- Czy możliwe jest skorzystanie przez spółkę holdingową ze zwolnienia od podatku dochodowego od dochodów osiągniętych przez spółkę holdingową z tytułu... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.164.2022.3.AR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.164.2022.3.AR

Temat interpretacji

- Czy możliwe jest skorzystanie przez spółkę holdingową ze zwolnienia od podatku dochodowego od dochodów osiągniętych przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia? - Czy spółka holdingowa, która wypłaca dywidendę spółce korzystającej ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów pobiera i przekazuje organowi podatkowemu podatek CIT od dochodów tej spółki z tytułu dywidendy, może zostać uznana za spółkę „korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów”, o której mówi art. 22 ust. 4 pkt. 1-4 ustawy o CIT?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania przez Państwa ze zwolnienia z art. 24o ust. 1 ustawy CIT dotyczącego spółek holdingowych.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwania Organu – w dniu 17 czerwca 2022 r. oraz 1 lipca 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka działająca pod firmą X spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Wnioskodawca" lub „spółka holdingowa"), będąca zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 5  lutego 1992 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm.) dalej „CIT”, polskim rezydentem podatkowym podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki działającej pod firmą Y Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającym ok. 78% udziałów spółki zależnej.

W uzupełnieniu wniosku z 14 czerwca 2022 r. (data wpływu 17 czerwca 2022 r.)

wskazaliście Państwo, że

1) Wnioskodawca w dniu uzyskania dochodu, który ewentualnie będzie korzystał ze zwolnienia, o  którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy CIT, będzie spełniał definicję spółki holdingowej, tj.:

   - będzie posiadał nieprzerwanie przez okres co najmniej roku bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów w kapitale spółki zależnej - Wnioskodawca do 1 stycznia 2022 r. posiadał już udziały spółki zależnej przez okres jednego roku (nieprzerwanie, bezpośrednio) i będzie posiadał je nieprzerwanie i bezpośrednio do dnia sprzedaży, która nastąpi w trzecim albo czwartym kwartale tego roku,

   - Wnioskodawca nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

   - Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 24m pkt.  2 lit. c ustawy CIT,

   - Wnioskodawca prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą,

   - udziałów Wnioskodawcy nie posiada podmiot wskazany w lit. e pkt 2 art. 24m ustawy CIT,

2) udziały które będą podlegały zbyciu stanowią udziały w spółce zależnej, która:

 a) nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

 b) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

 c) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

 d) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a:

3)Wnioskodawca w stosunku do dochodów ze spółki zależnej, której udziały będą przedmiotem zbycia nie stosuje po pierwszym stycznia 2022 r. zwolnienia z art. 20 ust 3 lub 22 ust 4 ustawy CIT.

Z kolei w uzupełnieniu z 29 czerwca 2022 r. (data wpływu 1 lipca 2022 r.) wskazaliście Państwo dodatkowo, że spółka zależna (spółka córka) co do, której Wnioskodawca złoży oświadczenie o  zamiarze skorzystania ze zwolnienia w rozumieniu art. 24o ust. 2 ustawy o CIT, nie będzie spółką wskazaną w art. 24o ust.3, tj. nie będzie spółką, której co najmniej 50% wartości aktywów bezpośrednio lub pośrednio stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

Pytania

1)Czy możliwe jest skorzystanie przez spółkę holdingową ze zwolnienia od podatku dochodowego od dochodów osiągniętych przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia?

2)Czy spółka holdingowa, która wypłaca dywidendę spółce korzystającej ze zwolnienia z  opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów pobiera i  przekazuje organowi podatkowemu podatek CIT od dochodów tej spółki z tytułu dywidendy, może zostać uznana za spółkę „korzystającą ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów”, o której mówi art. 22 ust. 4 pkt. 1-4 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka holdingowa spełnia warunki wskazane art. 24m ustawy CIT i  kolejnych dotyczących opodatkowania spółek holdingowych i będzie mogła skorzystać ze zwolnienia wskazanego w art. 24o ustawy CIT pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

W dniu 23 listopada 2021 r. ogłoszona została ustawa z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie w dniu 1 stycznia 2022 r. („ustawa zmieniająca").

