Czy opisane w niniejszym wniosku składniki materialne i niematerialne składające się na Przedmiot Transakcji będą stanowić zorganizowaną części przeds... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.593.2021.5.AR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.593.2021.5.AR

Temat interpretacji

Czy opisane w niniejszym wniosku składniki materialne i niematerialne składające się na Przedmiot Transakcji będą stanowić zorganizowaną części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT, Czy wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Przedmiotu Transakcji stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie będzie stanowiło dla Wnioskodawcy przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b Ustawy o CIT.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

13 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 13 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych  w zakresie ustalenia :

·Czy opisane w niniejszym wniosku składniki materialne i  niematerialne składające się na Przedmiot Transakcji będą stanowić zorganizowaną części przedsiębiorstwa w  rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT,

·Czy wniesienie wkładu niepieniężnego w  postaci Przedmiotu Transakcji stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie będzie stanowiło dla Wnioskodawcy przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b Ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 lutego 2022 r. (wpływ 11 lutego 2022 r.) oraz pismem z 22 lutego 2022 r. (wpływ 22 lutego 2022 r.).

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

.... X  (dalej: Wnioskodawca, Spółka)

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

.... Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Zainteresowany)

Opis zdarzenia przyszłego

X  („Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest niemiecką spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (...) i rezydentem podatkowym Niemiec, która posiada 100% udziałów w Y spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będącą polskim rezydentem podatkowym („Zainteresowany”). Wnioskodawca oraz Zainteresowany są zarejestrowanymi w Polsce podatnikami podatku od towarów i usług („VAT”) czynnymi. Struktura organizacyjna Wnioskodawcy będzie obejmować wyspecjalizowane departamenty, które będą pełnić przypisane im funkcje. Na podstawie wewnętrznego aktu korporacyjnego (uchwały zarządu), departamenty będą się dzielić w szczególności na departament dotyczący inwestycji w Polsce („Departament Polskich Inwestycji”), oraz departament dotyczący inwestycji w Niemczech bądź innych krajach („Departament Zagranicznych Inwestycji”). W celu lepszej organizacji swojej działalności w Polsce, Wnioskodawca planuje przenieść część działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce i aktywa związane z tym obszarem do Zainteresowanego oraz objąć dodatkowe udziały Zainteresowanego poprzez dokonanie aportu, na podstawie którego składniki Departamentu Polskich Inwestycji zostaną przeniesione na rzecz Wnioskodawcy jako wkład niepieniężny („Transakcja”).

W ramach alternatywnego scenariusza Wnioskodawca nie wyklucza sprzedaży składników Departamentu Polskich Inwestycji zamiast wniesienia ich do Zainteresowanego tytułem wkładu niepieniężnego („Alternatywny Scenariusz”).

Dokładny przedmiot działalności Departamentu Polskich Inwestycji.

Obecnie, celem działania Departamentu Polskich Inwestycji jest głównie bieżąca analiza rynku nieruchomości w Polsce pod kątem wyszukiwania atrakcyjnych ofert zakupu i sprzedaży nieruchomości, planowanie inwestycji na nieruchomościach, kontakt z organami władzy publicznej, nabywanie, zarządzanie, administrowanie oraz oferowanie na wynajem nieruchomości położonych w Polsce, będących obecnie własnością Wnioskodawcy, a także potencjalnie inwestowanie w kryptowaluty bądź inne aktywa finansowe.

Na Departament Polskich Inwestycji składają się następujące obiekty położone w Polsce:

-Nieruchomość lokalowa w budynku (...) przy ul. (...) w (...) oddanym do użytkowania na podstawie ostatecznej decyzji  ... wydanej dnia 21 grudnia 2020 r. przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w (...), nabyta dnia 26 kwietnia 2021 roku w drodze umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu użytkowego (pensjonatowego) i umowy sprzedaży;

-Nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem mieszkalnym w miejscowości (...), województwo (...), bezpośrednio granicząca z polem (...); nieruchomość gruntowa składająca się z działek o numerach (...) oraz (...) została nabyta dnia 28 kwietnia 2017 r. na podstawie dwóch aktów notarialnych, numer Repertorium (...) oraz numer Repertorium (...). Na podstawie decyzji nr (...) z dnia 27 września 2017 r. o pozwoleniu na budowę, Wnioskodawca w dniu 8 czerwca 2018 r. rozpoczął budowę nieruchomości budynkowej, tj. budynku mieszkalnego jednorodzinnego z garażem posadowionego na działkach o numerze (...) oraz (...). W dniu 1 października 2019 r. została wydana decyzja nr (...) o pozwoleniu na budowę, zmieniająca decyzję nr (...), w oparciu o którą Wnioskodawca dostał pozwolenie na budowę drugiej nieruchomości budynkowej na działkach o numerze (...) oraz (...), tj. „domku gościnnego”, którego budowa rozpoczęła się w październiku 2019 r. - łącznie zwane dalej „Nieruchomości w Polsce”.

