Czy koszty działań reklamowych prowadzonych za pośrednictwem sieci Internet, w szczególności koszty korzystania z xxx, xxx, xxx oraz koszty prowizji s... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.188.2022.2.BS

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.188.2022.2.BS

Temat interpretacji

Czy koszty działań reklamowych prowadzonych za pośrednictwem sieci Internet, w szczególności koszty korzystania z xxx, xxx, xxx oraz koszty prowizji serwisu xxx i xxx stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w rozumieniu art. 18eb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy koszty działań reklamowych prowadzonych za pośrednictwem sieci Internet, w szczególności koszty korzystania z xxx, xxx, xxx oraz koszty prowizji serwisu xxx i xxx stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w rozumieniu art. 18eb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 czerwca 2022 r. (wpływ 28 czerwca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) jest podmiotem świadczącym usługi między innymi w obszarach doradztwa biznesowego, marketingu internetowego, tworzenia sklepów internetowych oraz systemów zarządzania relacjami z klientami oraz procesami produkcji (CRM/ERP). Przeważający przedmiot działalności Spółki zawiera się w kodzie PKD 72.19.Z - Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych.

Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a także status centrum badawczo-rozwojowego w rozumieniu ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.

Wnioskodawca zamierza wprowadzić na rynek swój nowy produkt w postaci budki akustycznej. W związku z tym Wnioskodawca zamierza ponieść koszty związane z prowadzeniem działań reklamowych zmierzających do wypromowania oraz zwiększenia zainteresowania nowym produktem.

Działania reklamowe Spółki będą prowadzone w zdecydowanej większości za pośrednictwem sieci Internet. Wnioskodawca zamierza skorzystać z następujących systemów:

   - xxx - system reklamowy xxx, pozwalający na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki xxx i na stronach współpracujących w ramach programu xxx. W ramach tego systemu Wnioskodawca zamierza publikować reklamy w sieci wyszukiwania, które są płatne za każde kliknięcie reklamy tekstowej i graficznej w wynikach wyszukiwarek opartych o silnik wyszukiwarki Google, a także w sieci reklamowej, tj. reklamy tekstowe, graficzne oraz wideo będą płatne za kliknięcie lub wyświetlenie na portalach internetowych, tj. portalach informacyjnych, portalach wideo, blogach etc.

   - xxx - system reklamowy, który umożliwia tworzenie i precyzyjne kierowanie reklam graficznych i tekstowych, które będą pojawiały się na xxx, xxx, xxx oraz xxx, tj. serwisach należących do amerykańskiego konglomeratu technologicznego xxx.

   - xxx - system reklamowy działające w serwisie xxx. Oferty sponsorowane rozliczane są jako opłata za wystawienie oferty, a w przypadku reklamy graficznej rozliczane za każde kliknięcie w reklamę.

Co więcej, sprzedaż nowego produktu Spółki będzie odbywała się również za pośrednictwem portalu sieci xxx oraz xxx. Prowadzenie sprzedaży za pośrednictwem portalu xxx będzie wiązało się z koniecznością poniesienia przez Spółkę prowizji, której wysokość jest uzależniona od wartości sprzedaży wystawionych na portalu produktów. Z kolei prowadzenie sprzedaży za pośrednictwem serwisu xxx będzie wiązała się z obowiązkiem poniesienia opłaty za samo wystawienie produktu oraz prowizji od wartości sprzedaży wystawionych produktów. W tym miejscu wymaga zaznaczenia, iż uiszczenie prowizji od sprzedaży jest warunkiem koniecznym do promowania produktów za pośrednictwem portalu xxx oraz xxx.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do możliwości zaliczenia wskazanych powyżej kosztów jako kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w rozumieniu art. 18eb ust. 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: „ustawa o CIT”). Innymi słowy, Spółka zastanawia się czy omawiane koszty będą mogły zostać rozliczone w ramach ulgi prowzrostowej (tzw. ulgi na ekspansję), o której mowa w art. 18eb ustawy o CIT.

Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że koszty uzyskania przychodów poniesione na wskazane powyżej działania reklamowe nie zostaną podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostaną odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 23 czerwca 2022 r. wskazali Państwo, że:

1. budka akustyczna, o której mowa we wniosku stanowi rzecz wytworzona przez Spółkę,

2. Spółka nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Pytanie

Czy koszty działań reklamowych prowadzonych za pośrednictwem sieci Internet, w szczególności koszty korzystania z xxx, xxx, xxx oraz koszty prowizji serwisu xxx i xxx stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w rozumieniu art. 18eb ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, co do zasady koszty działań reklamowych prowadzonych za pośrednictwem sieci Internet stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w rozumieniu art. 18eb ustawy o CIT. W konsekwencji takimi kosztami uzyskania przychodów poniesionymi w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w rozumieniu art. 18eb ustawy o CIT są w szczególności koszty korzystania z xxx, xxx, xxx oraz koszty prowizji serwisu xxx i xxx.