Zgodnie z uzasadnieniem do ustawa zmieniającej, międzynarodowe holdingi odgrywają w  realiach gospodarczych strategiczną rolę, a gospodarka światowa w znacznym stopniu opiera się na działalności transgranicznej takich grup (...). Nowy reżim podatkowy dostępny będzie dla polskich spółek holdingowych posiadających krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Będzie on stanowił alternatywę względem obecnie funkcjonującej instytucji podatkowej grupy kapitałowej. Podstawowym celem projektu jest zapewnienie polskim przedsiębiorcom korzystnych warunków zakładania i kontroli grup holdingowych (akumulacja rodzimego kapitału) oraz stworzenie konkurencyjnego otoczenia podatkowego, które będzie sprzyjać powrotowi polskich przedsiębiorców (...) („uzasadnienie”).

Zgodnie z art. 24o ustawy CIT, zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust  1 pkt 3 ustawy CIT pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o  zamiarze skorzystania ze zwolnienia, przy czym zwolnienie to nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości. Przy czym przepis art. 3 ust. 4 ustawy CIT stosuje się odpowiednio.

Powyższe oznacza, że podstawowym warunkiem umożliwiającym skorzystanie ze wskazanych przepisów jest spełnienie warunków podmiotowych dotyczących

1) spółki holdingowej,

2) spółki zależnej oraz przedmiotowych w zakresie zbywanych udziałów.

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka holdingowa wypełnia wszystkie przesłanki definicji dotyczące spółki holdingowej wskazane art. 24m ustawy CIT. Wnioskodawca działa w formie spółki z  ograniczoną odpowiedzialnością będąc jednocześnie polskim rezydentem podatkowym podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce bez względu na miejsce ich osiągania. Przepisy dotyczące opodatkowania spółek holdingowych nie regulują wytycznych w zakresie podmiotowym wspólników spółki holdingowej.

Podstawowym warunkiem skorzystania z powyższych preferencji jest posiadanie przez spółkę holdingową co najmniej 10% udziałów lub akcji w spółce zależnej przez minimum 1 rok. Spółka holdingową posiada ok. 78% udziałów w spółce zależnej przez okres przekraczający 1 rok. Spółka holdingową nie jest spółką tworzącą grupę kapitałową.

Spółka holdingowa nie korzysta ze zwolnień podatkowych ani nie osiąga dochodów w zakresie dochodów z działalności gospodarcze prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1670), ani dochodów z działalności gospodarczej osiąganych z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy CIT, art. 20 ust. 3 ustawy CIT oraz art. 22 ust. 4 ustawy CIT.

Spółka holdingowa prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w zakresie działalności holdingowej, tj. Wnioskodawca w ramach finansowania zewnętrznego zakupił udziały spółki zależnej celem podejmowania działań dążących do zwiększenia ich wartości i przewiduje, że w  przyszłości dokona ich sprzedaży. Wspólnicy spółki holdingowej posiadają doświadczenie oraz kompetencje w zakresie prowadzenia oraz restrukturyzacji przedsiębiorstw. Spółka holdingowa korzysta z zewnętrznej/posiada również wykwalifikowaną kadrę pracowników, podejmujących czynności polegające na prowadzeniu przedsiębiorstw celem zwiększenia wartości ich udziałów: struktura spółki holdingowej powstała celem zakupu, restrukturyzacji oraz zwiększenia efektywności przedsięwzięć gospodarczych działających na rynku polskim. Spółka holdingowa samodzielnie wykonuje swoje podstawowe funkcje gospodarcze przy wykorzystaniu zasobów własnych, w tym obecnych na miejscu osób zarządzających. Powyższe, zgodne jest z PKD spółki holdingowe 70.10.Z. Działalność firm centralnych (head offices) i  holdingów z wyłączeniem holdingów finansowych.

