Ustalenie, czy uzyskany przez Wnioskodawcę przychód związany z przyznaną dotacją jest objęty zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 17 u... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.69.2022.2.BD

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.69.2022.2.BD

Temat interpretacji

Ustalenie, czy uzyskany przez Wnioskodawcę przychód związany z przyznaną dotacją jest objęty zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy uzyskany przez Wnioskodawcę przychód związany z przyznaną dotacją jest objęty zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 marca 2022 r. (wpływ  22 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Podatnik jest spółdzielnią w rozumieniu ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze. Podatnik jest osobą prawną prowadzącą działalność gospodarczą, polskim rezydentem podatkowym i podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Na podstawie umowy z dnia 22 listopada 2021 r. Podatnik otrzymał bezzwrotną dotację w wysokości 100 000 USD od międzynarodowej organizacji A w ramach działalności Open Society Institute for Europe. Celem dotacji jest pomoc spółdzielniom rozwijającym rynek energetyczny w Polsce w działaniach przynoszącym korzyści zagrożonym grupom konsumentów, poprzez wzmacnianie społecznej kontroli nad rozwojem odnawialnych źródeł energii. Dotacja jest zarządzana przez B GmbH, niemiecką spółkę serwisową, działającą jako przedstawiciel Foundation C, szwajcarskiej fundacji charytatywnej działającej w ramach Open Society Institutes. Strony uzgodniły, że dotacja będzie realizowana zgodnie z uprzednio sporządzonym wnioskiem projektowym i budżetem zatwierdzonym przez Foundation C.

Fundacja A rozpoczynała działalność jako fundacja założona przez Amerykanina (…). Aktualnie Fundacja wspiera inicjatywy na całym świecie poprzez współpracujące z nią fundacje regionalne, mające swoją siedzibę w wielu państwach na świecie i zrzeszające ludzi różnych narodowości.

W uzupełnieniu wniosku z 22 marca 2022 r. Wnioskodawca wskazał również, że:

  − stronami umowy o przyznanie dotacji z dnia 22 listopada 2021 r. byli Wnioskodawca orazB GmbH,

  − Wnioskodawca nie ma wiedzy o tym, czy B GmbH przyznając i wypłacając dotację na rzecz Wnioskodawcy działał na podstawie umowy zawartej przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, ani też czy jestpodmiotem upoważnionym do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Wnioskodawca nie zawierał bezpośrednio umów z ww. podmiotami. Umowa została zawarta z B GmbH i dotacja została przekazana przez tę Spółkę.

W uzupełnieniu tym Wnioskodawca wskazał również dane identyfikacyjne podmiotów zagranicznych.

Pytanie

Czy uzyskany przez Podatnika przychód związany z przyznaną dotacją jest objęty zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 uCIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód z tytułu otrzymanej bezzwrotnej dotacji podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych z uwagi na to, że podmiotem przyznającym dotację jest organizacja międzynarodowa.

W prawie międzynarodowym brak jest jednolitych norm regulujących funkcjonowanie organizacji międzynarodowych, więc uniwersalna definicja takiej organizacji nie istnieje. Co do zasady organizacja międzynarodowa to trwałe stowarzyszenie państw powołane do życia na podstawie umowy międzynarodowej, mające na celu realizację określonych zadań w dziedzinie stosunków między państwami. Oprócz międzynarodowych organizacji państwowych istnieją również organizacje pozarządowe, działające na innej podstawie niż umowa międzynarodowa, a zrzeszające osoby fizyczne czy stowarzyszenia o charakterze prywatnym lub publicznym. Organizacja pozarządowa musi dopuszczać członkostwo zainteresowanych stron, a jej działalność musi mieć charakter międzynarodowy (tak również WSA w Warszawie w wyroku z dnia 21 marca 2007 r. sygn. akt III SA/Wa 213/07).

Fundacja A składa się z licznych fundacji regionalnych, współpracujących ze sobą i realizujących działania charytatywne w wielu krajach świata. Organizacja posiada Międzynarodową Radę składającą się z doradców z różnych państw, która analizuje działania A w odniesieniu do przyjętych programów i założeń.