Ponadto, Wnioskodawca jako nabywca zawarł umowę ustanowienia odrębnej własności lokali i ich sprzedaży oraz przedwstępną umowę sprzedaży czterech nieruchomości lokalowych w budynku (...) w (...) przy ul. (...), które obecnie są w trakcie budowy. Umowa wprost przewidywała możliwość cesji na rzecz Zainteresowanego i na dzień składania niniejszego wniosku Wnioskodawca przeniósł wszelkie prawa, roszczenia i zobowiązania wynikające z tej umowy na Zainteresowanego.

Departament Polskich Inwestycji odpowiada w szczególności za następujące zadania:

-Analiza rynku nieruchomości w Polsce pod kątem wyszukiwania atrakcyjnych ofert zakupu i sprzedaży Nieruchomości w Polsce;

-Planowanie inwestycji na Nieruchomościach w Polsce, kontakt z organami władzy publicznej;

-Nabywanie Nieruchomości w Polsce;

-Zawieranie umów z deweloperami na budowę oraz rozbudowę Nieruchomości w Polsce;

-Oferowanie Nieruchomości w Polsce na wynajem;

-Zarządzanie Nieruchomościami w Polsce, w tym zapewnienie m.in. obsługi księgowej;

-Administracja Nieruchomościami w Polsce;

-Bieżąca obsługa wszelkich spraw związanych z Nieruchomościami w Polsce.

Zakładany transfer Departamentu Polskich Inwestycji do Zainteresowanego

Ze względu na planowane przeniesienie Departamentu Polskich Inwestycji do odrębnej, dedykowanej do tego spółki, Wnioskodawca nabył 100% udziałów w Zainteresowanym od podmiotu trzeciego.

Należy raz jeszcze podkreślić, iż na dzień Transakcji Wnioskodawca oraz Zainteresowany będą posiadać status podatnika VAT czynnego.

W związku z powyższym, Zainteresowany oraz Wnioskodawca planują przeprowadzić Transakcję, w ramach której dojdzie do przeniesienia na Zainteresowanego własności Departamentu Polskich Inwestycji, obejmującego między innymi składniki materialne w postaci Nieruchomości w Polsce oraz składniki niematerialne w postaci wszelkich umów towarzyszących, takich jak umowy na dostawę energii elektrycznej czy wody, wywóz śmieci oraz innych nieczystości, utrzymanie czystości, umowy ubezpieczenia Nieruchomości w Polsce, umowy na wykonawstwo architektoniczne dotyczące niektórych Nieruchomości w Polsce oraz pozostałe umowy zawierane w toku działalności prowadzonej przez Departament Polskich Inwestycji, a także prawa do tajemnicy przedsiębiorstwa - know-how - obejmujące tajemnicę handlową i usługową („Przedmiot Transakcji”).

Z uwagi na specyfikę przyjętego modelu biznesowego związanego z Przedmiotem Transakcji, Wnioskodawca nie zatrudniał do tej pory pracowników, przy czym Wnioskodawca korzystał z zewnętrznych usługodawców oraz kontrahentów zapewniających bieżące funkcjonowanie działalności dotyczącej Departamentu Polskich Inwestycji, w zakresie m.in.:

-zarządzania procesem budowlanym dotyczącym nieruchomości w miejscowości ...;

-wsparcia przy procesie inwestycyjnym, budowlanym oraz spraw bieżących przedsiębiorstwa;

-stałej obsługi prawnej, przygotowywania analiz prawnych oraz raportów; tłumaczeń z języka niemieckiego, księgowości oraz doradztwa podatkowego, itp.

W ramach przeniesienia Przedmiotu Transakcji, Zainteresowany planuje, co do zasady, kontynuować współpracę z aktualnymi usługodawcami, którzy zapewniają faktyczną możliwość kontynuowania działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę w oparciu o składniki majątkowe dotyczące Departamentu Polskich Inwestycji.

Wnioskodawca nie wyklucza jednak, że przed przeprowadzeniem Transakcji może zatrudnić pracowników zapewniających bieżące funkcjonowanie działalności dotyczącej Departamentu Polskich Inwestycji, którzy na moment przeprowadzenia Transakcji weszliby w zakres Przedmiotu Transakcji.

Wnioskodawca wskazuje, iż Przedmiot Transakcji zostanie przeniesiony na Zainteresowanego - będącego na dzień Transakcji zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce - wyłącznie na cele prowadzenia opodatkowanej VAT działalności gospodarczej przez Zainteresowanego obejmującej w szczególności wynajem nieruchomości położonych w Polsce, będących obecnie własnością Wnioskodawcy.