Udziałowcami spółki holdingowej są jedna osoba fizyczna będąca polskim rezydentem podatkowym, podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce bez względu na miejsce ich osiągania oraz spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będąca polskim rezydentem podatkowym podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce bez względu na miejsce ich osiągania, a więc udziałów spółki holdingowej nie posiadają, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowcy mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

   - wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy CIT,

   - wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez radę unii europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt i ordynacji podatkowej,

    - z którym Rzeczpospolita polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo unia europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej. Stanowiącej podstaw ę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Spółka zależna nie posiada więcej niż 5% udziałów lub akcji w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i  obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) łub beneficjent fundację trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym łub praw o  podobnym charakterze. Spółka zależna nie jest spółką tworząca podatkową grupę kapitałową ani nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, dla możliwości skorzystania ze zwolnienia nie ma znaczenia, że rozdział 5b, dotyczący opodatkowania spółek holdingowych został wprowadzony ustawą zmieniającą i obowiązuje dopiero od 1 stycznia 2022 roku. Przy czym sprzedaż udziałów spółki zależnej przed spółkę holdingową jest planowane na III-IV kwartał roku 2022.

Zdaniem Wnioskodawcy, do minimalnego rocznego okresu, o którym mowa w art. 24m pkt. 3 lit.  a ustawy o CIT należy wliczyć okres przez jaki spółka holdingowa posiadała udziały w  kapitale spółki przez dniem 1 stycznia 2021 r.

Przepisy intertemporalne zawarte w ustawie zmieniającej nie zawierają wyrażonych wprost wskazówek odnośnie do tego czy znowelizowane przepisy dotyczące skutków podatkowych określonych stanów faktycznych mogą znaleźć zastosowanie. Jeśli pewne elementy owych stanów faktycznych wystąpiły przed wejściem w życie ustawy, w związku z tym należy zasadniczo wykluczyć, jakoby intencją ustawodawcy było wyeliminowanie możliwości interpretacji art. 24m pkt. 3 lit. a w sposób, który pozwala wliczyć okres przez jaki spółka holdingowa posiadała udziały w kapitale spółki przed wejściem w życie nowelizacji ustawy o  CIT. Gdyby tak było, w nowelizacji ustawy o CIT znalazłby się przepis, który w sposób bezpośredni statuowałby zakaz dokonywania wykładni powołanego przepisu w sposób pozwalający uwzględnić czas posiadania przez spółkę holdingową udziałów w kapitale spółki, przed dniem 1 stycznia 2022 r.

Co więcej, również treść uzasadnienia nie zawiera jednoznacznych wytycznych interpretacyjnych, które wykluczałyby możliwość zinterpretowania formuły „nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku” w sposób, który Wnioskodawca uważa za prawidłowy. W części poświęconej wprowadzeniu reżimu holdingowego wskazano natomiast, że ograniczenie zakresu definicji spółek zależnych, a tym samym możliwości skorzystania przez spółki holdingowe ze zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 24o ustawy o CIT do spółek:

   - w kapitale których spółka holdingowa posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów łub akcji nieprzerwanie przez minimum i rok; oraz

   - które nie posiadają więcej niż 5% udziałów lub akcji w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze.

ma na celu objęcie reżimem tzw. struktur jednopoziomowych (o stosunkowo prostej strukturze powiązań właścicielskich). A contrario, należy zatem uznać, że zamiarem projektodawcy nie jest uniemożliwienie spółce holdingowej skorzystania ze zwolnienia z uwagi na tę okoliczność, iż część okresu w jakim posiadała ona udziały w kapitale zakładowym spółki przypada na okres sprzed wejścia w życie nowelizacji ustawy o CIT.