Zgodnie z brzmieniem art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1.000.000 zł w roku podatkowym.

W ramach przedmiotowej sprawy, Wnioskodawca rozważa czy wskazane we wniosku koszty związane z działalnością marketingową prowadzoną za pośrednictwem sieci Internet będą mogły zostać rozliczone w ramach ulgi prowzrostowej, o której mowa w art. 18eb ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

  1. uczestnictwa w targach poniesione na:

        a) organizację miejsca wystawowego,

        b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,

        c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

  2. działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

  3. dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

  4. przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

  5. przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, iż w treści art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT ustawodawca posłużył się frazą przysłówkową „w tym”, co prowadzi do wniosku, że występujące po niej wyliczenie stanowi wyłącznie przykładowy katalog działań promocyjno-informacyjnych. Innymi słowy, brzmienie przepisu nie wyklucza, aby za działania promocyjno-informacyjne zaliczyć także inne czynności, niewskazane wprost w jego treści.

W konsekwencji uznać należy, że działania promocyjno-informacyjne, o których mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT, mogą być prowadzone także za pośrednictwem sieci Internet.

Co więcej, zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie wskazane we wniosku działania reklamowe wpisują się w definicję działalności promocyjno-informacyjnej.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl) słowo „promocyjny” jest przymiotnikiem od słowa „promocja", które oznacza „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia; też: każde z tych działań". Natomiast słowo „informacyjny” jest przymiotnikiem od słowa „informacja”, które oznacza „to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś”.

Ustawodawca posługując się sformułowaniem o tak szerokiej definicji daje podatnikom dużą swobodę w podejmowaniu czynności marketingowych związanych z nowymi produktami, o ile tylko zmierzają one do zwiększenia popularności produktu lub dostarczenia o nim informacji potencjalnie zainteresowanym klientom.

Nie powinno więc budzić wątpliwości, iż korzystanie z systemów xxx, xxx oraz xxx stanowią działania promocyjno-informacyjne, co prowadzi do wniosku, że ponoszone z tego tytułu koszty uzyskania przychodów służą zwiększeniu przychodów ze sprzedaży produktów w rozumieniu art. 18eb ustawy o CIT. Z perspektywy ulgi prowzrostowej nie ma znaczenia sposób funkcjonowania danego systemu reklamowego oraz naliczania potencjalnych kosztów reklamy - kluczowy jest ich cel.

W ocenie Wnioskodawcy, za koszty działań promocyjno-informacyjnych należy uznać również koszty prowizji za prowadzenie sprzedaży za pośrednictwem portalu xxx oraz xxx. Przedmiotowe portale nie służą wyłącznie prowadzeniu handlu internetowego. Jak wspomniano w stanie faktycznym wniosku, uiszczenie prowizji od sprzedaży jest warunkiem koniecznym do promowania produktów za ich pośrednictwem. Innymi słowy, użytkownik nie ma możliwości reklamy za pośrednictwem portalu, jeżeli nie uiszcza prowizji od sprzedaży, a zatem rzeczone koszty służą także działalności promocyjnej.

Co więcej, omawiane koszty prowizji od sprzedaży mogą zostać zaklasyfikowane jako koszt analogiczny do prowadzenia strony internetowej. Za pomocą portalu xxx i xxx możemy założyć podstronę (aukcję) dedykowaną konkretnemu produktowi, na której zamieszczane są informacje dotyczącego produktu (m.in. opis działania, specyfikacja, dane techniczne) oraz informacje stricte reklamowe, tj. mające służyć zwiększeniu zainteresowania produktem przez potencjalnego klienta odwiedzającego podstronę (aukcję). Funkcjonalności ww. portali sprowadzają się więc nie tylko do pośrednictwa w sprzedaży produktów, lecz spełniają szereg innych funkcji, w tym umożliwiają przedstawienie klientom szczegółowych informacji dotyczących produktu, co zdaniem wnioskodawcy stanowi swoistą alternatywę dla strony internetowej. Jednocześnie, skoro art. 18eb ust. 7 pkt 2 ustawy o CIT przykładowo wymienia przygotowanie strony internetowej jako działanie promocyjno-informacyjne, to nie sposób uznać, że podjęcie czynności alternatywnych nie będzie objęte zakresem zastosowania wskazanego przepisu. Raz jeszcze wymaga podkreślenia, iż ustawodawca sformułował wyłącznie przykładowy katalog działań promocyjno-reklamacyjnych.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, koszty działań reklamowych prowadzonych za pośrednictwem sieci Internet, w szczególności koszty korzystania z xxx, xxx, xxx oraz koszty prowizji serwisu xxx i xxx stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w rozumieniu art. 18eb ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi  jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 18eb, który w ust. 1 stanowi, że:

Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Według art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT:

Przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 18eb ust. 3 ww. ustawy:

Przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o których mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 18eb ust. 4 ustawy o CIT:

Podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Stosownie do art. 18eb ust. 5 ustawy o CIT:

Przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 18eb ust. 6 tej ustawy:

W przypadku gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.