Przedmiot działalności Wnioskodawcy

Celem nabycia 100% udziałów Zainteresowanego i przeniesienia na Zainteresowanego Departamentu Polskich Inwestycji jest uproszczenie działalności zarządzania Nieruchomościami w Polsce, a także uproszczenie struktury organizacyjnej w ramach grupy spółek obejmujących Wnioskodawcę oraz Zainteresowanego. Ponadto, działalność Zainteresowanego ma pomóc w bardziej efektywnym prowadzeniu działalności przez Departament Polskich Inwestycji oraz wykorzystaniu posiadanych Nieruchomości w Polsce, poprzez obsługę ich za pośrednictwem polskiej spółki. W efekcie, zamiarem Zainteresowanego będzie kontynuacja planowanej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, dotyczącej Departamentu Polskich Inwestycji, polegającej na oferowaniu Nieruchomości w Polsce na cele krótkoterminowego, wakacyjnego najmu oraz potencjalnie inwestowanie w kryptowaluty bądź inne aktywa finansowe. Zainteresowany zamierza wykorzystać w tym celu składniki majątkowe składające się na Przedmiot Transakcji.

Wyodrębnienie organizacyjne i finansowe

Należy podkreślić, iż działalność prowadzona przez Wnioskodawcę przez Departament Polskich Inwestycji na dzień Transakcji będzie wyodrębniona organizacyjnie w ten sposób, iż przenoszona działalność będzie skupiona w jednej jednostce organizacyjnej Wnioskodawcy. Ponadto, Wnioskodawca przeprowadzi przed Transakcją działania reorganizacyjne mające na celu utworzenie takiej jednostki poprzez przyjęcie wewnętrznego aktu korporacyjnego (uchwały zarządu) o utworzeniu Departamentu Polskich Inwestycji, który będzie wchodził w skład Przedmiotu Transakcji. Dodatkowo, w ramach istniejącej ewidencji finansowej Wnioskodawcy jest możliwe wyodrębnienie finansowe działalności przypadającej na polską działalność dotyczącą Departamentu Polskich Inwestycji. Zarówno przed Transakcją, jak i na dzień Transakcji, Wnioskodawca będzie w stanie przyporządkować przychody i koszty oraz należności i zobowiązania wyłącznie do Przedmiotu Transakcji, w tym w szczególności do Nieruchomości w Polsce. Innymi słowy, będzie możliwe ustalenie wyniku finansowego jedynie na poziomie działalności podejmowanej przez Wnioskodawcę w Polsce.

Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, iż jego zdaniem działalność gospodarcza prowadzona przez niego w Polsce dotycząca Departamentu Polskich Inwestycji konstytuuje w Polsce zakład w rozumieniu umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (dalej: „UPO Polska- Niemcy”). Dodatkowo, zdaniem Wnioskodawcy, działalność dotycząca Departamentu Polskich Inwestycji jest opodatkowana VAT w Polsce ze względu na fakt, iż dotyczy nieruchomości położonych w Polsce oraz stanowi również stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu Ustawy o VAT.

Ponadto, w zakresie podatku od towarów i usług i podatku od czynności cywilnoprawnych:

a)W ocenie Spółki, przedmiot aportu (Departament Polskich Inwestycji) będzie w dniu Transakcji spełniał przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego.

Oznacza to, że Departament Polskich Inwestycji będzie, zdaniem Spółki, stanowił wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz przepisów o podatku od czynności cywilnoprawnych. Wskazuje na to opis zdarzenia przyszłego, w którym Spółka przedstawiła czynności, które zamierza dokonać w celu spełnienia przesłanek do kwalifikacji jako zorganizowania części przedsiębiorstwa w świetle wyżej wymienionych przepisów prawa.

Jednakże, zdaniem Spółki, to po stronie organu podatkowego leży obowiązek dokonania wykładni przepisów prawa przy ocenie opisanego zdarzenia przyszłego w kontekście pytań zadanych przez Spółkę. Spółka pragnie zaznaczyć, że ocena przedstawiona przez Spółkę nie powinna, w ocenie Spółki, prowadzić do tego, że Spółka jako wnioskodawca osobiście przesądza kwestię, o którą wprost zapytała, lecz jedynie do sprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

b)W ocenie Spółki, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, przedmiot aportu (Departament Polskich Inwestycji) będzie w stanie samodzielnie funkcjonować jako odrębny podmiot samodzielnie realizujący określone zadania gospodarcze.

Ponadto, Spółka pragnie podkreślić, iż zdaniem Spółki przedmiot aportu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.). W oparciu o definicję zawartą w art. 55 (1) w związku z art. 55 (2) kc można stwierdzić, iż część aktywów i pasywów przedsiębiorstwa, zdefiniowanego w wyżej wymienionych przepisach, tworząca niezależną jednostkę gospodarczą zdolną do samodzielnej działalności stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa również w rozumieniu Ustawy o PCC.

Spółka pragnie zaznaczyć, że ocena przedstawiona przez Spółkę nie powinna, w ocenie Spółki, prowadzić do tego, że Spółka jako wnioskodawca osobiście przesądza kwestię, o którą wprost zapytała, lecz jedynie do sprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

Ponadto, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych:

a)W ocenie Spółki, przedmiot wkładu, tj. „Departament Polskich Inwestycji” będzie w opisanym zdarzeniu przyszłym spełniać przesłanki wyodrębnienia funkcjonalnego w istniejącym przedsiębiorstwie.