Należy również zauważyć, że na możliwość wliczenia do minimalnego rocznego okresu, o  którym mowa w art. 24m pkt 3 lit. a ustawy o CIT czasu, przez jaki spółka holdingowa posiadała udziały w kapitale spółki przed dniem 1 stycznia 2021 r. wskazuje analiza językowa poszczególnych członów sformułowania „nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku”. Przyimek „przez”, wraz z przyłączonym rzeczownikiem „okres” komunikuje czas trwania jakiegoś zdarzenia lub utrzymującego się stanu rzeczy niedookreślone, mało precyzyjnie pojęcie „okresu” ustawodawca konkretyzuje zaś uściślając, iż chodzi o okres obejmujący „co najmniej jeden rok ". Oznacza to, że czas, przez jaki spółka holdingowa ma posiadać udziały w kapitale spółki ma obejmować okres nie krótszy niż rok. Roczny termin należy zaś interpretować w  świetle art. 12 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997  r.nr  137 poz. 926). Zgodnie z nim, terminy określone w latach kończą się z upływem tego dnia w  ostatnim roku, który odpowiada początkowemu dniowi terminu a  gdyby takiego dnia w  ostatnim roku nie było w dniu, który poprzedzałby bezpośrednio ten dzień, sformułowanie „nieprzerwanie” należy natomiast rozumieć jako „trwający stale” lub „trwający bez przerwy”. Jego użycie przez ustawodawcę sugeruje, że niedopuszczalne jest, aby w tym okresie, przez pewien jego wycinek, chociażby minimalny, spółka nie spieniała przesłanki o których mowa w  art. 24m pkt 3 lit. a ustawy o CIT. Żaden element przywołanej formuły nie wskazuje natomiast, że minimalny roczny okres posiadania przez spółkę holdingową udziałów w  kapitale spółki powinien być liczony od innej daty, niż - co wynika z istoty stosunku prawnego – data nabycia przez spółkę holdingową powołanych udziałów.

Wreszcie, rozstrzygając problem prawny podniesiony w pytaniu zadanym przez Wnioskodawcę należy wziąć pod uwagę niedopuszczalność stosowania wykładni rozszerzającej przez organy podatkowe na niekorzyść podatnika, zwłaszcza przedsiębiorcy. Zakaz ten potwierdził wojewódzki sąd administracyjny w Bydgoszczy wyrokiem z 16 września 2020 r (sygn. akt I SA/Bd 383/20), w którym stwierdził, że „sądowi bliżej jest (...) takie rozumienie, które idzie w parze z  zasadą ścisłej, a nie rozszerzającej wykładni zwłaszcza takich wyjątków, które działają na niekorzyść podatnika". Za przykład wykładni rozszerzającej na niekorzyść podatnika należałoby zaś uznać taką interpretację art. 24m pkt. 3 lit. a ustawy o CIT, która sprzeciwiałaby się możliwości wliczenia do minimalnego, rocznego okresu, o którymi mówi ustawa również czasu przez jaki spółka holdingowa posiadała udziały w kapitale spółki przed dniem 1 stycznia 2021 r.

Ad. 2

W zakresie drugiego pytania, Wnioskodawca, na podstawie przepisów prawa podatkowego, jest obowiązany do obliczenia i pobrania od podatnika - spółki, której wypłaca dywidendę - podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Jest zatem płatnikiem podatku CIT w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Wnioskodawca nie może być jednak w tej konfiguracji uznany za podatnika w  rozumieniu powołanej ustawy. Nie podlega ona bowiem obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów: obowiązek podatkowy, rozumiany jako nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w ustawach podatkowych dotyczy bowiem dochodów spółki, której opłacana jest dywidenda. W związku z tym, że spółka holdingowa nie jest w powołanym układzie uznawana za podatnika CIT, nie można wysunąć tezy, iż „korzysta" ona ze zwolnienia z opodatkowania. Termin „korzystać", którym posłuży się ustawodawca w art. 22 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o CIT należy bowiem uznać za synonimiczny wobec sformułowania „uzyskiwać z czegoś korzyści”. Nie sposób zaś stwierdzić, iż spółka holdingowa uzyskuje wymierne korzyści ekonomiczne z faktu, że jako płatnik podatku CIT jest zobowiązana do pobrania od podatnika - spółki korzystającej ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, której wypłaca dywidendę - podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Nie mamy bowiem do czynienia z jakimkolwiek zwiększeniem aktywów lub ograniczeniem pasywów po stronie spółki holdingowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105), do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dodany został rozdział 5b – Opodatkowanie spółek holdingowych.

W rozdziale tym, w art. 24o, zawarto nowe zwolnienie z opodatkowania dotyczące dochodu osiągniętego przez spółki holdingowe z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej.