Według art. 18eb ust. 7 ustawy o CIT:

Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

 1) uczestnictwa w targach poniesione na:

       a) organizację miejsca wystawowego,

       b) zakup biletów lotniczych dla pracowników,

       c) zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

 2) działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

 3) dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

 4) przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

 5) przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy koszty działań reklamowych prowadzonych za pośrednictwem sieci Internet, w szczególności koszty korzystania z xxx, xxx, xxx oraz koszty prowizji serwisu xxx i xxx stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w rozumieniu art. 18eb ustawy o CIT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego w wskazać należy, że z tzw. „ulgi na ekspansję”, o której mowa w przepisach art. 18eb updop, mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 18eb ust. 2 updop przez „produkty” rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika. Wsparciem w ramach ulgi, w świetle art. 18eb ust. 3 updop wymienionych regulacji objęte zostało odpłatne zbycie produktów wytworzonych przez podatnika, do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 updop.

Natomiast zgodnie ze wskazanym powyżej art. 18eb ust. 7 pkt 2 updop, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów. Zauważyć należy, że użycie w powyższym przepisie sformułowania „w tym” wskazuje na przykładowe wyliczenie kosztów związanych z działaniami promocyjno-informacyjnymi.

Mając powyższe na względzie wskazać należy, że zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN https://sjp.pwn.pl/ promocja, to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Natomiast reklama, to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi. Natomiast pojęcie „reklama” wg „Słownika języka polskiego” pod red. M. Szymczyka (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi.

Z kolei pod pojęciem usług reklamowych rozumie się wszelką działalność promocyjną, w wyniku której lub w trakcie której następuje przekazywanie treści mających za zadanie informować o istnieniu lub cechach oferowanych towarów lub usług w celu zwiększenia sprzedaży tych produktów. Usługi reklamowe mogą być wykonywane zarówno przez podmioty, które profesjonalnie zajmują się świadczeniem usług reklamowych, jak i podmioty, dla których wykonanie usługi reklamowej nie jest realizowane w ramach ich podstawowej działalności gospodarczej.

Odnosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że działania reklamowe Spółki prowadzone za pośrednictwem sieci Internet, takie jak:

    - xxx - system reklamowy xxx, pozwalający na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki xxx i na stronach współpracujących w ramach programu xxx. W ramach tego systemu Wnioskodawca zamierza publikować reklamy w sieci wyszukiwania, które są płatne za każde kliknięcie reklamy tekstowej i graficznej w wynikach wyszukiwarek opartych o silnik wyszukiwarki xxx, a także w sieci reklamowej, tj. reklamy tekstowe, graficzne oraz wideo będą płatne za kliknięcie lub wyświetlenie na portalach internetowych, tj. portalach informacyjnych, portalach wideo, blogach etc;

    - xxx - system reklamowy, który umożliwia tworzenie i precyzyjne kierowanie reklam graficznych i tekstowych, które będą pojawiały się na xxx, xxx, xxx oraz xxx, tj. serwisach należących do amerykańskiego konglomeratu technologicznego xxx;

    - xxx - system reklamowy działające w serwisie xxx. Oferty sponsorowane rozliczane są jako opłata za wystawienie oferty, a w przypadku reklamy graficznej rozliczane za każde kliknięcie w reklamę,

mieszczą się w katalogu działań promocyjno-informacyjnych, o którym mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 updop.

Odnosząc się natomiast do kosztów prowizji serwisu xxx i xxx wskazać należy, że  z opisu sprawy jasno wynika, że uiszczenie przez Spółkę prowizji od sprzedaży jest warunkiem koniecznym do promowania produktów za pośrednictwem portalu xxx oraz xxx. Zatem Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć ww. koszty do katalogu kosztów wskazanych w art. 18eb ust. 7 pkt 2 updop dotyczących działań promocyjno-informacyjnych, jako koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.

Ponadto z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza wprowadzić na rynek swój nowy produkt w postaci budki akustycznej, która stanowi rzecz wytworzoną przez Spółkę, to Wnioskodawca będzie mieć możliwość skorzystania z tzw. ulgi prowzrostowej (ulgi na ekspansję), o której mowa w art. 18eb updop.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym koszty działań reklamowych prowadzonych za pośrednictwem sieci Internet, w szczególności koszty korzystania z xxx, xxx, xxx oraz koszty prowizji serwisu xxx i xxx stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w rozumieniu art. 18eb ustawy o CIT należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).