcę, który co prawda nie będzie świadczył usług bezpośrednio na rzecz Wnioskodawcy, ale na podstawie odpowiednich indywidualnych ustaleń będzie przyznawał mu rabaty. Spowoduje to w istocie zwrot części ceny usług.

W przypadku kiedy Wnioskodawca, któremu Dostawca przyznał rabat, otrzyma zwrot części ceny nabywanych usług, wówczas dla Dostawcy i dla Wnioskodawcy nastąpi rzeczywiste obniżenie ceny świadczonych usług. Takie obniżenie ceny nie będzie dotyczyło bezpośredniego kontrahenta Dostawcy – Spółek zagranicznych (ewentualnie brokerów którzy dokonują odsprzedaży usług na rzecz Spółek zagranicznych) od których Wnioskodawca nabywa usługi. W takiej sytuacji otrzymywany przez Wnioskodawcę bonus stanie się opustem, obniżką ceny po jakiej Wnioskodawca nabywa usługi.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać, że Wnioskodawca nabywając usługi mediowe i otrzymując bonus (rabat pośredni), powinien tym samym obniżyć koszty uzyskania przychodu, ponieważ przyznany rabat obniża faktycznie koszty zakupu towaru/usługi. Tym samym w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania przepis art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Wnioskodawca powinien przedmiotowy bonus (rabat pośredni) rozpoznać w oparciu o art. 15 ust. 1 i ust. 4i-4l.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W art. 15 ust. 4i  ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyjaśniono, że

jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Wskazać należy, że zgodnie a art. 15 ust. 4j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

jeżeli w okresie rozliczeniowym, o którym mowa w ust. 4i, podatnik nie poniósł kosztów uzyskania przychodów lub kwota poniesionych kosztów uzyskania przychodów jest niższa niż kwota zmniejszenia, podatnik jest obowiązany zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty uzyskania przychodów.

Oznacza to, że w sytuacji otrzymania rabatu pośredniego należy skorygować koszty uzyskania przychodów poprzez zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca, lub w przypadku braku faktury inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 4k-l ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

przepisów ust. 4i i 4j nie stosuje się do:

1) korekty dotyczącej kosztu uzyskania przychodów związanego ze zobowiązaniem podatkowym, które uległo przedawnieniu;

2) korekty cen transferowych, o której mowa w art. 11e.

Stosownie do art. 15 ust. 4l ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

jeżeli korekta, o której mowa w ust. 4i, następuje po zmianie formy opodatkowania na zryczałtowaną formę opodatkowania określoną w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym albo w ustawie z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych, zmniejszenia lub zwiększenia kosztów uzyskania przychodów dokonuje się w ostatnim okresie rozliczeniowym przed zmianą formy opodatkowania.

W konsekwencji, brak jest podstaw do zwiększenia wartości przychodu na zasadzie kasowej, tj. w momencie otrzymania rabatu pośredniego przez Wnioskodawcę, ponieważ przyznany rabat faktycznie obniża koszty zakupu towaru/usługi.

Ponadto mając na uwadze, że Wnioskodawca otrzymuje całą kwotę brutto wskazaną w nocie i wartość ta obniża podstawę opodatkowania VAT, należy stwierdzić, że będzie on uprawniony do obniżenia kosztów uzyskania przychodów o wartość, na jaką została wystawiona nota (kwotę brutto).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytań Nr 4 i Nr 5 przyjmujące że w związku z otrzymaniem bonusu (rabatu pośredniego) od Dostawców, Wnioskodawca będzie mieć obowiązek zwiększyć wartość przychodu o wartość brutto na zasadzie kasowej, tj. w momencie otrzymania rabatu pośredniego przez Wnioskodawcę jest nieprawidłowe.

Końcowo, odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały wydane w indywidualnych sprawach w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się odnoszą. Każdą sprawę Organ zobowiązany jest rozpatrywać indywidualnie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    W pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).