Spółka stoi na stanowisku, że na wyodrębnienie funkcjonalne będzie wskazywać między innymi okoliczność, iż Departament Polskich Inwestycji może być wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej przede wszystkim na oferowaniu na wynajem nieruchomości położonych w Polsce. Powyższe stanowisko uzasadnia fakt, iż Departament Polskich Inwestycji będzie obejmował również składniki niematerialne, takie jak umowy na dostawę energii elektrycznej czy wody, wywóz śmieci oraz innych nieczystości, utrzymanie czystości, umowy ubezpieczenia Nieruchomości w Polsce, umowy na wykonawstwo architektoniczne oraz pozostałe umowy zawierane w toku działalności prowadzonej przez Departament Polskich Inwestycji, a także prawa do tajemnicy przedsiębiorstwa - know-how - obejmujące tajemnicę handlową i usługową.

W ocenie Spółki, nabywca (Zainteresowany) będzie w stanie w sposób niezakłócony kontynuować planowaną działalność Spółki bezpośrednio po nabyciu Departament Polskich Inwestycji z wykorzystaniem składników majątkowych składających się na Przedmiot Transakcji.

Zdaniem Spółki, na wyodrębnienie funkcjonalne może również wskazywać fakt, iż prowadzona przez Spółkę działalność gospodarcza w Polsce dotycząca Departamentu Polskich Inwestycji konstytuuje w Polsce zakład w rozumieniu UPO Polska- Niemcy.

Spółka pragnie zaznaczyć, że ocena przedstawiona przez Spółkę nie powinna, w ocenie Spółki, prowadzić do tego, że Spółka jako wnioskodawca osobiście przesądza kwestię, o którą wprost zapytała, lecz jedynie do sprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

b)W ocenie Spółki, przedmiot wkładu (zespół składników majątku), tj. „Departament Polskich Inwestycji” w dniu wniesienia aportu będzie spełniać przesłanki do samodzielnego funkcjonowania, tj. do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych, których realizacji służył w istniejącym przedsiębiorstwie oraz świadczenia usług bez angażowania zasobów nabywcy.

Spółka pragnie zaznaczyć, że ocena przedstawiona przez Spółkę nie powinna, w ocenie Spółki, prowadzić do tego, że Spółka jako wnioskodawca osobiście przesądza kwestię, o którą wprost zapytała, lecz jedynie do sprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

c)W ocenie Spółki, wskazane we wniosku działania zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a głównym bądź jednym z głównych celów tych działań nie było uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Spółka wskazuje, iż celem Transakcji jest zbycie aktywów służących realizacji działalności operacyjnej w Polsce oraz wyłączenie działalności biznesowej w Polsce spod zakresu Spółki mającej siedzibę w Niemczech.

Zdaniem Spółki, na poziomie całej grupy kapitałowej efektywniejszym modelem będzie skupienie aktywów z Departamentu Polskich Inwestycji w odrębnym podmiocie posiadającym siedzibę na terytorium Polski oraz zarządzanym w Polsce (tj. Zainteresowanym). Restrukturyzacja ma też na uwadze plany dalszego rozwoju działalności biznesowej Zainteresowanego w Polsce i poszerzenie jej zakresu poza rynek nieruchomości. Rozwój ten zdaniem Spółki oraz Zainteresowanego wymaga odrębnego podmiotu, gdyż powiększenie skali inwestycji w Polsce mogłoby prowadzić do trudności operacyjnych na poziomie Spółki (podatkowych, księgowych, strategicznych itp.).

Spółka pragnie zaznaczyć, że ocena przedstawiona przez Spółkę nie powinna, w ocenie Spółki, prowadzić do tego, że Spółka jako wnioskodawca osobiście przesądza kwestię, o którą wprost zapytała, lecz jedynie do sprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

Pismem z 11 lutego 2022 r. Wnioskodawca uzupelnił opis sprawy następująco:

1.1Spółka potwierdza, iż w dniu Transakcji przedmiot aportu (Departament Polskich Inwestycji) będzie wyodrębniony na płaszczyźnie organizacyjnej, tj. będzie stanowił wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania. Jak Spółka wskazała w  opisie zdarzenia przyszłego we wniosku o interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego, „należy podkreślić, iż działalność prowadzona przez Wnioskodawcę przez Departament Polskich Inwestycji na dzień Transakcji będzie wyodrębniona organizacyjnie w ten sposób, iż przenoszona działalność będzie skupiona w jednej jednostce organizacyjnej Wnioskodawcy. Ponadto, Wnioskodawca przeprowadzi przed Transakcją działania reorganizacyjne mające na celu utworzenie takiej jednostki poprzez przyjęcie wewnętrznego aktu korporacyjnego (uchwały zarządu) o utworzeniu Departamentu Polskich Inwestycji, który będzie wchodził w skład Przedmiotu Transakcji.”

