1. Czy opisany w stanie faktycznym Robot przemysłowy spełnia definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT? 2. Czy poz... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.610.2022.2.JKU

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.610.2022.2.JKU

Temat interpretacji

1. Czy opisany w stanie faktycznym Robot przemysłowy spełnia definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT? 2. Czy pozostałe, inne niż Robot przemysłowy, elementy Linii paletyzacji, opisane w stanie faktycznym, wypełniają definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych, o których mowa w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT? 3. Czy w przypadku Robotów przemysłowych finansowanych leasingiem operacyjnym, opłaty leasingowe wynikające z umowy leasingu ponoszone przez Spółkę w związku z korzystaniem z Robota przemysłowego stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT?

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe, w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy:

  - opisany w stanie faktycznym Robot przemysłowy spełnia definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT,

  - pozostałe, inne niż Robot przemysłowy, elementy Linii paletyzacji, opisane w stanie faktycznym, wypełniają definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych, o których mowa w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT,

  - w przypadku Robotów przemysłowych finansowanych leasingiem operacyjnym, opłaty leasingowe wynikające z umowy leasingu ponoszone przez Spółkę w związku z korzystaniem z Robota przemysłowego stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 listopada 2022 r. (data wpływu tego samego dnia).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X Sp. z o.o. (dalej „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest producentem i dostawcą surowców mineralnych dla przemysłu oraz produktów chemii budowlanej i wapna hydratyzowanego.

Spółka w 2020 r. zrealizowała inwestycję w linię paletyzacji worków, składającą się z szeregu zaawansowanych elementów układu transportu worków o masie nieprzekraczającej 50kg oraz załadowanych palet o masie nie przekraczającej 1500 kg.

W skład nabytej linii paletyzacji (dalej „Linia paletyzacji”) wchodzą:

  - przenośniki taśmowe:

  - przenośnik łukowy;

  - transporter grawitacyjny;

  - transporter formujący (przeznaczony jest do formowania transportowanego worka);

  - ormierka worków (prasowalnica), przeznaczone są do prostowania worków poprzez oddziaływanie przez współpracujące miedzy sobą przenośniki tamowe, które spłaszczają wypełnione worki w celu równomiernego układania w stosy;

  - przenośnik buforowy (przeznaczony do korekty ustawienia worka poprzez burtnice przed wjazdem na transporter współpracujący z chwytakiem robota);

  - przenośnik rolkowy przy robocie (jest urządzeniem przygotowującym worek pod chwytak worków zamontowany na ramieniu robota, opakowanie worka odbierane jest z urządzenia przez ramie robota układającego opakowanie-worek na palecie;

  - stanowisko robota paletyzującego - w skład stanowiska pracy robota paletyzującego wchodzi robot paletyzujący Y (udźwig max. 180 kg), ogrodzenie bezpieczeństwa, chwytak widłowy, podstawa pod robot - dalej „Robot przemysłowy”.

Elementem roboczym Robota przemysłowego jest chwytak widłowy przeznaczony do szybkiego paletyzowania worków o masie do 25kg-30kg. Chwytak jest narzędziem roboczym mocowanym na robocie Y. Praca chwytakiem polega na zaciskaniu ramion za pomocą  siłowników pneumatycznych. Celem pracy chwytaka jest umożliwienie przenoszenia i układania worków z materiałami sypkimi.

Robot przemysłowy posiada wbudowany komputer i inne systemy zaawansowanej elektroniki i automatyki, które pozwalają na bieżące programowanie pracy, monitorowanie efektywności i sposobu wykonywania pracy przez Robota przemysłowego oraz diagnozowanie ewentualnych błędów i korygowanie ustawień do bieżących potrzeb Spółki.

Robot  przemysłowy jest podłączony do systemu teleinformatycznego Spółki, co pozwala na bieżące śledzenie jego pracy i optymalizację procesu paletyzacji.

Robot przemysłowy zawiera szereg zaawansowanych technologicznie czujników, które informują o płynnym przebiegu pracy lub ewentualnych błędach, awariach czy usterkach.

Robot przemysłowy jest ściśle zintegrowany i dopasowany do systemów przygotowujących towar przeznaczony do paletyzacji. Robot przemysłowy został opracowany na indywidualne zamówienie przez zewnętrznego dostawcę i dostosowane ściśle do wymagań i zasad pracy całej linii do paletyzacji.