Tym samym uznać należy, że A spełnia definicję pozarządowej organizacji międzynarodowej, a więc przyznane przez nią Podatnikowi bezzwrotne środki podlegają zwolnieniu określonemu w art. 17 ust. 1 pkt 23 uCIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800, ze zm., dalej: „uCIT”) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 uCIT przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 uCIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Wnioskodawcy, co do zasady, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią przychód w rozumieniu omawianej ustawy. Zatem, otrzymana dotacja, o której mowa we wniosku, również – co do zasady – stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Katalog przychodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zawarty został w art. 17 ust. 1 uCIT. I tak, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 uCIT:

Wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Powołana wyżej regulacja stanowi więc jednoznacznie, że zakresem zwolnienia z opodatkowania objęte są dochody podmiotów, którym przyznano środki bezzwrotnej pomocy i które otrzymują wspomniane środki bezpośrednio lub pośrednio (za pośrednictwem upoważnionego podmiotu) od rządów państw obcych lub wymienionych w tym przepisie instytucji i organizacji międzynarodowych.

Kolejnym warunkiem zwolnienia jest otrzymanie tych środków na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych pomiędzy tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest spółdzielnią prowadzącą działalność gospodarczą, polskim rezydentem podatkowym i podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Na podstawie umowy z dnia 22 listopada 2021 r. Spółdzielnia otrzymała bezzwrotną dotację od międzynarodowej organizacji A w ramach działalności Open Society Institute for Europe. Celem dotacji jest pomoc spółdzielniom rozwijającym rynek energetyczny w Polsce w działaniach przynoszącym korzyści zagrożonym grupom konsumentów, poprzez wzmacnianie społecznej kontroli nad rozwojem odnawialnych źródeł energii. Dotacja jest zarządzana przez B GmbH, niemiecką spółkę serwisową, działającą jako przedstawiciel Foundation C, szwajcarskiej fundacji charytatywnej działającej w ramach Open Society Institutes.

Z danych zawartych w uzupełnieniu wniosku wynika również, że stronami umowy o przyznanie dotacji byli Wnioskodawca oraz B GmbH. Ponadto, Wnioskodawca nie ma wiedzy o tym, czy B GmbH przyznając i wypłacając dotację na rzecz Spółdzielni działał na podstawie umowy zawartej przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, ani też czy jest podmiotem upoważnionym do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a także nie zawierał bezpośrednio umów z ww. podmiotami. Umowa została zawarta z B GmbH i dotacja została przekazana przez tę Spółkę.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi ustalenie, czy uzyskany dochód związany z przyznaną dotacją jest objęty zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 uCIT.

Odnosząc powyższe do powołanych regulacji podatkowych, stwierdzić należy, że otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe o charakterze bezzwrotnym, które zostały wypłacone za pośrednictwem B GmbH na podstawie zawartej umowy w związku z realizacją Projektu, nie będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 uCIT.

Zauważyć bowiem należy, że z ww. regulacji wynika, iż zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 uCIT podlegają tylko dochody podmiotów, którym przyznano środki bezzwrotnej pomocy i które otrzymują wspomniane środki bezpośrednio lub pośrednio (za pośrednictwem upoważnionego podmiotu) od wymienionych w nim instytucji i organizacji międzynarodowych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych pomiędzy podmiotami wskazanymi w tym przepisie.

Z danych zawartych w uzupełnieniu wniosku wynika jednak, że stronami umowy o przyznanie bezzwrotnej pomocy byli wyłącznie Wnioskodawca i Spółka niemiecka. Uzupełniając powyższe Wnioskodawca nie wskazał również, że B GmbH wypłacając dotację działała na podstawie umowy zawartej przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze. Wnioskodawca nie potwierdził również, że B GmbH jest podmiotem upoważnionym do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a ponadto co równie istotne nie zawierał bezpośrednio umów z ww. podmiotami.

Z powyższego wynika, że nie zostały spełnione wszystkie przesłanki zawarte w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 23 uCIT, warunkujące możliwość objęcia zwolnieniem z opodatkowania ww. środków finansowych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).