1.2Spółka pragnie zaznaczyć, iż Przedmiot Transakcji będzie wyodrębniony na płaszczyźnie finansowej, tj. będzie posiadać samodzielność finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym oraz na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej możliwe będzie przyporządkowanie nie tylko przychodów i kosztów, ale również należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności (Departamentu Polskich Inwestycji). W świetle opisu zdarzenia przyszłego złożonego wniosku o interpretację „(...) w ramach istniejącej ewidencji finansowej Wnioskodawcy jest możliwe wyodrębnienie finansowe działalności przypadającej na polską działalność dotyczącą Departamentu Polskich Inwestycji. Zarówno przed Transakcją, jak i na dzień Transakcji, Wnioskodawca będzie w stanie przyporządkować przychody i koszty oraz należności i zobowiązania wyłącznie do Przedmiotu Transakcji, w tym w szczególności do Nieruchomości w Polsce. Innymi słowy, będzie możliwe ustalenie wyniku finansowego jedynie na poziomie działalności podejmowanej przez Wnioskodawcę w Polsce.”

1.3Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności wyłożone w opisie zdarzenia przyszłego, Przedmiot Transakcji będzie na dzień Transakcji wyodrębniony na płaszczyźnie funkcjonalnej, gdyż będzie stanowił on potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

2.Przedmiot Transakcji będzie posiadał zdolność, aby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielne realizujące przypisane mu zadania, bez angażowania zasobów Zainteresowanego jako nabywcy. Dowodem na to może być przejęcie składników majątkowych wchodzących w skład Przedmiotu Transakcji jak Nieruchomości w Polsce oraz wszelkie umowy towarzyszące, takie jak umowy na dostawę energii elektrycznej czy wody, wywóz śmieci oraz innych nieczystości, utrzymanie czystości, umowy ubezpieczenia Nieruchomości w Polsce, umowy na wykonawstwo architektoniczne dotyczące niektórych Nieruchomości w Polsce oraz pozostałe umowy zawierane w toku działalności prowadzonej przez Departament Polskich Inwestycji, a także prawa do tajemnicy przedsiębiorstwa - know-how - obejmujące tajemnicę handlową i usługową. Umożliwi to niezakłócone kontynuowanie działalności Spółki przez Zainteresowanego od pierwszego dnia po Transakcji. Wyjątkowo niektóre zasoby mogą być zaangażowane przez Zainteresowanego zamiast przejęcia od Spółki, np. obsługa księgowa, która już funkcjonuje u Zainteresowanego i nie ma praktycznej potrzeby transferu tej usługi.

Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności wyłożone w opisie zdarzenia przyszłego, Przedmiot Transakcji powinien być na dzień Transakcji wyodrębniony na płaszczyźnie funkcjonalnej, gdyż będzie stanowił on potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

3.Spółka wskazuje, iż celem Transakcji jest zbycie aktywów służących realizacji działalności operacyjnej w Polsce oraz wyłączenie działalności biznesowej w Polsce spod zakresu Spółki mającej siedzibę w Niemczech. Zdaniem Spółki, na poziomie całej grupy kapitałowej efektywniejszym modelem będzie skupienie aktywów z Departamentu Polskich Inwestycji w odrębnym podmiocie posiadającym siedzibę na terytorium Polski oraz zarządzanym w Polsce (tj. Zainteresowanym). Restrukturyzacja ma też na uwadze plany dalszego rozwoju działalności biznesowej Zainteresowanego w Polsce i poszerzenie jej zakresu poza rynek nieruchomości. Rozwój ten zdaniem Spółki oraz Zainteresowanego wymaga odrębnego podmiotu, gdyż powiększenie skali inwestycji w Polsce mogłoby prowadzić do trudności operacyjnych na poziomie Spółki (podatkowych, księgowych, strategicznych itp.). Kolejnym argumentem jest dywersyfikacja ryzyka w ramach całej grupy kapitałowej i skupienie różnych profili działalności oraz ich lokalizacji w odrębnych podmiotach, dywersyfikacja zminimalizuje bowiem wpływ ewentualnych negatywnych zdarzeń gospodarczych na polskim rynku na Spółkę i vice versa.

Z kolei w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 22 lutego 2022 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że opisana we wniosku Transakcja będzie miała miejsce po 31 grudnia

2021 r. Spółka otrzymująca wkład niepieniężny w postaci Departamentu Polskich Inwestycji (tj. Zainteresowany) przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki.

Spółka posiada ewidencję rachunkową, która pozwala na określenie wartości dla celów podatkowych poszczególnych składników wchodzących w skład Departamentu Polskich Inwestycji, jednakże co do zasady nie rozpoznawała dotychczas kosztów uzyskania przychodów w Polsce od tych składników, np. poprzez dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych (nieruchomości). Brak rozpoznania kosztów uzyskania przychodów w Polsce nie zmienia jednak faktu, że wartość nabytych w drodze wkładu niepieniężnego składników majątkowych będzie identyczna jak wartość widniejąca w  księgach rachunkowo-podatkowych Spółki na dzień Transakcji.

Pytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych  

1)Czy prawidłowe jest stanowisko, że opisane w niniejszym wniosku składniki materialne i  niematerialne składające się na Przedmiot Transakcji będą stanowić zorganizowaną części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT?

2)W konsekwencji, czy prawidłowe jest stanowisko, że wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Przedmiotu Transakcji stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie będzie stanowiło dla Wnioskodawcy przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b Ustawy o CIT?

(pytania oznaczone wew wniosku NR 4 i 5)

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, Przedmiot Transakcji opisany w zdarzeniu przyszłym będzie na moment wniesienia wkładu niepieniężnego stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy w  rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT, ilekroć w  ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w Ustawie o CIT odpowiada tej, wskazanej w Ustawie o VAT. Istotne jest zatem z perspektywy Ustawy o CIT, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła wydzielony w przedsiębiorstwie zespół składników majątkowych (w tym zobowiązań). Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej, a zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być zdolna do samodzielnego realizowania określonych zadań gospodarczych, przy wykorzystaniu przenoszonego zespołu składników majątkowych oraz umów z  osobami trzecimi. Zdaniem Wnioskodawcy, jak zostało wskazane powyżej, Przedmiot Transakcji mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania stanowiące przedmiot działalności Departamentu Polskich Inwestycji. Zdaniem Wnioskodawcy, na wyodrębnienie funkcjonalne może również wskazywać fakt, iż zdaniem Wnioskodawcy prowadzona przez niego działalność gospodarcza w Polsce dotycząca Departamentu Polskich Inwestycji konstytuuje w Polsce zakład w rozumieniu UPO Polska-Niemcy.

W związku z powyższym oraz biorąc pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy opisane w pkt 1 powyżej, zgodnie z którym na gruncie Ustawy o VAT Przedmiot Transakcji stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy uznać, iż Przedmiot Transakcji będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa również w rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Przedmiotu Transakcji stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie będzie stanowiło dla Wnioskodawcy przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT, na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b Ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art.  14, są w szczególności wartość wkładu określona w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze – w  przypadku wniesienia do spółki albo spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego; przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio. Ustawodawca przewidział jednak wyjątki dla rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b Ustawy o CIT do przychodów nie zalicza się wartości, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki albo spółdzielni jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

W związku z powyższym oraz biorąc pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy opisane w pkt 4  powyżej, zgodnie z którym na gruncie Ustawy o CIT Przedmiot Transakcji stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy uznać, iż wniesienie wkładu niepieniężnego w  postaci Przedmiotu Transakcji stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie będzie stanowiło dla Wnioskodawcy przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b Ustawy o CIT. Powyższy pogląd znajduje również akceptację w interpretacjach organów podatkowych (zob. np. Interpretacja Indywidualna Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 13 maja 2020 roku, Znak: 0111-KDIB1-2.4010.131.2020.1.SK).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: Ustawa o CIT),

Ustawodawca przewidział jednak wyjątki dla rozpoznania przychodu podatkowego z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 25 ww. ustawy,

Do przychodów nie zalicza się wartości, o której mowa w ust. 1 pkt 7, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego do:

a) spółki kapitałowej jest komercjalizowana własność intelektualna wniesiona przez podmiot komercjalizujący,

b) spółki albo spółdzielni jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, oraz spółka lub spółdzielnia otrzymująca wkład przyjęła dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego ten wkład.

Przy czym, w art. 12 ust. 13 ustawy o CIT zawarto zastrzeżenie, że

Przepisów ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

W myśl bowiem art. 12 ust. 14 ww. ustawy,

Jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 15 ustawy o CIT,

Przepisy ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b mają zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami, o których mowa w:

1) art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo

2) art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, albo

3) art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Ponadto zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o CIT,

Ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W rozumieniu powyższej regulacji prawnej, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, spełniać powinien następujące warunki:

·musi istnieć zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

·zespół ten powinien być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

·składniki przedsiębiorstwa przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

·zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące wskazane zadania.

Zatem nie wystarczy zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w  razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i  funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w  doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Zatem, samo nazwanie jednostki wewnętrznej określonym mianem nie zapewnia wyodrębnienia organizacyjnego, jeżeli nie podąża za tym autonomia decyzyjna, wyposażenie majątkowe i zarządzanie zespołem pracowniczym. Ważne jest przypisanie jednostce uprawnień skutkujących samodzielnym prowadzeniem działalności „widocznym z zewnątrz”. Oznacza to, że wyodrębnienie musi wynikać z określonych decyzji statutowych (zarządczych itp.), które formalnie nadają jednostce wewnętrznej uprawnienia uzasadniające jej wydzielenie organizacyjne.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 i 552 ustawy z dnia 23  kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.).