Praca Robota przemysłowego jest zsynchronizowana z urządzeniami linii produkcyjnej oraz transporterem palet i magazynem palet.

Transporter palet jest urządzeniem przeznaczonym do transportu europalet o ciężarze do 1500 kg. Układ transportera odbiera paletę z magazynu palet, podstawia w miejsce załadunku worków na paletę przez Robota przemysłowego. Po załadowaniu palety workami, pełna paleta przejeżdża na transporter na szynach. Transporter na szynach przestawia oś wzdłużna transportera palet aby dopasować się do innego ciągu transportów palet prowadzących do urządzenia owijaka folii.

Wszystkie zakupione maszyny były fabrycznie nowe.

Zakup Robota przemysłowego został sfinansowany za pomocą umowy leasingu operacyjnego. Umowa leasingu zawiera zobowiązanie Spółki jako leasingobiorcy do nabycia prawa        własności przedmiotu leasingu (i odpowiednio zobowiązanie leasingodawcy do sprzedaży przedmiotu leasingu) po zakończeniu okresu leasingu, za z góry ustaloną w umowie cenę wykupu. Spółka dysponuje również innym robotem przemysłowym o analogicznej konstrukcji i cechach,          który jest finansowany za pomocą umowy leasingu finansowego.

Niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie kosztów Robota przemysłowego, poniesionych od 1 stycznia 2022 r. Rok podatkowy Spółki jest równy rokowi kalendarzowemu.

Tytułem uzupełnienia, wskazali Państwo następujące odpowiedzi na zadane w wezwaniu pytania:

1. Kiedy nastąpiło nabycie Linii paletyzującej oraz Robota paletyzującego?

Zawarcie umów leasingu operacyjnego, w rezultacie których Spółka nabędzie prawo własności Linii do paletyzacji oraz Robota paletyzującego nastąpiło w 2018 i 2020 roku.

2. Czy w 2022 r., tj. roku podatkowym, w którym zamierzają Państwo skorzystać z ulgi na robotyzację osiągnęli/osiągną Państwo dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych, czy też ponieśli/poniosą Państwo stratę?

Wnioskodawca w 2022 roku. tj. roku podatkowym, w którym zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację osiągnął dochody z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych. Biorąc pod uwagę spodziewany wynik finansowy Spółki, na chwilę obecną. Wnioskodawca nie zakłada poniesienia straty podatkowej w 2022 roku.

3. Czy będą Państwo uzyskiwać dochody z działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 17 ust. 1 pkt 34 updop), bądź realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 1 pkt 34a updop) - jeżeli tak, to czy wskazany robot i linia paletyzacji będą związane z tą działalnością?

Wnioskodawca uzyskuje dochody z działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 17 ust. 1 pkt 34 updop), bądź z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu (art. 17 ust. 1 pkt 34a updop) korzystające ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych (dalej „CIT”) jak i dochody podlegające opodatkowaniu CIT. Wyłącznie dwa z Robotów opisanych we wniosku będą związane z działalnością zwolnioną na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT a dwa roboty będą związane wyłącznie z działalnością podlegającą w całości opodatkowaniu CIT.

4. Czy wskazane w treści wniosku koszty nie zostały zwrócone w jakiekolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym?

Wskazane w treści wniosku koszty nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie oraz nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

5. Wg jakiego symbolu Klasyfikacji Środków Trwałych zostaną przez Państwa zaklasyfikowane wskazane we wniosku środki trwałe (robot i linia paletyzacji) w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych? Czy zostaną one zaklasyfikowane jako określone pod symbolem 493 „roboty przemysłowe”, czy też jako inne urządzenia - jakie?

Wskazane we wniosku środki trwałe (robot i linia paletyzacji) - 3 (trzy) sztuki zostały przez Wnioskodawcę zaklasyfikowane według symbolu KŚT 529 („maszyny, urządzenia i agregaty do produkcji innych materiałów budowlanych”) Klasyfikacji Środków Trwałych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Dla 1 (jednego) Robota, którego instalacja nie jest zakończona, została przyjęta klasyfikacja: inwestycja w toku.

6. W jaki sposób wskazany we wniosku robot przyczyni się do zwiększenia produktywności i konkurencyjności na rynku, zabezpieczenia przed ewentualnymi brakami kadrowymi, a tym samym do zagwarantowaniu płynności procesu produkcyjnego?