Zgodnie z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT,

Stosownie do art. 24o ust. 2 ww. ustawy:

Warunek, co do możliwości skorzystania z ww. zwolnienia, został zawarty także w art. 24o ust.  3 ustawy o CIT, który stanowi, że:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Adresatem powołanej normy prawnej jest spółka holdingowa, która zbywa udziały (akcje) spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego pod warunkiem złożenia stosowanego oświadczenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

W tym miejscu powołać należy definicję legalną spółki holdingowej, spółki zależnej oraz krajowej spółki zależnej zawartych w art. 24m pkt 1-3 ustawy o CIT.

I tak, stosownie do art. 24m pkt 2 ww. ustawy,

ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o spółce holdingowej - oznacza to spółkę z  ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:

a)posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art.  20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

     -  wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

     -  wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10  pkt  1 Ordynacji i podatkowej,      -  z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w  szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

W myśl natomiast art. 24m pkt 1 ustawy o CIT,

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 24m pkt 3 ustawy CIT,

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o spółce zależnej - oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a) co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

b) nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

c) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a;

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką z  ograniczoną odpowiedzialnością, polskim rezydentem podatkowym podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca jest spółką holdingową, posiadającą ok. 78% udziałów spółki zależnej.

Ww. spółka zależna jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością posiadającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.  

Wnioskodawca zamierza zbyć udziały spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o  którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT i skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w  art. 24o ust. 1 ustawy o CIT składając w ustawowym terminie właściwemu urzędowi skarbowemu oświadczenie o zamiarze skorzystania z ww. zwolnienia.

Wnioskodawca w dniu uzyskania dochodu, który ewentualnie będzie korzystał ze zwolnienia, o  którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy CIT, będzie spełniał definicję spółki holdingowej, tj.:

   - będzie posiadał nieprzerwanie przez okres co najmniej roku bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów w kapitale spółki zależnej

   - Wnioskodawca do 1 stycznia 2022 r. posiadał już udziały spółki zależnej przez okres jednego roku (nieprzerwanie, bezpośrednio) i będzie posiadał je nieprzerwanie i bezpośrednio do dnia sprzedaży, która nastąpi w trzecim albo czwartym kwartale tego roku,

   - Wnioskodawca nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową

   - Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 24m pkt.  2 lit. c ustawy CIT,

   - wnioskodawca prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą.

   - udziałów Wnioskodawcy nie posiada podmiot wskazany w lit. e pkt. 2 art. 24m ustawy CIT,

Udziały które będą podlegały zbyciu stanowią udziały w spółce zależnej, która:

  e) nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

  f) nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

 g) nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

 h) nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a:

Wnioskodawca w stosunku do dochodów ze spółki zależnej, której udziały będą przedmiotem zbycia nie stosuje po pierwszym stycznia 2022 r. zwolnienia z art. 20 ust 3 lub 22 ust 4 ustawy CIT. Ponadto spółka zależna co do, której Wnioskodawca złoży oświadczenie o  zamiarze skorzystania ze zwolnienia w rozumieniu art. 240 ust. 2 ustawy o CIT, nie będzie spółką wskazaną w art. 24o ust.3, tj. nie będzie spółką, której co najmniej 50% wartości aktywów bezpośrednio lub pośrednio stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

Ponadto spółka zależna, o której mowa we wniosku nie będzie spółką wskazaną w art. 24o ust.3 ustawy CIT, tj. nie będzie spółką, której co najmniej 50% wartości aktywów bezpośrednio lub pośrednio stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia czy w tak opisanym zdarzeniu przyszłym możliwe jest skorzystanie przez Spółkę ze zwolnienia od podatku dochodowego dochodu osiągniętego z tytułu odpłatnego zbycia udziałów spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego a w szczególności czy Wnioskodawca spełnia jeden z warunków spółki holdingowej tj. nie jest Spółką korzystającą ze zwolnienia z  art. 22 ust. 4 pkt 1-4  ustawy o CIT.