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w  nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w  wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i  zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa.

Jak przyjmuje się w praktyce organów podatkowych, konkretny zespół składników materialnych i niematerialnych powinien odznaczać się gospodarczą samodzielnością już w  momencie jego zbycia. Oznacza to, że na dokonanie oceny czy dane aktywa spełniają definicję ZCP nie mogą mieć wpływu żadne czynniki zależne od nabywcy. Samo wydzielenie składników majątkowych na płaszczyźnie organizacyjnej nie jest warunkiem wystarczającym do uznania, że nastąpiło wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przedmiotem wątpliwości Zainteresowanych jest kwestia ustalenia czy zespół składników materialnych i niematerialnych, który stanowić będzie Przedmiot wskazanej we wniosku Transakcji spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT a w konsekwencji czy wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Przedmiotu Transakcji nie będzie stanowiło dla Wnioskodawcy przychodu.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, Przedmiot wskazanego we wniosku aportu, tj. Departamentu Polskich Inwestycji stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych. Departament Polskich Inwestycji stanowi bowiem zespół składników majątkowych obejmujący między innymi składniki materialne w postaci Nieruchomości w  Polsce oraz składniki niematerialne w postaci wszelkich umów towarzyszących, takich jak umowy na dostawę energii elektrycznej czy wody, wywóz śmieci oraz innych nieczystości, utrzymanie czystości, umowy ubezpieczenia Nieruchomości w Polsce, umowy na wykonawstwo architektoniczne dotyczące niektórych Nieruchomości w Polsce oraz pozostałe umowy zawierane w toku działalności prowadzonej przez Departament Polskich Inwestycji, a także prawa do tajemnicy przedsiębiorstwa - know-how - obejmujące tajemnicę handlową i usługową. Z uwagi na specyfikę przyjętego modelu biznesowego związanego z  Przedmiotem Transakcji, Wnioskodawca nie zatrudniał wprawdzie do tej pory pracowników, jednak korzystał z zewnętrznych usługodawców oraz kontrahentów zapewniających bieżące funkcjonowanie działalności dotyczącej Departamentu Polskich Inwestycji. W  ramach przeniesienia Przedmiotu Transakcji planowane jest jednak, co do zasady, kontynuowanie współpracy z  aktualnymi usługodawcami, którzy zapewniają faktyczną możliwość kontynuowania działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę w  oparciu o składniki majątkowe dotyczące Departamentu Polskich Inwestycji. Nie jest jednak wykluczone, że przed przeprowadzeniem Transakcji Wnioskodawca zatrudni pracowników zapewniających bieżące funkcjonowanie działalności dotyczącej Departamentu Polskich Inwestycji, którzy na moment przeprowadzenia Transakcji weszliby w zakres Przedmiotu Transakcji. Opisany wyżej zespół składników służy przy tym realizacji określonych zadań w obszarze rynku nieruchomości w Polsce. Do zadań Departamentu Polskich Inwestycji należy bowiem bieżąca analiza rynku nieruchomości w  Polsce pod kątem wyszukiwania atrakcyjnych ofert zakupu i sprzedaży nieruchomości, planowanie inwestycji na nieruchomościach, kontakt z organami władzy publicznej, nabywanie, zarządzanie, administrowanie oraz oferowanie na wynajem nieruchomości położonych w Polsce, będących obecnie własnością Wnioskodawcy, a także potencjalnie inwestowanie w  kryptowaluty bądź inne aktywa finansowe. Powyższe potwierdza, że Przedmiot Transakcji będzie wyodrębniony na płaszczyźnie funkcjonalnej.

Z opisu sprawy wynika również, że Wnioskodawca przeprowadzi przed Transakcją działania reorganizacyjne mające na celu utworzenie poprzez przyjęcie wewnętrznego aktu korporacyjnego (uchwały zarządu) Departamentu Polskich Inwestycji. Na dzień Transakcji Departament Polskich Inwestycji będzie zatem wyodrębniony organizacyjnie w ten sposób, iż przenoszona działalność będzie skupiona w jednej jednostce organizacyjnej. Ponadto jak wynika z wniosku Przedmiot Transakcji będzie wyodrębniony również na płaszczyźnie finansowej, tj. będzie posiadać samodzielność finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym oraz na podstawie prowadzonej ewidencji księgowej możliwe będzie przyporządkowanie nie tylko przychodów i kosztów, ale również należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności. W ramach istniejącej ewidencji finansowej Wnioskodawcy jest zatem możliwe wyodrębnienie finansowe działalności przypadającej na polską działalność dotyczącą Departamentu Polskich Inwestycji. Zarówno przed Transakcją, jak i na dzień Transakcji, Wnioskodawca będzie bowiem w  stanie przyporządkować przychody i koszty oraz należności i zobowiązania wyłącznie do Przedmiotu Transakcji, w tym w szczególności do Nieruchomości w Polsce. Będzie zatem możliwe ustalenie wyniku finansowego jedynie na poziomie działalności realizowanej przez Departament Polskich Inwestycji. Przedmiot Transakcji będzie również na dzień Transakcji stanowił potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze bez angażowania zasobów Zainteresowanego jako nabywcy. W ramach Transakcji dojdzie bowiem do przejęcia składników majątkowych wchodzących w skład Przedmiotu Transakcji jak Nieruchomości w  Polsce oraz wszelkie umowy towarzyszące, takie jak umowy na dostawę energii elektrycznej czy wody, wywóz śmieci oraz innych nieczystości, utrzymanie czystości, umowy ubezpieczenia Nieruchomości w Polsce, umowy na wykonawstwo architektoniczne dotyczące niektórych Nieruchomości w Polsce oraz pozostałe umowy zawierane w toku działalności prowadzonej przez Departament Polskich Inwestycji, a także prawa do tajemnicy przedsiębiorstwa - know-how - obejmujące tajemnicę handlową i usługową. Umożliwi to niezakłócone kontynuowanie działalności Wnioskodawcy przez Zainteresowanego od pierwszego dnia po Transakcji.