Robot oraz Linia paletyzacji, które Wnioskodawca nabył przyczyniają się do zwiększenia produktywności i konkurencyjności na rynku, z uwagi na fakt, iż zastosowanie Robota, pozwoli na przygotowanie większego wolumenu finalnego wyrobu w znacznie krótszym czasie, dzięki zwiększeniu efektywności paletyzacji produktów powstałych w wyniku działalności Spółki. Powyższe, pozwoli również na znaczne wyeliminowanie wykonywania prac ręcznych, generujących istotne koszty, związanych z paletyzacją (układaniem, transportowaniem oraz spłaszczaniem worków). Jednocześnie, proces ten usprawni produktywność, bowiem zautomatyzowane działanie robota pozwoli na uzyskanie lepszego efektu, w krótszym czasie.

Zwiększenie szybkości paletyzacji produktów przekłada się zaś na produktywność i efektywność całej linii technologicznej. Ponadto, zastosowanie robota zmniejsza wykorzystaną przestrzeń na paletach dzięki odpowiedniemu spłaszczeniu worków, celem ich równomiernego ułożenia. Optymalizacja procesu za pośrednictwem robota zmniejsza także koszty związane z paletyzacją, a tym samym koszty całego procesu produkcyjnego oraz zapobiega obecnemu na rynku ryzyku braków kadrowych, co w efekcie, dzięki możliwości obniżenia ceny produktu finalnego, przekłada się na konkurencyjność na rynku. Jednocześnie, z uwagi na automatyczne działanie urządzenia, odpowiednio zaprogramowany robot jest w stanie skompensować braki kadrowe, ponieważ maszyna pracuje w trybie ciągłym.

7. Czy linia paletyzacji stanowi urządzenie integralne do robota?

Linia paletyzacji stanowi urządzenie integralne do robota. Robot przemysłowy jest ściśle zintegrowany i dopasowany do systemów przygotowujących towar przeznaczony do paletyzacji. Elementy Linii paletyzacji warunkują funkcjonowanie Robota przemysłowego i są z nim na tyle ściśle powiązane, że funkcjonowanie Robota przemysłowego bez tych urządzeń byłoby niemożliwe i pozbawione gospodarczego sensu. Urządzenia składające się na Linię paletyzacji są specjalnie zaprojektowane pod funkcjonowanie Robota przemysłowego i ściśle z nim współpracują, tworząc razem zautomatyzowany i zrobotyzowany system układania produktów gotowych na paletach przeznaczonych do wydania klientom. Zastosowana technologia i automatyka przemysłowa powoduje, że urządzenia Linii paletyzacji mogą być efektywnie wykorzystane tylko przy współpracy z Robotem przemysłowym.

8. Czy linia paletyzacji stanowi lub w jej skład wchodzą:

a) jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

b) pozycjonery jedno- i wieloosiowe;

c) tory jezdne;

d) słupowysięgniki;

e) obrotniki;

 f) nastawniki;

g) stacje czyszczące;

h) stacje automatycznego ładowania;

 i) stacje załadowcze lub odbiorcze;

 j) złącza kolizyjne;

k) efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

  - nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, Prasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

  - obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek?

Tak, linia paletyzacji, jest zintegrowanym urządzeniem Robota, niezbędnym dla prawidłowego zrealizowania procesu paletyzacji. W skład linii paletyzacji wchodzą elementy wymienione w zapytaniu.

9. Czy robot, o którym mowa we wniosku:

a) będzie to robot automatycznie sterowany, programowalny, wielozadaniowy i stacjonarny lub mobilny, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadający właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych?

Tak.

b) będzie wymieniał dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania?

Tak.

c) będzie połączony z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów?

Tak.

d) będzie monitorowany za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń? - jakich?

Tak.

e) będzie zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym?

Tak.

f) będzie posiadał maszyny i urządzenia peryferyjne, funkcjonalnie z nimi związane? Czy też ww. robot będzie elementem robotów przemysłowych?

Tak. Robot, z którego korzysta Wnioskodawca posiada maszyny i urządzenia peryferyjne w tym, Linię paletyzacji oraz transporter palet.

g) jeżeli ww. robot będzie elementem robotów przemysłowych proszę podać ich rodzaj, tj. co to są za maszyny/urządzenia?

Nie dotyczy.

Pytania

1. Czy opisany w stanie faktycznym Robot przemysłowy spełnia definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT?