Należy zauważyć, że wskazane w art. 24o ust. 1 ustawy CIT zwolnienie z opodatkowania dochodu osiągniętego  przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego jest alternatywą wobec funkcjonujących zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT.

Podatnik będący spółką holdingową ma bowiem możliwość:

i. skorzystania ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT; albo

ii. skorzystania ze zwolnień w ramach reżimu holdingowego, tj. w odniesieniu do danej spółki zależnej, do skorzystania ze zwolnienia dla dywidend (art. 24n ustawy CIT) oraz zwolnienia dochodów ze zbycia udziałów lub akcji tej spółki zależnej (24o ustawy CIT).

Oznacza to, że nie przewiduje się, w odniesieniu do danej spółki zależnej, możliwości łączenia zwolnień z wymienionych powyżej w pkt (i) ze zwolnieniami wskazanymi w pkt (ii) - tj. jeśli spółka holdingowa w odniesieniu do dochodów z danej spółki zależnej stosuje zwolnienie z  art.  20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT, to wówczas nie może przy zbyciu udziałów lub akcji tej spółki zależnej zastosować zwolnienia z art. 24o.

Przy czym korzystanie ze zwolnień z art. 20 ust. 3 lub 22 ust. 4 ustawy CIT przed datą wejścia w życie ustawy wprowadzającej nowy reżim (tj. przed 1 stycznia 2022 r.) nie wpływa na możliwość stosowania zwolnień z nowego reżimu opodatkowania, przewidzianego w  Rozdziale 5b.

Należy jednak zauważyć, że wskazane wyżej ograniczenie w łączeniu zwolnienia z art. 24o ze zwolnieniami m.in. z art. 22 ust. 4 pkt  1-4 ustawy CIT dotyczy zwolnienia dochodów uzyskiwanych przez spółkę holdingową z danej spółki zależnej. Zatem w sytuacji gdy spółka holdingowa sama wypłacając dywidendę innej spółce, jako płatnik zobowiązany do poboru zryczałtowanego podatku od ww. płatności uwzględnia zwolnienie wynikające z art. 22 ust. 4 pkt 1-4 ustawy CIT przysługujące odbiorcy tej dywidendy – nie może zostać uznana za spółkę korzystającą z ww. zwolnienia. Wypłacana dywidenda nie jest bowiem dochodem spółki holdingowej. Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 należało zatem uznać za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z art. 24o ust. 1 ustawy CIT wskazać w pierwszej kolejności należy, że jak słusznie zauważył Wnioskodawca we własnym stanowisku w sprawie, okres co najmniej 1 roku posiadania udziałów (akcji) w spółce zależnej należy liczyć (jak literalnie wynika z art. 24m pkt 2 lit. a ustawy CIT)  – od momentu faktycznego wejścia Wnioskodawcy w ich posiadanie (ich nabycia).

Skoro zatem:

-Wnioskodawca w dniu uzyskania dochodu ze zbycia udziałów w spółce zależnej będzie spełniał definicję spółki holdingowej wskazaną w art. 24m pkt 2 ustawy CIT,

-udziały które będą podlegały zbyciu stanowią udziały w spółce zależnej, o której mowa w art. 24m pkt 3 ustawy CIT,

-Spółka zależna nie będzie stanowiła spółki wskazanej w art. 24o ust. 3 ustawy CIT dotyczącym spółek nieruchomościowych, zbycie udziałów spółki zależnej nastąpi na rzecz podmiotu niepowiązanego, o  którym mowa w  art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT, Wnioskodawca złoży w ustawowym terminie właściwemu urzędowi skarbowemu oświadczenie o zamiarze skorzystania z ww. zwolnienia Wnioskodawca w stosunku do dochodów ze spółki zależnej, której udziały będą przedmiotem zbycia nie stosuje po pierwszym stycznia 2022 r. zwolnienia z art. 20 ust 3 lub 22 ust 4 ustawy CIT.

to Spółka jako podatnik spełniający wszystkie warunki wskazanego zwolnienia będzie uprawniona do jego zastosowania. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 również należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Państwa zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie wskazanym w zawartych przez Państwa we wniosku pytaniach.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z  dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o  postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art.  47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29  sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).