Celem Transakcji jest skupienie aktywów z Departamentu Polskich Inwestycji w odrębnym podmiocie posiadającym siedzibę na terytorium Polski oraz zarządzanym w Polsce, ponieważ na poziomie całej grupy kapitałowej będzie to efektywniejszy model działania. Restrukturyzacja ma też na uwadze plany dalszego rozwoju działalności biznesowej Zainteresowanego w Polsce i poszerzenie jej zakresu poza rynek nieruchomości. Rozwój ten wymaga odrębnego podmiotu, gdyż powiększenie skali inwestycji w Polsce mogłoby prowadzić do trudności operacyjnych na poziomie Spółki. Przeprowadzenie Transakcji ma również na celu dywersyfikację ryzyka w ramach całej grupy kapitałowej i skupienie różnych profili działalności oraz ich lokalizacji w odrębnych podmiotach. Dywersyfikacja zminimalizuje bowiem wpływ ewentualnych negatywnych zdarzeń gospodarczych na polskim rynku na Spółkę i vice versa.

Mając na uwadze powyższe, skoro - jak wynika z treści wniosku – Departament Polskich Inwestycji, który stanowić będzie przedmiot aportu, wyodrębniony będzie pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych i zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, to należy uznać, że przedmiotem aportu - w świetle art.  4a pkt 4 Ustawy o CIT - będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa. Stanowisko Zainteresowanych w powyższym zakresie należy zatem uznać za prawidłowe.

Dodatkowo jak wynika z wniosku Spółka otrzymująca wkład niepieniężny w postaci Departamentu Polskich Inwestycji (tj. Zainteresowany) przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Wnioskodawcy.

W konsekwencji, wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Przedmiotu Transakcji stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie będzie stanowiło dla Wnioskodawcy przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b Ustawy o CIT. Stanowisko Zainteresowanych w tym zakresie również należy uznać za prawidłowe.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia:

-Czy opisane we wniosku składniki materialne i  niematerialne składające się na Przedmiot Transakcji będą stanowić zorganizowaną części przedsiębiorstwa w  rozumieniu art. 4a pkt 4 Ustawy o CIT – jest prawidłowe,

- Czy wniesienie wkładu niepieniężnego w  postaci Przedmiotu Transakcji stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie będzie stanowiło dla Wnioskodawcy przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b Ustawy o CIT – jest prawidłowe.

Jednocześnie pamiętać przy tym należy, że w sytuacji wniesienia przedsiębiorstwa do spółki kapitałowej w sprawie może mieć zastosowanie ww. art. 12 ust. 13 ustawy o CIT.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego nie wynika, aby celem operacji było uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania. Jednakże zbadanie przesłanek i celów dokonywanego wkładu niepieniężnego jest w pełni możliwe dopiero w  ramach ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego. Tym samym tut. Organ nie może, w trybie i na zasadach przewidzianych dla instytucji interpretacji indywidualnej, ocenić czy przedstawiona przez Wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym Transakcja, została przeprowadzona z  uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a jej głównym bądź jednym z  głównych celów nie jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zauważyć przy tym należy, że uregulowane w art. 14b-14h Ordynacji podatkowej postępowanie w sprawie wydawania interpretacji indywidualnych jest postępowaniem odrębnym od postępowania podatkowego czy kontrolnego, w ramach których prowadzone jest postępowanie dowodowe. Regulacje ww. ustawy nie przewidują prowadzenia postępowania dowodowego w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego.

Należy jednocześnie wskazać, że to podatnik stosując przepis art. 12 ust. 4 pkt 25 lit. b) ustawy o CIT, będzie zobowiązany do wskazania dowodów, że opisywany wkład niepieniężny został dokonany z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, nie zaś w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ...

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).