2. Czy pozostałe, inne niż Robot przemysłowy, elementy Linii paletyzacji, opisane w stanie faktycznym, wypełniają definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych, o których mowa w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT?

3. Czy w przypadku Robotów przemysłowych finansowanych leasingiem operacyjnym, opłaty leasingowe wynikające z umowy leasingu ponoszone przez Spółkę w związku z korzystaniem z Robota przemysłowego stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

1. Opisany w stanie faktycznym Robot przemysłowy spełnia definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT.

2. Pozostałe, inne niż Robot przemysłowy, elementy Linii paletyzacji, opisane wstanie faktycznym, wypełniają definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych, o których mowa w art. 38eb ust.4 ustawy o CIT.

3. W przypadku Robotów przemysłowych finansowanych leasingiem operacyjnym, opłaty leasingowe wynikające z umowy leasingu ponoszone przez Spółkę w związku z korzystaniem z Robota przemysłowego stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Uzasadnienie do pytania 1.

Zgodnie z art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spania łącznie następujące warunki:

1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zasądzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W ocenie Wnioskodawcy, Robot przemysłowy spełnia wszystkie przewidziane w ww. przepisie warunki uznania go za robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT.

Jak Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego, posiadany Robot przemysłowy jest automatycznie sterowaną, programowalną i wielozadaniową maszyną (potencjalnie może być wykorzystywany do układania innych towarów), służącymi do paletyzacji worków. Posiadana przez Spółkę Linia paletyzacji i stanowiący jej element Robot przemysłowy umożliwiają lokomocję worków oraz odpowiednie przemieszczenie i precyzyjne ułożenie ich na palecie.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, do Robota przemysłowego transportowane są worki, które są jeszcze w odpowiedni sposób formowane. Robot przemysłowy chwyta uformowany worek, przenosi go w dwóch kierunkach i ustawia na palecie w określonym porządku - wykonywane są zatem manipulacje workami w co najmniej 3 wymiarach/osiach obrotu/manipulacji. Robot przemysłowy zapewnia zatem pracę w co najmniej 3 stopniach swobody.

Ponadto, jak Wnioskodawca wskazał wcześniej, posiadany Robot przemysłowy, pozwala na bieżące programowanie jego pracy oraz monitorowanie jego pracy i wydajności (w tym korygowanie ewentualnych błędów i naprawianie usterek).

Robot przemysłowy jest połączony z systemem teleinformatycznym Spółki, co umożliwia śledzenie jego pracy i optymalizację procesów produkcyjnych.

Roboty przemysłowy zawiera szereg zaawansowanych technologicznie czujników, które pozwalają na śledzenie płynności pracy. Robot przemysłowy jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Spółki, tj. z Linią paletyzacji worków, na którą składają się m.in. przenośniki, układy transportu, formowania, paletyzowania.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, opisany wstanie faktycznym Robot przemysłowy spania wszystkie przesłanki do uznania go za robota przemysłowego rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT.

Uzasadnienie do pytania 2.

W ocenie Wnioskodawcy, inne niż Robot przemysłowy, elementy Linii paletyzacji, opisanej w stanie faktycznym wypełniają definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych, o którym mowa w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

 1) jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

 2) pozycjonery jedno i wieloosiowe;

 3) tory jezdne;

 4) supowysięgniki;

 5) obrotniki;

 6) nastawniki;

 7) stacje czyszczące;

 8) stacje automatycznego ładowania;

 9) stacje załadowcze lub odbiorcze;

10) złącza kolizyjne;

11) efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

a) nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

b) obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

W ocenie Wnioskodawcy, pozostałe inne niż Robot przemysłowy, elementy Linii paletyzacji, na którą składają się elementy szczegółowo opisane wstanie faktycznym, stanowią urządzenia peryferyjne, o których mowa w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT. W praktyce urządzenia te warunkują funkcjonowanie Robota przemysłowego i są z nim na tyle ściśle powiązane, że funkcjonowanie Robota przemysłowego bez tych urządzeń by oby niemożliwe i pozbawione gospodarczego sensu.

Wnioskodawca nabywając Robota przemysłowego był zainteresowany zrobotyzowaniem całego etapu poprodukcyjnego, w celu ograniczenia kosztów ręcznego układania produkowanych wyrobów na paletach.

Urządzenia składające się na Linię paletyzacji są specjalnie zaprojektowane pod funkcjonowanie Robota przemysłowego i ściśle z nim współpracują, tworząc razem zautomatyzowany i zrobotyzowany system układania produktów gotowych na paletach przeznaczonych do wydania klientom.

Zastosowana technologia i automatyka przemysłowa powoduje, że urządzenia Linii paletyzacji może być efektywnie wykorzystane tylko przy współpracy z Robotem przemysłowym.

Co warte podkreślenia art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT nie zawiera zamkniętego katalogu elementów stanowiących maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych, przy czym nie budzi wątpliwości, że opisane elementy Linii paletyzacji i Robota przemysłowego wspólnie stanowią zautomatyzowaną i zrobotyzowaną linię technologiczną, przyczyniając się do unowocześnienia przedsiębiorstwa Spółki i ograniczenia kosztów procesu produkcji i sprzedaży.

Uzasadnienie do pytania 3.

Zgodnie z art. 38eb ust. 2 pkt 1) lit. a) i b) ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się koszty nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych oraz maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych.

Równocześnie, zgodnie z art. 38eb ust. 2 pkt 4) ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się również opłaty, o których mowa w art. 17b ust.1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

Wskazane wyżej przepisy odnoszą się do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację, stanowiących (i) odpisy amortyzacyjne od robotów przemysłowych stanowiących własność podatnika oraz (ii) kosztów robotów przemysłowych, z których podatnik korzysta na podstawie umowy leasingu finansowego.

Równocześnie wprost przepisy te nie odnoszą się do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację, ponoszonych przez podatników na podstawie innych tytułów prawnych, np. umów leasingu operacyjnego, najmu, dzierżawy.

W odniesieniu do Robota przemysłowego oraz pozostałych elementów Linii do paletyzacji, z której korzysta Spółka na podstawie umów leasingu operacyjnego, umowa ta przewiduje zobowiązanie Spółki i leasingodawcy do nabycia przedmiotu leasingu po zakończeniu umowy za ustaloną cenę wykupu (stanowiącą nieznaczny procent wartości rynkowej Robota przemysłowego i pozostałych urządzeń Linii paletyzacji). Intencją Spółki jest dokonanie wykupu i Spółka nie przewiduje aby miało do niego nie dojść, zwłaszcza, że jest to uzasadnione wysokością kwoty wykupu i rynkową wartością Robota przemysłowego i pozostałych urządzeń Linii paletyzacji po zakończeniu umowy leasingu.

Wobec powyższego, w ocenie Spółki należy uznać, że raty leasingowe stanowiące koszt korzystania przez Wnioskodawcę z Robota przemysłowego i pozostałych urządzeń Linii paletyzacji powinny stanowić koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację. Nie ma uzasadnienia dla odmiennego traktowania kosztów rat leasingu operacyjnego w stosunku do rat leasingu finansowego (lub sytuacji, w której roboty stanowią własność podmiotu z nich korzystającego).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Według art. 38eb ust. 2 updop:

za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1) koszty nabycia fabrycznie nowych:

a) robotów przemysłowych,

b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d) maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e) urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

 2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

 3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

 4) opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W świetle art. 38eb ust. 3 updop:

przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

 1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

 2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

 3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

 4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W myśl art. 38eb ust. 4 updop:

przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:

 1) jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;

 2) pozycjonery jedno- i wieloosiowe;

 3) tory jezdne;

 4) słupowysięgniki;

 5) obrotniki;

 6) nastawniki;

 7) stacje czyszczące;

 8) stacje automatycznego ładowania;

 9) stacje załadowcze lub odbiorcze;

10) złącza kolizyjne;

11) efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:

 a) nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,

 b) obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:

odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Zgodnie z art. 38 ust. 6-8 updop:

6. Podatnik, który zbył środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 przed końcem okresu ich amortyzacji, a w przypadku umowy leasingu, o którym mowa w art. 17f - przed końcem podstawowego okresu umowy leasingu, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym nastąpiło to zbycie, do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę odliczeń uprzednio dokonanych na podstawie ust. 1.

7. Podatnik korzystający z odliczenia składa w terminie złożenia zeznania, w którym dokonuje tego odliczenia, informację, według ustalonego wzoru, zawierającą wykaz poniesionych kosztów podlegających odliczeniu.

8. W zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 3k, 5, 5a, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie.

W myśl art. 18d ust. 5 updop:

koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Z treści art. 18d ust. 6 updop wynika, że:

podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie do art. 15 ust. 6 updop:

kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

Należy stwierdzić, że przepis art. 38eb ust. 1 updop pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu updop. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w danym roku podatkowym.

Odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpocznie się w 2026 r.

Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu. Ulga dotyczy wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.

Art. 38eb ust. 3 updop wskazuje co należy rozumieć przez robota przemysłowego. Jednym z warunków uznania maszyny za robota przemysłowego jest to, żeby służył on do zastosowań przemysłowych. Zgodnie ze znaczeniem językowym przemysł, to produkcja materialna polegająca na wydobywaniu z ziemi bogactw naturalnych i wytwarzaniu produktów w sposób masowy przy użyciu urządzeń mechanicznych (Słownik Języka Polskiego, PWN https://sjp.pwn.pl/sjp/przemysl;2510703.html).

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że opisany w stanie faktycznym Robot przemysłowy spełnia definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 updop. Pozostałe, inne niż Robot przemysłowy, elementy Linii paletyzacji, opisane w stanie faktycznym, wypełniają definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych, o których mowa w art. 38eb ust. 4 updop.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych nr 1 i 2 należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do pytania oznaczonego nr 3, wskazać należy, że z literalnego brzmienia art. 38eb ust. 2 pkt 4 updop, wynika, że za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się opłaty ustalone w umowie leasingu finansowego robotów przemysłowych i innych środków trwałych.

W myśl art. 17b ust. 1 updop,

opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowią przychód finansującego i odpowiednio w przypadku, o którym mowa w pkt 1, koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, jeżeli:

1) umowa leasingu, w przypadku gdy korzystającym nie jest osoba wymieniona w pkt 2, została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli przedmiotem umowy leasingu są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 5 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości;

2) umowa leasingu, w przypadku gdy korzystającym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, została zawarta na czas oznaczony;

3) suma ustalonych opłat w umowie leasingu, o której mowa w pkt 1 lub 2, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, a w przypadku zawarcia przez finansującego następnej umowy leasingu środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej będących uprzednio przedmiotem takiej umowy odpowiada co najmniej jego wartości rynkowej z dnia zawarcia następnej umowy leasingu; przepis art. 14 stosuje się odpowiednio.

Z kolei zgodne z art. 17f ust. 1 updop,

do przychodów finansującego, z zastrzeżeniem ust. 3, i odpowiednio do kosztów uzyskania przychodów korzystającego nie zalicza się opłat, o których mowa w art. 17b ust. 1, w części stanowiącej spłatę wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:

1. umowa leasingu została zawarta na czas oznaczony;

2. suma ustalonych w umowie leasingu opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, a w przypadku zawarcia przez finansującego następnej umowy leasingu środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej będących uprzednio przedmiotem takiej umowy odpowiada co najmniej jego wartości rynkowej z dnia zawarcia następnej umowy leasingu; przepis art. 14 stosuje się odpowiednio;

3. umowa zawiera postanowienie, że w podstawowym okresie umowy leasingu:

a) odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający, w przypadku gdy nie jest osobą wymienioną w lit. b, albo

b) finansujący rezygnuje z dokonywania odpisów amortyzacyjnych, w przypadku gdy korzystającym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.

Zatem, skoro treść art. 38eb ust. 2 pkt 4 updop wprost wskazuje na możliwość uznania za koszty uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację opłat wynikających z umów leasingu finansowego, to wbrew stanowisku Wnioskodawcy wydatki z tytułu opłat leasingowych od robotów przemysłowych finansowanych leasingiem operacyjnym nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy w przypadku Robotów przemysłowych finansowanych leasingiem operacyjnym, opłaty leasingowe wynikające z umowy leasingu ponoszone przez Spółkę w związku z korzystaniem z Robota przemysłowego stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT należy uznać za nieprawidłowe.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy

  - opisany w stanie faktycznym Robot przemysłowy spełnia definicję robota przemysłowego, o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT – jest prawidłowe,

  - pozostałe, inne niż Robot przemysłowy, elementy Linii paletyzacji, opisane w stanie faktycznym, wypełniają definicję maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych, o których mowa w art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT – jest prawidłowe,

  - w przypadku Robotów przemysłowych finansowanych leasingiem operacyjnym, opłaty leasingowe wynikające z umowy leasingu ponoszone przez Spółkę w związku z korzystaniem z Robota przemysłowego stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację, o których mowa w art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT – jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w  przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).